nummer 755, 6 november 2016
Dit nummer wordt gestuurd naar bijna 4500 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Handreikingen rekentoetsen gepubliceerd
Afgelopen maand zijn de
Handreiking rekenen 2F
en de
Handreiking rekenen 3F
voor 2017 gepubliceerd. Deze handreikingen geven inzicht in hoe kandidaten
geantwoord hebben op recente mbo-rekenexamens en vo-rekentoetsen.
In deze handreikingen wordt aan de hand van bepaalde varianten van
de rekentoets speciale aandacht besteed aan de vraag hoe de vanaf
schooljaar 2015-2016 nieuw ingevoerde opgaven door de leerlingen zijn gemaakt.
Het gaat daarbij onder andere om contextrijke opgaven zonder rekenmachine
en (bij 2F) om opgaven waarbij omzetting van eenheden van belang is.
Moeilijk?
In de handreiking worden een aantal 'moeilijke' opgaven onder de loep genomen.
Op het begrip 'moeilijk' wordt uitgebreid ingegaan. Eén van de zaken die hierbij
aan bod komen, is de responstijd, de tijd die leerlingen gemiddeld nodig
hebben voor het beantwoorden van een opgave. Met sommige opgaven (3F) waren de
leerlingen namelijk gemiddeld een minuut of vier bezig en dat is vrij lang als
je 45 opgaven in 120 minuten moet maken. Uiteraard is ook het percentage goede
antwoorden, de zogenaamde p-waarde, een criterium. Bij veel van de
geselecteerde opgaven 3F lag dit percentage onder de 40%.
Analyse
Per handreiking worden een twintigtal opgaven geanalyseerd. Bij iedere opgave
wordt begonnen met de weergave van de opgave, ongeveer zoals een leerling die
op het scherm ziet. Daarna volgen het juiste antwoord en een mogelijke
berekeningswijze.
Het meest interessant zijn de tabelletjes met de meest gegeven antwoorden en
een poging om de meest gemaakte fouten te analyseren. Zo blijken afrondingsfouten
en notatiefouten nog steeds veel voor te komen. Denk hierbij aan het niet
afronden op duizendtallen terwijl dat wel is gevraagd of het noteren van
bedragen waarbij een nul als tweede decimaal niet wordt genoteerd.
Ook de verwarring van de twee betekenissen van het woord 'ton' (1.000 kg of
100.000 euro) komt vrij veel voor. Andere fouten zijn fundamenteler, zoals
het 'verkeerd om delen' en het beantwoorden van vragen die niet zijn gesteld.
In het slothoofdstuk van de handreiking staat een samenvattend overzicht
van veelgemaakte fouten.
gk
|
Petitie beroepsprocedure Centraal Examen (deel 4, slot)
Zoals u heeft kunnen lezen WiskundE-brief 724, WiskundE-brief 730 en WiskundE-brief 743 heeft een aantal
collegas begin 2016 een petitie gestuurd naar de Tweede Kamer en naar
staatssecretaris Dekker naar aanleiding van het afwijzen door het CvTE
van een klacht over het Centraal Examen wiskunde vwo A en C van 2012.
In de petitie werd gepleit voor een adequate beroepsmogelijkheid tegen
een dergelijke afwijzing.
De petitie heeft dit voorjaar geleid tot een gesprek tussen het CvTE en
een delegatie van de ondertekenaars en is daarna op 15 juni 2016 behandeld
in het overleg van de vaste Kamercommissie met de staatssecretaris.
Toezeggingen
Staatssecretaris Sander Dekker heeft daarbij onder andere de volgende
toezeggingen gedaan:
- Docenten moeten meer bij de examens worden betrokken. De staatssecretaris
gaat het CvTE hiertoe opdracht geven en gaat het CvTE hierop ook aanspreken.
- Vakverenigingen zullen in het vervolg bij onder andere het vaststellen van
correctievoorschriften worden betrokken.
- Als er breed gedragen onvrede bestaat over een vraag of een antwoord uit
het antwoordmodel, dan zal de betreffende vakvereniging in het vervolg worden
betrokken bij het overleg hierover.
In de komende Examenmonitor, die over ongeveer een maand zal verschijnen,
zal de staatssecretaris nader op het een en ander ingaan.
De NVvW gaat nu verder
Voor ons, de initiatiefnemers van de petitie, is het tijd om het stokje
door te geven. Wij hebben daarom het Dagelijks Bestuur van de Nederlandse
Vereniging van Wiskundeleraren op de hoogte gebracht van onze ervaringen.
Wij laten het onderhouden van de contacten met de betrokken instanties
inzake deze kwestie nu volledig over aan de NVvW.
In de bestuursvergadering van woensdag 26 oktober 2016 is ons voorstel
voor de afhandeling van de petitie op deze wijze aan de orde geweest. Het
bestuur van de NVvW kon zich zeer goed vinden in ons voorstel om op deze manier
tot een afronding te komen en betuigde dank en respect voor ons initiatief.
Grada Fokkens en Harry Schutjes
|
Database statistiek wiskunde A
Voor de vernieuwde wiskunde A-programma's van havo en vwo
zal de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) een
nationale database maken van leerlinggegevens.
Na aanmelding door de docent kunnen leerlingen een korte online
enquête invullen. Zodra de enquête is afgesloten, ontvangt de
leraar de gegevens van de groep. In december 2016 komen uiteindelijk
de resultaten van alle lesgroepen tezamen beschikbaar.
De enquête is bedoeld voor leerlingen met wiskunde A. Bij de
database zullen later ook opgaven ter beschikking worden gesteld.
Lees
de extra nieuwsbrief van de NVvW van 31 oktober 2016 voor
nadere informatie en de benodigde inschrijfgegevens.
|
Examenperikelen, rectificatie van de NVvW
Naar aanleiding van het artikel "Examenperikelen" in de rubriek
"Vastgeroest" van Ab van der Roest (Euclides 92-1) ontvingen wij al
diverse reacties. Lees bijvoorbeeld WiskundE-brief 751, WiskundE-brief 752 of WiskundE-brief 753. In Euclides 92-2
staat een rectificatie op dit artikel van het bestuur van de Nederlandse
Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW).
Het woord 'rectificatie' is in dit verband mogelijk wat zwaar. Ab van
der Roest is columnist en columnisten mogen in hun column natuurlijk hun
eigen, afwijkende mening ventileren. Het zou hoogstens kwalijk zijn wanneer
Ab als docent op de door hem beschreven manier ook daadwerkelijk zijn examens
zou corrigeren. Dat laatste blijkt gelukkig niet het geval te zijn.
Exacter nakijken
In de gewraakte column pleitte Ab van der Roest voor het op een meer exacte
wijze corrigeren van wiskunde-examens, waarbij recht wordt gedaan aan de
wiskunde. Het bestuur van de NVvW neemt in de 'rectificatie' afstand van
de manier waarop Ab van der Roest het correctievoorschrift zou willen
interpreteren:
"In het artikel 'Vastgeroest' in Euclides 92-1 pleit Ab van der Roest
voor een exactere benadering van de wiskunde. Dit is echter niet in
overeenstemming met de regels die gelden sinds het artikel "Gelijke
monniken, gelijke kappen" in Euclides 90-3 (...) Daarin is duidelijk
dat het CV alleen moet worden gebruikt als de vraag niet geheel goed
is opgelost. De bolletjes geven aan tot waar de leerling is gekomen.
Het CV geeft ook de 'geest' aan waarin moet worden nagekeken." |
Nawoord
In zijn nawoord schrijft Ab van der Roest:
"De reactie van het bestuur lezend, wil ik graag toelichten dat ik in
de geest van de nieuwe regels nakijk. Ik doe dat echter niet van harte,
maar in het besef dat er keuzes gemaakt worden die niet mijn keuzes
zijn. Het exacte van de wiskunde vind ik in strijd met de keuzes die
de CvTE maakte. Dat is het punt dat ik met mijn 'Vastgeroest' wilde
maken." |
|
Rodica Ernst wint NRO-onderwijsprijs
Collega Rodica Ernst heeft afgelopen woensdag de
NRO-onderwijsprijs
ontvangen voor het toepassen van onderzoek in de praktijk van het onderwijs. Zij ontving de prijs voor de door haar ontwikkelde metacognitieve methode om leerlingen gestructureerd
te laten nadenken over opgaven.
Afgelopen zaterdag werd de studiedag van de NVvW gehouden. Tijdens
deze dag gaf Rodica (wiskundedocent aan het Udens College) samen met Plonie Nijhof (wiskundedocent aan het Hermann Wesseling College) een workshop over het expliciet aandacht besteden aan metacognitieve vaardigheden tijdens de wiskundeles. Eerder dit jaar gaf Rodica al lezingen op conferenties van ResearchED te Amsterdam en Oxford en op de Universiteit van Oxford.
META-methode
Om de leerlingen te leren denken in stapjes is de META-methode ontwikkeld. Deze methode omvat drie elementen:
- De META-kaart.
- Het mindmappen.
- Het bespreken van metacognitieve stellingen.
Dit model is gebaseerd op de
IMPROVE-methode
van Mevarech & Kramarski. De META-kaart vormt binnen de methode
het belangrijkste element.
Klik
hier voor een voorbeeld van een META-kaart over goniometrie, bestemd voor 3 vwo.
Degelijk onderbouwd
Een citaat uit het juryrapport:
"De methode is degelijk onderbouwd; er ligt veel en goede wetenschappelijke
literatuur aan ten grondslag. Deze stevige theoretische basis is vertaald
naar veel praktische voorbeelden die toepasbaar zijn voor alle havo en vwo
scholen bij wiskunde en M&O.
De jury vindt het sterk dat de groep die in aanraking is gebracht met de
META-methode geleidelijk aan gegroeid is. Dit creëerde een sneeuwbaleffect,
waardoor de META-methode uiteindelijk breed verspreid is via presentaties en
via trainingen. De impact binnen en buiten de school is groot. De methode
heeft inmiddels vele docenten enthousiast gemaakt, en veel leerlingen hebben
er baat bij." |
Meer
informatie over de META-methode, waaronder een filmpjes met lesmomenten, is hier
te bekijken.
|
Conferentie vo-mbo: Rondom Rekenen
Op woensdag 14 december 2016 wordt op de ReeHorst in Ede
de conferentie 'Rondom Rekenen' georganiseerd met als thema
de agenda rekenonderwijs vbo/mbo. Zie ook WiskundE-brief 749. De conferentie
richt zich op mensen die meer willen weten over de stand van zaken rond
de rekentoets, zoals rekendocenten rekencoördinatoren en onderwijsmanagers.
De dag wordt begonnen met een inleiding door mevrouw Alida Oppers,
directeur-generaal van het ministerie van OCW, gevolgd door "perceptueel
manipulator" Dan LeFay. Daarna volgen twee rondes van anderhalf uur
waarin u kunt kiezen uit ruim veertig workshops en lezingen.
De kosten voor deze conferentie bedragen € 150,=.
Volg
deze link voor meer informatie of om u in te schrijven.
|
Wintersymposium 2017: Raakvlakken tussen wiskunde en informatica
Het wintersymposium 2017 van het Koninklijk Wiskundig Genootschap
heeft als thema 'raakvlakken tussen wiskunde en informatica'.
In dit symposium belichten vier wetenschappers de verschillende facetten
van dit interdisciplinaire onderwerp.
Het Wintersymposium wordt gehouden op zaterdag 14 januari 2017 van 11:00
tot 16:00 uur in de aula van het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht
(Domplein). De zaal is vanaf 10:30 uur geopend. Het symposium richt zich in
de eerste plaats op (aankomende) docenten wiskunde. Leerlingen zijn echter
ook zeer welkom.
De sprekers en hun onderwerpen zijn:
- Wieb Bosma (RU): "Leer mijn computer algebra!".
- Ronald de Wolf (CWI en UvA): "Quantum Computing"
- Sebastiaan Terwijn (RU): "Informatieafstand".
- Lisa Rougetet (Lille): "Machines designed to play Nim games:
a possible (re)use in the modern mathematics curriculum?"
Snel volgeboekt
Indien u zich uiterlijk op 29 december 2016 inschrijft, bedragen de kosten
voor het symposium € 30,= voor KWG-leden en € 35,= voor niet-leden.
Voor studenten, leerlingen en standhouders bedragen de kosten € 15,=. Dit
bedrag is inclusief lunch en consumpties gedurende het symposium. Bij
aanmelding na 29 december wordt er € 5,= extra in rekening gebracht en
bestaat, gezien de grote belangstelling in de afgelopen jaren, het risico
dat het symposium is volgeboekt.
Het Wintersymposium 2017 is geaccrediteerd voor het lerarenregister.
Volg
deze link voor nadere informatie of om u in te schrijven.
Theo van den Bogaart
theo.vandenbogaart@hu.nl
|
Nieuwe cursus analyse bij Mastermath
In het voorjaar wordt er een nieuwe cursus analyse gegeven in
het kader van het zij-instroomprogramma ten behoeve van de eerstegraads
universitaire lerarenopleidingen.
Het gaat om één van de cursussen die zijn ontstaan uit een initiatief
van Mastermath en de Nederlandse vakdidactici in de wiskunde om actie
te ondernemen tegen het tekort aan eerstegraads docenten.
De colleges vinden plaats in de weken 6 tot en met 21 van 2017, steeds
op de woensdagavond van 18:00 tot 20:45 uur. De locatie is nog niet
geheel zeker; de colleges worden óf in Utrecht of op de VU in
Amsterdam gegeven.
Het programma is primair gericht op studenten die een academische
bètamasteropleiding anders dan wiskunde hebben afgerond. Het programma
staat echter ook open voor andere geïnteresseerden, zoals wiskundedocenten
die hun kennis willen verdiepen.
Kijk
hier voor een inhoudelijke beschrijving van het programma. Op
elo.mastermath.nl kunt u nadere informatie vinden over hoe u zich
kunt inschrijven, wat de kosten zijn en dergelijke zaken.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Tilburg
Op het Beatrix College te Tilburg zijn wij op zoek naar een
eerstegraads collega wiskunde. Het gaat om 0,8 à 1,0 fte aan
reguliere uren in de bovenbouw.
Volg
deze link voor meer informatie.
| |
|
Advertenties
Tijd voor vernieuwing?
Het nieuwe jaar staat voor de deur. Waarom dan niet voor een grafische
rekenmachine kiezen die op 2017 is voorbereid? Neem contact op met
p.schadron@hp-prime.nl voor de docentenaanbiedingen van de nieuwe HP
Prime grafische rekenmachine. Waarom de HP Prime klaar voor 2017 is?
- Zeer snelle nieuwe processor.
- Standaard geleverd inclusief gratis emulator-software, ook voor uw leerlingen.
- Een touch screen met kleur en hoogste resolutie.
- Door het CvTE goedgekeurde examenstand.
- Standaard voorzien van krachtige applicaties voor functieonderzoek,
dynamische meetkunde, statistiek, spreadsheet, plotten van impliciete
functies en meer.
- Volledige support van Malmberg en Noordhoff (G&R en MW) online beschikbaar.
- Nederlandse ondersteuning door onze educatief consultant Pieter Schadron (p.schadron@hp-prime.nl)
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over de
HP Prime rekenmachine en voor Nederlands lesmateriaal.
| |
|
Meld u nu aan voor de live webinars
Noordhoff Uitgevers organiseert op donderdag 10 november 2016
een live webinar van Getal & Ruimte 12e editie
onderbouw (14:00−14:30 uur) en Moderne Wiskunde 12e
editie onderbouw (16:00−16:30 uur).
Deze webinars zijn een ideale gelegenheid om in korte tijd én
in uw eigen omgeving meer inzicht te krijgen in onze wiskundemethodes.
Meld
u hier aan voor het live webinar van Getal & Ruimte en/of Moderne
Wiskunde!
|
Effectief leren met ICT in de wiskundeles
|
Laat wiskunde u verblijden
|
|
|