nummer 740, 22 mei 2016
Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4400 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Moeizaam rekenoverleg tussen OCW en NVvW
Moet je nu inzetten op verbetering van de rekenvaardigheid
of op verbetering van de rekentoets? De controverse rond deze
vraag tussen de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) en
het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) lijkt steeds
pregnanter te worden.
In oktober 2015 werd in de Tweede Kamer een breed ondersteunde motie
aangenomen waarin staatssecretaris Sander Dekker verzocht werd om
in overleg met het onderwijsveld, en in het bijzonder met de NVvW,
per sector een aanpak te ontwikkelen ter verbetering en borging van
de rekenvaardigheid ( WiskundE-brief 716). Al snel bleek dat er door de
staatssecretaris aan deze motie een andere draai werd gegeven ( WiskundE-brief 717).
Dat leidde natuurlijk weer tot kritische vragen in de Tweede Kamer ( WiskundE-brief 722).
Afscheid van de rekentoets
In februari 2016 heeft het bestuur van de NvvW in een uitgebreide
brief gepleit voor het afschaffen van de huidige digitale rekentoets.
In plaats hiervan pleit de NVvW voor de inzet op het reken onderwijs,
met aandacht voor de verschillen tussen havo/vwo, vmbo en mbo ( WiskundE-brief 730).
Kort daarop heeft er een gesprek tussen vertegenwoordigers van
de NvvW en de staatssecretaris plaatsgevonden dat door de NVvW
als positief en constructief werd ervaren. Maar in de vervolggesprekken
bleek echter steeds meer dat het ministerie toch liever de reken toets
centraal stelt.
In zijn brief van 12 mei 2016
schrijft voorzitter Swier Garst van de NVvW:
"Wij hadden verwacht dat alternatieven voor de rekentoets ook onderwerp van
deze gesprekken zouden zijn en wij betreuren het [dat] dit overleg tot op
heden nog niet heeft plaatsgevonden." |
Op het ministerie ziet men dat anders: In
een
vorige week gepubliceerde brief aan de Tweede Kamer schrijft het ministerie:
"Wat we willen bereiken is dat leerlingen beter leren rekenen. Daarvoor is
verbetering van het rekenonderwijs nodig. We hebben gemerkt dat het
vooruitzicht van een rekentoets die meetelt voor het behalen van het diploma
een belangrijke bijdrage levert aan die verbetering. (...) Nu is besloten
de rekentoets voorlopig niet te laten meetellen voor het behalen van het
vmbo-, havo- en mbo-diploma, krijgen we signalen dat de motivatie bij
verschillende betrokkenen is afgenomen. We stellen momenteel een actieplan
op om die motivatie weer op peil te krijgen." |
De NVvW maakt echter wat betreft het voortgezet onderwijs liever korte
metten met de rekentoets:
"Voor het voortgezet onderwijs is het zinloos om nog langer geld, tijd en
energie te steken in het werken met de huidige digitale rekentoets. Niet
alleen is het een verkeerd middel om de rekenvaardigheid op peil te
brengen, maar bovendien blijven er klachten over de inhoud, de
beoordeling, het geheime karakter, de digitale afname en de positie van
de toets in de slaagzakregeling.
Om verder tijdverlies te voorkomen verzoeken wij u op de kortst
mogelijke termijn ons alternatieve voorstel voor het voortgezet onderwijs
verder uit te werken en te implementeren, waarbij u uiteraard op onze
steun kunt rekenen." |
gk
|
Bespreking rekentoetsopgaven geannuleerd
Op woensdag 8 juni 2016 zou er in de Tweede Kamer een bijeenkomst
plaatsvinden waarin de rekentoetsopgaven van 2015 (3F) zouden worden
besproken, voor een deel in een besloten en voor een deel in een
openbare zitting. Zie ook WiskundE-brief 735 en WiskundE-brief 738. Afgelopen week is deze
bijeenkomst geannuleerd.
Afgelopen donderdag is er in een procedurevergadering van de commissie
OCW gesproken over het aantal afmeldingen voor de bijeenkomst van 8 juni
en over de aard van de afmeldingen. Zoals in WiskundE-brief 738 gemeld, hadden een
aantal genodigden principiële bezwaren tegen de opzet van de bijeenkomst.
Op voorstel van de initiatiefnemer, Michel Rog (CDA), is besloten om
de bijeenkomst te annuleren.
|
Discussie rond de ER-rekentoets
Leerlingen met ernstige rekenproblemen kunnen onder bepaalde
voorwaarden een aangepaste toets maken. Deze toets, de zogenaamde
ER-variant, is de afgelopen maanden onderwerp geworden van een
politieke discussie.
De Raad van State heeft in haar advies kritiek geuit op het ontbreken
van een wettelijke basis voor een aparte toets voor leerlingen met
ernstige rekenproblemen. Het ministerie verdedigde zich door te
stellen dat de ER-varianten op de 2F-toets en de 3F-toets van hetzelfde
niveau zijn als de reguliere toetsen.
De kamer reageerde hierop met de vraag wat dan eigenlijk de zin is
van een aparte ER-variant. De kritiek op de ER-varianten werd gevoed
door enerzijds de scherpe kritiek van dyscalculiedeskundigen als
professor van Luit en anderzijds door berichten vanuit scholen dat
de ER-variant in de praktijk niet of nauwelijks een beter resultaat
oplevert.
Aanpassingen
Het antwoord vanuit het ministerie is dat de ER-varianten dezelfde
moeilijkheidsgraad hebben maar er sprake is van enkele aanpassingen. In
een
recente brief aan de Tweede kamer wordt het een en ander zo verwoord:
"De aanpassing in de rekentoets ER zit zoals gezegd in het beroep op
geautomatiseerde regels en referentiewaarden, in ondersteuning door
hulpmiddelen en in de opgaven zelf. De opgave is dus net zo complex,
maar op de voor hem blokkerende delen wordt de leerling geholpen.
Als hij daarnaast belemmerd wordt door extreme rekenangst, of
door een andere beperking zoals ADHD of ASS, dan kan daar in de
wijze van examinering bij een mondelinge afname rekening mee
worden gehouden." |
Opvallende normeringen
Intussen zijn de eerste afnameperiodes voor de rekentoetsen achter de rug.
Er zijn landelijke gezien nog geen resultaten bekend, althans niet op de
redactie, maar de normering is al wel gepubliceerd. Hieronder is de lezen welke
"cesuur" (minimale procentuele score voor een 6) er is gehanteerd
en welk percentage opgaven werd "geneutraliseerd". Geneutraliseerde opgaven
zijn opgaven die zijn afgekeurd en daarom bij alle leerlingen worden
goed gerekend.
Zoals bekend is, kennen de digitale rekentoetsen van het zelfde type
diverse varianten. Daarom staan in de onderstaande tabel steeds
het spreidingsinterval en, tussen vierkante haken, de mediaan vermeld.
|
januari |
2016 |
maart |
2016 |
toets |
cesuur (%) |
geneutraliseerd (%) |
cesuur (%) |
geneutraliseerd (%) |
2F |
69-73 [71] |
0-7 [3] |
58-67 [64] |
0-2 [0] |
2ER |
47-53 [50] |
3-7 [5] |
30-43 [37] |
0-3 [3] |
3F |
62-69 [64] |
4-7 [4] |
60-73 [66] |
0-4 [2] |
3ER |
53 |
7-10 [8] |
47-57 [52] |
0-7 [3] |
Opmerkelijk is dat de cesuur bij de ER varianten veel lager ligt dan
bij de reguliere varianten. Dit lijkt toch weer een wat ander licht
te werpen op de vraag naar de moeilijkheidsgraad van de ER-variant.
Verder valt op dat dat bij 2F (en 2ER) de cesuur in maart een stuk lager
lag dan in januari. In januari lag de lat bij 2F behoorlijk hoog; toen
moest ongeveer 70% van de antwoorden goed zijn voor een voldoende.
Rekentoets 2A
De ER-toetsen moeten niet verward worden met de speciaal voor VMBO Basis
(en sommige MBO opleidingen) ontwikkelde rekentoets 2A. Deze is
uitdrukkelijk bedoeld als een toets die eenvoudiger is dan de 2F-toets.
Afgelopen week is
het
addendum rekenen 2A bij de syllabus rekenen vo en mbo 2F en 3F gepubliceerd.
De rekentoets 2A wordt in 2017 als pilot afgenomen. Er zijn
voorbeeldtoetsen
beschikbaar.
|
De grafische rekenmachine op het Centrale Examen (reactie 1)
Het blijft gedoe! Het was volgens mij allemaal veel eenvoudiger
geweest wanneer rekenmachineproducenten een rekenmachine zouden
hebben ontworpen zoals die door het onderwijs gewenst wordt. Waarom
verkoop je een apparaat waarvan je een aantal opties niet mag
gebruiken?
Maak toch gewoon een apparaat zonder extra geheugen en zonder de
mogelijkheid om applicaties te laden of programma's te schrijven.
Dan is een examenstand of een reset overbodig. En op de vrijgekomen
knopjes kun je dan bijvoorbeeld de breukbewerkingen onderbrengen.
Kan het CvTE een dergelijke ontwikkeling niet bevorderen?
Henk van Tilburg
|
De grafische rekenmachine op het Centrale Examen (reactie 2)
Ik begrijp niet goed hoe het CVTE kan adviseren om rekenmachines
door leerlingen in te laten leveren en dan weer willekeurig uit te delen.
Die rekenmachine is persoonlijk eigendom van de leerling. Ik vind dat je
zoiets als school uit principe daarom al niet mag doen.
Maar ook bestaan er zo links en rechts nogal wat verschillen in types
rekenmachines. De één heeft bijvoorbeeld een kleurenscherm en de ander
juist niet. Sommige rekenmachines hebben een optie als Mathprint
en andere machines weer niet. Het willekeurig uitdelen kan ook daardoor
flinke problemen opleveren.
Jeroen Verberkt
|
Studiemiddag wiskundedocenten op Universiteit Twente
Graag nodigen wij u uit voor de jaarlijkse studiemiddag voor
wiskundedocenten. Het thema van de studiemiddag is deze keer
'Profielwerkstukken'. Hoofdspreker is Sven Aerts, wiskundedocent
te Amsterdam. Sven heeft veel ervaring met het begeleiden van
profielwerkstukken en heeft daar in maart 2016 tijdens het
Mathematisch Congres een voordracht over gehouden.
De studiedag vindt plaats op woensdagmiddag 15 juni 2016. Deelname
is gratis.
Het programma ziet er als volgt uit:
tijd |
onderdeel |
13:30 uur |
Ontvangst met koffie/thee bij zaal Ravelijn 2502. |
13:45 uur |
Opening door Jan Willem Polderman, opleidingsdirecteur Toegepaste Wiskunde. |
13:50 uur |
Ervaringen met profielwerkstukken, Sven Aerts, docent wiskunde op het Vierde Gymnasium in Amsterdam. |
14:35 uur |
Workshop 'Bouwstenen van Signalen: een rijke bron van onderwerpen voor profielwerkstukken', Prof. Anton Stoorvogel, Toegepaste Wiskunde. |
15:35 uur |
Pauze. |
15:50 uur |
Profielwerkstukken begeleid door Fokke Hoeksema, docent wiskunde op het Montessori Lyceum, Hengelo. |
16:00 uur |
Ondersteuning bij profielwerkstukken door Twente Academy. |
16:10 uur |
Ervaring met de bachelor Toegepaste Wiskunde op TOM leest geschoeid. Vier studenten doen verslag. |
16:30 uur |
Wine and Cheese. |
U kunt zich tot 8 juni 2016
via
deze link opgeven. We hopen u op 15 juni te kunnen begroeten.
Jan Willem Polderman, opleidingsdirecteur Toegepaste Wiskunde
Gerard Jeurnink, vakdidacticus wiskunde
|
Bijeenkomst Wiskunde D Online,
Op Woensdagmiddag 15 juni 2016 is er in het studiecentrum van
de Open Universiteit in Utrecht een informatie-uitwisselingsbijeenkomst
over Wiskunde D Online. Tijdens die bijeenkomst kijken we terug op hoe
het het afgelopen jaar met Wiskunde D Online (www.wiskundedonline.nl)
is gegaan.
Maar natuurlijk presenteren we ook hoe we Wiskunde D Online volgend
schooljaar willen voortzetten. Deze bijeenkomst is bij uitstek een
gelegenheid om elkaar, na veel digitaal contact, eindelijk eens
live te ontmoeten. Maar kunt u niet ter plekke komen? Geen nood. Er
wordt ook een mogelijkheid gecreëerd om online deel te nemen.
U bent uitgenodigd
Voor de bijeenkomst nodigen we iedereen uit die bij Wiskunde D Online
betrokken is of in Wiskunde D Online geïnteresseerd is. We verwachten
dus bijvoorbeeld leerkrachten, schoolleiders, universiteitsdocenten en
student-assistenten van de vaksteunpunten maar ook de vertegenwoordigers
van de partijen die Wiskunde D Online ondersteunen.
De bijeenkomst duurt van 16:00 tot 18:00 uur. Er zijn drie voordrachten
en een discussieronde geprogrammeerd. Na afloop gaan we eventueel
gezamenlijk uit eten in Utrecht.
Meer
informatie en het aanmeldingsformulier vindt u via deze link.
Tot 15 juni in Utrecht.
Jos Tolboom, Johan Gademan, Sieb Kemme, Evert van de Vrie
|
Handboek Lesson Study gepresenteerd
Op 10 mei 2016 is op de VU in Amsterdam op de eerste Lesson
Study conferentie het handboek 'Een praktische gids voor het onderwijs'
gepresenteerd aan Peter Dudley (UK). De belangstelling was groot;
Lesson Study zit ook in Nederland duidelijk in de lift.
Lesson Study is in Japan en de Verenigde Staten al langer bekend. Het
is een methodiek waarmee leraren gezamenlijk een les ontwerpen, deze
les geven en vervolgens gezamenlijk nabespreken. Doel van deze werkwijze
is om steeds in de praktijk te toetsen in hoeverre de lesinhoud en de
gebruikte werkvormen het leren van de leerlingen bevordert. Lesson Study
richt zich dus op samenwerking en op het leerproces van de leerlingen en
niet op de docent of het lesmateriaal.
Lesson Study in Nederland
In Euclides verscheen onlangs een serie artikelen over de Twentse
ervaringen met Lesson Study. Zo hield dit Lesson Study-team, bestaande
uit acht docenten van verschillende vo-scholen en de afdelingen TW en ELAN,
zich bezig met de afgeleide en de integraal, bewijzen in de meetkunde, de
overgang van het begrip sinus (en cosinus) als verhouding naar een periodieke
beweging in vwo 3, telproblemen in havo 4 en het nieuwe examenonderdeel
Analytische Meetkunde op het vwo.
Klik
hier voor meer informatie over het handboek 'Een praktische gids voor het onderwijs'.
Nellie Verhoef, Universiteit Twente
|
Laatste kans op de meiveiling van het Wereldwiskunde Fonds
Nog ruim een week en dan is de meiveiling van het Wereldwiskunde Fonds
weer voorbij. Er wordt nog steeds enthousiast geboden op het boekenaanbod
van dit voorjaar. Voor zachte prijsjes zijn er nog veel mooie wiskunde
school- en studieboeken op de veilingsite te vinden.
Wacht niet te lang met het bieden op de boeken die u graag zou willen
hebben. Voor je het weet, is het in deze drukke tijden ineens 1 juni en
dan bent u te laat.
Automatisch bieden
U kunt de stress en drukte op de site op de laatste biedingsdag vermijden
door nu alvast uw 'maximumbod' uit te brengen.
Als voor een bepaald boek bijvoorbeeld € 2,50 het minimumbod is en
u wilt voor dit boek maximaal € 6,00 uitgeven, dan kunt u meteen
die € 6,00 bieden. U wordt dan de hoogste bieder met € 2,50.
Als iemand anders vervolgens € 3,00 biedt, wordt uw bod automatisch
verhoogd zodat u de hoogste bieder blijft. Dat mechanisme stopt natuurlijk
bij het door u opgegeven maximum.
Voor het goede doel
De totale opbrengst van de veiling gaat, u weet dat inmiddels wel,
naar projecten rondom wiskundeonderwijs in de derde wereld.
Veel plezier
op de meiveiling.
Jos Remijn, veilingmeester WwF, wereldwiskundeboeken@nvvw.nl
|
'Reeksen' in Wikipedia (2): er kan gestemd worden
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Tilburg
Het Beatrix College is een scholengemeenschap voor vmbo-t, havo en vwo.
Voor komend jaar zijn wij op zoek naar eerstegraads wiskundecollegas.
Het betreft ongeveer 1,5 fte met tevens enkele uren in het tweedegraadsgebied.
Klik
hier voor meer informatie.
| |
|
Tweedegraads vacature te Huizen
Het Erfgooiers College Huizen is voor het nieuwe schooljaar
op zoek naar een tweedegraads docent wiskunde die wil meebouwen
aan een sterke wiskundesectie. De vacature betreft 15 tot 25
lesuren.
Uw sollicitatie kunt u richten aan de rector, de heer Y. Jacobi,
via solliciteren@erfgooierscollege.nl. Meer informatie vindt
u via www.erfgooiers.nl.
| |
|
Tweedegraads vacature te Breda
Het Onze Lieve Vrouwelyceum te Breda zoekt met ingang van het
nieuwe schooljaar een tweedegraads docent wiskunde voor ongeveer
0,5 fte.
Voor inlichtingen kunt u terecht bij dhr. G.P.M. van Wijlen, rector,
Paul Windhausenweg 11, 4818 TA Breda (076-5224707) of via de e-mail:
info@olvbreda.nl.
| |
|
Vacature lerarenopleider wiskunde Hogeschool Utrecht
Bent u de lerarenopleider die aankomende wiskundedocenten
ondersteunt bij de verdieping van wiskundig inzicht, de ontwikkeling
van pedagogisch didactische kwaliteiten, het praktijkleren, onderzoek
doen en hun studieloopbaan? Bent u de lerarenopleider die studenten
inspireert om te leren?
Klik
dan hier voor meer informatie.
| |
|
Advertenties
Klaar voor de krachtigste GR voor het middelbaar onderwijs?
Veranderingen in de exameneisen betekenen verandering van
(grafische) rekenmachine. Waarom dan niet meteen voor de beste
machine kiezen? Als docent kunt u de nieuwe grafische rekenmachine
van HP nu kosteloos testen. Neem contact op met p.schadron@hp-prime.nl
voor meer informatie en ontvang een HP Prime voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle, nieuwe processor.
- Een touchscreen met kleur en hoge resolutie. Het is tenslotte 2016.
- Door het CvTE goedgekeurde examenmodus.
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over
de HP Prime rekenmachine en voor Nederlands lesmateriaal.
| |
|
Schrijf nu in: Wiskunde van vandaag én morgen
Op maandag 13 juni 2016 organiseert Onderwijsvanmorgen.nl haar
eerste Live Event voor docenten wiskunde havo/vwo onderbouw en
bovenbouw en vmbo-t onderbouw.
Centraal staat deze middag het thema: wiskunde van vandaag én
morgen. Er verandert veel in het wiskundeonderwijs: nieuwe
examenprogramma's, digitalisering, innovatieve toepassingen en
veranderende wiskundedidactiek.
Het complete programma inclusief voorwaarden kunt u opvragen via
vo-bijeenkomsten@malmberg.nl.
Schrijf
u nu in!
|
|
|
|
|