nummer 745, 26 juni 2016
Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4400 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Wiskunde populair in 3 havo/vwo
Uit een
omvangrijk
onderzoek dat vijf jaar heeft geduurd blijkt wiskunde tegenwoordig één van de
meest populaire vakken te zijn in 3 havo en 3 vwo.
Na Engels en lichamelijke opvoeding staat wiskunde daar nu op de derde plaats.
Alle betavakken zijn sinds het schooljaar 2011-2012 bij de meisjes populairder
geworden en wiskunde is bij de meisjes tegenwoordig minstens net zo populair
als bij de jongens.
Cijfers
Tijdens dit vijfjarige onderzoek is ook gekeken naar de gemiddelde cijfers.
Zie de afbeelding rechts. Opmerkelijk is dat de cijfers dit schooljaar duidelijk lager liggen dan de jaren daarvoor. Die daling is overigens bij
de meeste vakken te zien. Verder zien we dat de meisjes vanaf 2012 hoger scoren
dan de jongens en hun voorsprong uitbouwen. Ook dat is een beeld dat zich over
meer vakken dan alleen de wiskunde uitstrekt.
gk
|
Statistiek als een bikini
Ik ben al jaren fulltime docent, ik geef mijn vak met plezier en
ik weet mn leerlingen maximaal te motiveren. Maar nu zie ik dat
leerlingen met een nieuw wiskundeprogramma worden geconfronteerd waar
veel wiskunde uit is verdwenen en plaats heeft gemaakt voor onderdelen
uit de vakken informatica en M&O. Een noodkreet!
Vanaf dit jaar volgt havo wiskunde A het vernieuwde wiskundecurriculum.
Dat betekent dat ik als docent bij hoofdstuk 6 van Getal & Ruimte het
verschil tussen nominale en ordinale variabelen moet behandelen en
moet uitleggen wat 95% betrouwbaarheidsintervallen zijn terwijl het begrip
"standaarddeviatie" nog nauwelijks bij de leerlingen is geland. Ook moet
ik plotseling het toetsen van hypothesen behandelen, een onderwerp dat tot
voor kort niet eerder dan in vwo 6 werd behandeld.
Ik zie bij mijn 4 havoleerlingen die wiskunde A volgen, op dit moment het
licht in de ogen volledig doven. "Wat een moeilijke woorden gebruikt u
allemaal!"
Advanced Excel topics
En dit is nog maar het begin. Hoofdstuk 8 gaat over statistiek met ICT.
Ik ben redelijk vertrouwd met Excel maar zaken als draaitabellen, totaalrijen
en de syntax van "Som([@Goud)+(@Zilver]..." zijn onderdelen van Excel die
ik nog niet eerder was tegengekomen. Zó goed ken ik Excel nou ook niet weer.
Ik ben docent wiskunde en geen docent informatica!
Toenamediagrammen zijn naar het schoolexamen verwezen en de kansrekening,
een onderwerp dat een maximaal beroep doet op logica en gezond nadenken,
is helemaal uit het curriculum verdwenen. In plaats daarvan sta ik mijn
leerlingen nu de "advanced topics" van een of ander commercieel programma
aan te leren. Vluchtiger kennis bestaat bijna niet.
Dit alles ten faveure van het "Leren omgaan met grote datasets". Want "Big
Data" is de nieuwe werkelijkheid. Gelooft u het echt?
Statistiek is als een bikini. Het trekt de aandacht en verhult de essentie.
Paul van de Veen
| |
|
Rekenen, een zaak van het basisonderwijs
In WiskundE-brief 744 lees ik dat de inspectie nauwlettender gaat toezien
op de resultaten van het rekenonderwijs op middelbare scholen.
Interessant! Maar gaat de inspectie dat dan ook doen in het
basisonderwijs?
Het vak rekenen is naar mijn mening in het voortgezet onderwijs op het
programma gezet om de achterstanden die in het basisonderwijs
zijn opgelopen, te corrigeren. Nu lijkt het erop dat rekenen ineens
een permanente taak van het voortgezet onderwijs is geworden en de
basisscholen dat zo wel mooi vinden.
Waar hoort rekenen thuis?
Dat kan niet de bedoeling zijn! Rekenen in het middelbaar onderwijs
hoort een tijdelijk vak te zijn. Een vak dat net zo lang wordt gegeven
totdat het basisonderwijs de zaakjes weer op orde heeft.
Of zie ik dat verkeerd? Is er ooit iets anders besloten? Zo ja, hoe is dat bekend gemaakt?
Paul Driessen
docent wiskunde en rekenen, Dendron College Horst
| |
|
Verbazende N-term voor wiskunde B examen vwo
Met enige verbazing, en hier en daar ook opluchting, is door examinatoren
kennis genomen van de hoge N-term voor het examen wiskunde B vwo eerste tijdvak.
Er gold voor dit examen namelijk N = 2 en de laatste keer dat zo'n N-term
voor een regulier wiskunde eindexamen voorkwam, was bij het desastreus verlopen
eerste centrale examen wiskunde B havo in 2009.
Op de site van de NvVW staat
een reactie van het college voor Toetsen en Examens. In die reactie wordt echter
voornamelijk iets verteld over de totstandkoming van de N-term in het algemeen.
Genoemd worden hierbij de gegevens over de examenopgaven via proefafnames en de
"analyses over de populatie-ontwikkeling op basis van alle geëquivaleerde examens".
Over het betreffende wiskunde B examen worden enkele opmerkingen geciteerd die
tijdens de centrale examenbespreking van de NVvW zijn genoteerd. Uitdrukkelijk
wordt in de reactie verteld dat er steeds goed naar wordt bekeken in hoeverre deze
opmerkingen statistisch door Cito onderbouwd kunnen worden.
Niet duidelijk
Een N-term van 2,0 is volgens de
wettelijke
voorschriften de hoogst mogelijke N-term. Maar soms wordt zelfs deze grens
doorbroken, zoals bijvoorbeeld dit jaar bij het pilot-examen wiskunde B (vwo).
Bij dat examen kwam een N-term van 2,4 uit de bus.
De overwegingen die ten grondslag lagen aan de keuze voor de maximale N-term
voor het wiskunde B vwo-examen worden ook met de verstrekte toelichting niet
echt duidelijk. De toelichting heeft meer het karakter van een oproep om
vertrouwen te hebben in het CvTE:
"De vaststelling van de N-term is dus niet gebaseerd op de door leerlingen en
docenten ervaren moeilijkheidsgraad van het examen. Er worden diverse invalshoeken
gebruikt om de N-term zorgvuldig en middels vooraf bepaalde procedures te bepalen." |
Het komend schooljaar komt er een artikel in Euclides waarin het CvtE uitvoeriger
ingaat op de N-termen bij wiskunde. Hopelijk geeft dat meer duidelijkheid. De
vraag "Wat is er aan de hand met de CE's wiskunde?" (zie bijvoorbeeld WiskundE-brief 724) is wat
mij betreft nog steeds actueel.
gk
|
Tweede Kamer kritisch over eindexamens
Op 15 juni 2016 heeft de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur
en Wetenschap (OCW) overleg gevoerd over het thema 'examens'. Tijdens
dat overleg zijn er veel kritische opmerkingen gemaakt over allerlei
zaken, waaronder de kwaliteit van de examens, de controleerbaarheid
hiervan en natuurlijk de rekentoets. Zie ook WiskundE-brief 744.
De antwoorden die staatssecretaris Dekker op vragen tijdens dat overleg
gaf, werden niet door iedereen als bevredigend ervaren. Daarom zijn er
in de plenaire vergadering van donderdag 23 juni 2016 door de Tweede
Kamer een aantal moties ingediend.
De meest vergaande motie over de rekentoets is van de hand van de leden
Rog (CDA) en van Meenen (D66). In deze motie wordt het kabinet gevraagd
om de rekentoets per direct af te schaffen. Een tweede motie over dit thema,
ingediend door de leden Rog, van Meenen, van Dijk (SP) en Bruins (CU),
vraagt om de rekentoets uit de kernvakkenregeling te halen.
Digitale examens
Eindelijk wordt er in de Tweede Kamer eens over de geheimhoudingsregeling
rond de opgaven van het digitale examen gedebatteerd. Een motie van Vermue
(PvdA) vraagt om openbaarmaking van de digitale examens na afloop van de
examenperiode. Van Meenen (D66) ondersteunt die eis in een motie waarin
tevens het verzoek is opgenomen om een plan van aanpak op te stellen.
Dat plan moet leiden tot publicatie van de digitale examens vanaf de
examenperiode van 2017.
Invloed vakdocenten op examens
Een breed gedragen motie (VVD, PvdA, CDA, CU en D66) refereert aan de
onvrede van vakdocenten over hun invloed op de eindexamens. De motie
verzoekt de regering om aan het CvTE op te dragen " actief te werken
aan een nieuwe werkwijze, bijvoorbeeld via de principes van co-creatie,
met meer transparantie en grotere betrokkenheid van individuele
vakdocenten".
Zowel in de commissievergadering als in de plenaire vergadering is
uitgebreid gesproken over de vraag hoe het CvTE om zou moeten gaan
met de kritiek op de eindexamens vanuit het LAKS en de vakverenigingen.
Na toezeggingen van staatssecretaris Dekker heeft van Meenen zijn motie op
dit punt weer ingetrokken.
Op dinsdag 28 juni 2016 wordt er over de ingediende moties gestemd.
|
Resultaten rekentoets
De rekentoets telt vanaf volgend schooljaar op het vwo mee in de kernvakkenregeling. Op havo en vmbo telt de rekentoets nog niet mee
in de slaag-zakregeling. Zie ook WiskundE-brief 744. Deze beslissingen lijken
te zijn genomen op basis van de afnames in januari en maart van dit jaar.
In januari en maart van dit jaar hebben 1565 leerlingen uit vwo 6,
ongeveer 4% van het totaal aantal examenkandidaten, de rekentoets gemaakt
in Examentester. Daarvan haalde 79% een voldoende en 18% een vijf. De dertien
leerlingen die de speciale ER toets maakten, zijn apart bekeken. Tien
leerlingen haalden een voldoende en twee leerlingen haalden een vijf. Er
zijn ook leerlingen die de rekentoets in Facet hebben gemaakt maar bij die
leerlingen is geen onderscheid tussen vijfde- en zesdeklassers gemaakt.
Omdat van de groep leerlingen uit vwo 6 in januari en maart er slechts 3%
een 4 of lager scoorden, besloot men dat het "vangnet" niet in werking
hoefde te treden.
Slecht vergelijkbaar
In de meest recente brief van de bewindslieden worden cijfers verstrekt
over heel 2015 en over de twee eerste afnames in 2016. In die cijfers is
geen onderscheid gemaakt tussen examenkandidaten en leerlingen uit
voorexamenklassen. In tegenstelling tot een jaar geleden is er ook niet
gekeken naar het (hoogste) behaalde cijfer per leerling maar alleen naar
gemiddelden. Hierdoor zijn de gegevens slecht vergelijkbaar.
Wel is te zien dat er op havo nog steeds slecht wordt gescoord. Begin dit
jaar haalde slechts 37% van de leerlingen een voldoende. 43% van de leerlingen
scoorde een vijf en 20% een vier of nog lager. In 2015 (drie afnames) behaalde
44% van de leerlingen een voldoende.
Vmbo
Op vmbo-gt haalde in 2016 75% van de leerlingen een voldoende. Omdat in het
jaar ervoor de cijfers met 1 punt werden verlaagd vanwege de ingevoerde
"cijferdifferentiatie", is dit resultaat enigszins vergelijkbaar met "een
vijf of hoger" in 2015. Dat haalde toen 78% van de leerlingen.
Op vmbo-kb haalde begin dit jaar 43% van de leerlingen een voldoende, net
als in 2015. Ondanks een punt extra behaalde slechts 36% van de
basisberoepsleerlingen een voldoende. Vorig jaar was dat 34%.
gk
|
LVO onderzoekt digitaal toetsen wiskunde
Op diverse plaatsen in het onderwijs wordt er gewerkt met digitaal
toetsen van wiskunde. Voorbeelden zijn de Landelijke Kennis Toets
Wiskunde (LKT) in het hbo, de centrale eindexamens van vmbo-bb en kb
en de Diagnostische Tussentijdse Toets (DTT) aan het eind van de onderbouw.
De kwaliteit van de toetsing is zeer afhankelijk van de toetsomgeving.
De keuze voor de toetsomgeving wordt vaak ingegeven door randvoorwaarden
zoals veiligheid en automatische correctie, zonder veel aandacht voor
onderwijskundige aspecten. Het Landelijk VakOverleg Wiskunde (LVO),
bestaande uit een afvaardiging van de verschillende lerarenopleidingen
wiskunde in het land, neemt daarom het initiatief om de mogelijkheden
van het digitaal toetsen van wiskunde kritisch te onderzoeken. Op die
manier wil het LVO bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit van
digitale wiskundetoetsen.
Verantwoord digitaal
Het doel van dit project is het verzamelen en evalueren van kennis en
ervaring op het gebied van de digitale toetsing van wiskunde. Daarna willen
wij eisen formuleren waaraan het digitaal toetsen van wiskunde moet voldoen
om verantwoord bruikbaar te zijn voor het vak wiskunde in vo en hbo.
Een extra punt van belang hierbij is de opleiding van docenten voor het
gebruiken en beoordelen van digitale toetsen.
Wilt u meewerken, meepraten of alleen wat ervaringen kwijt op het gebied
van digitaal toetsen? Meldt u zich dan aan bij Desiree van den Bogaart
via d.a.van.den.bogaart@hva.nl of bij Nelly Michon via nelly.michon@inholland.nl.
Wij willen op maandag 19 september 2016 een startbijeenkomst organiseren.
Nadere informatie hierover volgt nog.
Nelly Michon Hogeschool InHolland
|
Vakantiecursus wiskunde
De zomervakantie komt er aan. Het wordt dus weer tijd om een
plaats te reserveren op de vakantiecursus die traditiegetrouw aan
het einde van de zomervakantie op twee plekken wordt georganiseerd.
De Vakantiecursus wiskunde voor leraren exacte vakken en andere
belangstellenden is een initiatief van de Nederlandse Vereniging van
Wiskundeleraren (NVvW) en wordt georganiseerd door het Platform Wiskunde
Nederland (PWN). De cursus wordt sinds 1946 jaarlijks gegeven op zowel het
Centrum Wiskunde & Informatica te Amsterdam als aan de Technische
Universiteit Eindhoven.
In de tweedaagse vakantiecursus wordt altijd veel aandacht besteed aan
wiskundig onderzoek in relatie tot actuele thema's. De laatste paar jaar
waren er behalve voordrachten ook steeds practica waarin de deelnemers
werkten aan vraagstukken die verband houden met die voordrachten.
Kansen en Netwerken
Dit jaar is het thema 'netwerken'. Dit thema vormt een van de speerpunten
van het wiskundig onderzoek in Nederland. In de cursus zullen sprekers ingaan
op allerlei wiskundige vraagstukken met betrekking tot netwerken, zoals:
- Hoe maak je goede wiskundige modellen van praktische netwerken?
- Hoe kun je die netwerken goed analyseren?
- Hoe ontwerp je netwerken die beter functioneren?
- Hoe gebruik je die netwerken optimaal?
Denk bij deze vragen bijvoorbeeld aan het maken van spoorboekjes of het
aloude reizigersprobleem: hoe vind je de kortste route langs alle
provinciehoofdsteden?
Vraagstukken rondom netwerken hebben altijd wel een stochastische component.
Daarom zal in de cursus ook aandacht zijn voor waarschijnlijkheidsrekening
en statistiek.
Deelnemers aan de vakantiecursus krijgen uiteraard een uitgebreide en fraai
vormgegeven syllabus. Desgewenst is er ook een certificaat met punten voor
het lerarenregister voor u beschikbaar.
Een
uitgebreide brochure is online beschikbaar.
U
kunt zich aanmelden via deze link.
|
Statistici over statistiek in het voortgezet onderwijs
Het statistiekonderwijs in het voortgezet onderwijs is in beweging.
Misschien is dat voor u een goed moment om eens wat inspiratie op te
doen of om uw statistische kennis eens wat bij te spijkeren. Daarom
organiseren de bètasteunpunten Zuid-Holland en Leiden op 8 september
2016 voor u een Masterclass Statistiek.
De bètasteunpunten Zuid-Holland en Leiden hebben voor u een aantal
statistiek-experts uitgenodigd. Zij zullen tijdens de Masterclass
op persoonlijke titel gedurende een half uur ingaan op een casus die aan
hun eigen praktijk is ontleend en mogelijk interessant is voor u. Zij gaan
proberen om belangrijke statistische ideeën of concepten aan te snijden
die volgens hen een plaats zouden moeten krijgen binnen uw statistiekonderwijs
op het vo.
Neem uw collega's mee
De gepresenteerde praktijkvoorbeelden kunnen als inspiratiebron dienen voor
lesmaterialen, praktische opdrachten, profielwerkstukken of voor gewoon een
mooie casus in de les.
Statistiek is een breed vak waarmee bijvoorbeeld ook economiedocenten en
aardrijkskundedocenten in aanraking komen. Daarom worden naast wiskundedocenten
ook nadrukkelijk andere docenten op deze bijeenkomst uitgenodigd.
Dus wiskundedocenten, neem uw collegas mee!
De bijeenkomst vindt plaats op 8 september 2016 van 16:00 tot 20:00 uur. Voor
een maaltijd wordt gezorgd. Plaats van handeling is Leiden; de exacte locatie
wordt later bekend gemaakt. Voor niet-leden van Bètasteunpunt Zuid-Holland
en Regionaal Steunpunt Leiden bedragen de kosten € 125,= per deelnemer.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
Nascholing statistiek
In aansluiting op de bijeenkomst van 8 september 2016 (zie de bijdrage
hierboven) gaan de regionale steunpunten Leiden en Zuid-Holland een
nascholing in de vorm van een Professionele LeerGemeenschap (PLG)
organiseren.
In deze nascholingsactiviteit zullen deelnemers in kleine groepen werken
aan het ontwikkelen van les- en toetsmateriaal. Denk hierbij bijvoorbeeld
aan lessenseries voor havo/vwo statistiek, een handleiding voor het
gebruik van statistische technieken in een profielwerkstuk, praktische
opdrachten voor havo/vwo wiskunde A of C, korte onderzoeksopdrachten voor
wiskunde A of C of aan een praktische opdracht statistiek voor wiskunde B.
Meedoen is gebruiken
De groepen bepalen zelf het onderwerp. Waar mogelijk zullen experts
uitgenodigd worden voor de benodigde ondersteuning. Op deelname aan
deze PLG rust de verplichting om het ontwikkelde materiaal ook uit in
de eigen lespraktijk uit te proberen.
Deze PLG brengt 5 bijeenkomsten met zich mee. Die bijeenkomsten zullen
in de periode oktober 2016 tot maart 2017 steeds van 16:00 tot 20:00 uur
worden georganiseerd. Voor maaltijd zal worden gezorgd. De kosten bedragen
voor niet leden van de steunpunten € 250,= per deelnemer.
Meer
informatie, waaronder de exacte data, vindt u via deze link.
|
Gratis lesmateriaal voor havo/vwo 3
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerste/tweedegraads vacature te Amstelveen
Het Hermann Wesselinkcollege vmbo-t, havo, vwo, heeft een vacature
van meer dan 1 fte met uitzicht op een vaste aanstelling.
Een deel van de vacature zit in de bovenbouw en een deel in de onderbouw,
met name in het TTO, waarin wiskunde in het Engels gegeven wordt. In
de onderbouw havo/vwo werken we met 'Wiskunde zonder boek'.
Reacties graag naar: koz@hermannwesselinkcollege.nl.
| |
|
Tweedegraads vacature te Emmen
|
Vacatures te Stadskanaal
Op Ubbo Emmius in Stadskanaal zoeken we een:
- Tweedegraads docent wiskunde m/v, ongeveer 15 lessen, wegens vervanging.
- Docent informatica m/v, ongeveer 9 lessen, havo/vwo.
Volg
deze link voor meer informatie.
| |
|
Eerstegraads vacature te Utrecht
Wij hebben op UniC in Utrecht een vacature voor een eerstegraads
wiskundedocent van 0,8 fte. We zoeken een ambitieuze collega die
open staat voor vernieuwende vormen van onderwijs en intensieve
samenwerking met collegas.
UniC biedt een uitdagende werkomgeving met volop mogelijkheden
om uzelf en uw onderwijs te ontwikkelen.
Reageer
uiterlijk op 29 juni 2016 via Meesterbaan.
| |
|
Eerstegraads vacature te Vught
Het Maurick College, Daltonschool in Vught, zoekt een eerstegraads
docent wiskunde voor 1,0 fte.
- U bent bereid om in alle afdelingen les te geven.
- U weet vanuit de Daltonfilosofie de leerlingen zodanig te coachen
dat zij het maximale uit zichzelf halen.
Meer
informatie vindt u via deze link.
|
Advertenties
Leermiddelenontwikkelaars gevraagd
De Learning Portal is één van de pijlers van gepersonaliseerd
leren bij Kunskapsskolan Nederland. Voor het ontwikkelen van
digitale content zoeken we voor aankomend schooljaar nieuwe
leermiddelenontwikkelaars voor het vak wiskunde.
Wilt u bijdragen aan de innovatie van het Nederlandse onderwijs, dan
horen we graag van u!
Voor
meer informatie.
|
SmartRekenen De volgende stap in rekenen
Al 170 scholen en 70.000 leerlingen gebruiken de beste digitale rekenmethode!
Leerlingen werken opgaven stapsgewijs uit, ondersteund met hints, feedback
en interactieve theorie.
De docent krijgt razendsnel inzicht in niveau, voortgang en aandachtspunten
van de leerling.
Klik
hier voor de rondleiding en ervaar de voordelen!
|
|
|
Klaar voor de krachtigste GR voor het middelbaar onderwijs?
Veranderingen in de exameneisen betekenen verandering van
(grafische) rekenmachine. Waarom dan niet meteen voor de beste
machine kiezen? Als docent kunt u de nieuwe grafische rekenmachine
van HP nu kosteloos testen. Neem contact op met p.schadron@hp-prime.nl
voor meer informatie en ontvang een HP Prime voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle, nieuwe processor.
- Een touchscreen met kleur en hoge resolutie. Het is tenslotte 2016.
- Door het CvTE goedgekeurde examenmodus.
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over
de HP Prime rekenmachine en voor Nederlands lesmateriaal.
| |
|
|
|