nummer 736, 17 april 2016
Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4400 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Zilver en tweemaal brons op Europese Wiskunde Olympiade
Op de vijfde European Girls' Mathematical Olympiad (EGMO) heeft
Mieke Wessel (17) uit Amstelveen een zilveren medaille behaald. Christel
van Diepen (15) uit Malden en Esther Steenkamer (16) uit Roggel
sleepten beiden een bronzen medaille in de wacht. Nooit eerder won het
Nederlandse team zoveel medailles bij deze speciaal voor meisjes
georganiseerde wiskundewedstrijd.
De European Girls' Mathematical Olympiad werd van 10 tot 16 april 2016 in
Busteni, Roemenië gehouden. Deze wedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd
om meisjes te stimuleren om hun wiskundetalent te benutten. Het initiatief,
opgezet door het Verenigd Koninkrijk, is zeer succesvol en beleefde dit
jaar alweer zijn vijfde editie. De leerlingen kregen op elk van de twee
wedstrijddagen drie zeer pittige wiskundeopgaven. Hiervoor kregen ze
op beide dagen steeds vier en een half uur de tijd.
De Nederlandse deelneemsters hebben de volgende resultaten behaald:
- Mieke Wessel (17 jaar, Amstelveen, 6 vwo, Cygnus Gymnasium Amsterdam) 21 punten − zilver.
- Christel van Diepen (15 jaar, Malden, 4 vwo, Stedelijk Gymnasium Nijmegen) 15 punten − brons.
- Esther Steenkamer (16 jaar, Roggel, 5 vwo, Scholengemeenschap Sint Ursula Horn) 11 punten − brons.
- Aimée Jacobs (16 jaar, Nieuw-Vennep, 5 vwo, Katholieke Scholengemeenschap Hoofddorp) 4 punten.
Trots
Coach Birgit van Dalen is zeer verheugd met het resultaat van haar team. " We
zijn heel trots op deze meiden. We wisten dat we een getalenteerd team hadden
maar dit resultaat heeft al onze verwachtingen overtroffen". In totaal
ontvingen 28 van de 119 officiële deelneemsters een bronzen medaille. 23
deelneemsters ontvingen een zilveren medaille en 11 deelneemsters een gouden
medaille.
In het officieuze landenklassement haalde Nederland een met Frankrijk
gedeelde twaalfde plaats. In totaal deden er 39 teams mee, waaronder enkele
gastteams uit onder andere de Verenigde Staten, Japan en Mexico. Het
landenklassement werd aangevoerd door Rusland, gevolgd door de Verenigde
Staten en Bulgarije.
|
Draagvlak Onderwijs 2032
In WiskundE-brief 733 riep Frans van Haandel op om mee te doen aan een
enquête over het draagvlak voor de plannen van de commissie Schnabel.
Afgelopen zaterdag presenteerde hij de resultaten op het symposium
van Beter Onderwijs Nederland. Hieronder een korte samenvatting.
De enquête is uiteindelijk door bijna 900 mensen ingevuld. Voor het
grootste gedeelte (84%) waren de invullers 'gewone' docenten, dus
docenten zonder leidinggevende of andere extra taken. Er werd in
de enquête uitdrukkelijk gevraagd naar de functie binnen het onderwijs
omdat er berichten waren dat de discussie over Onderwijs 2032 een groot
deel van de 'gewone docenten' niet bereikt had.
Bekendheid
Met de bekendheid van de plannen, althans de eigen inschatting daarvan,
valt het wel mee. Ongeveer tweederde deel van de docenten gaf aan,
minstens voldoende op de hoogte te zijn. Zoals te verwachten was, bleken
bijvoorbeeld leidinggevenden of docenten met neventaken wat vaker goed
op de hoogte te zijn dan de 'gewone docent'.
Ondersteuning
Het draagvlak voor de plannen geeft een heel ander beeld. Minder dan
20% kan zich vinden in de inhoud van het advies. Hierbij bestond er
weinig verschil tussen 'gewone docenten' en andere geënquêteerden.
Wat betreft de procedure is het draagvlak nog kleiner. Bijna 50% is
het totaal niet eens met de procedure, bij de 'gewone docenten' lag
dat percentage zelfs nog iets hoger. Slechts ongeveer 10% van de
respondenten kan zich vinden in de procedure. Een groep van 6% gaf
aan, geen antwoord te kunnen geven omdat men onvoldoende bekend was
met de procedure. Deze groep werd in dit overzicht buiten beschouwing
gehouden.
Representativiteit
Je kunt uiteraard vragen stellen bij de representativiteit van deze enquête.
Er is geprobeerd om de enquête breed uit te zetten maar helaas
werkten niet alle organisaties even goed mee. Er is hier geen
sprake van een onderzoek waarbij de steekproef volgens een zorgvuldige
procedure werd samengesteld. Mensen die op de hoogte waren van de
enquête, zoals de abonnees van de WiskundE-brief, konden zelf over
hun deelname beslissen. In die zin kun je spreken van een selecte
steekproef. Wel bleek tijdens de periode van bijna een maand
waarin de enquête toegankelijk was dat het patroon van beantwoording
redelijk constant bleef.
Een
uitgebreid verslag van de enquête is via deze link te bekijken.
gk (met dank aan Frans van Haandel)
|
Wiskunde D Online in 2016-2017
Op dit moment doen er 35 scholen mee aan Wiskunde D Online.
Na een positieve evaluatie van de pilot onder wiskundedocenten
en hun leerlingen hebben we besloten dat het project ook in het
schooljaar 2016−2017 doorgang zal vinden.
De leerlingen die nu mee doen, gaan dan door in vwo 5 terwijl
nieuwe leerlingen in vwo 4 kunnen beginnen. De vaksteunpunten
wiskunde van de regionale vo-ho netwerken hebben wederom hun
steun aan het project toegezegd.
Voorwaarden
Zoals wij eerder hebben aangegeven (zie WiskundE-brief 711), is deelname aan
Wiskunde D Online niet langer gratis. Per leerling kost deelname
€ 150,= per leerjaar. Deelname staat open voor scholen waar
tien of minder leerlingen Wiskunde D willen doen. Van deelnemende
scholen vragen wij de facilitering van een wiskundedocent ter
grootte van 1 lesuur per week. In dat uur kunnen de afgenomen
toetsen worden gecorrigeerd, het PTA worden opgesteld en
incidentele leerlingvragen worden beantwoord.
De online leeromgeving biedt:
- Alle lesmaterialen. Er hoeven dus geen boeken te worden aangeschaft.
- Uitwerkingen van alle opgaven.
- Voorbeeldtoetsen.
- Videolessen.
- Een forum waarin vragen worden beantwoord.
- Feedback service op wekelijks ingeleverd huiswerk.
Inschrijving
Scholen kunnen zich tot 1 juni 2016 voor Wiskunde D Online
inschrijven. Op www.wiskundedonline.nl kunt u ook uitgebreidere
informatie over Wiskunde D Online vinden. Vragen kunt u stellen via
wiskundedonline@ou.nl.
Wiskunde D Online is een initiatief van Platform Wiskunde Nederland
(PWN), de Open Universiteit (OU) en SLO. Het initiatief wordt
ondersteund door het Platform Bèta Techniek.
Evert van de Vrie (OU),
Johan Gademan en Jos Tolboom (SLO)
|
Meiveiling Wereldwiskunde Fonds
De winterverkoop op onze website heeft deze winter het
mooie bedrag van € 475,= opgeleverd. Tot 30 april 2016
kunt u de winterverkoop nog bezoeken. Vanaf 1 mei 2016 start
de jaarlijkse meiveiling van het Wereldwiskunde Fonds weer.
Op de website
staan ongeveer 600 boeken gereed, in grote verscheidenheid van
veel oude Nederlandse schoolboekjes tot allerlei (buitenlandse)
studieboeken en van recreatieve boeken tot échte wetenschap.
U vindt auteurs als Schuh, Dijksterhuis, Van der Waerden
en deze keer hebben we zelfs het gedrukt exemplaar van hét bewijs
van Andrew Wiles in onze collectie! Het aanbod aan hbs-boekjes
en mulo-boekjes is deze keer erg volledig, dus als u nog op zoek bent
naar een specifiek deeltje, dan is dit uw kans.
Automatisch bieden
De veiling loopt tot 1 juni 2016. Bij deze veiling hebben de boeken
verschillende eindtijden. Hiermee hopen we een piekdrukte te vermijden.
Dat is nodig omdat bij de laatste oktoberveiling de veilingsite de
laatste vijf uur onbereikbaar raakte door bezoekers die op het laatste
moment nog hun bod wilden verhogen.
Het is overigens heel goed mogelijk om ervoor te zorgen dat er automatisch
voor u wordt geboden. Op die manier hoeft u er de laatste uren niet bij
te blijven. Als u namelijk een maximum bod uitbrengt dan wordt uw bod
steeds automatisch met kleine stapjes verhoogd, als het nodig is tot
aan het door u ingegeven maximum.
Kijk
voor meer uitleg hierover op de site.
Wiskunde in ontwikkelingslanden
We vertrouwen er op dat de veiling weer een mooie opbrengst zal hebben.
De gehele opbrengst wordt, zoals gebruikelijk, weer besteed aan
projecten ten bate van het wiskundeonderwijs in ontwikkelingslanden.
Kijk rond op de veiling en bied mee. Veel plezier met onze meiveiling.
Jos Remijn, veilingmeester WwF, wereldwiskundeboeken@nvvw.nl
|
Herinnering startmeting nieuwe examens
In WiskundE-brief 734 werden docenten die ervaring hebben met een nieuw
examenprogramma op havo of vwo uitgenodigd om mee te doen
aan de startmeting. Tot nu toe valt het aantal reacties helaas
een beetje tegen.
Daarom deze herhaalde oproep. Doe mee aan de startmeting.
Meer informatie en directe links naar de vragenlijsten vindt u
in WiskundE-brief 734.
|
Het gebruik van de TI-30 uitgelegd
Voor iedereen die op school de TI-30XB of de TI30XS gebruikt, heeft Rekentube
een aantal instructies gemaakt. In korte, duidelijke filmpjes wordt uitgelegd
hoe je de rekenmachine kunt instellen en hoe een aantal bewerkingen gedaan
kunnen worden.
Zo voor het examen vormen die filmpjes misschien een handig extraatje.
Een overzicht van de filmpjes vindt u op www.rekentube.nl/rekenmachine.htm.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature lerarenopleider Hogeschool Utrecht
Bent u de lerarenopleider die aankomende wiskundedocenten
ondersteunt bij de verdieping van wiskundig inzicht, de ontwikkeling
van pedagogisch didactische kwaliteiten, het praktijkleren, onderzoek
doen en hun studieloopbaan? Bent u de lerarenopleider die studenten
inspireert om te leren?
Klik
dan hier voor meer informatie.
| |
|
Vacature Hogeschool Fontys
Fontys Hogeschool Toegepaste Natuurwetenschappen is op zoek naar een
enthousiaste wiskundige die in een natuurwetenschappelijke omgeving
een bijdrage aan het wiskunde- en statistiekonderwijs kan verzorgen.
Meer
informatie vindt u via deze link.
|
Eerstegraads vacature te Bussum
Het Sint-Vituscollege in Bussum zoekt met ingang van schooljaar
2016−2017 een eerstegraads bevoegde docent wiskunde voor
1 fte of een deel daarvan.
Meer informatie over de school, de vacature en de sollicitatieprocedure
vindt u op www.vituscollege.nl.
|
Eerstegraads vacature te Heemstede
|
Advertenties
MathPlus: ervaar de wiskunde van nu
Meld u aan voor de pilot gedifferentieerd leren en wiskundig denken.
Wilt u MathPlus uitproberen bij u in de klas?
Vraag
dan nu een pilot aan.
MathPlus is gebaseerd op het lesmateriaal van de stichting Math4all. Dat
stimuleert wiskundig denken en digitaal onderwijs. U kunt kiezen voor een
korte pilot van 10 weken voor de zomervakantie of een heel proefjaar voor
komend schooljaar 2016-2017. Vraag een pilot aan op www.mathplus.nl/pilot.
|
|
|
Reset en Examenstand, hoe zit dat nu?
Er zijn nog veel vragen omtrent Reset en Examenstand.
Wij hebben voor u alles op één pagina op een rijtje gezet:
www.casio-educatie.nl/examenstand/
De volgende zaken komen aan de orde:
- Wanneer Reset of Examenstand voor havo en vwo?
U vindt een helder schema van de fasering en uitleg over de
procedures.
- Wat doe ik met 'oude' Casio modellen?
Via een software update kunnen bijna alle bestaande modellen
worden voorzien van examenstand. Download de update via
bovengenoemde website.
- Eén controle bij het examen is genoeg!
Kijk zelf hoe eenvoudig het is: www.casio-educatie.nl/casiocollege/.
|
|
|
Ontvang een nieuw Theorieboek gratis
|
Rekenblokken heeft nieuwe pakketten. Met de digitale pakketten werkt
u grotendeels digitaal en met persoonlijke leerroutes. Met de nieuwe
combinatiepakketten met leerwerkboeken werken uw leerlingen op
hun eigen niveau én kiest u hoe u het onderwijs aanbiedt.
Bestel voor 1 mei 2016 en u ontvangt voor elke 100 leerlinglicenties
een prachtig nieuw Theorieboek 1F 2F 3F gratis (twv € 24,50).
Bel ons op 073 628 8766 of mail naar sales.vo@malmberg.nl.
|
|
Word Master of Education in wiskunde
Afgestudeerd maar nog niet uitgestudeerd?
De vraag naar masteropgeleide leraren wiskunde neemt toe.
Als eerstegraadsdocent wiskunde ben je breder inzetbaar en
heb je meer carrièremogelijkheden. Kies daarom voor onze
master Wiskunde in Sittard of Tilburg.
Kijk op fontys.nl/educatie voor meer informatie.
| |
|
Klaar voor de krachtigste GR voor het middelbaar onderwijs?
Veranderingen in de exameneisen betekenen verandering van
(grafische) rekenmachine. Waarom dan niet meteen voor de beste
machine kiezen? Als docent kunt u de nieuwe grafische rekenmachine
van HP nu kosteloos testen. Neem contact op met p.schadron@hp-prime.nl
voor meer informatie en ontvang een HP Prime voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle, nieuwe processor.
- Een touchscreen met kleur en hoge resolutie. Het is tenslotte 2016.
- Door het CvTE goedgekeurde examenmodus.
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over
de HP Prime rekenmachine en voor Nederlands lesmateriaal.
| |
|
16 november Wiskunde Congres Noordhoff Uitgevers
Op 16 november organiseren wij weer een Wiskunde Congres waar we
onze nieuwe edities voor de onderbouw van Getal & Ruimte havo/vwo
en Moderne Wiskunde vmbo GT en havo/vwo zullen presenteren.
Locatie: NIBC, Nieuwegein, hoofdspreker: Jan Beuving.
Zet 16 november in uw agenda. Binnenkort volgt meer informatie.
Wilt u meer informatie of zelf een workshop geven?
Neem dan even contact op met Nathalie de Weerd, Projectleider
Moderne Wiskunde, n.deweerd@noordhoff.nl of met
Judith Boertjens, Uitgever Getal & Ruimte, J.boertjens@noordhoff.nl.
|
|
|