nummer 747, 4 september 2016
Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4400 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Eerste wiskundE-brief van dit schooljaar
De zomervakantie zit er weer op. Het is de hoogste tijd voor eerste wiskundebrief
van schooljaar 2016-2017. En WiskundE-brief 747 doet zijn nummer eer aan: het is
een dikke jumbobrief geworden. Een brief met flink wat bijdragen van abonnees.
Dat belooft wat voor het komende schooljaar.
Ook in dit wiskundejaar staat ons weer veel te wachten. De rekentoets komt voor het
vwo in de kernvakkenregeling. Zullen er veel slachtoffers vallen? Voor havo en vmbo
telt de rekentoets dit jaar nog niet mee. Maar zal dat in schooljaar 2017-2018 wel
gaan gebeuren? En hoe staat de rekentoets er in politieke zin na de aankomende
verkiezingen voor? De NVvW en het LAKS krijgen een dikkere vinger in de pap wat
betreft de wiskunde correctievoorschriften. Zie WiskundE-brief 746. Maar hoe zal dat in 2017
gaan uitpakken?
En dan vragen de grafische rekenmachines ook weer de nodige aandacht: Welke zijn
er in het komende examen toegestaan? En wat moeten of willen we uiteindelijk
met dat ding? Het ziet er alles bij elkaar naar uit dat we weer een turbulent
wiskundejaar tegemoet gaan. En dat is prachtig! Want zolang er beweging is binnen
het onderwijs, is er kans op vooruitgang.
Redactie
|
Het wiskunde eindexamen van 2010 tot 2016
Vlak voor de vakantie waren we in WiskundE-brief 746 al in staat om wat gegevens te
presenteren van de laatste eindexamens. Nu het Cito het examenverslag
heeft gepubliceerd, kunnen we een nadere blik op die examens werpen.
Laten we eens beginnen met een sprekende grafiek.
De grafiek laat voor de verschillende opleidingen zien wat het percentage
goede antwoorden per jaar is. Globaal gezien lijkt het scorebeeld van het
afgelopen jaar meer op het beeld van twee jaar terug dan op het beeld van vorig
jaar, toen er recordhoogtes werden bereikt. Een tweetal ontwikkelingen
springen in de grafiek duidelijk in het oog.
- De duik naar beneden bij wiskunde B vwo.
- De gestage stijging bij vmbo KB.
Dat het wiskunde B-examen voor veel leerlingen een stuk moeilijker te maken
was dan in voorgaande jaren, onder andere door de omvang, is door veel
docenten al opgemerkt. Dat gebeurde bijvoorbeeld op het forum van de Nederlandse
Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) en u leest het ook weer in het artikel
van Tineke van den Berg, elders in dit nummer. De extreem hoge N-term
was daarom voor veel collega's zeer welkom.
De stijging van de scores bij de vmbo-leerlingen van de opleiding Kader-Beroeps
is opvallend. Maar hierbij moet wel worden opgemerkt dat het hier gaat om de
schriftelijk afgenomen examens terwijl veruit de meeste KB-leerlingen het
wiskunde-examen digitaal afleggen. In hoeverre er een oorzakelijk verband bestaat
tussen de opmars van de digitale examens en de scores voor de schriftelijke examens
is mogelijk een interessante vraag.
Ook opvallend is dat de jongens dit jaar bij alle wiskunde examens een paar
procentpunten hoger scoorden dan de meisjes.
En dan de cijfers
Als je de bovenstaande twee grafieken met elkaar vergelijkt, dan kun je de impact van
de N-termen goed zien. Want ondanks een zeer lage gemiddelde score staat wiskunde B
vwo samen met wiskunde A bovenaan. Laten we wiskunde C, met maar weinig en steeds
minder kandidaten, buiten beschouwing, dan lijkt er dit jaar een duidelijke hiërarchie
vwo−havo−vmbo te bestaan. Wat ook opvalt, is dat de " aanscherping van
de slaag/zakregeling" (het CE-gemiddelde van 2012 en de invoering van de
kernvakkenregeling van 2013) samenvalt met een opwaartse beweging van de cijfers,
ook al lijkt er in 2014 en 2016 sprake te zijn van een correctie op het voorgaande jaar.
Van de sinds 2011 aanzienlijk gestegen scores bij vmbo KB is weinig terug te vinden.
De N-termen bepalen hier het beeld.
Onvoldoendes
De afgelopen zeven jaar geven een vrij duidelijk beeld, vooral als je je concentreert
op havo/vwo, waar sinds 2013 de kernvakkenregeling geldt:
Lagen aan het begin van dit decennium de percentages rond de 30; de laatste paar
jaar wordt op havo/vwo stelselmatig minder dan 20% onvoldoende gescoord. Wiskunde
C lijkt een uitzondering. Maar ik merkte al op dat het bij dat vak om weinig en
steeds minder leerlingen gaat. Als je afgaat op de percentages onvoldoendes bij
het CE en je vergelijkt die met de andere vakken, dan zou je wiskunde op havo/vwo
tegenwoordig in zekere zin een "gemakkelijk" vak kunnen noemen. Of in ieder geval
een vak waarop goed valt te scoren.
gk
|
Wat was er met het examen wiskunde B vwo aan de hand?
Het afgelopen schooljaar gaf ik les aan een examenklas vwo wiskunde B. De leerlingen
haalden het hele schooljaar goede cijfers. Het resultaat van het examen was echter
teleurstellend. Bij een N-term van 1,0 scoorden de leerlingen gemiddeld 1,2 punt lager
dan op het schoolexamen.
Een collega met een vergelijkbare lesgroep werd met dezelfde teleurstelling geconfronteerd.
De verbazing en opluchting van mijn collega en van mij was groot toen bleek dat de N-term
op 2,0 bleek te zijn gesteld.
Omdat ik zelf het examen niet als heel erg moeilijk ervoer, wilde ik eens onderzoeken
wat het verschil kon zijn tussen het examen vwo wiskunde B van 2015 en van 2016. Ik heb
hiervoor gebruik gemaakt van OBIT. OBIT is, net als bijvoorbeeld RTTI, een taxonomie om
toetsen op hun moeilijkheidsniveau te analyseren.
OBIT
De letters van OBIT staan voor de volgende begrippen:
- Onthouden. Je vraagt naar definities.
- Begrijpen. Je vragen gaan over 'kale' wiskunde, zonder of met
minimale context. Bijvoorbeeld "Toon aan dat de afgeleide van f(x) ... is.
- Integreren. De opdracht staat in een context waarbinnen de leerling
zelf de wiskunde moet herkennen.
- Toepassen. In een nieuwe situatie moet de leerling zelf een
wiskundige oplossingsstrategie ontwikkelen. Bewijsvoering in de vlakke meetkunde valt
bijvoorbeeld onder T omdat de leerlingen zelf moeten onderzoeken
welke stellingen er moeten worden gebruikt.
De examens vergeleken
De tabel hieronder geeft een overzicht van de twee examens, geanalyseerd volgens OBIT.
|
2015-1e tijdvak |
2016-1e tijdvak |
N-term |
1,4 |
2,0 |
Begrijpen |
70 % |
51 % |
Integreren |
0 % |
13 % |
Toepassen |
30 % |
36 % |
Daarnaast heb ik voor beide examens ook gekeken naar de verschillende onderwerpen. Dat is
lastiger omdat er overlappende onderwerpen zijn. Zo kan het onderwerp 'goniometrie'
bijvoorbeeld ook het onderwerp 'differentiëren' bevatten.
onderwerp |
2015-1e tijdvak |
2016-1e tijdvak |
Differentiaalrekening |
10 % |
19 % |
Integraalrekening |
12 % |
13 % |
Algebra |
29 % |
21 % |
Goniometrie |
26 % |
25 % |
Vlakke meetkunde (bewijzen) |
23 % |
22 % |
Conclusie
Ik trek na mijn onderzoekje de conclusie dat het examen van 2016 vooral moeilijker was door
de context van de vragen en niet zozeer door de wiskundige onderwerpen die aan bod zijn
gekomen. Anders gezegd: de wiskunde was in het examen van 2015 veel gemakkelijker herkenbaar.
Tineke van den Berg
|
Bezemexamen wiskunde oude stijl havo 2017
Leerlingen die in 2016 gezakt zijn voor het havo-examen, kunnen in 2017 examen
doen volgens het oude (wiskunde)programma. Zij doen dan het zogenaamde bezemexamen.
Wat zijn wat betreft het bezemexamen nu precies de rechten en plichten van de
kandidaat en van de school?
Het Examenloket formuleert het zo: " De school moet de leerlingen die het examen
volgens het oude examenprogramma willen afleggen, hen daartoe in de gelegenheid
stellen". Daaraan wordt nog toegevoegd: " Het is aan de school hoe dit gebeurt.
Dit kan bijvoorbeeld door samenwerking met andere scholen/instellingen."
Maar wat betekent dit concreet voor de school, en met name voor het schoolexamen als
een gezakte kandidaat per se op de eigen school wil blijven? Moeten er speciale SE's
een eventueel zelfs speciale praktische opdrachten gemaakt worden? En in hoeverre
moet de leerling hierbij ondersteund worden ?
Het ligt op uw bordje
In ieder geval geldt dat voor het bezemexamen het examenprogramma en syllabus van het
voorgaande jaar van toepassing zijn. Dat geldt ook voor de toegestane hulpmiddelen
(zie WiskundE-brief 743). Verder lijkt het probleem op het bordje van de school, mogelijk dus ook
op het bordje van de wiskundesectie, te liggen.
|
Toegestane grafische rekenmachines in de komende jaren
Begin juli is de
Regeling toegestane
hulpmiddelen voor de centrale examens van de eindexamens en de staatsexamens vo in 2018
(CvTE-16.01424) gepubliceerd in de Staatscourant. Dat is misschien een goede aanleiding
om nog eens een samenvattend overzicht van toegestane grafische rekenmachines te maken.
Bij het combineren van diverse publicaties van het CvTE over dit onderwerp kwamen er enkele
tegenstrijdigheden en onduidelijkheden aan het licht. Pas na het raadplegen van diverse
betrokkenen heb ik een eenduidig overzicht kunnen samenstellen. Het onderscheid tussen havo
en vwo is in dat overzicht van belang. Het vwo heeft vanwege de langere bovenbouw namelijk
een jaar langer de tijd om zich in te stellen op de nieuwste eisen die gelden voor de grafische
rekenmachine.
In het overzicht hieronder staat "T" voor "Toegestaan" en "N" voor (uitdrukkelijk) "Niet
toegestaan".
|
2017 havo |
2017 vwo |
2018 havo |
2018 vwo |
2019 vwo |
CASIO |
|
|
|
|
|
fx-9750GII met reset |
T |
T |
|
T |
|
fx-9860GII(SD) met reset |
T |
T |
|
T |
|
fx-9860GII(SD) met examenstand: OS 2.07 en hoger |
T |
T |
T |
T |
T |
fx-CG20 met reset |
T |
T |
|
T |
|
fx-CG20 met examenstand: OS 2.01 en hoger |
T |
T |
T |
T |
T |
Hewlett Packard |
|
|
|
|
|
HP Prime |
T |
T |
T |
T |
T |
Texas Instruments |
|
|
|
|
|
TI 84 plus (C) (SE) |
T |
T |
|
T |
|
TI-84 Plus T vanaf versie OS 5.1, de basisversie met LED lampje |
T |
T |
T |
T |
T |
TI-84 Plus CE-T vanaf versie OS 5.1.5 |
T |
T |
T |
T |
T |
TI-Nspire CX (zonder CAS) |
T |
T |
T |
T |
T |
Oudere types |
N |
T |
N |
N |
N |
Bij het gebruik van oudere types (alleen toegestaan op het vwo in 2017) geldt dat
" de kans bestaat dat sommige examenopgaven daarmee niet of minder goed te maken zijn".
Nog wat aanvullende regels:
- Het gebruik van een gewone rekenmachine is (bij wiskunde) niet meer toegestaan.
- Het gebruik van twee (grafische) rekenmachines tegelijk is niet toegestaan.
- Het is een kandidaat niet toegestaan om tijdens het examen gebruik te maken van de grafische
rekenmachine van een andere kandidaat.
- Het gebruik van SD-kaartjes is niet toegestaan.
- Als een apparaat over CAS-functionaliteit beschikt, moet deze geblokkeerd zijn.
- Een grafische rekenmachine mag niet op het lichtnet of andere apparatuur zijn aangesloten.
- Het geheugen van de grafische rekenmachine dient te zijn geblokkeerd door een examenstand
of te zijn gewist door een 'reset' van de gehele machine.
gk
bronnen:
|
NVvW organiseert bijeenkomsten in het kader van Onderwijs2032
Eind 2014 heeft het Platform Onderwijs2032 de opdracht gekregen om te onderzoeken
of het onderwijs nog wel up-to-date is voor de toekomst. In januari 2016 is het
eindadvies door platformvoorzitter Paul Schnabel aangeboden aan staatssecretaris Sander
Dekker. Veel leraren waren echter niet op de hoogte van het advies of voelden zich er
niet bij betrokken.
De Onderwijscoöperatie (OC)
heeft daarom met de staatssecretaris afgesproken om eerst een verdiepende en verbredende
fase in te lassen. Tijdens deze fase kunnen gesprekken met leraren worden gevoerd nog
voordat er met de ontwerpfase wordt begonnen. Deze fase zal duren tot 1 november 2016.
Bijeenkomsten
De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) gaat in het kader van deze
verdiepingsfase samen met de NVON, de vakvereniging van onder andere natuurkunde-,
scheikunde- en biologieleraren, discussiebijeenkomsten organiseren. Deze bijeenkomsten
hebben tot doel, een antwoord te geven op de volgende vragen:
- Geeft het advies van Schnabel wel de juiste richting aan voor een nieuw curriculum?
- Hoe kan en wil de beroepsgroep invulling en uitvoering geven aan een nieuw curriculum?
In week 38 zijn er op vijf verschillende plekken in het land bijeenkomsten georganiseerd:
datum |
plaats |
locatie |
Maandag 19 september 2016 |
Zaandam |
Zaanlands Lyceum |
Dinsdag 20 september 2016 |
Delft |
Christelijk Lyceum |
Dinsdag 20 september 2016 |
Meppel |
Stad & Esch |
Woensdag 21 september 2016 |
Eindhoven |
Augustinianum |
Donderdag 22 september 2016 |
Ede |
SG het Streek |
Voor alle bijeenkomsten luidt het programma:
tijd |
onderdeel |
17:30 uur |
Ontvangst met soep en broodjes. |
18:00 uur |
Discussie en stemming over diverse stellingen. |
20:00 uur |
Einde programma. |
Een verslag van de discussie en het resultaat van de stemmingen zullen worden verwerkt
in het uiteindelijk advies van de Onderwijscoöperatie aan staatssecretaris Sander Dekker.
Via deze link kunt u zich aanmelden voor
deze bijeenkomsten. Deelname is zowel voor leden als niet-leden van de NVvW gratis.
Heleen van der Ree, NVvW
|
Statistici denken hardop voor en over statistiek in het vo
Het statistiekonderwijs in het voortgezet onderwijs is in beweging. Dat biedt u
bij uitstek een mooie gelegenheid om wat inspiratie op te doen en om er wat bij te
leren. Aanstaande donderdag, 8 september 2016, laten we in het Pieter de la
Courtgebouw (FSW) in Leiden een aantal statistiekexperts aan het woord. Het programma
begint om 16:00 uur en wordt afgesloten met een borrel om 20:00 uur. U bent zeer
van harte welkom.
We vroegen de uitgenodigde experts om op persoonlijke titel gedurende een half uur eens
in te gaan op een casus voor het voortgezet onderwijs. Ook vroegen wij deze experts om
met een schets te komen van belangrijke statistische ideeën en concepten die vanuit
hun perspectief in het voortgezet onderwijs aan bod zouden moeten komen.
Onder de experts bevinden zich Aad vd Vaart (Mathematisch Instituut Universiteit Leiden),
Erik v Zwet (LUMC Leiden), Theo Lanser (Aegon), Mark de Rooy (Sociale Wetenschappen
Universiteit Leiden) en Ton de Waal (CBS en universiteit Tilburg)
Aanmelding en vervolg
Via
deze link kunt u zich voor de bijeenkomst van 8 september 2016 aanmelden.
Deze bijeenkomst moet worden gezien als een startbijeenkomst. Na deze bijeenkomst zullen de
regionale steunpunten Leiden en Zuid Holland een nascholing in de vorm van een professionele
leergemeenschap (PGL) organiseren. In deze nascholing zullen deelnemers in kleine groepen
gedurende vijf bijeenkomsten gaan werken aan het ontwikkelen van les- en toetsmateriaal. Denk
hierbij aan zaken als een lessenserie voor havo/vwo statistiek, een handleiding voor het gebruik
van statistiek in een profielwerkstuk, een praktische opdracht voor havo/vwo wiskunde A/C,
korte onderzoeksopdrachten voor wiskunde A/C of een praktische opdracht statistiek voor wiskunde B.
Meedoen is gebruiken
De groepen bepalen steeds zelf het onderwerp. Waar dat mogelijk en gewenst is, zullen ter
ondersteuning experts worden uitgenodigd. Door deelname aan een PLG verplicht u zich tot het
uitproberen van het ontwikkelde materiaal in uw lespraktijk. Meedoen is gebruiken!
De bijeenkomsten van de PLG zijn gepland op 13 oktober 2016, 17 november 2016, 15 december 2016,
19 januari 2017 en 9 maart 2017, steeds van 16:00 tot 20:00 uur.
Peter Kop, ICLON Leiden
|
Big Data met Excel, een stap vooruit?
Jos Huijbregts beschrijft in WiskundE-brief 746 dat de overgang in het statistiekonderwijs
naar "Big Data met Excel" een goede overgang is omdat die overgang aansluit bij
behoeften zoals die in het bedrijfsleven bestaan.
Bedrijven als Google, met een waarde van 464 miljard euro werken nu eenmaal veel
met enorme datasets en grote getallen, zegt Jos Huijbregts. Wel, bedrijfjes met
een waarde van 'slechts' 22 miljard euro, zoals Philips bijvoorbeeld, werken ook
veel met grote datasets. Maar dit terzijde; de redenering van Jos Huijbregts
klopt niet.
Volgens zijn logica zouden we de kinderen op de basisschool ook maar beter niet
meer met tafels lastig vallen, want Google weet al dat 7 × 8 = 56.
De tafel van 132.523.284 past veel beter bij de huidige tijd. Durf te veranderen!
Eerst de basis
Het is een misvatting om te denken dat je zinvolle big data-analyses uit kan
voeren als je niet eerst de basis van redeneren onder onzekerheid onder de knie
hebt. Het is trouwens ook een misvatting om te denken dat het wiskundeonderwijs
in het voortgezet onderwijs in dienst moet staan van het grootkapitaal. Maar dat
weer terzijde.
Casper Albers
Universitair hoofddocent statistiek, Groningen
|
Leerlingen sturen hun eigen leerproces
Het wordt binnen het onderwijs steeds belangrijker gevonden dat leerlingen
zelf sturing aan hun leerproces gaan geven. Veel leerlingen hebben hier echter
moeite mee. Hoe kunnen we die leerlingen op een effectieve manier leren om
goede beslissingen te nemen over wat ze wanneer moeten bestuderen? En kun je
de leerlingen deze vaardigheden vervolgens ook bij meerdere vakken laten gebruiken?
Dat gaan we binnen de sectie Onderwijskunde van de Universiteit Utrecht allemaal onderzoeken.
Het gaat daarbij om promotieonderzoek. Voor dat onderzoek gaan we een training aan leerlingen
geven voor het vak biologie. Daarna gaan we kijken of de tijdens de training aangeleerde
vaardigheden door de leerlingen ook toegepast kunnen worden binnen het vak wiskunde.
Geen lineaire formules
Voor dat laatste zijn we op zoek naar wiskundedocenten die les geven in het eerste of
tweede leerjaar van havo/vwo. De leerlingen die meedoen, mogen bij aanvang nog geen kennis
hebben van het opstellen van lineaire formules uit grafieken.
In de maanden oktober en november van 2016 willen we onderzoek op scholen komen doen. Dat
kost u twee lesuren en vereist de beschikbaarheid van voldoende computers op school.
Als u bereid bent om aan ons onderzoek mee te werken, neem dan via email contact op met mij.
Natuurlijk kunt u bij mij ook nadere informatie over het onderzoek krijgen.
Steven Raaijmakers ( S.F.Raaijmakers@uu.nl)
Onderwijskunde, Universiteit Utrecht
|
Symposium over Competities en Competenties
Op zaterdag 17 september 2016 vindt het tweeëntwintigste symposium
plaats van de Werkgroep Geschiedenis Reken-en Wiskundeonderwijs (WGRWO)
van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW). Het thema is
dit keer Competities en Competenties.
Examens, wedstrijden en wiskunde hebben altijd al op allerlei
manieren met elkaar te maken gehad. Zo komt er bij het normeren van
examens en bij het valideren van kwaliteitscontrole van het onderwijs
veel wiskunde kijken. Maar de wiskunde daagt bij uitstek ook uit tot
competitie binnen het wiskundeonderwijs. Het programma van dit jaar
besteedt in brede zin aandacht aan dit gegeven.
Programma
tijd |
onderdeel |
9:30−10:15 |
Inloop en koffie. |
10:15−10:30 |
Welkom en mededelingen. |
10.30−11.15 |
Jan van de Craats: De Wiskunde Olympiade. |
11:15−12:00 |
Ad Meskens: Examens voor wijnroeiers in zestiende-eeuws Antwerpen. |
12:00−13:30 |
Lunch. |
13:30−14:15 |
Truus Dekker: Examens voor lbo, mavo en vmbo. |
14:15−14:45 |
Pauze. |
14:45−15:30 |
Dédé de Haan: De Wiskunde A-lympiade. |
Het symposium vindt plaats in
cursus- en vergadercentrum Domstad.
De kosten voor NVvW en NVORWO leden bedragen € 27,50. Niet-leden betalen € 32,50.
Aanmelding
U kunt zich inschrijven voor dit symposium door middel van een email aan
harmjansmid45@gmail.com in combinatie met gelijktijdige overmaking van het verschuldigde
bedrag op rekening NL19INGB0000143917 t.n.v de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren,
onder vermelding van WGRWO symposium 22.
|
Het Mandelbrot Mysterie, een snelcursus bij de webklas
Op donderdag 22 september 2016 organiseert het steunpunt wiskunde regio
Noord-Holland een bijeenkomst over de Mandelbrotverzameling. Op het programma
staan niet alleen lezingen. Er is ook tijd om leerzame opgaven te maken en
er wordt een Socrative quiz georganiseerd.
In de jaren tachtig van de vorige eeuw onthulde Benoit Mandelbrot met
computerplaatjes de prachtige structuren die ontstaan bij het oneindig vaak toepassen
van eenvoudige functies. De netwerkbijeenkomst behandelt de wiskunde die achter
deze prachtige structuren schuilt en zoals die ook voorkomt in de
UvA-webklas
Het Mandelbrot Mysterie voor leerlingen in vwo 5 en 6, die in november 2016 van start
gaat. Docenten die overwegen om met hun leerlingen aan de webklas mee te doen, zijn
net als andere belangstellenden van harte welkom.
Programma
tijd |
onderdeel |
16:15−16:30 uur |
Ontvangst met koffie en thee. |
16:30−17:45 uur |
Han Peters: Complexe Dynamica. |
17:45−18:30 uur |
Kees Temme: De wiskunde van de webklas. |
18:30−19:30 uur |
Maaltijd met netwerkfaciliteiten. |
19:30−20:15 uur |
Voorproefje van de webklas: puzzelen met de opgaven. Pjotr Buijs en Nout-Jan Dogterom. |
De bijeenkomst wordt gehouden op het Science Park 904 in Amsterdam. De kosten bedragen
€ 35,= voor niet-Bètapartnerscholen. Deelnemers ontvangen een nascholingscertificaat.
U
kunt zich via deze link aanmelden.
Kees Temme ( C.J.M.Temme@uva.nl)
|
Conferentie aansluiting havo-hbo (herhaalde oproep)
Op woensdag 28 september 2016 organiseren de LWHW (Landelijke Werkgroep
HBO Wiskunde) en SLO in Utrecht de conferentie "Hier havo..., hbo hoort u
mij? Aansluiten in het hbo op de vernieuwingen in het havo".
In 2013 zijn voor de natuurwetenschappelijke vakken in het havo nieuwe
examenprogramma's ingevoerd. In 2015 gebeurde dat voor de wiskundevakken. Dit
jaar is er een advies over het examenprogramma informatica uitgebracht. Het is
daarom de hoogste tijd om docenten en curriculumontwikkelaars in het hbo, die hun
onderwijs immers moeten laten aansluiten op deze vakken, op de hoogte te stellen
van deze veranderingen.
Tegelijk willen we havo-docenten in de betreffende vakken informeren over de wensen
die er in het hbo leven met betrekking tot de voorkennis van hun studenten.
Meer
over het programma van de conferentie vindt u via deze link.
Christiaan Boudri (LWHW)
Jos Tolboom (SLO)
|
Drie maal brons voor Nederland
Bij de Internationale Wiskunde Olympiade in Hong Kong (9-16 juli 2016) hebben
drie Nederlandse leerlingen een bronzen medaille behaald. Levi van de Pol (14),
Pim Spelier (16) en Gabriel Visser (18) wisten alledrie genoeg punten te behalen
voor het eremetaal.
Er waren nog drie teamleden, te weten Wietze Koops (15), Reinier Schmiermann (14)
en Erik van Cappellen (17). Zij losten alledrie minstens één van de zes pittige
wiskundeopgaven op en behaalden hiermee een verdiende, eervolle vermelding.
Op
de website van de Nederlandse Wiskunde Olympiade leest u meer over de Internationale
Wiskunde Olympiade in Hong Kong.
|
IMAGINARY tentoonstelling in Nederland
Na het grote succes in Vlaanderen zal "IMAGINARY" gedurende dit schooljaar
te zien zijn in Nederland. Het betreft een tentoonstelling over wiskundige
objecten die tijdens het Duitse "Jaar van de wiskunde" in 2008 is ontstaan en
in 29 landen nu al meer dan 1 miljoen bezoekers heeft getrokken.
De tentoonstelling is in eerste instantie bedoeld voor scholieren in de
bovenbouw van het havo en vwo maar is feitelijk geschikt voor een veel groter
publiek. De schoonheid, de kunstzinnige aspecten, de potentie en de toepassingen
van wiskunde staan in deze tentoonstelling centraal.
IMAGINARY is interactief; men kan de getoonde figuren van alle kanten bekijken,
de kleuren veranderen en ook de formules aanpassen om daarmee de figuren te
vervormen. Met QR codes kan men op een smartphone snel allerlei achtergrondinformatie
opvragen. Er is ook een tafel met Penrose betegelingen om zelf in elkaar te puzzelen.
Diverse touch screens bieden een scala aan leuke, mooie en uitdagende, van wiskunde
geïnspireerde toepassingen.
Waar en wanneer?
periode |
plaats |
19 september t/m 7 oktober 2016 |
TU Eindhoven, gebouw MetaForum, zalen MF11-12. |
24 oktober t/m 11 november 2016 |
Horsttoren aan de Horstring, Gebouw 20, Enschede. |
21 november t/m 11 december |
VOX-POP, Binnengasthuisstraat 9, Amsterdam. |
6 t/m 24 februari 2017 |
Stadskantoor Utrecht (naast CS en Beatrixgebouw). |
6 t/m 24 maart 2017 |
Op een nader te bepalen locatie in Leiden. |
22 mei t/m 9 juni 2017 |
Bernoulliborg, Nijenborgh 9, Groningen. |
19 juni t/m 7 juli 2017 |
Op een nader te bepalen locatie in Nijmegen. |
De tentoonstelling is gratis toegankelijk en er zijn speciale rondleidingen voor
groepen. De organisatie is in handen van het Platform Wiskunde Nederland, in nauwe
samenwerking met de Universiteit Utrecht en het Freudenthal Instituut
Ga voor meer informatie en voor mooie beelden naar imaginarymaths.nl
|
Vaste boekenprijzen Wereldwiskunde Fonds
De vakantie is voorbij! De zomerverkoop van het Wereldwiskunde Fonds heeft inmiddels
alweer zo'n 220 euro opgeleverd. Tot 30 september 2016 hanteren we nog de vaste prijzen.
Daarna begint de volgende veiling.
Op onze site worden ruim 250
binnenlandse en buitenlandse wiskundeboeken, schoolboeken en studieboeken aangeboden voor
vaste lage prijzen. Ook zijn er op de site veel tijdschriften te vinden, zoals ingebonden
jaargangen van het Nieuw Tijdschrift voor Wiskunde, Euclides en heel veel
complete jaargangen Pythagoras.
De gehele opbrengst wordt besteed aan projecten ten bate van het wiskundeonderwijs in
ontwikkelingslanden.
Jos Remijn, veilingmeester WwF
wereldwiskundeboeken@nvvw.nl
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Tijdelijke vacature te Oegstgeest
|
Advertenties
Aanbod Expertise Centrum Rekenen Wiskunde
Voor het schooljaar 2016-2017 heeft Expertise Centrum Rekenen Wiskunde (ECRW)
het volgende aanbod:
- Inspiratie voor de rekenles, nieuwe datum: 23 november 2016 te Utrecht van 14:00 tot 17:00 uur.
- Inspiratie voor de wiskundeles, 7 november 2016 te Utrecht van 14:00 tot 17:00 uur.
- Cursus rekencoördinator, 6 bijeenkomsten, start 14 november 2016 te Utrecht.
Meer informatie en inschrijven: www.ecrw.nl.
Ellen Schoonen, Madeleine Vliegenthart, Peter van Wijk
|
Wiskundecongres 2016
Noordhoff Uitgevers organiseert op 16 november 2016 in het NBC Congrescentrum
in Nieuwegein het inmiddels jaarlijks terugkerende WiskundeCongres. Op dit
congres lanceren onze beide wiskundemethodes Getal & Ruimte en Moderne
Wiskunde hun nieuwe 12 e editie voor de havo/vwo onderbouw
respectievelijk havo/vwo onderbouw en vmbo-gt/havo.
Ga voor meer informatie over het programma naar www.nuwiskundecongres.nl.
Inschrijven is mogelijk vanaf 4 september 2016.
|
Cursus Wiskundige denkactiviteiten (WDA)
De cursus
Wiskundige denkactiviteiten
gaat dit najaar voor de vierde keer in Utrecht van start. De cursus die op 13 oktober 2016, 17 november 2016,
15 december 2016 en 19 januari 2017 zal plaatsvinden, wordt door Paul Drijvers, Dédé de Haan
en Mieke Abels gegeven en is door Registerleraar gecertificeerd.
|
|
|