nummer 756, 13 november 2016
Dit nummer wordt gestuurd naar bijna 4500 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Twintig jaar WiskundE-brief
Wanneer de eerste WiskundE-brief precies verscheen, is een beetje
onduidelijk. Wanneer u in het archief (www.wiskundebrief.nl)
duikt, dan zult u merken dat de eerste WiskundE-brieven niet
zijn gedateerd. Vast staat wel dat we rond deze tijd twintig
jaar bestaan.
In die twintig jaar kende de WiskundE-brief een aantal standvastige
redactieleden. Aan de basis van de WiskundE-brief stonden Jos Andriessen
en Gerard Koolstra. Deze twee mannen zijn ook meteen het langst verbonden
geweest aan de WiskundE-brief. Jos was gedurende zo'n vierhonderdvijftig
WiskundE-brieven een zeer gewaardeerd redactielid en maakte na het
terugtreden uit de redactie nog een hele tijd deel uit van het bestuur.
Gerard is binnen de redactie na twintig jaar nog steeds de drijvende
kracht en is ondertussen medeverantwoordelijk voor niet minder dan
zevenhonderdzesenvijftig WiskundE-brieven!
Op naar de duizend
Het aantal abonnees van de WiskundE-brief groeit nog steeds. Geen ander
medium heeft zo'n grote dekking over de doelgroep van wiskundedocenten
binnen het voortgezet onderwijs. Het wekelijks bedienen van bijna 4.500
collega wiskundedocenten is geen sinecure maar de reacties die dagelijks
op de redactie binnenkomen, geven ons de kracht om onverminderd door
te gaan. Misschien zelfs wel tot 2023, het jaar waarin, als we in het
huidige tempo doorgaan, de duizendste WiskundE-brief naar misschien wel
6.000 abonnees zal worden verstuurd.
Maar genoeg gedroomd! Terug naar de realiteit. Voor u ligt WiskundE-brief 756. Voor dit
nummer hebben we enkele organisaties rond wiskunde en wiskundeonderwijs die,
net als wij, al wat langer bestaan, uitgenodigd om een bijdrage te leveren.
Vier organisaties, te weten Pythagoras (1961), Ars et Mathesis
(1983), WisFaq (2001) en WisBase (2001) zijn op die uitnodiging
ingegaan; hun bijdragen staan direct onder deze redactionele bijdrage.
De laatste WiskundE-brief
Welk nummer zal ooit de laatste WiskundE-brief krijgen? Wij willen dat
vooralsnog niet weten. Zolang u dat op prijs stelt, blijven wij met
veel plezier en energie ons best doen om u iedere week weer een nieuwe
WiskundE-brief te bezorgen. Wat ons betreft minstens nóg eens twintig jaar!
redactie
|
Pythagoras (1961)
De redactie van Pythagoras feliciteert de WiskundE-brief met het
twintigjarig bestaan. De wiskundE-brief is al twintig jaar lang een
succesvol communicatiekanaal dat altijd constant is gebleven in een
snel veranderende ICT-wereld.
Op de foto rechts, gemaakt tijdens een redactievergadering in het
Eschermuseum in Den Haag, staan vijf van de acht redactieleden van
het wiskundetijdschrift Pythagoras, te weten Jeanine Daems,
K.P. Hart, Matthijs Coster, Derk Pik en Jan
Guichelaar. Helaas staan de redactieleden Paul Levrie, Alex
van den Brandhof en Christian Eggermont niet op de foto.
We hebben erg veel bewondering voor het werk van de redactieleden Jos
Andriessen, Marja Bos, Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld.
Wat een doorzettingsvermogen om de WiskundE-brief zo lang te handhaven. En
met wat voor kwaliteit! Het is bovendien een plezier om het archief te lezen.
Jaarpuzzel
|
Wij maken graag van deze gelegenheid gebruik om de Pythagoras jaarpuzzel onder
uw aandacht te brengen. Welke vormen kun je allemaal maken met de zeven
basis-pythagons? Doe allemaal mee met deze wedstrijd, die geschikt is voor
leerlingen vanaf de brugklas. De puzzel daagt leerlingen uit om op allerlei
manieren onderzoekend bezig te zijn.
|
Derk Pik
|
Ars et Mathesis (1983)
Ars et Mathesis is al 33 jaar een platform voor mensen met belangstelling
voor kunst in relatie tot wiskunde. Is dat een vreemde combinatie? Ars
et Mathesis denkt van niet.
De combinatie wordt ineens heel vanzelfsprekend wanneer je uitlegt dat
elke tekenaar die perspectief in zijn schets gebruikt, in feite op een
intuïtieve manier wiskunde bedrijft. Zoals een honkballer vooraf ook
geen kogelbanen berekent bij het werpen van een bal. Dan valt het kwartje.
Echte wiskunde
De eerlijkheid gebiedt te erkennen dat er voor het maken van Escher-achtige
vlakverdelingen, Vasarely-achtige opbollingen, DaVinci-achtige stervormen of
Origami-achtige vouwpatronen toch wel wat echte wiskunde komt kijken. Maar je
kunt het jezelf bij het maken van ' wiskunst' natuurlijk precies zo moeilijk
maken als je nog aankunt.
Het netwerk van Ars et Mathesis is divers. Het bestaat uit kunstenaars,
architecten, ingenieurs, wiskundigen, leraren en andere belangstellenden. We
organiseren elk jaar, steeds op de derde zaterdag van november, een symposium
over kunst en wiskunde. De laatste jaren gebeurt dat bijna altijd bij een
onderwijsinstelling. Zo ook dit jaar.
Een dag vol WOW!
Dit jaar valt de Ars et Mathesisdag op 19 november 2016. De dag begint om
9:30 uur en duurt tot 16:00 uur. Het wordt ook dit jaar weer een inspirerende
dag waar naar verwachting meer dan honderd belangstellenden op af zullen komen.
Rekent u op een dag met gegarandeerd enige WOW!-momenten. Op de Ars et Mathesisdag
wordt ook het jaarboek aan onze donateurs uitgereikt. Gedurende de dag zijn er
enkele lezingen maar er is natuurlijk ook volop gelegenheid om elkaar te ontmoeten
rond de tafels van exposanten, die hun kunstwerken met trots laten zien en er graag
met u over discussiëren.
Dit jaar wordt de Ars et Mathesisdag op de Universiteit van Amsterdam, op het
Science Park 904 in Watergraafsmeer, gehouden. Iedereen is welkom. Voor leden
is de toegang gratis; niet-leden betalen € 10,=.
Op onze website
kunt u het
programma vinden en de
bijbehorende nieuwsbrief lezen.
Hans Kuiper, secretaris Ars et Mathesis
|
WisFaq (2001)
De WiskundE-brief bestaat 20 jaar? De tijd vliegt. Ik herinner me de eerste
WiskundE-brief nog wel. Ik heb toen zelfs nog een tijdje het archief bijgehouden!
Bladeren door de oude WiskundE-brieven is altijd aardig. Dan weet je meteen waar
de tijd gebleven is. Je zult zien dat sommige dingen veranderen maar dat er ook
veel dingen hetzelfde blijven. Dat was altijd al zo...
Later hebben de webmasters van wiskunde-sites via Wiskundewebmasters ook nog
van alles gedaan en uitgedacht. Eén van die dingen was WisFaq, de digitale
vraagbaak voor wiskunde(-onderwijs).
WisFaq bestaat nog steeds.
Volgens sommige mensen is het een archeologische vondst. Maar voor anderen
is het nog steeds een bron van inspiratie en plezier. Met meer dan 42.000 vragen
en antwoorden is het een vindplaats van wiskunde, mooie momenten en plezier!
Gefeliciteerd met het 20-jarig bestaan, WiskundE-brief. Waar zouden we zonder
je zijn? ☺
Willem van Ravenstein
|
WisBase (2001)
Op diverse websites vind je wiskundig lesmateriaal en soms ook wiskundeproefwerken.
Een initiatief dat sinds het begin van dit millennium bestaat, is WisBase.nl.
WisBase heeft als doel om de uitwisseling van toetsen tussen wiskundedocenten
te bevorderen.
Op dit moment bevat WisBase een kleine 700 volledige toetsen en zo'n 80 losse
toetsopgaven. Daarnaast staat op WisBase een archief van ruim 300 MULO examens,
waarvan een groot deel met uitwerkingen.
Rechtenvrij
De proefwerken worden vrij van auteursrechten op WisBase gedeeld. Dat geldt ook
voor het overige op WisBase gedeelde materiaal. Er staan dus geen opgaven uit
toetsbundels of methodes in. Nu bestaan veel toetsen natuurlijk uit een combinatie
van zelf geschreven toetsopgaven en opgaven uit de methode. Daarom heeft WisBase
het ook mogelijk gemaakt om losse toetsopgaven in de database te zetten.
Heeft u zelf een mooie toetsopgave ontwikkeld? Deel die mooie opgave dan met
uw collega's op WisBase.nl! Al het materiaal op WisBase.nl is vrijgegeven
onder een Creative Commons licentie.
Registratie
Iedereen kan veel van het materiaal op WisBase.nl bekijken of downloaden. Maar
toetsen en toetsopgaven zijn uitsluitend beschikbaar voor geregistreerde wiskundeleraren.
U kunt zich via deze link
als docent laten registreren.
WisBase.nl wordt mogelijk gemaakt door de Nederlandse Vereniging van
Wiskundeleraren (NVvW).
Erik van den Hout
|
Resultaten rekentoets 2015-2016
Afgelopen vrijdagavond is - met ruim een maand vertraging - de
Rapportage
referentieniveaus 2015-16 gepubliceerd. Op basis daarvan is een beeld
te schetsen van de resultaten van de rekentoets in het afgelopen schooljaar.
Opvallend is dat de percentages onvoldoende bij de rekentoetsafnames wat
hoger liggen dan vorig jaar, behalve bij het vmbo-GT. Daar lagen de cijfers
door veranderingen in de normering dit jaar een stuk hoger dan het jaar
daarvoor. Wanneer we de percentages daarvoor corrigeren, is ook bij het
vmbo-GT sprake van een toename van het percentage onvoldoende.
Onvoldoende eindcijfers
De eindcijfers, in veel gevallen het hoogste cijfer na een aantal herkansingen,
geven een heel ander beeld. Daar zien we de de afgelopen jaren een gestage
afname van de percentages onvoldoende. Bij het vmbo-GT is in het
onderstaande overzicht voor de vergelijkbaarheid steeds de normering van
2015-16 toegepast.
|
2013-14 |
2014-15 |
2015-16 |
BB |
58% |
49% |
34% |
KB |
57% |
41% |
34% |
GT |
18%* |
12%* |
11% |
havo |
53% |
46% |
40% |
vwo |
10% |
8% |
5% |
De verschillen tussen beide overzichten hebben alles te maken met de verruiming
van de herkansingsmogelijkheden. Het afgelopen jaar had iedere kandidaat recht
op vier pogingen en voor die tijd was dat minder. Dat heeft vanzelfsprekend een
positief effect op de eindcijfers. Mogelijk worden de gemiddelden van de
toetsafnames door deze regeling wat negatief beïnvloed omdat juist de 'zwakke'
leerlingen gebruik zullen hebben gemaakt van de extra herkansingen. Een andere
mogelijke verklaring is dat leerlingen vanwege het aantal herkansingsmogelijkheden
hun eerste poging wat minder serieus namen dan voorheen.
De cijfers voor de vmbo-leerlingen hebben betrekking op de 2F-versie van de toets;
de cijfers voor havo en vwo betreffen de 3F-versie. Bij het vergelijken van de
resultaten voor vmbo-BB en vmbo-KB moet in het achterhoofd gehouden worden dat
bij vmbo-BB een gunstiger normering gehanteerd wordt. Deze komt er in de praktijk
op neer dat de BB-leerlingen er een punt bij krijgen.
Risicogroepen
Helaas worden er geen gedetailleerde gegevens per profiel/afdeling verstrekt.
Wel kunnen we zien dat sommige groepen, afgaand op het gemiddelde eindcijfer,
in de problemen (kunnen) komen. Voorbeelden daarvan zijn de CM-leerlingen op
havo (5,0) en de leerlingen van de sector Zorg en Welzijn op vmbo BB en KB
(5,5 en 5,6).
Op korte termijn lopen vooral de CM-leerlingen op het vwo het risico om (mede)
op de rekentoets te zakken. Een gemiddelde van 6,3 wijst op een aanzienlijk aantal,
ik schat minstens 25%, onvoldoendes. Een onvoldoende voor de rekentoets in combinatie
met een onvoldoende voor een ander kernvak heeft in 2017 tot resultaat dat de leerling
zakt. Het ministerie heeft laten berekenen dat indien de uitgebreide
kernvakkenregeling al in 2015-2016 had gegolden, minder dan 1% van de leerlingen
het diploma vanwege de rekentoets niet zou hebben behaald. Men acht dit zo
te zien acceptabel.
gk
|
Schaakspel rond rekenen (vervolg)
In het schaakspel rond rekenen (zie WiskundE-brief 749) is weer een nieuwe zet
gedaan. Staatssecretaris Dekker gaat in een recente brief in op vragen
over het overleg tussen zijn ministerie de Nederlandse Vereniging van
Wiskundeleraren (NVvW) over de uitwerking van hun plannen met rekenen
in het voortgezet onderwijs. Zie ook WiskundE-brief 740.
In zijn
brief van 4 november 2016 geeft Sander Dekker antwoord op
vragen van de PvdA en het CDA. Deze vragen werden door deze partijen
gesteld naar aanleiding van de brief van de NVvW van 12 mei 2016. De
vragen van de PvdA luidden:
"Is de staatssecretaris bereid om op de kortst mogelijke termijn met de
Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren in overleg te treden om haar
alternatieve voorstel voor het voortgezet onderwijs verder uit te werken
en te implementeren? Zo ja, wil de staatssecretaris de Kamer dan daarover
informeren? Zo neen, waarom niet?" |
Geen concreet antwoord
Dekker geeft geen antwoord op deze concrete vragen. Hij memoreert slechts
" de constructieve gesprekken die plaatsvinden tussen de NVvW en medewerkers
van het ministerie" onder verwijzing naar zijn
brief
aan de Kamer van 9 september 2016. Op een soortgelijke vraag van het
CDA geeft hij ook geen concreet antwoord maar verwijst hij opnieuw naar dezelfde
brief en de gesprekken met de NVvW.
Wel praten maar niet over het voorstel
Hij eindigt zijn brief van 4 november 2016 met de volgende zin:
"Ik beschouw de NVvW als een waardevolle partner in het verbeteren van
rekenonderwijs, zoals ik in de brief van 9 september 2016 heb vermeld. De
gesprekken over het verbeteren van het rekenonderwijs tussen de NVvW en het
ministerie van OCW zullen, als het aan mij ligt, ook in de toekomst worden
voortgezet." |
De strategie van Dekker is duidelijk. Hij wil wel met de NVvW praten
maar niet over hun voorstel. Dat voorstel wil hij graag doorschuiven naar
'Onderwijs 2032' zoals in zijn brief van 9 september 2016 valt te lezen.
Komende donderdag
vergadert
de commissie voor OCW van de Tweede Kamer onder meer over de voortgang
van het overleg tussen de NVvW en het ministerie.
Jan Jimkes
|
Handreiking rekentoetsen, aanvulling
In WiskundE-brief 755 werd gemeld dat afrondingsfouten en notatiefouten bij de rekentoets
nog steeds veel voorkomen. Daarbij werd ook genoemd het niet noteren van
de 0 als tweede decimaal bij geldbedragen.
Om misverstanden te voorkomen: Het noteren van (€) 92,50 als (€)
92,5 wordt wel gesignaleerd bij het nakijken van de rekentoetsen maar
niet fout gerekend. Het niet voldoen aan uitdrukkelijk afrondvoorschriften,
zoals Rond af op duizendtallen, of Rond af op een heel getal wordt
uiteraard wel fout gerekend.
In de nieuwste versie van de handreikingen wordt uitdrukkelijk aandacht besteed
aan de mogelijkheid dat meerdere antwoorden, dus niet alleen het bovenste antwoord,
goed worden gerekend.
gk
|
Petitie beroepsprocedure Centraal Examen (reactie)
In WiskundE-brief 755 werden enige toezeggingen van staatssecretaris Sander
Dekker gepubliceerd naar aanleiding van de petitie van initiatiefnemers
Grada Fokkens en Harry Schutjes tot invoering van een fatsoenlijke
beroepsprocedure met betrekking tot het Centraal Examen. In 2014
had ik een bijzondere ervaring met het CvTE. Met die ervaring in het
achterhoofd twijfel ik aan de waarde van de toezeggingen van de
staatssecretaris.
Toen ik in 2014 het CvTE op de hoogte stelde van mijn kritiek over
opgave 13 uit het havo wiskunde B examen, weigerde het CvTE tot drie
maal toe om inhoudelijk op mijn kritiek in te gaan. Zie ook WiskundE-brief 673.
Dat ik niet de enige was met kritiek op deze opgave bleek uit de
examenbespreking van Citotoetsdeskundige Ruud Stolwijk in de Euclides
van september 2014. Hij merkte daar op:
"Criticasters van deze vraag leken deze essentiële toevoeging niet
altijd te hebben gelezen." |
Met deze opmerking toonde hij aan dat de essentie van mijn
kritiek ondanks mijn aandringen nog steeds niet was doorgedrongen
tot het CvTE.
Uiteindelijk gaf Ruud Stolwijk in de Euclides van december 2014
na interventie van Jan van de Craats met moeite bijna, maar nog net
niet helemaal, toe dat de opgave niet in orde was. Hij schreef:
"Zuiver wiskundig gezien is het eerste deel van deze vraag niet te
beantwoorden (...) Naar de mening van de examenmakers (...) was deze
vraag voor de doelgroep begrijpelijk en doenlijk geformuleerd.
De wiskundige onzuiverheid had wellicht voorkomen kunnen worden." |
De aard van het beestje
Het is helaas een bekend verschijnsel bij de examenmakers dat men
het onderwijsveld niet wil 'horen' en dat fouten slechts met de
allergrootste moeite worden toegegeven. Daarom heb ik ook niet
veel vertrouwen in de in WiskundE-brief 755 gepubliceerde toezeggingen van
staatssecretaris Sander Dekker. Hij kan wel bepalen dat het CvTE
docenten en vakverenigingen meer bij de examens moet betrekken maar
daar verandert hij de aard van het beestje niet mee.
Ook zijn toezegging dat bij breed gedragen onvrede over een
examenonderdeel de betreffende vakvereniging in het vervolg bij
het overleg zal worden betrokken, zal mijns inziens niet leiden tot
een enigszins adequate beroepsmogelijkheid. Ik wil daarbij
opmerken dat het niet duidelijk is wat er onder 'onvrede'
wordt verstaan. Ook heb ik moeite met de zinsnede 'breed gedragen'.
Ook wanneer slechts één persoon, en dat kan ook een leerling zijn,
opmerkt dat een examenopgave mogelijk niet correct is, dient er
mijns inziens een goede beroepsprocedure in werking te treden.
Gekissebis
Ik wens het bestuur van de NVvW veel geduld toe bij het onderhouden
van de contacten met CvTE en Cito. Veel sterkte ook bij het vinden
van een weg om als vakvereniging niet betrokken te raken bij het
gekissebis dat ontstaat als een examencommissie niet adequaat handelt.
Riet Bosman
|
Stop dit lerarenregister
De vakbond Leraren In Actie (LIA) is een petitie begonnen
tegen het huidige lerarenregister. De petitie is succesvol;
zondagmiddag was de petitie al ruim 9.500 keer getekend.
LIA is een bond van leraren in het voortgezet onderwijs. De LIA
erkent dat een lerarenregister van nut kan zijn. Een lerarenregister
dat wordt georganiseerd door de beroepsgroep zelf is het onderzoeken
waard. LIA is wel tegen het onlangs door de Tweede Kamer goedgekeurde
(" dit") lerarenregister omdat dat register van bovenaf wordt
opgelegd en onvoldoende draagvlak onder leraren geniet.
Eerste Kamer
Het lerarenregister is inmiddels de Tweede Kamer gepasseerd en
staat nu op de rol van de Eerste Kamer. Met de petitie " Stop dit
lerarenregister" wil Leraren in Aktie de leden van de
Eerste Kamer bewegen tot het stemmen tegen het huidige
wetsvoorstel.
Volg
voor meer informatie deze link. Via deze link kan de petitie eventueel
ook worden getekend.
|
Uitslag Finale Wiskunde Olympiade 2016
De winnaars van de Nederlandse Wiskunde Olympiade 2016 zijn bekend. Het zijn
Levi van de Pol (categorie klas 4 en lager), Thomas Chen
(categorie klas 5) en Wietze Koops (categorie klas 6), alledrie
vijftien jaar oud. Bijzonder is dat zowel Levi als Thomas en Wietze de
maximale score behaalden.
Levi van de Pol is leerling van het Ichtus College in Veenendaal, Thomas
Chen is leerling van het Gymnasium Haganum in Den Haag) en Wietze Koops
is leerling van RSG Stad & Esch & Lyceum in Meppel.
Tijdens de
prijsuitreiking op vrijdagmiddag 11 november 2016 namen de winnaars hun
prijs van € 250,= in ontvangst. In elke categorie ontvingen ook de
nummers 2 tot en met 5 een prijs, variërend van € 50,= tot € 250,=.
Op www.wiskundeolympiade.nl vindt u een overzicht van alle 15 prijswinnaars
van 2016.
Groot deelnemersveld
De Nederlandse Wiskunde Olympiade is een wedstrijd voor middelbare scholieren
met belangstelling voor wiskunde. In januari 2016 deden aan de eerste ronde
van de Olympiade maar liefst 11.101 leerlingen van 347 verschillende scholen
uit het hele land mee. De beste deelnemers per categorie, in totaal 971
leerlingen, werden op 11 maart 2016 uitgenodigd voor de tweede ronde, die op
twaalf universiteiten werd georganiseerd. Aan de finale, die op 16 september
2016 op de Technische Universiteit Eindhoven plaats vond, namen uiteindelijk
nog 148 leerlingen deel.
Nationale selectie
Samen met nog achttien andere veelbelovende finalisten krijgen deze vijftien
prijswinnaars een uitnodiging voor een intensief trainingsprogramma in de periode
november 2016 t/m juni 2017. Uit deze nationale selectie zullen uiteindelijk
zes leerlingen worden geselecteerd voor het team dat Nederland in de zomer van 2017
zal vertegenwoordigen op de Internationale Olympiade in Brazilië. Ook worden
er vier meisjes geselecteerd voor de European Girls Mathematical Olympiad in
Zwitserland en tien leerlingen geselecteerd voor de Benelux Mathematical Olympiad
in België.
|
Uitwerkingen voorbeeldtoets 3F nu ook op Rekentube
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Purmerend
Op het Da Vinci College te Purmerend zijn wij op zoek naar een eerstegraads
collega ter vervanging van een zwangere collega op de dinsdag, de woensdag en
de vrijdag. Het betreft een aanstelling voor 0,6 fte met ingang van 9 januari
2017.
Volg
deze link voor meer informatie.
|
Advertenties
Hoofdauteur wiskunde gevraagd
Educatieve Uitgeverij EduHint, de uitgever van onder andere SmartRekenen,
is vanwege verdere ambitie in het voortgezet onderwijs op zoek naar een
Hoofdauteur Wiskunde
EduHint biedt u een unieke kans om gedreven en met passie aan het roer
te staan van de ontwikkeling van een nieuwe wiskundemethode.
Klik hier voor meer informatie.
Stuur uw sollicitatiebrief met CV naar Watze Winsemius, CTO van EduHint,
watzewinsemius@eduhint.nl. Voor vragen kunt u telefonisch contact opnemen
via 0513-657192 of 06-21566705.
|
Training 'Effectief leren met ICT in de wiskundeles'
|
Laat wiskunde u verblijden
|
Tijd voor vernieuwing?
Het nieuwe jaar staat voor de deur. Waarom dan niet voor een grafische
rekenmachine kiezen die op 2017 is voorbereid? Neem contact op met
p.schadron@hp-prime.nl voor de docentenaanbiedingen van de nieuwe HP
Prime grafische rekenmachine. Waarom de HP Prime klaar voor 2017 is?
- Zeer snelle nieuwe processor.
- Standaard geleverd inclusief gratis emulator-software, ook voor uw leerlingen.
- Een touch screen met kleur en hoogste resolutie.
- Door het CvTE goedgekeurde examenstand.
- Standaard voorzien van krachtige applicaties voor functieonderzoek,
dynamische meetkunde, statistiek, spreadsheet, plotten van impliciete
functies en meer.
- Volledige support van Malmberg en Noordhoff (G&R en MW) online beschikbaar.
- Nederlandse ondersteuning door onze educatief consultant Pieter Schadron (p.schadron@hp-prime.nl)
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over de
HP Prime rekenmachine en voor Nederlands lesmateriaal.
| |
|
|
|