nummer 736, 17 april 2016

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ca. 4400 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Zilver en tweemaal brons op Europese Wiskunde Olympiade

 
Op de vijfde Europe­an Girls' Mathema­tical Olympi­ad (EGMO) heeft Mieke Wessel (17) uit Amstel­veen een zilve­ren medail­le behaald. Chris­tel van Diepen (15) uit Malden en Esther Steenka­mer (16) uit Roggel sleep­ten beiden een bronzen medail­le in de wacht. Nooit eerder won het Neder­landse team zoveel medail­les bij deze speci­aal voor meisjes georga­niseer­de wiskun­dewed­strijd.
De Europe­an Girls' Mathema­tical Olympi­ad werd van 10 tot 16 april 2016 in Busteni, Roeme­nië gehou­den. Deze wed­strijd wordt jaar­lijks georga­niseerd om meisjes te stimule­ren om hun wiskun­deta­lent te benut­ten. Het initia­tief, opgezet door het Vere­nigd Konink­rijk, is zeer succes­vol en beleef­de dit jaar alweer zijn vijfde editie. De leerlin­gen kregen op elk van de twee wed­strijd­dagen drie zeer pittige wiskun­deopga­ven. Hier­voor kregen ze op beide dagen steeds vier en een half uur de tijd.
De Neder­landse deel­neem­sters hebben de volgen­de resulta­ten behaald:
  • Mieke Wessel (17 jaar, Amstel­veen, 6 vwo, Cygnus Gymnasi­um Amster­dam) 21 punten − zilver.
  • Chris­tel van Diepen (15 jaar, Malden, 4 vwo, Stede­lijk Gymnasi­um Nijme­gen) 15 punten − brons.
  • Esther Steenka­mer (16 jaar, Roggel, 5 vwo, Scholen­gemeen­schap Sint Ursula Horn) 11 punten − brons.
  • Aimée Jacobs (16 jaar, Nieuw-Vennep, 5 vwo, Katho­lieke Scholen­gemeen­schap Hoofd­dorp) 4 punten.
Trots
Coach Birgit van Dalen is zeer ver­heugd met het resul­taat van haar team. "We zijn heel trots op deze meiden. We wisten dat we een getalen­teerd team hadden maar dit resul­taat heeft al onze verwach­tingen over­troffen". In totaal ontvin­gen 28 van de 119 officië­le deel­neem­sters een bronzen medail­le. 23 deel­neem­sters ontvin­gen een zilve­ren medail­le en 11 deel­neem­sters een gouden medail­le.
In het offici­euze landen­klasse­ment haalde Neder­land een met Frank­rijk gedeel­de twaalf­de plaats. In totaal deden er 39 teams mee, waaron­der enkele gast­teams uit onder andere de Verenig­de Staten, Japan en Mexico. Het landen­klasse­ment werd aange­voerd door Rusland, gevolgd door de Verenig­de Staten en Bulga­rije.

 

Draagvlak Onderwijs 2032

In Wiskun­dE-brief 733 riep Frans van Haandel op om mee te doen aan een enquête over het draag­vlak voor de plannen van de commis­sie Schna­bel. Afgelo­pen zater­dag presen­teerde hij de resulta­ten op het symposi­um van Beter Onder­wijs Neder­land. Hieron­der een korte samen­vatting.
De enquête is uitein­delijk door bijna 900 mensen inge­vuld. Voor het groot­ste gedeel­te (84%) waren de invul­lers 'gewone' docen­ten, dus docen­ten zonder leiding­gevende of andere extra taken. Er werd in de enquête uitdruk­kelijk ge­vraagd naar de functie binnen het onder­wijs omdat er berich­ten waren dat de discus­sie over Onder­wijs 2032 een groot deel van de 'gewone docen­ten' niet bereikt had.
Bekend­heid
Met de bekend­heid van de plannen, althans de eigen inschat­ting daarvan, valt het wel mee. Onge­veer tweeder­de deel van de docen­ten gaf aan, min­stens voldoen­de op de hoogte te zijn. Zoals te verwach­ten was, bleken bijvoor­beeld leiding­geven­den of docen­ten met neventa­ken wat vaker goed op de hoogte te zijn dan de 'gewone docent'.
Onder­steu­ning
Het draag­vlak voor de plannen geeft een heel ander beeld. Minder dan 20% kan zich vinden in de inhoud van het advies. Hierbij bestond er weinig ver­schil tussen 'gewone docen­ten' en andere geënquê­teerden. Wat betreft de procedu­re is het draag­vlak nog kleiner. Bijna 50% is het totaal niet eens met de procedu­re, bij de 'gewone docen­ten' lag dat percen­tage zelfs nog iets hoger. Slechts onge­veer 10% van de respon­denten kan zich vinden in de procedu­re. Een groep van 6% gaf aan, geen ant­woord te kunnen geven omdat men onvol­doende bekend was met de procedu­re. Deze groep werd in dit over­zicht buiten beschou­wing gehou­den.
Repre­sentati­viteit
Je kunt uiter­aard vragen stellen bij de repre­sentati­viteit van deze enquête. Er is gepro­beerd om de enquête breed uit te zetten maar helaas werkten niet alle organi­saties even goed mee. Er is hier geen sprake van een onder­zoek waarbij de steek­proef volgens een zorgvul­dige procedu­re werd samenge­steld. Mensen die op de hoogte waren van de enquête, zoals de abon­nees van de Wiskun­dE-brief, konden zelf over hun deelna­me beslis­sen. In die zin kun je spreken van een selecte steek­proef. Wel bleek tijdens de periode van bijna een maand waarin de enquête toegan­kelijk was dat het patroon van beant­woor­ding rede­lijk con­stant bleef.
Een uitge­breid verslag van de enquête is via deze link te bekij­ken.
gk (met dank aan Frans van Haandel)

 

Wiskunde D Online in 2016-2017

Op dit moment doen er 35 scholen mee aan Wiskun­de D Online. Na een positie­ve evalua­tie van de pilot onder wiskun­dedocen­ten en hun leerlin­gen hebben we beslo­ten dat het project ook in het school­jaar 2016−2017 door­gang zal vinden.
De leerlin­gen die nu mee doen, gaan dan door in vwo 5 terwijl nieuwe leerlin­gen in vwo 4 kunnen begin­nen. De vak­steun­punten wiskun­de van de regiona­le vo-ho netwer­ken hebben wederom hun steun aan het project toege­zegd.
Voor­waarden
Zoals wij eerder hebben aangege­ven (zie Wiskun­dE-brief 711), is deelna­me aan Wiskun­de D Online niet langer gratis. Per leer­ling kost deelna­me € 150,= per leer­jaar. Deelna­me staat open voor scholen waar tien of minder leerlin­gen Wiskun­de D willen doen. Van deelne­mende scholen vragen wij de facili­tering van een wiskun­dedo­cent ter grootte van 1 lesuur per week. In dat uur kunnen de afgeno­men toetsen worden gecorri­geerd, het PTA worden opge­steld en inciden­tele leer­lingvra­gen worden beant­woord.
De online leerom­geving biedt:
  • Alle lesmate­rialen. Er hoeven dus geen boeken te worden aange­schaft.
  • Uitwer­kingen van alle opgaven.
  • Voor­beeld­toetsen.
  • Video­lessen.
  • Een forum waarin vragen worden beant­woord.
  • Feed­back service op weke­lijks ingele­verd huis­werk.
In­schrij­ving
Scholen kunnen zich tot 1 juni 2016 voor Wiskun­de D Online in­schrij­ven. Op www.wiskun­dedon­line.nl kunt u ook uitge­breide­re informa­tie over Wiskun­de D Online vinden. Vragen kunt u stellen via wiskun­dedon­line@ou.nl.
Wiskun­de D Online is een initia­tief van Plat­form Wiskun­de Neder­land (PWN), de Open Univer­siteit (OU) en SLO. Het initia­tief wordt onder­steund door het Plat­form Bèta Tech­niek.
Evert van de Vrie (OU),
Johan Gademan en Jos Tolboom (SLO)

 

Meiveiling Wereldwiskunde Fonds

De winter­verkoop op onze website heeft deze winter het mooie bedrag van € 475,= opgele­verd. Tot 30 april 2016 kunt u de winter­verkoop nog bezoe­ken. Vanaf 1 mei 2016 start de jaar­lijkse meivei­ling van het Wereld­wiskun­de Fonds weer.
 
Op de website staan onge­veer 600 boeken gereed, in grote ver­schei­denheid van veel oude Neder­landse school­boekjes tot aller­lei (buiten­landse) studie­boeken en van recrea­tieve boeken tot échte weten­schap. U vindt auteurs als Schuh, Dijks­terhuis, Van der Waerden en deze keer hebben we zelfs het gedrukt exem­plaar van hét bewijs van Andrew Wiles in onze collec­tie! Het aanbod aan hbs-boekjes en mulo-boekjes is deze keer erg volle­dig, dus als u nog op zoek bent naar een speci­fiek deeltje, dan is dit uw kans.
Automa­tisch bieden
De veiling loopt tot 1 juni 2016. Bij deze veiling hebben de boeken ver­schil­lende eindtij­den. Hiermee hopen we een piek­drukte te vermij­den. Dat is nodig omdat bij de laatste oktober­veiling de veiling­site de laatste vijf uur onbe­reik­baar raakte door bezoe­kers die op het laatste moment nog hun bod wilden verho­gen.
Het is overi­gens heel goed moge­lijk om ervoor te zorgen dat er automa­tisch voor u wordt geboden. Op die manier hoeft u er de laatste uren niet bij te blijven. Als u name­lijk een maximum bod uit­brengt dan wordt uw bod steeds automa­tisch met kleine stapjes ver­hoogd, als het nodig is tot aan het door u ingege­ven maximum. Kijk voor meer uitleg hier­over op de site.
Wiskun­de in ontwik­kelings­landen
We vertrou­wen er op dat de veiling weer een mooie op­brengst zal hebben. De gehele op­brengst wordt, zoals gebrui­kelijk, weer besteed aan projec­ten ten bate van het wiskun­deonder­wijs in ontwik­kelings­landen.
Kijk rond op de veiling en bied mee. Veel plezier met onze meivei­ling.
Jos Remijn, veiling­meester WwF, wereld­wiskun­deboe­ken@nvvw.nl

 

Herinnering startmeting nieuwe examens

In Wiskun­dE-brief 734 werden docen­ten die erva­ring hebben met een nieuw examen­program­ma op havo of vwo uitgeno­digd om mee te doen aan de startme­ting. Tot nu toe valt het aantal reac­ties helaas een beetje tegen.
Daarom deze herhaal­de oproep. Doe mee aan de startme­ting. Meer informa­tie en directe links naar de vragen­lijsten vindt u in Wiskun­dE-brief 734.

 

Het gebruik van de TI-30 uitgelegd

Voor ieder­een die op school de TI-30XB of de TI30XS ge­bruikt, heeft Rekentu­be een aantal instruc­ties gemaakt. In korte, duide­lijke film­pjes wordt uitge­legd hoe je de rekenma­chine kunt instel­len en hoe een aantal bewer­kingen gedaan kunnen worden.
Zo voor het examen vormen die film­pjes mis­schien een handig ex­traatje. Een over­zicht van de film­pjes vindt u op www.rekentu­be.nl/rekenma­chine.htm.

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Vacature lerarenopleider Hogeschool Utrecht

Bent u de leraren­oplei­der die aanko­mende wiskun­dedocen­ten onder­steunt bij de verdie­ping van wiskun­dig inzicht, de ontwik­keling van pedago­gisch didacti­sche kwali­teiten, het prak­tijkle­ren, onder­zoek doen en hun studie­loop­baan? Bent u de leraren­oplei­der die studen­ten inspi­reert om te leren?
Klik dan hier voor meer informa­tie.
 

 

Vacature Hogeschool Fontys

Fontys Hoge­school Toege­paste Natuur­weten­schap­pen is op zoek naar een enthou­siaste wiskun­dige die in een natuur­weten­schappe­lijke omge­ving een bijdra­ge aan het wiskun­de- en statis­tiekon­derwijs kan verzor­gen.
Meer informa­tie vindt u via deze link.

 

Eerstegraads vacature te Bussum

Het Sint-Vitus­college in Bussum zoekt met ingang van school­jaar 2016−2017 een eerste­graads bevoeg­de docent wiskun­de voor 1 fte of een deel daarvan.
Meer informa­tie over de school, de vacatu­re en de sollici­tatie­procedu­re vindt u op www.vitus­college.nl.

 

Eerstegraads vacature te Heemstede

Athene­um College Hage­veld heeft een vacatu­re:
 • Eerste­graads docent wiskun­de (of in oplei­ding): 0,5−0,6 fte.
Sollici­teer met CV via perso­neelsza­ken@hage­veld.nl, ter atten­tie van dhr. P. Stam
 

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

MathPlus: ervaar de wiskunde van nu

Meld u aan voor de pilot gediffe­renti­eerd leren en wiskun­dig denken.
Wilt u Math­Plus uitpro­beren bij u in de klas? Vraag dan nu een pilot aan.
Math­Plus is geba­seerd op het lesmate­riaal van de stich­ting Math4­all. Dat stimu­leert wiskun­dig denken en digi­taal onder­wijs. U kunt kiezen voor een korte pilot van 10 weken voor de zomerva­kantie of een heel proef­jaar voor komend school­jaar 2016-2017. Vraag een pilot aan op www.math­plus.nl/pilot.
 

 

Reset en Examenstand, hoe zit dat nu?

Er zijn nog veel vragen omtrent Reset en Examen­stand. Wij hebben voor u alles op één pagina op een rijtje gezet: www.casio-educa­tie.nl/examen­stand/
De volgen­de zaken komen aan de orde:
  • Wanneer Reset of Examen­stand voor havo en vwo?
    U vindt een helder schema van de fase­ring en uitleg over de procedu­res.
  • Wat doe ik met 'oude' Casio model­len?
    Via een softwa­re update kunnen bijna alle bestaan­de model­len worden voor­zien van examen­stand. Down­load de update via bovenge­noemde website.
  • Eén contro­le bij het examen is genoeg!
    Kijk zelf hoe eenvou­dig het is: www.casio-educa­tie.nl/casio­college/.
 

 

Ontvang een nieuw Theorieboek gratis

 
Reken­blokken heeft nieuwe pakket­ten. Met de digita­le pakket­ten werkt u groten­deels digi­taal en met persoon­lijke leerrou­tes. Met de nieuwe combina­tiepak­ketten met leer­werkboe­ken werken uw leerlin­gen op hun eigen niveau én kiest u hoe u het onder­wijs aan­biedt.
Bestel voor 1 mei 2016 en u ont­vangt voor elke 100 leer­lingli­centies een prach­tig nieuw Theorie­boek 1F 2F 3F gratis (twv € 24,50). Bel ons op 073 628 8766 of mail naar sales.vo@malm­berg.nl.

 

Word Master of Education in wiskunde

Afgestu­deerd maar nog niet uitge­stu­deerd?
De vraag naar master­opgelei­de leraren wiskun­de neemt toe. Als eerste­graads­docent wiskun­de ben je breder inzet­baar en heb je meer carriè­remoge­lijkhe­den. Kies daarom voor onze master Wiskun­de in Sittard of Tilburg.
Kijk op fontys.nl/educa­tie voor meer informa­tie.
 

 

Klaar voor de krachtigste GR voor het middelbaar onderwijs?

Verande­ringen in de examen­eisen beteke­nen verande­ring van (grafi­sche) rekenma­chine. Waarom dan niet meteen voor de beste machine kiezen? Als docent kunt u de nieuwe grafi­sche rekenma­chine van HP nu koste­loos testen. Neem contact op met p.scha­dron@hp-prime.nl voor meer informa­tie en ontvang een HP Prime voor u en/of de sectie.
  • Zeer snelle, nieuwe proces­sor.
  • Een touch­screen met kleur en hoge resolu­tie. Het is tenslot­te 2016.
  • Door het CvTE goedge­keurde examen­modus.
  • Volledi­ge support van Noord­hoff voor G&R en MW online beschik­baar.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informa­tie over de HP Prime rekenma­chine en voor Neder­lands lesmate­riaal.
 

 

16 november Wiskunde Congres Noordhoff Uitgevers

Op 16 novem­ber organi­seren wij weer een Wiskun­de Congres waar we onze nieuwe edities voor de onder­bouw van Getal & Ruimte havo/vwo en Moderne Wiskun­de vmbo GT en havo/vwo zullen presen­teren.
Locatie: NIBC, Nieuwe­gein, hoofd­spreker: Jan Beuving. Zet 16 novem­ber in uw agenda. Binnen­kort volgt meer informa­tie.
Wilt u meer informa­tie of zelf een work­shop geven?
Neem dan even contact op met Natha­lie de Weerd, Project­leider Moderne Wiskun­de, n.deweerd@noord­hoff.nl of met Judith Boert­jens, Uitge­ver Getal & Ruimte, J.boert­jens@noord­hoff.nl.

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl