nummer 751, 2 oktober 2016

Dit nummer wordt ge­stuurd naar bijna 4500 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Nieuw redactielid

 
Mijn naam is Tineke van den Berg en ik ben met ingang van dit school­jaar redac­tielid van de Wiskun­dE-brief. De redac­tie bestaat vanaf heden dus uit drie mensen. In deze bijdra­ge stel ik me graag even aan u voor.
In Wiskun­dE-brief 746, de laatste brief van vorig school­jaar, liet de redac­tie weten, op zoek te zijn naar een nieuw redac­tielid met erva­ring in het tweede­graads­gebied. Ik heb een eerste­graads lesbe­voegd­heid en ik heb voorna­melijk les gegeven in de boven­bouw van het havo en het vwo. Als zodanig voldeed ik niet hele­maal aan het profiel maar na enig aarze­len heb ik beslo­ten om mij toch beschik­baar te stellen.
Ik heb nu de tijd
Na eerst 16 jaar gewerkt te hebben in de gezond­heids­zorg heb ik jaren geleden mijn tweede­graads en mijn eerste­graads lesbe­voegd­heid gehaald. Ik ben daarna begon­nen met een eigen bijles­prak­tijk aan huis. Vervol­gens heb ik geduren­de vijf jaar in het volwas­senenon­derwijs gewerkt. Uitein­delijk heb ik de over­stap gemaakt naar het regulie­re onder­wijs en ben ik 11 jaar werk­zaam geweest bij het Rijn­landsly­ceum in Sassen­heim.
Sinds het begin van dit school­jaar ben ik met prepen­sioen. Ik heb nu dus de tijd om op een andere manier met mijn beroep bezig te zijn. Het redac­tielid­maat­schap sluit mooi aan bij mijn voorma­lige beroep als wiskun­dedo­cent. En ik ken de Wiskun­dE-brief goed; ik ben geduren­de het groot­ste gedeel­de van het bestaan van de Wiskun­dE-brief abonnee geweest. Ik heb al die jaren veel nuttige informa­tie uit de brief gehaald.
Ik ga als redac­tielid mijn best doen. Ik ver­trouw op een vrucht­bare en leerza­me samen­werking met Gerard en Ton.
Tineke van den Berg

 

Correctie centrale examens: nieuwe regels

De vakspe­cifieke regels in de binden­de correc­tievoor­schrif­ten voor de wiskun­devak­ken op havo en vwo zijn opnieuw aange­vuld. Het gaat in dit geval om het doorre­kenen met tussen­antwoor­den die afge­rond zijn.
 
Over afron­den, en met name over het tussen­tijds afron­den, in de examens wordt jaar­lijks veel gedis­cussi­eerd, bijvoor­beeld op het forum van de NvvW. Met ingang van het komende examen staan over dit onder­werp uitdruk­kelijk aanwij­zingen in het correc­tievoor­schrift. De regels zijn voor wiskun­de A/C en B niet hele­maal gelijk. Voor de duide­lijk­heid publice­ren we hieron­der de volledi­ge lijst van vakspe­cifieke regels zoals die bij de komende centra­le examens wiskun­de havo/vwo van toepas­sing zijn.
Wiskun­de A/C (havo en vwo)
  1. Voor elke reken­fout wordt 1 score­punt in minde­ring ge­bracht tot het maximum van het aantal score­punten dat voor dat deel van die vraag kan worden gegeven.
  2. De algeme­ne regel 3.6 geldt ook bij de vragen waarbij de kandida­ten de grafi­sche rekenma­chine (GR) gebrui­ken. Bij de betref­fende vragen geven de kandida­ten een toelich­ting waaruit blijkt hoe zij de GR hebben ge­bruikt.
  3. Als de kandi­daat bij de beant­woor­ding van een vraag een notatie­fout heeft gemaakt en als gezien kan worden dat dit verder geen invloed op het eindant­woord heeft, wordt hier­voor geen score­punt in minde­ring ge­bracht.
    1. Als bij een vraag doorge­rekend wordt met tussen­antwoor­den die afge­rond zijn, en dit leidt tot een ander eindant­woord dan wanneer doorge­rekend is met niet-afgeron­de tussen­antwoor­den, wordt bij de betref­fende vraag één score­punt in minde­ring ge­bracht. Tussen­antwoor­den mogen wel afge­rond geno­teerd worden.
    2. Uitzon­dering zijn die geval­len waarin door de context wordt bepaald dat tussen­antwoor­den moeten worden afge­rond.
    3. De aftrek voor fouten zoals bedoeld onder 4a en/of fouten bij het afron­den van het eindant­woord be­draagt voor het hele examen maxi­maal 2 score­punten.
Regel 3 was vanaf 2015 al van kracht; de regels 4 zijn met ingang van 2017 van kracht. In de vakspe­cifieke informa­tie bij de septem­bermede­deling is deze verande­ring niet gemar­keerd als nieuw en daar­door moge­lijk niet goed opgeval­len. Geluk­kig kwam er hier­over een tip binnen bij de redac­tie. Het meest opval­lend is regel 4c, die zegt dat een kandi­daat bij wiskun­de A (en C) nooit meer dan 2 score­punten kan verlie­zen door afron­dings­fouten.
Wiskun­de B (havo en vwo)
  1. Voor elke reken­fout of ver­schrij­ving in de bereke­ning wordt 1 score­punt in minde­ring ge­bracht tot het maximum van het aantal score­punten dat voor dat deel van die vraag kan worden gegeven.
  2. De algeme­ne regel 3.6 geldt ook bij de vragen waarbij de kandida­ten de grafi­sche rekenma­chine gebrui­ken. Bij de betref­fende vragen geven de kandida­ten een toelich­ting waaruit blijkt hoe zij de GR hebben ge­bruikt.
  3. {ont­breekt}
    1. Als bij een vraag doorge­rekend wordt met tussen­antwoor­den die afge­rond zijn, en dit leidt tot een ander eindant­woord dan wanneer doorge­rekend is met niet-afgeron­de tussen­antwoor­den, wordt bij de betref­fende vraag één score­punt in minde­ring ge­bracht. Tussen­antwoor­den mogen wel afge­rond geno­teerd worden.
    2. Uitzon­dering zijn die geval­len waarin door de context wordt bepaald dat tussen­antwoor­den moeten worden afge­rond.
    3. {ont­breekt}
De regels 3 en 4c ontbre­ken bij wiskun­de B dus.
Wordt ver­volgd
Het CvTE zal later dit jaar op examen­blad een toelich­ting publice­ren. Voor meer algeme­ne achter­gronden wordt verwe­zen naar de publica­tie Gelijke monni­ken, gelijke kappen. Die publica­tie ver­scheen ook in Eucli­des 90-3.
Opmerke­lijk is trou­wens dat in de vakspe­cifieke informa­tie geen aan­dacht wordt besteed aan tussen­tijds afron­den bij de centra­le examens op het vmbo, terwijl ook daar deze zaak speelt. Zie bijvoor­beeld Wiskun­dE-brief 743. Verder viel me op dat de aanvul­ling op het correc­tievoor­schrift die in de maartme­dede­ling werd gepubli­ceerd over het afron­den van groei­facto­ren en kansen bij wiskun­de C (zie Wiskun­dE-brief 735) nu niet wordt her­haald. Maar er komt nog een vervolg...
gk

 

Digitale Examens

Een reactie op de septem­bermede­deling 2017.
In Wiskun­dE-brief 750 kon u vorige week lezen dat uit de "septem­bermede­deling 2017" volgt dat de digita­le examens voor vmbo BB en KB in 2017 niet ver­plicht zijn. Scholen zijn dus vrij om te kiezen voor een schrif­telijk of een digi­taal examen.
Verder was er in de septem­bermede­deling te lezen dat er in de Tweede Kamer nog gaat worden gedebat­teerd over het open­baar maken van de digita­le examens. Van belang is niet alleen dat de digita­le examens open­baar worden gemaakt maar ook de wijze waarop dit gebeurt. Het CvTE geeft aan dat 50% van de digita­le examens nu al open­baar zijn.
Inder­daad is er via de link Oefenen voor BB en KB een variant voor 2016 toegan­kelijk gemaakt. Maar zou het CvTE daar op doelen met die genoem­de 50%? Deze site met oefenmo­gelijk­heid was er vorig school­jaar ook al met een ander BB examen en dat oefen­examen hebben we natuur­lijk ook ge­bruikt bij onze examen­voorbe­reiding.
Vijftig procent?
Het pro­bleem dat ik aan de kaak wil stellen, is het volgen­de. Er wordt steeds één examen via inter­net beschik­baar gesteld terwijl er twee examens achter het inlog­scherm van Facet als oefen­examen beschik­baar komen. Bij elkaar drie examens dus. Als de CvTE beweert 50% van de digita­le examens open­baar te hebben gemaakt, waar kan ik met de leerlin­gen dan terecht om al die andere examens digi­taal te oefenen? Met de kader­leerlin­gen (die bij ons schrif­telijk examen doen) oefenen we ieder jaar wel vijf examens. Met de basis­leerlin­gen moeten we noodge­dwongen het digi­taal oefenen tot drie examens beper­ken. De rest oefenen we maar schrif­telijk.
Op www.examen­blad.nl kun je van jaren terug examens ophalen en oefenen. Iets derge­lijks zou er naar mijn mening, en naar de mening van veel van mijn collega's, ook voor de digita­le examens moeten komen.
In de septem­bermede­deling was ook te lezen dat er een pilot komt voor het gebruik van de toolbox uit de KB examens in de digita­le BB examens. Dit najaar volgt hier­over meer informa­tie via de examen­secreta­rissen en de geregi­streer­de wiskun­de BB docen­ten.
Website
Ook dit school­jaar blijf ik de ontwik­kelin­gen op het gebied van de digita­le wiskun­de-examens in het vmbo kri­tisch volgen. U leest meer over de septem­bermede­deling 2017 en over de digita­le examens op mijn website: Digita­le examens wiskun­de vmbo. Ik wil ieder­een die met dit onder­werp te maken heeft van harte uitnodi­gen om deze site te bezoe­ken. Mijn website heeft name­lijk tot doel, de discus­sie over de digita­le wiskun­de examens in het vmbo te bevorde­ren.
Ruud Jonge­ling

 

Examenperikelen

Met verba­zing heb ik in Eucli­des nummer 1 een artikel van Ab van der Roest over de eindexa­mencor­rectie gelezen. Omdat reage­ren via Eucli­des mij te lang gaat duren, reageer ik liever via de snelle Wiskun­dE-brief.
Ab is één van de cursus­leiders van de NVvW-cursus 'Hoe kijk je een examen na'. Mis­schien is zijn opmerke­lijke stukje alleen bedoeld om discus­sie uit te lokken. Wel, op die uitlok­king ga ik graag in.
Oplos­sen van een verge­lijking?
Het eerste voor­beeld dat Ab behan­delt, is een vraag uit het havo wiskun­de B examen van 2016 zoals deze hieron­der staat.
De grafiek van de functie en de lijn snijden elkaar op de x-as en in nog een tweede punt. Ge­vraagd wordt om de x-coördi­naat van dit punt in twee decima­len nauwkeu­rig te bereke­nen.
Het officië­le correc­tievoor­schrift schrijft het volgen­de voor:
Ab gaat ervan uit dat de leer­ling aan de eerste regel uit dit correc­tievoor­schrift moet hebben voldaan. Anders gaat het eerste punt verlo­ren. Daarna moet de leer­ling kwadra­teren en zo de verge­lijking oplos­sen. Ab van der Roest vindt het fout wanneer leerlin­gen direct de grafi­sche rekenma­chine pakken. Hij schrijft letter­lijk:
"Als een leer­ling fout begint, heeft hij hele­maal geen recht op punten, ook al staat er iets goeds. Dus zonder de eerste regel geen punten."
Als je regel 1 uit het correc­tievoor­schrift op­schrijft, dan heb je dat eerste punt natuur­lijk binnen. Als je die eerste regel echter niet hebt maar je met je grafi­sche rekenma­chine het ant­woord bepaalt en het gebruik van de grafi­sche rekenma­chine goed uitlegt, vind ik dat, in tegen­stel­ling tot Ab, echter ook uitste­kend.
De vraag­stel­ling stuurt mijns inziens sterk aan op het bepalen van snijpun­ten met de grafi­sche rekenma­chine. Bij het plotten komt die hele verge­lijking dan mis­schien niet eens in je gedach­ten. De opgave gaat over grafie­ken en de op­dracht luidt bereken en niet bereken exact. Het correct be­schrij­ven hoe je met de grafi­sche rekenma­chine aan de oplos­sing komt, moet volgens mij dan ook meteen al de eerste twee punten opleve­ren. Goed kiezen en goed afron­den zal dan het laatste punt opleve­ren.
Een Casio grafi­sche rekenma­chine met SolveN(verge­lijking) geeft meteen al twee antwoor­den. In dat geval heb je de verge­lijking dus geno­teerd en moet je naar mijn idee ook je drie punten voor het juiste ant­woord krijgen.
Binomia­le verde­ling
Een tweede voor­beeld dat Ab van der Roest behan­delt, komt uit het examen havo wiskun­de A 2016. Die vraag gaat over een spel met een specia­le dobbel­steen waarbij op één van de zes vlakken een raaf staat. De kandi­daat wordt ge­vraagd om de kans te bereke­nen dat bij de eerste 15 worpen er hoog­stens 2 keer "raaf" wordt gegooid. Het correc­tievoor­schrift schrijft hier het vogende voor:
Ook hier vindt Ab dat de examen­kandi­daat de eerste regel precies zo moet op­schrij­ven, op straffe van het verlies van het eerste punt. Hij schrijft dat hij het fout vindt wanneer er alleen zoiets staat als: binom­cdf(15,1/6,2) = 0,53. Ik lees uit zo'n ant­woord echter dat de leer­ling ontdekt heeft dat het aantal raven binomi­aal ver­deeld is met n=15 en p=1/6 én dat de kans op 2 of minder succes­sen moet worden uitgere­kend. Dat is precies wat het correc­tievoor­schrift ook aan­geeft. Die eerste regel in het correc­tievoor­schrift staat er alleen maar om de examina­tor in staat te stellen om bij een gedeel­telijk juiste uitwer­king nog een punt toe te kennen.
Deze manier van nakij­ken is op de examen­vergade­ringen van de afgelo­pen jaren steeds goedge­keurd. Laten we dat alsje­blieft zo houden. Er staat in de uitwer­king binom­cdf(15,1/6,2) = 0,53 geen onzin. Je ziet in die uitwer­king dat alles goed begre­pen is en de manier van bereke­nen wordt gewoon netjes opge­schre­ven.
Simon Biesheu­vel

 

Ontwikkeling van het aantal wiskundestudenten op het HBO

In Wiskun­dE-brief 748 besteed­de ik aan­dacht aan de matige ontwik­keling van het aantal wiskun­destu­denten op de univer­sitei­ten. Op het HBO bestaat de oplei­ding "Toege­paste Wiskun­de". En deze oplei­ding groeit hard!
Heel specta­culair is daar de ontwik­keling van de aantal­len eerste­jaars studen­ten, zoals de grafiek hieron­der laat zien.
Bij deze grafiek moet wel de kantte­kening ge­plaatst worden dat het op het HBO om rela­tief beschei­den aantal­len gaat. Het aantal wiskun­destu­denten aan univer­sitei­ten be­draagt een paar duizend en op het HBO gaat het om nog geen duizend studen­ten:
De groei bij de HBO-oplei­ding toege­paste wiskun­de is duide­lijk en de verhou­ding tussen mannen en vrouwen wordt daar langza­merhand iets even­wichti­ger. In 2015 was 35% van de studen­ten van het vrouwe­lijk ge­slacht. Voor 2016 heb ik nog geen cijfers over de man-vrouw verde­ling.
Helaas biedt de ontwik­keling van het aantal gediplo­meerden een wat minder roos­kleurig beeld. De specta­culaire stij­ging van de in­stroom is nog niet terug te zien in de aantal­len studen­ten die de oplei­ding succes­vol hebben afge­rond.
gk
Geba­seerd op gege­vens van DUO en op gege­vens van de oplei­dingen, verza­meld door Klaas-Jan Wierin­ga van de NHL.

 

Webklas "Het Mandelbrot Mysterie" voor leerlingen.

Heeft u leerlin­gen die in vwo 5/6 zitten en veel interes­se in wiskun­de hebben? Wijs deze leerlin­gen dan eens op de UvA-webklas "Het Mandel­brot Myste­rie" die van 4 novem­ber tot 2 decem­ber 2016 wordt georga­niseerd.
 
De webklas is een korte, vanuit huis te volgen wiskun­dige intro­ductie­cursus. Via inter­net hebben de deelne­mers contact met docen­ten en medestu­denten. Deze webklas kan een mooi middel voor de leer­ling zijn om er achter te komen of een studie wiskun­de mis­schien een interes­sante keuze zou kunnen zijn.
Cen­traal in deze webklas staat één van de meest gecom­pliceer­de en mysteri­euze objec­ten uit de wiskun­de: de Mandel­brotver­zame­ling. De webklas duurt onge­veer twaalf uur, ver­deeld over vier weken. Per week heeft de leer­ling dus een studie­last van onge­veer drie uur. Die tijd wordt besteed aan het lezen van de teksten, het via een inter­netfo­rum discus­siëren met docen­ten en andere deelne­mers en het werken aan projec­ten en aan de soms behoor­lijk ingewik­kelde opdrach­ten.
Het Mandel­brot Myste­rie
De Mandel­brotver­zame­ling staat vooral bekend om de prachti­ge plaat­jes en de inzooma­nima­ties. De verzame­ling heeft echter ook een diepe wiskun­dige beteke­nis. Denk bijvoor­beeld aan de raak­vlakken die de Mandel­brotver­zame­ling heeft met de wiskun­dige chaos­theorie. Chaos­theorie speelt een belang­rijke rol bij het voor­spellen van het weer, het bestude­ren van popula­tie­groei en het bereke­nen van satel­lietba­nen.
Deelna­me
De webklas richt zich in eerste instan­tie op de indivi­duele deel­nemer. Een klasge­wijze deelna­me is echter ook moge­lijk. Per klas kan dan weke­lijks maxi­maal één werk­stuk worden ingele­verd. De begelei­dende docent ont­vangt dan instruc­ties over hoe de overige werk­stukken moeten worden nageke­ken.
Leerlin­gen kunnen zich via deze link aanmel­den. Voor vragen kunt u een mail sturen naar mandel­brotmys­terie­2016@gmail.com.
Het Mandel­brot team

 

Conferentie "Rekenen-Wiskunde in de aansluiting van PO naar VMBO"

Op dinsdag 22 novem­ber 2016 organi­seren de NVvW, de NVORWO en SLO de confe­rentie 'Rekenen-Wiskun­de in de aanslui­ting van PO naar VMBO'. De confe­rentie is bedoeld voor leraren uit de boven­bouw van het primair onder­wijs en leraren uit de onder­bouw van het vmbo die rekenen en/of wiskun­de verzor­gen.
Er wordt veel onderno­men om de aanslui­ting van primair onder­wijs (po) naar voortge­zet onder­wijs (vo) voor leerlin­gen zo soepel moge­lijk te laten verlo­pen, ook voor rekenen-wiskun­de. Denk bijvoor­beeld aan de invoe­ring van de referen­tieni­veaus, het ontwik­kelen van be­schrij­vingen van doorlo­pende leerlij­nen en het bestaan van povo-samen­wer­kings­projec­ten. Toch blijft de over­gang voor veel leerlin­gen lastig en is de inhoude­lijke aanslui­ting voor leraren moei­lijk. We vroegen leraren van de boven­bouw po en onder­bouw vmbo welke knelpun­ten leerlin­gen en zijzelf ervaren binnen het vak rekenen-wiskun­de en welke wensen en behoef­tes zij hebben ter verbete­ring van de aanslui­ting. Deze confe­rentie gaat in op de genoem­de wensen en behoef­tes uit de prak­tijk.
Program­ma
Kees Hoog­land, expert op het gebied van rekenen-wiskun­de in zowel het po als het vo, ver­zorgt de ope­ningsle­zing. Hij legt in zijn lezing de focus op 'het succes bij rekenen-wiskun­de'.
Verder bestaat het program­ma uit ver­schil­lende prak­tijkge­richte work­shops met onder­werpen als:
  • Het gebruik van het uitre­kenpa­pier als hulpmid­del voor de leer­kracht.
  • Een prak­tijk­voor­beeld van samen­werking tussen po en vo.
  • Hoe de door­gaande lijnen voor 'breuken' en het 'metriek stelsel' ver­sterkt kunnen worden.
  • Welke rol 'passen­de perspec­tieven' kunnen spelen om de aanslui­ting voor leerlin­gen naar het vmbo te verbete­ren.
Plaats, datum, kosten
De confe­rentie wordt op 22 novem­ber 2016 van 10:00 tot 16:00 uur gehou­den in de Nieuwe Buiten­socië­teit aan het Stati­ons­plein 1 in Zwolle. De toegang is € 75,= per bezoe­ker. Koffie, thee, lunch en materia­len zijn bij deze kosten inbegre­pen.
Het defini­tieve program­ma en de be­schrij­ving van de plenai­re lezin­gen en work­shops vindt u hier. U kunt zich via die link ook in­schrij­ven voor de confe­rentie. De confe­rentie is aange­meld bij het Leraren­regis­ter.
Anneke Note­boom (SLO / NVORWO)

 

Cursus Wiskunde C in Purmerend

Het nieuwe Wiskun­de C-program­ma bevat de domei­nen "Vorm en Ruimte" en "Logisch Redene­ren". De afgelo­pen jaren onder­wees pilot-docent en cursus­leider Piet Versnel deze onder­werpen op het Da Vinci College in Purme­rend.
In de cursus Wiskun­de C zal Piet Versnel zijn experti­se aan ons doorge­geven. Ook is er tijdens de cursus ruimte voor het maken en uitwis­selen van eigen lesmate­riaal. Doel­stel­ling van de cursus Wiskun­de C is ener­zijds het verwer­ven van een grondi­ge kennis van de nieuwe domei­nen en ander­zijds het vergro­ten van het didac­tisch arse­naal om deze stof aan leerlin­gen over te brengen.
Tijd­stippen en aanmel­ding
De bijeen­komsten worden gehou­den op dinsdag 25 oktober 2016, donder­dag 10 novem­ber 2016 en woens­dag 23 novem­ber 2016 op het Da Vinci College, Johanna Naber­straat 218 in Purme­rend. Cursus­tijden zijn steeds van 16:45 tot 21:00 uur.
De kosten bedra­gen € 150,= voor Bèta­partner­scholen en € 200,= voor niet-Bèta­partner­scholen. Deelne­mers ontvan­gen een nascho­lings­certifi­caat. U kunt zich via deze link voor de cursus aanmel­den.
Kees Temme (kees.temme@uva.nl)

 

Zelf opdrachten en/of lesmateriaal voor statistiek maken

De regiona­le steun­punten Leiden en Zuid-Holland organi­seren een nascho­ling aan in de vorm van een profes­sionele leerge­meen­schap (PGL). In deze nascho­lings­cursus gaan deelne­mers in kleine groepen werken aan het ontwik­kelen van les- en toetsma­teriaal.
Denk bij dat materi­aal bijvoor­beeld aan een lessen­serie voor havo/vwo statis­tiek, aan een handlei­ding voor het gebruik van statis­tiek in profiel­werk­stukken, aan prakti­sche opdrach­ten of korte onder­zoeksop­drach­ten voor wiskun­de A/C of aan een prakti­sche op­dracht statis­tiek voor wiskun­de B.
De cursus is niet alleen bedoeld voor wiskun­dedocen­ten. Ook docen­ten uit andere disci­plines, zoals natuur­kunde, schei­kunde, biolo­gie, econo­mie of aard­rijks­kunde, zijn welkom op deze nascho­ling.
Meedoen is gebrui­ken
De groepen bepalen zelf het onder­werp waaraan wordt gewerkt. Waar moge­lijk zullen er experts uitgeno­digd worden voor de profes­sionele onder­steu­ning. Bij deelna­me aan de PLG is het ver­plicht om het ontwik­kelde materi­aal in de eigen prak­tijk uit te probe­ren. Meedoen is gebrui­ken.
De bijeen­komsten van de PLG zijn gepland op 13 oktober 2016, 17 novem­ber 2016, 15 decem­ber 2016, 19 januari 2017 en 9 maart 2017, steeds van 16:00 tot 20:00 uur. U kunt zich via deze link aanmel­den.
Peter Kop & Wim Caspers

 

Online nascholingen GeoGebra

 
Bent u op zoek naar origi­neel interac­tief lesmate­riaal voor wiskun­de? Neem dan deel aan één van de GeoGe­bra webcur­sussen via het Mathelo leer­plat­form.
De nadruk ligt in deze webcur­sussen voorna­melijk op didacti­sche toepas­singen van GeoGe­bra. Meer informa­tie vindt u in de Mathelo leerom­geving voor wiskun­de.
Ivan De Winne ivan.dewinne@telenet.be

 

International Commission on Mathematical Instruction

ICMI, de Interna­tional Commis­sion on Mathema­tical Instruc­tion, is de dochter­organi­satie van de IMU (Interna­tional Mathema­tical Union) die zich wereld­wijd bezig­houdt met de kwali­teit van het wiskun­deonder­wijs. Zie ook www.mathuni­on.org/icmi.
Eén van de activi­teiten is het eens in de vier jaar organi­seren van het Interna­tional Con­gress on Mathema­tical Educati­on (ICME). Het laatste congres vond afgelo­pen zomer plaats in Hamburg. Daar vond ook de plenai­re vergade­ring plaats van de ICMI en werd een nieuw 'execu­tive commit­tee' benoemd. Voorzit­ter van het 'execu­tive commit­tee' is Jill Adler uit Zuid-Africa. Tot secreta­ris-gene­raal is Abraham Arcavi uit Israël benoemd.
De verte­genwoor­diger van Neder­land in ICMI is Paul Drij­vers (p.drij­vers@uu.nl).

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Eerstegraads vacature te Boxtel

 
Het Jacob-Roe­landsly­ceum (havo, athene­um en gymnasi­um) te Boxtel zoekt per 1 novem­ber 2016 of eerder een eerste­graads docent LC/LD wiskun­de voor 1,0 fte.
Het Jacob-Roeland­lyceum is een innova­tieve school met een Lear­ning Lab en een verzame­ling lesruim­tes waar op ver­schil­lende manie­ren geleerd kan worden. Iedere leer­ling be­schikt over een laptop.
Meer informa­tie vindt u via deze link. Uw motiva­tie­brief en CV kunt u sturen aan mevr. M. van der Lee, m.lee@jrl.nl.

 

Eerstegraads vacature te Den Haag

Het Seg­broek College in Den Haag zoekt met ingang van 1 novem­ber 2016 een eerste­graads docent wiskun­de voor 0,650 fte.
Het Seg­broek College is een openba­re scholen­gemeen­schap voor mavo, havo en vwo. Voor meer informa­tie verwij­zen wij u naar de website van de school: www.seg­broek.nl.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Wiskunde Academie in de 12e editie Getal & Ruimte

In de nieuwe 12e editie van Getal & Ruimte havo/vwo onder­bouw zetten we onze samen­werking met de Wiskun­de Acade­mie voort. De video’s zijn qua opzet gelijk aan die bij de 11e editie Tweede Fase en zijn voor gebrui­kers van Getal & Ruimte beschik­baar.

 

Oproep testen pilotmateriaal 2A/ER

Het ECRW roept docen­ten op om experi­menteel lesmate­riaal voor de doel­groep 2A/ER te testen met leerlin­gen.
Indien u kennis wilt nemen van het materi­aal, kunt u contact opnemen met e.schoo­nen@ecrw.nl. Mocht u zelf niet met de doel­groep werken, dan zouden wij het zeer op prijs stellen dat u dit bericht door­geeft aan collega's die dit wel doen.
Op 14 novem­ber 2016 start de Cursus rekenco­ördina­tor in Utrecht. Er zijn 6 bijeen­komsten. Meer informa­tie en in­schrij­ven: www.ecrw.nl.

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl