nummer 764, 5 februa­ri 2017

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 4500 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Verschenen
Advertenties

 

Experiment précorrectie wiskunde A havo

Op 18 januari 2017 ver­stuurde ik een bericht via Examen­blad.nl waarin ik docen­ten havo wiskun­de A vroeg om deel te nemen aan een experi­ment précor­rectie. Over dit experi­ment was van te voren overleg geweest met de NVvW. Er is zeer enthou­siast op gerea­geerd. Binnen een week hadden 97 kandida­ten zich bij mij gemeld.
 
Het experi­ment past in het CvTE-beleid om waar dat moge­lijk is, docen­ten te betrek­ken bij het ontwik­kelen van centra­le examens. Er zijn nu al docen­ten wiskun­de betrok­ken bij de sylla­buscom­missies, bij de con­struc­tiegroe­pen en bij de vast­stel­lings­commis­sies. Maar dit experi­ment gaat nog een stapje verder.
Dertien docen­ten krijgen op zater­dag 11 februa­ri 2017 van tevoren inzicht in het cen­traal examen havo wiskun­de A. Zes docen­ten zijn voorge­dragen door het bestuur van de NVvW en zes docen­ten die zich via Examen­blad.nl hebben gemeld, zijn uitgeko­zen op basis van de motiva­tie die ze instuur­den. Ik heb daarbij Grada Fokkens persoon­lijk uitgeno­digd vanwege het overleg dat wij vorig jaar hebben gehad. Grada was één van de initia­tiefne­mers van de petitie over wiskun­de vwo A en C van vorig jaar.
De eisen die wij aan de kandida­ten stelden, waren onder andere dat de kandi­daat geduren­de dit school­jaar wiskun­de A geeft aan havo 5, een eerste­graads wiskun­debe­voegd­heid heeft en tenmin­ste vier jaar erva­ring heeft in het corrige­ren van eindexa­mens.
Geheim­houding
De docen­ten maken het examen onder strikte voor­waarden van geheim­houding. Ze maken 's morgens het examen en kijken het vervol­gens na met behulp van een voorlo­pig correc­tievoor­schrift. 's Middags bespre­ken ze in groepen hun antwoor­den en geven ons daarbij sugges­ties voor eventue­le aanpas­singen van het correc­tievoor­schrift.
Dit experi­ment gaat ons waar­schijn­lijk informa­tie opleve­ren waarmee we de correc­tievoor­schrif­ten in de toe­komst nog beter kunnen maken. Zo bieden we de leerlin­gen de best mogelij­ke beoorde­ling en facili­teren we de samen­werking van eerste en tweede correc­tie maxi­maal.
Open­baar verslag
Over het experi­ment brengt het CvTE verslag uit. Dit verslag zal na een evalua­tie met de deelne­mers ook open­baar worden gemaakt, naar verwach­ting zo rond de herfst­vakan­tie.
Dit experi­ment is onder­deel van het 'Project ieders examen'. Wilt u meer weten over de achter­gronden van dit project of dit experi­ment,volg dan deze link.
Adri van der Ven, sectorm­anager havo/vwo CvTE.

 

Wij maken de examens samen met docenten

Als cluster­manager Exacte vakken bij Cito wil ik reage­ren op de bijdra­ge van Riet Bosman in Wiskun­dE-brief 756 van 13 novem­ber 2016. Ik kan mij name­lijk niet vinden in het beeld dat in dit artikel wordt gegeven van de rol van de toets­deskun­digen van Cito en de betrok­kenheid van docen­ten bij de examens. Wie welke rol heeft en hoe docen­ten in het examen­proces betrok­ken worden, licht ik hieron­der daarom graag toe.
Cito maakt samen met docen­ten uit de prak­tijk en in op­dracht van het CvTE de centra­le examens. Daarbij beproe­ven we de vraag­vormen en correc­tievoor­schrif­ten zorgvul­dig door deze aan groepen docen­ten en leerlin­gen voor te leggen. Hierna stelt het CvTE de examens vast. In de vast­stel­lings­commis­sies van het CvTE zijn deskun­dige vakdo­centen verte­genwoor­digd. Bij het bepalen van de normen houdt het CvTE niet alleen reke­ning met de psycho­me­trische kenge­tallen van de opgaven maar ook met de opmer­kingen van de docen­ten en de bespre­kingen van de vakvere­niging.
Actief betrek­ken
Het plaatje bij het artikel in de wiskun­dE-brief met de tekst "To Save Time Let’s Just Assume I Am Always Right!" kan de indruk wekken dat onze toets­deskun­digen niet open zouden staan voor het gesprek met docen­ten. Niets is minder waar! Een aantal toets­deskun­digen staat zelf nog weke­lijks voor de klas. Wist u trou­wens dat onge­veer honderd wiskun­dedocen­ten jaar­lijks direct betrok­ken zijn bij het maken van de examens? Ook peilen we elk jaar weer de mening van docen­ten over de examens. Deze vorm van betrok­kenheid leeft enorm.
Over het wiskun­de havo A examen van 2016 gaven bijvoor­beeld 954 wiskun­dedocen­ten, ge­spreid over 85% van alle scholen, hun mening over de moei­lijk­heids­graad, over de lengte en over de aanslui­ting van het examen op het gegeven onder­wijs. Deze uitkom­sten worden regelma­tig bespro­ken met de vakvere­nigin­gen en zijn een belang­rijk aan­dachts­punt bij het bepalen van de koers voor de nieuwe examens.
We maken er nog meer werk van
Samen met het CvTE willen we nog meer werk maken van docen­tenpar­ticipa­tie. We geven voor­lich­ting over toetsen en examens en gaan in gesprek met docen­ten om de betrok­kenheid verder te vergro­ten. We nodigen u uit om een kijkje te nemen op www.cito.nl. Daar ziet u dat we voor de examen­con­struc­tie nieuwe docen­ten vragen: docen­ten gezocht. Stuur ook gerust een mail naar klanten­service@cito.nl als u nog vragen en ideeën heeft over de examens voor uw vakge­bied.
Lody Smeets, cluster­manager Exacte vakken Cito
Noot van de redac­tie: de illu­stratie bij het artikel van Riet Bosman in Wiskun­dE-brief 756 werd niet op verzoek van Riet Bosman maar op eigen initia­tief door de redac­tie ge­plaatst.

 

Resultaten rekentoets per school

Afgelo­pen week zijn de eindre­sulta­ten van de reken­toets 2016 per school (vesti­ging) gepubli­ceerd. Voor het eerst worden nu ook de percen­tages onvol­doendes per school gepubli­ceerd. Die percen­tages moeten met enige behoed­zaam­heid worden geinter­pre­teerd.
De ope­ningspa­gina van het reken­blad bevat een rang­lijst van alle vesti­gingen, geor­dend naar het percen­tage voldoen­de. Uiter­aard scoren vesti­gingen met alleen vwo hier over het alge­meen goed terwijl vesti­gingen met veel havo­leerlin­gen of veel leerlin­gen in vmbo basis/kader een stuk slech­ter voor de dag komen. Een derge­lijk over­zicht is mis­schien niet zo zinvol maar trekt wel de meeste aan­dacht. Geluk­kig zijn er ook over­zichten per school­soort. Voor het gemak gebrui­ken we in dit verdere artikel het woord 'school', ook als het om een afde­ling van een school gaat.
Havo/vwo
Leerlin­gen op havo/vwo maken, op een enkele uitzon­dering na, alle­maal dezelf­de 3F-toets. De resulta­ten op het vwo ver­schil­len al jaren sterk van die op het havo. In het staafdi­agram hieron­der is dat goed te zien:
De scholen heb ik in dit staafdi­agram op basis van het percen­tage onvol­doende eindcij­fers bij de reken­toets inge­deeld in klassen. Nul procent onvol­doende, dus ieder­een voldoen­de, heb ik als aparte klasse genomen. De andere klassen heb ik exclu­sief onder­grens en inclu­sief boven­grens geteld.
In het staafdi­agram is snel te zien dat op 17% van de vwo-scholen ieder­een voor de reken­toets een voldoen­de haalde en dat op nog eens 43% van de vwo-scholen 5% of minder van de leerlin­gen een onvol­doende haalde. Op 86% van de vwo-scholen haalt min­stens 90% van de leerlin­gen een voldoen­de eindcij­fer voor rekenen.
Het havo geeft een heel ander beeld. Daar is 50% of meer onvol­doende heel gewoon. Sommige collega's vinden een derge­lijk ver­schil ver­klaar­baar met als redene­ring "Stel je voor dat je op havo en vwo de zelfde wiskun­de-examens zou geven". Anderen wijzen erop dat bij het toetsen van basale reken­vaardig­heden de ver­schil­len véél kleiner zouden moeten zijn.
Op het havo hebben de reken­toets­cijfers ook in dit school­jaar nog geen gevol­gen voor de slaag­kansen van de leerlin­gen. Op het vwo is dat wel het geval; met een 4 voor de reken­toets is de leer­ling, net als vorig jaar, onver­bidde­lijk gezakt. Nieuw is dat de reken­toets dit school­jaar ook in de kernvak­kenrege­ling wordt opgeno­men. Een vwo-leer­ling die voor rekenen een 5 haalt, moet voor alle andere kernvak­ken dus een voldoen­de halen om te kunnen slagen.
Ver­schil­len tussen scholen
Het beeld op het vwo lijkt er goed uit te zien. Maar toch haalde op onge­veer 14% van de scholen meer dan 10% van de leerlin­gen een onvol­doende voor rekenen. Dit ondanks alle herkan­singsmo­gelijk­heden. Vaak wordt er gecon­clu­deerd dat op die groep scholen het rekenon­derwijs "nog niet op orde is". Maar er speelt meer.
Natuur­lijk, het rekenon­derwijs kan per school flink ver­schil­len. Maar ook is bekend dat leerlin­gen met een natuur­profiel de reken­toets over het alge­meen veel beter maken dan leerlin­gen met een maat­schap­pijpro­fiel. En tussen vwo-scholen bestaan er enorme ver­schil­len in de vakken­keuze en de verde­ling over de profie­len. Op sommige scholen zijn bèta-vakken de norm; op andere zijn cultuur­vakken belang­rijker.
Als je de vwo-scholen met meer dan 20% CM-leerlin­gen verge­lijkt met vwo-scholen met minder dan 10% CM-leerlin­gen, dan zie je dat die eerste catego­rie met 13% onvol­doende veel slech­ter scoort dan de tweede catego­rie met slechts 4% onvol­doende. Op havo­scholen kan een zelfde verband worden waarge­nomen.
Vmbo
De vmbo-leerlin­gen maken over het alge­meen de reken­toets 2F. De leerlin­gen van de leerweg Basis-Beroeps (BB) krijgen een mildere beoorde­ling; bij deze leerlin­gen wordt het cijfer voor de reken­toets met een vol punt ver­hoogd ten opzich­te van de andere leerwe­gen. Hier­door lijkt het alsof de resulta­ten van de leerwe­gen BB en KB (Kader-Beroeps) niet zo veel ver­schil­len.
Duide­lijk is te zien dat de resulta­ten van de Gemeng­de/Theore­tische leerweg veel beter zijn dan elders. Voor de meerder­heid van de scholen geldt dat min­stens 90% van de leerlin­gen een voldoen­de haalt. Voor de andere leerwe­gen geldt dat de verde­ling lijkt op die van het havo. De resulta­ten zijn gemid­deld nog wat slech­ter en ook nog wat meer ge­spreid. De vraag welke facto­ren bij sprei­ding een rol spelen, is wel­licht een nader onder­zoek waard.
gk

 

Nationale Wiskunde Dagen 2017

Wist u dat ons volks­lied het oudste volks­lied ter wereld is? En dat de melodie van het Wilhel­mus is afge­leid van een Frans spot­lied uit de zestien­de eeuw? En dat de tekst hoogst­waar­schijn­lijk werd geschre­ven door de Vlaamse calvi­nist Petrus Datheen, die de Neder­landen na een onenig­heid met Willem van Oranje moest ont­vluch­ten en uitein­delijk in Duits­land kwam te overlij­den?
Dat Petrus Datheen waar­schijn­lijk de auteur is, is onlangs met behulp van de weten­schap van de stylome­trie aange­toond. Mike Keste­mond, één van de betrok­ken onder­zoekers, sprak hier­over tijdens de plenai­re ope­ningsle­zing van de Nationa­le Wiskun­de Dagen in Noord­wijker­hout, die op 3 en 4 februa­ri 2017 werd gehou­den.
Griep
De Nationa­le Wiskun­de Dagen werden dit jaar ge­plaagd door een griep­golf. Veel spre­kers moesten het op het laatste moment laten afweten. Maar dank zij de enorme inzet van de organi­satie en de welwil­lende medewer­king van de nog niet door griep gevelde spre­kers was de NWD ook dit jaar weer een ge­slaagd congres.
 
 Linosne­de van Henk van der Vorst
Zoals ieder jaar was er tijdens de NWD ook dit keer weer heel veel te doen. Er was een enorm gevari­eerd aanbod van lezin­gen, een interes­sante informa­tie­markt, een verte­genwoor­diging van "Das Mathema­tikum" in het Duitse Gießen ('das erste mathema­tische Mitmach-Museum der Welt), een tentoon­stel­ling van wiskun­dige linosne­den van Henk van der Vorst en nog veel meer.
Groot succes
De avondle­zing van Al­brecht Beutel­spacher, de oprich­ter van het Duitse Mathema­ticum, over wiskun­dige experi­menten met alle­daagse materia­len was bijzon­der inspire­rend. Binnen tien minuten liet hij de gehele zaal uit één velle­tje A4 een tetraë­der vouwen en toverde hij stroken papier om tot onver­wachte figuren; experi­menten die een docent ook gemakke­lijk voor de klas kan doen om te laten zien dat wiskun­de leuk en boeiend kan zijn.
Davy Painda­veine liet de zaal in de plenai­re slotle­zing aan de hand van een groot databe­stand met filmti­tels zien hoe stan­daard statis­tische metho­den je in de steek kunnen laten en hoe je die metho­den robuus­ter kunt maken.
Alleen de plenai­re lezin­gen maakten de NWD al tot een enorm succes. Heeft u de NWD gemist en wilt u toch nog een graan­tje meepik­ken van wat er tijdens de NWD alle­maal de revue is gepas­seerd? Down­load dan hier de program­magids met samen­vattin­gen van de lezin­gen en work­shops van afgelo­pen vrijdag en zater­dag.
tg

 

Masterclass Cryptologie

 
De facul­teit Wiskun­de en Informa­tica van TU/e organi­seert op 4 april 2017 wederom een master­class Crypto­logie voor leerlin­gen uit vwo 5 en vwo 6. Crypto­logie is de weten­schap van het versleu­telen van data (crypto­grafie) en van het breken van zulke versleu­telin­gen (cryptoa­nalyse). Crypto­logie houdt zich dus bezig met cyberse­curity.
Je hebt dage­lijks te maken met crypto­grafie zonder erbij stil te staan. Zo worden elektro­nische betalin­gen altijd versleu­teld, zijn DVD's, Blu-ray discs en Ipods vaak voor­zien van kopieer­beveili­gings­syste­men en gebrui­ken brow­sers geavan­ceerde crypto­gra­fische technie­ken om na te gaan of een website wel betrouw­baar is.
In de master­class Crypto­logie krijgt de leer­ling een minicol­lege over crypto­logie om daarna zelf aan de slag te gaan met het maken en breken van versleu­telin­gen. We geven de leer­ling een indruk hoe het moge­lijk is om met simpele midde­len een versleu­telde puin­hoop van bestan­den te maken om ze vervol­gens weer terug te 'toveren'.
Waar en wanneer
De master­class wordt gegeven door dr. Boris Skoric en dr. Benne de Weger en vindt plaats op dinsdag 4 april 2017 van 9:30 tot 16:00 uur aan de Techni­sche Univer­siteit Eindho­ven, gebouw MetaFo­rum, Zaal MF11/12 (vierde verdie­ping).
Volg deze link voor meer informa­tie.
ing. Sacha Claes­sens, Communi­catie Wiskun­de & Informa­tica

 

Wortels van Fermat

 
Op donder­dag 30 maart 2017 kunt zich in Amster­dam verdie­pen in het oplos­sen van verge­lijkin­gen van Diophan­tus tot Wiles. Wat is de oor­sprong van het oplos­sen van verge­lijkin­gen? Wie bedacht de bijbeho­rende reken­symbo­len? En waarom? Waar leidde dit toe in de twintig­ste eeuw?
In de netwerk­bijeen­komst, die ook toegan­kelijk is voor anderen, volgen we een 2000 jaar oud spoor dat loopt van Diophan­tus via Al Kharwiz­mi en Pierre de Fermat tot aan de ontkno­ping van Andrew Wiles in 1995. Onze gidsen zijn Desiree van den Bogaart, een van de verta­lers van het pas versche­nen boek Wortels van de Wiskun­de, en Peter Lanser, auteur van het Zebra-boekje De Laatste Stel­ling van Fermat. Korte inlei­dingen worden afgewis­seld met het bestude­ren van bronnen en het maken van opgaven. Het doel van de bijeen­komst is om wiskun­dedocen­ten gereed­schap­pen te bieden om hun lessen te verle­vendi­gen en te verdie­pen met de wortels van de wiskun­de.
Program­ma
tijd­stip onder­deel
16:15 uur Ont­vangst.
16:30 uur Desiree van den Bogaart: Verge­lijkin­gen oplos­sen van Diophan­tus tot Al Kharwiz­mi.
17:45 uur Maal­tijd.
18:45 uur Peter Lanser: De Laatste Stel­ling van Fermat.
Voor de bijeen­komst krijgt elke deel­nemer enkele huis­werkop­drach­ten. De opdrach­ten zullen met behulp van Socra­tive worden bespro­ken. Neem vooral ook uw mobiele tele­foon mee!
Prakti­sche informa­tie
De bijeen­komst wordt gehou­den op donder­dag 30 maart 2017 van 16:30 tot 20:30 uur in het Kohn­stamm­huis (KSH 08A28), Wibaut­straat 2-4 te Amster­dam. De bijeen­komst is gratis voor docen­ten van Beta­partner­scholen en kost € 35,= voor andere deelne­mers. Met deelna­me aan de bijeen­komst kan een nascho­lings­certifi­caat worden ver­diend.
Volg deze link om u in te schrij­ven
Kees Temme, kees.temme@uva.nl

 

Alumni bijeenkomst Vakmaster wiskunde van de NHL

Lijkt het u leuk om uw oud-studie­genoten en docen­ten van de vakmas­ter wiskun­de van de NHL weer te zien en om tegelij­kertijd nog wat meer vakin­houde­lijke en vakdi­dac­tische kennis op te doen?
Kom dan op woens­dag 23 maart 2017 van 17:00 tot 20:30 uur naar de alumni­bijeen­komst van de Educa­tie Vakmas­ter Wiskun­de.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u aan te melden.
Herman Bloem en Gerrit Roorda

 

ELO-problemen

Op mijn school werken we met Moodle als elektro­nische leerom­geving. Daar­naast wordt Magis­ter ge­bruikt als admini­stratie­pakket. Nu heeft de school­leiding het idee opgevat om Moodle niet meer te gaan gebrui­ken en alles via Magis­ter te gaan doen. Helaas verval­len hier­door wat functio­nalitei­ten. Voor toetsen moet er bijvoor­beeld een extern pakket worden aange­schaft. Ik krijg een beetje het gevoel dat we een stap terug aan het zetten zijn.
Binnen Moodle trek ik de kar op mijn school. Voor wiskun­de heb ik veel materi­aal gemaakt en in Moodle ge­plaatst. Denk daarbij bijvoor­beeld aan diagnos­tische toetsen die automa­tisch worden nageke­ken en waarbij leerlin­gen feed­back krijgen. Daar­naast heb ik een lessen­serie gemaakt voor statis­tiek in de boven­bouw, com­pleet met videoma­teriaal en tussen­tijdse toetsen. Een volgen­de video komt pas beschik­baar als de tussen­tijdse toets voldoen­de is. Dat lesmate­riaal kan de Magis­ter ELO helaas nog maar beperkt gebrui­ken.
Verzoek
Ik wil graag weten hoe het op uw school gere­geld is. Daarom heb ik een Google Form gemaakt met één meerkeu­zevraag die ver­plicht moet worden inge­vuld en een open vraag die optio­neel kan worden beant­woord. In dat Google Form kunt u uw eigen ervarin­gen weerge­ven.
Ik zou het bijzon­der op prijs stellen wanneer u drie minuten zou willen beste­den aan het via deze link beant­woorden van mijn twee vragen.
Alvast harte­lijk dank!
Tim Croes, tc.wi@colegio­arubano.aw
Colegio Arubano

Versche­nen

In deze rubriek beste­den we aan­dacht aan nieuwe publica­ties en softwa­re op het gebied van wiskun­de en wiskun­deonder­wijs. Uw inzen­dingen zijn welkom maar de redac­tie beslist uitein­delijk of en hoe een bijdra­ge ge­plaatst wordt.


 

Het Avontuur dat Algebra heet

 
Auteurs: Martin Kindt en Henk Hiet­brink
Uitgeve­rij: Epsilon
Aantal pagina's: 68
ISBN: 978-90-5041-160-8
Prijs: € 10,=
In de Oudheid hielden wiskun­digen zich al bezig met het oplos­sen van verge­lijkin­gen, zonder dat ze beschik­ten over de effec­tieve algebra­taal die wij nu kennen. Er werd dan vaak gebruik gemaakt van meetkun­dige voor­stellin­gen om tot een oplos­sing te komen. Pas rond 1600 ging men letter­symbo­len gebrui­ken om 'onbeken­den' of 'variabe­len' aan te duiden.
In dit Zebra­boekje worden een paar belang­rijke episo­den uit de geschie­denis van de algebra verkend, zoals de oplos­singsme­thode voor de derde­graads­verge­lijking en de uitvin­ding van de com­plexe getal­len. Algebra en meetkun­de hebben elkaar door de eeuwen heen beïn­vloed en dat wordt in dit Zebra­boekje aan het eind nog eens beklem­toond met een hoofd­stuk over de regelma­tige zeven­tien­hoek

 

Een verkenning van krommen

 
Auteurs: Jan Aarts en Swier Garst
Uitgeve­rij: Epsilon
Aantal pagina's: 64
ISBN: 978-90-5041-162-2
Prijs: € 10,=
Kegel­sneden, spira­len, lemnis­caten en roulet­tes; het zijn alle­maal krommen. In dit Zebra­boekje worden eigen­schap­pen van krommen gevon­den met behulp van de wiskun­de uit het vwo-program­ma. Behalve mooie wiskun­dige eigen­schap­pen hebben de behan­delde krommen vaak ook nog onver­wachte toepas­singen in de tech­niek.
Deze studie van krommen wordt onder­steund door het gebruik van GeoGe­bra. Dat maakt het moge­lijk om ook de dynami­sche kanten van krommen te belich­ten. Hoe GeoGe­bra ingezet kan worden, is telkens puntsge­wijs beschre­ven zodat de lezer steeds meer moge­lijkhe­den van het program­ma onder ogen krijgt.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Nascholingscursussen GeoGebra

Bent u op zoek naar onmid­dellijk bruik­baar interac­tief lesmate­riaal voor uw wiskun­deles­sen? Neem dan deel aan een van de webcur­sussen 'GeoGe­bra basis van A tot Z', 'Be­schrij­vende statis­tiek' of 'GeoGe­bra voor gevor­derden'.
Deze tiende­lige online cursus­sen gaan medio maart 2017 van start. Meer informa­tie hebben wij op www.mathelo.net voor u klaarge­zet.
Onder­tussen heb ik mijn collec­tie (gratis) GeoGe­bra bestan­den voor deze nascho­lingen al uitge­breid tot meer dan 1.000 stuks. U kunt ze vinden via deze link.
Ivan De Winne, ivan@mathelo.net

 

Bent u goed in het stellen van de juiste vragen?

 
Bent u een creatie­ve en vakbe­kwame docent die graag met vakin­houd en toet­sing bezig is?
Cito zoekt docen­ten die vanaf 1 augus­tus 2017 beschik­baar zijn voor de con­struc­tie van centra­le toetsen en examens rekenen vo/mbo 2A, rekenen vo/mbo 3F, rekenen vo/mbo ER, wiskun­de bb cbt en papier, wiskun­de B havo papier en wiskun­de A/C vwo papier.
Wilt u meer weten? Kijk dan vanaf 4 februa­ri 2017 op www.cito.nl en reageer uiter­lijk op 28 februa­ri 2017.

 

HAN-Master Leraar Wiskunde: "een verrijking"

 
"Deze duale master­oplei­ding is een verrij­king voor mezelf en het Comman­derij­college", zegt docent wiskun­de Frans van de Linden. Hij vertelt over didacti­sche kwali­teiten, het boven­bouwni­veau, onder­zoek en beleid.
Starten met de Master Leraar Wiskun­de? Vraag, naast de leraren­beurs, de UWV scho­lings­voucher aan!
Open Avond op 15 februa­ri 2017.

 

Kies voor de beste grafische rekenmachine

Veel grafi­sche rekenma­chines bordu­ren al jaren voort op stokou­de tech­niek. Dat geldt zeker niet voor onze nieuwe, hypermo­derne en super­snelle HP Prime grafi­sche rekenma­chine. Neem contact op met info@hp-prime.nl voor de docen­tenaan­biedin­gen en kies voor de aller­beste grafi­sche rekenma­chine voor uw leerlin­gen.
  • Sneller dan alle andere machi­nes.
  • Beste en groot­ste scherm, met multi-touch!
  • Gratis PC en MAC softwa­re en emula­tor, ook voor leerlin­gen.
  • Door het CvTE goedge­keurde examen­stand.
  • Neder­landse onder­steu­ning door educa­tief team.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informa­tie over de HP Prime rekenma­chine en voor Neder­lands lesmate­riaal.
 

 

Wiskunde examentrainingen vwo

Ervaren docen­ten geven voor het tiende achter­eenvol­gende jaar in de meiva­kantie weer drie­daagse examen­trainin­gen. Zij worden daarbij geassis­teerd door oudleer­lingen die de afgelo­pen jaren met mooie cijfers voor wiskun­de ge­slaagd zijn.
Iedere groep bestaat uit maxi­maal 18 leerlin­gen. Per 6 leerlin­gen is er één begelei­der.
Voor meer informa­tie: www.mathema­ticus.nl.

 

Ervaar de nieuwe digitale leeromgeving van Getal & Ruimte

 
Bent u be­nieuwd naar het nieuwe digita­le lesmate­riaal van de 12e editie van Getal & Ruimte? Vraag dan onmid­dellijk uw gratis toe­gangsco­de aan.
Met die toe­gangsco­de krijgt u een goede eerste indruk van het digita­le plat­form, van nieuwe moge­lijkhe­den zoals adaptie­ve leerrou­tes, van de dash­boards en van de instruc­tievi­deo’s. Ook kunt u meekij­ken met de laatste ontwik­kelin­gen.
Ga naar www.getalen­ruimte.noord­hoff.nl en vraag uw toe­gangsco­de nu aan!

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl