nummer 772, 9 april 2017
Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4600 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
De rol van de docent bij het Centraal Examen
In februari 2017 verscheen de brochure "Het Centraal Schriftelijk
Eindexamen en uw rol als docent" waarmee het College voor Toetsen
en Examens (CvTE) met name beginnende docenten wil informeren over wat
er van hen verwacht wordt tijdens het Centraal Examen. Op het eerste
gezicht is het een nuttige brochure. Bij nadere beschouwing vallen mij
echter een paar passages op die te denken geven.
Van groot belang bij het voorbereiden van docenten op hun rol als
examinator is een juiste en eerlijke voorlichting over de vrijheid die
zij hebben of kunnen nemen. Soms wordt in de brochure die vrijheid wat
erg ruim voorgesteld. Zo staat onder het kopje " Wat wordt er van mij
als docent bij het CE verwacht?" het volgende:
"De tijd die docenten hebben voor het corrigeren van het werk van hun eigen
leerlingen, is niet vastgelegd in de regelgeving. Wel is het van belang
ervoor te zorgen dat de tweede corrector voldoende tijd heeft om het
examenwerk van de kandidaten van de eerste corrector integraal na te kijken." |
Het klopt dat de tijd die beschikbaar is voor eerste en tweede correctie
niet is vastgelegd in landelijke, bindende wet- en regelgeving. De examinator
heeft echter wel degelijk te maken met regels van de bij de correctie
betrokken scholen. Om wat meer lijn te brengen in de wirwar van de soms
conflicterende tijdschema's is er na overleg tussen onderwijsbonden, VO-raad
en ministerie een adviestabel
opsturen examenwerk gepubliceerd. Scholen wordt dringend geadviseerd om
deze tabel te hanteren. Maar zelfs als scholen een andere regeling hanteren,
is de docent wel degelijk gebonden aan (school-)regels.
Rolwisseling?
Het voor het eerst nakijken van een Centraal Examen is voor veel docenten
een bijzondere en spannende gebeurtenis. Het CvTE voegt daar echter een saus
aan toe die wel erg pittig smaakt:
"Als docent bereidt u uw eindexamenklas zo goed mogelijk voor op het CE.
(...) Vanaf de afname van het examen verandert uw rol. U bent niet langer
de opleider van uw leerlingen, maar u vervult nu de rol van examinator/eerste
corrector. In die rol beoordeelt u het werk van uw leerlingen aan de hand van
het correctievoorschrift (c.v.)." |
Een docent van een eindexamengroep zou in de loop van mei ineens van rol
moeten veranderen? Zo werkt dat volgens mij niet. De docent van een examenklas
bereidt het hele jaar de leerlingen enerzijds voor op schoolexamens en beoordeelt
anderzijds het werk, vaak met behulp van te voren afgesproken beoordelingsmodellen.
En in de jaren daarvoor werkt dat niet wezenlijk anders; die 'dubbelrol' is
inherent aan het beroep.
Vakinhoud ondergeschikt?
De hierboven door het CvTE gesignaleerde, of moet ik zeggen beoogde, 'rolwisseling'
komt terug bij de paragraaf " Wat moet ik weten om het CE goed te kunnen
corrigeren?" Als kapstok geldt de roemruchte algemene regel 3.3, waarin de
ruimte voor de eigen professionaliteit wordt gewaarborgd. Deze regel is vooral van
belang wanneer leerlingen tot andere oplossingen komen dan in het beoordelingsmodel
zijn vermeld. Die regel speelt echter ook een rol bij het beoordelen van kleinere
afwijkingen met het beoordelingsmodel:
"Indien een antwoord op een open vraag niet in het beoordelingsmodel voorkomt en
dit antwoord op grond van aantoonbare, vakinhoudelijke argumenten als juist of
gedeeltelijk juist aangemerkt kan worden, moeten scorepunten worden toegekend naar
analogie of in de geest van het beoordelingsmodel." |
Het CvTE schrijft in de bespreking van deze regel onder andere het volgende:
"Het c.v. biedt echter geen ruimte voor 'pedagogisch cijferen' of voor
amendementen op basis van vakinhoudelijke overtuigingen." |
De cursivering van het voorgaande citaat voegde ik toe want uit dat gedeelte
zou je kunnen opmaken dat de werking van regel 3.3 enigszins wordt ingeperkt.
Wordt in de brochure nu bij het plannen van de correctiewerkzaamheden de
docent een grotere vrijheid toegedicht terwijl die vrijheid bij het hanteren
van het c.v. ineens minimaal is?
Slaaf of meester?
In de spraakmakende, ook onder verantwoordelijkheid van het CvTE tot stand
gekomen,
publicatie Gelijke
monniken, gelijke kappen staat zwart op wit wat veel, maar lang niet alle
docenten al veel langer wisten:
"Als een leerling een vraag goed beantwoordt en voldoende toelichting geeft,
krijgt deze alle scorepunten voor de betreffende vraag. De onderverdeling van
de scorepunten in het bolletjesmodel in het c.v. is niet van belang." |
Ik vind het opmerkelijk en betreurenswaardig dat dit aspect niet aan de orde
komt in deze brochure. Een slaafs, en daardoor onjuist, hanteren van de
beoordelingsmodellen is juist één van de valkuilen voor (nieuwe) examinatoren.
In de brochure staat het voorkomen van ongelijke beoordelingen centraal en
blijft er weinig ruimte over voor de eigen verantwoordelijkheid van de docent
met zijn of haar sectie en tweede corrector. Als de docent zich maar netjes
aan de voorschriften houdt, komt alles goed, zo lijkt de boodschap te zijn.
Gerard Koolstra
|
Van wiskunde B naar wiskunde A en weer terug
Op het vwo was vooral in periode 2012-2014 was een beweging
van wiskunde B naar wiskunde A te zien. Daarna was er een omgekeerde
beweging waar te nemen. Vorig jaar waren er ongeveer net zoveel
examenkandidaten met wiskunde A als met wiskunde B. Dit jaar
zullen er naar verwachting meer kandidaten met wiskunde B dan
met wiskunde A zijn.
Op het havo is wiskunde A traditioneel veel groter dan wiskunde B.
Daar was ook een beweging van B naar A te zien, gevolgd door een
tegengestelde beweging. Ten opzichte van vorig jaar lijkt er weinig
veranderd; bijna 70% doet examen met wiskunde A, ruim 25 % met wiskunde B.
Vmbo
Op het vmbo, met name op de gemengde leerweg en de theoretische
leerweg, blijft het percentage leerlingen dat examen doet
met wiskunde stijgen. Mogelijk wordt op vmbo-gt bij het komende
eindexamen de 90% zelfs bereikt.
De cijfers voor dit jaar zijn gebaseerd op aantallen examenopgaven
die scholen besteld hebben bij DUO. Deze getallen liggen historisch
zo'n 10% hoger dan de aantallen kandidaten en moeten daarom met enige
voorzichtigheid gehanteerd worden.
gk
|
Geen verplichting tot tussentijdse diagnostisch toetsen
De Diagnostische Tussentijdse Toets (DTT) voor wiskunde,
Nederlands en Engels is nog niet verplicht. Het is de vraag of
die verplichting er ooit gaat komen. Een kamermeerderheid lijkt
het initiatiefwetsvoorstel van CDA en SGP namelijk te steunen
om dergelijke verplichtingen definitief onmogelijk te maken.
In juni 2014 besloot staatssecretaris Dekker al om de verplichting
voor de DTT op te heffen. Zie ook WiskundE-brief 675. In dat jaar begon de pilotfase
van de DTT. De pilotfase fase loopt deze zomer af en het is nu de
bedoeling dat 'marktpartijen' de DTT over gaan nemen.
Intussen is de DTT behoorlijk bekritiseerd. Lees bijvoorbeeld de
bijdrage hierover in WiskundE-brief 727. Anderzijds zijn honderden scholen de
afgelopen jaren betrokken geweest bij de pilots. Vooral het diagnostische
karakter van de toetsen lijkt in een behoefte te voorzien.
Bent u bij de pilot DTT betrokken geweest? Stuur ons uw ervaringen.
Wij lezen en publiceren ze graag.
gk
|
Wiskunde B-dag: dobbelen voor de winst
In november 2016 vond de jaarlijkse wiskunde B-dag plaats. Leerlingen
van ongeveer honderd scholen in Nederland werkten in 1507 teams aan een
onderzoek naar een speciaal soort dobbelstenen. Op vrijdag 24 maart 2017
volgde de prijsuitreiking.
Bij het bekende spel papier-steen-schaar bestaat er voor elke keuze van
speler 1 (bijvoorbeeld schaar) een keuze voor speler 2 die sterker is (steen).
Leerlingen onderzochten setjes van dobbelstenen waarbij bij iedere dobbelsteen
er een andere dobbelsteen bestond die gemiddeld gezien hoger gooide.
Kijk
op Youtube voor meer uitleg hierover. Leerlingen onderzochten hoe zulke
setje dobbelstenen in elkaar steken en hoe de verschillende kansen liggen.
Uiteindelijk maakten zij ook zelf zo'n setje.
Winnaars
De eerste prijs werd gewonnen door een team van het Stedelijk Gymnasium
Nijmegen. In hun werkstuk beschreven ze maar liefst oneindig veel sets
dobbelstenen waarbij elke set weer iets beter is dan de voorgaande. Ze
bewezen dat hun winstkansen willekeurig dicht bij 3/ 4
konden komen. Dat bleek uit onderzoek van de jury bovendien het best mogelijke
resultaat te zijn. De top drie werd aangevuld door het Montaigne Lyceum op
de tweede plaats GSR Rotterdam op de derde plaats.
Wiskunde voor teams
Op 17 november 2017 zal er weer een wiskunde B-dag plaatsvinden.
Volg
deze link voor meer informatie over deze wiskunde B-dag en andere
wiskunde-activiteiten voor teams van het Freudenthal Instituut.
Dr. R. D. Bos
|
Onderwijs meets onderzoek
Op maandag 12 juni 2017 organiseren de NVvW, het Freudenthal Instituut en SLO
voor de tweede keer de conferentie 'Onderwijs meets Onderzoek'. Het doel van deze
conferentie is dat wiskundeleraren en onderzoekers van wiskundeonderwijs met elkaar
in gesprek gaan rond de vraag wat onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek voor
elkaar kunnen betekenen.
Na de opening door Paul Drijvers wordt de plenaire lezing verzorgd door Susanne
Prediger (TU Dortmund). In haar lezing staat de relatie tussen wiskundig-didactisch
onderzoek en de ontwikkeling van een schoolmethode centraal.
Na deze lezing zijn er drie parallelle werkgroepen:
- Johan Deprez (KU Leuven) over de invloed van verschillende typen
tweedimensionale representaties van driedimensionale objecten op het voorstellingsvermogen
van leerlingen.
- Michiel Doorman (Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht) over de rol van
onderzoekend leren in wiskundeonderwijs en de samenhang met de andere bètavakken.
- Jos Tolboom (SLO) over 'computer based mathematics' en de mogelijke rol daarvan
in een volgende generatie examenprogramma's.
Lopend onderzoek belicht
Het bruisend hart van de conferentie wordt gevormd door een aantal zeer interessante
posters waarop wetenschappers hun onderzoek presenteren. Het gaat hier om onderzoek
dat uiterst actueel is en in veel gevallen zelfs nog gaande is. Deze posters nodigen uit
tot interacties over onderwerpen die er binnen het onderwijs werkelijk toe doen.
De conferentie ' Onderwijs meets Onderzoek' zal plaatsvinden op maandag 12 juni
2017 van 15:00 tot 19:00 uur. U bent welkom vanaf 14:30 uur. Plaats van handeling is
het
Vergadercentrum Domstad in Utrecht. De kosten bedragen € 75,=.
Zowel leden van de NVvW als
niet-leden kunnen zich via deze link inschrijven voor dit evenement.
|
Onderzoekend leren in China en in Nederland
Luhuan Huang doet als promovenda onderzoek aan de
Universiteit Utrecht naar onderzoekend leren binnen het
wiskundeonderwijs. Zij wil daarbij een vergelijking maken tussen
China en Nederland. Voor haar onderzoek heeft ze de medewerking
nodig van Nederlandse wiskundedocenten.
Het onderzoek richt zich op de rol van de leraar bij het ondersteunen
van het leerproces van de leerling wanneer onderzoekend leren ("Inquiry
Based Learning", kortweg IBL) wordt gebruikt in wiskundelessen. Luhuan
Huang wil graag wiskundedocenten op hun school interviewen (30-40 minuten)
over hun standpunten en ervaringen met betrekking tot IBL, de mogelijkheden
die zij met IBL zien en de problemen die zij met IBL tegenkomen.
Ook wil ze graag één klas een korte vragenlijst laten invullen. Dat duurt
maximaal 10 minuten.
Voor wat hoort wat
Werkt u mee, dan krijgt u uiteraard ook toegang tot de resultaten van het
onderzoek. Maar als blijk van waardering krijgt u daarnaast ook het boekje
"De Wortels van de Wiskunde". Heeft u belangstelling, stuur dan een
mailtje, in het Engels, naar l.huang@uu.nl.
| |
|
Wiskundeconferentie in Brussel
De Vlaamse Vereniging van Wiskundeleraars (VVWL) organiseert
samen met haar Waalse tegenhanger de Société Belge des Professeurs de
Mathématique (SBPM) en het Belgisch Wiskundig Genootschap (BMS)
in mei een driedaagse wiskundeconferentie in Brussel.
Ten behoeve van de conferentie is er
een speciale website ontworpen
waarop het volledige programma is te bestuderen.
De conferentie vindt plaats op donderdag 25 mei, vrijdag 26 mei en zaterdag
27 mei 2017. Inschrijven, voor één, twee of drie dagen kan tot 1 mei 2017. De kosten
bedragen, inclusief lunch en drankjes, € 30,= voor één dag, € 40,=
voor twee dagen en € 50,= voor drie dagen.
De voorzitter van de VVWL laat uitdrukkelijk weten dat collega's uit Nederland
van harte welkom zijn.
| |
|
Cursus statistiek te Wageningen
De statistische verwerking van databestanden speelt een grote rol in
het examenprogramma wiskunde en in veel van het hedendaagse onderzoek.
Deze cursus biedt de docent gedurende drie bijeenkomsten achtergronden
en toepassingen voor het statistiekonderwijs.
In de cursus van het 'Food Valley Netwerk VO-HO' (voorheen Bètasteunpunt Wageningen)
wordt onder andere de statistische verwerking van grote databestanden voor het
onderwijs onder de loep genomen. In alle bijeenkomsten is de theoretische verdieping
van de statistiek een uitgangspunt, waarna de deelnemers met praktijkvoorbeelden aan
de slag gaan. Er worden datasets gebruikt van Biometris, het instituut van
Wageningen University & Research dat statistiek onder andere toepast op het
gebied van systeembiologie en voedselveiligheid.
De begeleidende docenten zijn dr. ir. Eric Boer en ir. Saskia Burgers,
beide van het Instituut Biometris Wageningen University & Research.
Data, kosten
- data: dinsdag 30 mei, woensdag 7 juni en maandag 12 juni 2017.
- tijd: 15:30−20:30 (inloop vanaf 15:00).
- plaats: Wageningen Campus.
- Kosten € 450,= per deelnemer, inclusief warme maaltijden.
-
Inschrijven
of meer informatie via deze link.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Tilburg
Het Beatrix College in Tilburg zoekt voor schooljaar 2017-2018
een enthousiaste en vakbekwame eerstegraads docent wiskunde.
Kenmerken van de functie:
- Tijdelijk met uitzicht op vast.
- Benoemingsomvang 0,80 fte.
- Lessen in de bovenbouw.
Voor informatie kunt u de plaatsvervangend rector dhr. Edwin Dieleman
bellen (013−5711725) of de
website raadplegen. Uw sollicitatie kunt u sturen naar lboshuizen@beatrix-college.nl
ter attentie van mw. W.H van Noort, rector Beatrix College Tilburg.
| |
|
Tweedegraads vacatures in Noord-Holland
Het Clusius College is voor het schooljaar 2017-2018 voor de
diverse vestigingen in Noord-Holland op zoek naar wiskundedocenten.
U past goed binnen het Clusius College als u zich thuis voelt in een
werkomgeving waar we met de leerlingen/studenten bezig zijn met natuur,
milieu en duurzaamheid.
Meer
informatie vindt u via deze link. U kunt via die link ook solliciteren.
|
Vacatures in Arnhem en omgeving
Quadraam zoekt naar docenten wiskunde die de verdiepende, inhoudelijke
uitdaging die gymnasium leerlingen vragen, inspirerend vinden. Ook binnen
de andere doelgroepen, van vmbo tot vwo, bieden wij interessante mogelijkheden.
Ga voor meer informatie of om te solliciteren naar
Meesterbaan.
U kunt ook contact opnemen met Vera Schrijver, HR adviseur, v.schrijver@quadraam.nl,
06-10673215.
| |
|
Advertenties
Betaal minder en krijg zoveel meer
Als vernieuwing en innovatie érgens thuishoren, dan is dat wel in het
onderwijs. Voor wiskundedocenten en leerlingen was er al de HP Prime
rekenmachine; de snelste en meest innovatieve grafische rekenmachine
op de markt met een uniek touchscreen. Nu kunt u dezelfde grafische
kracht ook op uw Windows, Android en Apple iOS devices installeren.
Alleen HP geeft u een CvTE-goedgekeurde grafische rekenmachine in combinatie
met een app (app zelf niet toegestaan bij CE) op het platform van
úw keuze. En dat voor een fractie van de kosten bij een concurrent!
Blijf niet achter in een veranderende (wiskunde)wereld en leer meer
over hoe HPs onderwijsoplossingen u nu en in de toekomst verder
kunnen helpen.
Mail voor meer informatie en demonstatiemogelijkheden naar info@hp-prime.nl.
|
SmartRekenen - Kom naar de meet en greet
SmartRekenen bestaat 5 jaar. Reden voor een feestje! Kom dit met ons
vieren op de inspiratiemiddag van SmartRekenen op 11 en 13 april 2017 te
Ede.
Tijdens de inspiratiemiddag leert u SmartRekenen en het team achter de
methode kennen.
Meldt u
nu aan via deze link.
| |
|
Met de wiskundesectie aan het werk
Wilt u als sectie wiskunde werken aan betere resultaten, leren en ICT,
vakdidactiek, activerende didactiek, toetsen onder de loep of examentraining?
Vanuit onze verschillende expertises begeleiden wij secties wiskunde.
En als het werk in de sectie of in de klas belemmerd wordt, bieden we team-
of individuele coaching aan. In een gratis startgesprek bepalen we in
overleg een effectieve manier om het wiskundeonderwijs op uw school
te versterken.
Bel of mail voor meer informatie.
Lambrecht Spijkerboer, 06-25051956, STA@Lambrechtspijkerboer.nl
Willem Denijs, 06-48496944, info@willemdenijs.nl
|
Meld uw invoering van Getal & Ruimte en ontvang uw eigen π-klok
Start u komend jaar met de 12e editie havo/vwo
onderbouw van Getal & Ruimte?
Laat
ons dat dan vóór 1 juni 2017 weten .
U ontvangt dan per sectie een exemplaar van onze eigen Getal & Ruimte
π-klok cadeau.
|
|
|