nummer 768, 12 maart 2017
Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4550 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Havo statistiekprogramma: consistent en studeerbaar
In zijn bijdrage in WiskundE-brief 767 bestempelde Casper Albers de wijzigingen
in het havo statistiek programma als rommelig en onvoldoende doordacht. In
deze reactie beschrijf waarom ik deze kwalificaties niet onderschrijf. Tevens
geef ik aan welke elementen uit zijn bijdrage ik als waardevol beschouw.
Albers baseert zijn oordeel op bestudering van de voorbeeldexamenopgaven.
Volgens mij zou je hierbij op zijn minst ook een globale vergelijking moeten
maken van de eindtermen van het oude en het nieuwe programma. Het zou ook
goed zijn om het lesmateriaal dat in opdracht van SLO is ontwikkeld voor
de nieuwe havo statistiek te bestuderen (zie www.betanova.nl). Dit zal al
snel leiden tot een meer genuanceerd oordeel.
Studeerbaarheid
Een voorbeeld. Eén van de belangrijkste bezwaren van Albers lijkt te zijn dat
het toetsen van hypothesen, en daarmee het onderliggende redeneren onder
onzekerheid, niet meer in het programma zit. Als je het oude havo programma met
het nieuwe havo programma vergelijkt, dan zie je dat in geen van beide
programma's het toetsen van hypothesen voorkomt. Sterker nog, de (beschrijvende)
statistiek van het oude programma was geen onderdeel van het centraal examen; het
was uitsluitend schoolexamenstof.
Kijk je vervolgens verder, dan zie je in het nieuwe programma dat
betrouwbaarheidsintervallen een onderdeel vormen, terwijl dat in het oude programma
niet zo was. Dat er in het nieuwe havo programma geen plek is gereserveerd voor
het toetsen van hypothesen komt voornamelijk doordat er gezien het beperkte aantal
beschikbare studielasturen een keuze gemaakt moest worden. Het programma moet
immers wel studeerbaar blijven voor de doelgroep.
Consistente vuistregels
Een ander voorbeeld betreft het afronden van de z-waarde van 1,96 naar 2 bij de
berekening van betrouwbaarheidsintervallen. Vanuit het oogpunt van studeerbaarheid
is ervoor gekozen om het rekenen met de normale verdeling te beperken tot een drietal
vuistregels. Die vuistregels worden vervolgens binnen het programma gebruikt om tot
de betrouwbaarheidsintervallen te komen. Het is dan consistent om te blijven werken
met de waarde 2 en niet alsnog de preciezere waarde van 1,96 ten tonele te voeren.
Albers heeft wel een punt waar hij wijst op een fout in één van de
voorbeeldexamenopgaven. Aan de andere kant betekent een fout in een voorbeeldexamenopgave
natuurlijk nog niet dat er ook een fout in het programma zit.
Alberts voert waardevolle elementen aan
Ik deel het oordeel van Albers over het nieuwe havo statistiek programma niet. Dat
neemt niet weg dat ik ook twee waardevolle elementen uit zijn bijdrage haal.
Zo stelt Alberts dat bij vakvernieuwingen de nadruk zou moeten liggen op conceptueel
begrip van de materie. " Zonder begrip heb je er weinig aan om een 95%
betrouwbaarheidsinterval uit te kunnen rekenen". Hier ben ik het helemaal
mee eens. Bij het schrijven van het SLO materiaal is dit ook een belangrijk
uitgangspunt geweest.
Ook pleit Alberts voor het aanbrengen van een expliciet onderscheid tussen de twee
begrippen " statistische significantie" en " praktische relevantie".
Beide begrippen worden in de praktijk gebruik om te bepalen om een gevonden
resultaat " interessant" is. Dit onderscheid is bij het schrijven van het
SLO materiaal nog erg impliciet gebleven. Het zou goed zijn wanneer dit onderscheid
in toekomstig lesmateriaal expliciet wordt aangebracht.
Samenwerking vo-ho zeer gewenst
Ik heb gedurende dit schooljaar op verschillende plekken van verschillende
collegas gehoord dat zij ontevreden zijn met de wijze waarop de nieuwe (havo)
statistiek in de boeken terecht is gekomen. Zou het tegen die achtergrond niet
heel nuttig zijn wanneer een projectteam bestaande uit deskundigen van zowel
voortgezet als hoger onderwijs lesmateriaal voor het vwo gaat ontwikkelen?
Methodeschrijvers kunnen dan bij het schrijven van hun nieuwe edities inspiratie
halen uit dergelijk voorbeeldmateriaal. Ik zou graag zien dat mensen als
Albers in zon projectteam participeren of als klankbord optreden.
Erik van Barneveld, bar@gsgleovroman.nl
Docent GSG Leo Vroman, pilot docent havo A en vwo A programma en mede auteur
SLO materiaal statistiek havo A.
|
Havo statistiekprogramma: consistent en studeerbaar (reactie)
Het klopt dat ik in mijn kritiek op het statistiekonderwijs in de havo niet
gekeken heb naar de wijzigingen van het nieuwe systeem met het oude. Ik heb me
ook onthouden van vergelijkingen. Het is goed mogelijk dat het nieuwe systeem
een verbetering is. Dat neemt niet weg dat er kritiek mogelijk is.
Dat er vanuit het oogpunt van studeerbaarheid gekozen wordt om met de waarde
2 in plaats van 1,96 te werken, gaat er bij mij niet goed in. Dit zou een
acceptabel argument zijn als de leerling gevraagd werd via hoofdrekenen de
opgave op te lossen. De leerling mag een rekenmachine gebruiken en krijgt de
formule van het betrouwbaarheidsinterval meegeleverd. Het is dan echt niet
nodig het nóg makkelijker te maken.
Nuttige suggestie
Gelukkig ziet Van Barneveld meerdere aanknopingspunten voor verbetering in
mijn bijdrage. De suggestie om bij het ontwikkelen van nieuwe methoden
expertise te gebruiken van deskundigen uit zowel het voortgezet onderwijs
als het hoger onderwijs lijkt me zeer nuttig.
Casper Albers, Rijksuniversiteit Groningen
|
Evaluatie invoering vernieuwde wiskunde
SLO is het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling voor het primair,
speciaal en voortgezet onderwijs. SLO voert een evaluatie uit van de invoering
van de vernieuwde examenprogramma's wiskunde. We zijn hiervoor op zoek naar docenten
die met hun leerlingen mee willen doen aan een vragenlijstonderzoek in april 2017.
Met dit onderzoek voeren wij de eindmeting voor wiskunde A, B en D in havo 5 uit. Wij
willen u vragen stellen met betrekking tot de invoering van het vernieuwde programma
en het effect dat deze vernieuwing heeft op docenten en leerlingen. Met uw antwoorden
krijgen we zicht op wat goed gaat en wat nog wat extra aandacht verdient, zodat er
waar nodig aanvullende acties ingezet kunnen worden.
Boekenbon of goed doel
Onder de deelnemers verloten we een boekenbon van € 100,= en vijftien boekenbonnen
van € 50,=. U kunt er ook voor kiezen om dit boekenbonbedrag aan een goed doel naar
keuze te schenken. Dat goede doel moet natuurlijk wel een
CBF-erkenning hebben.
Aanmelden
Wilt u meedoen met één of meer van uw klassen?
Meld
u zich dan via deze link aan.
Hartelijk bedankt, mede namens Jos Tolboom.
Elvira Folmer
|
Modules voor statistiekonderwijs
De samenhang tussen het statistiekonderwijs binnen het voortgezet
onderwijs en het statistiekonderwijs binnen het hoger onderwijs is
vaak ver te zoeken. Een nieuw project van de Universiteit Utrecht met open
en gepersonaliseerd statistiekonderwijs kan daar wellicht wat verandering
in brengen.
In het kader van dit project heeft de universiteit acht statistiekmodules
ontwikkeld die geschikt zijn voor studenten met uiteenlopende achtergronden,
bijvoorbeeld studenten met (alleen) Wiskunde B. De modules zijn geïmplementeerd
in de Digitale Wiskunde Omgeving (DWO). DWO is een online leeromgeving die de
mogelijkheid biedt om alle aspecten van het statistiekonderwijs (theorie,
instructie, verwerking, feedback en toetsing) geïntegreerd aan te bieden.
De acht modules zijn:
- Kansen en variabelen.
- Beschrijvende statistiek.
- Verdelingen.
- De normale verdeling.
|
- Steekproeven.
- Uitspraken over data.
- Hypothesetoetsen.
- Z-toets en t-toets.
|
|
Iedere module heeft een studielast van één tot twee uur. De modules zijn
eventueel los van elkaar te volgen. De behandelde onderwerpen sluiten
goed aan bij het nieuwe statistiekprogramma op het vwo.
Het materiaal is beschikbaar voor de huidige gebruikers van de DWO maar is
ook voor anderen gratis toegankelijk.
De
modules zijn bereikbaar via deze link.
|
Havo wiskunde D nu ook online
Wiskunde D online heeft een goede respons gekregen op de oproep
in WiskundE-brief 766. Meer dan tien scholen hebben aangegeven, serieuze
belangstelling te hebben voor deelname. Daardoor kunnen we naast
wiskunde D online vwo nu ook starten met wiskunde D online havo.
We doen dat met ingang van 1 augustus 2017.
Voor havo gaan we gebruik maken van de lesmethode van Math4all. De
stichting Math4all levert naast de methode ook de inleveropdrachten,
uitwerkingen en toetsen. Het lesmateriaal zal, net als bij het vwo,
verrijkt worden met video's en dergelijke. Het verrijkingsmateriaal
wordt verzorgd door het Freudenthal Instituut. Voor de video's
maakt Freudenthal gebruik van de studio van het Teaching and Learning Lab
van de Universiteit Utrecht.
Blijf u aanmelden voor havo én vwo
De aanmelding staat nog steeds open, zowel voor havo als voor vwo. Heeft
u belangstelling om met een aantal leerlingen aan wiskunde D online mee te doen,
laat ons dat dan snel weten. Op onze site vindt u
het
formulier waarmee u zich kunt aanmelden. Na aanmelding nemen wij contact met u op.
De definitieve inschrijving met de definitieve aantallen komt dan later wel.
De details over Wiskunde D online havo/vwo vindt u op
www.wiskundedonline.nl.
U kunt ons ook volgen op Twitter via @wiskundedonline.
Gert Treurniet, stichtingwiskundedonline@gmail.com
Stichting Wiskunde D online
|
Lesson Study conferentie op 9 mei 2017
Lesson Study is een in Japan en de Verenigde Staten al langer bekende methodiek
waarmee leraren gezamenlijk lessen ontwerpen, geven en nabespreken. De nadruk
ligt hierbij op de samenwerking en het leerproces van de leerlingen en uitdrukkelijk
niet op de docent of het lesmateriaal. Ook in Nederland krijgt Lesson Study steeds
meer voet aan de grond. Zie ook WiskundE-brief 740. Binnenkort worden er in het kader van
Lesson Study weer twee bijeenkomsten georganiseerd die de moeite van het bezoeken
meer dan waard zijn.
Op dinsdag 9 mei 2017 vindt in Utrecht de tweede landelijke Lesson Study conferentie
plaats. Op die conferentie kunt u zien en ervaren hoe en op welke niveaus Lesson
Study binnen het onderwijs kan worden ingezet. Sectiegebonden, teamgebonden, schoolbreed
of schooloverstijgend. Vakgebonden of vakoverstijgend. Binnen het primair onderwijs,
het voortgezet onderwijs of zelfs binnen de lerarenopleiding.
|
| | Dr. Catherine Lewis | | |
Tijdens de conferentie is Dr. Catherine Lewis aanwezig, expert op het gebied van
Lesson Study. In haar lezing, waarin zij videos uit Japan laat zien, gaat zij in
op de enorme impact die Lesson Study heeft op leerlingen, docenten en vooral
op de schoolorganisatie zelf. Scholen veranderen met Lesson Study in lerende
organisaties en professionele leergemeenschappen.
Volg
deze link voor meer informatie over deze conferentie.
Symposium
Eén dag later, op woensdag 10 mei 2017, vindt op het Freudenthal Instituut in Utrecht
een symposium plaats ter gelegenheid van het bezoek van Catherine Lewis aan
Nederland. Het symposium, dat in het Engels zal worden gehouden, heeft als onderwerp:
Current Issues in Dutch Mathematics Education. Enkele van de sprekers zijn:
- Developing Mathematical Thinking is a Team Sport, Dr. Marjolein Kool.
- Mathematical Thinking in Dutch Reform Curricula: Theory and Practice, Prof. dr. Paul Drijvers.
- Analytic Geometry, the role of (free) vectors. Dr. Nellie Verhoef.
- Japanese Teaching Through Problem-Solving to Build U.S. Reforms, Dr. Catherine Lewis.
Het symposium is gratis toegankelijk. Registratie is echter verplicht.
Volg
deze link voor meer informatie over dit symposium.
Nellie Verhoef, Universiteit Twente
|
Vakantiecursus 2017
De computer in de wiskunde: breekijzer of oud schroot? Dat is het thema
van de vakantiecursus 2017. Dit provocerende thema doet vermoeden dat de
rol van de computer binnen de wiskunde wellicht is uitgespeeld. Maar het
tegendeel is waar!
De computer wordt op vele manieren zeer nuttig gebruikt in allerlei onderdelen
van de wiskunde. Denk bijvoorbeeld aan het genereren van voorbeelden om inzicht
te krijgen wat je bij een bepaalde wiskundige vraag kunt verwachten. Of denk
aan het verrichten van (formele) berekeningen die met de hand ondoenlijk zijn.
Of het ondersteunen van wiskundige bewijzen door bij gevalsonderscheiding
de vele gevallen geautomatiseerd na te gaan.
Keerzijde van de computer
De ontwikkelingen gaan snel. Het is zeer wel mogelijk dat je binnen afzienbare
tijd een computer gewoon kunt vragen om een stelling te bewijzen of te weerleggen.
Maar binnen het onderwijs is er ook een keerzijde. De inzet van computers en
rekenmachines leidt er soms toe dat bepaalde vaardigheden onderbelicht raken.
En dan span je het paard misschien wel achter de wagen. Binnen het onderwijs is
een doordachte inzet van de rekenmachine of de computer daarom een noodzaak.
In de vakantiecursus 2017 zullen vele aspecten van de relatie tussen wiskunde,
onderwijs en computer aan de orde komen. Er zijn zoals gewoonlijk weer zes
voordrachten en twee practica.
Data en kosten
De vakantiecursus wordt twee keer gegeven:
- Eindhoven: vrijdag 25 en zaterdag 26 augustus 2017, TU/e.
- Amsterdam: vrijdag 1 en zaterdag 2 september 2017, CWI.
De cursus kost € 35,= voor studenten aan een lerarenopleiding, € 50,=
voor gepensioneerden en € 95,= voor anderen. Een warme
maaltijd op vrijdag en een lunch op zaterdag is bij de prijs inbegrepen.
Volg
deze link om u voor de vakantiecursus 2017 aan te melden.
|
Nederlands team voor Benelux Olympiade bekend
Dit weekend is het Nederlandse team voor de Benelux Mathematical Olympiad
(BxMO) geselecteerd. De BxMO wordt dit jaar voor de negende keer georganiseerd
en vindt plaats van 5 t/m 7 mei 2017 in Namen, België.
Het team bestaat uit:
naam |
klas |
school |
Nils van de Berg |
5 vwo |
Sint-Oelbertgymnasium Oosterhout (NB) |
Erik van Cappellen |
6 vwo |
Johannes Fontanus College Barneveld |
Thomas Chen |
5 vwo |
Gymnasium Haganum Den Haag |
Ludo Dekker |
6 vwo |
Johan de Witt gymnasium Dordrecht |
Wietze Koops |
6 vwo |
RSG Stad & Esch Lyceum Meppel |
Matthijs van der Poel |
4 vwo |
Christelijk Gymnasium Utrecht |
Ward van der Schoot |
6 vwo |
Stedelijk Gymnasium Breda |
Maarten Stremler |
5 vwo |
Wartburg College, locatie Guido de Bres Rotterdam |
Siebe Verheijen |
6 vwo |
Martinuscollege Grootebroek |
Lammert Westerdijk |
5 vwo |
Stedelijk Gymnasium Leeuwarden |
Het team zal worden begeleid door Julian Lyczak (Universiteit Leiden),
Jeroen Huijben (Universiteit Utrecht) en Jeroen Winkel (Radboud Universiteit).
Volg deze links voor
de
opgaven van de selectietoets en
de
uitwerkingen van de selectietoets.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature op Aruba
Wij zijn één van de beste middelbare scholen havo/vwo op Aruba en we
zijn op zoek naar twee enthousiaste, bij voorkeur eerstegraads wiskunde docenten
voor het nieuwe schooljaar 2017-2018.
"Zekerheid is niet de bedoeling van het leven.
Grote uitdagingen zijn het risico waard." |
Voor meer informatie: Collegio Arubano.
Josefina R. Schotborg, HR Adviseur
|
Eerstegraads vacature te Amstelveen
Per direct is het Amstelveen College opzoek naar een ervaren
eerstegraads docent wiskunde. Het betreft een tijdelijke vacature
voor de klassen 3, 4 en 5 mavo/vwo.
Ook kunt u reageren op een vacature voor het volgend schooljaar.
Volg
deze link voor meer informatie.
|
Eerstegraads vacature te Soest
Het Griftland College zoekt met ingang van 1 augustus 2017
een eerstegraads wiskundedocent voor 0,6 tot 0,8 fte.
Een LD functie is bespreekbaar. Ga voor meer informatie
naar onze website.
|
Eerstegraads vacature te Veenendaal
Het motto van het Christelijk Lyceum Veenendaal luidt 'Ruimte
voor ontwikkeling'. Op onze school dagen wij leerlingen uit om
hun talenten op vele terreinen te ontplooien.
Voor komend schooljaar zijn wij op zoek naar een eerstegraads docent
wiskunde om les te geven in de bovenbouw van het havo/vwo. Voor een
goede, ervaren docent hebben wij een LD functie beschikbaar.
Meer informatie vindt u op
www.clv.nl
en op
www.meesterbaan.nl.
|
Advertenties
Live webinar Getal & Ruimte op 23 maart
Op donderdag 23 maart 2017 van 15:15-15:45 uur organiseert Getal & Ruimte
een live webinar. Dit webinar biedt u een oriëntatie op de nieuwe 12e
editie onderbouw.
In een half uur wordt u bijgepraat over onder andere de nieuwe online omgeving.
Klik
hier om u kosteloos in te schrijven.
|
Live webinar Moderne Wiskunde op 23 maart
Op donderdag 23 maart 2017 van 14:00-14:30 uur organiseert Moderne Wiskunde
een live webinar. Dit webinar biedt u een oriëntatie op de nieuwe 12e
editie onderbouw.
In een half uur wordt u bijgepraat over onder andere de nieuwe online omgeving.
Klik
hier om u kosteloos in te schrijven.
|
Bettermarks: Vrijblijvende pilot voor WiskundE-brief lezers
|
Bettermarks biedt een volledig doorlopende leerlijn voor de onderbouw
van het vmbo, havo & vwo. 's Werelds meest geavanceerde wiskundemethode
combineert de voordelen van digitaal met het beste op papier.
Ervaar Bettermarks op het gebied van interactie, feedback, motivatie
en adaptiviteit. Start nú een gratis pilot.
|
|
Betaal minder en krijg zoveel meer
Als vernieuwing en innovatie érgens thuishoren, dan is dat wel in het
onderwijs. Voor wiskundedocenten en leerlingen was er al de HP Prime
rekenmachine; de snelste en meest innovatieve grafische rekenmachine
op de markt met een uniek touchscreen. Nu kunt u dezelfde grafische
kracht ook op uw Windows, Android en Apple iOS devices installeren.
Alleen HP geeft u een CvTE-goedgekeurde grafische rekenmachine in combinatie
met een app (app zelf niet toegestaan bij CE) op het platform van
úw keuze. En dat voor een fractie van de kosten bij een concurrent!
Blijf niet achter in een veranderende (wiskunde)wereld en leer meer
over hoe HPs onderwijsoplossingen u nu en in de toekomst verder
kunnen helpen.
Mail voor meer informatie en demonstatiemogelijkheden naar info@hp-prime.nl.
|
|
|