nummer 742, 5 juni 2016

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ca. 4400 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Correctie (van de) voorschriften

Dit jaar waren er bij de wiskun­de-examens vmbo gt, havo en vwo acht 'aanvul­lingen' op het correc­tievoor­schrift, de pilotex­amens niet meegere­kend. Dat is net zoveel als in de vier jaren daar­voor bij elkaar!
Het rela­tief grote aantal aanvul­lingen leidt tot ver­schil­lende reac­ties. Zo is er irrita­tie, vooral als de publica­tie laat komt en er daar­door extra correc­tiewerk moet plaats­vinden. Ook zijn er zorge­lijke, soms zelfs afkeu­rende gelui­den te horen. Is het nu echt zo moei­lijk om een fout­loos examen en een goed correc­tiemo­del te maken?
Maar je kunt er natuur­lijk ook op een andere manier naar kijken. Het lijkt erop dat er meer dan in het verle­den geluis­terd wordt naar kritiek van examina­toren op de formule­ring van de opgaven en het correc­tiemo­del. En dat is natuur­lijk een goede zaak.
 
Belang­stel­ling voor de kwali­teit
Overi­gens valt het aantal aanvul­lingen bij wiskun­de nog best mee. Het ging daar per examen maar om één of twee vragen. Bij natuur­kunde vwo ging het om maar liefst zes vragen. Bij schei­kunde vwo waren er vier pagina's aanvul­lingen bij vijf vragen en was er zelfs sprake van een "correc­tie op de aanvul­ling".
Moge­lijk speelt het een rol dat er dit jaar sprake was van nieuwe vwo examen­program­ma's natuur­kunde, schei­kunde en ook biolo­gie. In ieder geval kunnen we vast­stellen dat de kwali­teit van de eindexa­mens weer volop in de belang­stel­ling staat.
Poli­tiek
Op woens­dag 15 juni 2016 verga­dert de commis­sie OCW van de tweede Kamer over de (eind)examens. Als eerste punt op de agenda staat (de reactie van Staats­secreta­ris Dekker op) de petitie "Verbe­ter de afhande­ling van klach­ten over de centra­le eindexa­mens". Zie hier­voor ook Wiskun­dE-brief 724 en Wiskun­dE-brief 730. Als tweede punt staat de uitvoe­ring correc­tie centra­le examens voortge­zet onder­wijs op de rol.
Meer informa­tie over deze vergade­ring vindt u hier.

 

NVvW doet eigen onderzoek naar examencorrectie

Vorig jaar is gespro­ken over het omdraai­en van de correc­tievolg­orde. Mede door kritiek van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren is toen afge­zien van een omke­ring. Cito voert op dit moment een onder­zoek uit naar de correc­tie onder een beperkt aantal docen­ten. Voor wiskun­de worden alleen de docen­ten vmbo-tl ge­vraagd om aan dit onder­zoek deel te nemen.
De NVvW wil nu zelf gege­vens verzame­len over de correc­tie van havo- en vwo-examens. Wij kunnen de informa­tie die op deze manier verza­meld wordt, gebrui­ken bij gesprek­ken die we de komende tijd zullen hebben over de examen­correc­tie.
Wij vragen de eindexa­mendo­centen dan ook om de volgen­de twee enquê­tes in te vullen.
  1. Over de eerste correc­tie.
  2. Over de tweede correc­tie.
Wij vragen u om even tijd te maken om deze twee vragen­lijsten in te vullen. Zo ver­strekt u ons de informa­tie die wij nodig hebben om de gesprek­ken te voeren die gaan over een belang­rijk onder­deel van ons werk: de examen­correc­tie.
Bestuur Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren

 

Statistiek in het pilotexamen havo (2)

Evenals Gerard Kool­stra was ik be­nieuwd naar de statis­tiek in het havo pilot examen. Gingen bij Gerard de alarm­bellen bij vraag 3 pas rinke­len (Wiskun­dE-brief 741); bij mij deden ze al bij het formule­blad.
Het formule­blad op de bladzij­den 2 en 3 van het opgaven­boekje bestaat uit twee onderde­len, te weten de vuistre­gels voor de grootte van het ver­schil tussen twee groepen en de betrouw­baar­heidsin­terval­len. Over beide valt het een en ander te zeggen.
Vuistre­gels voor de grootte van het ver­schil van twee groepen
Deze regels worden ge­bruikt om statis­tische uitspra­ken te doen over de popula­tie op basis van steek­proefge­gevens. Aan de orde komen regels voor:
  • Een 2x2 kruista­bel.
  • Het maxi­maal ver­schil in cumula­tief percen­tage
  • De effect­grootte
  • De verge­lijking van box­plots
De vuistre­gels zien er onge­veer als volgt uit (voor­beeld effect­grootte):
  • als E > 0,8, dan zeggen we "het ver­schil is groot",
  • als 0,4 < E ≤ 0,8, dan zeggen we "het ver­schil is middel­matig",
  • als E ≤ 0,4, dan zeggen we "het ver­schil is gering".
Voor­waarden
Het gebruik van deze regels is echter gebon­den aan condi­ties. Een belang­rijke condi­tie is die van de hoeveel­heid data.Deze wordt alleen bij 'cumula­tief percen­tage' genoemd.
Het verge­lijken van twee groepen met behulp van box­plots is een informe­le methode, dus een methode zonder formu­les. De hoeveel­heid data mag niet al te klein zijn om tot min of meer verant­woorde uitspra­ken te komen. Deze methode was in de onder­bouw nog wel ge­schikt voor de intro­ductie van het doen van statis­tische uitspra­ken. Tegen­woordig is echter het verge­lijken van dot­plots een betere en handi­ger methode omdat de oor­spronke­lijke data hierbij in beeld blijven. Waarom wordt deze in de boven­bouw niet ingezet?
Regels zoals die voor de effect­grootte komen in diverse varian­ten voor, elk met een eigen naam. Ze worden vooral ge­bruikt bij de sociale weten­schap­pen en het hante­ren van die regels is sterk afhanke­lijk van de context. Het formule­blad wekt echter de indruk dat statis­tiek bedrij­ven een kwestie is van domweg formu­les en regel­tjes toepas­sen, onge­acht de context. Dat is geheel in strijd met wat ooit de bedoe­ling was van het nieuwe examen­program­ma.
Betrouw­baar­heidsin­terval­len
Over de inter­preta­tie van het concept 'betrouw­baar­heidsin­terval' heeft Gerard al het nodige gezegd. Mij lijkt dat opgave 3 niet door de beugel kan en daarom uit het examen ge­schrapt zou moet worden. De gedach­te achter deze opgave is wel aardig maar de uitvoe­ring is niet in orde.
Op het formule­blad staan twee defini­ties van het 95%-betrouw­baar­heidsin­terval, één voor het popula­tiege­middel­de en één voor de popula­tiepro­portie. Die laatste defini­tie is bruik­baar wanneer je je, net als in vraag 3, af­vraagt welk deel van alle Neder­lander "vertrou­wen in de mede­mens heeft". Bij beide defini­ties hebben is het gebruik gebon­den aan condi­ties omdat de formule niet meer dan een benade­ring beoogt te zijn. De notatie van beide betrouw­baar­heidsin­terval­len is op zijn zachtst gezegd nogal slordig.
Zoveel meer moge­lijk
Ik denk dat we met dit soort vuistre­gels en trucs het paard achter de statis­tische wagen spannen. Met steek­proeven­verde­lingen en de intro­ductie van SBI (simula­tion based inferen­ce) is zoveel meer moge­lijk op het gebied van statis­tisch redene­ren, zelfs op een schrif­telijk examen.
Een eenvou­dig voor­beeld is om afbeel­dingen van steek­proeven­verde­lingen bij ver­schil­lende steek­proef­propor­ties en/of ver­schil­lende waarden van de steek­proef­grootte te geven. Daarmee moet een betrouw­baar­heidsin­terval gemaakt worden of een p-waarde (over­schrij­dings­waarde) bepaald worden, waarmee vervol­gens een juiste statis­tische uit­spraak kan worden gedaan.
Carel van de Giessen

 

Conferentie aansluiting havo-hbo

Op woens­dag 28 septem­ber 2016 organi­seren de LWHW (Lande­lijke Werk­groep HBO Wiskun­de) en SLO in Utrecht de confe­rentie "Hier havo..., hbo hoort u mij? Aanslui­ten in het hbo op de vernieu­wingen in het havo".
 
In 2013 zijn voor de natuur­weten­schappe­lijke vakken in het havo nieuwe examen­program­ma's inge­voerd. Twee jaar later gebeur­de dat voor de wiskun­devak­ken. Dit jaar is een advies over het examen­program­ma informa­tica uitge­bracht. Het is dus de hoogste tijd om docen­ten en curricu­lumont­wikke­laars in het hbo, die hun onder­wijs immers moeten laten aanslui­ten op deze vakken, op de hoogte te stellen van deze verande­ringen. Tege­lijk willen we havo-docen­ten in de betref­fende vakken informe­ren over de wensen die in het hbo leven met betrek­king tot de voorken­nis van hun studen­ten.
Binnen­kort wordt er meer bekend gemaakt over deze confe­rentie maar het is al duide­lijk dat de dag zal worden geopend door drs. Bert Schroën, voorzit­ter van het Netwerk Hoger Tech­nisch en Natuur­weten­schappe­lijk Onder­wijs. Zet 28 septem­ber 2016 dus alvast in uw agenda.
Christi­aan Boudri (LWHW)
Jos Tolboom (SLO)

 

Wiskunde D online: schrijf snel in

De in­schrij­ving voor Wiskun­de D online staat nog tot 1 juli 2016 open. Er zijn nog plaat­sen beschik­baar voor scholen die vwo 4 of vwo 5 klassen wiskun­de D hebben met daarin maxi­maal tien leerlin­gen.
Op 15 juni is er een informa­tiebij­een­komst in Utrecht, die eventu­eel ook online is te volgen. Kijk voor meer informa­tie op de website: www.wiskun­dedon­line.nl.
Evert van der Vrie (OU), Johan Gademan en Jos Tolboom (SLO)

 

T3 Nederland symposium

Inspi­reer en daag uit! Aan de slag met techno­logie. Op 5 oktober 2016 organi­seert T3 Neder­land weer een symposi­um met interes­sante spre­kers en work­shops.
U ont­vangt binnen­kort een uitnodi­ging. Maar u kunt zich ook nu alvast aanmel­den. Dat kan via info@t3neder­land.nl. Houd de website (www.t3neder­land.nl) in de gaten voor meer informa­tie en noteer alvast de datum in uw agenda: 5 oktober 2016.

 

Talentvol Nederlands team naar Hong Kong

Onlangs vond in Valkens­waard de laatste trai­nings- en selec­tieweek voor de Interna­tionale Wiskun­de Olympia­de in Hong Kong plaats. De selec­tie leverde zes zeer getalen­teerde jonge­ren op die ruim tiendui­zend deelne­mers achter zich hebben gelaten. Onge­twij­feld gaan zij deze zomer in Hong Kong hele hoge ogen voor Neder­land gooien.
Deze leerlin­gen hebben zich na drie zware selec­tietoet­sen voor het Neder­lands team ge­plaatst:
  • Erik van Cappel­len (5 vwo, Johan­nes Fonta­nus College Barne­veld).
  • Wietze Koops (5 vwo, RSG Stad & Esch Lyceum Meppel).
  • Levi van de Pol (3 vwo, Ichthus College Veenen­daal).
  • Reinier Schmier­mann (5 vwo, Stede­lijk Gymnasi­um 's-Herto­gen­bosch).
  • Pim Spelier (6 vwo, Christe­lijk Gymnasi­um Sorgh­vliet Den Haag).
  • Gabriel Visser (5 vwo, Stede­lijk Gymnasi­um Schie­dam).
 
Veel leden van dit team waren reeds medail­lewin­naars op de Benelux Wiskun­de Olympia­de. Op 29 juni 2016 vertrek­ken zij van Schip­hol naar een trai­nings­kamp in Hong Kong. Van 9 tot 16 juli 2016 vindt de Olympia­de plaats.
Aanmoe­digings­prijs
Naast de zes genoem­de deelne­mers gaat ook Mat­thijs van der Poel (3 vwo, Christe­lijk Gymnasi­um Utrecht) mee. Mat­thijs was de winnaar van de aanmoe­digings­prijs; een prijs die bestemd is voor jong aanstor­mend talent en beschik­baar wordt gesteld door het Freuden­thal Insti­tuut van de Univer­siteit Utrecht.
Het Neder­landse team wordt bege­leid door Birgit van Dalen (Univer­siteit Leiden en Aloysi­us College Den Haag), Julian Lyczak (Univer­siteit Leiden) en Merlijn Staps (Univer­siteit Utrecht).

 

Recordopbrengst bij boekenveiling Wereldwiskunde Fonds

 
De boeken­veiling die in de maand mei werd gehou­den, heeft velen aan het bieden gekre­gen. Van de aangebo­den boeken bleek op 1 juni 2016 dat 83% ver­kocht was.
Dat is een gewel­dig resul­taat. 69 gebrui­kers hebben 1849 bieding­en uitge­bracht op 507 boeken. De totale op­brengst is € 2293,26. Dat is een abso­luut record! De groot­ste knal­lers waren de boeken van Dijks­terhuis over de Elemen­ten van Eucli­des. Zij brach­ten elk € 102,= op.
We bedan­ken alle bieders voor het prachti­ge resul­taat en we zullen er weer voor zorgen dat de op­brengst goed wordt besteed aan projec­ten rondom het wiskun­deonder­wijs in ontwik­kelings­landen.
Nieuwe veilin­gen
Vanaf onge­veer half juni start op de veiling­site de zomer­verkoop met boeken voor een vaste prijs. De eerst­volgen­de veiling kunt u voor 1 oktober 2016 in uw agenda zetten.
Jos Remijn, veiling­meester WwF
wereld­wiskun­deboe­ken@nvvw.nl

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Vacature docent/lerarenopleider wiskunde te Tilburg

Bij Fontys is er een vacatu­re voor docent/leraren­oplei­der wiskun­de voor 1 tot 1,5 fte.
Meer informa­tie vindt u via deze link.
 

 

Eerstegraads vacature te Heeswijk-Dinther

Gymnasi­um Bernro­de (Hees­wijk-Dinther) zoek per 1 augus­tus 2016 een eerste­graads docent Wiskun­de (1 fte, minder is be­spreek­baar).
Meer informa­tie kunt u vinden op de site van Meester­baan of verkrij­gen via dhr. M. Roden­burg, rector, mro@bernro­de.nl.

 

Vacature te Amsterdam

Het Fons Vitae Lyceum te Amster­dam zoekt per 1 augus­tus 2016 een docent wiskun­de voor onge­veer 0,8 fte.
Wij zoeken een enthou­siaste collega die ...
  • ... bij voor­keur be­schikt over een eerste­graads lesbe­voegd­heid
  • ... of be­schikt over een tweede­graads bevoegd­heid met ambitie
  • ... en niet schrikt van de termen 'diffe­rentia­tie', 'ICT ontwik­kelin­gen', 'niet-lesge­bonden taken' en 'persoon­lijke ontwik­keling'.
Kijk voor meer informa­tie over onze school ook op onze website: www.fonsvi­tae.nl.
 

 

Vacatures te Barneveld

Voor het komende school­jaar is het Johan­nes Fonta­nus College te Barne­veld op zoek naar:
  • Een eerste­graads docent wiskun­de. Het gaat om een vacatu­re van 25 lessen (1,0 fte).
  • Voor de vervan­ging tijdens zwanger­schaps­verlof zoeken wij een tweede­graads docent voor 15 lessen per week.
Reac­ties kunnen ge­stuurd worden naar Gonda de Jong-Slump via hjde­jong@jfc.nl.
Meer informa­tie is te vinden op onze site of via Meester­baan.nl.

 

Eerstegraads vacature te Utrecht

Het Gregori­us College zoekt voor de boven­bouw havo/vwo een eerste­graads docent wiskun­de (A/C en B) voor onge­veer 0,2 fte.
Het Gregori­us College ligt in de binnen­stad van Utrecht. De school is een afspie­geling van de stad, met een diversi­teit aan cultu­ren en achter­gronden. Wij zijn op zoek naar een docent die er plezier in heeft om in deze stadse school­cultuur te werken.
Meer informa­tie vindt u via de website. Reac­ties kunt u sturen naar rector Nynke Gerrits­ma (n-gerrits­ma@gregori­us.nl).

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Klaar voor de krachtigste GR voor het middelbaar onderwijs?

Verande­ringen in de examen­eisen beteke­nen verande­ring van (grafi­sche) rekenma­chine. Waarom dan niet meteen voor de beste machine kiezen? Als docent kunt u de nieuwe grafi­sche rekenma­chine van HP nu koste­loos testen. Neem contact op met p.scha­dron@hp-prime.nl voor meer informa­tie en ontvang een HP Prime voor u en/of de sectie.
  • Zeer snelle, nieuwe proces­sor.
  • Een touch­screen met kleur en hoge resolu­tie. Het is tenslot­te 2016.
  • Door het CvTE goedge­keurde examen­modus.
  • Volledi­ge support van Noord­hoff voor G&R en MW online beschik­baar.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informa­tie over de HP Prime rekenma­chine en voor Neder­lands lesmate­riaal.
 

 

Nieuw: bettermarks rekenen editie 2

De adaptie­ve rekenme­thode van better­marks is inhoude­lijk en functio­neel ver­nieuwd. Een ervaren auteurs­team ontwik­kelt een volle­dig nieuwe editie rekenen. Eigen­schap­pen:
 ☆ Nieuw didac­tisch model.
 ☆ Nieuwe toets­functio­nalitei­ten en leerrou­tes.
 ☆ Enige rekenme­thode die systema­tisch ontwik­kelpun­ten van leerlin­gen herkent.
 ☆ Leer­lingspe­cifieke leer­route naar uitein­delijke leer­doel.
 ☆ Werkt op alle devices inclu­sief tele­foon.
Voor een ‘rondlei­ding’ door het product en gratis toegang zie de website van better­marks.
 

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl