nummer 753, 16 oktober 2016
Dit nummer wordt gestuurd naar bijna 4500 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Nederlands wiskundeonderwijs internationaal vergeleken
Begin oktober verscheen bij de OECD (Organisation for Economic
Co-operation and Development ) de publicatie
Ten
Questions for Mathematics Teachers... and how PISA Can Help Answer Them.
Behalve tips voor wiskundeleraren bevat deze publicatie aardig materiaal voor
wie het Nederlands wiskundeonderwijs tegen een internationale achtergrond wil
bekijken.
In de publicatie wordt ingegaan op zaken als de effectiviteit van verschillende
onderwijsmethoden en de rol van 'toegepaste' en 'zuivere' wiskunde. Naast tips
staan er in de publicatie ook aardige overzichten. Ze zijn meestal gebaseerd op
het PISA-onderzoek van vier jaar geleden (zie WiskundE-brief 654 en WiskundE-brief 656) maar bieden soms
toch ook weer nieuwe en interessante doorkijkjes.
Uit het hoofd
Heel interessant is bijvoorbeeld het overzicht over het belang van ' memorisation
strategies' bij wiskunde in de diverse landen, gebaseerd op enquêtes onder 15-jarige
leerlingen. Op de betrouwbaarheid van dergelijke zelfrapportages is natuurlijk best wat
af te dingen. Maar dat Nederland in de top vijf staat wat betreft die wiskundige
'memorisation strategies' vond ik verrassend.
Bij de vaardigheid die men 'zelfregulatie' noemt, scoren de Nederlandse leerlingen
juist laag. Denk bij deze vaardigheid bijvoorbeeld aan het nagaan wat belangrijke en
minder belangrijke aspecten van de aangeboden stof zijn. En ook wat betreft de
"elaboration strategies" scoort Nederland niet hoog. Onder deze term vallen
vaardigheden met betrekking tot het leggen van verbanden tussen nieuwe en bekende
begrippen, het leggen van dwarsverbanden met andere vakken en het verzinnen van
verschillende oplossingen voor een bepaald probleem.
Toepassingen
Minder verrassend is misschien het overzicht waarin te zien is in welke mate de
vijftienjarigen enerzijds in aanraking komen met 'zuivere', formele wiskunde en
anderzijds worden getraind in het toepassen van wiskunde bij praktische
problemen. Let op: het gaat hierbij dus om het onderwijs zelf en niet om de
resultaten van dat onderwijs.
Landen als Korea en Singapore scoren op beide terreinen hoog. In Zweden en
Denemarken ligt er een sterke nadruk op het toepassen van wiskunde. Nederland
scoort ook hoog bij het toepassen van wiskunde en gemiddeld bij aandacht voor
de meer formele wiskunde.
Wiskundeangst
Er staan ook enkele overzichten in het rapport die aanleiding kunnen zijn tot
een milde vorm van nationale trots. Ik noem:
- In Nederland speelt afkomst, sociale positie en dergelijke zaken nauwelijks
een rol bij de vraag in hoeverre je in aanraking komt met 'toegepaste' wiskunde.
Dat is verder bijna overal anders. Wat betreft de formele wiskunde is het beeld
dan helaas weer een stuk minder rooskleurig.
- De wiskundeangst is in Nederland het laagst. Vooral de meisjes zijn in Nederland
veel minder beducht voor het vak wiskunde dan in veel andere landen. In Denemarken
scoren alleen de jongens op dit aspect nog net iets beter dan in Nederland.
Voor de duidelijkheid: de schaal in het bovenstaande diagram loopt van 20% tot 90%.
In de meeste landen ligt het percentage leerlingen dat zich vaak zorgen maakt
over de wiskundeles dus boven de 50%.
gk
|
Onduidelijkheid over draagvlak lerarenregister
Zoals verwacht, is de Tweede Kamer afgelopen dinsdag akkoord gegaan
met de wettelijke verankering van het Lerarenregister. Een motie om het
draagvlak onder leraren nader te onderzoeken, werd verworpen.
Vlak voor het begin van het debat kwam er een
reactie
van staatssecretaris Dekker op de berichten dat er niet 63.000 leraren maar slechts
ongeveer de helft hiervan geregistreerd zijn. Zie ook WiskundE-brief 752.
Wat blijkt? Bij de 63.000 leraren waarvan de Onderwijscoöperatie beweert dat
ze zich ingeschreven hebben in het lerarenregister zijn ook de mensen meegeteld
die wel zijn begonnen met het inschrijvingsproces, maar dit proces (nog?) niet
hebben afgerond.
Volgens
de Onderwijscoöperatie zijn er momenteel ongeveer 1.000 nieuwe inschrijvingen per
week. Het aantal registraties dat terug te vinden is in het lerarenregister
is de afgelopen week echter met nog geen honderd toegenomen.
Niet vrijwillig
Op dit moment gaat het aantal registraties langzaam richting de 36.000. Daar zitten
echter nogal wat dubbele vermeldingen bij. Zo worden docenten die aan meerdere scholen
verbonden zijn, vaak dubbel geteld. Het aantal geregistreerde leraren bedraagt
momenteel vermoedelijk niet meer dan ongeveer 33.000. Voor een belangrijk deel hiervan,
ruw geschat zo'n 10.000, was de inschrijving niet geheel vrijwillig maar voorwaarde
voor het aanvragen van een lerarenbeurs.
gk
|
Lerarenregister, voor en tegen
In WiskundE-brief 752 en in deze WiskundE-brief schrijft Gerard Koolstra over
het Lerarenregister. Naar aanleiding van deze bijdragen wil ik graag
wat argumenten pro en contra met betrekking tot het Lerarenregister op
een rijtje zetten.
Het valt mij op dat de discussie over het Lerarenregister op dit moment
misschien een beetje zwartwit dreigt te gaan worden. Laat mij proberen om enige
nuance in de discussie aan te brengen. En natuurlijk geef ik u aan het
einde van deze bijdrage mijn mening over het Lerarenregister.
Waarom vóór?
Op dit moment is er binnen onze beroepsgroep sprake van wildgroei. Neem
bijvoorbeeld de enorme toename van bijlesinstituten en huiswerkbegeleidingsinstituten,
waar vooral onbevoegde docenten, veelal studenten, les geven. Klaarblijkelijk
ben je vaardig genoeg om bijles wiskunde te geven als je ooit op de middelbare
school een keer een 8 voor wiskunde hebt gehaald. En neem de vele bijlesdocenten
die jaren geleden het voortgezet onderwijs al verlaten hebben. Van de nieuwste
ontwikkelingen zijn deze docenten vaak niet of nauwelijks op de hoogte.
Die wildgroei zie je ook bij de jaarlijks terugkerende examentrainingen.
Examentrainingen worden vaak hoofdzakelijk door studenten gegeven. Dat gebeurt
weliswaar meestal onder begeleiding maar dat maakt zo'n student natuurlijk nog
geen docent.
Verder staan er op dit moment nog veel onbevoegde docenten voor de klas. Bij
veel andere beroepen moet je tegenwoordig voor van alles gecertificeerd zijn.
Waarom dan niet voor het beroep van docent?
Met het Lerarenregister krijgen we eindelijk de bescherming die onze beroepsgroep
verdient.
Waarom tégen?
Veel geregistreerde cursussen zijn duur en commercieel van aard. En het is
meestal niet bekend hoe ze hun registratie voor het Lerarenregister ooit hebben
verworven. Het is dus maar zeer de vraag of veel cursussen ook werkelijk zinvol
zijn. Wel zijn die cursussen vaak lang en vragen ze veel kostbare tijd van
de toch al zo druk bezette docent.
Stel je voor dat je als docent een voltijds aanstelling hebt. Je zal dan ook
nog maar eens een cursus moeten volgen die je meerdere avonden kost en waarbij
je thuis allerlei werkstukken moet maken. Vaak moet je het ontwikkelde materiaal
dan ook nog eens in je eigen lessen uittesten en daar weer verslag van uitbrengen.
Dat kan je er als docent naast een volledige baan gewoon niet bij hebben.
Wat we nodig hebben, zijn korte na- of bijscholingscursussen waar je binnen
één dag of één middag de nieuwste ontwikkelingen kunt vernemen of wat vaardigheden
bij kunt spijkeren. Totdat er voldoende korte en zinvolle cursussen worden
aangeboden, heeft het Lerarenregister weinig zin en staat het een goede
beroepsuitoefening alleen maar in de weg.
Nog even wachten
Het lerarenregister zal er best wel komen. Het ziet er niet naar uit dat we
dat nog kunnen tegenhouden. Maar willen we dat collega's vanwege een te vroeg
en verkeerd opgestart Lerarenregister overspannen geraken en hun beroep alleen
maar slechter gaan uitvoeren? Laten we liever nog even wachten met dat
Lerarenregister en eerst alle zaken eens wat nauwkeuriger gaan bestuderen.
Tineke van den Berg
|
Examenperikelen (reactie 4)
Met plezier en interesse las ik het artikel 'Examenperikelen' in WiskundE-brief 751
over de manier van opschrijven van berekeningen waar je uiteindelijk, of
direct, de grafische rekenmachine gebruikt. Met hetzelfde plezier las ik
de reacties op dat artikel in WiskundE-brief 752;
Ik denk dat het voor een leerling niet veel uitmaakt op welke manier hij of
zij een antwoord moet opschrijven. Een leerling die begint met Y1=...,
Y2=... en Intersect weet heus wel dat hij of zij
een vergelijking aan het oplossen is. De leerling heeft uit het hoofd geleerd
dat je Y1=..., Y2=... en Intersect
op moet schrijven. Je kunt diezelfde leerling net zo gemakkelijk aanleren dat
je eerst de vergelijking op moet schrijven. De instructie kan eenvoudig luiden:
"Schrijf dat wat je bij Y1 en Y2 invult,
eerst naast elkaar met een gelijkteken ertussen". Maar ik denk niet dat
hierdoor het begrip bij de leerling beter wordt. Het maakt hoogstens de manier
van opschrijven voor de leerling ingewikkelder en voor ons wiskundiger.
Zonder rekenmachinetaal
Ik stel daarom een andere aanpak voor: laat alle rekenmachinetaal gewoon weg!
Die berekening, inclusief rekenmachinetaal, levert toch altijd maar één punt
op. En die stap is voor ons, goed beschouwd, absoluut niet relevant. Laten we
dat punt gewoon geven bij het vinden van het goede antwoord. Zo zou wat mij
betreft deze uitwerking bij de beroemde raaf-opgave uit het examen
havo wiskunde A 2016 voldoende zijn:
uitwerking |
punten |
Het aantal keren dat 'raaf' gegooid wordt, is binomiaal verdeeld met n=15 en p=1/6. |
1 |
Ik wil de kans berekenen dat dit aantal ≤ 2 is. |
1 |
Mijn GR geeft 0,53, dus 53% kans. |
1 |
Bij deze beoordeling hoeft een leerling niet twee keer op te schrijven dat er
moet gelden dat n=15. In dit voorbeeld heb ik de toevalsvariabele nog even geen
letter gegeven.
Eenduidigheid
Ik ben het ermee eens dat er eenduidigheid moet komen over de beoordeling van dergelijke
uitwerkingen. Het mag inderdaad niet zo zijn dat de beoordeling dan afhangt van wie je
docent is en wie je tweede corrector is. Het CvTE zou voor deze eenduidigheid moeten
zorgen. Doet het CvTE dat niet, dan moet de NVvW desnoods maar eens een richtlijn geven.
Het nadeel is dan natuurlijk dat die richtlijn niet rechtsgeldig is. Maar een examinator
of corrector kan zich dan wel op de autoriteit van die richtlijn beroepen.
Remy van Bergen
Minkema College, Woerden
|
Onderzoek op Scholen
Bent u gepromoveerd en werkzaam als docent biologie, informatica, natuurkunde,
scheikunde, techniek of wiskunde binnen het middelbaar beroepsonderwijs of het
voortgezet onderwijs? En wilt u bijdragen aan de schoolontwikkeling door het
uitvoeren van een toegepast, vakdidactisch wetenschappelijk onderzoek?
Dan is tijdelijke aanstelling van postdoconderzoeker op uw school wellicht een
optie. Per september 2017 zijn er nieuwe postdoc-posities beschikbaar.
Via
deze link kunt u meer informatie over het programma "Onderzoek op Scholen" van de
Universiteit Utrecht opvragen.
|
Flitsbijeenkomsten rekentoets 2017
In samenwerking met het het ministerie van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap, het College voor Toetsen en Examens, SLO en Cito organiseert
het Steunpunt taal en rekenen vo dit jaar voor de zesde keer een viertal
flitsbijeenkomsten met uitgebreide informatie over de rekentoets van
2017.
Het programma ziet er als volgt uit:
tijd |
onderdeel |
10:00−10:30 |
Inloop met koffie/thee. |
10:30−12:00 |
Voorlichting van het CvTE over de pilot met 2A-ER en het mondeling ER. |
12:30−13:30 |
Pauze met een broodje voor degenen die zich daarvoor opgegeven hebben. |
13:00−13:30 |
Inloop middagdeel met koffie/thee. |
13:30−14:00 |
OCW: Stand van zaken beleid. |
14:00−14:45 |
CvTE: RTVO 2017, terugblik op 2016 en toelichting op wijzigingen
komend jaar aan de hand van de brochure "Kaders rekentoets vo 2017" en de activiteitenplanning. |
14:45−15:15 |
Pauze. |
15:15−16:00 |
Cito: Toelichting op voorbeeldmateriaal: toetsen en handreiking. |
16:00 |
Informele afsluiting met drankje en hapje. |
U kunt zich ook inschrijven voor alleen het ochtendprogramma of alleen het
middagprogramma. Er zijn geen kosten verbonden aan deelname.
Overzicht
datum |
plaats |
locatie |
bijzonderheden en aanmelding |
dinsdag 1 november 2016 |
Meppel |
Schouwburg Ogterop |
klik hier |
donderdag 3 november 2016 |
Eindhoven |
Aristo Eindhoven |
klik hier |
maandag 7 november 2016 |
Rotterdam |
Postillion WTC |
klik hier |
dinsdag 8 november 2016 |
Lelystad |
Agoratheater |
klik hier |
meer informatie vindt u op www.steunpunttaalenrekenenvo.nl/activiteiten/bijeenkomsten.
|
Volgende week geen WiskundE-brief
Vanwege de herfstvakantie zal er volgende week, 23 oktober 2016,
geen WiskundE-brief verschijnen. Wij wensen u een fijne herfstvakantie
toe.
red
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Tweedegraads vacature te Den Haag
Het Vrijzinnig-Christelijk Lyceum te Den Haag zoekt een docent Wiskunde
ter vervanging wegens zwangerschapsverlof voor 7 à 10 uur met ingang van
1 januari 2017 tot aan het eind van het schooljaar. Het gaat hierbij
om een aantal onderbouwklassen.
Het VCL is een school voor havo en vwo met ongeveer 780 leerlingen. Meer
informatie is te vinden op www.vcl-school.nl.
|
Vacature speciaal onderwijs
Koninklijke Visio Amsterdam zoekt een wiskunde/nask leraar voor
0,588 fte met bij voorkeur een eerstegraads bevoegdheid. Een tweedegraads
bevoegdheid is echter bespreekbaar.
Visio verzorgt voorgezet speciaal onderwijs voor blinde en slechtziende
leerlingen. De functie is daardoor boeiend, afwisselend en zeker uitdagend.
Meer
informatie over deze vacature vindt u hier.
|
Advertenties
Eduhint zoekt medewerkers
Educatieve Uitgeverij EduHint, de uitgever van onder andere de
succesvolle rekenmethode SmartRekenen (al 80.000 gebruikers)
is vanwege grote groei op zoek naar drie nieuwe ambitieuze en
talentvolle collegas:
- Marketing & sales medewerker hbo - fulltime.
- Front-end designer/developer hbo - fulltime.
- Supportmedewerker mbo - parttime of fulltime.
Klik hier
voor meer informatie en om te solliciteren of stuur direct een
sollicitatie naar watzewinsemius@eduhint.nl.
|
ICT-auteurs gezocht
Getal & Ruimte zoekt ICT-auteurs voor het digitale materiaal
van de nieuwe havo/vwo onderbouw editie.
Bent u opgeleid als wiskundedocent en werkt u bij voorkeur als
docent in de onderbouw van havo/vwo? Neemt u dan contact op met
Judith Boertjens, Uitgever Getal & Ruimte,
j.boertjens@noordhoff.nl.
|
Word eerstegraads docent wiskunde
- Lesgeven in bovenbouw havo/vwo?
- Je hebt een aanstelling als docent aan een school waar lesgeven in het eerstegraads gebied mogelijk is?
- Aanscherpen van je didactische vaardigheden?
- Een mooie notering in het Lerarenregister?
- Meer kans op een LC/LD functie?
Volg
naast je werk de Master Leraar Wiskunde.
Open Avond 2 november 2016.
|
|
|
Tijd voor vernieuwing?
Het nieuwe jaar staat voor de deur. Waarom dan niet voor een grafische
rekenmachine kiezen die op 2017 is voorbereid? Neem contact op met
p.schadron@hp-prime.nl voor de docentenaanbiedingen van de nieuwe HP
Prime grafische rekenmachine. Waarom de HP Prime klaar voor 2017 is?
- Zeer snelle nieuwe processor.
- Standaard geleverd inclusief gratis emulator-software, ook voor uw leerlingen.
- Een touch screen met kleur en hoogste resolutie.
- Door het CvTE goedgekeurde examenstand.
- Standaard voorzien van krachtige applicaties voor functieonderzoek,
dynamische meetkunde, statistiek, spreadsheet, plotten van impliciete
functies en meer.
- Volledige support van Malmberg en Noordhoff (G&R en MW) online beschikbaar.
- Nederlandse ondersteuning door onze educatief consultant Pieter Schadron (p.schadron@hp-prime.nl)
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over de
HP Prime rekenmachine en voor Nederlands lesmateriaal.
| |
|
Wiskunde in muziek
Die Kunst der Fuge van Bach
Muzikaal geniaal, wiskundig briljant.
17e eeuwse stellingen van Clavius en Metius (leerboeken
van Bach?) fungeren als tekst voor het koor, bijvoorbeeld Ratio
est ... in een proportiefuga of Regula aurea ... in
een 3(-4?)stemmige fuga.
Uitvoeringen op zaterdag 5 en zondag 6 november 2016.
Kaarten via
www.centrumvooroudemuziekendans.nl/.
| |
|
|
|