nummer 766, 19 februari 2017
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4500 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Wiskundeleraren niet altijd bevoegd voor rekenen
Wiskundedocenten zijn alleen in de bovenbouw van het havo en vwo automatisch
bevoegd voor het vak rekenen. Voor het vmbo en de onderbouw van havo/vwo is het
volgen van een nascholing Rekendidactiek verplicht.
Sinds 1 mei 2016 is Rekenen opgenomen in de zogenoemde
conversietabel,
een overzicht waarin per vak de bevoegdheidseisen staan. Voor het bekwaamheidsgebied
vho (de bovenbouw van havo en vwo) geldt dat rekenen gegeven mag worden door leraren die
in het bezit zijn van een getuigschrift waaruit blijkt dat voldaan is aan de bekwaamheidseisen
voor het vak wiskunde, scheikunde, natuurkunde of economie. Voor de overige gebieden (vmbo
en onderbouw havo/vwo) geldt dat het vak waarvoor men bevoegd is niet van belang is. Wel is
het noodzakelijk dat de docent ofwel het vak rekenen op de lerarenopleiding (wiskunde) heeft
gevolgd, ofwel een post-hbo traject Rekendidactiek heeft gevolgd, gebaseerd op
een nader omschreven raamwerk.
In een
recente
nieuwsbrief van het ministerie wordt uiteengezet wat de achtergronden bij de eisen zijn.
"Om Rekenen goed te kunnen geven aan leerlingen in het vmbo en in de onderbouw van
havo/vwo is het noodzakelijk dat de leraar de rekendidactiek beheerst. Alle leraren
(zowel eerstegraads als tweedegraads) die les geven aan deze groep leerlingen moeten
daarom geschoold zijn in rekendidactiek. Betreffende leraren moeten dus een nascholing
Rekendidactiek volgen. Leraren die tijdens hun tweedegraads lerarenopleiding Wiskunde
het (keuze)vak rekenen hebben gevolgd zijn uitgezonderd van de nascholing. Zij zijn
voldoende geschoold in de rekendidactiek.
Voor leerlingen in de bovenbouw van havo/vwo geldt dat de meesten een meer abstracte
uitleg van de rekenstof kunnen volgen. Eerstegraads leraren met een getuigschrift in
de (cijfermatige) vakken Wiskunde, Scheikunde, Natuurkunde en Economie kunnen daarom
zonder verdere nascholing rekenles aan deze groep leerlingen geven. Eerstegraads
leraren in alle overige vakken moeten zich wel laten bijscholen in rekenen (nascholing
Rekendidactiek) om rekenles in de bovenbouw van havo/vwo te mogen geven. " |
Los van een inhoudelijk beoordeling vraag ik me af in hoeverre deze regeling bij
betrokkenen bekend is.
gk
|
Leraren met een pabo diploma op het vmbo
In het kader van de aanpak van onbevoegd lesgeven hebben de VO-raad,
de Onderwijscoöperatie en de Vereniging Hogescholen gezamenlijk een voorstel
gedaan teneinde een oplossing te bieden voor leraren die met een pabo bevoegdheid
lesgeven binnen het vmbo. Het ministerie is hierop ingesprongen met
een
subsidieregeling. De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW)
heeft enige bedenkingen.
Sinds kort zijn er voor leraren die met een pabo diploma lesgeven op het vmbo
twee mogelijkheden om een lesbevoegdheid te behalen.
- Een bijscholing die leidt tot de 'bekwaamheid' om les te geven in de onderbouw
van de leerwegen Basisberoeps en Kaderberoeps van het vmbo. Het gaat hier om een
nieuwe bevoegdheid 'groepsleerkracht vmbo onderbouw basis/kader'.
- Een maatwerktraject dat leidt tot een volledige tweedegraads lesbevoegdheid
voor een bepaald vak.
Voor de eerste mogelijkheid is beschreven welke aanvullende kennis en vaardigheden
deze pabo gediplomeerden nodig hebben om de genoemde bevoegdheid te verwerven.
Het gaat hier om:
- Algemene pedagogische didactische vaardigheden.
- Vakinhoudelijke kennis en vakdidactiek met betrekking tot de vakken
Nederlands en rekenen/wiskunde.
- Vakinhoudelijke kennis en vakdidactiek voor vakken uit het keuzedeel
Mens en Natuur, Mens en Maatschappij en Engels.
Dit alles binnen een studieprogramma van 30 studiepunten. Dat staat ongeveer gelijk
aan een half jaar studeren op basis van één dag studie per week.
Het
bestuur van de NVvW heeft laten weten dat er zorgen zijn over de beperkte tijd die
er binnen het programma wordt gereserveerd voor rekenen/wiskunde:
"Juist de leerlingen in vmbo basis/kader verdienen wiskundedocenten die bij uitstek
in staat zijn om de leerstof op diverse manieren aan de leerlingen aan te bieden.
Dit vraagt van de docent creativiteit en grote didactische vaardigheden met en
zonder gebruik van ict." |
gk
|
Werkgroep "ICT bij het CE wiskunde havo/vwo"
Het College voor Toetsen en Examen (CvTE) hoort ervoor te zorgen
dat alle leerlingen gelijke kansen krijgen onder dezelfde randvoorwaarden
bij het centraal examen. Wat betreft de Centrale Examens wiskunde havo/vwo
schuilt er wat dat betreft een probleem binnen de rol van de grafische
rekenmachine.
De grafische rekenmachine doet veel stof opwaaien onder wiskundedocenten. Zie
de diverse publicaties in de WiskundE-brief en op het forum van de NVvW. Er
komen over de grafische rekenmachine ook veel vragen binnen op de Examenlijn.
De ontwikkeling van allerlei applicaties voor de grafische rekenmachine laat
zich moeilijk voorspellen; de technologie blijft zich ontwikkelen.
Alternatief voor GR nodig
Hoe je het ook wendt of keert, de grafische rekenmachine blijft wringen en
blijft een lastig onderwerp in verband met het Centraal Examen wiskunde
havo/vwo. Het CvTE is daarom tot de conclusie gekomen dat de continuering
van het gebruik van de grafische rekenmachine op het Centraal Examen op de
langere termijn geen haalbare kaart is. Er moet dus naar een alternatief
gezocht worden.
Werkgroep
Om deze kwestie nader te onderzoeken, heeft het CvTE het initiatief genomen
om een werkgroep "ICT bij het CE wiskunde havo/vwo" in te stellen; een
werkgroep die de toekomst van ICT bij de centrale examens wiskunde nader
onderzoekt en het CvTE daarover adviseert. In algemene zin luidt de opdracht
aan de werkgroep: ' Onderzoek de mogelijkheid om de Grafische Rekenmachine te
laten vervallen en te kijken wat de mogelijkheden zijn van een centraal
examen op papier waarbij de computer in de zin van Facet met gebruikmaking
van Geogebra ingezet wordt'.
Input voor het CvTE
De werkgroep "ICT bij het CE wiskunde havo/vwo" moet het CvTE input geven
om tot een gefundeerd besluit te komen over het gebruik van ICT bij de
centrale examens havo/vwo. In detail luidt de opdracht aan de werkgroep:
- Onderzoek de inzet van Facet met Geogebra bij een papieren examen op
middellange termijn bij de centrale examens wiskunde A, B en C op havo en
vwo als vervanging van de Grafische Rekenmachine.
- Onderzoek ook in hoeverre het mogelijk is te differentiëren tussen
wiskunde A/C en B op havo en vwo wat betreft inzet van ICT.
- Onderzoek tot slot de mogelijkheid in hoeverre het denkbaar is dat bij
een centraal examen wiskunde B geen ICT meer ingezet wordt, afgezien van
een gewone rekenmachine.
De input van de werkgroep moet inhoudelijk, organisatorisch en
financieel-technisch van aard zijn. Een advies kan bestaan uit verschillende
inhoudelijk, organisatorisch, financieel-technisch onderbouwde standpunten
waarover het CvTE uiteindelijk een besluit neemt.
Samenstelling
De werkgroep "ICT bij het CE wiskunde havo/vwo" bestaat uit de volgende leden:
- Paul Drijvers, UU / Cito, voorzitter.
- Jos Remijn, Cito.
- Ivo Claus, Cito.
- Gert Treurniet, NvVW.
- Wim Caspers, NvVW.
- Ilone Dekkers, docent.
- Erik ter Haar, docent.
- Marianne Lambriex, docent.
- Piet Versnel, docent.
- Wesley van Woudenberg, docent.
Peter van Wijk is als vertegenwoordiger van het CvTE aanwezig bij
de bijeenkomsten van de werkgroep.
Voor vragen of opmerkingen over dit onderwerp kunt u mailen naar info@cvte.nl.
Peter van Wijk
|
Lerarenregister een jaar uitgesteld
Komende dinsdag zal vermoedelijk het wetsvoorstel "Invoering van het
lerarenregister en het registervoorportaal" in de Eerste Kamer worden
aangenomen. Op verzoek van de Eerste Kamer stelt staatssecretaris
Dekker de invoering een jaar uit.
De nieuwe streefdatum voor het Lerarenregister wordt nu 1 augustus 2018.
Leerkrachten moeten vanaf die datum voldoende scholingspunten
opbouwen.
Aantal geregistreerde leraren
Over het aantal geregistreerde leraren doen verschillende getallen de
ronde. In het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar
beroepsonderwijs werken er bij elkaar ongeveer 230.000 leraren. Met behulp van het
zoekregister
is na te gaan dat het aantal (afgeronde) registraties op dit moment rond de 38.000 ligt. Sommige docenten zijn meerdere keren geregistreerd omdat ze op
verschillende scholen werken.
|
Pas op de plaats voor Onderwijs2032
De 'Curriculumherziening in het primair en voortgezet onderwijs',
tot voor kort bekend als Onderwijs2032, heeft opnieuw vertraging
opgelopen. Na een onder druk ingelaste 'verdiepingsfase' komt er nu op
initiatief van de vaste commissie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
van de Tweede Kamer eerst een rondetafelgesprek.
Politiek en vakverenigingen maken zich zorgen. De indruk bestaat dat
men met 'Onderwijs2032' te snel door de bocht gaat. Op verzoek van
Tweede Kamerlid Rog (CDA) is het Algemeen Overleg Onderwijs 2032
van donderdag 16 februari 2017 daarom uitgesteld tot na het verkiezingsreces.
Voorafgaand moet dan eerst het genoemde rondetafelgesprek worden gehouden om alle
betrokken partijen de kans te geven om hun zegje te doen.
Coördinatiegroep boos
De 'coördinatiegroep', bestaande uit de Onderwijscoöperatie, de PO-Raad,
de VO-raad, de AVS, het LAKS en Ouders & Onderwijs heeft ontstemd gereageerd
op deze ontwikkeling.
In
een brief wordt de Tweede Kamer dringend verzocht om het plan van aanpak,
waarin leraren in teams bouwstenen voor een herzien curriculum gaan ontwikkelen,
toch zo spoedig mogelijk te bespreken.
|
Cursus Hoe kijk je een examen na?
In de cursus 'Hoe kijk je een examen na?' bespreken we hoe we
de richtlijnen van het CvTE en het correctievoorschrift moeten toepassen.
We kijken naar leerlingenwerk en hoe we dit werk moeten zien in het licht van
het correctievoorschrift. Docenten met weinig ervaring gaan in gesprek
met docenten met veel ervaring. Op deze manier helpen we elkaar om de
verantwoordelijke klus van het examen nakijken uitvoerbaar te maken.
De cursussen voor havo en vwo vinden plaats in Amsterdam, Rotterdam, Meppel
en Horn (Limburg). Voor het vmbo wordt de cursus in Utrecht gehouden. Voor
vmbo zijn er twee cursussen, één voor het digitale examen en één voor het
schriftelijke examen.
Overzicht
examen |
plaats |
datum |
tijd |
havo/vwo |
Meppel |
7 maart |
18:00−20:00 |
havo/vwo |
Rotterdam |
9 maart |
18:00−20:00 |
havo/vwo |
Horn (Limburg) |
14 maart |
18:00−20:00 |
vmbo-digitaal |
Utrecht |
20 maart |
16:00−17:30 |
vmbo-schriftelijk |
Utrecht |
20 maart |
18:15−20:00 |
havo/vwo |
Amsterdam |
16 april |
16:00−18.00 |
Voor leden van de NVvW is deze cursus gratis; niet-leden betalen € 20,=.
Kijk voor meer informatie op www.nvvw.nl/25860. U kunt zich daar ook aanmelden.
Heleen van der Ree, NVvW
|
Wiskunde D Online, nu ook voor havo?
Geen Wiskunde D op school? Het kan online! Wiskunde D Online is succesvol.
Dit schooljaar nemen meer dan 300 leerlingen aan Wiskunde D Online deel.
Ook voor schooljaar 2017-2018 kunnen scholen, docenten en leerlingen
weer inschrijven voor gebruik van deze succesvolle wiskunde D online omgeving.
De belangrijke kenmerken van Wiskunde D Online zijn:
- Wiskunde D Online is bedoeld voor scholen waar wiskunde D op havo of op vwo niet wordt gegeven.
- Per school mogen maximaal 10 havoleerlingen en 10 vwo-leerlingen deelnemen.
- Wiskunde D Online is een online leeromgeving, inclusief content voor wiskunde D.
- Het nakijken van het huiswerk van leerlingen wordt gedaan door de vaksteunpunten.
- Een docent op school moet één uur per week beschikbaar zijn voor de wiskunde D leerlingen.
- Veel informatie is openbaar beschikbaar.
- Komend schooljaar wordt Wiskunde D Online bij voldoende belangstelling ook voor havo gelanceerd.
- Wiskunde D Online is ook bruikbaar binnen de reguliere lessen wiskunde D.
- De kosten van Wiskunde D Online zijn bijzonder redelijk.
- Wiskunde D Online wordt ondersteund door de Open Universiteit, de Nederlandse Vereniging
van Wiskundeleraren, de SLO en de vaksteunpunten.
Voor havo wiskunde D snel inschrijven!
Ga voor meer informatie naar www.wiskundedonline.nl. U kunt zich daar ook aanmelden. Schrijf uw
school snel in want dan weten we snel of Wiskunde D Online havo ook daadwerkelijk van start
kan gaan. Vul het formulier op de site in en we nemen contact met u op. De definitieve inschrijving
komt dan later.
Stichting Wiskunde D Online
Vanwege het succes van Wiskunde D Online is onlangs de Stichting Wiskunde D Online
opgericht. Het bestuur bestaat uit:
- Martin Mollema, voorzitter, docent Vlietlandcollege.
- Rogier Bos, secretaris, docent Freudenthal Instituut.
- Erik Schaafsma, penningmeester, docent Het Rhedens.
- Johan Gademan, lid, docent Avans+.
- Gert Treurniet, lid, NVvW, docent Christelijk Gymnasium Sorghvliet.
Jos Tolboom (Stichting Leerplanontwikkeling) en Evert van de Vrie
(Open Universiteit) zijn door de stichting als adviseurs aangetrokken. U kunt
via stichtingwiskundedonline@gmail.com met de Stichting Wiskunde D Online
communiceren.
Gert Treurniet
|
Profielwerkstuk prijsvraag Pythagoras
Zijn er leerlingen bij u op school die onlangs een wiskundig profielwerkstuk
afgerond hebben? Dan is het misschien de moeite waard om die profielwerkstukken
op te sturen naar de redactie van Pythagoras. Als het profielwerkstuk wiskundig
van aard is of een belangrijke wiskundige toepassing bevat, dan kan het namelijk
in aanmerking komen voor een mooie prijs.
De redactie looft drie geldprijzen uit voor de beste wiskundeprofielwerkstukken
van dit schooljaar. De hoofdprijs is € 250,=, de tweede prijs is € 125,=
en de derde prijs is € 75,=. Bij voldoende kwaliteit wordt er aan het beste
profielwerkstuk een artikel in Pythagoras gewijd.
Uit de inzendingen zal een team van universitaire wiskundigen maximaal drie
profielwerkstukken selecteren. De auteurs van deze werkstukken houden op woensdag
12 april 2017 een presentatie van tien minuten op de docentendag van het Nederlands
Mathematisch Congres 2017 te Utrecht. De eerste, tweede en derde prijs worden
daarna door middel van een stemming onder het publiek bepaald.
De profielwerkstukken kunnen, onder vermelding naam, adres en school, in pdf-formaat
opgestuurd worden naar profielwerkstuk@pyth.eu. Uiterlijk op 11 maart 2017
moeten de inzendingen bij de redactie binnen zijn.
|
Wedstrijd voor leerlingen over netwerken
Nederlandse wetenschappers leveren een belangrijke bijdrage aan
de ontwikkeling van een relatief nieuwe tak van onderzoek: Network
Science. In juni 2017 vindt er in Amsterdam een grote conferentie over
dit onderwerp plaats waarbinnen ook ruimte is gereserveerd voor ideeën
van scholieren.
Het consortium NETWORKS (UvA, TUe, Leiden University en CWI) heeft een
wedstrijd uitgeschreven voor leerlingen uit de bovenbouw van havo en vwo
De wedstrijd richt zich tot alle profielen binnen deze opleidingen.
Centraal staan binnen die wedstrijd de vragen:
- Wat zou jij graag willen weten over netwerken?
- Wat moeten netwerkonderzoekers de komende jaren echt gaan uitzoeken?
Inzendingen moeten bestaan uit een YouTube filmpje van maximaal 3 minuten.
Leerlingen mogen individueel of groepsgewijs meedoen. De drie winnaars
krijgen elk een geldprijs van € 450,=.
Workshops
Voorafgaand aan de wedstrijd krijgen leerlingen de mogelijkheid om deel
te nemen aan een van de workshops over het maken van filmpjes. De workshop
in Enschede is al gegeven maar de workshops in Eindhoven (22 februari 2017)
en Amsterdam (28 februari 2017) kunnen nog worden gevolgd.
De uiterste inzenddatum van de filmpjes is 15 april 2017 en de
prijsuitreiking is op 8 juni 2017. Na de zomervakantie organiseert NETWORKS
masterclasses waarin de vragen van de leerlingen aan bod komen. Wellicht
zijn die masterclasses een mooi uitgangspunt voor een profielwerkstuk.
Volg
deze link voor meer informatie.
|
Over het hardnekkige probleem van 'onbevoegde lessen'
Ik reageer op het artikel van Gerard Koolstra in WiskundE-brief 765. Dat artikel gaat
over de cijfers van de Tweede Kamer over het al dan niet bevoegd zijn van
(wiskunde)leraren. Wat mij opvalt, is dat de berichtgeving van Gerard Koolstra
sterk tendentieus is. Ik zie uitroeptekens ('Integendeel!', 'gedaald!') terwijl
de situatie wordt beschreven als 'verslechterd', 'verontrustend' en 'hardnekkig'.
Ik vraag me af waarom dit alles nu zo verontrustend is. Bevoegdheid is in mij ogen
namelijk helemaal geen garantie voor het geven van goede lessen. Het beeld van
de universiteitsprofessor die geen les kan geven is een bekend archetype. In mijn
optiek is het veel belangrijker om te kijken of iemand pedagogische kwaliteiten bezit.
Wij voeden kinderen op en de lesstof is daartoe slechts een hulpmiddel. En of iemand
pedagogische kwaliteiten heeft, is niet meetbaar. Dat kun je niet aan een papiertje aflezen.
Typisch Nederlands trekje
Helaas moest ik vaststellen dat tijdens mijn universitaire lerarenopleiding voor
dit soort overwegingen weinig aandacht was. Er werden daar slechts bevoegden geproduceerd
en geen pedagogen opgeleid. Als Belg die ook in Duitsland heeft gewoond en nu alweer
7 jaar in Nederland werkt, meen ik te mogen beweren dat het een typisch Nederlands
trekje is om aan bevoegdheden en diploma zon grote waarde te hechten. Ook het
lerarenregister is daar een mooi voorbeeld van.
Duits diploma niet erkend
Interessant in dat licht is dat het diploma van het seminarie voor vrijeschool
pedagogiek, dat ik in Stuttgart behaalde en waarmee je op elke Duitse vrije
school mag lesgeven, in Nederland niet erkend wordt. Juist binnen die opleiding
gaat het over méér dan alleen klassenmanagement. De belangrijke vraag hoe je
voor ieder kind het juiste doet, staat in die opleiding centraal. Maar nee,
van DUO moest ik nog eens in Nederland een lerarenopleiding volgen.
Hendrik Maryns, hmaryns@rscollege.nl
Rudolf Steinerschool Haarlem
|
Advertenties
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws van Getal & Ruimte
|
Met de wiskundesectie aan het werk
Wilt u als sectie wiskunde werken aan betere resultaten, leren en ICT,
vakdidactiek, activerende didactiek, toetsen onder de loep of examentraining?
Vanuit onze verschillende expertises begeleiden wij secties wiskunde.
En als het werk in de sectie of in de klas belemmerd wordt, bieden we team-
of individuele coaching aan. In een gratis startgesprek bepalen we in
overleg een effectieve manier om het wiskundeonderwijs op uw school
te versterken.
Bel of mail voor meer informatie.
Lambrecht Spijkerboer, 06-25051956, STA@Lambrechtspijkerboer.nl
Willem Denijs, 06-48496944, info@willemdenijs.nl
|
Betaal minder en krijg zoveel meer.
Als vernieuwing en innovatie érgens thuishoren, dan is dat wel in het
onderwijs. Voor wiskundedocenten en leerlingen was er al de HP Prime
rekenmachine, de snelste en meest innovatieve grafische rekenmachine
op de markt met een uniek touchscreen. Nu kunt u dezelfde grafische
kracht ook op uw Windows, Android en Apple iOS devices installeren.
Alleen HP geeft u een CvTE-goedgekeurde grafische rekenmachine op
het platform van úw keuze. En dat voor een fractie van de kosten
bij een concurrent!
Blijf niet achter in een veranderende (wiskunde)wereld en leer meer
over hoe HPs onderwijsoplossingen u nu en in de toekomst verder
kunnen helpen.
Mail voor meer informatie en demo mogelijkheden naar info@hp-prime.nl.
|
|
|