nummer 764, 5 februari 2017
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4500 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Advertenties | | |
Experiment précorrectie wiskunde A havo
Op 18 januari 2017 verstuurde ik een bericht via Examenblad.nl waarin
ik docenten havo wiskunde A vroeg om deel te nemen aan een experiment
précorrectie. Over dit experiment was van te voren overleg geweest met
de NVvW. Er is zeer enthousiast op gereageerd. Binnen een week hadden
97 kandidaten zich bij mij gemeld.
Het experiment past in het CvTE-beleid om waar dat mogelijk is, docenten
te betrekken bij het ontwikkelen van centrale examens. Er zijn nu al
docenten wiskunde betrokken bij de syllabuscommissies, bij de constructiegroepen
en bij de vaststellingscommissies. Maar dit experiment gaat nog een stapje verder.
Dertien docenten krijgen op zaterdag 11 februari 2017 van tevoren inzicht
in het centraal examen havo wiskunde A. Zes docenten zijn voorgedragen door het
bestuur van de NVvW en zes docenten die zich via Examenblad.nl hebben gemeld, zijn
uitgekozen op basis van de motivatie die ze instuurden. Ik heb daarbij Grada
Fokkens persoonlijk uitgenodigd vanwege het overleg dat wij vorig jaar hebben
gehad. Grada was één van de initiatiefnemers van de petitie over wiskunde vwo A en C
van vorig jaar.
De eisen die wij aan de kandidaten stelden, waren onder andere dat de kandidaat
gedurende dit schooljaar wiskunde A geeft aan havo 5, een eerstegraads
wiskundebevoegdheid heeft en tenminste vier jaar ervaring heeft in het corrigeren
van eindexamens.
Geheimhouding
De docenten maken het examen onder strikte voorwaarden van geheimhouding. Ze maken
's morgens het examen en kijken het vervolgens na met behulp van een voorlopig
correctievoorschrift. 's Middags bespreken ze in groepen hun antwoorden en geven
ons daarbij suggesties voor eventuele aanpassingen van het correctievoorschrift.
Dit experiment gaat ons waarschijnlijk informatie opleveren waarmee we de
correctievoorschriften in de toekomst nog beter kunnen maken. Zo bieden we de
leerlingen de best mogelijke beoordeling en faciliteren we de samenwerking
van eerste en tweede correctie maximaal.
Openbaar verslag
Over het experiment brengt het CvTE verslag uit. Dit verslag zal na een evaluatie
met de deelnemers ook openbaar worden gemaakt, naar verwachting zo rond de herfstvakantie.
Dit experiment is onderdeel van het ' Project ieders examen'.
Wilt
u meer weten over de achtergronden van dit project of dit experiment,volg dan deze link.
Adri van der Ven, sectormanager havo/vwo CvTE.
|
Wij maken de examens samen met docenten
Als clustermanager Exacte vakken bij Cito wil ik reageren op de bijdrage van
Riet Bosman in WiskundE-brief 756 van 13 november 2016. Ik kan mij namelijk niet vinden in
het beeld dat in dit artikel wordt gegeven van de rol van de toetsdeskundigen
van Cito en de betrokkenheid van docenten bij de examens. Wie welke rol heeft
en hoe docenten in het examenproces betrokken worden, licht ik hieronder
daarom graag toe.
Cito maakt samen met docenten uit de praktijk en in opdracht van het CvTE de
centrale examens. Daarbij beproeven we de vraagvormen en correctievoorschriften
zorgvuldig door deze aan groepen docenten en leerlingen voor te leggen. Hierna
stelt het CvTE de examens vast. In de vaststellingscommissies van het CvTE zijn
deskundige vakdocenten vertegenwoordigd. Bij het bepalen van de normen houdt
het CvTE niet alleen rekening met de psychometrische kengetallen van de opgaven
maar ook met de opmerkingen van de docenten en de besprekingen van de vakvereniging.
Actief betrekken
Het plaatje bij het artikel in de wiskundE-brief met de tekst "To Save Time Lets
Just Assume I Am Always Right!" kan de indruk wekken dat onze toetsdeskundigen niet
open zouden staan voor het gesprek met docenten. Niets is minder waar! Een aantal
toetsdeskundigen staat zelf nog wekelijks voor de klas. Wist u trouwens dat ongeveer
honderd wiskundedocenten jaarlijks direct betrokken zijn bij het maken van
de examens? Ook peilen we elk jaar weer de mening van docenten over de examens. Deze
vorm van betrokkenheid leeft enorm.
Over het wiskunde havo A examen van 2016 gaven bijvoorbeeld 954 wiskundedocenten,
gespreid over 85% van alle scholen, hun mening over de moeilijkheidsgraad, over de
lengte en over de aansluiting van het examen op het gegeven onderwijs. Deze uitkomsten
worden regelmatig besproken met de vakverenigingen en zijn een belangrijk aandachtspunt
bij het bepalen van de koers voor de nieuwe examens.
We maken er nog meer werk van
Samen met het CvTE willen we nog meer werk maken van docentenparticipatie. We geven
voorlichting over toetsen en examens en gaan in gesprek met docenten om de betrokkenheid
verder te vergroten. We nodigen u uit om een kijkje te nemen op www.cito.nl. Daar ziet
u dat we voor de examenconstructie nieuwe docenten vragen:
docenten gezocht.
Stuur ook gerust een mail naar klantenservice@cito.nl als u nog vragen en ideeën
heeft over de examens voor uw vakgebied.
Lody Smeets, clustermanager Exacte vakken Cito
Noot van de redactie: de illustratie bij het artikel van Riet Bosman in WiskundE-brief 756
werd niet op verzoek van Riet Bosman maar op eigen initiatief door de redactie
geplaatst.
|
Resultaten rekentoets per school
Afgelopen week zijn de
eindresultaten
van de rekentoets 2016 per school (vestiging) gepubliceerd. Voor het eerst
worden nu ook de percentages onvoldoendes per school gepubliceerd. Die percentages
moeten met enige behoedzaamheid worden geinterpreteerd.
De openingspagina van het rekenblad bevat een ranglijst van alle vestigingen,
geordend naar het percentage voldoende. Uiteraard scoren vestigingen met alleen
vwo hier over het algemeen goed terwijl vestigingen met veel havoleerlingen
of veel leerlingen in vmbo basis/kader een stuk slechter voor de dag komen.
Een dergelijk overzicht is misschien niet zo zinvol maar trekt wel de meeste
aandacht. Gelukkig zijn er ook overzichten per schoolsoort. Voor het gemak
gebruiken we in dit verdere artikel het woord 'school', ook als het om een
afdeling van een school gaat.
Havo/vwo
Leerlingen op havo/vwo maken, op een enkele uitzondering na, allemaal dezelfde
3F-toets. De resultaten op het vwo verschillen al jaren sterk van die op het havo.
In het staafdiagram hieronder is dat goed te zien:
De scholen heb ik in dit staafdiagram op basis van het percentage onvoldoende
eindcijfers bij de rekentoets ingedeeld in klassen. Nul procent onvoldoende,
dus iedereen voldoende, heb ik als aparte klasse genomen. De andere klassen
heb ik exclusief ondergrens en inclusief bovengrens geteld.
In het staafdiagram is snel te zien dat op 17% van de vwo-scholen iedereen
voor de rekentoets een voldoende haalde en dat op nog eens 43% van de vwo-scholen
5% of minder van de leerlingen een onvoldoende haalde. Op 86% van de vwo-scholen
haalt minstens 90% van de leerlingen een voldoende eindcijfer voor rekenen.
Het havo geeft een heel ander beeld. Daar is 50% of meer onvoldoende heel gewoon.
Sommige collega's vinden een dergelijk verschil verklaarbaar met als redenering
"Stel je voor dat je op havo en vwo de zelfde wiskunde-examens zou geven". Anderen
wijzen erop dat bij het toetsen van basale rekenvaardigheden de verschillen véél
kleiner zouden moeten zijn.
Op het havo hebben de rekentoetscijfers ook in dit schooljaar nog geen gevolgen
voor de slaagkansen van de leerlingen. Op het vwo is dat wel het geval; met een
4 voor de rekentoets is de leerling, net als vorig jaar, onverbiddelijk gezakt.
Nieuw is dat de rekentoets dit schooljaar ook in de kernvakkenregeling wordt
opgenomen. Een vwo-leerling die voor rekenen een 5 haalt, moet voor alle andere
kernvakken dus een voldoende halen om te kunnen slagen.
Verschillen tussen scholen
Het beeld op het vwo lijkt er goed uit te zien. Maar toch haalde op ongeveer
14% van de scholen meer dan 10% van de leerlingen een onvoldoende voor
rekenen. Dit ondanks alle herkansingsmogelijkheden. Vaak wordt er geconcludeerd dat op die groep scholen het rekenonderwijs "nog niet op orde is". Maar er speelt meer.
Natuurlijk, het rekenonderwijs kan per school flink verschillen. Maar
ook is bekend dat leerlingen met een natuurprofiel de rekentoets over het algemeen
veel beter maken dan leerlingen met een maatschappijprofiel. En tussen vwo-scholen
bestaan er enorme verschillen in de vakkenkeuze en de verdeling over de profielen.
Op sommige scholen zijn bèta-vakken de norm; op andere zijn cultuurvakken belangrijker.
Als je de vwo-scholen met meer dan 20% CM-leerlingen vergelijkt met vwo-scholen met
minder dan 10% CM-leerlingen, dan zie je dat die eerste categorie met 13% onvoldoende veel slechter scoort dan de tweede categorie met slechts 4% onvoldoende. Op havoscholen kan een zelfde verband worden waargenomen.
Vmbo
De vmbo-leerlingen maken over het algemeen de rekentoets 2F. De leerlingen van de
leerweg Basis-Beroeps (BB) krijgen een mildere beoordeling; bij deze leerlingen
wordt het cijfer voor de rekentoets met een vol punt verhoogd ten opzichte van
de andere leerwegen. Hierdoor lijkt het alsof de resultaten van de leerwegen
BB en KB (Kader-Beroeps) niet zo veel verschillen.
Duidelijk is te zien dat de resultaten van de Gemengde/Theoretische leerweg veel
beter zijn dan elders. Voor de meerderheid van de scholen geldt dat minstens 90%
van de leerlingen een voldoende haalt. Voor de andere leerwegen geldt dat de verdeling
lijkt op die van het havo. De resultaten zijn gemiddeld nog wat slechter en ook nog
wat meer gespreid. De vraag welke factoren bij spreiding een rol spelen, is wellicht
een nader onderzoek waard.
gk
|
Nationale Wiskunde Dagen 2017
Wist u dat ons volkslied het oudste volkslied ter wereld is? En dat de
melodie van het Wilhelmus is afgeleid van een Frans spotlied uit de zestiende
eeuw? En dat de tekst hoogstwaarschijnlijk werd geschreven door de Vlaamse
calvinist Petrus Datheen, die de Nederlanden na een onenigheid met
Willem van Oranje moest ontvluchten en uiteindelijk in Duitsland kwam te
overlijden?
Dat Petrus Datheen waarschijnlijk de auteur is, is onlangs met behulp van
de wetenschap van de stylometrie aangetoond.
Mike Kestemond, één van
de betrokken onderzoekers, sprak hierover tijdens de plenaire openingslezing
van de Nationale Wiskunde Dagen in Noordwijkerhout, die op 3 en 4 februari 2017
werd gehouden.
Griep
De Nationale Wiskunde Dagen werden dit jaar geplaagd door een griepgolf.
Veel sprekers moesten het op het laatste moment laten afweten. Maar dank zij
de enorme inzet van de organisatie en de welwillende medewerking van de nog
niet door griep gevelde sprekers was de NWD ook dit jaar weer een geslaagd congres.
|
| | Linosnede van Henk van der Vorst | | |
Zoals ieder jaar was er tijdens de NWD ook dit keer weer heel veel te doen.
Er was een enorm gevarieerd aanbod van lezingen, een interessante informatiemarkt,
een vertegenwoordiging van
"Das Mathematikum"
in het Duitse Gießen (' das erste mathematische Mitmach-Museum der Welt),
een tentoonstelling van wiskundige linosneden van
Henk van der Vorst
en nog veel meer.
Groot succes
De avondlezing van Albrecht Beutelspacher, de oprichter van het Duitse
Mathematicum, over wiskundige experimenten met alledaagse materialen
was bijzonder inspirerend. Binnen tien minuten liet hij de gehele
zaal
uit één
velletje A4 een tetraëder vouwen en toverde hij stroken papier
om tot onverwachte figuren; experimenten die een docent ook gemakkelijk
voor de klas kan doen om te laten zien dat wiskunde leuk en boeiend kan zijn.
Davy Paindaveine liet de zaal in de plenaire slotlezing aan de hand van
een groot databestand met filmtitels zien hoe standaard statistische
methoden je in de steek kunnen laten en hoe je die methoden robuuster
kunt maken.
Alleen de plenaire lezingen maakten de NWD al tot een enorm succes. Heeft
u de NWD gemist en wilt u toch nog een graantje meepikken van wat er tijdens
de NWD allemaal de revue is gepasseerd?
Download
dan hier de programmagids met samenvattingen van de lezingen en workshops
van afgelopen vrijdag en zaterdag.
tg
|
Masterclass Cryptologie
De faculteit Wiskunde en Informatica van TU/e organiseert op 4 april
2017 wederom een masterclass Cryptologie voor leerlingen uit vwo 5 en vwo 6.
Cryptologie is de wetenschap van het versleutelen van data (cryptografie) en
van het breken van zulke versleutelingen (cryptoanalyse). Cryptologie houdt
zich dus bezig met cybersecurity.
Je hebt dagelijks te maken met cryptografie zonder erbij stil te staan. Zo worden
elektronische betalingen altijd versleuteld, zijn DVD's, Blu-ray discs en Ipods
vaak voorzien van kopieerbeveiligingssystemen en gebruiken browsers geavanceerde
cryptografische technieken om na te gaan of een website wel betrouwbaar is.
In de masterclass Cryptologie krijgt de leerling een minicollege over cryptologie
om daarna zelf aan de slag te gaan met het maken en breken van versleutelingen. We
geven de leerling een indruk hoe het mogelijk is om met simpele middelen een
versleutelde puinhoop van bestanden te maken om ze vervolgens weer terug te 'toveren'.
Waar en wanneer
De masterclass wordt gegeven door dr. Boris Skoric en dr. Benne de Weger
en vindt plaats op dinsdag 4 april 2017 van 9:30 tot 16:00 uur aan de Technische
Universiteit Eindhoven, gebouw MetaForum, Zaal MF11/12 (vierde verdieping).
Volg
deze link voor meer informatie.
ing. Sacha Claessens, Communicatie Wiskunde & Informatica
|
Wortels van Fermat
Op donderdag 30 maart 2017 kunt zich in Amsterdam verdiepen in het
oplossen van vergelijkingen van Diophantus tot Wiles. Wat is de oorsprong
van het oplossen van vergelijkingen? Wie bedacht de bijbehorende
rekensymbolen? En waarom? Waar leidde dit toe in de twintigste eeuw?
In de netwerkbijeenkomst, die ook toegankelijk is voor anderen, volgen we een
2000 jaar oud spoor dat loopt van Diophantus via Al Kharwizmi en Pierre de Fermat
tot aan de ontknoping van Andrew Wiles in 1995. Onze gidsen zijn Desiree van den
Bogaart, een van de vertalers van het pas verschenen boek Wortels van de
Wiskunde, en Peter Lanser, auteur van het Zebra-boekje De Laatste
Stelling van Fermat. Korte inleidingen worden afgewisseld met het bestuderen
van bronnen en het maken van opgaven. Het doel van de bijeenkomst is om
wiskundedocenten gereedschappen te bieden om hun lessen te verlevendigen en te
verdiepen met de wortels van de wiskunde.
Programma
tijdstip |
onderdeel |
16:15 uur |
Ontvangst. |
16:30 uur |
Desiree van den Bogaart: Vergelijkingen oplossen van Diophantus tot Al Kharwizmi. |
17:45 uur |
Maaltijd. |
18:45 uur |
Peter Lanser: De Laatste Stelling van Fermat. |
Voor de bijeenkomst krijgt elke deelnemer enkele huiswerkopdrachten. De opdrachten
zullen met behulp van Socrative worden besproken. Neem vooral ook uw mobiele
telefoon mee!
Praktische informatie
De bijeenkomst wordt gehouden op donderdag 30 maart 2017 van 16:30 tot 20:30 uur
in het Kohnstammhuis (KSH 08A28), Wibautstraat 2-4 te Amsterdam. De bijeenkomst is
gratis voor docenten van Betapartnerscholen en kost € 35,= voor andere deelnemers.
Met deelname aan de bijeenkomst kan een nascholingscertificaat worden verdiend.
Volg
deze link om u in te schrijven
Kees Temme, kees.temme@uva.nl
|
Alumni bijeenkomst Vakmaster wiskunde van de NHL
Lijkt het u leuk om uw oud-studiegenoten en docenten van de vakmaster
wiskunde van de NHL weer te zien en om tegelijkertijd nog wat meer
vakinhoudelijke en vakdidactische kennis op te doen?
Kom dan op woensdag 23 maart 2017 van 17:00 tot 20:30 uur naar de
alumnibijeenkomst van de Educatie Vakmaster Wiskunde.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
Herman Bloem en Gerrit Roorda
|
ELO-problemen
Op mijn school werken we met Moodle als elektronische leeromgeving.
Daarnaast wordt Magister gebruikt als administratiepakket. Nu heeft de
schoolleiding het idee opgevat om Moodle niet meer te gaan gebruiken en alles
via Magister te gaan doen. Helaas vervallen hierdoor wat functionaliteiten.
Voor toetsen moet er bijvoorbeeld een extern pakket worden aangeschaft. Ik
krijg een beetje het gevoel dat we een stap terug aan het zetten zijn.
Binnen Moodle trek ik de kar op mijn school. Voor wiskunde heb ik veel materiaal
gemaakt en in Moodle geplaatst. Denk daarbij bijvoorbeeld aan diagnostische
toetsen die automatisch worden nagekeken en waarbij leerlingen feedback krijgen.
Daarnaast heb ik een lessenserie gemaakt voor statistiek in de bovenbouw,
compleet met videomateriaal en tussentijdse toetsen. Een volgende video komt
pas beschikbaar als de tussentijdse toets voldoende is. Dat lesmateriaal kan
de Magister ELO helaas nog maar beperkt gebruiken.
Verzoek
Ik wil graag weten hoe het op uw school geregeld is. Daarom heb ik een Google
Form gemaakt met één meerkeuzevraag die verplicht moet worden ingevuld en een
open vraag die optioneel kan worden beantwoord. In dat Google Form kunt u uw
eigen ervaringen weergeven.
Ik zou het
bijzonder op prijs stellen wanneer u drie minuten zou willen besteden
aan het via deze link beantwoorden van mijn twee vragen.
Alvast hartelijk dank!
Tim Croes, tc.wi@colegioarubano.aw
Colegio Arubano
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Het Avontuur dat Algebra heet
Auteurs: | Martin Kindt en Henk Hietbrink |
Uitgeverij: | Epsilon |
Aantal pagina's: | 68 |
ISBN: | 978-90-5041-160-8 |
Prijs: | € 10,= |
In de Oudheid hielden wiskundigen zich al bezig met het oplossen
van vergelijkingen, zonder dat ze beschikten over de effectieve
algebrataal die wij nu kennen. Er werd dan vaak gebruik gemaakt
van meetkundige voorstellingen om tot een oplossing te komen. Pas
rond 1600 ging men lettersymbolen gebruiken om 'onbekenden' of
'variabelen' aan te duiden.
In dit Zebraboekje worden een paar belangrijke episoden uit de
geschiedenis van de algebra verkend, zoals de oplossingsmethode
voor de derdegraadsvergelijking en de uitvinding van de complexe
getallen. Algebra en meetkunde hebben elkaar door de eeuwen heen
beïnvloed en dat wordt in dit Zebraboekje aan het eind nog eens
beklemtoond met een hoofdstuk over de regelmatige zeventienhoek
|
Een verkenning van krommen
Auteurs: | Jan Aarts en Swier Garst |
Uitgeverij: | Epsilon |
Aantal pagina's: | 64 |
ISBN: | 978-90-5041-162-2 |
Prijs: | € 10,= |
Kegelsneden, spiralen, lemniscaten en roulettes; het zijn allemaal krommen.
In dit Zebraboekje worden eigenschappen van krommen gevonden met behulp van
de wiskunde uit het vwo-programma. Behalve mooie wiskundige eigenschappen
hebben de behandelde krommen vaak ook nog onverwachte toepassingen in de
techniek.
Deze studie van krommen wordt ondersteund door het gebruik van GeoGebra.
Dat maakt het mogelijk om ook de dynamische kanten van krommen
te belichten. Hoe GeoGebra ingezet kan worden, is telkens puntsgewijs
beschreven zodat de lezer steeds meer mogelijkheden van het programma
onder ogen krijgt.
|
Advertenties
Nascholingscursussen GeoGebra
Bent u op zoek naar onmiddellijk bruikbaar interactief lesmateriaal
voor uw wiskundelessen? Neem dan deel aan een van de webcursussen 'GeoGebra
basis van A tot Z', 'Beschrijvende statistiek' of 'GeoGebra
voor gevorderden'.
Deze tiendelige online cursussen gaan medio maart 2017 van start. Meer informatie
hebben wij op www.mathelo.net voor u klaargezet.
Ondertussen heb ik mijn collectie (gratis) GeoGebra bestanden voor deze
nascholingen al uitgebreid tot meer dan 1.000 stuks.
U kunt ze
vinden via deze link.
Ivan De Winne, ivan@mathelo.net
|
Bent u goed in het stellen van de juiste vragen?
Bent u een creatieve en vakbekwame docent die graag met
vakinhoud en toetsing bezig is?
Cito zoekt docenten die vanaf 1 augustus 2017 beschikbaar zijn
voor de constructie van centrale toetsen en examens rekenen
vo/mbo 2A, rekenen vo/mbo 3F, rekenen vo/mbo ER, wiskunde bb
cbt en papier, wiskunde B havo papier en wiskunde A/C vwo papier.
Wilt u meer weten? Kijk dan vanaf 4 februari 2017 op
www.cito.nl en reageer uiterlijk op 28 februari 2017.
|
HAN-Master Leraar Wiskunde: "een verrijking"
" Deze duale masteropleiding is een verrijking voor mezelf en
het Commanderijcollege", zegt docent wiskunde Frans van de Linden.
Hij vertelt over didactische kwaliteiten, het bovenbouwniveau,
onderzoek en beleid.
Starten met de Master Leraar Wiskunde? Vraag, naast de lerarenbeurs,
de UWV scholingsvoucher aan!
Open
Avond op 15 februari 2017.
|
Kies voor de beste grafische rekenmachine
Veel grafische rekenmachines borduren al jaren voort op stokoude
techniek. Dat geldt zeker niet voor onze nieuwe, hypermoderne en
supersnelle HP Prime grafische rekenmachine. Neem contact op met
info@hp-prime.nl voor de docentenaanbiedingen en kies voor de
allerbeste grafische rekenmachine voor uw leerlingen.
- Sneller dan alle andere machines.
- Beste en grootste scherm, met multi-touch!
- Gratis PC en MAC software en emulator, ook voor leerlingen.
- Door het CvTE goedgekeurde examenstand.
- Nederlandse ondersteuning door educatief team.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie
over de HP Prime rekenmachine en voor Nederlands lesmateriaal.
| |
|
Wiskunde examentrainingen vwo
Ervaren docenten geven voor het tiende achtereenvolgende jaar in
de meivakantie weer driedaagse examentrainingen. Zij worden daarbij
geassisteerd door oudleerlingen die de afgelopen jaren met mooie
cijfers voor wiskunde geslaagd zijn.
Iedere groep bestaat uit maximaal 18 leerlingen. Per 6 leerlingen
is er één begeleider.
Voor meer informatie: www.mathematicus.nl.
|
Ervaar de nieuwe digitale leeromgeving van Getal & Ruimte
Bent u benieuwd naar het nieuwe digitale lesmateriaal van de 12e
editie van Getal & Ruimte? Vraag dan onmiddellijk uw gratis toegangscode aan.
Met die toegangscode krijgt u een goede eerste indruk van het digitale
platform, van nieuwe mogelijkheden zoals adaptieve leerroutes, van de dashboards
en van de instructievideos. Ook kunt u meekijken met de laatste ontwikkelingen.
Ga naar www.getalenruimte.noordhoff.nl en vraag uw toegangscode nu aan!
|
|
|