nummer 769, 19 maart 2017
Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4600 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Rectoren over de rekentoets
Bij de beoordeling van de beleidsveranderingen in de afgelopen regeerperiode
scoort de rekentoets bij directeuren in het voortgezet onderwijs het slechtst.
Ruim 40% is zeer ontevreden en nog eens 30% is 'gewoon' ontevreden over de
rekentoets.
Volgens de
afgelopen
week verschenen Politieke Barometer Onderwijs is niet alleen het
vertrouwen in staatssecretaris Dekker zeer laag (gemiddeld rapportcijfer 4,7)
maar met name ook het oordeel over de rekentoets zeer negatief. In één beeld
gevat:
De rekentoets scoorde bij de directies van het voortgezet onderwijs lager dan
andere veelbesproken maatregelen zoals "werk en zekerheid" en "passend onderwijs".
Alleen over de invoering van het predicaat "Excellente school" was een meerderheid
níet ontevreden.
DUO en DUO
Aan het onderzoek van
DUO-onderwijsonderzoek
(niet te verwarren met de DUO van het ministerie!) deden 316 directeuren uit het
voortgezet onderwijs mee. Volgens de onderzoekers zijn de resultaten representatief
voor de totale populatie.
|
Afrondingsfouten tellen op het Centraal Examen
In WiskundE-brief 761 besprak ik een
artikel
in Euclides over nieuwe regels voor de correctie van het Centraal Examen,
met name met betrekking tot afrondingsfouten. In dat artikel werd een nogal
strakke nakijkprocedure voorgeschreven waarin de 'compensatiescore'
een belangrijke rol speelt. In een nieuwe publicatie worden de teugels wat
gevierd.
In de vakspecifieke
informatie voor wiskunde A/C die afgelopen week is gepubliceerd, staat nu
het volgende:
"Bij wiskunde A en C dienen de afrondfouten apart te worden geregistreerd zodat, indien
het maximum van 2 is overschreden, een compensatiescore kan worden toegekend bij de
laatste scorecomponent van Wolf. De wijze van registreren is vrij. In het artikel
wordt een werkwijze beschreven die voor de eerste en tweede corrector goed werkbaar
zou kunnen zijn." |
Bij het bijhouden van afrondingsfouten heeft de examinator dus toch enige speelruimte.
gk
|
Centraal Examen wiskunde B vwo ingekort
In de
vakspecifieke
informatie wiskunde B vwo staat een opmerkelijke
passage over de lengte van het het examen in 2016 en de maatregelen die
zijn genomen om te voorkomen dat dit jaar de examens weer te lang of
te moeilijk zijn.
Ik citeer de tekst integraal:
"Uit analyses (o.a. Wolf) bleek dat examens wiskunde B 2016 lang en moeilijk
waren. Signalen uit het veld (o.a. uit de examenbespreking en de quickscan)
bevestigden dit beeld. Het gevolg was een hoge N-term. Het CvTE heeft vervolgens
de examens wiskunde B vwo van 2017 nogmaals kritisch bekeken, middels
statistische technieken de N-term voorspeld en tot een vrij rigoureuze
maatregel besloten. Resultaat is dat de examens wiskunde B vwo 2017 korter
zijn dan gebruikelijk. Ook kan de verdeling over de onderwerpen minder
evenwichtig zijn. Ondanks dat hebben wij deze maatregelen toch genomen, om
te voorkomen dat leerlingen in 2017 wederom worden geconfronteerd met te
lange of te moeilijke examens" |
Opmerkelijk is dat er gesproken wordt van examen s wiskunde B. Dat kan
de indruk wekken dat het niet alleen om het vwo-examen maar ook om het
havo-examen gaat. In de vakspecifieke informatie voor havo is echter niets
hierover terug te vinden. Misschien komt dat omdat de komende havo-examens
uiteraard gebaseerd zijn op een ander programma dan dat van afgelopen jaar.
Misschien nog opmerkelijk is dat het risico van "te lange of te moeilijke
examens" zo zwaar weegt dat een minder evenwichtige verdeling over de onderwerpen
voor lief wordt genomen.
gk
|
Mopperen op de nieuwe wiskundeprogramma's
Het programma Wiskunde A is op havo en vwo in de nieuwe opzet
volledig verpest. Eerst hadden we nog een breed scala van onderwerpen,
waaronder de kansrekening, de normale verdeling en het differentiëren,
dat binnen het voortgezet onderwijs voor nog wat algemene vorming zorgde. Nu is
dat teruggebracht tot lineair, exponentieel en statistisch rekenwerk,
aangevuld met wat algebraische vaardigheden die ongetwijfeld tijdens
het komende CE gaan leiden tot de maximale N-term van 2.
Het formuleblad is een aanfluiting. De formule voor de phi-coëfficiënt
heeft totaal geen meerwaarde. Formules voor betrouwbaarheidsintervallen
hadden rustig aan het oude programma kunnen worden toegevoegd. Het Centraal
Examen zal steeds meer een kwestie worden van het testen van de leesvaardigheid
van de leerlingen. Dat is op het vwo misschien niet zo'n groot probleem
maar op het havo wel. Kijk maar naar de ervaringen met de rekentoets.
Grafische rekenmachine kan weg
De grafische rekenmachine heeft nu ook geen zin meer. De binomiale
en normale verdelingsfuncties zijn niet meer nodig; alleen de 'solver'
biedt nog meerwaarde. Om daarvoor nu de leerlingen voor ongeveer
€ 120,= op kosten te jagen, gaat mij echt een stap te ver. Laten
we dat ding dus afschaffen! En laten we de leerlingen alsjeblieft
niet tijdens het examen met Facet achter de computer zetten.
Op die manier zadel je scholen alleen maar op met allerlei
organisatieproblemen, zonder enige meerwaarde.
Niets geleerd
Hebben we dan echt helemaal niets geleerd van de problemen met de
rekentoets? Een toets die eenvoudig op papier zou kunnen worden
afgenomen zodat je de hele populatie binnen 2 uur kan toetsen?
Het laten nakijken van de rekentoets door docenten, zoals bij elk
ander vak gebruikelijk is, zou met een papieren toets een eerlijker
beeld geven van de kwaliteiten van de leerlingen. De computer
kan geen onderscheid maken tussen een afrondingsfoutje of een gebrek
aan begrip bij de leerling en een docent kan dat wél. Heel wiskundeland
zou tegen die computertoetsen moeten protesteren!
En dan heb ik nog niet gemopperd over het afschaffen in het vwo-programma
van één van de weinige zinvolle onderwerpen: het toetsen van hypothesen.
En ook het feit dat niet alle lesstof die je in die zes jaar hebt
behandeld bij de stof voor het Centraal Examen hoort, laat ik voor nu
maar even rusten.
Zo, dat was weer even goed voor het gemoed!
Ernst Jan Beerlage, Erasmus College Zoetermeer
|
Statistiek moet uit het voortgezet onderwijs
Inhakend op de discussie over het statistiekonderwijs in WiskundE-brief 768
zou ik het volgende willen opmerken. Zou het niet het verstandigst zijn
om het vak statistiek in engere zin in het geheel niet te onderwijzen
in het voortgezet onderwijs?
Zou het niet beter zijn om te volstaan met kansrekening, met veel aandacht
voor begripsvorming inzicht? Zowel het voortgezet onderwijs als het hoger
onderwijs zou hier volgens mij mee gediend zijn.
Freudenthal
Ik ben zeker niet de eerste die dit bepleit. Professor Hans Freudenthal
schreef op bladzijde 610 en 613 van zijn in 1973 verschenen boek Mathematics
as an Educational Task al: " ... pervade all mathematics by probability at
an early stage- as soon as the children get to know about fractions ..." en
" ...I simply do not understand the philosophy of those who propose to teach
high school children a lot of statistical techniques...".
Henk Tijms, emeritus hoogleraar toegepaste wiskunde Vrije Universiteit
|
Toegestane grafische rekenmachines 2019/2020
Afgelopen dinsdag, op pi-dag, is de
Mededeling
hulpmiddelen CE 2019 en 2020 gepubliceerd. In die mededeling is de nieuwste
informatie over de toegestane grafische rekenmachines te vinden. Deze informatie
is van belang voor de lichting die komend schooljaar in klas 4 van havo of vwo zit.
Wat betreft merken en types is er weinig nieuws onder de zon. De volgende machines zijn
in 2019 (havo) en 2020 (vwo) op het Centraal Examen toegestaan:
- Casio fx-9860GII(SD) met examenstand: OS 2.07 en hoger.
- Casio fx-CG20 met examenstand: OS 2.01 en hoger.
- HP Prime.
- TI-84 Plus T vanaf versie OS 5.1, de basisversie met LED-lampje.
- TI-84 Plus CE-T vanaf versie OS 5.1.5.
- TI-Nspire CX (alleen de versie zonder CAS).
Sommige machines beschikken over een Computer Algebra Systeem (CAS). Bij die
machines moet deze functionaliteit worden geblokkeerd in de examenstand.
Verder geldt dat er in machines met een SD-slot tijdens het Centraal Examen
geen SD-kaartje mag zitten.
Het is mogelijk dat te zijner tijd nieuwe types worden toegelaten. Oudere
types, ook types die eerder nog wel waren toegestaan, zijn nu niet meer
toegestaan.
Extra eisen
Opmerkelijk is dat er voor de HP Prime en de apparaten van Texas
Instruments (TI) aanvullende eisen worden geformuleerd. Voor de TI geldt
de volgende aanvullende eis:
"Wij spreken daarbij de eis uit dat de examenstand wordt ingesteld bij aanvang
van de zitting en niet eerder, aangezien de controle óf de machine in examenstand
staat wel kan worden uitgevoerd zonder de leerling te storen maar niet of er na
het instellen van de examenstand nog programmas in de machine zijn gezet." |
Voor de HP Prime worden de volgende aanvullende regels geformuleerd:
"... mits in de examenstand de volgende instellingen zijn gerealiseerd:
- De time-out is ingesteld op 4 uur.
- Het geheugen is gewist.
- De knipperende LED staat aan.
- Gebruikerstoepassingen zijn uitgeschakeld.
- CAS is uitgeschakeld.
- Opmerkingen en programmas zijn gewist en onbereikbaar gemaakt.
- Nieuwe opmerkingen en programmas aanmaken is geblokkeerd.
Wij spreken daarbij de eis uit dat de examenstand wordt ingesteld door de
examinator, aangezien de controle óf de machine in examenstand staat wel kan
worden uitgevoerd zonder de leerling te storen maar niet of de machine in de
juiste examenstand staat." |
gk
|
Nog enkele plaatsen in de WDA nascholing
Hoe kun je het wiskundig denken van leerlingen bevorderen? Hoe profiteer
je beter van de kansen voor wiskundig denken in regulieren lessen?
Bijvoorbeeld naar aanleiding van opgaven uit het boek? Of inhakend op
interessante vragen van leerlingen? Hoe kun je werken aan "begrijpen
waarom" en "zeker weten" op verschillende niveaus?
Laat wiskunde in uw les meer zijn dan het uitvoeren van systematische
stappenplannen. Er zijn nog enkele plaatsen in de nascholing Wiskundige
Denkactiviteiten voor onderbouw en bovenbouw beschikbaar. Reageer dus snel.
Zelf aan de slag
In de nascholing proberen we werk te maken van de "les van morgen". U ziet
veel voorbeelden maar voor uw eigen lessen moet u vooral ook zelf aan de slag.
De nascholing vindt plaats in Leiden, vlak bij station Leiden Centraal,
op de donderdagen van 30 maart, 13 april en 1 juni 2017, steeds van 16:00
uur tot 20:00 uur.
Volg
deze link om u aan te melden.
Peter Kop, ICLON, Universiteit Leiden
|
Japan voor het eerst op de A-lympiade
Op vrijdag 10 en zaterdag 11 maart 2017 kwamen 67 leerlingen van middelbare
scholen uit Nederland, Duitsland, Denemarken, Aruba, Sint Maarten en Japan bij
elkaar. In het Gelderse Garderen werd namelijk de internationale finale van de
Wiskunde A-lympiade gehouden.
Japan was er dit jaar voor het eerst bij. Door visumperikelen ontbraken echter
helaas de teams uit Iran. Zij hebben gelukkig wel in eigen land met 8 leerlingen
aan de opdracht kunnen werken.
Tijdens de finale werkten de teams anderhalve dag lang aan een opdracht over
het organiseren van een popfestival. Er moest onder andere een planning voor de
optredens worden gemaakt en ook de te verwachten mensenstromen moesten in kaart
worden gebracht. Verder moest het festivalterrein worden ingericht met diverse
podia en met een "culinair plein".
Flexibiliteit
Uiteraard kwam halverwege de A-lympiade het bericht dat één van de bands had
afgezegd, waardoor de flexibiliteit van de gekozen oplossing plotseling een
factor van belang werd. Medio april zal bekend worden gemaakt welk team de
zaak het beste heeft aangepakt.
Op vrijdag 17 november 2017 is de volgende voorronde van de A-lympiade. Heeft
u zin om mee te doen? Of heeft u op een andere manier interesse in dit evenement?
Volg
dan deze link voor meer informatie.
Liesbeth Walther, Freudenthal Instituut
|
Voorbeeldopgaven staatsexamens wiskunde
Als wiskundedocent kom je niet vaak in aanraking met het staatsexamen. Toch
komt het regelmatig voor dat leerlingen worden verwezen naar het zogenaamde 'derde
tijdvak'. Het examen dat dan wordt afgenomen, is voor een deel mondeling. Sinds
kort is ook voor het staatsexamen oefenmateriaal beschikbaar.
Voor wiskunde zijn via de
Dienst
Uitvoering Onderwijs (DUO) van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)
de volgende voorbereidingsopdrachten beschikbaar:
De opdrachten sluiten, zoals voor de hand ligt, nog aan op de oude examenprogramma's. Ook voor wiskunde D,
dat eigenlijk alleen een schoolexamen kent, zijn opdrachten beschikbaar.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Oosterhout
|
Advertenties
Betaal minder en krijg zoveel meer
Als vernieuwing en innovatie érgens thuishoren, dan is dat wel in het
onderwijs. Voor wiskundedocenten en leerlingen was er al de HP Prime
rekenmachine; de snelste en meest innovatieve grafische rekenmachine
op de markt met een uniek touchscreen. Nu kunt u dezelfde grafische
kracht ook op uw Windows, Android en Apple iOS devices installeren.
Alleen HP geeft u een CvTE-goedgekeurde grafische rekenmachine in combinatie
met een app (app zelf niet toegestaan bij CE) op het platform van
úw keuze. En dat voor een fractie van de kosten bij een concurrent!
Blijf niet achter in een veranderende (wiskunde)wereld en leer meer
over hoe HPs onderwijsoplossingen u nu en in de toekomst verder
kunnen helpen.
Mail voor meer informatie en demonstatiemogelijkheden naar info@hp-prime.nl.
|
Constructeurs voor internationaal project gezocht
|
Voor de periode maart-augustus 2017. Circa 2-6 uur per week.
Voor een internationaal project in Peru zijn wij op zoek naar
constructeurs. De opdracht bestaat uit het ontwikkelen van een
groot aantal vragen voor toetsafnames voor de Volgonderzoeken
en Peilingsonderzoeken. Het gaat om constructeurs voor het
Voortgezet Onderwijs.
Als constructeur ontwikkelt u toetsvragen voor leerjaren 2 en 5
(13 resp. 16 jaar) in het Peruaanse algemeen voortgezet onderwijs
voor het vakgebied wiskunde.
Meer weten?
www.cito.nl.
|
|
Fontys Leraren Opleiding Sittard (FLOS)
|
Kom ook naar de gebruikersbijeenkomsten van Getal & Ruimte
|
Graag nodigen wij u uit voor één van onze gratis gebruikersbijeenkomsten.
Hier informeren wij u in verschillende workshops en presentaties over de
mogelijkheden van Getal & Ruimte.
U maakt kennis met onze nieuwe 12e editie onderbouw, wordt
geïnformeerd over activerende werkvormen in de praktijk en u ervaart
het digitale materiaal in onze huidige edities. Mis deze mogelijkheid niet!
Bekijk
hier het programma en
schrijf
u direct in.
|
|
Word eerstegraads docent wiskunde
Hoe maak je wiskunde sprekend? Hoe houd je bovenbouwleerlingen scherp?
Hoe help je ze zelfverantwoordelijk te leren?
Start met de Master Leraar wiskunde bij de HAN. Een duale opleiding: je leert
en past meteen toe in de praktijk. Vraag de lerarenbeurs aan! En
kom
naar de Open Avond op 5 april 2017 in Nijmegen.
|
|
|
Positieve reacties op adaptieve online-omgeving Moderne Wiskunde
De reacties op de nieuwe adaptieve online-omgeving van de 12e
editie onderbouw van Moderne Wiskunde zijn erg positief. Een reden voor
steeds meer scholen om over te stappen naar de 12e editie.
Heeft u de nieuwe online-omgeving nog niet bekeken?
Vraag
de bèta-versie dan nu aan. Voor meer informatie stuurt u een e-mail naar Rob Houtenbos ( r.houtenbos@noordhoff.nl).
|
Slimleren: gratis proberen voor leerlingen van WiskundE-brief lezers
|
Met Slimleren oefenen uw leerlingen in de onderbouw (vmbo, havo en vwo)
alle wiskunde lesstof digitaal, thuis of in de les. U zult versteld staan
van de motivatie van uw leerlingen als u ze met het speelse maar leerzame
oefensysteem van Slimleren aan het werk ziet.
Het programma sluit naadloos aan op alle methodes van Wiskunde, zoals
Getal & Ruimte en Moderne Wiskunde.
Klik hier om uw
leerlingen gratis en vrijblijvend kennis te laten maken met Slimleren.
|
|
MathPlus gratis uitproberen in de klas
Wilt u MathPlus uitproberen bij u in de wiskundeklas?
Vraag dan nu een proefperiode aan.
Ontdek de voordelen van digitaal werken, gepersonaliseerd leren en
wiskundig denken. Tijdens de proefperiode heeft u de keuze uit de
werkvormen ' volledig online' of ' boek en online'. Wij geven u tijdens het gehele traject persoonlijke begeleiding en support.
Meld u nu aan via: www.mathplus.nl/ervaren.
|
|
|