nummer 738, 8 mei 2016
Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4400 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Bespreking opgaven rekentoets in Tweede Kamer
In WiskundE-brief 735 werd gemeld dat tijdens een openbare zitting van de
Tweede Kamer opgaven van de rekentoets 3F uit de eerste periode
van 2016 zouden worden besproken. Sinds kort zijn er wat betreft
die bespreking nadere bijzonderheden bekend.
Op woensdag 8 juni 2016 bestudeert de commissie voor Onderwijs,
Cultuur en Wetenschappen van de Tweede Kamer een hele dag de
rekentoetsopgaven.'s Morgens kunnen gedurende twee uur alle
ongeveer 400 opgaven voor 3F van 2015 bekeken worden door
leden van de commissie en uitgenodigde deskundigen en docenten.
De bestudering van de rekentoetsopgaven is besloten. Tijdens de
besloten bijeenkomst wordt er een selectie gemaakt van opgaven
die 's middags tijdens het openbare gedeelte van de zitting
worden besproken.
Politieke fout
Inmiddels heeft een aantal genodigden laten weten voor de eer te bedanken.
Jan van de Craats, emeritus hoogleraar wiskunde en bekend tegenstander
van de rekentoets, formuleerde zijn reden tot bedanken als volgt:
"Mijn standpunt is dat die rekentoets zo snel mogelijk van tafel moet. Ik
heb dat ook, goed beargumenteerd, naar voren gebracht tijdens
het rondetafelgesprek met uw commissie op 4 december 2013, en het daarna
bij tal van gelegenheden ook publiekelijk herhaald. Het bij wet opnemen
van een rekentoets in de eindexamens havo en vwo is, naar inmiddels
zonneklaar gebleken is, een grote politieke fout geweest, die zo snel
mogelijk hersteld moet worden. Een eerste stap in die richting is al
gezet door de bewindslieden, toen zij besloten dat de rekentoets voor
havo voorlopig niet zal meetellen in de zak/slaagregeling. Volgens
een bekende zegswijze komt van uitstel afstel, en ik hoop van harte
dat dit ook bij de rekentoets zal gebeuren. De rekentoets als onderdeel
van de eindexamens havo en vwo moet verdwijnen.
Mijn, door velen gedeelde standpunt is, dat een bij leerlingen geconstateerd
tekort aan rekenvaardigheid in het vo zo snel mogelijk gerepareerd moet
worden, dat wil zeggen in de brugklas, en wel door de wiskundedocenten
tijdens of in aansluiting op de wiskundelessen. Natuurlijk moeten
wiskundedocenten daartoe extra worden gefaciliteerd." |
Zinloze investering
Ook Jan Jimkes, oud-conrector van het St. Bonifatiuscollege in Utrecht,
geeft geen gehoor aan de uitnodiging. Jan Jimkes is, net als Jan van de
Craats, een bekend bestrijder van de rekentoets. In zijn antwoord aan de
commissie schrijft hij onder andere:
"Ik voel er niets voor om twee dagdelen alleen over de 3F rekentoets
te spreken, omdat ik een rekentoets in een examenjaar hoe dan ook een
verkeerd middel vind om in het vo de rekenvaardigheidsproblemen op te
lossen. Dit standpunt heb ik de afgelopen jaren aan uw commissie
kenbaar gemaakt in notities en bij mijn inbreng tijdens de hoorzitting
op 4 dec. 2013. Ik heb daarbij ook aangegeven hoe het probleem wel zou
moeten worden opgelost: rekenen in de onderbouw vo met wiskunde integreren,
eind onderbouw afsluiten met een (schriftelijke) toets en de
rekenvaardigheid onderhouden bij alle zaak en- bèta vakken in de
bovenbouw. Deze oplossing wordt ook door de Nederlandse Vereniging van
Wiskundeleraren aanbevolen. Helaas is er door OCW - bij mijn weten-
nog niets met die aanbeveling gedaan.
Verder tijd en energie investeren in de huidige rekentoets vind ik
eigenlijk zinloos." |
NVvW doet wel mee
De voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren,
Swier Garst heeft laten weten wél op de uitnodiging in te
zullen gaan. Hij stelt in zijn reactie naar de commissie wel een
aanpassing van de opzet van de dag voor:
"Ik zou het dan ook op hoge prijs stellen als tijdens het laatste
agendapunt ruimte is voor een ruimere blik op rekenen dan die waarop
de huidige toets is gebaseerd. Een en ander schept de mogelijkheid
resultaten te bereiken die de inzet van een gehele werkdag rechtvaardigen." |
|
Bye bye Grafische Rekenmachine?
Het heeft langer gedacht dan ik dacht maar het is zover: er is
een volwaardig alternatief voor de grafische rekenmachine dat je
gewoon als app op je smartphone kunt gebruiken.
Mallory Dyer is een 31-jarige docent wiskunde op het Central Arizona
College. In haar lessen merkte ze dat studenten niet genoeg geld
hadden om een grafische rekenmachine van ongeveer $100 aan te kunnen
schaffen. Tegelijk zag ze dat iedereen wél een smartphone had. Dus
kreeg ze in september 2014 het idee om een alternatief voor de
grafische rekenmachine te maken dat te gebruiken is op smartphones.
In maart 2015 begon Mallory echt met het ontwikkelen. En nu is de
app beschikbaar voor Android. De iOS versie komt in de zomer. De
prijs van de app is een paar dollar; ver onder de prijs van een
traditionele grafische rekenmachine. Een extra voordeel van de app
is dat je niet telkens die extra "baksteen" mee hoeft te nemen.
Met examenstand
De app heet GraphLock en maakt de smartphone tot een complete
wetenschappelijke rekenmachine met de mogelijkheid om grafieken
te tekenen waarop je gewoon lekker met je vingers kan in- en
uitzoomen. Het mooie van deze app is dat er ook is nagedacht over
hét probleem waar scholen mee worstelen als ze tijdens toetsen
het gebruik van smartphones gaan toestaan. Er zit namelijk een
simpele en effectieve examenstand op de app!
Ik zou nu echt niet meer weten waarom scholen nu niet massaal hun
leerlingen laten overstappen op deze app. Natuurlijk, er komen vast
nog andere, betere apps. Maar er is nu geen enkele reden meer te
bedenken om nog aan die ouderwetse grafische rekenmachine te blijven
hangen.
Meer info over GraphLock (screenshots, video) kunt u vinden
op www.graphlockapp.com. Graphlock is via Google
Play te downloaden.
Sander Claassen
|
Discussie over digitale eindexamens wiskunde (reactie)
In WiskundE-brief 737 werd een bijeenkomst voor het nabespreken van de
geheime digitale examens in het vmbo aangekondigd. In het artikel
werd verwezen naar eerder afgenomen examens op oefenen.facet.onl.
In het laatste nummer van Euclides bespreek ik het digitale
examen voor de basisberoepsgerichte leerweg dat op deze site
staat. Ik werd er niet vrolijk van.
Er valt over dit examen heel wat op te merken. Er staan (kleine)
onvolkomenheden maar ook echte fouten in. Verder wordt de leerlingen
in het examen regelmatig beperkingen opgelegd bij de aanpak.
Leerlingen zijn in tegenstelling tot het papieren examen niet
vrij in het kiezen van een oplossingsstrategie. Het is opmerkelijk
dat dit examen geruisloos is gepasseerd. Zou het gaan om havo
of vwo, dan was dat ondenkbaar geweest.
Actie gewenst
Leerlingen in de basisberoepsgerichte leerweg verdienen beter! Dat
kan alleen wanneer hun docenten zich kritisch en actief opstellen.
Mijn
artikel in Euclides is voor leden van de NVvW hier te lezen.
Anderen kunnen de tekst bij
mij opvragen.
Reacties zijn welkom, via
het forum van de NVvW of direct naar mij.
Ruud Jongeling
docent wiskunde vmbo BB/KB
rj.jongeling@kpnmail.nl
|
Een betere didactiek voor kwadratische functies
Neem de kwadratische functie
f(x) = x2,
vervorm die met coëfficiënt a en verplaats deze h
stappen horizontaal en v stappen verticaal. Je krijgt dan de functie
f(x) = a(x − h)2 + v.
Uit deze basisvorm is het draaipunt (h, v) van de parabool direct af
te lezen. Ook de nulpunten volgen eenvoudig. Dit is grafisch allemaal direct
te tonen.
Het bovenstaande vormt een veel betere didactiek voor kwadratische
functies dan de traditionele aanpak die uitgaat van het polynoom
f(x) = ax2 + bx + c.
Voor het leerproces is deze polynoom als startpunt irrelevant en
werkt deze juist antididactisch.
In de vorm f(x) = a(x − h)2 + v
rekt, krimpt of spiegelt parameter a. Met h > 0
gaat de grafiek naar rechts, met h < 0 naar links.
Met v > 0 gaat de grafiek omhoog,
met v < 0 omlaag. Ik gebruik
verder liever de term "draaipunt" dan "top", want wat is de "top" van een dalparabool?
Abstractie contra empirie
Wiskundigen zijn getraind tot abstract denken terwijl onderwijs een
empirische zaak is. Wanneer je die twee zaken door elkaar haalt, geeft
dat in het onderwijs veel ellende. Dit heb ik met veel voorbeelden
toegelicht in mijn boek
"Elegance with Substance" (2009, 2015).
Onlangs zag ik in dat ook de kwadratische functie onder die misplaatste
abstractie lijdt.
Waar de traditionele aanpak van de kwadratische functie vandaan komt,
mogen historici uitzoeken. Is het een residu van vroege
ontdekkingen rond 1500 voor Christus? Of komt het inderdaad voort uit de abstracte
wiskundige theorie rond polynomen? Voor leerlingen is het polynoom
in ieder geval niet inzichtelijk. De "basisvorm"
f(x) = a(x − h)2 + v
biedt leerlingen daarentegen meteen een mooi inzicht. Door het
kwadraat uit te werken, kan het polynoom daarna eenvoudig worden
gevonden. De parameters h en v kunnen dan direct worden
uitgedrukt in termen van a, b en c. Met deze
relaties kunnen andersom a, b en c weer worden
uitgedrukt in a, h en v.
Liever inzicht dan rekentrucs
Wanneer factoren niet meteen gezien worden, geeft de abc-formule de
nulpunten van de kwadratische polynoomvorm en minimaliseert hierbij
de rekenstappen. De abc-formule is handig maar het is een didactische
inversie om het algemene geval vanaf het begin centraal te stellen.
De focus van het onderwijs kan beter liggen bij inzicht dan bij zo'n
inverse rekentruc. Pas wanneer het inzicht bestaat over wat zo'n
parabool nu is, dan ontstaat de vervolgstap om bij een gegeven polynoom
de nulpunten te vinden en ontstaat de belangstelling voor de abc-formule.
Wanneer je binnen het onderwijs kwadratische functies snel inzichtelijk
kunt maken, ontstaat er ook ruimte voor het behandelen van de complexe
oplossingen van kwadratische vergelijkingen. Dat is geen gekke gedachte;
kinderen zijn bij verantwoorde didactiek tot verrassend veel
in staat. Pierre van Hiele (1909-2010) stelde bijvoorbeeld voor
al op de basisschool met vectoren te beginnen.
Praktijkstudies
Hoe laat je kinderen het beste kennis maken met wiskunde? Hoe bied je
leerlingen de beste wiskundige inzichten? Het zijn de leerlingen die
bepalen wat werkt en dat valt alleen te bepalen met behulp van
praktijkstudies. Daar moeten dan wel middelen voor vrijgemaakt worden.
Daarom pleit ik sinds 2008 voor een parlementair onderzoek met
betrekking tot het wiskundeonderwijs.
Thomas Colignatus
Econometrist (Groningen 1982) en leraar wiskunde (Leiden 2008), Scheveningen
Ik adviseer u deze links:
|
Scholieren storten zich op onopgelost probleem
Hoe krijg je bij een verhuizing dat bankstel de hoek om? Of dat
bed door het trapgat? Verhuizers maar ook wiskundigen houden zich
met dit soort problemen bezig. Vereenvoudigd luidt dit probleem:
welke tweedimensionale meetkundige vormen kunnen verplaatst
worden door een 'platte', één meter brede gang met een rechte
hoek?
De bepaling van de grootste vorm die op deze manier om een hoek
kan worden geschoven, is nog steeds een onopgelost probleem. In
november 2015 waagden duizenden middelbare scholieren zich tijdens
de Wiskunde B-dag aan dit probleem. Deze dag wordt al sinds 1999
georganiseerd door het Freudenthal Instituut en is een wedstrijd
voor scholierenteams uit 5 havo en 5/6 vwo met wiskunde B in hun
profiel.
Sofa van Hammersley
Op vrijdag 18 maart 2016 werden in het Academiegebouw in Utrecht
de tien landelijk best presterende teams in het zonnetje gezet.
De winnaar was het Lorentz Casimir Lyceum uit Eindhoven. Volgens
de jury leverden de leerlingen van dit lyceum een wiskundig correct
uitgewerkt en bijzonder goed toegelicht verslag met humor aan.
In een eigen onderzoek onderzocht dit team een variant op de
bekende sofa van Hammersley. Van deze zelf gekozen vorm berekenden
ze het maximale formaat dat nog door de gang geschoven kan worden.
De volgende editie van de Wiskunde B-dag vindt plaats op 18 november
2016. Kijk voor meer informatie op www.uu.nl/onderwijs/wiskunde-b-dag.
|
Medailleregen voor Nederland op Benelux Wiskunde Olympiade
Bij de Benelux Wiskunde Olympiade, die van 29 april tot 1 mei
2016 in Soest werd gehouden, hebben negen Nederlandse scholieren
bij elkaar drie zilveren en zes bronzen medailles in de wacht
gesleept. Met dit aantal versloegen de Nederlandse wiskundetalenten
de teams van België (6 medailles) en Luxemburg (geen medailles).
De Benelux Wiskunde Olympiade is een jaarlijkse wiskundewedstrijd
voor middelbare scholieren uit België, Luxemburg en Nederland. Elk
team bestaat uit tien leerlingen. Het Nederlandse team is via vier
voorrondes geselecteerd uit ruim 10.000 deelnemers. De wedstrijd
bestaat uit vier uitdagende wiskundeopgaven waar de deelnemers
vier en een half uur de tijd voor hebben. De beste helft van de
deelnemers krijgt een medaille, brons, zilver of goud.
De meeste punten
Nederland won niet alleen de meeste medailles maar behaalde ook de
hoogste totaalscore: 176 punten. Daarmee bleef het team België
(160 punten) nipt voor. Luxemburg eindigde met 21 punten als
laatste in het landenklassement.
Dit zijn de individuele resultaten:
medaille |
punten |
winnaar |
klas |
school |
zilver |
24 |
Levi van de Pol |
3 vwo |
Ichthus College Veenendaal |
zilver |
23 |
Pim Spelier |
6 vwo |
Christelijk Gymnasium Sorghvliet Den Haag |
zilver |
21 |
Reinier Schmiermann |
5 vwo |
Stedelijk Gymnasium s-Hertogenbosch |
brons |
19 |
Ludo Dekker |
5 vwo |
Johan de Witt Gymnasium Dordrecht |
brons |
19 |
Michiel Versnel |
6 vwo |
Goois Lyceum Bussum |
brons |
18 |
Siebe Verheijen |
5 vwo |
Martinuscollege Grootebroek |
brons |
15 |
Gabriel Visser |
5 vwo |
Stedelijk Gymnasium Schiedam |
brons |
14 |
Wietze Koops |
5 vwo |
RSG Stad & Esch Lyceum Meppel |
brons |
14 |
Matthijs van der Poel |
3 vwo |
Christelijk Gymnasium Utrecht |
- |
9 |
Erik van Cappellen |
5 vwo |
Johannes Fontanus College Barneveld |
Het Nederlandse team werd begeleid door Birgit van Dalen (Universiteit
Leiden en Aloysius College Den Haag), Jeroen Huijben (Universiteit
Utrecht) en Jetze Zoethout (Universiteit Utrecht). De Wiskunde Olympiade
wordt georganiseerd in samenwerking met de Technische Universiteit
Eindhoven, Universiteit Leiden, Transtrend en ORTEC en wordt mede
mogelijk gemaakt door het Ministerie van OCW, Centraal Bureau voor de
Statistiek, Compositio, Noordhoff Uitgevers, ASML, Cito, Freudenthal
Instituut, Instituut Archimedes van de Hogeschool Utrecht en de
Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren.
|
Wiskundeleraar in Onderzoek
De STEM Teacher Academy en NWO Exacte Wetenschappen hebben opnieuw
een call geopend voor eerstegraads wiskundeleraren. Via dit programma
worden wiskundeleraren in de gelegenheid gesteld om een aantal maanden
wetenschappelijk onderzoek aan een universiteit te doen.
Hierdoor nemen zij nader kennis van een wetenschappelijke manier
van werken en ontwikkelen hun eigen onderzoeksvaardigheden. Met die
ervaring kunnen zij ook hun leerlingen beter enthousiasmeren voor een
studie wiskunde of ander bètavak.
Volg
deze link voor meer informatie.
|
Oproep deelnemers ICME-13
Ik zou graag in contact komen met leraren die deze zomer het
Internationale Congress on Mathematical Education (ICME) in Hamburg
gaan bezoeken.
Mijn oproep is in de eerste plaats bedoeld voor mensen
die, net als ik, vooral belangstelling hebben vanuit hun hoedanigheid
als wiskundeleraar. Maar van mensen die meer een onderzoeksachtergrond
hebben, stel ik de reactie natuurlijk ook zeer op prijs. Een korte e-mail
naar mij volstaat.
Wim van de Hulst ( wgvdh@xs4all.nl)
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Leiden
Voor het komend schooljaar is het Vlietland College op zoek naar
een nieuwe eerstegraads collega wiskunde. Aanleiding voor deze
vacature is het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd van
één van onze collegas.
Het betreft ca. 16 lessen (0,5 − 0,6 fte) in met name de
bovenbouw havo met uitzicht op een vast dienstverband.
Geïnteresseerd? www.vlietlandcollege.nl/Vacatures.
| |
|
Eerstegraads vacature te Groningen
Het Praedinius is een categoraal openbaar gymnasium met een Technasium
afdeling. Voor het komende schooljaar zijn we op zoek naar eerstegraads
wiskundecollega's (1,5 fte).
Lees
voor meer informatie de vacature op de website. Reacties graag voor 16 mei.
| |
|
Vacature Haagse Hogeschool te Delft
De Haagse Hogeschool is met ingang van schooljaar 2016-2017 op
zoek naar een docent wiskunde (0,8 − 1,0 fte) voor de opleiding
Toegepaste Wiskunde.
Klik
hier voor meer informatie.
|
|
|
Vacature bij Wageningen Universiteit
Wageningen Universiteit zoekt een enthousiaste parttime
wiskundedocent voor 24 uur per week.
Kijk
op onze site voor meer informatie over de baan en over ons
en
op onze vacaturesite de sollicitatieprocedure.
| |
|
Advertenties
Reset en Examenstand, hoe zit dat nu?
Er zijn nog veel vragen omtrent Reset en Examenstand.
Wij hebben voor u alles op één pagina op een rijtje gezet:
www.casio-educatie.nl/examenstand/
De volgende zaken komen aan de orde:
- Wanneer Reset of Examenstand voor havo en vwo?
U vindt een helder schema van de fasering en uitleg over de
procedures.
- Wat doe ik met 'oude' Casio modellen?
Via een software update kunnen bijna alle bestaande modellen
worden voorzien van examenstand. Download de update via
bovengenoemde website.
- Eén controle bij het examen is genoeg!
Kijk zelf hoe eenvoudig het is: www.casio-educatie.nl/casiocollege/.
|
|
|
Nieuwe, 12e editie van Getal & Ruimte onderbouw havo/vwo
Momenteel zijn we druk bezig met de ontwikkeling van de nieuwe
(12e) editie van Getal & Ruimte voor de onderbouw havo/vwo.
Het lesmateriaal in deze nieuwe editie bevat meer nieuwe en
eigentijdse contexten en er kan volledig digitaal gewerkt worden.
In het najaar van 2016 zullen de eerste leerboeken als
beoordelingsmateriaal beschikbaar komen. Het digitale materiaal
zal gedeeltelijk adaptief zijn met veel oefenmateriaal en dashboards
voor leerling en docent.
Wilt u komend schooljaar alvast kennismaken met een hoofdstuk van het
nieuwe digitale materiaal? Meldt u dan aan bij Judith Boertjens via
j.boertjens@noordhoff.nl of via Facebook ( facebook.com/getalenruimte)
of Twitter ( twitter.com/getal_en_ruimte).
|
Klaar voor de krachtigste GR voor het middelbaar onderwijs?
Veranderingen in de exameneisen betekenen verandering van
(grafische) rekenmachine. Waarom dan niet meteen voor de beste
machine kiezen? Als docent kunt u de nieuwe grafische rekenmachine
van HP nu kosteloos testen. Neem contact op met p.schadron@hp-prime.nl
voor meer informatie en ontvang een HP Prime voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle, nieuwe processor.
- Een touchscreen met kleur en hoge resolutie. Het is tenslotte 2016.
- Door het CvTE goedgekeurde examenmodus.
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over
de HP Prime rekenmachine en voor Nederlands lesmateriaal.
| |
|
Schrijf nu in: Wiskunde van vandaag én morgen
Op maandag 13 juni 2016 organiseert Onderwijsvanmorgen.nl haar
eerste Live Event voor docenten wiskunde havo/vwo onderbouw en
bovenbouw en vmbo-t onderbouw.
Centraal staat deze middag het thema: wiskunde van vandaag én
morgen. Er verandert veel in het wiskundeonderwijs: nieuwe
examenprogramma's, digitalisering, innovatieve toepassingen en
veranderende wiskundedidactiek.
Het complete programma inclusief voorwaarden kunt u opvragen via
vo-bijeenkomsten@malmberg.nl.
Schrijf
u nu in!
|
|
|
|
|