nummer 762, 22 januari 2017
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4500 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Wiskunde op havo en mavo meer gekozen
Recente
cijfers van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) bevestigen dat wiskunde
de laatste jaren minder wordt gemeden in de eindexamenpakketten. Zowel op havo
als op vmbo-GT wordt wiskunde steeds meer gekozen.
Ruim 94% van de havo examenkandidaten had in 2016 wiskunde A of wiskunde B
in het pakket. Dat was zes jaar geleden nog geen 89%. De cijfers worden nog
wat sprekender wanneer we letten op de leerlingen die géén wiskunde kozen.
In 2011 deed 11,1 % van de havoleerlingen eindexamen zonder wiskunde en in
2016 was dat met 5,6% nog maar ongeveer de helft.
Ook bij het vmbo-GT zien we de laatste paar jaar een duidelijke afname van
het aantal eindexamens zonder wiskunde. In de periode 2013-2016 is dat aantal
afgenomen van 16% tot 13%. Maar niet overal is deze trend te zien. Bij de
leerwegen Basis en Kader van het vmbo schommelt het percentage examenkandidaten
met wiskunde al vijf jaar rond de 80%. Daar doet dus een procent of twintig
van de leerlingen eindexamen zonder wiskunde.
wiskunde A-B
Op het havo profiteerde de eerste jaren eigenlijk alleen wiskunde A van de
groeiende belangstelling. Het aandeel wiskunde B daalde in de periode
2010-2013 met een paar procentpunten. Na 2013, het eerste jaar van de
kernvakkenregeling, is dit aandeel echter behoorlijk gegroeid. In 2016 was
de verhouding A : B met ongeveer 5 : 2 weer op
het niveau van 2010.
Ook op het vwo, waar wiskunde een verplicht vak is, liep de keuze voor
wiskunde B enige tijd terug. Maar in de laatste twee jaar is het verloren
terrein weer aardig teruggewonnen. In 2016 was het percentage leerlingen
met wiskunde B voor het eerst sinds 2011 weer iets groter dan het percentage
leerlingen met wiskunde A.
wiskunde C-D
De grote verliezer op het vwo is wiskunde C. In 2010 deed nog 8,4% examen
in dat vak; in 2016 was dat nog maar 3,7%. Wiskunde D groeit op het vwo de
laatste jaren echter weer wat. Vorig jaar ging het om 8,3% van de kandidaten,
ruim 1 procentpunt meer dan drie jaar geleden.
De positie van wiskunde D op havo is nog steeds vrij marginaal maar
ook daar lijkt er de laatste paar jaar sprake te zijn van enig herstel.
gk
|
Stappenplan differentiëren in de wiskundeles
Op onze school zijn we bezig met onderwijsvernieuwing in de onderbouw
van het vwo. Hierin werken wij samen met Leerling2020. Afgelopen week
hebben zij op hun site een artikeltje gewijd aan een idee van mij om in
onderbouwklassen vwo de beste leerlingen erbij te houden.
Soms werd ik boos op mijn beste leerlingen omdat zij zich storend gedroegen
tijdens mijn uitleg aan de minder begaafde leerlingen. Maar deze slimme
leerlingen wil je natuurlijk met alle plezier de schoonheid van wiskunde
meegeven. Ik heb daarom eens geprobeerd om "vlotte" leerlingen het proefwerk
eerder te laten maken.
The Challenge
Ik legt deze leerlingen 'The Challenge' voor. Halverwege de behandeling van
een hoofdstuk vraag ik de klas: "Wie denkt bij de volgende les het proefwerk
al te kunnen maken en daar minimaal een 8 voor te halen?".
De leerlingen die 'The Challenge' accepteren, maken vanaf dat moment geen
gewoon huiswerk meer. Zij bereiden zich vanaf dat moment voor op 'The Challenge'.
Dit vergt wat voorbereiding aan de kant van de docent. Je kunt de leerlingen
op die manier echter wel op een mooie manier verschillende mogelijkheden bieden.
Hoe
ik het een en ander heb aangepakt, staat in dit artikel beschreven.
Bas Koster, Het Schoter Haarlem
|
Geen goede lesmethode voor mbo-opleiding niveau 4
Ik geef wiskunde op een technische mbo-opleiding niveau 4. In de
eerste klas van deze opleiding tref je veel verschillende leerlingen
aan. Zo zitten er in de eerste klas bijvoorbeeld leerlingen die een kader
vooropleiding hebben, een TL vooropleiding hebben of hun havo-opleiding
hebben afgebroken.
Je treft in zo'n klas echter ook leerlingen aan die een havo diploma met
wiskunde A of B hebben. Zelfs tref je leerlingen die op een technische hbo
zijn vastgelopen. Het bedienen van al deze leerlingen is een enorme uitdaging.
Het is nog eens een extra uitdaging omdat er eigenlijk geen fatsoenlijk
leerboek te vinden is dat geschikt is voor een technische mbo-opleiding.
Ik ken natuurlijk de methode Exact wiskunde van Noordhoff. Deze methode
is echter erg prijzig en eigenlijk ook alweer een beetje verouderd (2003). Ik
vraag mij af of er in de wiskundewereld mensen zijn die op de hoogte zijn van
dit manco en of er op dit moment misschien het een en ander in de maak is of
misschien zelfs al gemaakt is.
Doorstroomzorgen
Wat mij trouwens ook zorgen baart, is dat nu de doorstroming van vmbo-TL naar
havo een recht gaat worden en dat vooral de aansluiting tot wiskunde B daar
problematisch is. Ik meen begrepen te hebben dat er plannen zijn voor een
curriculumaanpassing op het vmbo zodat deze aansluiting beter zal gaan verlopen.
Dat gaat dan echter betekenen dat kaderleerlingen op het mbo nog meer in
het nadeel zullen geraken als zij voor een mbo niveau 4 opleiding met wiskunde
kiezen. En deze leerlingen hebben nu reeds instroomrechten naar deze opleiding.
Mijn oproep aan collega's in den lande: Vergeet het technische MBO niet!
Saskia Baars, s.baars@noorderpoort.nl
|
Johann Bernoulli lezing 2017
De komende Johann Bernoulli lezing zal worden gehouden door
Norbert Schappacher (Université de Strasbourg) en heeft
als titel "Mathematics in times of crisis and war".
Aan het begin van de twintigste eeuw werd de wiskunde getroffen door
een fundamentele crisis die na het einde van de Eerste Wereldoorlog
sterke politieke trekken kreeg. De Nederlandse wiskundige L.E.J.
Brouwer speelde een belangrijke rol in de daaropvolgende debatten.
Ongeveer tien jaar na het einde van de Eerste Wereldoorlog werd Europa
door een economische crisis getroffen die het politieke landschap
hervormde.
B.L. van der Waerden
Gedurende de lezing legt Schappacher uit hoe deze nieuwe, kritieke
situatie zelfs een verrassende invloed kon hebben op het meest zuivere
wiskundige onderzoek, zoals het onderzoek binnen de algebraïsche
meetkunde. Dat geeft ons meteen de gelegenheid om het wiskundig onderzoek
van Bartel Leendert van der Waerden in de jaren '20 en '30 eens
nader te bekijken. Van der Waerden werd in 1928 op 25 jarige leeftijd
benoemd tot hoogleraar wiskunde aan de Universiteit van Groningen.
De Johann Bernoulli lezing wordt op maandag 3 april 2017 om 19:30 uur
in het Aula Academiegebouw aan de Broerstraat 5 te Groningen gehouden.
De toegang is gratis.
Volg
deze link voor meer informatie.
Namens de organisatoren,
Prof.dr. H.S.V. de Snoo
|
Leve de Wiskunde!
Op vrijdag 7 april 2017 organiseert de Universiteit van Amsterdam het
jaarlijkse Leve de Wiskunde! wiskundecongres. Leve de Wiskunde!
staat in het teken van actuele ontwikkelingen in het vakgebied en de relatie
tussen universiteit en voortgezet onderwijs.
Wetenschappers die verbonden zijn, of zijn geweest, aan de Universiteit van
Amsterdam geven lezingen over hun werk in de wiskunde. Het programma ziet er
als volgt uit:
tijd |
onderdeel |
10:00−10:20 |
Ontvangst. |
10:20−10:30 |
Woord van welkom door Eric Opdam. |
10:30−11:15 |
Jacobien Carstens: Algoritmes in ons dagelijks leven. |
12:00−13:00 |
Lunch. |
13:00−13:45 |
Harry van Zanten: De Centrale Limietstelling. |
13:45−14:30 |
Jan Brandts: Over de som van de hoeken van een tetraeder. |
14:30−15:00 |
Thee & koffie. |
15:00−15:45 |
Lex Schrijver: Kleuren, roosteren en grafen. |
15:45−16:30 |
Borrel. |
Meer informatie en een
mogelijkheid tot inschrijven vindt u via deze link. Deelname is gratis. Bent u
docent? Neem dan vooral ook uw geïnteresseerde leerlingen mee.
Bart Groeneveld, Universiteit van Amsterdam
|
Inspiratiedagen VO-Content
Stichting VO-content organiseert ook in 2017 weer een aantal
inspiratiedagen. Tijdens die dagen worden er ervaringen uitgewisseld
met betrekking tot het gebruik van de Stercollecties van VO-content
en het met behulp van de Stercollecties arrangeren van eigen leerlijnen.
De Inspiratiedagen zijn bedoeld voor docenten, teamleiders en schoolleiders
uit het voortgezet onderwijs die geïnteresseerd zijn in maatwerk en
gepersonaliseerd leren. Tijdens de Inspiratiedagen zijn er inspiratiesessies
met schoolvoorbeelden van collega schoolleiders en docenten. Er worden
diverse ontwikkelingen besproken en lessen in het arrangeren van leerlijnen met
de Stercollecties gegeven.
Nieuwsgierig?
Bent u nieuwsgierig geworden over hoe u de Stercollecties kunt gebruiken
in uw lessen? Wilt u weten wat uw deelname aan VO-content kan betekenen
voor de onderwijsontwikkelingen op uw school? Kom dan naar de Inspiratiedagen.
regio |
datum |
locatie |
Noord |
7 februari 2017 |
AOC Terra Meppel |
Midden |
28 maart 2017 |
Picasso Lyceum Zoetermeer |
Zuid |
11 april 2017 |
Sint Ursula locatie Horn |
Alle inspiratiedagen zijn van 14:30 tot 19:30 uur. Voor een diner wordt gezorgd.
De kosten zijn € 75,= voor deelnemers van VO-content en € 100,=
voor overige bezoekers.
Volg
deze link voor meer informatie of om u in te schrijven.
Monique Schreurs, Marketing Communicatie VO-content
|
Bijeenkomsten regionale netwerken rekenen
De eerste rekentoets afnameperiode van dit nieuwe kalenderjaar
is al weer volop aan de gang. Hoog tijd dus voor de eerste regionale
netwerkbijeenkomst rekenen van 2017.
|
datum |
regio |
locatie |
Dinsdag 31 januari 2017 |
Noord |
Dr. Nassau College, locatie Quintus, Assen |
Woensdag 1 februari 2017 |
Zuid |
De Rooij Pannen, Breda |
Woensdag 8 februari 2017 |
Midden |
Marnix College, Ede |
Deze netwerkbijeenkomsten zijn uitsluitend bedoeld voor rekencoördinatoren,
rekendocenten, middenmanagers en schoolleiders die zich op hun school met
rekenbeleid bezighouden.
Programma
Het programma van de bijeenkomsten ziet er als volgt uit:
tijd |
onderdeel |
14:00−14:30 uur |
Inloop met koffie/thee. |
14:30−15:00 uur |
Korte, plenaire presentatie van het Steunpunt: het laatste nieuws. |
15:00−17:00 uur |
Inhoudelijke netwerkbijeenkomst. |
Opzet van de bijeenkomsten
De bijeenkomsten bestaan steeds uit een plenair deel en een netwerk-/uitwisselingsdeel.
Tijdens het plenaire deel wordt er aandacht besteed aan de actuele stand
van zaken omtrent de rekentoets. Tijdens het netwerk-/uitwisselingsdeel bestaat de
agenda uit deze twee punten:
- Uitwisseling van punten uit de rekenagenda. Doel: motiveren en kennis vergroten.
- Digitale activiteiten in de les. Deelnemers worden uitgenodigd om voor dit punt
hun eigen device mee te nemen. Collega's die leuke, goede en motiverende apps of
programma's kennen, worden van harte uitgenodigd om deze in een rekenlesje voor collega's
kort te presenteren.
Als
u wilt deelnemen aan een van deze netwerkbijeenkomsten, dan kunt u zich via
deze link aanmelden. Er zijn aan de deelname aan de netwerkbijeenkomsten
geen kosten verbonden.
|
Advertenties
Training statistiek met Excel Getal & Ruimte 11e editie Tweede Fase
Op 7 februari 2017 organiseren wij een opfriscursus statistiek in
combinatie met het gebruik van statistiek met Excel.
De meest gebruikte statistische begrippen binnen het lesmateriaal van de
11 e editie van Getal & Ruimte worden behandeld.
Meld
u zich nu aan via deze link.
|
Maak interactief online lesmateriaal voor wiskunde en rekenen
Bezoek ons op de Nationale Onderwijs Tentoonstelling NOT 2017!
Ervaar tijdens onze inspirerende presentatie op woensdag 25 januari
2017 om 11:30 uur zelf hoe ook u wiskunde en rekenen leren leuker en
gemakkelijker kunt maken voor uw leerlingen.
Meld u nu gratis aan op www.numworx.nl/not2017
Tijdelijk 50% korting op het abonnement. Lees meer op
www.numworx.nl/kosten.
|
Nascholingscursussen GeoGebra
Bent u op zoek naar onmiddellijk bruikbaar interactief lesmateriaal
voor uw wiskundelessen? Neem dan deel aan een van de webcursussen "GeoGebra
basis van A tot Z", "Beschrijvende statistiek" of "GeoGebra voor gevorderden".
Deze tiendelige online cursussen gaan medio maart 2017 van start. Meer informatie
hebben wij op www.mathelo.net voor u klaargezet.
Ondertussen heb ik mijn collectie (gratis) GeoGebra bestanden voor deze
nascholingen al uitgebreid tot meer dan 1.000 stuks.
U kunt ze
vinden via deze link.
Ivan De Winne, ivan@mathelo.net
|
Tijd voor vernieuwing?
Het nieuwe jaar is weer begonnen. Waarom zou u dan niet voor een grafische
rekenmachine kiezen die op 2017 is voorbereid? Neem contact op met
info@hp-prime.nl voor de docentenaanbiedingen van de nieuwe HP Prime
grafische rekenmachine.
Waarom de HP Prime klaar is voor 2017:
- Sneller dan alle andere machines.
- Beste en grootste scherm, met multi-touch!
- Gratis PC en MAC software en emulator, ook voor leerlingen.
- Door het CvTE goedgekeurde examenstand.
- Nederlandse ondersteuning door educatief team.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over
de HP Prime rekenmachine en voor Nederlands lesmateriaal. Bezoek onze stand
(11.C080) tijdens de NOT. Uiteraard staan we u ook tijdens de NWD weer graag
te woord.
|
TI-Innovator™ Hub
Primeur op de NOT:
de
TI-Innovator™ Hub. Kom naar de TI-stand (11.B.048)
Demonstratie en gratis lunch
Wij bieden u een heerlijke lunch aan als u bij ons langs komt op de Texas
Instruments stand (12:00−13:30 uur). Neem wel deze email mee.
U kunt dan TI-Innovator™ Hub bekijken, uitproberen en zelf ervaren
hoeveel mogelijkheden de TI-Innovator™ Hub heeft.
|
Ontdek SmartWiskunde op de NOT 2017
EduHint, de uitgever van SmartRekenen, is gestart met de ontwikkeling
van SmartWiskunde. Wij ontwikkelen graag samen met u verder.
Kom deze week naar de NOT, stand 08.E066, in de Jaarbeurs Utrecht en
ontdek SmartWiskunde! Komt u niet op de NOT? Kijk dan op
www.smartwiskunde.nl voor meer informatie.
Auteurswerk doen? Neem contact op met watzewinsemius@eduhint.nl.
|
Een beter alternatief voor onderbouw
De HP 300s+ is de ideale machine voor de onderbouw. Dezelfde functies
en bediening maar goedkoper en met gratis software. Plús: gratis
emulator, gratis instructieboek voor leerlingen en lesvideos
van RekenTube.
Ga naar www.hp-prime.nl voor uw docentenexemplaar.
|
|
|