nummer 765, 12 februa­ri 2017

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 4500 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Probleem (on)bevoegde wiskundelessen hardnekkig

In Wiskun­dE-brief 746 meldden we dat bij wiskun­de rela­tief veel lessen onbe­voegd worden gege­vens. De meest recente cijfers, van oktober 2015, laten zien dat de situa­tie niet is verbe­terd. In tegen­deel!
Zoals u wel­licht weet, worden er door het ministe­rie drie groepen van docen­ten onder­schei­den:
  • Bevoegd. Dat zijn leraren met het juiste diploma of met bepaal­de over­gangs­rechten of buiten­landse diploma's.
  • Benoem­baar. Het gaat hier onder andere om docen­ten die met een tweede­graads bevoegd­heid in het eerste­graads gebied les geven. Maar het gaat hier ook ook om docen­ten die bevoegd zijn in een ander vakge­bied, om zij-instro­mers en om sommige groepen stude­renden.
  • Onbe­voegd.
In oktober 2015 werd 80,2% van de wiskun­deles­sen gegeven door bevoeg­de leraren. Dat is 0,7 procent­punt minder dan het jaar daar­voor. Voor alle vakken tesamen bedroeg het percen­tage bevoeg­de lessen 88.
Er bestaan grote ver­schil­len tussen vmbo, havo en vmbo. Overal geldt echter dat het aandeel bevoeg­de wiskun­deles­sen niet toe­neemt maar afneemt. Hieron­der ga ik wat nader in op de ontwik­keling per school­soort.
Vmbo
Op het vmbo wordt ruim een kwart van de lessen gegeven door niet bevoeg­de docen­ten. Ruim de helft hiervan valt volgens de bovenge­noemde driede­ling in de catego­rie 'onbe­voegd'. Zie het diagram hieron­der voor de details.
In dit diagram is te zien dat het aantal wiskun­deles­sen dat wordt gegeven door bevoeg­de docen­ten wat afneemt. Als licht­punt wordt soms gezien dat de groei vooral te vinden is in de groep 'benoem­baar'. Overi­gens schat­ten de onder­zoekers dat de fouten­marge van deze gege­vens onge­veer 0,25 procent­punt be­draagt. Ver­schil­len van 0,1 procent­punt zijn dus niet signifi­cant. Het betreft in dit geval niet om onzeker­heden die voort­vloeien uit een steek­proef want de gehele popula­tie is voor deze gege­vens onder­zocht. Het gaat hier dus hoog­stens om fouten die moge­lijk zijn ont­staan in de opgave van de scholen.
Havo en vwo
Op het havo en vooral op het vwo is de situa­tie gunsti­ger dan op het vmbo. Veront­rustend is echter dat daar het aandeel aan bevoegd gegeven lessen in één jaar tijd met onge­veer 1 procent­punt is gedaald!
Als we ons concen­treren op het aandeel van de lessen dat op het vwo wordt gegeven door niet bevoeg­de docen­ten, inclu­sief de groep 'benoem­baar', dan zien we een stij­ging van 9,4% naar 10,3%. Dat is een stij­ging van onge­veer 10% want 10,3/9,4 ≈ 1,1.
Op havo en vwo gaat het bij de lessen die niet door bevoeg­de leraren worden gegeven vooral om de groep 'benoem­baar'. Voor een deel zal het dus gaan om docen­ten die met een tweede­graads bevoegd­heid lesge­ven in de boven­bouw.
Eerste en tweede­gaads sector
De boven­staande gege­vens kunnen de indruk wekken dat de groei van wiskun­deles­sen door niet bevoeg­de docen­ten vooral plaats vindt binnen het eerste­graads­gebied. Dat is echter niet waar. In het eerste­graads­gebied steeg het aandeel van 15,3% naar 15,6 % en in het tweede­graads­gebied was die stij­ging duide­lijk groter, te weten van 20,4% naar 21,3%. Wanneer we kijken naar de groep 'onbe­voegden' (dus zonder 'benoem­baar') dan lijkt er in het eerste­graads­gebied zelfs van een afname sprake te zijn (van 2,6% naar 2,4 %). Maar dat kleine effect ligt binnen de geschat­te fouten­marges.
gk

 

IMAGINARY in Leiden

 
De tentoon­stel­ling Imagina­ry komt binnen­kort naar Leiden. In de (na)middag is Imagina­ry gratis toegan­kelijk voor ieder­een. Voor school­klassen zijn er op aan­vraag rondlei­dingen die worden ver­zorgd door de plaatse­lijke univer­siteit. Ook zijn er tal van interes­sante lezin­gen en is er een nieuwe, prachti­ge wiskun­dewande­ling voor u en uw leerlin­gen uitge­stip­peld.
Op maandag 6 maart 2017 van 17:00 tot 19:00 uur wordt de tentoon­stel­ling in Leiden offi­ciëel geopend met een lezing door Prof. Dr. Duco van Straten van de Johan­nes Guten­berg Univer­sität in Mainz). Aanslui­tend wordt er een borrel georga­niseerd en is er een moge­lijk­heid om de tentoon­stel­ling te bezoe­ken. U kunt zich via deze link voor de opening aanmel­den.
Rondlei­ding van klassen
Na 6 maart 2017 worden er rondlei­dingen voor school­klassen ver­zorgd. Per rondlei­ding kunnen er maxi­maal 30 leerlin­gen meedoen. De rondlei­dingen worden ver­zorgd door wiskun­dedocen­ten, onder­zoekers en studen­ten van de Leidse Univer­siteit. Volg deze link om u voor zo'n rondlei­dingen van 90 minuten aan te melden.
Indivi­duele bezoe­kers zijn geduren­de de tentoon­stel­ling welkom tussen 15:30 en 18:00 uur, behalve op de woens­dag. Op de woensda­gen kan de tentoon­stel­ling vanwege de lezin­gen slechts tot 16:00 uur worden bezocht.
Lezin­gen
datum tijd spreker onder­werp
woens­dag 8 maart 16:30−17:15 Joost Baten­burg. de 3D X-ray bril.
woens­dag 15 maart 16:30−17:15 Hans Kuiper en Carla Feijen. Van een 2D-patroon naar een 3D-struc­tuur.
woens­dag 22 maart 16:30−17:15 Roland van der Veen. Draaien in de ruimte.
De lezin­gen zijn gratis toegan­kelijk maar u moet zich wel eerst aanmel­den.
De wiskun­dewande­ling door het centrum van Leiden, met Museum Boerhaa­ve als begin- en eind­punt, is een aanra­der. Er zijn twee wande­lingen, één van twee uur en één van drie uur. De wande­ling is samenge­steld door drie studen­ten weten­schaps­communi­catie onder begelei­ding van Peter Kop en Ionica Smeets.
Ga voor meer informa­tie en voor lesmate­riaal over de tentoon­stel­ling naar www.imagina­rymaths.nl.

 

Docentendag Nederlands Mathematisch Congres

 
Op dinsdag 11 april en woens­dag 12 april 2017 vindt het jaar­lijks Neder­lands Mathema­tisch Congres plaats in Utrecht. Tijdens de tweede dag van het congres zijn er geduren­de de ochtend nog lezin­gen die gericht zijn op een breed wiskun­dig publiek. In de middag is er voor docen­ten echter een speci­aal program­ma samenge­steld over de achter­gronden van de nieuwe onder­werpen in het wiskun­depro­gramma voor de tweede fase.
Jeroen Spandaw (TU Delft) spreekt over het belang van meetkun­de doen, Arthur Bakker spreekt over statis­tische signifi­cantie en de zin en onzin van effect­groot­tes en Quin­tijn Puite spreekt over het logisch redene­ren bij wiskun­de C. Daar­naast is de verkie­zing van de win­naars van de Pythago­ras­prijs voor het beste profiel­werk­stuk met een wiskun­dig thema natuur­lijk een belang­rijk onder­deel van deze middag. Drie genomi­neerde leerlin­gen houden een korte voor­dracht waarna het publiek het beste, mooiste en meest interes­sante werk­stuk mag uitkie­zen.
Als u zich voor 11 maart 2017 aan­meldt, bedra­gen de kosten voor het bijwo­nen van de docen­tendag slechts € 50,=. Volg deze link om u snel aan te melden.

 

Eerste ronde van de Wiskunde Olympiade geslaagd

 
Wederom deden er dit jaar meer dan tiendui­zend leerlin­gen mee aan de eerste ronde van de Wiskun­de Olympia­de. In totaal deden er name­lijk 340 scholen met in totaal 10 531 leerlin­gen mee.
De volgen­de leerlin­gen gaan door naar de tweede ronde:
  • 408 leerlin­gen uit vwo 5 en havo 5 met 20 punten of meer.
  • 339 leerlin­gen uit vwo 4 en havo 4 met 18 punten of meer.
  • 244 leerlin­gen uit de onder­bouw met 16 punten of meer.
De tweede ronde wordt op 17 maart 2017 op twaalf univer­sitei­ten gehou­den. De beste leerlin­gen van de tweede ronde uit elke catego­rie, zo’n 130 leerlin­gen in totaal, worden hierna uitgeno­digd voor de finale aan de TU Eindho­ven op 15 septem­ber 2017.
Prijzen
Er waren in de eerste ronde vier scholen­prijzen te winnen. De scholen­prijs voor de beste school 'overall' gaat, net als vorig jaar, naar het Christe­lijk Gymnasi­um Utrecht. De school met de beste onder­bouw­deelne­mers was het Gemeen­telijk Gymnasi­um in Hilver­sum. De school met de beste vrouwe­lijke deelne­mers was het Lorentz Casimir Lyceum in Eindho­ven. En de scholen­prijs voor de beste school die in de afgelo­pen drie jaar voor het eerst (weer) mee is gaan doen aan de Wiskun­de Olympia­de ging naar het Gymnasi­um Novum in Voor­burg.
Ga naar www.wiskun­deolym­piade.nl voor de opgaven, de uitwer­kingen en het verslag van de eerste ronde van de Wiskun­de Olympia­de.
Namens de Stich­ting Neder­landse Wiskun­de Olympia­de
Melanie Steen­tjes, melanie@wiskun­deolym­piade.nl

 

Numworx: nieuwe naam voor de Digitale Wiskunde Omgeving

 
Het Freuden­thal Insti­tuut van de Univer­siteit Utrecht heeft na 10 jaar beslo­ten dat hun Digita­le Wiskun­de Omge­ving (DWO), een online leerom­geving voor wiskun­de onder­wijs, voort­aan door een zelf­standi­ge onderne­ming op de onder­wijs­markt zal worden ge­bracht. Het gloed­nieuwe bedrijf, Numworx geheten, presen­teerde zich onlangs op de Nationa­le Onder­wijs Tentoon­stel­ling en op de Nationa­le Wiskun­de Dagen.
Volgens direc­teur Peter Boon bete­kent deze verzelf­standi­ging geen radica­le koers­wijzi­ging. De priori­teit blijft bij Numworx, dat zich profi­leert als een 'social enter­prise', liggen bij de kwali­teit en de toegan­kelijk­heid van het product. De prijs van het basisa­bonne­ment veran­dert na deze koers­wijzi­ging dan ook nauwe­lijks. Er moet nu door de scholen welis­waar 21% btw worden betaald maar op een prijs van € 250,= voor een school met maxi­maal 1000 leerlin­gen maakt dat natuur­lijk niet erg veel uit.
Het uitein­delijke doel van Numworx is om de DWO met medewer­king van scholen, uitge­vers en ontwik­kelaars uit te bouwen tot een product dat binnen een univer­siteit nooit zou kunnen worden gereali­seerd, aldus Peter Boon.
Kijk op www.numworx.nl voor meer informa­tie.

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Eerstegraads vacature te Haarlem

 
Het Stede­lijk Gymnasi­um Haarlem zoekt met ingang van 1 augus­tus 2017 naar eerste­graads docen­ten wiskun­de voor 1,0 − 1,2 fte.
Ga voor meer informa­tie naar www.stede­lijkgym­nasium­haarlem.nl. Sollici­teer vóór 3 maart 2017 via www.meester­baan.nl of admini­stratie@sghaar­lem.nl.

 

Vacature directeur 'Vierkant voor Wiskunde'

 
'Vier­kant voor Wiskun­de' heeft als doel het promo­ten van wiskun­de onder jonge­ren van 10 tot 18 jaar. Een belang­rijke activi­teit van Vier­kant voor Wiskun­de is het organi­seren van de wiskun­dezomer­kampen.
Met ingang van deze zomer is Vier­kant voor Wiskun­de op zoek naar een nieuwe direc­teur voor 1 tot 2 dagen per week. Meer informa­tie vindt u op onze website.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Nascholingscursus GeoGebra in Tilburg

Wilt u meer weten over de inhoude­lijke en vakdi­dac­tische moge­lijkhe­den van GeoGe­bra? De FLOT-Acade­mie start op 9 maart 2017 met een cursus 'Wiskun­de en Geoge­bra'.
De cursus bestaat uit 5 bijeen­komsten van 3 uur. Wilt u weten wat Geoge­bra u kan brengen? Check dan onze website en meld u aan!

 

Nascholingscursussen GeoGebra

Bent u op zoek naar onmid­dellijk bruik­baar interac­tief lesmate­riaal voor uw wiskun­deles­sen? Neem dan deel aan een van de webcur­sussen 'GeoGe­bra basis van A tot Z', 'Be­schrij­vende statis­tiek' of 'GeoGe­bra voor gevor­derden'.
Deze tiende­lige online cursus­sen gaan medio maart 2017 van start. Meer informa­tie hebben wij op www.mathelo.net voor u klaarge­zet.
Onder­tussen heb ik mijn collec­tie (gratis) GeoGe­bra bestan­den voor deze nascho­lingen al uitge­breid tot meer dan 1.000 stuks. U kunt ze vinden via deze link.
Ivan De Winne, ivan@mathelo.net

 

Ervaar de nieuwe digitale leeromgeving van Moderne Wiskunde

Be­nieuwd naar het nieuwe digita­le lesmate­riaal van de 12e editie van Moderne Wiskun­de? Vraag dat materi­aal dan nu gratis aan en ontvang meteen uw toe­gangsco­de.
U krijgt met deze toe­gangsco­de een goede eerste indruk van het digita­le plat­form en u kunt meekij­ken met de laatste ontwik­kelin­gen. Ook kunt u binnen­kort een webinar volgen over onze digita­le leerom­geving. Wij houden u hiervan op de hoogte.

 

Kies voor de beste grafische rekenmachine

Veel grafi­sche rekenma­chines bordu­ren al jaren voort op stokou­de tech­niek. Dat geldt zeker niet voor onze nieuwe, hypermo­derne en super­snelle HP Prime grafi­sche rekenma­chine. Neem contact op met info@hp-prime.nl voor de docen­tenaan­biedin­gen en kies voor de aller­beste grafi­sche rekenma­chine voor uw leerlin­gen.
  • Sneller dan alle andere machi­nes.
  • Beste en groot­ste scherm, met multi-touch!
  • Gratis PC en MAC softwa­re en emula­tor, ook voor leerlin­gen.
  • Door het CvTE goedge­keurde examen­stand.
  • Neder­landse onder­steu­ning door educa­tief team.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informa­tie over de HP Prime rekenma­chine en voor Neder­lands lesmate­riaal.
 

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl