nummer 737, 24 april 2016
Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4400 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Toch nog geen herziening nadere vooropleidingseisen HBO
|
| | Thom de Graaf | | |
Op 29 oktober 2015 heeft de kerngroep cTWO een brief gestuurd
aan Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, om
te pleiten voor het aanpassen van de nadere vooropleidingseisen
voor havoleerlingen die een technische opleiding gaan volgen.
In de brief pleit cTWO voor het opnemen van wiskunde B en natuurkunde
in de nadere vooropleidingseisen. Zie ook WiskundE-brief 720. Begin maart heeft
de Vereniging Hogescholen geantwoord op het pleidooi van cTWO. De
algemene teneur van het antwoord luidde dat het verband tussen het
dalende diplomarendement en de dalende vooropleidingseisen nog
niet voldoende was aangetoond.
Opmerkelijk standpunt
Het standpunt van de Vereniging Hogescholen is op zijn zachtst gezegd
verbazend te noemen. Gelukkig was er in de reactie nog wel een nieuw
element te bespeuren, namelijk het onderscheid dat gemaakt wordt
tussen vereiste en gewenste vooropleiding. Dat schept
wat ruimte voor een eerlijker voorlichting.
Ook werd in het antwoord aangekondigd dat de technische hbo-opleidingen
meer gegevens zouden gaan verzamelen om meer inzicht te krijgen in het
effect van nadere vooropleidingseisen op het studiesucces. Omdat dit
effect voor hbo-docenten over het algemeen al lang duidelijk is, moet
dit misschien gelezen worden als 'inzicht op managementniveau'.
Beide
brieven zijn te lezen via deze link
Christiaan Boudri
Voorzitter Landelijke Werkgroep Hbo-Wiskunde
|
Kansrekening en statistiek bij wiskunde D
Initiatieven om Wiskunde D mogelijk te maken voor leerlingen
op scholen waar het vak niet gegeven kan worden, kunnen alleen
maar geprezen worden. Zie WiskundE-brief 736. Met verbazing heb ik echter
kennis genomen van de inhoud van het programma daar waar het
de modules kansrekening en statistiek betreft.
Verreweg het grootste deel van deze modules komt op mij over
als opgewarmd materiaal uit het vak wiskunde A. En dat terwijl
er met wiskunde D zulke mooie dingen kunnen worden gedaan
met een combinatie van kansrekening en analyse.
Uitdagend en boeiend
In dit verband kan bijvoorbeeld verwezen worden naar
het materiaal van Alex van den Brandhof. Meer,
voor een deel nog experimenteel, lesmateriaal, onder andere
over wachttijden, partities en de Bell ongelijkheid,
is
bereikbaar via deze site.
Wiskunde D dient uitdagend en boeiend te zijn voor de betere
wiskundeleerling. Wiskunde D dient niet de uitgesleten paden
te volgen.
Henk Tijms
Emeritus hoogleraar Toegepaste Wiskunde, VU Amsterdam
|
Discussie over digitale eindexamens wiskunde
Tegenwoordig wordt een groot deel van de Centrale Examens
wiskunde op het vmbo digitaal afgenomen. De invoering hiervan
is tamelijk geruisloos gebeurd. De laatste tijd komt er wat meer
aandacht voor de haken en ogen die aan die digitale afname zitten.
Eén van de nadelen van digitale afname is dat opgaven en antwoordmodellen
na afname niet meteen worden vrijgegeven en niet in het openbaar
besproken mogen worden. Om toch een collegiale uitwisseling van
inzichten en meningen mogelijk te maken, organiseren het CvTE en de NVvW
op vrijdag 24 juni 2016 van 15:00 tot 17:00 uur in Utrecht een
centrale bespreking. Het College voor Toetsen en Examens stelt de
examens tijdens die bijeenkomst beschikbaar. Nadere informatie volgt nog.
Enquête
Om wat meer zicht te krijgen op de mening van het veld over de digitale
afname van wiskunde-examens, heeft het bestuur van de NVvW een
korte enquête
uitgezet. Voor degenen die zelf geen ervaring hebben met digitale examens
wiskunde: er staan oefenopgaven op oefenen.facet.onl.
Ontleend aan
nieuwsbrief
van de NVvW, april 2016
|
Meerkeuzevragen terug op het vmbo examen?
Uiteraard zijn de examenopgaven voor de komende Centrale Examens
geheim. Iets is er echter wel bekend. Bij de vmbo examens wiskunde
KB en GT zit één vierkeuzevraag waarmee één punt valt te verdienen.
Sinds een paar jaar publiceert Cito voorafgaand aan het Centraal Examen
de zogenoemde stuurgegevens. Daarin kan onder andere de puntenverdeling
worden teruggevonden. Die gegevens zijn voor docenten ook te destilleren
uit de WOLF-bestanden. Om een einde te maken aan de onzekerheid of deze
kennis ook met leerlingen mag worden gedeeld, heeft het Cito deze
gegevens nu ook op haar eigen website openbaar gemaakt.
In hoeverre leerlingen of docenten baat hebben bij deze kennis, is
natuurlijk de vraag. Mogelijk is het voor een enkele leerling prettig
om te weten hoeveel vragen er zijn en of er 'grote' vragen zijn waarmee
veel punten zijn te verdienen.
Vierkeuzevragen
Bij het bekijken van
de
stuurgegevens van het komende Centraal Examen wiskunde vmbo GT
viel het me op dat de laatste vraag een vierkeuzevraag zal worden. En
in
het examen wiskunde vmbo KB zit ook precies één meerkeuzevraag.
Voor zover ik weet, bestaan examenvragen bij wiskunde ook op het vmbo al
jaren uit 'open vragen'. Meerkeuzevragen kwamen weliswaar in aangepaste vorm
al voor, waarbij er een keuze gemaakt moet worden en moet worden toegelicht,
maar deze vragen werden tot nu toe altijd als 'open vragen' gerubriceerd.
Gaat het hier om iets nieuws? En zo ja, is dit ergens aangekondigd?
Wie kan en wil ons iets meer over deze zaak vertellen?
gk
|
Wiskundedialoog 2016
Op donderdag 12 mei 2016 organiseert het Radboud Pre-University
College (PUC) of Science samen met de Hogeschool van Arnhem en
Nijmegen (HAN) weer de Wiskundedialoog, een nascholingsdag
voor eerste- en tweedegraads docenten wiskunde.
Na het bijwonen van de Wiskundedialoog bent u als docent weer
helemaal bijgepraat over de nieuwste ontwikkelingen in het vakgebied
van de wiskunde binnen het voortgezet onderwijs. Speciaal
voor de tweedegraadsdocenten is er een aparte reeks workshops, verzorgd
door de HAN.
Programma
tijd |
onderdeel |
09.30−10.00 |
Ontvangst met koffie/thee. |
10.00−10.05 |
Opening. |
10.05−11.00 |
Openingslezing: Random getallen genereren, prof. dr. Ronald Kleiss. |
11.15−12.00 |
Eerste workshopronde
- Random getallen in de praktijk, Ronald Kleiss (Radboud Universiteit).
- ICT in de klas, Mijke Campschroer (Elzendaalcollege).
- Docenten Ontwikkel Team, Saskia van Boven & Ton Konings (HAN).
|
12.00−13.00 |
Lunch. |
13.00−13.45 |
Tweede workshopronde
- Toetsing van Wiskunde Denkactiviteiten, Ger Limpens (CITO).
- Lesgeven aan kleine groepen: hoe organiseer je wiskunde C en wiskunde D? Wiskunde D online, Johan Gademan.
- HAN Eerstegraads opleiding, Geeke Bruin-Muurling (HAN).
|
14.00−15.00 |
Derde workshopronde
- ICT in de klas, Carolijn Tacken (Dominicus College).
- De veelzijdigheid van analytische meetkunde, Hans Sterk (TU/e).
- Wiskunde in het vernieuwde curriculum HBO Engineering, Christiaan Boudri (HAN).
|
15.00−15.20 |
Theepauze. |
15.20−16.05 |
De Leon van den Broek-lezing
- Wiskundige Denkactiviteiten, prof. dr. Paul Drijvers (Freudenthal Instituut).
|
16.05−16.15 |
Sluiting. |
16.15−17.00 |
Borrel. |
Aanmelding
U kunt op het aanmeldformulier aangeven welke workshops u wilt volgen.
De kosten voor de studiedag bedragen € 80,= per persoon. Aanmelding
is mogelijk t/m donderdag 5 mei 2016.
Klik
hier voor meer informatie of om u aan te melden.
De coördinator van het vaksteunpunt wiskunde is Ad Brouwers,
a.brouwers@science.ru.nl.
|
Wiskundige Denkactiviteiten in de bovenbouw
Hoe kun je als wiskundedocent in de bovenbouw van het havo
of vwo nu zélf vorm geven aan wiskundig denken in de klas? In
de publicatie 'Ontwerpen van wiskundige Denkactiviteiten
bovenbouw havo/vwo' gaan de auteurs Anne van Streun
en Peter Kop op deze vraag in.
De focus ligt in deze publicatie voornamelijk op de praktijk
binnen verschillende lessituaties. Lesideeën zijn hiertoe ingedeeld
naar leerdoel en naar plaats binnen het onderwijs. Daarbij wordt
onderscheid gemaakt tussen oefeningen en opdrachten.
Oefeningen en opdrachten
De opdrachten betreffen vaak grotere, niet-standaard opgaven die
leerlingen kunnen aanpakken door relevante parate kennis en vaardigheden
te activeren en hun repertoire aan verworven wiskundige begrippen,
strategieën en heuristische methoden bewust in te zetten. De oefeningen
bestaan uit enkelvoudige opgaven waarin een enkel aspect van een wiskundige
denkactiviteit naar voren komt, zodat leerlingen die op de duur ook
bewust als mogelijke aanpak of zoekstrategie kunnen inzetten bij het
aanpakken van problemen.
De
publicatie is te bestellen of te downloaden via deze link.
Jos Tolboom, Leerplanontwikkelaar SLO
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Deventer
|
Eerstegraads vacature te Assen
|
Eerstegraads vacature te Aruba
De Minister van Onderwijs en Gezin in Aruba, als bevoegd
gezag van de Openbare Scholen, roept sollicitanten op voor
de vacature van eerstegraads docent wiskunde bij Colegio
San Nicolas (HAVO).
Interesse? Mail naar info.dps@aruba.gov.aw
|
Advertenties
Klaar voor de krachtigste GR voor het middelbaar onderwijs?
Veranderingen in de exameneisen betekenen verandering van
(grafische) rekenmachine. Waarom dan niet meteen voor de beste
machine kiezen? Als docent kunt u de nieuwe grafische rekenmachine
van HP nu kosteloos testen. Neem contact op met p.schadron@hp-prime.nl
voor meer informatie en ontvang een HP Prime voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle, nieuwe processor.
- Een touchscreen met kleur en hoge resolutie. Het is tenslotte 2016.
- Door het CvTE goedgekeurde examenmodus.
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over
de HP Prime rekenmachine en voor Nederlands lesmateriaal.
| |
|
Reset en Examenstand, hoe zit dat nu?
Er zijn nog veel vragen omtrent Reset en Examenstand.
Wij hebben voor u alles op één pagina op een rijtje gezet:
www.casio-educatie.nl/examenstand/
De volgende zaken komen aan de orde:
- Wanneer Reset of Examenstand voor havo en vwo?
U vindt een helder schema van de fasering en uitleg over de
procedures.
- Wat doe ik met 'oude' Casio modellen?
Via een software update kunnen bijna alle bestaande modellen
worden voorzien van examenstand. Download de update via
bovengenoemde website.
- Eén controle bij het examen is genoeg!
Kijk zelf hoe eenvoudig het is: www.casio-educatie.nl/casiocollege/.
|
|
|
MathPlus: doe voor de zomer nog mee met de pilot
Wilt u MathPlus uitproberen bij u in de klas?
Doe dan mee met de pilot gedifferentieerd leren en wiskundig denken.
Tijdens deze pilot heeft u de keuze uit de werkvormen volledig
digitaal of blended learning en geven wij u tijdens
het gehele traject persoonlijke begeleiding en support.
Vraag een pilot aan op www.mathplus.nl/pilot.
|
|
|
|
|