nummer 748, 11 september 2016
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4400 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Ontwikkeling aantal wiskundestudenten
Bijna een jaar geleden meldde het platform Wiskunde Nederland
dat het aantal wiskundestudenten deze eeuw spectaculair is toegenomen.
Zie WiskundE-brief 714. In
Een
Deltaplan voor de Nederlandse wiskunde wordt gewezen op een keerzijde
van dit succes: de druk op de onderwijsgevenden is enorm toegenomen. Van de
zijde van de Technische Universiteiten kwamen recentelijk soortgelijke geluiden.
Het begrip 'wiskundestudent' vraagt, zeker tegenwoordig, om een nadere afbakening.
In dit stukje beperk ik me tot diegenen die wiskunde (of technische wiskunde)
studeren aan een (technische of algemene) universiteit in Nederland. De tellingen
per 1 oktober die door DUO zijn verwerkt, zijn samen te vatten in het onderstaande
staafdiagram:
Aandeel vrouwen stabiel
Sinds 2012 stijgt het aantal wiskundestudenten met ongeveer 10% per jaar. Daarbij
blijft het aandeel vrouwen vrij stabiel op bijna 30% staan. De groei bevindt zich
de laatste jaren vooral bij de masterstudenten, waar het vak geen 'wiskunde' maar
' Mathematics' wordt genoemd. In oktober 2015 waren er ruim 50% meer
masterstudenten dan in oktober 2012. Daar moet wel bij worden opgemerkt dat het
aantal masterstudenten relatief klein is. Het afgelopen jaar ging het om 800
studenten, tegen bijna 2000 studenten in de bachelor- en propedeusefase.
gk
|
Nogmaals: Toegestane Grafische Rekenmachines
In het overzicht in WiskundE-brief 747 stond in navolging van een
recente publicatie van het CvTE ook de TI plus CE vermeld.
Dit type is in Nederland echter onbekend.
De TI plus CE −T wordt hier wel gebruikt en stond ook al in de
tabel. De tweede regel onder het kopje ' Texas Instruments' kan dus
komen te vervallen. Op
onze website staat
een aangepast overzicht.
|
Big Data met Excel, een stap vooruit? (reactie)
Ik ben het zeer van harte eens met de bijdrage van Casper Albers, Universitair
Hoofddocent te Groningen, in WiskundE-brief 747. Het is inderdaad beter om onze leerlingen
in het voortgezet onderwijs niet meteen aan de gevaren van Excel bloot te stellen.
Laten we ze eerst maar eens te leren om statistisch een beetje zuiver te redeneren.
Maar Casper Albers is met zijn waarschuwing klaarblijkelijk al te laat. Met veel
humor toont The Economist in haar laatste nummer namelijk dat het 'kwaad'
zich al op onze universiteiten bevindt. Zo ontdekte Thomas Herndon, een jonge
student aan the University of Massachusetts Amherst, al drie jaar geleden dat
een wetenschappelijke publicatie van Carmen Reinhart en Kenneth Rogoff, beide
hoogleraren aan de Harvard university, voor geen meter klopte.
Rijtjes vergeten
In hun analyse vergaten Reinhart en Rogoff een aantal rijen in hun Excel-formule
mee te nemen. Toen Thomas Herndon die rijen toevoegde, viel de conclusie van
het onderzoek van Reinhart en Rogoff in duigen.
Dergelijke fouten zijn niet zeldzaam, stelt The Economist.
Het
volledige artikel kunt u via deze link lezen.
Jerry Boulogne, Laurens Lyceum Rotterdam
|
Intrinsieke wiskundemotivatie
Ondanks onze goede wiskunderesultaten willen wij, de wiskundesectie van
het Christelijk College Nassau-Veluwe, dit jaar nog meer werken aan met
name de intrinsieke motivatie van onze leerlingen. Hoe dagen we onze leerling
nog meer uit?
Wij zijn vooral benieuwd of er scholen zijn die een bijzondere wiskundedidactiek
hanteren die succesvol is. Graag zouden wij in contact willen komen met dergelijke
scholen.
Heeft u positieve ervaringen heeft met het intrinsiek motiveren van leerlingen voor
het vak wiskunde, stuur dan even een mailtje naar m.jorissen@ccnv.nl. Alvast
bedankt voor uw medewerking.
Maurice Jörissen, wiskundedocent CCNV (havo/vwo), Harderwijk
(Noot van de redactie: U zou collega Jörissen, en anderen, natuurlijk ook prima kunnen
helpen met uw bijdrage over intrinsieke motivatie in de WiskundE-brief.)
|
Computertoetsen statistiek op CBS in de klas
Op 8 juni 2016 gaven wij een workshop over statistiek in het
schoolexamen tijdens de
statistiekconferentie
van de NVvW. Verschillende deelnemers toonden belangstelling voor de
computertoetsen waarover wij tijdens de workshop vertelden. Van die toetsen
is er nu een aantal beschikbaar gesteld.
Het betreft computertoetsen waarin leerlingen statistiek op drie grote
gegevensbestanden van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) moeten
toepassen. Inmiddels kunt u op de
website CBS in de Klas
vier computertoetsen vinden. Kijk bij
voortgezet
onderwijs, wiskunde, gereedschappen. Daar vindt u onder andere de drie
grote gegevensbestanden die het CBS beschikbaar heeft gesteld voor onderwijsdoeleinden,
te weten
een bestand over de beroepsbevolking,
een bestand over vrijetijdsbesteding
en
een bestand over wonen.
Computerpractica
Bij elk databestand zijn een of twee computertoetsen beschikbaar. Deze staan steeds in rubriek 'Downloads' als 'computerpracticum'.
De toetsen zijn in de afgelopen twee schooljaren op de GSG Leo Vroman (Gouda) afgenomen als praktische opdracht in het kader van het schoolexamendossier van de leerlingen. Het gaat om totaal vier practica:
- Twee practica voor havo, bij de bestanden over beroepsbevolking en vrijetijdsbesteding.
- Twee practica voor vwo, bij bij de bestanden over vrijetijdsbesteding en wonen.
De havotoetsen sluiten aan bij het lesmateriaal dat te vinden is op
www.betanova.nl.
Uitwerkingen
Van de toetsen komen geen uitwerkingen op de site van het CBS. Wel kunt u bij het CBS
het correctievoorschrift van de toetsen opvragen zoals dat op de GSG Leo Vroman is gebruikt.
Lieke Stroucken ( onderwijssite@cbs.n), Centraal Bureau voor de Statistiek
Erik van Barneveld ( e.vanbarneveld@gsgleovroman.nl), GSG Leo Vroman
|
Digitaal toetsen van wiskunde
In WiskundE-brief 745 is melding gemaakt van het initiatief van het Landelijk
VakOverleg Wiskunde (LVO), bestaande uit een afvaardiging van de
verschillende lerarenopleidingen wiskunde in het land, om de mogelijkheden
van het digitaal toetsen van wiskunde kritisch te onderzoeken en om bij
te dragen aan de verbetering van de kwaliteit van die toetsen.
Onze belangrijkste doelstelling is het ontwikkelen van enkele onderling
vergelijkbare toetsen binnen verschillende digitale omgevingen. Op die
manier kan er ervaring worden opgedaan met software en kunnen er criteria
worden geformuleerd waaraan een toetsomgeving moet voldoen. Het is ons
streven om een kwaliteitsniveau te bereiken dat verantwoord wordt geacht
om de digitale toetswijze toe te passen bij het vak wiskunde in het voortgezet
en hoger onderwijs. Voor de lerarenopleiding is het natuurlijk erg belangrijk
om leraren op te leiden voor het gebruik van deze digitale toetsvorm.
Uitnodiging
Het LVO wiskunde organiseert in samenwerking met
10voordeleraar een
bijeenkomst op maandagmiddag 19 september van 15:30−17:30 uur in
vergadercentrum
Domstad te Utrecht. Onderwerp van deze bijeenkomst is uiteraard het digitaal
toetsen van wiskunde. Wij nodigen u van harte uit om deze bijeenkomst bij te wonen.
U kunt zich via email aanmelden bij Desiree van den Bogaart ( d.a.van.den.bogaart@hva.nl)
of Nelly Michon ( nelly.michon@inholland.nl).
Nelly Michon, Hogeschool InHolland
|
Open dag Centrum Wiskunde & Informatica
Tijdens de open dag van het Amsterdam Science Park is er in het
gebouw van het CWI (Centrum Wiskunde & Informatica) van alles te
zien, te horen en te doen op het gebied van wiskunde en informatica.
Op zaterdag 1 oktober 2016 is het gebouw voor alle belangstellenden
geopend van 12:00−17:00 uur.
Er zijn lezingen voor volwassenen, activiteiten speciaal voor kinderen
en er is een markt voor iedereen. Voor kinderen tot 12 jaar wordt er ook
een wedstrijd georganiseerd waarbij kaartjes voor NEMO zijn te winnen.
Wat is er te doen?
- Wiskunde- en informaticamarkt. Met onder andere Marv de
dansende robot, bliksem aanraken, big data bekijken en het driedeurenspel.
- CWI Game Lab. Maak je eigen computergame of tekenfilm met het
programma Scratch.
- Grote veelvlakken bouwen. Bouw grote wiskundige figuren met
pvc-buizen. Deze activiteit wordt verzorgd door Stichting Vierkant voor
Wiskunde.
- Knutselen met Polydron voor kinderen. Puzzelen en knutselen
met Stichting Vierkant voor Wiskunde.
- Allerlei lezingen. Bijvoorbeeld over computers programmeren,
over onweer, over niet kloppende statistiek en over quantumcryptografie.
Bezoek
deze link voor meer informatie, bijvoorbeeld over de bereikbaarheid van
het gebouw van het CWI.
|
Bijeenkomsten regionale netwerken rekenen
Het Steunpunt taal en rekenen vo organiseert ook dit najaar
weer een drietal regionale rekenennetwerkbijeenkomsten.
Dit zijn de data en de plaatsen :
- maandag 26 september 2016, Regio Midden, Marnix College, Ede.
- woensdag 28 september 2016, Regio Zuid, De Rooi Pannen MBO, Breda.
- dinsdag 25 oktober 2016, Regio Noord, Dr. Nassau College locatie Penta, Assen.
Deze netwerkbijeenkomsten zijn uitsluitend bedoeld voor rekencoördinatoren,
rekendocenten, middenmanagers en schoolleiders die zich op hun school met
rekenbeleid bezighouden.
Programma
Het programma van de bijeenkomsten ziet er als volgt uit:
tijd |
onderdeel |
14:00−14:30 uur |
Inloop met koffie. |
14:30−15:00 uur |
Korte, plenaire presentatie van het Steunpunt: laatste nieuws. |
15:00−17:00 uur |
Inhoudelijke netwerkbijeenkomst. |
Opzet van de bijeenkomsten
De bijeenkomsten bestaan steeds uit een plenair deel en een uitwisselingsdeel.
Tijdens het plenaire deel er zal naast andere zaken zeker ook aandacht worden
besteed aan de actualiteit omtrent de rekentoets.
Tijdens het uitwisselingsdeel luidt het thema ' Aandacht voor de zwakke
rekenaar en staan de volgende zaken centraal:
- Hoe definieer je de zwakke rekenaar op uw school?
- Aandacht geven aan de zwakke rekenaar, hoe doe je dat? Wat ervaart een zwakke rekenaar?
- De website van het Masterplan Dyscalculie.
Als u wilt deelnemen aan één van deze netwerkbijeenkomsten,
dan kunt u zich via deze link aanmelden.
Er zijn aan de deelname aan de netwerkbijeenkomsten geen kosten verbonden.
|
Rekenconferentie 'Scholen in de etalage'
Het Steunpunt taal en rekenen vo organiseert op maandag 3 oktober 2016
opnieuw een 'etalageconferentie' voor onder andere rekendocenten
en rekencoördinatoren.
Het gaat bij deze etalageconferentie niet in de eerste plaats om scholen
die met hun resultaten op de rekentoets bovenaan in de ranking staan. Nee,
in deze conferentie komen nu juist de scholen aan het woord die in 2013 ten
opzichte van vergelijkbare scholen opvallend lage resultaten behaalden! Zij
hebben namelijk deelgenomen aan het intensiveringstraject van het Steunpunt
taal en rekenen vo en hebben in een periode van ongeveer anderhalf jaar hun
rekenonderwijs structureel aangepakt en op orde gebracht.
Meer
informatie over het programma vindt u via deze link.
De kosten voor deze conferentie bedragen € 50-,= per persoon. Het is raadzaam
om per school tenminste met drie mensen te komen, te weten een rekendocent, een
rekencoördinator en een leidinggevende.
U
kunt zich via deze link inschrijven.
|
Reünie werkgroep Vrouwen & Wiskunde (herinnering)
|
Advertenties
T3 Nederland Symposium 5 oktober 2015 Schrijf je nu in!
|
|
|