nummer 750, 25 september 2016
Dit nummer wordt gestuurd naar bijna 4500 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
WiskundE-brief nummer 750
Dit is alweer WiskundE-brief nummer 750. De WiskundE-brief brief verschijnt al
bijna 20 jaar tijdens de schoolweken in de mailbox van veel wiskundedocenten.
20 jaar en 750 nummers. Dat kan met recht een mijlpaal worden genoemd.
Alle WiskundE-brieven zijn na te lezen via onze website www.wiskundebrief.nl.
Zo ook de allereerste WiskundE-brief van bijna 20 jaar geleden.
WiskundE-brief nummer 1
WiskundE-brief 1 brief begint met:
"Deze WiskundE-brief is in de eerste plaats gericht op wiskundedocenten
in het voortgezet onderwijs. Bedoeling is elkaar snel(ler) op de hoogte
te houden van voor hen relevante zaken, met enige nadruk op Internettoepassingen." |
We kunnen nu gerust concluderen dat de geformuleerde doelstelling is bereikt.
En de onderwerpen hebben zich zeker niet beperkt tot internettoepassingen. De
WiskundE-brief van nu geeft informatie en meningen over allerlei aan het
wiskundeonderwijs gerelateerde onderwerpen, waaronder:
- Nieuwe exameneisen.
- Resultaten examens en andere toetsen.
- De grafische rekenmachine.
- De rekentoets.
- Digitaal toetsen.
- Symposia en bijeenkomsten.
- Wedstrijden en andere evenementen voor leerlingen.
Ondertussen is het aantal abonnees gegroeid tot bijna 4500. Het is duidelijk
dat we nog steeds in een behoefte voorzien. We zijn dan ook van plan om nog
lange tijd door te gaan met u te informeren over wat er zoal omgaat in
de wereld van het wiskundeonderwijs.
Redactie
|
Septembermededeling 2017
In de afgelopen week zijn de traditionele Mededelingen over de
eindexamens 2017 voor vwo, havo en vmbo weer verschenen. Zoals
gebruikelijk lichten we hier weer een paar opmerkelijk zaken uit.
Voor het grootste deel bevat de septembermededeling een samenvatting
van regels die soms al veel eerder zijn gepubliceerd. Nieuw is dat met
íngang van het komende examenjaar bij wiskunde op havo/vwo de gewone
rekenmachine niet meer is toegestaan op het centraal examen
wiskunde. Deze regel zat wat verstopt in eerder mededelingen en is
daarom mogelijk nog niet algemeen bekend.
Voorbeeldopgaven
In de syllabi voor de nieuwe examens wiskunde A en B voor het havo wordt
veel aandacht besteed aan voorbeeldopgaven. Voor wiskunde A is er zelfs een
uitgebreide
bijlage van 166 pagina's beschikbaar. Daarnaast is er ook nog een
verzameling
voorbeeldopgaven statistiek beschikbaar gesteld, inclusief een nieuw formuleblad.
In de syllabi wordt trouwens uitdrukkelijk onderscheid gemaakt tussen
voorbeeldopgaven en voorbeeld examenopgaven. Deze laatste geven, evenals
de pilotexamenopgaven, een indicatie van het niveau van examenvragen. Er wordt
ook uitdrukkelijk verwezen naar de nieuwere pilotexamens, waarvan de opgaven nog
niet waren verzameld. Deze zijn op diverse plekken te vinden, onder andere op
www.examenblad.nl.
Digitale examens
De belangrijkste informatie betreft de digitale examens. Vlak voor de vakantie zijn
hierover een paar belangrijke moties aangenomen. Zie ook WiskundE-brief 746. De septembermededeling
schrijft in dit verband:
"In het Algemeen Overleg van 15 juni 2016 heeft de staatssecretaris gezegd dat het
voornemen om digitale CE's verplicht te stellen een goede discussie en besluitvorming
in Tweede Kamer vergt. Die discussie heeft nog niet plaatsgevonden. Dit betekent dat
het examenjaar 2017 opnieuw een keuzejaar is waarin alle vmbo-scholen voor de algemene
vakken BB en KB kunnen kiezen tussen 'BB- en KB-flex' en papieren CE's met vaste
afnametijdstippen.
Daarnaast zijn naar aanleiding van het Kamerdebat op 15 juni jl. twee moties
aangenomen van Van Meenen en Vermue die oproepen tot openbaarmaking van opgaven
uit afgenomen digitale centrale examens BB en KB met ingang van 2017. In de
Tweede Kamer zal dientengevolge nog gedebatteerd worden over dit thema en daarmee
samenhangende aspecten zoals inzage door docenten en kandidaten." |
Iets korter geformuleerd: docenten weten wat betreft de digitale examens van
2017 nog steeds niet waar ze aan toe zijn.
gk
|
Ik heb een examenklas
Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) heeft een internetpagina
aangemaakt voor docenten die een examenklas hebben. Op deze pagina vindt
u, onder de welluidende titel 'Ik heb een examenklas', informatie over
verschillende aspecten van het examen, zoals de voorbereiding, de afname
en de correctie.
' Ik heb een examenklas' beperkt zich op dit moment nog tot de
papieren centrale examens van het vmbo, havo en vwo. De informatie over
digitale centrale examens en centrale schriftelijke en praktische examens
(cspes) vindt u elders op www.examenblad.nl.
' Ik heb een examenklas' is vooral nuttig voor docenten die voor
het eerst een examenklas hebben. Echter, ook docenten die al langer les
geven en nog even iets willen nazoeken, hebben mogelijk veel aan deze
internetpagina.
Uitgebreide examenhulp
De informatie over het centraal schriftelijk examen is redelijk uitputtend.
Zo kunt u er onder andere de volgende zaken op:
- Informatie over de totstandkoming en de correctievoorschriften.
- De brochure 'Het centraal schriftelijk examen en uw rol als docent'.
- Een voorlichtingsfilm die duidelijk maakt hoe de centrale examens en
de normering ervan tot stand komen.
- Tips met betrekking tot de voorbereiding op het centraal examen.
Klik
hier om 'Ik heb een examenklas' te bezoeken.
|
Dialoog Onderwijs 2032; een impressie
Zoals in WiskundE-brief 747 werd aangekondigd, zijn er de afgelopen week door de NVON en
de NVvW vijf discussiebijeenkomsten georganiseerd over Onderwijs2032.
De belangstelling voor die bijeenkomsten was nu niet echt geweldig te noemen.
Na enige aarzeling had ik me uiteindelijk toch maar aangemeld
voor de bijeenkomst in Zaandam. Daar aangekomen bleek ik de enige deelnemer
uit de wiskundehoek te zijn. De overige deelnemers, ongeveer 10 in getal,
waren hoofdzakelijk docenten van andere betavakken.
Drukte of desinteresse?
De geringe opkomst was bij de ontvangst meteen een belangrijk gespreksonderwerp.
Naar ik hoorde ging het landelijk gezien om ongeveer 80 deelnemers,
waaronder een tiental wiskundedocenten. Onderwijs 2032 lijkt dus niet erg te leven.
Anderzijds is een lage opkomst misschien ook wel logisch. Het gebrek aan tijd wordt
veel genoemd als probleem binnen het onderwijs en zo'n bijeenkomst kost je al snel
een uur of vier van een drukke, doordeweekse werkdag.
Over de bijeenkomst zelf heb ik wat gemengde gevoelens. De ontvangst
was hartelijk; de inwendige mens werd goed verzorgd en de gesprekken waren vaak
zinnig en prettig. Toch roepen dergelijke bijeenkomsten bij mij vaak wat wrevel op.
Waarom doen de organisatoren toch vaak alsof de deelnemers niet in staat zijn
om de grote lijnen te overzien? En waarom worden zij gedwongen om te reageren op
allerlei afgeleide, soms ongelukkig geformuleerde, "stellingen"?
De twee "onderzoeksvragen" die tijdens deze bijeenkomsten centraal stonden, waren:
- Geeft het advies van Schabel de juiste richting voor een nieuw curriculum?
- Hoe kan en wil de beroepsgroep invulling en uitvoering geven aan een nieuw curriculum?
Geregisseerde discussie
Op deze vraagstelling is misschien wat aan te merken maar aan de hand van deze vragen
kan er tussen leraren mijns inziens een prima discussie ontstaan. Maar dat bleek
niet de bedoeling te zijn. De bedoeling was om te te praten over een tiental stellingen.
en om van zes daarvan de resultaten ter plekke door te geven aan de Onderwijscoöperatie.
Het ging om stellingen die wat mij betreft de discussie eerder vertroebelden dan
verhelderden. De hele opzet was sterk beïnvloed door een door
de onderwijscoöperatie opgestelde handleiding.
Ik had gehoopt, en ook enigszins gerekend, op een duidelijke inbreng vanuit de
organiserende vakorganisaties, met bijvoorbeeld aandacht voor vragen rond verbreding
en verdieping, kern- en keuzevakken en dergelijke zaken. In maart 2016 toonde de NVVW
zich nog verrast over de ontwikkelingen maar formuleerde toen wel meteen een paar
belangrijke kanttekeningen. Zie ook WiskundE-brief 733. Ik had in het verlengde hiervan wat meer
inbreng van de NVvW verwacht bij de discussies van afgelopen week.
Gerard Koolstra
|
Opmerkelijk initiatief rond Onderwijs2032
Vorig weekend verscheen er een brandbrief voor de politiek, ondertekend
door 22 docenten. Die brandbrief bevat een klemmend verzoek om meer tijd en
ruimte aan docenten te gunnen voor de ontwikkeling van hun vak. De brief is
geschreven in het kader van de discussie over Onderwijs2032.
Deze brandbrief wordt breed gedragen. Onder de ondertekenaars bevinden zich
beslist niet alleen docenten die kritisch staan tegenover de plannen van
de commissie Schnabel of tegenover de gehele discussie rond Onderwijs 2032.
Ook docenten die welwillender staan tegenover deze ontwikkelingen hebben de
brief ondertekend.
Het initiatief om een brandbrief te schrijven, is mede ontstaan vanuit soms
pittige discussies, onder andere op Twitter, over dit onderwerp. De essentie
uit de brandbrief luidt:
"Als individuele docenten met verschillende visies heeft ieder van ons zich
actief met dat debat bemoeid. Voor buitenstaanders, en soms ook voor onszelf,
leek het alsof onze individuele ideeën en oplossingen heel ver uit elkaar lagen.
Er wordt dan snel geconcludeerd: 'zoveel docenten, zoveel verschillende meningen,
we moeten toch verder.' Wij zijn bij elkaar gaan zitten en het bleek toch anders
te zijn. We zijn het juist eens over wat praktisch en concreet moet veranderen
om de problemen de baas te worden en toekomstgericht te zijn. Echter, deze
concrete en praktische oplossingen missen we in het eindrapport Onderwijs2032." |
De oproep in de brandbrief sluit aan op
het een paar jaar geleden
gepubliceerde boek 'Het alternatief' van Jelmer Evers en René Kneyber,
waarin gepleit wordt voor een collectieve autonomie waarbinnen leraren
centraal staan en professionele ruimte hebben. De jaarlijks terugkerende
perikelen rond de Centrale Examens, de rekentoets en eindtoets basisonderwijs
worden in deze publicatie aangehaald als voorbeelden waarbij duidelijk blijkt
hoe klein de ruimte voor docenten is.
De
oproep is hier te bekijken (en te ondertekenen). Er zijn al meer dan 1500 adhesiebetuigingen.
|
Jaarvergadering/studiedag NVvW
Op zaterdag 5 november 2016 vindt de jaarvergadering en
studiedag van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren
(NVvW) plaats op het Ichtus College te Veenendaal. Het
thema is 'Grenze(n)loze wiskunde'
De plenaire lezingen worden verzorgd door Theo van den Boogaart
(ochtend) en Marjolein Kool (middag).
Er zijn workshops rond vijf subthema's:
- Wiskunde over de landsgrenzen.
- Het begrip oneindig.
- Verscheidenheid in didactiek.
- Grenzen aan wat we aan kunnen als wiskundedocent in de les.
- Wiskunde over de vakgrenzen en over de grenze tussen onderwijstypes.
Informatie en aanmelding
De dag is gratis voor leden, afgezien van een bijdrage voor de lunch.
Niet-leden
kunnen zich via een speciale pagina aanmelden.
Ga voor meer informatie
of om u in te schrijven naar de website van de NVvW.
|
Wiskunde voor Teams
Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks drie wiskundedagen
waarbij leerlingen in teams van drie of vier personen een hele dag
aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een
mooi werkstuk.
Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleemoplossen, modelleren,
representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede
onderlinge taakverdeling binnen de teams en een effectieve strategie zijn
van groot belang. De opdrachten zijn zo vormgegeven dat ze creativiteit en
een onderzoekende houding bij de leerlingen stimuleren. Ze zijn dan ook
goed in te zetten als praktische opdracht of wiskundige denkactiviteit.
Alle opdrachten zijn in het Nederlands en Engels gesteld.
Wedstrijden
Teams kunnen hun werkstuk inzenden voor een wedstrijd: een internationale
wedstrijd bij de Wiskunde A-lympiade en een landelijke wedstrijd bij de
Wiskunde B-dag en de OnderbouwWiskundedag (OWD).
De data van de wiskundedagen zijn:
datum |
activiteit |
informatie en inschrijven |
vrijdag 18 november 2016 |
Wiskunde B-dag |
klik hier |
vrijdag 18 november 2016 |
A-lympiade (voorronde) |
klik hier |
woensdag 8 februari 2017 |
OnderbouwWiskundeDag |
klik hier |
Op dit moment is de inschrijving geopend. Heeft u al geprobeerd om in
te schrijven maar lukte dat niet? Onze excuses. We hebben het inschrijfformulier
gerepareerd; uw volgende poging gaat zeker lukken!
Susanne Tak
|
Inschrijving eerste ronde Wiskunde Olympiade geopend
De informatiepakketten over de bèta-olympiades, waaronder de
Wiskunde Olympiade, zijn naar de scholen verzonden. Het informatiepakket
bestaat uit een poster, een beknopte brochure met informatie voor de
docent en een leaflet om de leerlingen enthousiast te maken.
Heeft uw school nog nooit meegedaan? Neem dan eens een kijkje
op www.wiskundeolympiade.nl. Daar vindt u opgaven en trainingsmateriaal
om uw leerlingen eventueel voor te bereiden op de wedstrijd. De afname van
de eerste ronde is flexibel. U kunt namelijk zelf een geschikt tijdstip
zoeken in de periode van 23 januari t/m 2 februari 2017.
Wedstrijdsite
Hopelijk doet uw school dit jaar (weer) mee. U kunt zich inschrijven
via de wedstrijdsite wedstrijd.wiskundeolympiade.nl/login.php. Als
u voor het eerst wedstrijdleider bent, kunt u inloggen door bij zowel
de gebruikersnaam als bij het wachtwoord op de wedstrijdsite de brincode
van uw school in te voeren. De rest wijst zich dan vanzelf. Als u meer
posters, brochures of leaflets wilt, kunt u deze bij mij aanvragen.
Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade,
Melanie Steentjes ( melanie@wiskundeolympiade.nl)
|
De oktober boekenveiling van het Wereldwiskunde Fonds
De zomerverkoop op
de site van het
Wereldwiskunde Fonds bracht ons weer een mooie opbrengst. Er werden
voor een vaste prijs boeken verkocht voor een totale opbrengst van
ongeveer € 500. Tot 30 september 2016 kunt u op onze website nog
uw zomeraankopen doen.
Vanaf 1 oktober 2016 start de jaarlijkse oktoberveiling van het
Wereldwiskunde Fonds weer. Op de website wereldwiskundefonds.nl
staan ongeveer 660 boeken en tijdschriften voor u klaar, in grote
verscheidenheid.
Wiskundegeschiedenis
De veiling bevat weer veel oude Nederlandse schoolboekjes, waaronder
veel boekjes van de bekende auteur C.J. Alders. Maar er zitten natuurlijk ook
Zebraboekjes, (buitenlandse) studieboeken, recreatieve en échte
wetenschapsboeken in de collectie. Een blikvanger is het ruim honderd jaar
oude vierdelige werk "Vorlesungen über Geschichte der Mathematik" van
Moritz Cantor. Bijna 4000 pagina's wiskundegeschiedenis!
De oktoberveiling loopt tot 1 november 2016. Bij de veiling hebben de
boeken, zoals ondertussen gewoonlijk, weer verschillende eindtijden.
Hiermee proberen we de piekdrukte aan het eind van de veiling te vermijden.
Automatisch bieden
Er kan ook automatisch voor u geboden worden. Dan hoeft u er de laatste
uren niet bij te blijven. Als u een maximum bod uitbrengt, wordt uw bod
automatisch met kleine stapjes verhoogd tot aan uw maximale bod.
Uitgebreide uitleg
hierover vindt u op de site.
We vertrouwen er op dat de veiling weer een mooie opbrengst zal hebben.
De gehele opbrengst wordt besteed aan projecten ten bate van het wiskundeonderwijs
in ontwikkelingslanden. Kom dus kijken op de veiling en bied mee. Veel plezier
met deze oktoberveiling.
Jos Remijn, veilingmeester WwF
wereldwiskundeboeken@nvvw.nl
|
Rekentube met 'Het probleem van de week'
Op Rekentube
staat vanaf nu iedere week 'Het probleem van de week'. Het
gaat dan uiteraard steeds om een rekenkundig of wiskundig probleem.
De ene week zal het probleem gemakkelijk op te lossen zijn; de andere
week zal het probleem zelfs voor de beste leerling een uitdaging zijn.
Ik ga proberen om iedere week een gloednieuw probleem te plaatsen dat
nog nooit eerder op internet heeft gestaan. Het probleem wordt steeds
zonder oplossing geplaatst; de oplossing volgt pas een week later.
' Het probleem van de week' is volgens mij een mooie aanvulling
voor leerlingen die op een andere manier uitgedaagd willen worden. Kijk
per week of uw leerlingen de uitdaging aan kunnen.
Het
eerste probleem van de week staat nu op Rekentube".
Geef mij uw probleem
Uiteraard kan ik bij het bedenken van de problemen best wel wat hulp
gebruiken. Als u leuke opgaven heeft voor ' Het probleem van de week',
stuur ze dan per e-mail naar info@rekentube.nl.
Bij voorbaat heel hartelijk dank.
Henk Vegter, Rekentube
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacatures te Assen
aard |
periode |
fte |
lesuren |
vervanging |
9 januari tot 7 mei |
0,80 |
20, waarvan 13 in de bovenbouw |
vervanging |
9 januari tot einde cursusjaar |
0,50 |
11, plus een rekenles |
De gehele vacature is te vinden op onze website www.csvincentvangogh.nl.
|
Advertenties
Moderne wiskunde vernieuwt
Bij Moderne Wiskunde is volop nagedacht over de verdere digitalisering
van de methode. Gepersonaliseerd leren is hierbij een sleutelbegrip.
Adaptiviteit vindt u in onze nieuwe 12 e editie onderbouw
terug in de drie verschillende leerroutes, waarbij de leerling telkens
afhankelijk van zijn/haar resultaten van route wisselt.
Nieuwsgierig geworden? Ontvangt u graag een presentatie 'op maat'?
Stuur dan een e-mail naar r.houtenbos@noordhoff.nl.
|
Er zijn nog plaatsen vrij op T3 Symposium − 5 oktober 2016 − Schrijf nu in!
|
NU WiskundeCongres 2016
Op woensdag 16 november 2016 organiseert Noordhoff Uitgevers het
WiskundeCongres in het NBC Nieuwegein. Mis dit niet en meld u alvast
aan via www.nuwiskundecongres.nl.
|
|
|