nummer 758, 4 december 2016
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4500 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Rekenen (groep 6) internationaal vergeleken
Afgelopen dinsdag verscheen het TIMSS (Trends in International Mathematics
and Science Study) rapport over de rekenresultaten van groep 6 (grade 4)
wereldwijd. De scores in Nederland vertonen sinds de eerste meting een
dalende trend. In 2011 gingen de scores weer wat omhoog maar die opleving
zet zich niet door.
In de grafiek hiernaast is het verloop de scores voor jongens (zwart) en
meisjes (blauw) in beeld gebracht. Een score van 530 komt overeen met
een z-score van 0,3, dus 0,3 standaardafwijkingen boven het gemiddelde
van alle landen in 1995. Bij de eerste meting in 1995 werden de scores
namelijk zo geïndexeerd dat het gemiddelde precies 500 en de
standaardafwijking precies 100 was. In de afgelopen 20 jaar zijn de
scores in Nederland zon 20 punten, dus 0,2 keer de standaardafwijking,
gedaald. Dat is pijnlijk, ook omdat veel landen juist beter zijn gaan scoren.
Getallen, meetkunde en statistiek
Bij het TIMSS-onderzoek worden over drie onderwerpen vragen gesteld, te
weten getallen, meetkunde en statistiek (gegevensweergave).
Op meetkunde wordt in Nederland al jaren wat minder gescoord. Dat heeft ook
te maken met het in Nederland niet aan de orde komen van dit onderwerp
in groep 4 en lager. Bij statistiek werd er in internationaal verband door
Nederland juist hoog gescoord, vooral 4 jaar geleden. Maar ondertussen zien
we daar helaas een behoorlijke terugval.
Als we ons concentreren op het domein 'getallen' vanaf 2003, dan zien we
het volgende beeld, waarin de TIMSS-scores zijn omgerekend naar z-scores:
Weten, toepassen en redeneren
TIMSS maakt ook een andere indeling, een indeling die een beetje lijkt op
de niveaus van Bloom: Weten, Toepassen en Redeneren. Opmerkelijk is het
verschil tussen de scores op 'Weten' en 'Redeneren'. Bij 'Redeneren' werd
vorig jaar vrij hoog gescoord maar het 'Weten' zakt weg. Vier jaar geleden
leken de scores juist weer wat in evenwicht. Ik geef weer de z-scores:
Cognitief domein |
2007 |
2011 |
2015 |
Weten |
0,28 |
0,37 |
0,21 |
Toepassen |
0,40 |
0,40 |
0,31 |
Redeneren |
0,37 |
0,43 |
0,43 |
Kleine verschillen
Traditioneel is het scoreverschil tussen de leerlingen die laag scoren
en leerlingen die hoog scoren in Nederland vrij klein. Dat verschijnsel
heeft twee kanten. In Nederland haalt bijna iedereen (99%) het minimumniveau
(Low-Benchmark: 400 pt; z = −1,0) en haalt 83% het middenniveau (Intermediate
Benchmark 475 pt; z = −0,25). Alleen de toplanden scoren wat dat betreft beter.
Maar ook hier brokkelen de resultaten af. In 2011 haalde namelijk nog 88% van
de Nederlandse leerlingen dat middenniveau. De keerzijde is dat scores van
de beste leerlingen internationaal gezien vrij laag zijn. Bij de beste 5%
scoort Nederland als een van de laagste Europese landen.
Sluit het aan?
In het vorige bericht over TIMSS ( WiskundE-brief 619) werd ook aandacht besteed aan de
vraag in hoeverre de TIMMS-toets aansluit bij het curriculum in Nederland.
Er zijn aanwijzingen dat die aansluiting ten opzichte van veel andere landen
bij ons wat minder goed is. Dat geldt zeker als je kijkt naar wat tot en met
groep 6 ook echt aan de orde is gekomen volgens de leerkrachten. In hoeverre
dit alles van invloed is op de scores is niet echt duidelijk, afgezien van
de al eerder genoemde relatief lage scores op meetkundige onderwerpen.
Paradoxaal?
Opmerkelijk is dat het zelfvertrouwen van de leerlingen in hun rekenvaardigheden
de afgelopen vier jaar juist is gestegen, evenals - volgens de schoolleiders -
het niveau van de instroom in groep 3. Zoals te verwachten is, scoren
leerlingen met veel zelfvertrouwen gemiddeld beter dan leerlingen met minder
zelfvertrouwen. Maar vergelijk je landen, dan blijkt er juist een negatief
verband tussen zelfvertrouwen en prestaties bij rekenen/wiskunde te bestaan.
In landen waar gemiddeld hoog tot zeer hoog wordt gescoord, hebben leerlingen
vaak juist het gevoel dat ze tekort schieten.
gk
Bronnen:
|
Afspraak is afspraak (of niet ?)
Het wereldkampioenschap schaken is ondertussen beslist. Het schaakspel
rond rekenen gaat echter gewoon verder. Op donderdag 17 november 2016
vergaderde de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van
de Tweede Kamer over rekenen en op donderdag 8 december 2016 vindt er weer
een plenaire vergadering plaats in de Tweede Kamer over de stand van zaken
met betrekking tot het rekenonderwijs. Belangrijkste onderwerpen zijn de
plannen van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren met betrekking
tot het rekenonderwijs en de opname van de rekentoets in de kernvakkenregeling
op het vwo.
Tijdens de commissievergadering ontkende staatssecretaris Dekker dat hij in
maart 2015 afspraken had gemaakt met de Nederlandse Vereniging van
Wiskundeleraren (NVvW) en benadrukte hij steeds opnieuw dat er om de voorstellen
van de NVvW uit voeren een wijziging van het curriculum nodig is. Hij werd
over het stagnerende overleg met de NVvW tijdens de commissievergadering
behoorlijk aan de tand gevoeld, met name door voormalig wiskundedocent Paul
van Meenen. Uiteindelijk beloofde de staatssecretaris dat hij de Kamer een
uitgebreid overzicht zou verstrekken van alle gesprekken tussen het ministerie
en de NVvW. Aan het eind van de vergadering werd aangekondigd dat de discussie
voorgezet zou worden in een Verslag Algemeen Overleg (plenair debat). Dit VAO
vindt op donderdag 8 december 2016 plaats.
Reactie NVvW
De NVvW heeft vorige week het ministerie een uitgebreide brief gestuurd met
een Overzicht brieven en gesprekken NVvW en OCW over rekentoets en
rekenonderwijs. Daarin wordt onder andere gememoreerd dat in maart 2015
de volgende afspraken zijn gemaakt:
- De rekentoets blijft vier schooljaren lopen (t/m 2018).
- Tegelijkertijd wordt een project gestart waarbij het NVvW-alternatief voor de
rekentoets verder wordt uitgewerkt.
- Dus na 4 jaar kan de rekentoets weg en is er een goede
oplossing voor vmbo en havo/vwo waarbij het rekenonderwijs geborgd is.
Tegen het einde van de brief reageert de NVvW op de uitspraken van Sander Dekker
tijdens de commissievergadering van 17 november 2016:
"Wij zijn onaangenaam verrast wanneer de staatssecretaris ontkent dat er op 5 maart 2015
afspraken zijn gemaakt. Gelukkig meldt de staatssecretaris even later dat hij gezegd heeft
dat er wel degelijk gepraat kan worden over een alternatief, maar dat dit een curriculum
wijziging betreft die niet van vandaag op morgen geregeld is. Hierover zijn twee dingen te
zeggen:
- Wij kunnen u echter verzekeren dat de benodigde curriculumherziening minimaal is
en dat deze kan rekenen op een groot draagvlak;
- Het klopt dat deze wijziging niet van vandaag op morgen geregeld is, daarom gingen
we op 5 maart 2015 ook akkoord met de termijn van 4 jaar, waarvan nu helaas al
weer bijna 2 jaar verstreken zijn."
|
Rekenen als kernvak
Tijdens de commissievergadering was er ook veel kritiek op het opnemen van
het vak rekenen in de kernvakkenregeling zodat het vak in feite gelijkwaardig
wordt behandeld met de vakken Nederlands, Engels en wiskunde. Volgens het
ministerie zou de schade op het vwo, waar de rekentoets nu al meetelt, meevallen.
Op het moment van vergaderen was al wel bekend dat er op het vwo in 2016 door
5% van de kandidaten een 5 als eindcijfer voor de rekentoets werd gehaald.
Er was echter nog geen uitsplitsing per profiel beschikbaar. In de vorige week
verschenen
examenmonitor
vo 2016 staan die cijfers ondertussen wel.
Uit die publicatie blijkt dat het percentage onvoldoende eindcijfer overal afneemt
maar in veel gevallen nog behoorlijk hoog is. 24% van de C&M leerlingen op het
vwo haalde in 2016 een onvoldoende voor rekenen. Als je bedenkt dat 25% van de
leerlingen die het examen wiskunde C hebben gedaan, een onvoldoende scoorde, dan
lijkt - uitgaande van een positief verband tussen de resultaten voor wiskunde en de
rekentoets - enige reden tot zorg gerechtvaardigd.
Vermoedelijk zal komende week tijdens het VAO een motie ingediend worden om op het
vwo voor dit examenjaar de regeling van het afgelopen jaar te continuëren. Als die
motie wordt aangenomen, dan zal ook in 2017 de rekentoets buiten de kernvakkenregeling
worden gehouden.
gk
|
Ontwikkeling cijfers schoolexamen en Centraal Examen
In januari 2016 heb ik in een tweetal artikelen aandacht besteed
aan de wat grillige stijging van de cijfers voor de wiskundevakken op
het Centraal Examen tegenover de zeer rustige groei van de schoolexamencijfers.
Uit de cijfers van de recent verschenen Examenmonitor blijkt dat dit beeld
blijft bestaan als je naar het totaal van alle vakken kijkt.
Hieronder staat het beeld voor de havo:
De examenmonitor maakt onderscheid tussen het schoolexamengemiddelde van
alle vakken en dat van de vakken die ook centraal worden geëxamineerd.
Wiskunde D hoort bijvoorbeeld wel bij de eerste maar niet bij de tweede groep.
Hoewel de cijfers voor de vakken die niet centraal worden geëxamineerd, iets
hoger liggen, is de ontwikkeling eigenlijk identiek. In feite zijn de cijfers
bijna stabiel. Gezien de diversiteit in vakken en het grote aantal
eindexamenkandidaten is dat ook niet zo vreemd.
Vergelijk je de cijfers voor het Centraal Examen met de schoolexamencijfers,
dan valt op dat de ontwikkeling van de cijfers voor het Centraal Examen heftig
te noemen is. In 2012 en 2013, precies de jaren waarin stapsgewijs de
aanscherping van exameneisen plaatsvond, schieten de cijfers voor het Centraal
Examen plotseling boven de bijbehorende schoolexamencijfers uit. In de jaren
daarop lijkt er weer een correctie plaats te vinden en lopen de cijfers voor
het Centraal Examen weer in de pas met de schoolexamencijfers.
vwo
Op het vwo zien we in feite een zelfde beeld:
De afstand tussen de twee gemiddelden was op het vwo groter dan op het havo.
De gemiddelde cijfers voor het Centraal Examen liggen ook nu nog wat onder
die van het schoolexamen. De ontwikkeling lijkt echter heel veel op
die op het havo.
vmbo
Het vmbo laat een iets andere beeld zien. Ook op het vmbo geldt dat het
gemiddelde cijfer voor het Centraal Examen sinds 2012 minstens een 5,50
moet zijn maar de kernvakkenregeling werkt op het vmbo anders en is later
ingegaan. Met ingang van 2014 geldt op het vmbo dat er voor Nederlands
minstens een 5 gehaald moet worden als eindcijfer.
Hieronder ziet u de ontwikkeling op vmbo GT:
Ook hier zien we cijfers voor het Centraal Examen die omhoog schieten.
Die stijging is daar echter vooral te zien in de jaren 2014 en 2015.
Kunstmatig?
Het ministerie wijst met trots op de gestegen cijfers voor het Centraal
Examen en de bijbehorende, hogere slagingscijfers. In 2016 slaagde 92,7%
van de examenkandidaten op het voortgezet onderwijs, het hoogste percentage
sinds 2008. In 2012, vlak voor de aanscherping van de slaag/zak-regeling,
slaagde maar 89,8%. Critici vragen zich nu af in hoeverre deze cijfer
kunstmatig zijn opgekrikt. Zij wijzen in dat verband meestal naar de rol
die de vaststelling van de N-termen hierin zou kunnen spelen.
Maar dat onderwerp is een apart artikel waard.
gk
|
Het Lerarenregister
In WiskundE-brief 756 besteedden we aandacht aan de actie
Stop
dit lerarenregister. Intussen roeren voor-en tegenstanders zich behoorlijk.
De petitie tegen het huidige lerarenregister is op dit moment getekend door meer dan
20.000 docenten en door bijna 3.000 sympathisanten. Het
aantal
registraties in het lerarenregister groeit natuurlijk ook, maar slechts
met ongeveer 100 aanmeldingen per week.
Voor en tegen
Verschillende organisaties hebben in verdedigende zin gereageerd op de petitie.
Zo zet de onderwijscoöperatie haar ambassadeurs in om het register te promoten
en heeft de coöperatie een
online
brainstorm georganiseerd om te achterhalen " welke leeractiviteiten leraren
belangrijk vinden om hun bekwaamheid te onderhouden".
De Algemene Onderwijsbond, één van de vier organisaties die de onderwijscoöperatie
dragen, heeft zich in het verleden wel eens kritisch uitgelaten maar staat nu
vierkant achter het lerarenregister. Het verzet tegen het lerarenregister
wijt
de AOb aan misverstanden.
Steun voor de petitie komt er onder andere van wiskundecollega Cécile Heesterman.
Zij was vroeger ambassadeur van het lerarenregister maar heeft nu het vertrouwen
verloren in " het register dat wordt opgezet door de Onderwijscoöperatie".
Lees
hier haar open brief aan de voorzitters van de AOb en de Onderwijscoöperatie.
Onderzoek
Aan de oproepen om het draagvlak van het lerarenregister te (laten) onderzoeken, is
door het ministerie en de onderwijscoöperatie geen gehoor gegeven. Wel wordt er
op particulier initiatief onderzoek gedaan door Mark van der Veen, leraar primair
onderwijs en student Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit.
De
bijbehorende onderzoeksenquête vindt u hier.
Eerste Kamer
Omdat het het wetsvoorstel Invoering van het lerarenregister en het
registervoorportaal in oktober 2016 reeds is aangenomen in de Tweede Kamer,
richten de organisatoren van 'Stop dit lerarenregister' zich tot de Eerste Kamer.
Het ziet ernaar uit dat de
behandeling
aldaar nog wel wat tijd vergt en niet voor het einde van dit jaar zal zijn afgerond.
|
26 januari 2017: vmbo/hv-onderbouwconferentie
Op donderdag 26 januari 2017 organiseert de Nederlandse Vereniging
van Wiskundeleraren in het
Cursus-
en vergadercentrum Domstad te Utrecht de vmbo/hv-onderbouwconferentie. Het belooft
een mooie conferentie te worden, met een interessante spreker en mooie workshops,
gericht op de lessen in het vmbo en havo- en vwo-onderbouw.
Het programma ziet er als volgt uit:
tijd |
onderdeel |
15:00−15:30 |
Ontvangst met thee en koffie. |
15:30−16:15 |
Plenaire lezing door Karel Vreeburg. |
16:30−17:30 |
Eerste workshopronde. |
17:30−18:30 |
Tweede workshopronde. |
18:30−20:00 |
Afsluitende maaltijd. |
Workshops
Er worden een acht workshops gegeven:
- Anamorphosen (Jeen Lindeboom).
- Vakoverstijgend rekenonderwijs (Marco Veenstra).
- Het digitale examen (Madeleine Vliegenthart).
- Afsprakenboek voor wiskundedocenten (Ruud Jongeling).
- Gestructureerd rondetafelgesprek over wiskunde en rekenen in zorg en welzijn(Swier Garst).
- Wiskundige denkaktiviteiten op het vmbo (Piet Versnel en Heleen van der Ree).
- Wiskundige denkaktiviteiten onderbouw havo/vwo (Piet Versnel en Heleen van der Ree).
- Aanpassingen voor leerlingen met dyscalculie in de wiskundeles (Suzanne Sjoers).
De kosten voor deze conferentie zijn € 75,= per deelnemer, inclusief
maaltijd en certificaat. Zowel leden van de NVvW als niet-leden kunnen zich
inschrijven.
Meer informatie vindt u via deze link.
Heleen van der Ree
|
Martin Kindt tachtig jaar
|
Inschrijving Kangoeroewedstrijd 2017 geopend
Doe ook mee met de W4Kangoeroewedstrijd. Het is met 135.000 deelnemers
op 2.300 scholen de grootste Wiskunde- en Rekenwedstrijd van Nederland.
Het is op dat gebied zelfs de grootste wedstrijd van de wereld, want 6,5
miljoen leerlingen in ruim 65 landen maken op dezelfde dag nagenoeg
dezelfde opgaven. Dat is werkelijk uniek!
De Kangoeroewedstrijd heeft tot doel, leerlingen te laten ervaren dat
wiskunde en rekenen voor iedereen op zijn of haar haar eigen niveau heel
leuk en uitdagend kan zijn. De wedstrijd is geschikt voor alle leerlingen
vanaf groep 3 van de basisschool tot en met 6 vwo.
Versies
Er zijn vijf wedstrijdversies die elk bestaan uit 24 of 30 prachtige,
creatieve doordenkers. Leerlingen kunnen individueel of als duo aan
de wedstrijd meedoen. Ook mogen leerlingen, uiteraard buiten mededinging,
op een lager of hoger niveau insteken.
Mooie prijzen
Iedere mededinger krijgt een aandenken, een certificaat op naam en een
boekje met prijsvragen en leuke informatie. Verder zijn er voor de winnaars
en winnende duo's veel prachtige prijzen te winnen. De beste 20 leerlingen
van groep 7, groep 8 en vmbo (SMART-niveau) worden uitgenodigd voor de
SMART-finale in museum Boerhaave in juni 2017. De beste honderd leerlingen
van klas 1 en klas 2 havo/vwo gaan door naar de Junior Wiskunde Olympiade
in Amsterdam in oktober 2017.
De Kangoeroewedstrijd wordt op donderdag 16 maart 2017 gehouden. Inschrijven
kan vanaf nu tot en met 22 februari 2017 via onze website
www.w4kangoeroe.nl.
Op die plek is nog veel meer informatie over de wedstrijd te vinden.
Posters en flyers
Let op: scholen ontvangen half december 2016 weer de bekende envelop
met de posters, flyers en brieven. Dit alles is natuurlijk ook te downloaden
van onze website.
Ik vertrouw erop dat ik u (weer) als deelnemende school mag begroeten.
Martin Winkel
Directeur Kangoeroe Nederland
|
Eerste ronde Wiskunde Olympiade
Doen uw leerlingen dit jaar (weer) mee aan de eerste ronde van de
Wiskunde Olympiade? U kunt zelf een geschikt tijdstip kiezen in de
periode van 23 januari tot en met 2 februari 2017 om de Wiskunde Olympiade
op uw school te organiseren.
U kunt uw school tot 12 januari 2017 inschrijven
via de wedstrijdsite.
Voor leerlingen die alvast willen oefenen of die gewoon niet kunnen wachten
om uitdagende, puzzelachtige opgaven te maken, wordt er tot aan de start
van de eerste ronde elke dag een nieuwe opgave op
onze Facebookpagina
geplaatst. Scholieren die actief deelnemen, maken kans op een prijs.
We vertrouwen erop dat het weer een mooie eerste ronde gaat worden waaraan
veel leerlingen mee zullen gaan doen. Wij wensen u alvast veel succes met de
organisatie.
Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade
Melanie Steentjes ( melanie@wiskundeolympiade.nl)
|
Cursus Wiskundige Denkactiviteiten
Aan de Technische Universiteit Eindhoven vindt in de periode van
januari tot april 2017 een nascholingscursus Wiskundige Denkactiviteiten
plaats.
De nascholingscursus Wiskundige Denkactiviteiten bestaat uit vier
bijeenkomsten en staat onder leiding van Paul Drijvers van de
Universiteit Utrecht.
Nadere
details vindt u via deze link.
Hans Sterk(TU/e)
| |
|
Acht wiskundestudenten winnen Jong Talent Aanmoedigingsprijs Wiskunde
Acht studenten wiskunde en technische wiskunde krijgen op
28 november 2016 bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der
Wetenschappen (KHMW) te Haarlem een "Jong Talent Aanmoedigingsprijs"
van € 500,= voor hun studieresultaten in het eerste studiejaar.
Dit omdat zij de beste wiskunde studieresultaten behaalden.
De Jong Talent Aanmoedigingsprijzen zijn beschikbaar gesteld door
ORTEC, om de studie in wiskunde te stimuleren. Sicco Brakema,
Marketing Director van de ORTEC Consulting Group, reikt deze Jong
Talent Aanmoedigingsprijzen uit aan Maike Meier (RUG), Bob
Zwetsloot (Universiteit Leiden), Guillermo Wildschut (TU Delft),
Mike Daas (UvA), Maike de Jongh (Universiteit Twente),
Pepijn de Maat (Universiteit Utrecht), Willem Gispen
(Radboud Universiteit Nijmegen) en Rutger Biezemans (TU Eindhoven).
Op 28 november 2016 worden in Haarlem bij de KHMW in totaal 55 Jong Talent
Aanmoedigingsprijzen uitgereikt aan jonge talenten in technische en
exacte vakken. Het gemiddelde cijfer van de winnaars van de aanmoedigingsprijzen
voor Wiskunde is een 9,4. Diverse studenten deden een bachelor in twee
studierichtingen of volgden een honoursprogramma.
Afstudeerprijzen
Ook worden er dit jaar nog elf Afstudeerprijzen van € 3.000,= tot
€ 5.000,= uitgereikt. Zo is de ASML Afstudeerprijs voor Wiskunde van
€ 5.000,= bijvoorbeeld gewonnen door Manon de Kemp (Vrije
Universiteit) voor haar onderzoek naar optimalisatie van afsprakenplanningen.
Drie belangrijke criteria voor de Jong Talent Afstudeerprijzen zijn het innovatieve
karakter, de theoretische onderbouwing en de betekenis voor de maatschappij.
De KHMW te Haarlem verzorgt jaarlijks de jurering en de prijsuitreiking.
Volgend jaar zijn er opnieuw Jong Talent Prijzen te winnen. Kijk voor meer
informatie op
Jong Talent Aanmoedigingsprijs Wiskunde.
|
Studiedag voor wiskundeleraren Groningen (herhaalde oproep)
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Amstelveen
Op het Hermann Wesselink College in Amstelveen wordt in de onderbouw
met succes de methode Wiskunde Zonder Boek gebruikt. Wij zoeken
een docent, bij voorkeur eerstegraads, voor ongeveer 0,4 tot 0,8 fte,
die naast lessen in de bovenbouw ook Wiskunde Zonder Boek verder
wil ontwikkelen. Met ingang van het nieuwe schooljaar is een full time
aanstelling bespreekbaar.
Meer informatie over deze vacature: www.hermannwesselinkcollege.nl/vacatures.
Meer informatie over Wiskunde Zonder Boek: www.wiskundezonderboek.nl.
|
Advertenties
Nieuwe trainingen in januari 2017
|
- Motiveren van leerlingen.
- Differentiëren: Help! Ik heb 30 verschillende leerlingen in mijn rekenles.
- Wiskunde in een iPad/laptop klas.
- Aandacht voor de zwakke rekenaar.
- Rekendidactiek.
ECRW; Peter van Wijk, Madeleine Vliegenthart en Ellen Schoonen.
Kijk op de website voor meer informatie: www.ecrw.nl/nl/trainingsaanbod.
|
|
Hoofdauteur wiskunde gevraagd
Educatieve Uitgeverij EduHint, de uitgever van onder andere SmartRekenen,
is vanwege verdere ambitie in het voortgezet onderwijs op zoek naar een
Hoofdauteur Wiskunde
EduHint biedt u een unieke kans om gedreven en met passie aan het roer
te staan van de ontwikkeling van een nieuwe wiskundemethode.
Klik hier voor meer informatie.
Stuur uw sollicitatiebrief met CV naar Watze Winsemius, CTO van EduHint,
watzewinsemius@eduhint.nl. Voor vragen kunt u telefonisch contact opnemen
via 0513-657192 of 06-21566705.
|
Nieuw! Getal & Ruimte 12e editie havo/vwo onderbouw
Bent u ook benieuwd naar onze nieuwe 12 e editie van
Getal & Ruimte?
Wij presenteren hem graag aan u. Neemt u contact met ons op
via salesvo@noordhoff.nl. Onze accountmanagers komen graag
bij u langs. Onze nieuwe poster nemen zij mee.
|
Tijd voor vernieuwing?
Het nieuwe jaar staat voor de deur. Waarom dan niet voor een grafische
rekenmachine kiezen die op 2017 is voorbereid? Neem contact op met
p.schadron@hp-prime.nl voor de docentenaanbiedingen van de nieuwe HP
Prime grafische rekenmachine. Waarom de HP Prime klaar voor 2017 is?
- Zeer snelle nieuwe processor.
- Standaard geleverd inclusief gratis emulator-software, ook voor uw leerlingen.
- Een touch screen met kleur en hoogste resolutie.
- Door het CvTE goedgekeurde examenstand.
- Standaard voorzien van krachtige applicaties voor functieonderzoek,
dynamische meetkunde, statistiek, spreadsheet, plotten van impliciete
functies en meer.
- Volledige support van Malmberg en Noordhoff (G&R en MW) online beschikbaar.
- Nederlandse ondersteuning door onze educatief consultant Pieter Schadron (p.schadron@hp-prime.nl)
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over de
HP Prime rekenmachine en voor Nederlands lesmateriaal.
| |
|
Handschriftherkenning in de wiskundeles
|
MathPlus ondersteunt handgeschreven uitwerkingen. Wiskundige uitdrukkingen
schrijf je zo op een intuïtieve en natuurlijke manier zonder toetsenbord.
Ontdek de handschriftherkenning van MathPlus en vraag een demonstratie aan
via sales.vo@malmberg.nl. Meer informatie: www.mathplus.nl.
|
|
Het ideale eindejaarscadeau van en voor wiskundE-brief abonnees
Een leuk en leerzaam kerst- of nieuwjaarsgeschenk voor wie van
wiskunde houdt, vindt u op de webshop van Rhombus.
|
|
|