nummer 758, 4 decem­ber 2016

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 4500 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Rekenen (groep 6) internationaal vergeleken

 
Afgelo­pen dinsdag ver­scheen het TIMSS (Trends in Interna­tional Mathema­tics and Science Study) rapport over de rekenre­sulta­ten van groep 6 (grade 4) wereld­wijd. De scores in Neder­land verto­nen sinds de eerste meting een dalende trend. In 2011 gingen de scores weer wat omhoog maar die ople­ving zet zich niet door.
In de grafiek hier­naast is het verloop de scores voor jongens (zwart) en meisjes (blauw) in beeld ge­bracht. Een score van 530 komt overeen met een z-score van 0,3, dus 0,3 stan­daardaf­wijkin­gen boven het gemid­delde van alle landen in 1995. Bij de eerste meting in 1995 werden de scores name­lijk zo geïn­dexeerd dat het gemid­delde precies 500 en de stan­daardaf­wijking precies 100 was. In de afgelo­pen 20 jaar zijn de scores in Neder­land zo’n 20 punten, dus 0,2 keer de stan­daardaf­wijking, gedaald. Dat is pijn­lijk, ook omdat veel landen juist beter zijn gaan scoren.
Getal­len, meetkun­de en statis­tiek
Bij het TIMSS-onder­zoek worden over drie onder­werpen vragen gesteld, te weten getal­len, meetkun­de en statis­tiek (gege­vens­weerga­ve). Op meetkun­de wordt in Neder­land al jaren wat minder ge­scoord. Dat heeft ook te maken met het in Neder­land niet aan de orde komen van dit onder­werp in groep 4 en lager. Bij statis­tiek werd er in interna­tionaal verband door Neder­land juist hoog ge­scoord, vooral 4 jaar geleden. Maar onder­tussen zien we daar helaas een behoor­lijke terug­val.
Als we ons concen­treren op het domein 'getal­len' vanaf 2003, dan zien we het volgen­de beeld, waarin de TIMSS-scores zijn omgere­kend naar z-scores:
Weten, toepas­sen en redene­ren
TIMSS maakt ook een andere inde­ling, een inde­ling die een beetje lijkt op de niveaus van Bloom: Weten, Toepas­sen en Redene­ren. Opmerke­lijk is het ver­schil tussen de scores op 'Weten' en 'Redene­ren'. Bij 'Redene­ren' werd vorig jaar vrij hoog ge­scoord maar het 'Weten' zakt weg. Vier jaar geleden leken de scores juist weer wat in even­wicht. Ik geef weer de z-scores:
Cogni­tief domein 2007 2011 2015
Weten 0,28 0,37 0,21
Toepas­sen 0,40 0,40 0,31
Redene­ren 0,37 0,43 0,43
Kleine ver­schil­len
Traditi­oneel is het score­ver­schil tussen de leerlin­gen die laag scoren en leerlin­gen die hoog scoren in Neder­land vrij klein. Dat ver­schijn­sel heeft twee kanten. In Neder­land haalt bijna ieder­een (99%) het minimum­niveau (Low-Bench­mark: 400 pt; z = −1,0) en haalt 83% het midden­niveau (Interme­diate Bench­mark 475 pt; z = −0,25). Alleen de toplan­den scoren wat dat betreft beter. Maar ook hier brokke­len de resulta­ten af. In 2011 haalde name­lijk nog 88% van de Neder­landse leerlin­gen dat midden­niveau. De keerzij­de is dat scores van de beste leerlin­gen interna­tionaal gezien vrij laag zijn. Bij de beste 5% scoort Neder­land als een van de laagste Europe­se landen.
Sluit het aan?
In het vorige bericht over TIMSS (Wiskun­dE-brief 619) werd ook aan­dacht besteed aan de vraag in hoever­re de TIMMS-toets aan­sluit bij het curricu­lum in Neder­land. Er zijn aanwij­zingen dat die aanslui­ting ten opzich­te van veel andere landen bij ons wat minder goed is. Dat geldt zeker als je kijkt naar wat tot en met groep 6 ook echt aan de orde is gekomen volgens de leer­krach­ten. In hoever­re dit alles van invloed is op de scores is niet echt duide­lijk, afge­zien van de al eerder genoem­de rela­tief lage scores op meetkun­dige onder­werpen.
Para­doxaal?
Opmerke­lijk is dat het zelfver­trouwen van de leerlin­gen in hun reken­vaardig­heden de afgelo­pen vier jaar juist is geste­gen, evenals - volgens de school­leiders - het niveau van de in­stroom in groep 3. Zoals te verwach­ten is, scoren leerlin­gen met veel zelfver­trouwen gemid­deld beter dan leerlin­gen met minder zelfver­trouwen. Maar verge­lijk je landen, dan blijkt er juist een nega­tief verband tussen zelfver­trouwen en presta­ties bij rekenen/wiskun­de te bestaan. In landen waar gemid­deld hoog tot zeer hoog wordt ge­scoord, hebben leerlin­gen vaak juist het gevoel dat ze tekort schie­ten.
gk
Bronnen:

 

Afspraak is afspraak (of niet ?)

Het wereld­kampi­oen­schap schaken is onder­tussen beslist. Het schaak­spel rond rekenen gaat echter gewoon verder. Op donder­dag 17 novem­ber 2016 verga­derde de vaste commis­sie voor Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap van de Tweede Kamer over rekenen en op donder­dag 8 decem­ber 2016 vindt er weer een plenai­re vergade­ring plaats in de Tweede Kamer over de stand van zaken met betrek­king tot het rekenon­derwijs. Belang­rijkste onder­werpen zijn de plannen van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren met betrek­king tot het rekenon­derwijs en de opname van de reken­toets in de kernvak­kenrege­ling op het vwo.
Tijdens de commis­siever­gade­ring ontken­de staats­secreta­ris Dekker dat hij in maart 2015 afspra­ken had gemaakt met de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) en bena­drukte hij steeds opnieuw dat er om de voor­stellen van de NVvW uit voeren een wijzi­ging van het curricu­lum nodig is. Hij werd over het stagne­rende overleg met de NVvW tijdens de commis­siever­gade­ring behoor­lijk aan de tand gevoeld, met name door voorma­lig wiskun­dedo­cent Paul van Meenen. Uitein­delijk beloof­de de staats­secreta­ris dat hij de Kamer een uitge­breid over­zicht zou ver­strek­ken van alle gesprek­ken tussen het ministe­rie en de NVvW. Aan het eind van de vergade­ring werd aange­kondigd dat de discus­sie voorge­zet zou worden in een Verslag Alge­meen Overleg (plenair debat). Dit VAO vindt op donder­dag 8 decem­ber 2016 plaats.
Reactie NVvW
De NVvW heeft vorige week het ministe­rie een uitge­breide brief ge­stuurd met een Over­zicht brieven en gesprek­ken NVvW en OCW over reken­toets en rekenon­derwijs. Daarin wordt onder andere gememo­reerd dat in maart 2015 de volgen­de afspra­ken zijn gemaakt:
  • De reken­toets blijft vier school­jaren lopen (t/m 2018).
  • Tegelij­kertijd wordt een project gestart waarbij het NVvW-alterna­tief voor de reken­toets verder wordt uitge­werkt.
  • Dus na 4 jaar kan de reken­toets weg en is er een goede oplos­sing voor vmbo en havo/vwo waarbij het rekenon­derwijs geborgd is.
Tegen het einde van de brief rea­geert de NVvW op de uitspra­ken van Sander Dekker tijdens de commis­siever­gade­ring van 17 novem­ber 2016:
"Wij zijn onaange­naam verrast wanneer de staats­secreta­ris ontkent dat er op 5 maart 2015 afspra­ken zijn gemaakt. Geluk­kig meldt de staats­secreta­ris even later dat hij gezegd heeft dat er wel dege­lijk gepraat kan worden over een alterna­tief, maar dat dit een curricu­lum wijzi­ging betreft die niet van vandaag op morgen gere­geld is. Hier­over zijn twee dingen te zeggen:
  1. Wij kunnen u echter verzeke­ren dat de benodig­de curricu­lumher­ziening mini­maal is en dat deze kan rekenen op een groot draag­vlak;
  2. Het klopt dat deze wijzi­ging niet van vandaag op morgen gere­geld is, daarom gingen we op 5 maart 2015 ook akkoord met de termijn van 4 jaar, waarvan nu helaas al weer bijna 2 jaar verstre­ken zijn."
Rekenen als kernvak
Tijdens de commis­siever­gade­ring was er ook veel kritiek op het opnemen van het vak rekenen in de kernvak­kenrege­ling zodat het vak in feite gelijk­waardig wordt behan­deld met de vakken Neder­lands, Engels en wiskun­de. Volgens het ministe­rie zou de schade op het vwo, waar de reken­toets nu al meetelt, meeval­len. Op het moment van vergade­ren was al wel bekend dat er op het vwo in 2016 door 5% van de kandida­ten een 5 als eindcij­fer voor de reken­toets werd gehaald. Er was echter nog geen uit­split­sing per profiel beschik­baar. In de vorige week versche­nen examen­monitor vo 2016 staan die cijfers onder­tussen wel.
Uit die publica­tie blijkt dat het percen­tage onvol­doende eindcij­fer overal afneemt maar in veel geval­len nog behoor­lijk hoog is. 24% van de C&M leerlin­gen op het vwo haalde in 2016 een onvol­doende voor rekenen. Als je bedenkt dat 25% van de leerlin­gen die het examen wiskun­de C hebben gedaan, een onvol­doende scoorde, dan lijkt - uitgaan­de van een posi­tief verband tussen de resulta­ten voor wiskun­de en de reken­toets - enige reden tot zorg gerecht­vaar­digd.
Vermoe­delijk zal komende week tijdens het VAO een motie inge­diend worden om op het vwo voor dit examen­jaar de rege­ling van het afgelo­pen jaar te conti­nuëren. Als die motie wordt aangeno­men, dan zal ook in 2017 de reken­toets buiten de kernvak­kenrege­ling worden gehou­den.
gk

 

Ontwikkeling cijfers schoolexamen en Centraal Examen

In januari 2016 heb ik in een tweetal artike­len aan­dacht besteed aan de wat grilli­ge stij­ging van de cijfers voor de wiskun­devak­ken op het Cen­traal Examen tegen­over de zeer rustige groei van de school­examen­cijfers. Uit de cijfers van de recent versche­nen Examen­monitor blijkt dat dit beeld blijft bestaan als je naar het totaal van alle vakken kijkt.
Hieron­der staat het beeld voor de havo:
De examen­monitor maakt onder­scheid tussen het school­examen­gemid­delde van alle vakken en dat van de vakken die ook cen­traal worden geëxami­neerd. Wiskun­de D hoort bijvoor­beeld wel bij de eerste maar niet bij de tweede groep. Hoewel de cijfers voor de vakken die niet cen­traal worden geëxami­neerd, iets hoger liggen, is de ontwik­keling eigen­lijk iden­tiek. In feite zijn de cijfers bijna stabiel. Gezien de diversi­teit in vakken en het grote aantal eindexa­menkan­didaten is dat ook niet zo vreemd.
Verge­lijk je de cijfers voor het Cen­traal Examen met de school­examen­cijfers, dan valt op dat de ontwik­keling van de cijfers voor het Cen­traal Examen heftig te noemen is. In 2012 en 2013, precies de jaren waarin stapsge­wijs de aan­scher­ping van examen­eisen plaats­vond, schie­ten de cijfers voor het Cen­traal Examen plotse­ling boven de bijbeho­rende school­examen­cijfers uit. In de jaren daarop lijkt er weer een correc­tie plaats te vinden en lopen de cijfers voor het Cen­traal Examen weer in de pas met de school­examen­cijfers.
vwo
Op het vwo zien we in feite een zelfde beeld:
De afstand tussen de twee gemid­delden was op het vwo groter dan op het havo. De gemid­delde cijfers voor het Cen­traal Examen liggen ook nu nog wat onder die van het school­examen. De ontwik­keling lijkt echter heel veel op die op het havo.
vmbo
Het vmbo laat een iets andere beeld zien. Ook op het vmbo geldt dat het gemid­delde cijfer voor het Cen­traal Examen sinds 2012 min­stens een 5,50 moet zijn maar de kernvak­kenrege­ling werkt op het vmbo anders en is later inge­gaan. Met ingang van 2014 geldt op het vmbo dat er voor Neder­lands min­stens een 5 gehaald moet worden als eindcij­fer.
Hieron­der ziet u de ontwik­keling op vmbo GT:
Ook hier zien we cijfers voor het Cen­traal Examen die omhoog schie­ten. Die stij­ging is daar echter vooral te zien in de jaren 2014 en 2015.
Kunstma­tig?
Het ministe­rie wijst met trots op de geste­gen cijfers voor het Cen­traal Examen en de bijbeho­rende, hogere sla­gings­cijfers. In 2016 slaagde 92,7% van de examen­kandida­ten op het voortge­zet onder­wijs, het hoogste percen­tage sinds 2008. In 2012, vlak voor de aan­scher­ping van de slaag/zak-rege­ling, slaagde maar 89,8%. Critici vragen zich nu af in hoever­re deze cijfer kunstma­tig zijn opge­krikt. Zij wijzen in dat verband meestal naar de rol die de vast­stel­ling van de N-termen hierin zou kunnen spelen.
Maar dat onder­werp is een apart artikel waard.
gk

 

Het Lerarenregister

In Wiskun­dE-brief 756 besteed­den we aan­dacht aan de actie Stop dit leraren­regis­ter. Intus­sen roeren voor-en tegen­stan­ders zich behoor­lijk.
De petitie tegen het huidige leraren­regis­ter is op dit moment gete­kend door meer dan 20.000 docen­ten en door bijna 3.000 sympa­thisan­ten. Het aantal regi­stra­ties in het leraren­regis­ter groeit natuur­lijk ook, maar slechts met onge­veer 100 aanmel­dingen per week.
Voor en tegen
Ver­schil­lende organi­saties hebben in verdedi­gende zin gerea­geerd op de petitie. Zo zet de onder­wijscoö­peratie haar ambassa­deurs in om het regis­ter te promo­ten en heeft de coöpera­tie een online brain­storm georga­niseerd om te achter­halen "welke leerac­tivitei­ten leraren belang­rijk vinden om hun bekwaam­heid te onder­houden".
De Algeme­ne Onder­wijs­bond, één van de vier organi­saties die de onder­wijscoö­peratie dragen, heeft zich in het verle­den wel eens kri­tisch uitgela­ten maar staat nu vier­kant achter het leraren­regis­ter. Het verzet tegen het leraren­regis­ter wijt de AOb aan misver­standen.
Steun voor de petitie komt er onder andere van wiskun­decolle­ga Cécile Heester­man. Zij was vroeger ambassa­deur van het leraren­regis­ter maar heeft nu het vertrou­wen verlo­ren in "het regis­ter dat wordt opgezet door de Onder­wijscoö­peratie". Lees hier haar open brief aan de voorzit­ters van de AOb en de Onder­wijscoö­peratie.
Onder­zoek
Aan de oproe­pen om het draag­vlak van het leraren­regis­ter te (laten) onder­zoeken, is door het ministe­rie en de onder­wijscoö­peratie geen gehoor gegeven. Wel wordt er op particu­lier initia­tief onder­zoek gedaan door Mark van der Veen, leraar primair onder­wijs en student Onder­wijswe­ten­schap­pen aan de Open Univer­siteit. De bijbeho­rende onder­zoeksen­quête vindt u hier.
Eerste Kamer
Omdat het het wets­voor­stel Invoe­ring van het leraren­regis­ter en het regis­tervoor­portaal in oktober 2016 reeds is aangeno­men in de Tweede Kamer, richten de organi­satoren van 'Stop dit leraren­regis­ter' zich tot de Eerste Kamer. Het ziet ernaar uit dat de behande­ling aldaar nog wel wat tijd vergt en niet voor het einde van dit jaar zal zijn afge­rond.

 

26 januari 2017: vmbo/hv-onderbouwconferentie

Op donder­dag 26 januari 2017 organi­seert de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren in het Cursus- en verga­dercen­trum Domstad te Utrecht de vmbo/hv-onder­bouwcon­feren­tie. Het belooft een mooie confe­rentie te worden, met een interes­sante spreker en mooie work­shops, gericht op de lessen in het vmbo en havo- en vwo-onder­bouw.
Het program­ma ziet er als volgt uit:
tijd onder­deel
15:00−15:30 Ont­vangst met thee en koffie.
15:30−16:15 Plenai­re lezing door Karel Vree­burg.
16:30−17:30 Eerste work­shopron­de.
17:30−18:30 Tweede work­shopron­de.
18:30−20:00 Afslui­tende maal­tijd.
Work­shops
Er worden een acht work­shops gegeven:
  1. Anamor­phosen (Jeen Linde­boom).
  2. Vakover­stij­gend rekenon­derwijs (Marco Veen­stra).
  3. Het digita­le examen (Madelei­ne Vlie­gent­hart).
  4. Afspra­kenboek voor wiskun­dedocen­ten (Ruud Jonge­ling).
  5. Gestruc­tureerd rondeta­felge­sprek over wiskun­de en rekenen in zorg en welzijn(Swier Garst).
  6. Wiskun­dige denkak­tivitei­ten op het vmbo (Piet Versnel en Heleen van der Ree).
  7. Wiskun­dige denkak­tivitei­ten onder­bouw havo/vwo (Piet Versnel en Heleen van der Ree).
  8. Aanpas­singen voor leerlin­gen met dyscal­culie in de wiskun­deles (Suzanne Sjoers).
De kosten voor deze confe­rentie zijn € 75,= per deel­nemer, inclu­sief maal­tijd en certifi­caat. Zowel leden van de NVvW als niet-leden kunnen zich in­schrij­ven. Meer informa­tie vindt u via deze link.
Heleen van der Ree

 

Martin Kindt tachtig jaar

 
Op vrijdag 27 januari 2017 organi­seert het Freuden­thal Insti­tuut in Utrecht een feeste­lijk symposi­um voor Martin Kindt, ter ere van zijn tachtig­ste verjaar­dag maar vooral ook vanwege het feit dat hij ruim vijfen­veertig jaar zijn stempel heeft gedrukt op de vernieu­wing van het wiskun­deonder­wijs.
U kunt dit symposi­um en/of de aanslui­tende borrel bijwo­nen door u zo snel moge­lijk, maar uiter­lijk op 1 januari 2017, op te geven via het reactie­formu­lier.
Let op: het aantal plaat­sen is beperkt. Wie het eerst komt, het eerst maalt.
Michiel Doorman en Anne­leen Post.

 

Inschrijving Kangoeroewedstrijd 2017 geopend

 
Doe ook mee met de W4Kan­goeroe­wed­strijd. Het is met 135.000 deelne­mers op 2.300 scholen de groot­ste Wiskun­de- en Reken­wed­strijd van Neder­land. Het is op dat gebied zelfs de groot­ste wed­strijd van de wereld, want 6,5 miljoen leerlin­gen in ruim 65 landen maken op dezelf­de dag nage­noeg dezelf­de opgaven. Dat is werke­lijk uniek!
De Kangoe­roewed­strijd heeft tot doel, leerlin­gen te laten ervaren dat wiskun­de en rekenen voor ieder­een op zijn of haar haar eigen niveau heel leuk en uitda­gend kan zijn. De wed­strijd is ge­schikt voor alle leerlin­gen vanaf groep 3 van de basis­school tot en met 6 vwo.
Versies
Er zijn vijf wed­strijd­versies die elk bestaan uit 24 of 30 prachti­ge, creatie­ve doorden­kers. Leerlin­gen kunnen indivi­dueel of als duo aan de wed­strijd meedoen. Ook mogen leerlin­gen, uiter­aard buiten mededin­ging, op een lager of hoger niveau inste­ken.
Mooie prijzen
Iedere mededin­ger krijgt een aanden­ken, een certifi­caat op naam en een boekje met prijs­vragen en leuke informa­tie. Verder zijn er voor de win­naars en winnen­de duo's veel prachti­ge prijzen te winnen. De beste 20 leerlin­gen van groep 7, groep 8 en vmbo (SMART-niveau) worden uitgeno­digd voor de SMART-finale in museum Boerhaa­ve in juni 2017. De beste honderd leerlin­gen van klas 1 en klas 2 havo/vwo gaan door naar de Junior Wiskun­de Olympia­de in Amster­dam in oktober 2017.
De Kangoe­roewed­strijd wordt op donder­dag 16 maart 2017 gehou­den. In­schrij­ven kan vanaf nu tot en met 22 februa­ri 2017 via onze website www.w4kan­goeroe.nl. Op die plek is nog veel meer informa­tie over de wed­strijd te vinden.
Posters en flyers
Let op: scholen ontvan­gen half decem­ber 2016 weer de bekende envelop met de posters, flyers en brieven. Dit alles is natuur­lijk ook te downloa­den van onze website.
Ik ver­trouw erop dat ik u (weer) als deelne­mende school mag begroe­ten.
Martin Winkel
Direc­teur Kangoe­roe Neder­land

 

Eerste ronde Wiskunde Olympiade

 
Doen uw leerlin­gen dit jaar (weer) mee aan de eerste ronde van de Wiskun­de Olympia­de? U kunt zelf een ge­schikt tijd­stip kiezen in de periode van 23 januari tot en met 2 februa­ri 2017 om de Wiskun­de Olympia­de op uw school te organi­seren.
U kunt uw school tot 12 januari 2017 in­schrij­ven via de wed­strijd­site. Voor leerlin­gen die alvast willen oefenen of die gewoon niet kunnen wachten om uitda­gende, puzzel­achtige opgaven te maken, wordt er tot aan de start van de eerste ronde elke dag een nieuwe opgave op onze Face­bookpa­gina ge­plaatst. Scholie­ren die actief deelne­men, maken kans op een prijs.
We vertrou­wen erop dat het weer een mooie eerste ronde gaat worden waaraan veel leerlin­gen mee zullen gaan doen. Wij wensen u alvast veel succes met de organi­satie.
Namens de Stich­ting Neder­landse Wiskun­de Olympia­de
Melanie Steen­tjes (melanie@wiskun­deolym­piade.nl)

 

Cursus Wiskundige Denkactiviteiten

Aan de Techni­sche Univer­siteit Eindho­ven vindt in de periode van januari tot april 2017 een nascho­lings­cursus Wiskun­dige Denkac­tivitei­ten plaats.
De nascho­lings­cursus Wiskun­dige Denkac­tivitei­ten bestaat uit vier bijeen­komsten en staat onder leiding van Paul Drij­vers van de Univer­siteit Utrecht.
Nadere details vindt u via deze link.
Hans Sterk(TU/e)
 

 

Acht wiskundestudenten winnen Jong Talent Aanmoedigingsprijs Wiskunde

Acht studen­ten wiskun­de en techni­sche wiskun­de krijgen op 28 novem­ber 2016 bij de Konink­lijke Holland­sche Maat­schap­pij der Weten­schap­pen (KHMW) te Haarlem een "Jong Talent Aanmoe­digings­prijs" van € 500,= voor hun studie­resulta­ten in het eerste studie­jaar. Dit omdat zij de beste wiskun­de studie­resulta­ten behaal­den.
De Jong Talent Aanmoe­digings­prijzen zijn beschik­baar gesteld door ORTEC, om de studie in wiskun­de te stimule­ren. Sicco Brakema, Marke­ting Direc­tor van de ORTEC Consul­ting Group, reikt deze Jong Talent Aanmoe­digings­prijzen uit aan Maike Meier (RUG), Bob Zwet­sloot (Univer­siteit Leiden), Guiller­mo Wild­schut (TU Delft), Mike Daas (UvA), Maike de Jongh (Univer­siteit Twente), Pepijn de Maat (Univer­siteit Utrecht), Willem Gispen (Radboud Univer­siteit Nijme­gen) en Rutger Bieze­mans (TU Eindho­ven).
Op 28 novem­ber 2016 worden in Haarlem bij de KHMW in totaal 55 Jong Talent Aanmoe­digings­prijzen uitge­reikt aan jonge talen­ten in techni­sche en exacte vakken. Het gemid­delde cijfer van de win­naars van de aanmoe­digings­prijzen voor Wiskun­de is een 9,4. Diverse studen­ten deden een bache­lor in twee studie­richtin­gen of volgden een honours­program­ma.
Afstu­deer­prijzen
Ook worden er dit jaar nog elf Afstu­deer­prijzen van € 3.000,= tot € 5.000,= uitge­reikt. Zo is de ASML Afstu­deer­prijs voor Wiskun­de van € 5.000,= bijvoor­beeld gewon­nen door Manon de Kemp (Vrije Univer­siteit) voor haar onder­zoek naar optima­lisatie van afspra­kenplan­ningen.
Drie belang­rijke crite­ria voor de Jong Talent Afstu­deer­prijzen zijn het innova­tieve karak­ter, de theore­tische onder­bouwing en de beteke­nis voor de maat­schap­pij. De KHMW te Haarlem ver­zorgt jaar­lijks de jure­ring en de prijs­uitrei­king. Volgend jaar zijn er opnieuw Jong Talent Prijzen te winnen. Kijk voor meer informa­tie op Jong Talent Aanmoe­digings­prijs Wiskun­de.

 

Studiedag voor wiskundeleraren Groningen (herhaalde oproep)

Er is nog plaats op de studie­dag voor wiskun­delera­ren van dinsdag 20 decem­ber 2016 in Gronin­gen. Zie ook Wiskun­dE-brief 754.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven. U kunt zich nog tot 13 decem­ber 2016 aanmel­den.
Gerrit Roorda

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Eerstegraads vacature te Amstelveen

 
Op het Hermann Wesse­link College in Amstel­veen wordt in de onder­bouw met succes de methode Wiskun­de Zonder Boek ge­bruikt. Wij zoeken een docent, bij voor­keur eerste­graads, voor onge­veer 0,4 tot 0,8 fte, die naast lessen in de boven­bouw ook Wiskun­de Zonder Boek verder wil ontwik­kelen. Met ingang van het nieuwe school­jaar is een full time aanstel­ling be­spreek­baar.
Meer informa­tie over deze vacatu­re: www.hermann­wesse­linkcol­lege.nl/vacatu­res.
Meer informa­tie over Wiskun­de Zonder Boek: www.wiskun­dezon­derboek.nl.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Nieuwe trainingen in januari 2017

 
  • Motive­ren van leerlin­gen.
  • Diffe­rentië­ren: Help! Ik heb 30 ver­schil­lende leerlin­gen in mijn reken­les.
  • Wiskun­de in een iPad/laptop klas.
  • Aan­dacht voor de zwakke reke­naar.
  • Rekendi­dactiek.
ECRW; Peter van Wijk, Madelei­ne Vlie­gent­hart en Ellen Schoo­nen.
Kijk op de website voor meer informa­tie: www.ecrw.nl/nl/trai­nings­aanbod.

 

Hoofdauteur wiskunde gevraagd

Educa­tieve Uitgeve­rij EduHint, de uitge­ver van onder andere SmartRe­kenen, is vanwege verdere ambitie in het voortge­zet onder­wijs op zoek naar een
Hoofdau­teur Wiskun­de
EduHint biedt u een unieke kans om gedre­ven en met passie aan het roer te staan van de ontwik­keling van een nieuwe wiskun­demetho­de.
Klik hier voor meer informa­tie.
Stuur uw sollici­tatie­brief met CV naar Watze Winsemi­us, CTO van EduHint, watze­winsemi­us@eduhint.nl. Voor vragen kunt u telefo­nisch contact opnemen via 0513-657192 of 06-21566705.

 

Nieuw! Getal & Ruimte 12e editie havo/vwo onderbouw

Bent u ook be­nieuwd naar onze nieuwe 12e editie van Getal & Ruimte?
Wij presen­teren hem graag aan u. Neemt u contact met ons op via salesvo@noord­hoff.nl. Onze account­mana­gers komen graag bij u langs. Onze nieuwe poster nemen zij mee.

 

Tijd voor vernieuwing?

Het nieuwe jaar staat voor de deur. Waarom dan niet voor een grafi­sche rekenma­chine kiezen die op 2017 is voorbe­reid? Neem contact op met p.scha­dron@hp-prime.nl voor de docen­tenaan­biedin­gen van de nieuwe HP Prime grafi­sche rekenma­chine. Waarom de HP Prime klaar voor 2017 is?
  • Zeer snelle nieuwe proces­sor.
  • Stan­daard gele­verd inclu­sief gratis emula­tor-softwa­re, ook voor uw leerlin­gen.
  • Een touch screen met kleur en hoogste resolu­tie.
  • Door het CvTE goedge­keurde examen­stand.
  • Stan­daard voor­zien van krachti­ge applica­ties voor functie­onder­zoek, dynami­sche meetkun­de, statis­tiek, spread­sheet, plotten van impli­ciete func­ties en meer.
  • Volledi­ge support van Malm­berg en Noord­hoff (G&R en MW) online beschik­baar.
  • Neder­landse onder­steu­ning door onze educa­tief consul­tant Pieter Scha­dron (p.scha­dron@hp-prime.nl)
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informa­tie over de HP Prime rekenma­chine en voor Neder­lands lesmate­riaal.
 

 

Handschriftherkenning in de wiskundeles

 
Math­Plus onder­steunt handge­schre­ven uitwer­kingen. Wiskun­dige uitdruk­kingen schrijf je zo op een intuï­tieve en natuur­lijke manier zonder toetsen­bord.
Ontdek de hand­schrift­herken­ning van Math­Plus en vraag een demon­stratie aan via sales.vo@malm­berg.nl. Meer informa­tie: www.math­plus.nl.

 

Het ideale eindejaarscadeau van en voor wiskundE-brief abonnees

Een leuk en leer­zaam kerst- of nieuw­jaarsge­schenk voor wie van wiskun­de houdt, vindt u op de webshop van Rhombus.

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl