nummer 751, 2 oktober 2016
Dit nummer wordt gestuurd naar bijna 4500 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Nieuw redactielid
Mijn naam is Tineke van den Berg en ik ben met ingang van dit schooljaar
redactielid van de WiskundE-brief. De redactie bestaat vanaf heden dus uit
drie mensen. In deze bijdrage stel ik me graag even aan u voor.
In WiskundE-brief 746, de laatste brief van vorig schooljaar, liet de redactie weten, op zoek te
zijn naar een nieuw redactielid met ervaring in het tweedegraadsgebied. Ik heb een
eerstegraads lesbevoegdheid en ik heb voornamelijk les gegeven in de bovenbouw
van het havo en het vwo. Als zodanig voldeed ik niet helemaal aan het profiel maar
na enig aarzelen heb ik besloten om mij toch beschikbaar te stellen.
Ik heb nu de tijd
Na eerst 16 jaar gewerkt te hebben in de gezondheidszorg heb ik jaren geleden
mijn tweedegraads en mijn eerstegraads lesbevoegdheid gehaald. Ik ben
daarna begonnen met een eigen bijlespraktijk aan huis. Vervolgens heb ik gedurende
vijf jaar in het volwassenenonderwijs gewerkt. Uiteindelijk heb ik de overstap
gemaakt naar het reguliere onderwijs en ben ik 11 jaar werkzaam geweest bij het
Rijnlandslyceum in Sassenheim.
Sinds het begin van dit schooljaar ben ik met prepensioen. Ik heb nu dus de tijd
om op een andere manier met mijn beroep bezig te zijn. Het redactielidmaatschap
sluit mooi aan bij mijn voormalige beroep als wiskundedocent. En ik ken de WiskundE-brief
goed; ik ben gedurende het grootste gedeelde van het bestaan van de WiskundE-brief
abonnee geweest. Ik heb al die jaren veel nuttige informatie uit de brief gehaald.
Ik ga als redactielid mijn best doen. Ik vertrouw op een vruchtbare en leerzame
samenwerking met Gerard en Ton.
Tineke van den Berg
|
Correctie centrale examens: nieuwe regels
De vakspecifieke regels in de bindende correctievoorschriften voor de
wiskundevakken op havo en vwo zijn opnieuw aangevuld. Het gaat in dit geval
om het doorrekenen met tussenantwoorden die afgerond zijn.
Over afronden, en met name over het tussentijds afronden, in de examens wordt
jaarlijks veel gediscussieerd, bijvoorbeeld op het forum van de NvvW. Met ingang
van het komende examen staan over dit onderwerp uitdrukkelijk aanwijzingen in het
correctievoorschrift. De regels zijn voor wiskunde A/C en B niet helemaal
gelijk. Voor de duidelijkheid publiceren we hieronder de volledige lijst van
vakspecifieke regels zoals die bij de komende centrale examens wiskunde havo/vwo
van toepassing zijn.
Wiskunde A/C (havo en vwo)
- Voor elke rekenfout wordt 1 scorepunt in mindering gebracht tot het maximum van
het aantal scorepunten dat voor dat deel van die vraag kan worden gegeven.
- De algemene regel 3.6 geldt ook bij de vragen waarbij de kandidaten de grafische
rekenmachine (GR) gebruiken. Bij de betreffende vragen geven de kandidaten een toelichting
waaruit blijkt hoe zij de GR hebben gebruikt.
- Als de kandidaat bij de beantwoording van een vraag een notatiefout heeft gemaakt
en als gezien kan worden dat dit verder geen invloed op het eindantwoord heeft,
wordt hiervoor geen scorepunt in mindering gebracht.
-
- Als bij een vraag doorgerekend wordt met tussenantwoorden die afgerond zijn,
en dit leidt tot een ander eindantwoord dan wanneer doorgerekend is met niet-afgeronde
tussenantwoorden, wordt bij de betreffende vraag één scorepunt in mindering gebracht.
Tussenantwoorden mogen wel afgerond genoteerd worden.
- Uitzondering zijn die gevallen waarin door de context wordt bepaald dat
tussenantwoorden moeten worden afgerond.
- De aftrek voor fouten zoals bedoeld onder 4a en/of fouten bij het afronden van
het eindantwoord bedraagt voor het hele examen maximaal 2 scorepunten.
Regel 3 was vanaf 2015 al van kracht; de regels 4 zijn met ingang van 2017 van kracht.
In de vakspecifieke informatie bij de septembermededeling is deze verandering niet
gemarkeerd als nieuw en daardoor mogelijk niet goed opgevallen. Gelukkig kwam er
hierover een tip binnen bij de redactie. Het meest opvallend is regel 4c, die zegt
dat een kandidaat bij wiskunde A (en C) nooit meer dan 2 scorepunten kan verliezen
door afrondingsfouten.
Wiskunde B (havo en vwo)
- Voor elke rekenfout of verschrijving in de berekening wordt 1 scorepunt in mindering
gebracht tot het maximum van het aantal scorepunten dat voor dat deel van die vraag kan
worden gegeven.
- De algemene regel 3.6 geldt ook bij de vragen waarbij de kandidaten de grafische
rekenmachine gebruiken. Bij de betreffende vragen geven de kandidaten een toelichting
waaruit blijkt hoe zij de GR hebben gebruikt.
- {ontbreekt}
-
- Als bij een vraag doorgerekend wordt met tussenantwoorden die afgerond zijn, en dit
leidt tot een ander eindantwoord dan wanneer doorgerekend is met niet-afgeronde
tussenantwoorden, wordt bij de betreffende vraag één scorepunt in mindering gebracht.
Tussenantwoorden mogen wel afgerond genoteerd worden.
- Uitzondering zijn die gevallen waarin door de context wordt bepaald dat
tussenantwoorden moeten worden afgerond.
- {ontbreekt}
De regels 3 en 4c ontbreken bij wiskunde B dus.
Wordt vervolgd
Het CvTE zal later dit jaar op examenblad een toelichting publiceren. Voor meer algemene
achtergronden wordt verwezen naar de publicatie
Gelijke monniken,
gelijke kappen. Die publicatie verscheen ook in
Euclides 90-3.
Opmerkelijk is trouwens dat in de vakspecifieke informatie geen aandacht wordt besteed
aan tussentijds afronden bij de centrale examens op het vmbo, terwijl ook daar
deze zaak speelt. Zie bijvoorbeeld WiskundE-brief 743. Verder viel me op dat de aanvulling op het
correctievoorschrift die in de maartmededeling werd gepubliceerd over het afronden
van groeifactoren en kansen bij wiskunde C (zie WiskundE-brief 735) nu niet wordt herhaald.
Maar er komt nog een vervolg...
gk
|
Digitale Examens
Een reactie op de septembermededeling 2017.
In WiskundE-brief 750 kon u vorige week lezen dat uit de "septembermededeling 2017" volgt
dat de digitale examens voor vmbo BB en KB in 2017 niet verplicht zijn. Scholen
zijn dus vrij om te kiezen voor een schriftelijk of een digitaal examen.
Verder was er in de septembermededeling te lezen dat er in de Tweede Kamer nog
gaat worden gedebatteerd over het openbaar maken van de digitale examens. Van
belang is niet alleen dat de digitale examens openbaar worden gemaakt maar ook
de wijze waarop dit gebeurt. Het CvTE geeft aan dat 50% van de digitale examens
nu al openbaar zijn.
Inderdaad is er via de link
Oefenen
voor BB en KB een variant voor 2016 toegankelijk gemaakt. Maar zou het CvTE daar op
doelen met die genoemde 50%? Deze site met oefenmogelijkheid was er vorig schooljaar
ook al met een ander BB examen en dat oefenexamen hebben we natuurlijk ook gebruikt
bij onze examenvoorbereiding.
Vijftig procent?
Het probleem dat ik aan de kaak wil stellen, is het volgende. Er wordt steeds
één examen via internet beschikbaar gesteld terwijl er twee examens achter het
inlogscherm van Facet als oefenexamen beschikbaar komen. Bij elkaar drie examens
dus. Als de CvTE beweert 50% van de digitale examens openbaar te hebben gemaakt,
waar kan ik met de leerlingen dan terecht om al die andere examens digitaal te
oefenen? Met de kaderleerlingen (die bij ons schriftelijk examen doen) oefenen we
ieder jaar wel vijf examens. Met de basisleerlingen moeten we noodgedwongen het
digitaal oefenen tot drie examens beperken. De rest oefenen we maar schriftelijk.
Op www.examenblad.nl kun je van jaren terug examens ophalen en oefenen. Iets
dergelijks zou er naar mijn mening, en naar de mening van veel van mijn collega's,
ook voor de digitale examens moeten komen.
In de septembermededeling was ook te lezen dat er een pilot komt voor het gebruik
van de toolbox uit de KB examens in de digitale BB examens. Dit najaar volgt hierover
meer informatie via de examensecretarissen en de geregistreerde wiskunde BB docenten.
Website
Ook dit schooljaar blijf ik de ontwikkelingen op het gebied van de digitale
wiskunde-examens in het vmbo kritisch volgen. U leest meer over de septembermededeling
2017 en over de digitale examens op mijn website:
Digitale examens wiskunde vmbo.
Ik wil iedereen die met dit onderwerp te maken heeft van harte uitnodigen om deze site
te bezoeken. Mijn website heeft namelijk tot doel, de discussie over de digitale wiskunde
examens in het vmbo te bevorderen.
Ruud Jongeling
|
Examenperikelen
Met verbazing heb ik in Euclides nummer 1 een artikel van Ab van der Roest
over de eindexamencorrectie gelezen. Omdat reageren via Euclides mij te lang gaat
duren, reageer ik liever via de snelle WiskundE-brief.
Ab is één van de cursusleiders van de NVvW-cursus ' Hoe kijk je een examen na'.
Misschien is zijn opmerkelijke stukje alleen bedoeld om discussie uit te lokken.
Wel, op die uitlokking ga ik graag in.
Oplossen van een vergelijking?
Het eerste voorbeeld dat Ab behandelt, is een vraag uit het havo wiskunde B examen
van 2016 zoals deze hieronder staat.
De grafiek van de functie en de lijn snijden elkaar op de x-as en in nog een
tweede punt. Gevraagd wordt om de x-coördinaat van dit punt in twee decimalen
nauwkeurig te berekenen.
Het officiële correctievoorschrift schrijft het volgende voor:
Ab gaat ervan uit dat de leerling aan de eerste regel uit dit correctievoorschrift
moet hebben voldaan. Anders gaat het eerste punt verloren. Daarna moet de leerling
kwadrateren en zo de vergelijking oplossen. Ab van der Roest vindt het fout wanneer
leerlingen direct de grafische rekenmachine pakken. Hij schrijft letterlijk:
"Als een leerling fout begint, heeft hij helemaal geen recht op punten, ook al staat
er iets goeds. Dus zonder de eerste regel geen punten." |
Als je regel 1 uit het correctievoorschrift opschrijft, dan heb je dat eerste punt
natuurlijk binnen. Als je die eerste regel echter niet hebt maar je met je grafische
rekenmachine het antwoord bepaalt en het gebruik van de grafische rekenmachine goed
uitlegt, vind ik dat, in tegenstelling tot Ab, echter ook uitstekend.
De vraagstelling stuurt mijns inziens sterk aan op het bepalen van snijpunten met de
grafische rekenmachine. Bij het plotten komt die hele vergelijking dan misschien niet
eens in je gedachten. De opgave gaat over grafieken en de opdracht luidt bereken
en niet bereken exact. Het correct beschrijven hoe je met de grafische
rekenmachine aan de oplossing komt, moet volgens mij dan ook meteen al de eerste twee
punten opleveren. Goed kiezen en goed afronden zal dan het laatste punt opleveren.
Een Casio grafische rekenmachine met SolveN(vergelijking) geeft meteen al twee
antwoorden. In dat geval heb je de vergelijking dus genoteerd en moet je naar mijn idee
ook je drie punten voor het juiste antwoord krijgen.
Binomiale verdeling
Een tweede voorbeeld dat Ab van der Roest behandelt, komt uit het examen havo wiskunde
A 2016. Die vraag gaat over een spel met een speciale dobbelsteen waarbij op één van de
zes vlakken een raaf staat. De kandidaat wordt gevraagd om de kans te berekenen dat
bij de eerste 15 worpen er hoogstens 2 keer "raaf" wordt gegooid. Het correctievoorschrift
schrijft hier het vogende voor:
Ook hier vindt Ab dat de examenkandidaat de eerste regel precies zo moet opschrijven,
op straffe van het verlies van het eerste punt. Hij schrijft dat hij het fout vindt
wanneer er alleen zoiets staat als: binomcdf(15,1/6,2) = 0,53. Ik lees
uit zo'n antwoord echter dat de leerling ontdekt heeft dat het aantal raven binomiaal
verdeeld is met n=15 en p=1/6 én dat de kans op 2 of minder successen moet worden
uitgerekend. Dat is precies wat het correctievoorschrift ook aangeeft. Die eerste regel
in het correctievoorschrift staat er alleen maar om de examinator in staat te stellen
om bij een gedeeltelijk juiste uitwerking nog een punt toe te kennen.
Deze manier van nakijken is op de examenvergaderingen van de afgelopen jaren steeds
goedgekeurd. Laten we dat alsjeblieft zo houden. Er staat in de uitwerking
binomcdf(15,1/6,2) = 0,53 geen onzin. Je ziet in die uitwerking
dat alles goed begrepen is en de manier van berekenen wordt gewoon netjes opgeschreven.
Simon Biesheuvel
|
Ontwikkeling van het aantal wiskundestudenten op het HBO
In WiskundE-brief 748 besteedde ik aandacht aan de matige ontwikkeling van het aantal
wiskundestudenten op de universiteiten. Op het HBO bestaat de opleiding
"Toegepaste Wiskunde". En deze opleiding groeit hard!
Heel spectaculair is daar de ontwikkeling van de aantallen eerstejaars studenten,
zoals de grafiek hieronder laat zien.
Bij deze grafiek moet wel de kanttekening geplaatst worden dat het op het HBO
om relatief bescheiden aantallen gaat. Het aantal wiskundestudenten aan
universiteiten bedraagt een paar duizend en op het HBO gaat het om nog geen
duizend studenten:
De groei bij de HBO-opleiding toegepaste wiskunde is duidelijk en de verhouding tussen mannen en vrouwen wordt daar langzamerhand iets evenwichtiger. In 2015 was 35% van de studenten van het
vrouwelijk geslacht. Voor 2016 heb ik nog geen cijfers over de man-vrouw verdeling.
Helaas biedt de ontwikkeling van het aantal gediplomeerden een wat minder rooskleurig
beeld. De spectaculaire stijging van de instroom is nog niet terug te zien in de
aantallen studenten die de opleiding succesvol hebben afgerond.
gk
Gebaseerd op gegevens van DUO en op gegevens van de opleidingen, verzameld door
Klaas-Jan Wieringa van de NHL.
|
Webklas "Het Mandelbrot Mysterie" voor leerlingen.
Heeft u leerlingen die in vwo 5/6 zitten en veel interesse in wiskunde hebben?
Wijs deze leerlingen dan eens op de UvA-webklas "Het Mandelbrot Mysterie" die van
4 november tot 2 december 2016 wordt georganiseerd.
De webklas is een korte, vanuit huis te volgen wiskundige introductiecursus. Via
internet hebben de deelnemers contact met docenten en medestudenten. Deze webklas
kan een mooi middel voor de leerling zijn om er achter te komen of een studie wiskunde
misschien een interessante keuze zou kunnen zijn.
Centraal in deze webklas staat één van de meest gecompliceerde en mysterieuze
objecten uit de wiskunde: de Mandelbrotverzameling. De webklas duurt ongeveer twaalf
uur, verdeeld over vier weken. Per week heeft de leerling dus een studielast van
ongeveer drie uur. Die tijd wordt besteed aan het lezen van de teksten, het via
een internetforum discussiëren met docenten en andere deelnemers en het werken
aan projecten en aan de soms behoorlijk ingewikkelde opdrachten.
Het Mandelbrot Mysterie
De Mandelbrotverzameling staat vooral bekend om de prachtige plaatjes en de
inzoomanimaties. De verzameling heeft echter ook een diepe wiskundige betekenis.
Denk bijvoorbeeld aan de raakvlakken die de Mandelbrotverzameling heeft met de
wiskundige chaostheorie. Chaostheorie speelt een belangrijke rol bij het
voorspellen van het weer, het bestuderen van populatiegroei en het berekenen van
satellietbanen.
Deelname
De webklas richt zich in eerste instantie op de individuele deelnemer. Een
klasgewijze deelname is echter ook mogelijk. Per klas kan dan wekelijks maximaal
één werkstuk worden ingeleverd. De begeleidende docent ontvangt dan instructies
over hoe de overige werkstukken moeten worden nagekeken.
Leerlingen
kunnen zich via deze link aanmelden. Voor vragen kunt u een mail sturen naar
mandelbrotmysterie2016@gmail.com.
Het Mandelbrot team
|
Conferentie "Rekenen-Wiskunde in de aansluiting van PO naar VMBO"
Op dinsdag 22 november 2016 organiseren de NVvW, de NVORWO en SLO
de conferentie 'Rekenen-Wiskunde in de aansluiting van PO naar VMBO'.
De conferentie is bedoeld voor leraren uit de bovenbouw van het primair
onderwijs en leraren uit de onderbouw van het vmbo die rekenen en/of
wiskunde verzorgen.
Er wordt veel ondernomen om de aansluiting van primair onderwijs (po)
naar voortgezet onderwijs (vo) voor leerlingen zo soepel mogelijk te laten
verlopen, ook voor rekenen-wiskunde. Denk bijvoorbeeld aan de invoering
van de referentieniveaus, het ontwikkelen van beschrijvingen van doorlopende
leerlijnen en het bestaan van povo-samenwerkingsprojecten. Toch blijft de
overgang voor veel leerlingen lastig en is de inhoudelijke aansluiting voor
leraren moeilijk. We vroegen leraren van de bovenbouw po en onderbouw vmbo
welke knelpunten leerlingen en zijzelf ervaren binnen het vak rekenen-wiskunde
en welke wensen en behoeftes zij hebben ter verbetering van de aansluiting.
Deze conferentie gaat in op de genoemde wensen en behoeftes uit de praktijk.
Programma
Kees Hoogland, expert op het gebied van rekenen-wiskunde in zowel
het po als het vo, verzorgt de openingslezing. Hij legt in zijn lezing
de focus op 'het succes bij rekenen-wiskunde'.
Verder bestaat het programma uit verschillende praktijkgerichte workshops
met onderwerpen als:
- Het gebruik van het uitrekenpapier als hulpmiddel voor de leerkracht.
- Een praktijkvoorbeeld van samenwerking tussen po en vo.
- Hoe de doorgaande lijnen voor 'breuken' en het 'metriek stelsel' versterkt
kunnen worden.
- Welke rol 'passende perspectieven' kunnen spelen om de aansluiting voor
leerlingen naar het vmbo te verbeteren.
Plaats, datum, kosten
De conferentie wordt op 22 november 2016 van 10:00 tot 16:00 uur gehouden in
de Nieuwe Buitensociëteit aan het Stationsplein 1 in Zwolle. De toegang is
€ 75,= per bezoeker. Koffie, thee, lunch en materialen zijn bij deze kosten
inbegrepen.
Het
definitieve
programma en de beschrijving van de plenaire lezingen en workshops vindt u hier.
U kunt zich via die link ook inschrijven voor de conferentie. De conferentie
is aangemeld bij het Lerarenregister.
Anneke Noteboom (SLO / NVORWO)
|
Cursus Wiskunde C in Purmerend
Het nieuwe Wiskunde C-programma bevat de domeinen "Vorm en Ruimte"
en "Logisch Redeneren". De afgelopen jaren onderwees pilot-docent
en cursusleider Piet Versnel deze onderwerpen op het Da Vinci
College in Purmerend.
In de cursus Wiskunde C zal Piet Versnel zijn expertise
aan ons doorgegeven. Ook is er tijdens de cursus ruimte voor het maken
en uitwisselen van eigen lesmateriaal. Doelstelling van de cursus Wiskunde
C is enerzijds het verwerven van een grondige kennis van de nieuwe domeinen
en anderzijds het vergroten van het didactisch arsenaal om deze stof aan
leerlingen over te brengen.
Tijdstippen en aanmelding
De bijeenkomsten worden gehouden op dinsdag 25 oktober 2016, donderdag 10
november 2016 en woensdag 23 november 2016 op het
Da
Vinci College, Johanna Naberstraat 218 in Purmerend. Cursustijden zijn
steeds van 16:45 tot 21:00 uur.
De kosten bedragen € 150,= voor Bètapartnerscholen en € 200,= voor
niet-Bètapartnerscholen. Deelnemers ontvangen een nascholingscertificaat.
U kunt
zich via deze link voor de cursus aanmelden.
Kees Temme ( kees.temme@uva.nl)
|
Zelf opdrachten en/of lesmateriaal voor statistiek maken
De regionale steunpunten Leiden en Zuid-Holland organiseren een nascholing aan
in de vorm van een professionele leergemeenschap (PGL). In deze nascholingscursus
gaan deelnemers in kleine groepen werken aan het ontwikkelen van les- en toetsmateriaal.
Denk bij dat materiaal bijvoorbeeld aan een lessenserie voor havo/vwo statistiek,
aan een handleiding voor het gebruik van statistiek in profielwerkstukken, aan praktische
opdrachten of korte onderzoeksopdrachten voor wiskunde A/C of aan een praktische
opdracht statistiek voor wiskunde B.
De cursus is niet alleen bedoeld voor wiskundedocenten. Ook docenten uit andere disciplines,
zoals natuurkunde, scheikunde, biologie, economie of aardrijkskunde, zijn welkom op deze nascholing.
Meedoen is gebruiken
De groepen bepalen zelf het onderwerp waaraan wordt gewerkt. Waar mogelijk zullen er experts
uitgenodigd worden voor de professionele ondersteuning. Bij deelname aan de PLG is het verplicht
om het ontwikkelde materiaal in de eigen praktijk uit te proberen. Meedoen is gebruiken.
De bijeenkomsten van de PLG zijn gepland op 13 oktober 2016, 17 november 2016,
15 december 2016, 19 januari 2017 en 9 maart 2017, steeds van 16:00 tot 20:00 uur.
U
kunt zich via deze link aanmelden.
Peter Kop & Wim Caspers
|
Online nascholingen GeoGebra
|
International Commission on Mathematical Instruction
ICMI, de International Commission on Mathematical Instruction,
is de dochterorganisatie van de IMU (International Mathematical Union)
die zich wereldwijd bezighoudt met de kwaliteit van het wiskundeonderwijs.
Zie ook www.mathunion.org/icmi.
Eén van de activiteiten is het eens in de vier jaar organiseren van het
International Congress on Mathematical Education (ICME). Het laatste congres
vond afgelopen zomer plaats in Hamburg. Daar vond ook de plenaire vergadering
plaats van de ICMI en werd een nieuw 'executive committee' benoemd. Voorzitter
van het 'executive committee' is Jill Adler uit Zuid-Africa. Tot
secretaris-generaal is Abraham Arcavi uit Israël benoemd.
De vertegenwoordiger van Nederland in ICMI is Paul Drijvers
( p.drijvers@uu.nl).
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Boxtel
Het Jacob-Roelandslyceum (havo, atheneum en gymnasium) te Boxtel zoekt per
1 november 2016 of eerder een eerstegraads docent LC/LD wiskunde voor 1,0 fte.
Het Jacob-Roelandlyceum is een innovatieve school met een Learning Lab en een
verzameling lesruimtes waar op verschillende manieren geleerd kan worden. Iedere
leerling beschikt over een laptop.
Meer
informatie vindt u via deze link. Uw motivatiebrief en CV kunt u sturen aan mevr. M. van der Lee, m.lee@jrl.nl.
|
Eerstegraads vacature te Den Haag
Het Segbroek College in Den Haag zoekt met ingang van 1 november 2016 een
eerstegraads docent wiskunde voor 0,650 fte.
Het Segbroek College is een openbare scholengemeenschap voor mavo, havo en vwo.
Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website van de school: www.segbroek.nl.
|
Advertenties
Wiskunde Academie in de 12e editie Getal & Ruimte
In de nieuwe
12e
editie van Getal & Ruimte havo/vwo onderbouw zetten we onze samenwerking met de
Wiskunde Academie voort. De videos zijn qua opzet gelijk aan die bij de 11 e
editie Tweede Fase en zijn voor gebruikers van Getal & Ruimte beschikbaar.
|
Oproep testen pilotmateriaal 2A/ER
Het ECRW roept docenten op om experimenteel lesmateriaal voor de
doelgroep 2A/ER te testen met leerlingen.
Indien u kennis wilt nemen van het materiaal, kunt u contact
opnemen met e.schoonen@ecrw.nl. Mocht u zelf niet met de doelgroep
werken, dan zouden wij het zeer op prijs stellen dat u dit bericht
doorgeeft aan collega's die dit wel doen.
Op 14 november 2016 start de Cursus rekencoördinator in Utrecht. Er zijn
6 bijeenkomsten. Meer informatie en inschrijven: www.ecrw.nl.
|
|
|