nummer 767, 5 maart 2017
Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4550 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Havisten verdienen een beter statistiekexamen
De examenprogramma's voor wiskunde op havo en vwo zijn op het
gebied van statistiek behoorlijk veranderd. Op de havo worden deze
wijzigingen dit jaar zichtbaar in het eindexamen. Als universitair
hoofddocent statistiek was ik nieuwsgierig naar wat er gewijzigd is.
Ik heb daarom
de
voorbeeldexamenopgaven voor de havo eens bekeken.
Als ik af ga op deze opgaven, wordt statistiek teruggebracht tot wat
basale rekenregeltjes. Het dieper liggende redeneren onder onzekerheid
is er niet meer in terug te vinden. Hoe dit statistiekonderwijs in
elkaar zit, is werkelijk bedroevend. Ik zou willen dat mijn toekomstige
studenten niet worden geconfronteerd met dit broddelwerk. Het is beter
om op de universiteit met een schone lei te beginnen!
Onnodig afronden
Er zijn in het statistiekprogramma wat keuzes gemaakt die ik onnodig vind.
Zo wordt bij betrouwbaarheidsintervallen de standaarddeviatie met 2 in
plaats van de waarde 1,96, te weten het 97,5% percentiel van de standaardnormale
verdeling, gerekend. Wanneer je uit je hoofd of op een bierviltje snel
wat wilt berekenen, is het prima om met 2 te werken. Maar de waarde staat
op het formuleblad en het probleem van het moeten onthouden van een 'moeilijk
getal' bestaat dus niet. Er is werkelijk geen enkele reden te bedenken
om hier opeens op een geheel getal af te ronden. We leren havisten toch ook
niet dat π = 22/7 (hoop ik)?
Leeg concept
Schokkender is het dat er totaal geen aandacht meer is voor het toetsen
van hypothesen. Iedereen met wat statistische basiskennis weet dat er twee
concepten zijn die relevant zijn om te beoordelen of een gevonden resultaat,
zoals bijvoorbeeld een verschil van 0,3 punten in gemiddeld examencijfer
tussen school A en B, 'interessant' is. Die twee concepten zijn de
statistische significantie en de praktische relevantie.
De significantie is een indicator van de (on)waarschijnlijkheid van het
resultaat. Als de scholen A en B even goed zijn, hoe vreemd is het dan dat
hun examencijfers bijvoorbeeld drie tiende punt of meer verschillen?
De relevantie, gemeten via een effectgrootte, geeft vervolgens
aan of die drie tiende punt ook daadwerkelijk wat voorstelt. Als je
steekproefgrootte maar groot genoeg is, is zelfs een verschil van 0,001 nog
significant. Het verschil is dan echter duidelijk niet relevant. In de
examenvragen wordt alleen nog maar ingegaan op effectgroottes zonder
zelfs maar de steekproeflengte in het achterhoofd te houden. Dat is niets
meer dan een leeg concept!
Fouten
Bovendien worden er gewoon keiharde fouten gemaakt. Zo wordt in vraag 13 van
het voorbeeldexamen gevraagd om een 95% betrouwbaarheidsgebied te tekenen
rond een regressielijn. In de uitwerking wordt gewerkt met boven- en
ondergrenslijnen die parallel lopen aan de regressielijn. Dit is een
onjuiste aanpak: een betrouwbaarheidsinterval is smaller bij x-waarden
dicht bij het gemiddelde dan bij bij x-waarden die ver van het gemiddelde
liggen. Dat is ook volstrekt logisch; daar waar je veel metingen in de buurt
hebt (het gemiddelde) kan je met meer zekerheid uitspraken doen dan in de uithoeken
van je metingen.
In de opdracht over de Old Faithful-data wordt de regressievergelijking
E = 10D + 35 gegeven. Voor het gemak, maar zonder dit
verder op te merken, zijn de waarden 10 en 35 afgerond want de waarden op twee
decimalen zijn 10,73 en 33,47. Als je in een tussenstap sterk afrondt, kan
je vervolgens geen detailvragen meer stellen waarin gerekend moet worden
met precieze getallen als 4,3 minuten, zoals dat in vraag 25 het geval is.
Ondoordacht
Ik ben zeker niet tegen vakvernieuwingen en ik zou het ook toejuichen als
de nadruk bij statistiek op het conceptuele begrip van de materie ligt.
Zonder goed begrip heb je er immers weinig aan om precies een 95%
betrouwbaarheidsinterval uit te kunnen rekenen. De huidige wijzigingen lijken
mij, net als met het bijbehorende proefexamen, rommelig en onvoldoende doordacht.
Havisten verdienen beter. En vwo'ers natuurlijk ook.
Casper Albers, Rijksuniversiteit Groningen
|
De grafische rekenmachine wordt opgedoekt
Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) heeft het eindelijk door. Het
concept van de grafische rekenmachine is hopeloos verouderd en past niet
meer in ons moderne onderwijs. Ik weet niet hoe het u is vergaan maar ik
ben na het lezen van WiskundE-brief 766 spontaan in gejubel uitgebarsten.
Als beginnend docent vond ik de grafische rekenmachine jaren geleden een
prachtig instrument, ook al vond ik toen al dat dat ding eigenlijk geen
plaats zou moeten hebben in het Centraal Examen. In de loop der jaren
zag ik echter dat de grafische rekenmachine door fabrikanten kunstmatig
peperduur werd gehouden terwijl dat apparaat in technologische zin steeds
meer werd achterhaald.
Weerzin
Ik heb echter nooit echt weerzin tegen de grafische rekenmachine
gevoeld. Sommige nieuwe mogelijkheden, zoals de introductie van de horizontale
deelstreep en het grondtal bij de logaritme, vond ik wel wat bedenkelijk omdat
daarmee de mogelijkheid om leerlingen op hun algebraïsche vaardigheden te testen
een beetje verdween. Maar ik kon daar als docent steeds nog wel mee leven.
Dat veranderde echter toen ik dit jaar voor het eerst aan havo 4
de 'nieuwe statistiek' moest behandelen. Gebruikt u ook Getal & Ruimte?
Kijkt u dan eens in wiskunde A deel 2 op bladzijde 75 naar het theorieblok:
Ik hoef hier verder niet zoveel aan toe te voegen, denk ik. De algebraïsche
aanpak wordt in dit theorieblok verdraaid nog aan toe niet eens als
alternatief aangeboden! Het plaatsvervangende schaamrood staat op mijn
kaken. Zijn we in ons wiskundeonderwijs dan al zover afgezakt? Is de
door de grafische rekenmachine veroorzaakte algebraïsche hersenverweking
dan echt al tot de redactie van Getal & Ruimte doorgedrongen?
Snel uitgejubeld
Het jubelen waarover in in de inleiding sprak, was trouwens maar van
erg korte duur. Persoonlijk ben ik er een voorstander van om ICT geheel
uit het Centraal Examen te bannen maar daar denkt het CvTE klaarblijkelijk
anders over. De opdracht aan de werkgroep "ICT bij het CE wiskunde havo/vwo"
is heel sterk sturend opgezet. Alleen bij wiskunde B mag de werkgroep
voorzichtig denken aan een examen zonder ICT. Voor wiskunde A en C moet
er sowieso ICT aan te pas komen en zelfs het instrumentarium, te weten
Facet en Geogebra, is daarbij voorgeschreven. Wat valt er dan eigenlijk
nog te adviseren, vraag ik me af.
Ben ik dan voor het uitbannen van ICT uit het wiskundeonderwijs? Nee,
natuurlijk niet! Ook al word ik er soms een beetje moe van dat Getal
& Ruimte mij dwingt om een Excel-cursus aan mijn leerlingen te
geven; ik zie de zegeningen van ICT voor het wiskundeonderwijs best
helder voor ogen. Maar ICT in het examen? Ik denk dat veel collega's het
met mij eens zijn wanneer ik zeg dat je niet alleen voor wiskunde B
maar ook voor wiskunde A en C een prima Centraal Examen kunt maken
zonder ICT er in.
Ik ben er daarbij van overtuigd dat de voorbereiding op een dergelijk
ICT-loos examen de kwaliteit van ons wiskundeonderwijs alleen maar
ten goede zou komen.
Ton Groeneveld
|
Gepersonaliseerd leren en T-opgaven
Gepersonaliseerd leren is de nieuwe trend binnen het onderwijs.
De leerling moet volgens de nieuwe inzichten gedurende zijn
of haar leerproces beslissingen nemen over dat proces. Op die
manier volgt de leerling zijn of haar eigen traject. Maar
mag je van leerlingen verwachten dat dat allemaal zo maar goed
gaat?
Sinds enige tijd heb ik een bijlesleerling uit havo 4 voor het
vak wiskunde D. De leerling werkt met de boeken uit de elfde
editie van Getal & Ruimte. In de boeken van deze editie staat
voor sommige opgaven een T met daarachter het nummer van de
opgave waarmee verder gegaan kan worden als je deze opgave goed
gemaakt hebt en de theorie snapt.
Mijn bijlesleerling vroeg mij om samen een opgave te maken waar
een T voor stond. We gingen aan de slag en mijn
bijlesleerling had veel moeite met deze opgave. Samen kwamen we
er echter wel uit. Direct na het voltooien van die opdracht maakte
mijn bijlesleerling de opmerking: "Nu mogen we de volgende opdrachten
overslaan". Ik was verbaasd en vroeg hem: "Vond je dat je deze
opdracht dan werkelijk zo gemakkelijk kon maken?" Hij was zo eerlijk
om te zeggen dat hij dat, net als ik, niet echt van mening was.
Leerlingen blijven leerlingen
Ik vrees dat dit probleem niet op zichzelf staat. Ik weet dat de
docent van mijn bijlesleerling heel goed heeft uitgelegd waar die
letter T voor staat. De zelfevaluatie waartoe deze letter de
leerling uitnodigt, vormt volgens mij echter het heikele punt. Want
wanneer is een opgave foutloos en mag je de verdere opgaven overslaan?
Is dat als het antwoord klopt? Of wanneer je de uitwerking in het
antwoordenboek snapt? En welke beslissing neem je als leerling wanneer
je alleen maar een rekenfout hebt gemaakt?
Leerlingen blijven leerlingen. De meeste leerlingen hebben heel goed
onthouden dat je de opgaven mag overslaan als je de T-opgave goed hebt
gemaakt en zijn de rest een beetje vergeten. Of ben ik als docent nu
te argwanend en werken leerlingen tegenwoordig anders dan 'in mijn tijd'?
Hebben de leerlingen van tegenwoordig allemaal wiskunde als hobby
en lokt extra vrije tijd niet meer? En telt de kracht van de herhaling
in een vaardigheidsvak als wiskunde tegenwoordig niet meer?
Spaarzaam gezaaid
Natuurlijk zijn er best leerlingen die de verantwoordelijkheid voor hun
eigen leerproces al heel aardig aankunnen. Die leerlingen vind je naar
mijn ervaring voornamelijk spaarzaam gezaaid in de klassen 5 en 6 van
het vwo. Voor de meeste leerlingen, zeker in havo 4, is die
verantwoordelijkheid een brug te ver. Het opnemen van
T-opgaven in boeken van vooreindexamenklassen leidt volgens
mij slechts tot verkeerd boekgebruik, onvoldoende oefening en frustraties
tijdens het toetsen.
Ik heb mijn bijlesleerling gewoon alle opgaven laten maken. Ook
al 'snapte' hij de stof, ze waren zeker voor hem een uitstekende oefening.
Tineke van den Berg
|
Uitwerking alternatief voor de rekentoets
Ruim een week geleden heeft staatssecretaris Dekker een
brief
naar de Tweede Kamer gestuurd waarin verslag wordt gedaan van de
stand van zaken bij het overleg met de Nederlandse Vereniging van
Wiskundeleraren (NVvW) over een alternatief voor de rekentoets.
Het alternatief wordt uitgewerkt in twee groepen van 'experts', bestaande
uit wiskundeleraren, wetenschappers, en SLO-medewerkers. Eén groep richt zich
op het vmbo en één groep richt zich op het havo/vwo. De expertgroepen zijn
al meerdere malen bij elkaar gekomen. De komende maanden zullen zij het
alternatief verder uitwerken en andere partijen raadplegen die betrokken zijn
bij het rekenonderwijs. Verwacht wordt dat er ergens deze zomer een voorstel
bij de Tweede Kamer ligt.
Randvoorwaarden
Door de NVvW en de staatssecretaris zijn de volgende randvoorwaarden overeengekomen:
- Uitgangspunt zijn de huidige, grotendeels wettelijk vastgelegde,
referentieniveaus rekenen.
- De referentieniveaus moeten "aan het eind van het curriculum" op een
zodanige manier getoetst worden dat zichtbaar is voor het vervolgonderwijs
dat een leerling het referentieniveau beheerst.
- De toetsing moet voldoen aan "de kwaliteits-, validiteits-, en
betrouwbaarheidseisen" van het CvTE en Cito.
- Het alternatief moet breed gesteund worden door "de betrokken partijen".
Het primair onderwijs en het vervolgonderwijs moeten ook instemmen met het
uiteindelijke voorstel.
- De huidige rekentoets blijft gelden totdat een alternatief is ingevoerd.
- Bij de uitwerking van het alternatief wordt zoveel mogelijk aangesloten
bij de ruimte binnen de bestaande wet- en regelgeving zodat scholen, indien
zij dit willen, direct met onderdelen aan de slag kunnen.
gk
|
Met PABO ook bevoegd in onderbouw vmbo GTL?
In WiskundE-brief 766 werd aandacht besteed aan de mogelijkheid om met
een pabo-diploma na een korte bijscholing de bevoegdheid te
verwerven voor de onderbouw van het vmbo BB en KB. Onlangs
is door Paul van Meenen (D66)
een
motie ingediend waarin gevraagd wordt deze regeling uit te
breiden naar de gemengde en theoretische leerweg.
De tekst van het verzoek luidt:
"... verzoekt de regering om, [in] nauw overleg met de vo-sector,
de regeling voor docenten die de pabo hebben afgerond en over
enige mate van werkervaring beschikken, uit te breiden naar
leraren die lesgeven in brede brugklassen vmbo en de onderbouw
gemengde en/of theoretische leerweg van het vmbo, om hun zo de
mogelijkheid te bieden om als bevoegd docent in het vmbo te gaan
werken; ..." |
Zorgwekkend
Op de website van de NVvW
wordt dit een zorgwekkende ontwikkeling genoemd:
"Wat er nu gebeurt, is veel zorgwekkender; men wil deze mogelijkheid
uitbreiden naar alle vmbo-brugklassen en de onderbouw vmbo-gtl. De
basis van wiskunde die in de brugklas gelegd wordt, is van wezenlijk
belang voor de verdere (school)loopbaan van de leerlingen. Daar moeten
docenten lesgeven die zelf een goede wiskundige achtergrond hebben.
Daarvoor zijn de tweedegraads lerarenopleidingen, dit zijn prima opleidingen.
Daar kan iedere pabo-docent een bevoegdheid wiskunde halen wanneer men
wiskundig voldoende onderlegd is. " |
De motie is trouwens aangehouden tot na de verkiezingen.
gk
|
Pi-daglezing
Op 14 maart 2017 wordt er op onze school Lyceum Sancta Maria
in Haarlem weer de Pi-daglezing georganiseerd. Als spreker is de
vermaarde kunstenaar/wiskundige Rinus Roelofs uitgenodigd.
De titel van zijn lezing zal zijn 'De visualisatie van wiskunde'.
Wij nodigen u van harte uit om op onze pi-dag aanwezig te zijn. De toegang
is gratis. We beginnen op 14 maart om 19:30 uur en ons adres is Van Limburg
Stirumstraat 4 te Haarlem.
Meld u zich alstublieft
wel eerst even via deze link aan. Graag tot ziens.
Ton Reijman, docent wiskunde
Lyceum Sancta Maria Haarlem
|
Mathrace Universiteit Twente
Komende maandag, 6 maart, begint een nieuwe editie van de Mathrace. De Mathrace
duurt 7 weken en is georganiseerd vanuit de Universiteit Twente, door Pre-U.
De Mathrace is bedoeld voor leerlingen in de klassen 3 en 4 van het vwo die
wiskunde interessant vinden en graag hun hoofd breken over verschillende vraagstukken.
Elke week zal er op Facebook en
op
de website van Pre-U een opgave gepubliceerd worden. Leerlingen hebben vervolgens
een week de tijd om de opgave te maken en in te leveren via de site. De oplossingen
worden nagekeken en tevens ontvangen de leerlingen feedback. Bij het maken van
4 van de 7 opgaven krijgen de leerlingen een certificaat van deelname en maken ze
ook kans op een leuke wiskundige prijs.
Internationaal
De Mathrace opgaven zijn uitstekend geschikt om door leerlingen in de klas gemaakt
te worden. Door deze opgaven in de klas aan te bieden, zullen leerlingen elkaar
gaan helpen en wordt ook hun competitiegevoel aangewakkerd.
Deze editie van de Mathrace is internationaal georiënteerd. De voertaal is daarom
Engels. Meer informatie kunt u verkrijgen via het telefoonnummer 053-4894890 of
via wouterdommerholt-pre-u@utwente.nl.
Wouter Dommerholt
|
Nederlands team voor European Girls' Mathematical Olympiad
In april vindt de zesde European
Girls' Mathematical Olympiad plaats in Zürich, Zwitserland.
Het team van vier meisjes dat Nederland zal vertegenwoordigen bij
deze wedstrijd is deze week geselecteerd.
Ons team van deelnemende meisjes bestaat uit:
- Christel van Diepen, 5 vwo, Stedelijk Gymnasium Nijmegen.
- Anouk Eggink, 5 vwo, Etty Hillesum Lyceum Het Vlier, Deventer.
- Aimée Jacobs, 6 vwo, Katholieke Scholengemeenschap Hoofddorp.
- Esther Steenkamer, 6 vwo, Scholengemeenschap Sint Ursula, Horn.
Het team zal worden begeleid door Birgit van Dalen (Universiteit
Leiden en ISW Hoogeland Naaldwijk) en Merlijn Staps (Universiteit
Utrecht).
Drie van de vier leerlingen namen vorig jaar al deel aan de European Girls'
Mathematical Olympiad. Esther en Christel behaalden toen beiden een bronzen
medaille. We vertrouwen voor dit jaar weer op zo'n succesvol resultaat!
Birgit van Dalen, Nederlandse Wiskunde Olympiade
|
Thema-avond over transformatieprocessen
Op zaterdagavond 11 maart 2017 organiseert Meromorf Press in
De Balie (Amsterdam) een bijeenkomst rond het thema 'transformaties'.
Eén van de doelstellingen is om jongeren, met name meisjes, te interesseren
voor wiskunde.
Aanleiding is dat 100 jaar geleden het beroemde werk ' On Growth and Form'
van de schotse bioloog en wiskundige DArcy Wentworth Thompson verscheen.
Onder leiding van theatermaker Judith Lengkeek (Verte Vertelling)
bespreken gerenommeerde sprekers uit verschillende werelddelen transformaties
aan de hand van heel divers onderzoek, zoals:
- De studie van koraalgroei (Jaap Kaandorp, UvA).
- Hersenontwikkeling van kinderen (Milene Bonte, Maastricht University).
- Computermodellering (John Ashburner, UCL).
- Hyperbolisch haakwerk (Daina Taimina, Cornell University).
Curator Matthew Jarron van het DArcy Thompson Museum in Dundee
laat zien hoe kunstenaars en architecten zich lieten inspireren door de
natuurstudies van DArcy Thompson en kunstenaar Peter Schräder
sluit de avond af met een bijzonder toepasselijke performance.
Interessant voor docenten en leerlingen
Zonder twijfel is deze avond ook interessant voor docenten. Dit vanwege
de invalshoek op wiskunde vanuit vormen in de natuur, transformatiediagrammen
en de mechanica van viervoeters en bruggen. Wellicht put u uit deze avond ook
inspiratie voor het opzetten van interdisciplinaire projecten met biologie,
natuurkunde en kunstvakken.
De toegangsprijs is € 10,=. Docenten, leerlingen en studenten betalen
de gereduceerde prijs van € 6,=.
U
vindt meer informatie via deze link. Via dezelfde link kunt u ook kaarten bestellen.
Hester Breman
|
Kosten wiskundeboeken
Mijn school komt bij lange na niet uit met de rijksbijdrage
voor schoolboeken. Daarom heeft men ons gevraagd om eens goed te
kijken naar hoe er op de boeken zou kunnen worden bezuinigd. Wij
willen nu graag een beeld verkrijgen over wat er gebruikelijk is
op de scholen wat betreft de aanschaf van wiskundeboeken.
Wij gebruiken de methode Getal & Ruimte. Graag zouden we van
collega's die ook deze methode gebruiken, een antwoord krijgen op
de volgende vragen:
- Welk pakket wordt bij u op school gebruikt? Gebruikt u alleen de leerboeken
of maakt u ook gebruik van antwoordenboeken, uitwerkingenboeken, online licenties
en dergelijke?
- Wat betaalt uw school per leerling per jaar voor de wiskundemethode?
- Hoe hoog zijn op uw school de totale uitgaven per leerling voor schoolboeken
en andere door de school te verschaffen leermiddelen?
Wellicht is het voor u niet goed mogelijk om al deze vragen te beantwoorden.
Weet dan dat wij ook heel blij zijn met uw antwoorden op een deel van deze
vragen.
Cor Droog, cdroog@ashram.nl
Ashram College
|
Centraal tweede tijdvak voor twee wiskundevakken
Bij sommige vakken met weinig deelnemers wordt het tweede tijdvak
niet op de eigen school afgenomen maar op een centrale plaats.
Recentelijk is een
lijst
gepubliceerd van deze ("aangewezen") vakken.
Twee van de aangewezen vakken betreffen wiskunde.
- Het havo wiskunde B bezem-examen.
- Het vmbo wiskunde BB papieren examen.
Voor deze twee vakken moeten leerlingen die aan het tweede tijdvak
willen meedoen, zich melden op een centrale plaats die medio maart 2017
bekend zal worden gemaakt.
|
Nieuwe data workshops wedstrijd NETWORKS
In WiskundE-brief 766 werd aandacht besteed aan de door NETWORKS georganiseerde
wedstrijd voor leerlingen. Deelnemers aan deze wedstrijd kunnen als
voorbereiding deelnemen aan een gratis workshop. De in dat bericht
genoemde data zijn al verstreken.
Er zijn nu echter drie nieuwe mogelijkheden om de workshops te bezoeken:
- 15 maart op de TU Eindhoven.
- 28 maart op de Universiteit van Amsterdam.
- 29 maart op de TU Twente.
Via
deze link is meer informatie beschikbaar.
|
Advertenties
Choco-pi voor Pi-dag
Jawel, hij komt er weer aan, Pi-dag, uiteraard op 14 maart.
Bestel uw Choco-pi uiterlijk op 10 maart op
dit adres.
Liefst € 2,00 korting voor de gelegenheid!
|
Startrekenen: complete rekenmethode voor het voortgezet onderwijs
Startrekenen is een complete en overzichtelijke rekenmethode voor
het voortgezet onderwijs. In de methode oefenen leerlingen de
rekenvaardigheden die ze in het dagelijks leven en bij de rekentoets
nodig hebben.
Startrekenen biedt:
- Leerwerkboeken per niveau en een digitaal oefen- en toetsprogramma op alle niveaus.
- Heldere theorie en afwisselende opdrachten.
- Gerichte voorbereiding op de rekentoets, zowel op papier als online.
- Veel extra lesmateriaal, zoals antwoordmodellen, aftekenkaarten en toetsen.
Volg deze link
voor meer informatie.
|
Betaal minder en krijg zoveel meer
Als vernieuwing en innovatie érgens thuishoren, dan is dat wel in het
onderwijs. Voor wiskundedocenten en leerlingen was er al de HP Prime
rekenmachine; de snelste en meest innovatieve grafische rekenmachine
op de markt met een uniek touchscreen. Nu kunt u dezelfde grafische
kracht ook op uw Windows, Android en Apple iOS devices installeren.
Alleen HP geeft u een CvTE-goedgekeurde grafische rekenmachine in combinatie
met een app (app zelf niet toegestaan bij CE) op het platform van
úw keuze. En dat voor een fractie van de kosten bij een concurrent!
Blijf niet achter in een veranderende (wiskunde)wereld en leer meer
over hoe HPs onderwijsoplossingen u nu en in de toekomst verder
kunnen helpen.
Mail voor meer informatie en demonstatiemogelijkheden naar info@hp-prime.nl.
|
|
|