nummer 735, 10 april 2016
Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4400 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Examenstand TI-84 hackbaar? (reactie Texas Instruments)
We kregen van Texas Instruments een reactie op het artikel in WiskundE-brief 734
over de mogelijkheid om een TI-84 Plus C Silver Edition ongezien uit
de examenstand te halen. We geven de reactie hieronder integraal weer.
" Refererend aan het artikel van vorige week in Wiskunde E-brief #734
van 3 april jongstleden aangaande het potentiële probleem met de TI-84
Plus C Silver Edition met versie 4.0, het volgende:
- Het genoemde probleem met versie OS 4.0 was reeds opgelost in januari
2014 via de update OS-versie 4.2.
- Het genoemde probleem betrof alleen de TI-84 Plus C Silver Edition;
bij geen enkel ander TI-model is dit probleem aanwezig.
- De leerlingen die versie OS 4.2 nog niet op hun grafische rekenmachine
hebben, adviseren wij OS 4.2 op korte termijn en voor de aanvang van de
examens op hun rekenmachine te zetten, om problemen tijdens het examen
te vermijden.
- OS versie 4.2 is te downloaden via onze website education.ti.com/nederland
en via deze link direct te bereiken:
OS
4.2 TI84CSilverEdition.
Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) is op de hoogte van deze
communicatie en bevestigt deze oplossing."
|
Openbare inzage opgaven rekentoets vo 2016
In opdracht van de vaste Kamercommissie van Onderwijs worden
tijdens een openbare zitting van de Tweede Kamer opgaven van de
rekentoets 3F uit de eerste periode van 2016 besproken. De exacte
datum van deze openbare bespreking wordt nog bepaald.
Zoals bekend worden alle opgaven van de rekentoets vo en het
rekenexamen mbo 2016 aan het eind van dit schooljaar openbaar
gemaakt. Maar zoals er het nu naar uitziet, zal er binnenkort ook
een openbare bijeenkomst georganiseerd worden waarin de opgaven
die eerder dit jaar gebruikt zijn, worden besproken.
|
Examenbesprekingen 2016
De eindexamens komen weer in zicht. Ook dit jaar worden er onder
auspiciën van de NVvW na de verschillende wiskunde examens weer
centrale examenbesprekingen gehouden. De verslagen zullen,
zoals gebruikelijk, op de website van de NVvW komen te staan.
Voor de besprekingen havo (zowel wiskunde A als wiskunde B) zijn er
nog plaatsen beschikbaar. Ik ben daarom op zoek naar collegas die
mee willen praten over het examen en de afspraken of verfijningen
die in voorkomende gevallen gemaakt kunnen worden binnen de grenzen
van de bindende normen. Voor een zinvolle discussie moet u uiteraard
de tijd krijgen om leerlingenwerk te bekijken. Daarom zit er een gat
van één dag tussen het Centraal Examen en de bespreking.
Het gaat om de volgende besprekingen:
examen |
datum |
tijd |
plaats |
nog beschikbaar |
havo wiskunde A |
woensdag 25 mei 2016 |
15:45−17:45 |
Utrecht, nabij CS |
6 plaatsen |
havo wiskunde B |
woensdag 25 mei 2016 |
18:15−20:15 |
Utrecht, nabij CS |
2 plaatsen |
Aanmelden
U kunt zich aanmelden via een mailtje naar gfokkens@onc.nl of een
telefoontje naar 020−6438447. Ik laat u dan meteen weten of er
nog plaats voor u is.
Mocht u niet nu maar wel in de toekomst mee willen werken aan centrale
examenbesprekingen, dan kunt u dat natuurlijk ook aan mij doorgeven.
Grada Fokkens
|
Afronden bij wiskunde A/C
In WiskundE-brief 712 besteedden wij aandacht aan de septembermededeling,
waarin met betrekking tot het afronden een belangrijke toevoeging
aan het correctievoorschrift in het vooruitzicht werd gesteld.
Met het oog op het naderende Centraal Examen is het misschien goed
om nog een keer uw aandacht te vragen voor deze belangrijke
toevoeging.
Die toevoeging citeren we hieronder. Omdat het hier gaat om een
toevoeging aan het correctievoorschrift, heeft deze bepaling de
status van een algemeen verbindend voorschrift, waarvan
dus niet mag worden afgeweken.
"Als een groeifactor of kans wordt gevraagd, geldt voor het eindantwoord:
Groeifactoren moeten worden genoteerd in minstens 2 decimalen en kansen
moeten worden genoteerd in minstens 2 decimalen of hele procenten. Meer
decimalen zijn vereist als dat nodig is om af te wijken van 0 of 1.
Uiteraard hoeft een eindantwoord als ⅓ niet tot 0,33 omgeschreven
te worden. En een berekening waarvan het eindantwoord exact op 1,6 uitkomt,
hoeft niet tot 1,60 te worden omgeschreven." |
bron:
CEVO
Maartmededeling 2016.
|
Organisatie van wiskunde C
Een werkgroep van de NVvW heeft zich gebogen over de organisatie
van wiskunde C op het vwo. Het nieuwe programma vraagt om een andere
aanpak.
Het nieuwe examenprogramma wiskunde C heeft een eigen gezicht en is
dus niet meer een 'light-variant' van wiskunde A. Dat betekent dat
het niet meer goed mogelijk is om leerlingen die wiskunde C doen, te
laten aanschuiven bij wiskunde A, zoals dat in het verleden niet
zelden gebruikelijk was. Anderzijds liggen de aantallen leerlingen
voor wiskunde C meestal zo laag dat het vormen van aparte groepen
een kostbare zaak wordt.
De werkgroep havo/vwo van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren
heeft ervaringen en meningen geïnventariseerd (zie WiskundE-brief 711) en heeft
hierover
een
notitie gepubliceerd.
Drie modellen
Er worden in die notitie drie modellen (met varianten) besproken:
- Vanaf leerjaar 4 aparte lesgroepen voor wiskunde C.
- Vanaf leerjaar 5 aparte lesgroepen voor wiskunde C.
- Samenvoegen van 5 en 6 vwo bij wiskunde C.
Voor- en nadelen
In de notitie wordt uitgebreid ingegaan op de voor- en nadelen van de
diverse modellen. Tot een duidelijk advies komt het niet; daarvoor zijn
de omstandigheden op de scholen te verschillend. Wel wordt er nadrukkelijk
gepleit voor een andere blik op wiskunde C. Een andere blik binnen het
voortgezet onderwijs maar ook vanuit het hoger onderwijs. Het wachten is
op de eerste opleiding die wiskunde C verplicht stelt bij toelating.
|
DOT Wiskundige denkactiviteiten
De Radboud Docenten Academie organiseert vanaf komend schooljaar
een DOT (DocentOntwikkelTeam) over Wiskundige denkactiviteiten. In
het docentontwikkelteam ontwerpen docenten lesmateriaal ten behoeve
van hun eigen onderwijspraktijk.
In de periode van september 2016 t/m juni 2017 komen de docenten tien
keer bij elkaar. Tijdens deze bijeenkomsten geven docenten elkaar feedback
op het ontwikkelde lesmateriaal en leveren de begeleiders input om de
kwaliteit van het materiaal te vergroten.
Alle bijeenkomsten duren van 16:00 tot 20:00 uur en zijn inclusief diner.
De data van de bijeenkomsten worden zo spoedig mogelijk bekend gemaakt.
De prijs voor deelname is € 495,= per persoon.
Meer
informatie vindt u via deze link.
|
Vakantiecursus "Netwerken"
Voor leraren exacte vakken van havo, vwo of hbo, voor leerlingen
en voor andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde
Nederland (PWN) in ook in 2016 rond het begin van het nieuwe schooljaar
een tweedaagse vakantiecursus. Dit jaar is het thema: "Netwerken".
| |
Het programma ziet er als volgt uit:
vrijdag |
|
15:00−15:30 |
Ontvangst, koffie. |
15:30−15:35 |
Introductie "Netwerken". |
15:35−16:20 |
Kansen, netwerken en data (Johan van Leeuwaarden). |
16:20−16:45 |
Pauze. |
16:45−17:30 |
Dynamische optimalisatie van optische telecommunicatienetwerken (Ton Koonen). |
17:30−18:30 |
Diner. |
18:30−19:15 |
Storingsgevoeligheid van netwerken (Floske Spieksma). |
19:15−19:45 |
Pauze. |
19:45−20:30 |
Practicum 1 (Benne de Weger). |
zaterdag |
|
10:00−10:30 |
Ontvangst, koffie. |
10:30−11:15 |
Van de predikant Bayes naar Bayesiaanse netwerken (Linda van der Gaag). |
11:15−12:00 |
Grafentheorie en communicatie (Jop Briët). |
12:00−13:00 |
Lunch. |
13:00−13:45 |
Knappe koppelingen (Dion Gijswijt). |
13:45−14:30 |
Practicum 2 (Benne de Weger). |
14:30 |
Afsluiting. |
Aanmelding
De vakantiecursus is een professionaliseringsactiviteit die is aangemeld
bij het Lerarenregister. Het cursusgeld bedraagt € 95,= inclusief twee
maaltijden. Gepensioneerden betalen € 50,= en studenten van
lerarenopleidingen slechts € 35,=.
De cursus wordt gegeven in:
- Amsterdam: op vrijdag 26 en zaterdag 27 augustus bij het CWI.
- Eindhoven: op vrijdag 2 en zaterdag 3 september op de TUE.
Hier
vindt u de brochure van deze cursus en
via
deze link kunt u zich aanmelden.
Voor vragen kunt u mailen naar vakantiecursus@platformwiskunde.nl.
|
Symposium Geschiedenis Wiskundeonderwijs
Zaterdag 17 september 2016 vindt het tweeëntwintigste symposium
plaats van de Werkgroep Geschiedenis Reken-en Wiskundeonderwijs (WGRWO)
van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW). Het thema is
dit keer Competities en Competenties.
Examens, wedstrijden en wiskunde hebben altijd al op allerlei
manieren met elkaar te maken gehad. Zo komt er bij het normeren van
examens en bij het valideren van kwaliteitscontrole van het onderwijs
veel wiskunde kijken. Maar de wiskunde daagt bij uitstek ook uit tot
competitie binnen het wiskundeonderwijs. Het programma van dit jaar
besteedt in brede zin aandacht aan dit gegeven.
Programma
tijd |
onderdeel |
9:30−10:15 |
Inloop en koffie. |
10:15−10:30 |
Welkom en mededelingen. |
10.30−11.15 |
Jan van de Craats: De Wiskunde Olympiade. |
11:15−12:00 |
Ad Meskens: Examens voor wijnroeiers in zestiende-eeuws Antwerpen. |
12:00−13:30 |
Lunch. |
13:30−14:15 |
Truus Dekker: Examens voor lbo, mavo en vmbo. |
14:15−14:45 |
Pauze. |
14:45−15:30 |
Dédé de Haan: De Wiskunde A-lympiade. |
Het symposium vindt plaats in
cursus- en vergadercentrum Domstad.
De kosten voor NVvW en NVORWO leden bedragen € 27,50. Niet-leden betalen € 32,50.
Via deze link vindt u meer informatie
en kunt u zich inschrijven.
|
Uitslag tweede ronde Wiskunde Olympiade bekend
Op vrijdag 11 maart 2016 werd de tweede ronde van de Wiskunde
Olympiade op twaalf universiteiten gehouden. Op grond van hun score
in de eerste ronde werden er 1017 leerlingen uitgenodigd. Tien
leerlingen ontvingen daarnaast een wildcard.
Uiteindelijk deden er 971 leerlingen daadwerkelijk mee aan de tweede
ronde. De opgaven werden dit jaar als zeer uitdagend ervaren; slechts
één leerling wist alle 40 punten binnen te halen.
Op grond van de uitslagen en de verhouding van de deelnemersaantallen
in de verschillende categorieën gaan de volgende leerlingen door naar
de finale, die op vrijdag 16 september 2016 in Eindhoven zal plaatsvinden:
- De 38 onderbouwleerlingen met 18 punten of meer.
- De 44 vierdeklassers met 20 punten of meer.
- De 40 vijfdeklassers met 23 punten of meer.
Als u leerlingen heeft die mee hebben gedaan aan de tweede ronde, kunt u
op
de wedstrijdsite de scores van uw leerlingen zien. De deelnemers
hebben afgelopen week al een brief met hun persoonlijke uitslag gekregen.
De finalisten ontvingen bovendien een uitnodiging om deel te nemen aan
een aantal trainingsmiddagen op de universiteit, zodat ze zich optimaal
kunnen voorbereiden op de finale.
Volgend jaar
Inmiddels is ook de datum van de eerste ronde van volgend jaar bekend.
Noteer alvast in uw agenda: 23 januari t/m 2 februari 2017. U kunt met
uw school zelf binnen deze periode de meest geschikte dag uitkiezen
waarop de eerste ronde wordt afgenomen.
Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade,
Melanie Steentjes ( melanie@wiskundeolympiade)
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacatures te Hilversum
Het
Comenius College te Hilversum
zoekt professionals die glimmen, zweten en sprankelen!
Wij zoeken voor het schooljaar 2016-2017 docenten voor de vakken wiskunde, natuurkunde,
natuurkunde-techniek en rekenen. In totaal gaat het om 1,0 tot 1,4 fte aan eerste-
en tweedegraads functies.
U kunt uw reactie tot uiterlijk 15 april 2016 richten aan de rector,
drs. J.G. Veenstra, via j.veenstra@comeniusnet.nl.
| |
|
Vacature Vrije Universiteit Amsterdam
|
De Universitaire Lerarenopleiding van de Vrije Universiteit Amsterdam
is met ingang van het komend studiejaar op zoek naar een Docent
vakdidactiek wiskunde (0,4 − 0,5 fte).
Meer
informatie over de vacature is hier te vinden. Solliciteren kan
tot 28 april 2016.
Voor inhoudelijke informatie kunt u ook contact opnemen met dhr. dr. A. Handelzalts
(T: 020-5983059. E: a.handelzalts@vu.nl).
|
|
Advertenties
Fontys Wiskunde Event FWE5
Woensdag 20 april 2016 (middag en avond) organiseert Fontys Lerarenopleiding
Tilburg een programma met lezingen en workshops voor iedereen die in wiskunde
is geïnteresseerd.
Informatie
en aanmelden.
|
MathPlus: doe voor de zomer nog mee met de pilot
Wilt u MathPlus uitproberen bij u in de klas?
Doe dan mee met de pilot gedifferentieerd leren en wiskundig denken.
Tijdens deze pilot heeft u de keuze uit de werkvormen volledig
digitaal of blended learning en geven wij u tijdens
het gehele traject persoonlijke begeleiding en support.
Vraag een pilot aan op www.mathplus.nl/pilot.
|
|
|
Moderne wiskunde op Facebook en Twitter
|
Reset en Examenstand, hoe zit dat nu?
Er zijn nog veel vragen omtrent Reset en Examenstand.
Wij hebben voor u alles op één pagina op een rijtje gezet:
www.casio-educatie.nl/examenstand/
De volgende zaken komen aan de orde:
- Wanneer Reset of Examenstand voor havo en vwo?
U vindt een helder schema van de fasering en uitleg over de
procedures.
- Wat doe ik met 'oude' Casio modellen?
Via een software update kunnen bijna alle bestaande modellen
worden voorzien van examenstand. Download de update via
bovengenoemde website.
- Eén controle bij het examen is genoeg!
Kijk zelf hoe eenvoudig het is: www.casio-educatie.nl/casiocollege/.
|
|
|
Wiskunde Academie in de twaalfde editie Getal & Ruimte
In de nieuwe 12e editie van Getal & Ruimte zetten we
onze samenwerking met de Wiskunde Academie voort. Bij elk hoofdstuk
van GR12 havo/vwo onderbouw komen in de nieuwe editie instructievideos
beschikbaar voor docent en leerling.
De videos zijn qua opzet gelijk aan de videos van de Wiskunde
Academie in de 11 e editie Getal & Ruimte Tweede Fase en
worden specifiek door de Wiskunde Academie gemaakt voor Getal & Ruimte
gebruikers.
|
Klaar voor de krachtigste GR voor het middelbaar onderwijs?
Veranderingen in de exameneisen betekenen verandering van
(grafische) rekenmachine. Waarom dan niet meteen voor de beste
machine kiezen? Als docent kunt u de nieuwe grafische rekenmachine
van HP nu kosteloos testen. Neem contact op met p.schadron@hp-prime.nl
voor meer informatie en ontvang een HP Prime voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle, nieuwe processor.
- Een touchscreen met kleur en hoge resolutie. Het is tenslotte 2016.
- Door het CvTE goedgekeurde examenmodus.
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over
de HP Prime rekenmachine en voor Nederlands lesmateriaal.
| |
|
Bettermarks compleet voor vmbo B(K) t/m vwo+
Nu beschikbaar in bettermarks wiskunde:
| • | 1 vmbo BK | | Nieuw! |
| • | 1 vmbo KGT(H) | | Ook voor Kader |
| • | 1 vmbo HV(+) | | Extra uitdaging voor vwo(+) |
Meer informatie en gratis toegang tot de nieuwe leerstof via de
website van bettermarks.
|
|
|
|
|