nummer 771, 2 april 2017

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ca. 4600 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Oorzaak van de sterk gedaalde Nederlandse scores

Waarom zijn de resulta­ten bij rekenen/wiskun­de in Neder­land volgens interna­tionale onder­zoeken de laatste 10 tot 20 jaar zo gedaald? Zowel bij (bijna) tienja­rigen als bij vijf­tienja­rigen is de trend duide­lijk neer­waarts. Na de publica­tie in decem­ber 2016 van de laatste resulta­ten van PISA en TIMSS is duide­lijk sprake van zorg bij beleids­makers en onder­zoekers.
TIMSS staat voor "Trends in Interna­tional Mathema­tics and Science Study". Sinds 1995 wordt wereld­wijd elke vier jaar de kennis van leerlin­gen in de exacte vakken gemeten met een interna­tionale TIMSS-toets voor het basison­derwijs en/of het voortge­zet onder­wijs. Het TIMMS-onder­zoek vindt sinds 1995 elke vier jaar plaats.
PISA staat voor "Program­me for Interna­tional Student Assess­ment". PISA is een groot­schalig interna­tionaal verge­lijkend onder­zoek dat wordt uitge­voerd onder auspici­ën van de OESO (Organi­satie voor Economi­sche Samen­werking en Ontwik­keling). Het PISA onder­zoek vindt sinds 2000 iedere drie jaar plaats.
In 2015 vielen de onder­zoeken van TIMMS en PISA samen en in decem­ber 2016 werden de resulta­ten vlak na elkaar gepubli­ceerd.
PISA
 
PISA onder­zoekt onder andere de 'wiskun­dige gelet­terd­heid' onder 15-jarigen. De onder­zoeks­vragen hebben weinig te maken met de leer­stof. Hoe goed leerlin­gen bijvoor­beeld kwadra­tische verge­lijkin­gen kunnen oplos­sen, speelt dus geen rol. Het gaat bij PISA vooral om het toepas­sen van rekenen in (bedach­te) 'prak­tijksi­tuaties'. De opgaven lijken vaak veel op onze context­opgaven in de reken­toetsen.
Zoals hier­naast te zien is, zijn de PISA-scores van Neder­land in de loop van de tijd behoor­lijk gedaald. Lees Wiskun­dE-brief 759 voor meer informa­tie hier­over.
In een recent artikel in Eucli­des1) gaan twee Cito-medewer­kers, nauw betrok­ken bij PISA, in op de mogelij­ke oorza­ken van deze daling. Ze opperen de moge­lijk­heid dat de toegeno­men aan­dacht voor algebra­ïsche vaardig­heden in de onder­bouw havo/vwo een rol ge­speeld kan hebben maar pleiten vooral voor een nader onder­zoek.
TIMSS
 
TIMSS staat veel dichter bij wat op school wordt geleerd. Neder­land doet met groep 6 mee aan het TIMMS-onder­zoek. Ook hier is het beeld van de dalende Neder­landse scores over­heer­send. Ver­schil met PISA is wel dat de scores van jongens (de boven­ste 'lijn') en meisjes de laatste jaren niet echt dichter bij elkaar komen. Lees Wiskun­dE-brief 758 voor meer informa­tie hier­over.
In Volgens Bart­jens2), het orgaan van de NVORWO, gaan Martina Meelis­sen en Anne­miek Punter, vanuit de Univer­siteit Twente verant­woorde­lijk voor het Neder­landse TIMSS onder­zoek, uitge­breid in op de dalende scores bij rekenen. Ook deze onder­zoekers zien weinig aankno­pings­punten voor mogelij­ke verkla­ringen van met name de forse daling ten opzich­te van 2011. "In de afgelo­pen vier jaar lijkt er name­lijk niet zoveel veran­derd te zijn in het onder­wijs". De onder­zoekers noemen wel dat de toets in 2015 volgens experts wat minder zou aanslui­ten op het curricu­lum dan in 2011 het geval was. Maar ook die verkla­ring maakt geen al te sterke indruk. De groot­ste daling vond name­lijk plaats bij de 'gege­vens­weerga­ve', een domein dat juist wél goed aan­sluit bij het curricu­lum in Neder­land.
Vanuit de zijlijn worden nog wat sugges­ties gedaan, zoals de (toegeno­men) werk­druk, de invoe­ring van 'passend onder­wijs', te weinig aan­dacht voor reken­sterke leerlin­gen, toegeno­men gebruik van ICT, veran­derd gedrag thuis (gamen in plaats van leren) en de neiging in de boeken om proble­men uit de weg te gaan.
Specula­ties
Het zijn alle­maal specula­ties. Het lijkt mij niet zinvol om daar nog mijn eigen vermoe­dens aan toe te voegen. Een gedegen onder­zoek naar de mogelij­ke oorza­ken lijkt me wel van groot belang. Daarin zou kunnen worden meegeno­men dat de scores bij rekenen/wiskun­de op de eind­toets(en) in groep 8 de laatste jaren juist lijken toe te nemen.
gk
1) Ger Limpens en Ruud Stol­wijk, PISA 2015, Eucli­des 92-5 (feb. 2017) pg. 18-22.
2) Martina Meelis­sen en Anne­miek Punter, TIMSS 2015, Volgens Bart­jens 36-4 (mrt 2017) pg. 4-8.

 

Nieuwe lijsten examenwerkwoorden havo/vwo

Er komen met ingang van 2019 nieuwe lijsten van examen­werk­woorden voor wis- en natuur­kunde havo/vwo. De bestaan­de lijsten worden hiermee meer op elkaar afge­stemd. Hoewel er rond de zomerva­kantie er nog een uitge­breide toelich­ting zal worden gepubli­ceerd, lijkt het mij zinnig om nu al wat aan­dacht aan die examen­werk­woorden te beste­den.
Het gaat bij die lijsten van examen­werk­woorden om lijsten waarin nader wordt beschre­ven wat bij de Centra­le Examens de beteke­nis is van opdrach­ten als bereken, bepaal en toon aan. De bestaan­de lijsten voor natuur- en wiskun­de verto­nen een grote overlap. Er zijn echter ook ver­schil­len, waar­voor bij natuur­kunde ook nadruk­kelijk wordt gewaar­schuwd.
Ver­schil­len
Kijken we voor wiskun­de naar de ver­schil­len met de huidige versie, dan valt op dat het vooral gaat om andere, vaak iets uitvoe­riger formule­ringen. Voor een deel is dat een taalkun­dige kwestie. Vaak wordt er echter, in navol­ging van natuur­kunde, nog eens uitdruk­kelijk vermeld dat "uit de uitwer­king moet blijken welke stappen zijn gezet".
Zoekend naar meer inhoude­lijke ver­schil­len met de huidige lijst, vielen mij de volgen­de punten op:
 
  • Bepalen wordt nu expli­ciet omschre­ven als Het gevraag­de vast­stellen en/of uitreke­nen.
  • Bij aanto­nen dat en onder­zoeken of kan behalve een redene­ring en/of een bereke­ning ook gebruik gemaakt worden van het vast­stellen van zaken. Wat het werk­woord vast­stellen, een in discus­sies vaak ge­bruikt woord, precies omvat, wordt verder niet beschre­ven.
  • In navol­ging van natuur­kunde wordt nu ook bij wiskun­de geëist dat bij aanto­nen dat en onder­zoeken of het ant­woord wordt afgeslo­ten met een conclu­sie.
  • Er wordt, ook bij wiskun­de, uitdruk­kelijk gespro­ken van het aflei­den van bijvoor­beeld een eenheid naast het aflei­den van een formule.
  • Het werk­woord aflezen komt niet meer in de lijst voor.
  • Nieuw zijn de werk­woorden noemen en (aan)geven (wat, welke, wanneer, hoeveel). Bij gebruik van een van deze woorden wordt geen toelich­ting vereist, tenzij daar uitdruk­kelijk om ge­vraagd wordt.
  • Bij aanto­nen of en bewij­zen dat wordt gewezen op de moge­lijk­heid dat het geven van een tegen­voor­beeld afdoen­de is.
  • Bij wiskun­de B behoe­ven de tekens in de oplos­sing van een onge­lijk­heid niet verant­woord te worden. Als voor­beeld wordt de onge­lijk­heid 5/x < x genoemd, waarbij alleen 5/x = x exact moet worden opge­lost. De sugges­tie wordt gewekt dat na het oplos­sen van x2 = 5 een ant­woord als −√5 < x < 0 of x > √5 niet verder toege­licht hoeft te worden. Hele­maal duide­lijk is dit echter niet.
Zinnig?
Ik kan me voor­stellen dat niet elke wiskun­dedo­cent staat te trappe­len om dit soort lijsten uitge­breid te bestude­ren, laat staan te behande­len met leerlin­gen. Het lijkt af en toe op een poging om vanzelf­spre­kendhe­den precies te be­schrij­ven, zonder dat het echt duide­lijker wordt. Wat levert het op om bereke­nen te verta­len in uitreke­nen. En ook "uit de uitwer­king moet blijken welke stappen zijn gezet" lijkt veel op het intrap­pen van een open deur. Iets derge­lijks geldt mis­schien ook voor de be­schrij­ving van aanto­nen of aflei­den van een formule, hoewel de prak­tijk leert dat sommige docen­ten tot coulan­ce geneigd zijn als leerlin­gen in plaats van een goede aflei­ding of bewijs­voering met een voor­beeld komen aandra­gen.
Algebra­ïsch of exact
De begrip­pen algebra­ïsch en exact worden alleen bij wiskun­de B als bekend veron­der­steld. Dat bete­kent natuur­lijk niet dat er bij wiskun­de A en C geen algebra voor­komt. Bij activi­teiten als het herlei­den van een formule of het bepalen van een afgelei­de wordt zeker enige algebra­ïsche vaardig­heid ver­langd. Algebra­ïsch en exact zijn bij het CE wiskun­de A en C echter geen bekend veron­derstel­de begrip­pen.
Een bereke­ning is algebra­ïsch wanneer deze wordt uitge­voerd "zonder gebruik te maken van speci­fieke opties van de grafi­sche rekenma­chine; tussen­antwoor­den en het eindant­woord mogen bena­derd opge­schre­ven worden". Ter toelich­ting staat nog vermeld dat "daarmee wordt aangege­ven dat de grafi­sche rekenma­chine als gewone rekenma­chine mag worden ingezet en niet voor meer dan dat". Bij het herlei­den van een formule, ook van belang bij wiskun­de A, wordt ook deze formule­ring ge­bruikt, in combina­tie met de aandui­ding stap voor stap.
Techno­logi­sche defini­tie
Opmerke­lijk, maar niet nieuw, is dat het begrip algebra­ïsch wordt gekop­peld aan de moge­lijkhe­den van een gewone rekenma­chine. Een defini­tie van die gewone rekenma­chine wordt niet gegeven. Ik neem aan dat er een rekenma­chine bedoeld wordt zoals deze is toege­staan op het Cen­traal Examen bij de niet-wiskun­devak­ken.
 
 Wat is een gewone rekenma­chine?
De moge­lijkhe­den van deze rekenma­chines zijn vaak behoor­lijk groot. Het herlei­den en optel­len van wortel­vormen is vaak geen pro­bleem. Klik hier maar eens voor een mooi voor­beeld. Mijn indruk is dat niet alle docen­ten op de hoogte zijn van alle moge­lijkhe­den van de nieuw­ste genera­tie gewone rekenma­chines. En wie weet wat ons wat betreft die gewone rekenma­chines de komende jaren nog alle­maal te wachten staat.
De onzeker­heid op dit punt heeft meegewo­gen bij het verbie­den op het Cen­traal Examen van het gebruik van een gewone rekenma­chine naast een grafi­sche rekenma­chine. Je kunt je afvra­gen in hoever­re een aan beschik­bare techno­logie gekop­pelde om­schrij­ving van het begrip algebra­ïsch voldoen­de houvast biedt voor de toe­komst.
Vragen
Bij de om­schrij­ving van exact / op exacte wijze lees ik: Zonder gebruik te maken van een speci­fieke optie van de grafi­sche rekenma­chine; tussen­antwoor­den en het eindant­woord mogen niet bena­derd opge­schre­ven worden. Het onder­scheid tussen exact en algebra­ïsch zit hem dus in het het al dan niet mogen benade­ren. Dit lijkt helder maar (b)lijkt in de prak­tijk niet altijd voldoen­de houvast te geven bij het beoorde­len van eindant­woorden. Ik noem een paar voor­beelden van vragen die regelma­tig gesteld worden, bijvoor­beeld op examen­fora.
  • Is 0,5 ook exact?
  • Moet een ant­woord als 24/60 in plaats van 2/5 ook goed gere­kend worden?
  • Moeten wortel­vormen altijd herleid worden? En hoe ver? Denk aan de ver­schil­lende nota­ties voor niet rationa­le antwoor­den van tweede­graads verge­lijkin­gen of aan vormen als 2a√(2 + √3) en het gelijk­waardi­ge a(√2 + √6).
  • Is sin(π/6) ook toelaat­baar als exact ant­woord? en sin(π/15)?
Vaak geeft het ant­woordmo­del bij een examen houvast door gelijk­waardi­ge uitdruk­kingen ook goed te rekenen. Maar wordt daarmee het pro­bleem niet alleen maar verscho­ven? Want wat is gelijk­waardig? Verder geldt natuur­lijk dat docen­ten het correc­tievoor­schrift niet willen afwach­ten en vooraf graag willen weten waar ze aan toe zijn, zodat ze hun leerlin­gen goed kunnen instrue­ren.
Meer regels of meer ruimte?
Het uitbren­gen van nieuwe lijsten examen­werk­woorden met betere afstem­ming tussen natuur­kunde en wiskun­de is een sympa­thiek ogende poging tot meer duide­lijk­heid. Wel­licht is het de moeite waard om ook de examen­termen eens af te stemmen met een vak als econo­mie of m&o. Het is echter de vraag in hoever­re dit discus­sies over de beoorde­ling van examen­werk voor­komt.
Je kunt je ook afvra­gen hoe belang­rijk en hoe wense­lijk het is dat alles rond het Cen­traal Examen ondub­belzin­nig wordt gere­geld. Sommige collega's vinden dat er teveel in regels wordt vastge­legd, en en de profes­sionali­teit van de wiskun­dedo­cent te weinig ruimte krijgt.
gk

 

Examenwerkwoorden vmbo gl/gt

Voor de vmbo-oplei­dingen bestaan geen officië­le lijsten met examen(werk)woorden. Jörgen van Remoor­tere heeft daarom zelf een aanzet gegeven tot een derge­lijke lijst voor vmbo gl/gt.
Via deze link vindt u zijn lijst examen­werk­woorden vmbo gl/gt. Aanvul­lingen zijn welkom via jorgen@vanre­moorte­re.nl.
Henk Vegter van Rekentu­be heeft bij deze lijst met examen(werk)woorden een filmpje gemaakt.
Voor alle duide­lijk­heid: de lijst examen­werk­woorden vmbo gl/gt van Jörgen van Remoor­tere heeft geen officië­le status.

 

Lezing: HBS, de beste school ooit?

De Hoogere Burger­school (HBS) heeft een legenda­rische reputa­tie. Het is volgens velen de beste middel­bare school­vorm die Neder­land ooit heeft gehad. Op de HBS bestond veel aan­dacht voor exacte vakken en moderne talen. De HBS, als insti­tuut in 1863 opge­richt door Thorbec­ke, was bedoeld voor toekom­stige ingeni­eurs en onderne­mers.
Die ingeni­eurs en onderne­mers zijn er ook opge­leid. Het is de genera­tie die het moderne Neder­land heeft vormge­geven. De HBS leverde daar­naast ook veel Nobel­prijs­win­naars op. Denk bijvoor­beeld aan Lorentz en Kamer­lingh Onnes.
Hoogere Burger­school Rotter­dam
Gewina is het Bel­gisch-Neder­lands genoot­schap voor weten­schap- en univer­siteits­geschie­denis. Dit genoot­schap organi­seert in samen­werking met het Onder­wijsmu­seum (www.onder­wijsmu­seum.nl) een symposi­um over de HBS. Vragen die tijdens dit symposi­um cen­traal staan, zijn:
  • Wat was er zo bijzon­der aan de HBS?
  • Waar komt die legenda­rische status vandaan?
  • Is die status wel terecht?
  • Was de HBS echt zo belang­rijk voor de moderni­sering van Neder­land?
  • Kan het huidige onder­wijs nog iets van die oude HBS leren?
Volg deze link voor het volledi­ge program­ma van dit symposi­um.
Pak uw agenda
Het symposi­um vindt plaats op zater­dag 22 april 2017, van 9:45 tot 17:00 uur. Plaats van hande­ling is het Natio­naal Onder­wijsmu­seum aan de Burge­meester de Raadt­singel 97 in Dord­recht. De kosten bedra­gen € 25,= inclu­sief lunch en toegang tot het museum. Leden van Gewina betalen slechts € 20,=. Onder deze link vindt u het aanmel­dings­formu­lier. Heeft u nog vragen, mail dan naar office@gewina.nl.

 

Gevoel voor vergelijkingen in 4 havo/vwo

In mijn master­scrip­tie wil ik nagaan in hoever­re leerlin­gen struc­tuurge­voel kunnen ontwik­kelen voor wiskun­dige verge­lijkin­gen. In dat kader wil ik graag na de meiva­kantie een onder­zoekje (laten) doen onder leerlin­gen uit havo 4 en vwo 4 voor wiskun­de B.
Con­creet gaat het om het volgen­de:
  1. Een kleine test (15 minuten aan het begin van het onder­zoek), die ik zelf zal afnemen.
  2. Vijf keer (in 5 ver­schil­lende lessen) de leerlin­gen 10 minuten op een specia­le manier laten werken aan opdrach­ten die te maken hebben met verge­lijkin­gen die eenvou­dig op te lossen zijn, als je er tenmin­ste eerst even goed naar kijkt. De eerste keer zal ik zelf aanwe­zig zijn.
  3. Een eind­test (15 minuten aan het eind van het onder­zoek) die ik zelf afneem.
De opdrach­ten gaan over verge­lijkin­gen die op het eerste oog uitnodi­gen tot veel werk maar bij nadere beschou­wing heel snel en eenvou­dig op te lossen zijn. Gedacht kan worden aan een verge­lijking als (x+6)(2x−3) = x+6.
Meedoen
Ik zoek docen­ten die willen meewer­ken aan dit onder­zoek. Wel­licht bent u ook be­nieuwd hoe het bij uw leerlin­gen staat met het gevoel voor de struc­tuur van een verge­lijking.
Bent u geïnte­res­seerd in deelna­me of wilt u graag meer informa­tie, dan kunt u mij op w.b.vander­klis@stu­dents.uu.nl berei­ken.
Wouter van der Klis

 

Lezing Simon Singh

 
Op 20 april 2017 geeft de bekende schrij­ver Simon Singh een lezing in Amster­dam met als titel: From Fermat's Last Theorem to The Simp­sons
Singh is vooral bekend gewor­den door zijn boek over de laatste stel­ling van Fermat. Hij heeft echter veel meer publica­ties op zijn naam staan, bijvoor­beeld over crypto­grafie, de oerknal, alterna­tieve genees­kunde en, echt waar, de wiskun­de die verbor­gen zit in de anima­tiese­rie The Simp­sons.
De lezing wordt gehou­den op het Science Park van de UvA, nummer 904, zaal SP C0.110, op donder­dag 20 april 2017 van 14:00 tot 15:00 uur. De toegang is gratis maar u moet zich wel vooraf via bureau@plat­formwis­kunde.nl aanmel­den.

 

IMAGINARY in Utrecht, samenvattingen en presentaties

 
Van 7 tot en met 24 februa­ri 2017 was de tentoon­stel­ling IMAGINA­RY te zien in Utrecht. Diverse spre­kers gaven interes­sante lezin­gen. Via beelden, objec­ten en softwa­re, die de bezoe­kers veelal zelf mochten bestu­ren, maakten de bezoe­kers kennis met wiskun­de in haar volle breedte, kracht en schoon­heid.
Voor alle bezoe­kers en natuur­lijk ook voor andere geïnte­resseer­den is er nu een perma­nente webpagi­na inge­richt met links naar de presen­taties van de spre­kers.

 

Wiskunde D online (herinnering)

Heeft uw school te weinig leerlin­gen om wiskun­de D op havo of vwo te kunnen aanbie­den? Denk dan eens aan Wiskun­de D Online. Volg deze link voor meer informa­tie.
De in­schrij­ving voor wiskun­de D online voor havo en vwo is geopend. Op onze site vindt u het formu­lier voor aanmel­ding.
Gert Treur­niet, stich­tingwis­kunded­online@gmail.com
Twitter: @wiskun­dedon­line

 

Evaluatie invoering vernieuwde wiskunde (herinnering)

Maak nu kans op een boeken­bon of steun een goed doel naar keuze.
SLO voert een evalua­tie uit naar de invoe­ring van de ver­nieuwde examen­program­ma's wiskun­de. We zijn nog steeds op zoek naar docen­ten die mee willen doen aan een vragen­lijston­derzoek in april 2017. Het gaat dit jaar om de eindme­ting voor wiskun­de A, B en D in 5 havo.
De vragen die we met deze evalua­tie willen beant­woorden zijn:
  • Hoe ver­loopt de invoe­ring?
  • Wat bete­kent de vernieu­wing voor docen­ten en leerlin­gen?
Door middel van uw antwoor­den krijgen we zicht op wat goed gaat en wat nog wat extra aan­dacht ver­dient, zodat waar dat nodig is, aanvul­lende acties kunnen worden ingezet.
Onder de deelne­mers verlo­ten we een boeken­bon van € 100,= en vijf­tien boeken­bonnen van € 50,=. U kunt er ook voor kiezen om een zelfde bedrag aan een goed doel naar keuze (met CBF-erken­ning) te schen­ken .
Wilt u meedoen? Ga dan via één van onder­staande links naar de vragen­lijst voor uw vak:
Harte­lijke dank, mede namens Jos Tolboom
Elvira Folmer

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Tweedegraads vacature te Doorn

Het Revius Lyceum zoekt per 1 augus­tus 2017 een tweede­graads docent wiskun­de voor 1,0 fte. U kunt ook op een gedeel­te van deze vacatu­re sollici­teren.
 
Wij starten het school­jaar in een gloed­nieuw school­gebouw op de mooiste locatie van de Utrecht­se Heuvel­rug. Wij zoeken een bevlo­gen docent die de moge­lijkhe­den van het nieuwe gebouw benut. Wij zijn een oplei­dings­school en nodigen ook einde­jaars­studen­ten van harte uit om te sollici­teren.
Volg deze link voor meer informa­tie.

 

Vacature HBO docent rekenen/wiskunde te Doetinchem

Bent u die ambiti­euze docent rekenen/wiskun­de die het leuk vindt om in een enthou­siast team jonge mensen op te leiden tot leer­kracht in het primair onder­wijs?
Iselin­ge Hoge­school in Doetin­chem zoekt een docent voor 0,8 tot 1,0 fte. Volg deze link voor meer informa­tie.

 

Vacatures te Den Haag

Het Maris College is een school voor voortge­zet onder­wijs (vmbo-havo-vwo) met zes klein­schali­ge loca­ties in het westen van Den Haag. Met ingang van het nieuwe school­jaar zijn wij voor de ver­schil­lende loca­ties op zoek naar meerde­re docen­ten wiskun­de.
locatie graad fte
Bel­gisch Park Eerste­graads 1,0000
Hout­rust Tweede­graads 0,7194
Kijk­duin Tweede­graads 0,1439
Staten­kwar­tier Tweede­graads 0,4317
Waldeck Tweede­graads 0,6115
 
Collega's die interes­se hebben in één van de vacatu­res kunnen reage­ren via vacatu­res@maris­college.nl. Ga naar www.maris­college.nl voor meer informa­tie over de loca­ties.

 

Eerstegraads vacature te Huizen

Huizer­maat, een super­leuke school in het Gooi voor mavo, havo, vwo en gymnasi­um, is per 1 augus­tus 2017 op zoek naar een eerste­graads docent wiskun­de voor 0,6 tot 1,0 fte.
De lessen zullen plaats­vinden in de boven­bouw van het havo en vwo. Ook studen­ten nodigen wij van harte uit om te reage­ren.
Mail Paul Petri, plaats­vervan­gend rector SG Huizer­maat, voor nadere informa­tie via ppetri@gsf.nl.

 

Tweedegraads vacature(s) te Zeist

Katho­lieke scholen­gemeen­schap De Breul is voor school­jaar 2017−2018 op zoek naar een enthou­siaste tweede­graads docent wiskun­de. Het gaat om 1,0 tot 1,5 fte. De exacte omvang van het dienst­verband wordt op een later moment in overleg vastge­steld.
Uw kunt uw schrif­telijke sollici­tatie uiter­lijk op 3 april 2017 sturen naar vacatu­re@de-breul.nl. Volg deze link voor meer informa­tie over de vacatu­re en onze school.
 

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

HU-Master Leraar Wiskunde

Dé oplei­ding die u klaar­stoomt voor een nieuwe stap in uw carriè­re.
Wilt u werk en studie combine­ren? Wilt u uw kennis verbre­den en starten met de Master Leraar Wiskun­de?
Vraag de leraren­beurs aan en kom dinsdag 4 april 2017 naar de open avond.

 

Betaal minder en krijg zoveel meer

Als vernieu­wing en innova­tie érgens thuisho­ren, dan is dat wel in het onder­wijs. Voor wiskun­dedocen­ten en leerlin­gen was er al de HP Prime rekenma­chine; de snelste en meest innova­tieve grafi­sche rekenma­chine op de markt met een uniek touch­screen. Nu kunt u dezelf­de grafi­sche kracht ook op uw Windows, Android en Apple iOS devices instal­leren.
Alleen HP geeft u een CvTE-goedge­keurde grafi­sche rekenma­chine in combina­tie met een app (app zelf niet toege­staan bij CE) op het plat­form van úw keuze. En dat voor een fractie van de kosten bij een concur­rent!
Blijf niet achter in een verande­rende (wiskun­de)wereld en leer meer over hoe HP’s onder­wijsop­lossin­gen u nu en in de toe­komst verder kunnen helpen.
Mail voor meer informa­tie en demon­statie­moge­lijkhe­den naar info@hp-prime.nl.

 

Inspiratiesessie MathPlus

Met behulp van data beter diffe­rentië­ren in de les.
Lesmate­riaal voor het wiskun­deonder­wijs wordt steeds digita­ler en daarmee steeds 'slimmer'. Tijdens een inspira­tieses­sie op woens­dag 12 april 2017 in Utrecht gaan we in op vragen zoals: "Hoe ga je om met de digita­le leerom­geving van Math­Plus?" en "Hoe haal je het meeste uit de data?".
Komt u ook? Lees verder en meld u nu aan.

 

Adaptieve leerroutes kern van vernieuwing bij Moderne Wiskunde

Met de adaptie­ve leerrou­tes in de 12e editie onder­bouw hebben wij een even over­zichte­lijke als doel­treffen­de invul­ling van geperso­nali­seerd leren gevon­den!
Ervaar dit nu zelf en vraag de bèta versie aan van ons digita­le materi­aal of kijk ons webinar terug.

 

SmartRekenen - Kom naar de meet en greet

SmartRe­kenen bestaat 5 jaar. Reden voor een feestje! Kom dit met ons vieren op de inspira­tiemid­dag van SmartRe­kenen op 11 en 13 april 2017 te Ede.
Tijdens de inspira­tiemid­dag leert u SmartRe­kenen en het team achter de methode kennen. Meldt u nu aan via deze link.
 

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl