Het algemeen overleg van de Vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
van de Tweede Kamer over de Stand van zaken rekenen en taal in het voortgezet
onderwijs, dat in de afgelopen week zou plaats vinden, is uitgesteld totdat
alle cijfers van de afname van de rekentoets van dit jaar bekend zijn.
Eén dag voor het geplande overleg kwam PVV kamerlid Beertema met het voorstel
tot uitstel. Na instemming van onder andere de VVD en de PvdA is het overleg nu
uitgesteld tot eind oktober/begin november.
Zonder ingrijpen van de Tweede Kamer telt de rekentoets op het VWO het komende
examenjaar mee in de kernvakkenregeling. Dat betekent dat een leerling daar niet
meer kan slagen met bijvoorbeeld een 5 voor wiskunde én een 5 voor de rekentoets.
Mogelijk willen sommige commissieleden eerst een overzicht van wat deze regeling
had kunnen betekenen voor de resultaten van het afgelopen eindexamen.
Gegevens laat beschikbaar
Vorig jaar werden de de resultaten van de rekentoets voor het toen net afgelopen
schooljaar eind september/begin oktober gepubliceerd en werd rond 7 oktober duidelijk
dat de rekentoets voorlopig niet zou gaan meetellen op havo/vmbo en mbo (zie
WiskundE-brief 715).
Nu zullen de gegevens naar verwachting pas eind oktober beschikbaar zijn. Het lijkt
haast wel of het het werken met 'big data' voor de overheid steeds lastiger wordt.
Overleg met de NVvW
Een ander onderwerp dat nog steeds speelt en in de commissievergadering aan de
orde zou zijn gekomen, is het moeizame overleg tussen het ministerie en de Nederlandse
Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW). Zie hiervoor ook
WiskundE-brief 740. Ruim een week
geleden heeft staatssecretaris Dekker een brief over deze kwestie gestuurd aan
de Tweede Kamer. In deze brief wordt melding gemaakt van inmiddels gevoerde
constructieve gesprekken tussen de NVvW en medewerkers van het ministerie
en worden enkele voorstellen van de NVvW genoemd. Aan het eind van die brief wordt
een opmerkelijk verband gelegd met Onderwijs2032:
"Ik waardeer de constructieve opstelling van de NVvW en ik heb de NVvW dan ook
van harte uitgenodigd om een bijdrage te (blijven) leveren aan de versterking
van het rekenonderwijs. Dat zou bijvoorbeeld kunnen via de band van de
curriculumontwikkeling van Onderwijs2032, waar de hierboven genoemde suggesties
van de NVvW benut kunnen worden. De NVvW heeft deze uitnodiging aangenomen. Ik
ben ervan overtuigd dat op deze wijze een positieve en succesvolle invulling
wordt gegeven aan onze gezamenlijke ambitie gericht op goed en toekomstbestendig
rekenonderwijs in Nederland." |
Eerder werd vanuit OCW geprobeerd de aanpak van het rekenen via de
Rekenagenda
af te stemmen met diverse organisaties. De rekenagenda is echter niet ondertekend
door de NVvW omdat daarin de rekentoets een rol speelt. De link naar Onderwijs2032
lijkt mij de zoveelste zet in een merkwaardig schaakspel.
Voor een iets uitgebreidere beschrijving van zetten en tegenzetten rond de
rekentoets verwijs ik naar
deze
notitie van Jan Jimkes.
gk