nummer 761, 15 januari 2017
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4500 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Afronden eindelijk duidelijk?
In WiskundE-brief 751 besteedden we aandacht aan nieuwe regels voor de correctie
van de eindexamens wiskunde. In het decembernummer van Euclides worden
deze regels uitgebreid besproken in een artikel dat onder auspiciën van het
CvTE werd geschreven. Dit artikel zal naar verwachting in de komende week
ook op www.examenblad.nl worden gepubliceerd.
Voor de examencorrectie heeft één van de gepubliceerde regels verrassende
gevolgen. De vele voorbeelden in het artikel in Euclides zijn voor
een deel verhelderend maar lijken soms ook weer nieuwe afrondingsregels
te impliceren.
De nieuwe vakspecifieke regels voor havo en vwo luiden als volgt:
- Als bij een vraag doorgerekend wordt met tussenantwoorden die afgerond
zijn, en dit leidt tot een ander eindantwoord dan wanneer doorgerekend is
met niet-afgeronde tussenantwoorden, wordt bij de betreffende vraag één
scorepunt in mindering gebracht. Tussenantwoorden mogen wel afgerond
genoteerd worden.
- Uitzondering zijn die gevallen waarin door de context wordt bepaald dat
tussenantwoorden moeten worden afgerond.
- (Alleen voor wiskunde A en C) De aftrek voor fouten zoals
bedoeld onder a en/of fouten bij het afronden van het eindantwoord
bedraagt voor het hele examen maximaal 2 scorepunten.
Nakijkprocedure
De achtergrond van de laatste regel is duidelijk: het is niet de bedoeling
dat leerlingen door het maken van afrondingsfouten veel punten verliezen.
Deze, op zich sympathieke, begrenzing heeft wel een paar gevolgen voor de
examencorrectie, zo blijkt uit het artikel.
De voorgeschreven gang van zaken is als volgt:
- De eerste corrector noteert bij elke afrondingsfout voor de kantlijn een A.
- De tweede corrector gaat na of hij zich hierin kan vinden.
- Bij de puntentoekenning wordt in eerste instantie géén rekening gehouden met
de laatste regel. Wanneer er bijvoorbeeld vijf keer een afrondingsfout wordt
gemaakt die 'bestraft' moet worden, wordt er ook vijf keer een scorepunt in
mindering gebracht.
- Als het aantal afrondingsfouten groter is dan twee dan moet in het bekende
programma Wolf een compensatiescore worden ingevoerd om te
bewerkstelligen dat de derde regel wordt toegepast. Als er bijvoorbeeld 5
afrondingsfouten zijn geconstateerd en 'bestraft', dan bedraagt de
compensatiescore 5 − 2 = 3 punten.
Aanvullende regels?
In het artikel worden ook voorbeelden van leerlingenwerk besproken. Deze
dienen als illustratie van bovenstaande regels maar kunnen echter ook
geïnterpreteerd worden als aanvullende regels:
- Als er tussentijds onjuist wordt afgerond (bijvoorbeeld
9,646... als 9,7) dan wordt er 1 punt afgetrokken, ook al leidt dit
tot het juiste eindantwoord.
- Als een afrondingsfout kan worden opgevat als een notatiefout
(bijvoorbeeld 23/30 genoteerd als 0,76 in plaats
van 0,76...) dan vindt geen aftrek plaats, ook niet bij wiskunde
B
- Als er gevraagd wordt wat de kleinste (of grootste) waarde is waarvoor
een bepaalde ongelijkheid geldt, met daarna een afrondingsinstructie, dan
wordt bedoeld dat de ongelijkheid moet worden opgelost binnen een
aangepaste getallenverzameling. Voorbeeld
2x ≥ 100 heeft als kleinste oplossing
x = 2log(100) = 6,643856... Als er afgerond moet
worden op 2 decimalen, dan ligt het antwoord 6,64 voor de hand. Dit moet
echter volgens het CvTE fout worden gerekend met als argument dat
26,64 < 100. Het 'juiste' antwoord is 6,65
omdat 6,65 het kleinste getal is uit de verzameling 'honderdsten'
(gedefiniëerd door {x ∈ Q | 100x ∈ Z})
waarvoor de ongelijkheid geldt.
gk
|
Doorstroomrecht vmbo-havo
Met ingang van 2019 zouden leerlingen met een vmbo GL/TL diploma
het recht moeten krijgen om door te stromen naar het havo. Dit vraagt
enige aanpassing, onder andere bij het vak wiskunde.
In
zijn brief van afgelopen woensdag kondigt Sander Dekker aan dat hij
leerlingen die geslaagd zijn voor het vmbo (Theoretische of Gemengde Leerweg) het
recht wil geven om hun opleiding te vervolgen op een havo. Voorwaarde is
wel dat de leerling examen heeft gedaan in een extra algemeen vormend vak.
Daarmee worden de doorstroommogelijkheden ook ruimer. Dat impliceert dat
de havo-scholen geen aanvullende eisen, zoals een minimaal examengemiddelde
of minimaal een voldoende voor de havo-kernvakken, meer mogen stellen. Verder
zullen ook regelingen als doubleerverboden niet langer zijn toegestaan.
Wiskunde
Bij wiskunde, vooral wiskunde B, is de overgang van vmbo naar havo niet
zonder problemen.
In
een recente inventarisatie staat hierover te lezen:
"In de groepsgesprekken komt sterk naar voren dat vooral het vak wiskunde-B
een probleem is voor vmbo-leerlingen die overstappen naar het havo. Dit komt
overeen met de hiervoor genoemde vakinhoudelijke afstemming, moeilijkheidsgraad
van vakken en afstemming van vakkenpakket en profielkeuze. Leerlingen en
scholen ervaren knelpunten met betrekking tot wiskunde B en andere
natuurkunde-profiel-vakken zoals scheikunde, natuurkunde etc. Scholen lossen
dit op door bijvoorbeeld een wiskunde-B-week te organiseren, leerlingen gedurende
hun laatste vmbo-jaar een wiskunde-B boek te laten doorwerken, of hier aandacht
aan te besteden in havo-kans-klassen of plus-klassen." |
In zijn brief wijst Dekker op het verschil in vakinhoud tussen wiskunde op vmbo
en wiskunde op havo. De bedoeling is om de komende jaren te werken aan een betere
aansluiting van de curricula, in het kader van "het (publieke) gesprek over wat
leerlingen in het voortgezet onderwijs moeten leren". De uitdrukking 'onderwijs2032'
wordt niet meer gebruikt. Van rustig afwachten is echter geen sprake; de scholen
moeten volgens Dekker aan de slag:
"Maar ik wil scholen (zowel vmbo als havo) oproepen om vanaf nu de
doorstroommogelijkheid voor leerlingen in vmbo gl/tl naar het havo verder te
verbeteren door meer samen te werken om de curriculumkloof te overbruggen en
aan de toelating tot het havo geen onnodige eisen te stellen." |
gk
|
Afstand punt-lijn (reactie)
In WiskundE-brief 760 stelde Wim van Bunnik de vraag of havoleerlingen met wiskunde B
de bekende formule voor de afstand tussen een lijn en een punt mogen gebruiken.
Deze formule werd door een bijlesdocent aan één van zijn leerlingen aangereikt.
Naar mijn idee is het toegestaan om deze formule op het Centraal Examen te
gebruiken.
Ik meen dat te kunnen stellen op grond van de Algemene regel 3.3 in het
correctievoorschrift:
"Indien een antwoord op een open vraag niet in het beoordelingsmodel voorkomt
en dit antwoord op grond van aantoonbare, vakinhoudelijke argumenten als juist
of gedeeltelijk juist aangemerkt kan worden, moeten scorepunten worden toegekend
naar analogie of in de geest van het beoordelingsmodel." |
Echter, of we blij moeten zijn met de handelwijze van de bijlesdocent in kwestie
is een andere vraag. Ik denk eerlijk gezegd van niet. De kandidaat ziet immers
helemaal niet meer wat hij of zij aan het doen is, terwijl dat bij de methode
'loodlijn en snijpunt' wél het geval is. De leerling doet dan tenminste nog
een 'beetje wiskunde'. En dat lijkt mij voor de 'langere termijn' aan te bevelen.
Trucs
Nu weet ik natuurlijk ook wel dat we de leerlingen vaker trucs aanleren. Welke
leerling weet bijvoorbeeld nog wat hij of zij doet als hij of zij zegt dat
f'(x) = 3x2 de afgeleide is van
f(x) = x3? Maar dat is natuurlijk geen argument
om dan ook voor het afstandsprobleem de leerling maar een truc aan te reiken.
Op die manier zou wiskunde B op havoniveau steeds meer een verzameling invuloefeningen
worden en dat moeten we mijns inziens niet willen.
Doen we de leerling tekort als we de truc niet aanbieden? Mét de formule worden
de punten immers snel verdiend. Echter, zónder de truc, dus op de 'omslachtige'
manier, zal de leerling wellicht meer wiskunde tot zich hebben genomen. Zou
dat niet ook een positieve invloed kunnen hebben op het uiteindelijke examencijfer?
Gertjan Breevaart, Lentiz Reviuslyceum, Maassluis.
gbreevaart@lentiz.nl
|
Oppervlakte driehoek
Naar aanleiding van de vraag van Wim van Bunnik in WiskundE-brief 760 heb ik
een soortgelijke kwestie, die ik graag aan de lezers wil voorleggen. Het
gaat om het berekenen van de oppervlakte van een driehoek waarvan de zijden
zijn gegeven.
We leren de leerlingen in havo 5 met wiskunde B om met de cosinusregel een
hoek te berekenen en daarna een formule als
Opp = ½⋅a⋅b⋅sin(γ) te gebruiken.
Er bestaat uiteraard een formule (de
formule van Heron)
waarmee de berekening veel sneller gaat:
Opp = √(s(s−a)(s−b)( s− c))
met s = ½(a+b+c)
Het lijkt mij dat havo 5 leerlingen deze formule ook op het eindexamen mogen
gebruiken. Maar ik ben er niet helemaal zeker van. Kan iemand daar uitsluitsel
over geven?
Herman Zechiel, CSG Melanchton Schiebroek
|
Verdiep je in de stof
Wanneer de nieuwe examenstof bekend is, gaan auteurs aan de slag
om bijpassende leerstof aan te bieden. Dat doen zij niet zomaar; daarvoor
moeten zij zich verdiepen in de materie. En dat zouden wij als docenten
ook moeten doen. Neem dus niet klakkeloos over wat het boek ons voorschotelt.
Ik heb veel waardering voor de auteurs van onze leerboeken, die heel veel
tijd investeren en hun ziel en zaligheid in hun werk leggen. Maar tegelijkertijd
blijf ik kritisch.
Tijdens het eindexamen vwo wiskunde B van 2016 hadden leerlingen die Getal &
Ruimte gebruiken bij het maken van opgave 9, die ging over raaklijnen aan
twee parabolen, duidelijk baat bij hun wiskundemethode. Het correctievoorschrift
bevat vijf verschillende mogelijkheden tot uitwerking van deze opgave en alleen in
Getal & Ruimte, en dus niet in Moderne Wiskunde, staat de eerste
mogelijkheid in een theorieblok uitgelegd.
Heeft Moderne Wiskunde de plank daarom misgeslagen? Nee, de eindexamenstof zoals
die is vastgesteld, komt in Moderne Wiskunde voldoende aan de orde.
Formules
De formule voor de afstand van een punt tot een lijn is bekend bij een paar
leerlingen die afkomstig zijn van het vwo en nu in het eindexamenjaar van het
havo zitten. Moet het deze leerlingen verboden worden om wat ze geleerd hebben
toe te passen?
Zelf zou ik nog een paar andere formules willen toevoegen:
- Raaklijn in een punt A(xA,yA) aan de cirkel
c: (x − xM)2 + (y − yM)2 = r2
wordt eenvoudig verkregen met de formule:
(xA − xM)(x − xM) + (yA − yM)(y − yM) = r2
- Bij de parabool gaat het net zo: De raaklijn door A(xA,yA)
op de parabool y = ax2 + bx + c heeft als vergelijking:
½y + ½yA = ax⋅xA + ½bx + ½bxA + c
- Of het opstellen van een rechte lijn met richtingscoëfficiënt a
door het punt (xA,yA):
y − yA = a(x − xA)
⇒
y = a(x − xA) + yA,
goed uit te leggen met translaties.
Prima aanpak
Overigens werd deze wijze van opstellen van een rechte lijn met gegeven richtingscoëfficient
door de eerste corrector bij een herexamen havo wiskunde A helemaal fout gerekend.
Kennelijk hadden een paar leerlingen stevig in de buidel getast voor een bijspijkercursus
en daar deze methode geleerd. Gelukkig was er toen ook een tweede corrector...
Aan bovenstaande aanpak mankeert helemaal niets. Dat geldt ook voor het geven van
de formule voor de afstand punt-lijn. Die formule volgt direct uit het inproduct
van de vectoranalyse. Het opstellen van een rechte lijn zoals ik hierboven beschreef,
verwacht ik ooit in de boeken, zeker nu het kwadraatafsplitsen weer in de onderbouw
wordt behandeld en in de bovenbouw de transformaties aan de orde komen.
Marc van der Nat
|
IMAGINARY naar Utrecht en Leiden
De tentoonstelling Imaginary doet de komende maanden Utrecht en
Leiden aan. De tentoonstelling is gratis toegankelijk van maandag tot
en met vrijdag. Voor schoolklassen zijn er op aanvraag rondleidingen.
Daarnaast worden er lezingen verzorgd door de plaatselijke universiteit.
In Utrecht is de tentoonstelling van 6 tot en met 24 februari 2017 te zien
in het Stadskantoor Gemeente Utrecht. De openingstijden zijn van 11:00 tot
18:00 uur.
Schoolklassen
moeten van tevoren (uiterlijk op 6 februari) aangemeld zijn.
Lezingen in Utrecht
In het stadskantoor worden, gedeeltelijk tussen de middag en gedeeltelijk
's avonds, ook interessante lezingen gehouden.
De
toegang is gratis maar aanmelding is verplicht.
datum |
tijd |
spreker |
onderwerp |
wo 08−02−17 |
12:30−13:00 |
Rob Bisseling |
Wiskunde in Stijl: van Mondriaan tot matrix. |
do 09−02−17 |
19:15−20:00 |
Frits Beukers |
Overal Fractals. |
vr 10−02−17 |
12:30−13:00 |
Martijn Kool |
Krommen tellen: van de Griekse Oudheid tot zwarte gaten. |
ma 13−02−17 |
12:30−13:00 |
Abe Wits |
Praten zoals Wilders: een analyse van taalgebruik in de Tweede Kamer. |
wo 15−02−17 |
13:00−13:30 |
Jan Hogendijk |
Connecties tussen Utrecht en Isfahan: over zevenhoeken in een moskee. |
do 16−02−17 |
19:15−20:00 |
Ferdinand Verhulst |
Chaotisch gedrag in economie en weer is moeilijk voorspelbaar. |
vr 17−02−17 |
12:30−13:00 |
Rogier Swierstra |
Beleggingsrisicos berekenen voor pensioenfondsen. |
ma 20−02−17 |
12:30−13:00 |
Sjoerd Verduyn Lunel |
Bouwsteen voor complexe systemen: de van der Pol vergelijking. |
wo 22−02−17 |
12:30−13:00 |
Tristan van Leeuwen |
De wiskunde achter de röntgenogen van Superman. |
do 23−02−17 |
19:15−20:00 |
Henk van der Vorst |
Vierkant en Verder. |
vr 24−02−17 |
12:30−13:00 |
Wilberd van der Kallen |
Drie uurs klokken op de Rubik kubus. |
Leiden
Op maandag 6 maart 2017 wordt de tentoonstelling in Leiden officiëel
geopend met een lezing. Imaginary is daar te zien in de Oude UB op
Rapenburg 70. Het is zeer binnenkort al mogelijk om rondleidingen van
90 minuten te reserveren. Deze rondleidingen zijn voor maximaal 30 leerlingen
en worden verzorgd door wiskundedocenten, onderzoekers en studenten van de
Leidse Universiteit.
Daarnaast kan ook een wiskundewandeling door het centrum van Leiden gemaakt
worden. Deze wandeling is onlangs samengesteld door drie studenten
wetenschapscommunicatie onder leiding van Ionica Smeets.
Ga voor meer informatie en lesmateriaal over de tentoonstelling naar
www.imaginarymaths.nl.
|
Wiskunde Olympiade eerste ronde
De eerste ronde van de Wiskunde Olympiade staat weer voor de deur.
U kunt zelf een geschikt tijdstip zoeken in de periode van 23 januari tot
en met 2 februari 2017 om de Wiskunde Olympiade op uw school te organiseren.
De inschrijving via
de wedstrijdsite
is voor nieuwe deelnemers inmiddels gesloten. Als u al een account heeft van
voorgaande jaren, kunt u zich nog wel inschrijven. Heeft u nog geen account
en wilt u toch inschrijven? Stuur dan onmiddellijk een mailtje naar
info@wiskundeolympiade.nl.
We vertrouwen erop dat veel leerlingen weer een mooie eerste ronde zullen
gaan beleven. Veel succes met de organisatie.
Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade.
Melanie Steentjes, melanie@wiskundeolympiade.nl.
|
Primeur: het Wereldwiskunde Fonds op de NWD
Dit jaar is er voor het eerst een boekenstand van het Wereldwiskunde Fonds
(WwF) op de Nationale Wiskunde Dagen (NWD) in Noordwijkerhout aanwezig. De
Nationale Wiskunde Dagen worden op 3 en 4 februari 2017 gehouden.
Tijdens de NWD zullen we veel verschillende binnen- en buitenlandse studieboeken
aanbieden. Er zullen ook veel Nederlandse schoolboeken van voor de Mammoetwet en
boeken over allerlei interessante wiskundige onderwerpen in onze stand voor u
klaarliggen. Dit alles voor erg lage prijzen. En natuurlijk wordt de gehele
opbrengst besteed aan projecten ten bate van het wiskundeonderwijs in
ontwikkelingslanden.
Oude grafische rekenmachines
Veel oudere types grafische rekenmachines zijn nu of binnenkort niet meer op
het examen toegestaan. Een collega van ons kwam daarom met het idee om die
oude grafische rekenmachines in te zamelen voor scholen in ontwikkelingslanden.
Worden rekenmachines op uw school niet meer gebruikt?
Neem ze mee naar de NWD!
Lever die rekenmachines dan in bij het WwF. Wij geven ze dan een geweldig
tweede leven in een ontwikkelingsland. En heeft u nog oude wiskundeboeken
in de kast staan die u graag kwijt wilt? Ook daarvoor geldt: Neem ze mee
naar de NWD!
De winterverkoop 2017
Op onze boekenwebsite wereldwiskundefonds.nl worden tot 30 april 2017
ruim 300 boeken en tijdschriften aangeboden. Alles voor vaste, lage prijzen en
in grote verscheidenheid. Kom dus zeker nog eens een keer op de site
rondneuzen!
Jos Remijn, veilingmeester WwF
wereldwiskundeboeken@nvvw.nl
|
Cursus Wiskundige Denkactiviteiten RU Nijmegen
Wiskundige Denkactiviteiten (WDA) vormen een belangrijk element
in de nieuwe examenprogrammas wiskunde voor havo en vwo die in 2015
in klas 4 ingegaan zijn. In de onderbouw moet op deze ontwikkeling
worden geanticipeerd. Daarom richt de cursus Wiskundige Denkactiviteiten
van de Radboud Universiteit Nijmegen zich op docenten van zowel
onderbouw als tweede fase van havo en vwo.
De cursus Wiskundige Denkactiviteiten bestaat uit vier bijeenkomsten,
elk met een eigen thema. De spreker voor elke bijeenkomst is Prof. dr.
Paul Drijvers, verbonden aan de Universiteit Utrecht. De cursus richt zich
op het bieden van handvatten voor het nieuwe examenprogramma en de bouwstenen
voor een leerlijn van klas 1 t/m klas 5/6. Aan het eind van de cursus kan
de deelnemer theoretische achtergronden herkennen, "denkactieve" opgaven
ontwerpen, verschillende werkvormen in de klas kiezen en het denkwerk van
leerlingen toetsen/beoordelen.
De vier bijeenkomsten worden gehouden op maandag 6 februari, woensdag 8 maart,
woensdag 29 maart en woensdag 19 april 2017. Elke bijeenkomst zal duren
van 15:00 tot 19:00 uur. De kosten zijn € 300,= per deelnemer, inclusief
een maaltijd tijdens elke bijeenkomst.
Voorwaarden certificaat
De cursus wordt erkend door Registerleraar. Voorwaarde voor het ontvangen van
een certificaat is de aanwezigheid bij minimaal drie van de vier bijeenkomsten
en het minimaal twee van de drie keer inleveren van de huiswerkopdrachten.
Meer
informatie en aanmeldingsformulier vindt u via deze link.
Tim van Lier, Radboud Universiteit Nijmegen
|
Nascholingscursus Statistiek in Amsterdam
In het vernieuwde statistiekprogramma voor havo en vwo is er een
belangrijke plaats weggelegd voor het gebruik van ICT en het werken met
grote, realistische datasets. Daarnaast is er, met name op het havo,
veel meer aandacht voor kwalitatieve statistiek in plaats van het
kwantitatieve rekenwerk. Als gevolg hiervan bevat de havo syllabus
veel nieuwe elementen.
In de nascholingscursus Statistiek van its academy zal pilot-docent
Piet Versnel zijn expertise hierover met ons delen en ons
laten werken met realistische datasets. Daarbij zal hij ingaan op
de voor- en nadelen van de programmatuur die in de lesmethodes wordt
gebruikt. Ook zal hij aan de hand van de voorbeeld examenopgaven ingaan
op de vraag wat voor type vragen er tijdens de komende examens mag worden
verwacht.
De doelen van deze cursus zijn het verwerven van een grondige kennis van
de vernieuwde statistiek en het vergroten van het didactisch arsenaal om
leerlingen met realistische datasets te laten werken.
Tijdstippen en aanmelding
De bijeenkomsten worden gehouden op donderdag 16 februari 2017 en dinsdag
7 maart 2017 op Science Park 904 in Amsterdam. Cursustijden zijn steeds
van 16:45 tot 21:00 uur. De kosten bedragen € 100,= voor deelnemers van
Bètapartnerscholen en € 150,= voor overige deelnemers. Deelnemers ontvangen
een nascholingscertificaat.
U kunt
zich via deze link voor de cursus aanmelden.
Kees Temme, kees.temme@uva.nl
|
Nascholingscursus Statistiek in Eindhoven
Aan de Technische Universiteit Eindhoven vindt in de periode van januari
tot en met maart 2017 een nascholingscursus Statistiek plaats. Deze cursus,
die in samenwerking met TU Delft, Universiteit Leiden en Universiteit Twente
wordt georganiseerd, richt zich op de statistiek uit de vernieuwde curricula.
De cursus richt zich tevens op de relevante achtergronden achter het
vernieuwde curriculum en is bestemd voor eerstegraads docenten wiskunde.
Inhoud van de cursus
De cursus wordt gegeven door Prof.dr. Edwin van de Heuvel, dr.
Alessandro Di Bucchianico en dr. Koo Rijpkema, alle drie verbonden
aan de TU/e. Zij gaan in op wat er allemaal qua statistiek in de de programma's
voor havo en vwo is veranderd, op het gebruik van grote databestanden en op
de analyse hiervan met behulp van statistische (ICT-) tools.
Tijdstippen en aanmelding
De cursus wordt gegeven op de maandagen van 6 februari, 20 februari, 20 maart 2017.
Meer
informatie vindt u via deze link. De cursusprijs is € 300,= per deelnemer.
Bij meerdere deelnemers van één school is de prijs € 200,= per deelnemer.
Maaltijden zijn bij de prijs inbegrepen.
Wilt u zich voor deze nascholingscursus Statistiek aanmelden? Stuur dan een
e-mail naar Hans Sterk ( h.j.m.sterk@tue.nl) met uw volledige
naam en de naam en het adres van uw school. Het maximum aantal deelnemers is 35
en de cursus gaat alleen door bij een voldoende aantal deelnemers.
Hans Sterk, Technische Universiteit Eindhoven
h.j.m.sterk@tue.nl
|
Meld u snel aan voor de vmbo/hv-onderbouwconferentie
De vmbo/hv-onderbouwconferentie is een brede conferentie die is
gericht op docenten die les geven op het vmbo en in de onderbouw
van het havo. Zowel leden van de NVvW als niet-leden kunnen zich
inschrijven voor deze conferentie.
De conferentie wordt op 26 januari 2017 vanaf 15:00 uur in Utrecht
gehouden. Aanmelding is nu nog mogelijk maar wacht daar niet te lang
mee. Volg deze link
voor meer informatie of om u aan te melden.
|
researchED Amsterdam 2017
Op zaterdag 21 januari 2017 zal researchED Amsterdam 2017 plaatsvinden.
ResearchED is een initiatief uit Engeland dat vorig jaar voor de eerste
keer ook een Nederlandse editie kende. ResearchED wordt in Nederland
zonder winstoogmerk door
Stichting Gemma
georganiseerd.
ResearchED is een bijeenkomst met als doel de onderzoek-geletterdheid van
leraren te verhogen, nieuwe manieren van professionele ontwikkeling te
ondersteunen en onderwijsmythes te doorbreken. ResearchED " vertegenwoordigt
de drang van leraren om zichzelf bovenaan de onderwijspiramide te zetten
en invloed te krijgen op hoe zij meester worden in hun ambacht".
Mijn bijdrage
In zeven achtereenvolgende rondes zullen er ruim 50 presentaties en workshops
gegeven worden door bekende en minder bekende sprekers. Mijn eigen ervaring
vorig jaar was dat het niveau van de presentaties erg divers was maar dat het
zeker de moeite waard was om deel te nemen. Dit jaar zal ik zelf een presentatie
verzorgen naar aanleiding van mijn bezoek in de zomer van 2016 aan de ICME
(International Conference on Mathematical Education). Op researchED zal mijn
bijdrage mogelijk de enige zijn die meer specifiek over wiskundeonderwijs gaat.
Volg deze link voor meer
informatie over researchED Amsterdam of om u aan te melden
Wim van de Hulst, wgvdh@xs4all.nl
|
Advertenties
Hoe maak je wiskunde sprekender?
|
Maak interactief online lesmateriaal voor wiskunde en rekenen
Bezoek ons op de Nationale Onderwijs Tentoonstelling NOT 2017!
Ervaar tijdens onze inspirerende presentatie op woensdag 25 januari
2017 om 11:30 uur zelf hoe ook u wiskunde en rekenen leren leuker en
gemakkelijker kunt maken voor uw leerlingen.
Meld u nu gratis aan op www.numworx.nl/not2017
Tijdelijk 50% korting op het abonnement. Lees meer op
www.numworx.nl/kosten.
|
50 jaar Moderne Wiskunde
Vijftig jaar inzicht en vernieuwing. Vijftig jaar prachtige boeken.
Hoeveel boeken (eerste drukken) zijn er in de afgelopen vijftig jaar
verschenen?
Stuur uw antwoord door naar r.houtenbos@noordhoff.nl. Degene met
het juist antwoord ontvangt een verrassing.
|
TI-Innovator™ Hub
Primeur op de NOT:
de
TI-Innovator™ Hub. Kom naar de TI-stand (11.B.048)
Demonstratie en gratis lunch
Wij bieden u een heerlijke lunch aan als u bij ons langs komt op de Texas Instruments stand (12:00-13:30 uur). Neem wel deze email mee.
U kunt dan TI-Innovator™ Hub bekijken, uitproberen en zelf ervaren
hoeveel mogelijkheden de TI-Innovator™ Hub heeft.
|
|
|