nummer 757, 27 november 2016
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4500 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
In Memoriam Jan de Koning
De Rotterdamse kunstenaar, meubelmaker, timmerman, uitvinder-mathematicus
Jan de Koning, een bekend gezicht op Wiskundedagen, Ars et Mathesis
dagen, symposia en speelgoedbeurzen, is op dinsdag 15 november 2016 overleden.
Jan de Koning, geboren in 1948, groeide op in Leidschendam. Aan de Ambachtsschool
in Den Haag werd hij opgeleid tot aspirant gezel timmerman. Later volgde hij de
opleiding voor Meubelbewerking en Houtbedrijven aan de MTS in Rotterdam met
als specialiteit 'Complete Woninginrichting'.
In 1972 vestigde hij zich na vele omzwervingen in Rotterdam. Hij kwam in café
Timmer in aanraking met het plaatselijke kunstwereldje. Via deze scene
kreeg hij zijn eerste opdrachten binnen en werd zodoende 'eigen baas'.
Brainteasers
In de loop der jaren exposeerde Jan de Koning met zowel zijn 'Koningstoelen'
als met zijn mathematische 'Brainteasers' onder de ontwerpnaam PS Zituaction.
Velen zijn in het bezit van één of meer van zijn mathematische houten puzzels
of wiskundige modellen. Zijn grote inspirator en leraar was Koos Verhoeff,
docent recreatieve wiskunde aan de Erasmus Universiteit. De licentie van zijn
Mathmaker blokkendoos heeft
hij onlangs geschonken aan de Koos Verhoeff Foundation.
Zijn laatste bijzondere project is het ontwerpen en maken van zijn 'koffer'
voor zijn laatste reis geweest. Jan wist in mei van dit jaar dat de blaaskanker,
die vier jaar eerder succesvol bestreden leek te zijn, weer teruggekomen was
en niet meer was te genezen. Vanaf dat moment regelde Jan als een ware
levenskunstenaar de meeste zaken rond zijn overlijden zelf.
Koffer
Ruim op tijd klaar, stond een fraaie kist, door Jan liever 'koffer' genoemd,
bij hem thuis te wachten. Die koffer werd ontworpen door kunstenares Carla
Feijen, in nauwe samenwerking met Jan, en is gebaseerd op de dodecaëdervorm,
geheel in stijl met zijn werk. Wiskundige Dirk Huylebrouck
schreef
er over in zijn Drs Pi-blog.
Jan was dankbaar dat hij de laatste jaren van zijn leven nog een paar mooie
reizen heeft kunnen maken, zoals naar de Bridges conferenties in Seoul en
Baltimore. Zijn laatste werkreis was in juli 2016 naar het Symmetry Festival
in Wenen.
Zijn allerlaatste reis is aangevangen. Hij is met een grote glimlach vertrokken
in zijn ultieme kunstwerk.
Dit In Memoriam is een ingekorte versie van de tekst die geschreven is
door Carla Feijen.
|
Voldoende basis in het basisonderwijs?
Bij alle discussies over rekenen en rekentoets binnen het voortgezet onderwijs
wordt er regelmatig ook gekeken, en soms gewezen, naar het basisonderwijs.
Sinds twee jaar worden de roemruchte referentieniveau's taal en rekenen op
het basisonderwijs getoetst in de Centrale Eindtoets. Wat betreft het
rekenen laten de resultaten nog wat te wensen over.
Uit de
laatste
twee rapportages van het CvTE over de implementatie van de referentieniveau's
blijkt dat slechts 44% van alle leerlingen voldoet aan het 'streefniveau' 1S.
Het speciaal onderwijs is daarbij buiten beschouwing gelaten. Ongeveer een zelfde
percentage voldeed nog wel aan het 'fundamentele niveau' 1F maar niet aan het
eerder genoemde streefniveau. Het voor het basisonderwijs vastgelegde
streefpercentage van 85% voor 1F of hoger wordt met deze uitkomst prima gehaald.
Het basisonderwijs blijft echter sterk achter bij het streefpercentage van 65%
voor het 1S niveau.
Bij het bekijken van de cijfers vallen nog twee zaken op:
- Meisjes scoren, nog steeds, gemiddeld beduidend lager dan jongens. Nog geen
40% van de meisjes haalt 1S, tegen bijna 50% van de jongens.
- De resultaten lagen dit jaar wat lager dan het jaar daarvoor. Dit beeld
blijft overeind wanneer er gecorrigeerd wordt voor verschillen in meetmethodes.
Ook op het ministerie maakt men zich enige zorgen over deze cijfrs.
Aansluiting
Deze resultaten zijn natuurlijk van belang voor de aansluiting van primair
naar voortgezet onderwijs. Maar bij die aansluiting speelt er meer. Neem
bijvoorbeeld de vraag in hoeverre het voortgezet onderwijs in zou moeten
spelen op de manier waarop het basisonderwijs het rekenen aanpakt.
De één pleit hierbij sterk voor het streven naar een betere aansluiting
terwijl de ander sterke twijfels heeft met betrekking tot de 'nieuwe' aanpak
van bijvoorbeeld het delen of vermenigvuldigen op de basisschool.
Breukencommotie
Recent ontstond er, onder andere op Facebook en Twitter, onder wiskundeleraren
en ouders enige commotie over een andere aanpak van het breukensommetje
3/ 4 × 2/ 3.
Bij de aanpak die ter discussie werd gesteld, wordt de laatste breuk eerst
herleid tot 8/ 12. Daarna wordt via
3/ 4 × 8 = 6 het antwoord
6/ 12 berekend.
Noordhoff brengt in januari 2017 een nieuwe rekenmethode voor het
basisonderwijs op de markt, genaamd Getal & Ruimte junior.
Over die methode wordt uitdrukkelijk gezegd dat deze naadloos aansluit
bij de brugklasdelen van Getal & Ruimte.
Aansluiting met het vmbo
Afgelopen dinsdag vond de conferentie " Rekenen-Wiskunde in aansluiting
van PO naar VMBO" plaats. Zie ook WiskundE-brief 751. Voor de vmbo-leerlingen (vooral
de afdeling BasisBeroeps) geldt dat een aanzienlijk deel van de leerlingen
rekenniveau 1F niet beheerst. Daar is de situatie dus veel ernstiger dan
bijvoorbeeld op het vwo, waar volgens de statistieken bijna alle leerlingen
zich op niveau 1S bevinden.
Was u deelnemer van deze conferentie en zou u iets willen schrijven naar
aanleiding van deze conferentie, dan nodigt de redactie van de WiskundE-brief
u daar van harte toe uit!
gk
|
Wiskunde A en C combineren?
Het combineren van wiskunde A en B is al een paar jaar via een
gedoogconstructie mogelijk. Sinds kort is er een concept wijzigingsbesluit
Eindexamenbesluit VO verschenen waarin onder andere het combineren van
de wiskundevakken wordt geregeld.
Tot
en met 23 december 2016 kan nog op het wijzigingsbesluit worden gereageerd.
In het voorgenomen wijzigingsbesluit wordt vastgelegd ...
"... de mogelijkheid voor de leerling om een in dat onderdeel bedoeld wiskundevak
dat het bevoegd gezag aanbiedt, te kiezen als extra vak, met dien verstande
dat alleen zijn toegestaan de combinatie van wiskunde A en wiskunde B, en de
combinatie van wiskunde B en wiskunde C." |
De combinatie van wiskunde A met wiskunde C is dus niet toegestaan. De vraag is
natuurlijk of dit verbod, nu het nieuwe wiskunde C programma veel minder overlap
met wiskunde A heeft, nog wenselijk is. De Nederlandse Vereniging van
Schooldecanen en Loopbaanbegeleiders (VvSL) schrijft in een brief aan haar leden
hierover het volgende:
"Argument voor de VvSL om destijds te pleiten voor het mogen combineren van wiskunde
A en B was dat NG-leerlingen met het oog op (toen nog) loting en selectie kiezen voor
'veiligheid' en dus wiskunde A, terwijl inhoudelijk voor de vervolgstudie wiskunde B
beter zou zijn geweest. Dit zelfde argument gaat natuurlijk ook op voor leerlingen
in CM. Met het oog op de kans om te slagen is wiskunde C wellicht gunstiger, maar als
je nog niet weet wat je wil studeren, is de inhoud van wiskunde A ook nuttig. Omdat
de wiskundeprogrammas nu zo verschillend zijn, kan de keuze niet uitgesteld worden.
Dit geeft enerzijds het risico dat leerlingen kiezen voor wiskunde A, waardoor de
spoeling voor wiskunde C steeds kleiner wordt; anderzijds bestaat het risico dat
diezelfde mensen gaan zakken op wiskunde A in combinatie met de rekentoets.
Kortom, het zou mooi zijn als de optie om de keuze uit te stellen, doordat het
mogelijk is in beide vakken examen te doen, open staat, net zoals dat voor wiskunde
A en B gaat gelden." |
Natuurlijk kunt u
meedoen
aan de internetconsultatie van de overheid. Maar misschien is het goed dat
wiskundedocenten in het kader van de nieuwe wiskundeprogramma's dit aspect eerst
eens opnieuw met elkaar bespreken, bijvoorbeeld via de WiskundE-brief.
|
Jaarvergadering/studiedag NVvW 2016
|
Vooraanmelding Wiskunde D Online havo
Het project 'Wiskunde D online vwo' loopt voorspoedig. Momenteel
doen 51 scholen met dit project mee. In het schooljaar 2017-2018 willen
wij wiskunde D ook voor de havo online aan gaan bieden.
De opzet van Wiskunde D Online voor havo zal in grote lijnen hetzelfde
zijn als voor vwo:
- 'Wiskunde D online havo' is bedoeld voor scholen met minder dan
tien leerlingen per klas.
- Alle materialen worden vrij toegankelijk gemaakt, inclusief de
videolessen.
- Voor € 150,= per leerling per jaar kunnen leerlingen wekelijks
huiswerk insturen en krijgen de leerlingen individuele feedback op hun
huiswerk.
Van de school verwachten wij dat er per klas een wiskundedocent een
lesuur per week wordt ingezet voor het afnemen en corrigeren van toetsen
en om als aanspreekpunt beschikbaar te zijn voor leerlingen. De
beoogde startdatum voor 'Wiskunde D online havo' is 1 september 2017.
Maak uw interesse kenbaar
Op www.wiskundedonline.nl kunt u meer informatie vinden. Heeft uw
school interesse?
Dan
kunt u dit kenbaar maken door via deze link uw schoolgegevens in te vullen.
Evert van de Vrie (OU)
Johan Gademan en Jos Tolboom (SLO)
|
Het Sierpinskivermoeden
De naam van de Poolse wiskundige Sierpinski (1882-1969) leeft vooral voort
in de naar hem genoemde fractale figuren, zoals de driehoek (of zeef) van
Sierpinski. De laatste jaren trekken ook de naar hem genoemde getallen de
aandacht.
In 1960 bewees Sierpinski dat er oneindig veel getallen k zijn
waarvoor geldt dat k×2 n +1 voor elk
natuurlijk getal n samengesteld is. Twee jaar later werd door John
Selfridge bewezen dat 78.557 zo'n Sierpinskigetal is. Het vermoeden
is nu dat 78.557 ook het kleinste getal is met deze eigenschap.
Selfridge bewees dat 78.557×2 n +1 samengesteld
is door te laten zien dat alle getallen van deze vorm deelbaar zijn door 3, 5, 7,
13, 19, 37 of 73. Er zijn echter kleinere getallen waarvan niet zeker is of het
Sierpinskigetallen zijn. Tot voor kort ging het om zes getallen, te weten 10.223,
21.181, 22.699, 24.737, 55.459 en 67.607.
One down, five to go
Door het inschakelen van veel computerrekenkracht probeert men nu om deze kandidaten
één voor één te elimineren. Eind oktober 2016 werd zo al aangetoond dat
10.223×2 31.172.165 +1, een getal van ruim 9 miljoen cijfers,
een priemgetal is. Dit tegenvoorbeeld is uiteraard genoeg om 10.223 van de lijst
te schrappen. Er blijven nu dus nog vijf getallen over om te onderzoeken.
Het nieuw gevonden priemgetal behoort tot de tien grootste priemgetallen en nestelt
zich daarmee tusen de Mersenne-priemgetallen die in de loop van deze eeuw zijn gevonden.
Zie hiervoor ook WiskundE-brief 726.
gk
|
Wiskunde voor teams
Op vrijdag 18 november 2016 vonden er weer twee landelijke
'wiskunde-voor-teams'-wedstrijden plaats, te weten de
Wiskunde A-lympiade en de Wiskunde B-dag, voor
teams uit 5/6 havo-vwo. De teams van 3 of 4 leerlingen werkten
een dag lang aan een grote wiskundige opdracht. Een opdracht
die een beroep deed op creatief en wiskundig denken.
In totaal deden er 2.800 teams uit 108 scholen mee. De deelnemers
kwamen uit diverse landen. Voor de Wiskunde A-lympiade waren
dat Nederland, Aruba, Sint Maarten, Denemarken, Duitsland, Iran en
Japan. Voor de wiskunde B-dag waren dat Nederland, België,
Duitsland en Slowakije.
Volgend jaar, op 17 november 2017, zijn er weer een Wiskunde
A-lympiade en een wiskunde B-dag.
Ook werd de Wiskunde A-lympiade als "opleidingscompetitie"
georganiseerd voor de eerstejaars voltijd-studenten van de tweedegraads
lerarenopleidingen wiskunde.
Volg
deze link voor meer informatie en voor het opdrachtenarchief.
OnderbouwWiskundeDag
Op 8 februari 2017 wordt de OnderbouwWiskundeDag georganiseerd. Dat is
de teamwedstrijd voor havo/vwo 3. Aan deze dag gaan ongeveer 50
Nederlandse scholen deelnemen.
Volg
deze link voor meer informatie of om uw leerlingen in te schrijven.
|
IMAGINARY nog tot 9 december in Amsterdam
Tot 9 december 2016 verblijft de tentoonstelling IMAGINARY,
wiskunde in sprankelende beelden, in hartje Amsterdam. De gratis
tentoonstelling is van maandag t/m vrijdag van 11:00 tot 16.00
uur te bezoeken.
Vooral schoolklassen zijn van harte uitgenodigd in
VOX-POP,
Binnengasthuisstraat 9, Amsterdam. Maar als het niet te druk is, zijn
andere geïnteresseerden ook van harte welkom.
De studenten van de UvA en van de VU verzorgen op IMAGINARY de
begeleiding.
Klik hier
voor meer informatie over IMAGINARY.
|
De WwF winterverkoop is begonnen
Op de website van
Het Wereldwiskunde Fonds
worden nu ruim 300 boeken en tijdschriften voor vaste prijzen aangeboden. Grijp
nu uw kans om voor een klein bedrag een bijzonder wiskundeboek te scoren!
Na de zeer geslaagde oktoberveiling, die maar liefst € 2.641,= opbracht,
heeft u nu de kans om voor een bijzonder lage prijs, vaak slechts niet meer dan
twee euro, een mooi studie- of schoolboek uit te zoeken. Er zijn tijdens de
winterverkoop ook boeken over didactiek en meer algemene onderwerpen te vinden.
Goed wiskundedoel
De gehele opbrengst wordt besteed aan projecten ten bate van het wiskundeonderwijs
in ontwikkelingslanden. Lees hiervoor onze verslagen in Euclides of kijk
op onze
website naar voorbeelden van projecten.
Tot 30 april 2017 zal het winteraanbod zichtbaar zijn. Daarna starten we weer met
een gloednieuwe en spannende meiveiling.
Jos Remijn, veilingmeester WwF
wereldwiskundeboeken@nvvw.nl
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature Avans hogeschool 's-Hertogenbosch
|
Advertenties
Geef uw rekenonderwijs vorm
Heeft uw school al een rekenbeleid? Uitgeverij Deviant ondersteunt het hele
traject van intake tot examentraining:
- Rekenniveautest.
- Startrekenen leerwerkboeken.
- Startrekenen Online.
- Examencoach.
- Trainingsexamens.
Onze rekenspecialisten komen graag langs voor een adviesgesprek.
Meer informatie? Zie www.uitgeverij-deviant.nl/rekenbeleid.
|
Hoofdauteur wiskunde gevraagd
Educatieve Uitgeverij EduHint, de uitgever van onder andere SmartRekenen,
is vanwege verdere ambitie in het voortgezet onderwijs op zoek naar een
Hoofdauteur Wiskunde
EduHint biedt u een unieke kans om gedreven en met passie aan het roer
te staan van de ontwikkeling van een nieuwe wiskundemethode.
Klik hier voor meer informatie.
Stuur uw sollicitatiebrief met CV naar Watze Winsemius, CTO van EduHint,
watzewinsemius@eduhint.nl. Voor vragen kunt u telefonisch contact opnemen
via 0513-657192 of 06-21566705.
|
Tijd voor vernieuwing?
Het nieuwe jaar staat voor de deur. Waarom dan niet voor een grafische
rekenmachine kiezen die op 2017 is voorbereid? Neem contact op met
p.schadron@hp-prime.nl voor de docentenaanbiedingen van de nieuwe HP
Prime grafische rekenmachine. Waarom de HP Prime klaar voor 2017 is?
- Zeer snelle nieuwe processor.
- Standaard geleverd inclusief gratis emulator-software, ook voor uw leerlingen.
- Een touch screen met kleur en hoogste resolutie.
- Door het CvTE goedgekeurde examenstand.
- Standaard voorzien van krachtige applicaties voor functieonderzoek,
dynamische meetkunde, statistiek, spreadsheet, plotten van impliciete
functies en meer.
- Volledige support van Malmberg en Noordhoff (G&R en MW) online beschikbaar.
- Nederlandse ondersteuning door onze educatief consultant Pieter Schadron (p.schadron@hp-prime.nl)
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over de
HP Prime rekenmachine en voor Nederlands lesmateriaal.
| |
|
MathPlus: interactieve opgaven met directe feedback
" De berekening is minstens even belangrijk als het antwoord"
is een belangrijk uitgangspunt van wiskundeonderwijs. Bij MathPlus
wordt met behulp van de technologie van AlgebraKIT de berekening
beoordeeld. De leerling bepaalt zelf de oplossingsstrategie en AlgebraKIT
analyseert de tussenstappen. De leerling krijgt slimme feedback
en eventueel hints om tot het antwoord te komen.
Maak kennis met de AlgebraKIT en
vraag een gratis proeflicentie aan.
Meer informatie: www.mathplus.nl of sales.vo@malmberg.nl.
|
Ontdek de nieuwe 12e editie van Moderne Wiskunde
Bent u ook benieuwd naar onze nieuwe 12 e editie van
Moderne Wiskunde? Wij presenteren hem graag aan u. Neem contact
met ons op via salesvo@noordhoff.nl en één van onze accountmanagers
komt bij u langs! Onze nieuwe poster nemen zij mee.
|
Laat wiskunde u verblijden
|
Nieuwe trainingen in januari 2017
- Motiveren van leerlingen.
- Differentiëren: Help! Ik heb 30 verschillende leerlingen in mijn rekenles.
- Wiskunde in een iPad/laptop klas.
- Aandacht voor de zwakke rekenaar.
- Rekendidactiek.
ECRW; Peter van Wijk, Madeleine Vliegenthart en Ellen Schoonen.
Kijk op de website voor meer informatie: www.ecrw.nl/nl/trainingsaanbod.
|
|
|