nummer 734, 3 april 2016
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4400 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Examenstand TI-84 'hackbaar'?
Deze week heb ik mijn examenklassen voorbereid op het prepareren
van de grafische rekenmachine voor het examen. Omdat er nogal veel
verschillende soorten van Texas Instruments grafische rekenmachines
door mijn leerlingen worden gebruikt, was dat best een heel karwei.
Aan het einde van de les moesten de leerlingen hun rekenmachine
natuurlijk weer uit de examenstand halen.
Om een Texas Instruments TI-84 uit de examenstand te halen, moeten er
twee rekenmachines aan elkaar worden gekoppeld. Dat is een mooie en
veilige manier; tijdens een examen krijgt een leerling dat natuurlijk
niet voor elkaar. Als de TI-84 aan het begin van het examen in de
examenstand staat, weet je dus zeker dat hij gedurende het gehele examen
in de examenstand staat. Althans, dat zou zo moeten zijn...
Uit de droom
Eén van mijn leerlingen kwam aan het einde van de les met zijn
rekenmachine naar mij toe. "Meneer, ik heb iets uitgevonden", zij hij
me met een wat ondeugende lach rond zijn mond. Hij deed op zijn
TI-84 Plus C Silver Edition vervolgens dit:
- Hij zette eerst zijn rekenmachine in de examenstand door deze aan te zetten
met de pijltoetsen naar links en naar rechts ingedrukt. Dat is de gebruikelijke
manier.
- Vervolgens zette hij zijn rekenmachine op dezelfde wijze nog een keer in de
examenstand. Hij wees mij erop dat de blauwe balk, die aangeeft dat de machine
in examenstand staat, tijdens het opstarten nu heel even grijs wordt.
- Nu liet hij mij zien dat wanneer je de rekenmachine met de resetbutton achter
op het apparaat precies 'reset' terwijl de grijze balk wordt getoond, de machine
ineens niet meer in examenstand staat!
Deze procedure is gemakkelijk onopvallend tijdens het examen uit te voeren. En even
onopvallend zet je de machine zo weer in de examenstand. Op die manier kunnen
leerlingen eenvoudig verboden applicaties in hun rekenmachine toch gebruiken.
Gewoon uitgeprobeerd
Natuurlijk heb ik de leerling gevraagd hoe hij tot die procedure was gekomen. Hij
vertelde mij dat hij dat tijdens mijn instructie gewoon even had uitgeprobeerd. Voor
een beetje inventieve leerling met een TI-84 Plus C Silver Edition is de examenstand
klaarblijkelijk een wassen neus!
Natuurlijk heb ik dezelfde truc op mijn gloednieuwe TI-84 Plus CE-T uitgeprobeerd.
Op die machine verschijnt tijdens de beschreven procedure de grijze balk niet
en op die machine heb ik het dan ook niet voor elkaar gekregen.
Maar ik ben maar een eenvoudige wiskundedocent en geen jonge, ondernemende en
inventieve leerling met watervlugge computervingertjes. Ik ben daarom benieuwd
hoe lang het duurt voordat de volgende leerling voor mijn neus staat. Mijn
vertrouwen in de betrouwbaarheid van de examenstand is nu in ieder geval even
ver te zoeken.
tg
|
Toegestane Grafische Rekenmachines, verduidelijking
In WiskundE-brief 733 werden wat vraagtekens gezet bij formuleringen over de
toegestane rekenmachines. Vanuit CASIO is er ondertussen meer
duidelijkheid gekomen.
Een zegsman van CASIO liet ons weten dat " Fx-CG20 met reset of
examenstand: OS 2.01 en hoger" moet worden gelezen als " fx-CG20
met RESET of met examenstand (examenstand herkenbaar aan OS 2.01 of hoger)".
Dubbele punt
De formulering van de toegestane CASIO rekenmachines in 2018 (havo) en
2019 (vwo) nam de redactie in WiskundE-brief 733 onjuist over. Letterlijk staat
er
op Examenblad.nl
namelijk:
- fx-9860GII(SD) met examenstand: OS 2.07 en hoger
- fx-CG20 met examenstand: OS 2.01 en hoger
Let op de dubbele punt. Deze moet worden geïnterpreteerd als "dus". De mededeling
moet daarom worden gelezen als:
- Casio fx-9860GII (SD) met examenstand, dus OS 2.07 en hoger.
- fx-CG20 met examenstand, dus OS 2.01 en hoger.
En hiermee is deze formulering ineens zonneklaar.
|
Invoering nieuwe wiskundeprogramma's
Met ingang van het huidige schooljaar 2015-2016 zijn de vernieuwde
examenprogramma's voor wiskunde A, B, C en D van kracht. SLO voert een
evaluatie uit naar de wijze waarop deze nieuwe programma's worden
ingevoerd op scholen. De resultaten van dit onderzoek worden gebruikt
om de invoering waar nodig bij te stellen en te verbeteren.
Wij nodigen docenten die ervaring hebben opgedaan met het nieuwe
examenprogramma graag uit om deel te nemen aan de startmeting. Ook voormalig
pilotdocenten nodigen we graag uit om hieraan mee te doen.
Onderwerpen
De startmeting richt zich op de volgende onderwerpen:
- Uw onderwijspraktijk.
- De onderwijsbaarheid, toetsbaarheid en haalbaarheid van het vernieuwde programma.
- De informatievoorziening over de veranderingen.
- Uw mening over de inhoudelijke vernieuwing, wiskundige denkactiviteiten
en de rol van ICT en contexten.
Vragenlijsten
Hieronder staan links naar de verschillende vragenlijsten. Als u meerdere
wiskundevakken in de vierde leerlaag van havo of vwo geeft, maak dan zelf
een keuze voor welk van u de vragenlijst in wil vullen.
Het is van belang dat we ook voldoende respons krijgen met betrekking tot
de vakken wiskunde C en D. Geeft u ook wiskunde C en/of D, vul dan bij voorkeur
voor één van deze vakken de vragenlijst in.
Waardering
Het invullen neemt ongeveer 25 minuten in beslag. U kunt de vragenlijst invullen
tot 25 april 2016. We waarderen uw medewerking aan deze startmeting bijzonder. Daarom
verloten wij onder de deelnemers die de vragenlijst invullen, tien boekenbonnen van
€ 50,=.
Heeft u nog vragen, neem dan contact op met Elvira Folmer via
e.folmer@slo.nl. Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.
Jos Tolboom en Elvira Folmer
|
"Brokkenmakers CvTE onder vuur"
Onder deze titel verscheen afgelopen vrijdag op de website
van Didactief, opinie- en onderzoekstijdschrift voor de schoolpraktijk,
een artikel over een zaak die nu al bijna vier jaar speelt.
Zoals u ook in WiskundE-brief 724 heeft kunnen lezen, hebben de wiskundedocenten die
deelnamen aan de centrale examenbespreking wiskunde A/C in mei 2012 unaniem
een klacht ingediend over een examenopgave. Die klacht is ongegrond verklaard,
ondanks de steun van verschillende deskundigen. Jarenlang vergeefse pogingen
om de zaak recht te zetten, heeft geleid tot een petitie voor een goede
afhandeling van klachten over eindexamens. Op dit moment is er tegen zo'n
beslissing namelijk geen inhoudelijk beroep meer mogelijk.
Problematiek algemeen
Inmiddels is er een officiële reactie van staatssecretaris Dekker en heeft
er een gesprek plaatsgevonden met vertegenwoordigers van OCW en CvTE.
Omdat de achterliggende problematiek algemeen is en niet alleen het vak
wiskunde betreft, is er intussen ook contact opgenomen met de onderwijscoöperatie.
Daarbij komt het CvTE steeds meer onder vuur te liggen. Het lijkt erop
dat deze organisatie de problemen probeert te bagatelliseren maar daardoor
juist groter maakt.
bron: www.didactiefonline.nl.
|
Onderwijs meets Onderzoek
De praktijk van het wiskundeonderwijs in de klas en die van de
onderwijsonderzoeker zijn vaak gescheiden werelden. Wat betekent
wiskundedidactisch onderzoek voor de praktijk van het wiskundeonderwijs?
Hoe kunnen vragen uit de praktijk richting geven aan het onderzoek?
Deze vragen staan centraal tijdens de conferentie "Onderwijs meets
Onderzoek" die de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren,
het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht en SLO op maandag
20 juni 2016 in Utrecht organiseren.
Dat dit onderwerp actueel is, blijkt bijvoorbeeld uit de oprichting van
het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek in 2012, dat zich richt op
de verbinding tussen praktijk en onderzoek, en uit de initiatieven van
OCW om docenten te faciliteren voor het uitvoeren van didactisch onderzoek
(DuDOC, postdoc VO). Het doel van deze dag is dan ook om de dialoog tussen
de twee werelden verder te stimuleren door docenten te informeren over
onderzoek en onderzoekers te informeren over vragen uit het veld.
De doelgroep van deze conferentie bestaat uit wiskundedocenten uit de
volle breedte van het voortgezet onderwijs en onderwijsonderzoekers die
zich richten op de didactiek van de wiskunde.
Programma
Op het programma staat allereerst de presentatie van twee nationale
perspectieven, verbeeld door dr. Alison Clark-Wilson (Engeland)
en prof. dr. Paul Drijvers (Nederland). Daarnaast kent de conferentie
posterpresentaties van actieve onderzoekers in wiskundeonderwijs en werkgroepen
over onder andere methoden in onderzoek van wiskundeonderwijs.
De conferentie werkt toe naar een afsluitende paneldiscussie over de
hoofdvraag. Voor wiskundedocenten wordt zo duidelijker, welke wetenschappelijke
kennis over wiskundeonderwijs zij in hun praktijk kunnen benutten.
Onderzoekers van wiskundeonderwijs krijgen zo een beter beeld van de problemen
in de praktijk van het wiskundeonderwijs die om een onderzoeksmatige oplossing
vragen.
Inschrijven
De conferentie wordt op 20 juni 2016 van 14:30 tot 19:00 uur gehouden in het
vergadercentrum Domstad, Utrecht. De deelnamekosten bedragen € 50,=.
Deelnemers ontvangen na de conferentie een certificaat dat naar verwachting
door Registerleraar zal worden geaccrediteerd.
Voor nadere informatie kunt u mailen naar Heleen van der Ree, hoofdbureau@nvvw.nl.
Zowel leden van de NVvW als niet-leden kunnen zich
via deze link inschrijven voor
dit evenement.
|
Digitale raadpleging over aanvulling syllabus rekenen
Er is een concept addendum gemaakt bij de syllabus rekenen met het
oog op de speciale toets voor leerlingen met ernstige rekenproblemen:
de ER-toets. U kunt t/m 13 april 2016 aan een enquête hierover deelnemen.
Hoewel de ER-varianten van de rekentoetsen 2F en 3F al enige tijd worden
afgenomen, ontbrak daarvoor een goede wettelijke basis. Daarom is er vorig
jaar een aanvulling op de syllabus toegezegd
die
recentelijk is verschenen. In dit addendum wordt onder andere aandacht besteed aan
soort en complexiteit van de opgaven in de ER-versies en aan het gebruik van
hulpmiddelen zoals een rekenkaart. Het document bevat 18 voorbeeldopgaven die
uitgebreid worden besproken.
Aanmelding
Voor de enquête moet u zich eerst
aanmelden
via deze link. U krijgt daarna via e-mail een link naar de enquête.
|
International Mathematical Modeling Challenge (IMMC)
In 2015 werd bij wijze van pilot voor het eerst de International
Mathematical Modeling Challenge (IMMC) gehouden. Teams op niveau
van 5 havo en 5/6 vwo mochten gedurende deze uitdaging werken aan
een lastig wiskundig probleem. Er deden 11 landen met 17 teams
mee. China, de VS en Singapore eindigden in 2015 als 'outstanding'
in de eerste categorie. Nederland eindigde heel eervol in de
tweede en derde categorie.
In 2016 doen er 30 landen aan de IMMC mee, waaronder natuurlijk ook
weer Nederland. Ieder land vaardigt één of meer teams van maximaal
4 leerlingen af. Deze teams moeten vijf dagen achter elkaar werken
aan een probleem met een open karakter. Dat probleem is qua niveau
vergelijkbaar met de opdrachten die vanuit het Freudenthal Instituut
jaarlijks worden aangeboden bij de Wiskunde Alympiade en de Wiskunde
B-dag.
De teams die het predicaat 'outstanding' krijgen, mogen eind juli
gratis met hun docent naar de wereldconferentie ICME13 in Hamburg.
Daar mogen zij hun oplossingen presenteren en hun prijs in ontvangst
nemen. Ze ontmoeten daar natuurlijk ook de 'outstanding' teams van
andere landen en kunnen genieten van een fantastische dag in Hamburg.
Heeft u slimme leerlingen?
Als u een team van 3 of 4 leerlingen kunt samenstellen die het een
uitdaging vinden om vijf dagen achter elkaar met een modelleerprobleem
te stoeien, dan kunt u aan de IMMC meedoen. U moet dan wel aan de
volgende voorwaarden voldoen:
- Er moeten tijdens de uitdaging bepaalde regels in acht worden
genomen. U neemt als docent daarom de verantwoordelijkheid om het team
te begeleiden en om in de gaten te houden dat het team zich aan die
regels houdt.
- Er moet een periode van vijf aaneengesloten dagen kunnen worden
georganiseerd waarbinnen het modelleerprobleem wordt uitgewerkt tot
een afgerond werkstuk.
- De werkstukken moeten uiterlijk op 30 april 2016 worden
ingeleverd. De Nederlandse organisatie beslist vervolgens welke twee
werkstukken er ter beoordeling worden overhandigd aan de internationale
jury.
Vijf dagen achterelkaar
Die vijf aaneengesloten dagen behoeven niet alleen aan de opdracht te
worden besteed. En het hoeven ook niet allemaal lesdagen te zijn. U zou
bijvoorbeeld de opdracht op een woensdag kunnen uitdelen en de vrijdag
voor uw leerlingen laten uitroosteren. De leerlingen kunnen dan
op woensdagavond, op donderdagmiddag en -avond, op vrijdag, op zaterdag
en op zondag aan de opdracht kunnen werken. Zo veroorzaakt u weinig
lesuitval en kunnen uw leerlingen toch vijf aaneengesloten dagen aan
hun uitdaging werken. Op maandag kunt u dan het werkstuk in ontvangst
nemen en opsturen.
Pak die uitdaging!
De twee Nederlandse teams van vorig jaar waren enorm enthousiast. Met
vijf dagen hard werken hebben de leerlingen enorm veel geleerd over
de toepasbaarheid van wiskunde bij het oplossen van 'real life problems'.
Meer informatie over IMMC vindt u op www.immchallenge.org. En heeft
u interesse om met uw leerlingen deel te nemen aan de IMMC 2016, mail
mij dan op henkvanderkooij@gmail.com. Dan help ik u graag verder.
Henk van der Kooij
|
Wedstrijd weblectures wiskunde TU Delft
Leerlingen uit de vwo bovenbouw met wiskunde B in hun pakket kunnen
nu geldprijzen en eeuwige roem verdienen met het maken van videos
waarin wiskunde wordt uitgelegd. Het Betasteunpunt Zuid-Holland heeft
daar namelijk een spannende wedstrijd voor uitgeschreven.
Deelnemende leerlingen mogen samen met hun docenten eerst een workshop
bij het New Media Centre van de TU Delft volgen. Daar kunnen zij
ervaren wat er allemaal komt kijken bij het maken van een professionele
instructievideo. Daarna moeten de leerlingen maximaal drie video's van
6 tot 7 minuten maken over een wiskundig onderwerp. Die filmpjes moeten
zij op hun eigen school uitproberen en van hun ervaringen moeten zij dan
weer een verslag schrijven. Dat verslag kan later eventueel uitgebreid
worden tot een profielwerkstuk.
Aanmelding
Er is ruimte voor vijftig leerlingen uit de bovenbouw van het vwo. De
aanmelden moet vóór 1 mei 2016 geschieden. Er mag ook in duos worden
deelgenomen.
Meer
informatie is via deze link te vinden.
Wim Caspers (TU Delft)
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Den Haag
Het Segbroek College te Den Haag zoekt voor het schooljaar 2016-2017
een eerstegraads docent wiskunde (1,000 fte)
Het Segbroek College is een openbare scholengemeenschap voor mavo,
havo en vwo. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website van
de school: www.segbroek.nl.
|
Vacature te Den Haag
|
Lyceum Ypenburg, gevestigd in de wijk Ypenburg in Den Haag, zoekt
voor het nieuwe schooljaar een docent wiskunde:
- Bij voorkeur eerstegraads bevoegd of studerend voor een eerstegraads bevoegdheid.
- Omvang 1,0 fte. Er kan gesolliciteerd worden op een deel van de baanomvang.
- Salarisschaal LD behoort tot de mogelijkheden.
Meer informatie is te vinden op onze website: www.lyceumypenburg.nl.
|
|
Gezocht: wiskundeleraar zonder pleinvrees
|
Wij zoeken vanaf het schooljaar 2016-2017
een enthousiaste en ervaren eerstegraads docent wiskunde
die op een eigentijdse manier les geeft op ons wiskundeplein in Heerenveen.
Wij zoeken ook
een tweedegraads docent wiskunde
Nieuwsgierig geworden? Kijk op www.bornego.nl voor meer informatie.
|
|
Advertenties
Moderne Wiskunde zoekt scholen voor pilot adaptief lesmateriaal
Bij Moderne Wiskunde wordt volop nagedacht over de verdere digitalisering
van de methode. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de ontwikkeling
van de nieuwe editie, waarbij we met scholen in een pilot samenwerken. De
pilot draait in mei en juni met drie hoofdstukken van leerjaar 1 havo/vwo
(Hoofdstuk 9, 10 en 12).
Deelnemen?
Vindt u het interessant om één of meer hoofdstukken volledig digitaal in
een klas uit te voeren? Neem dan contact op met Rob Houtenbos, uitgever
Moderne Wiskunde, via r.houtenbos@noordhoff.nl.
|
Word eerstegraads docent Wiskunde
Lesgeven in bovenbouw havo/vwo? Aanscherpen van uw didactische vaardigheden?
Een mooie notering in het Lerarenregister? Meer kans op een LC/LD functie?
Volg naast uw werk de Master Leraar Wiskunde.
Open
Avond 20 april 2016.
|
MathPlus: ervaar de wiskunde van nu
Meld u aan voor de pilot gedifferentieerd leren en wiskundig denken.
Wilt u MathPlus uitproberen bij u in de klas?
Vraag
dan nu een pilot aan.
MathPlus is gebaseerd op het lesmateriaal van de stichting Math4all. Dat
stimuleert wiskundig denken en digitaal onderwijs. U kunt kiezen voor een
korte pilot van 10 weken voor de zomervakantie of een heel proefjaar voor
komend schooljaar 2016-2017. Vraag een pilot aan op www.mathplus.nl/pilot.
|
|
|
33% méér oefening met de didactiek van Rekenblokken
|
Wat investeert uw school om die rekenvaardigheid optimaal te krijgen? Met
Rekenblokken haalt u de beste didactische rekenmethode in huis. En met de
nieuwe pakketten hebben uw leerlingen minimaal 33% méér didactische oefening!
Bestel voor 1 mei 2016 en u ontvangt voor elke 100 leerlinglicenties een
prachtig nieuw Theorieboek 1F 2F 3F gratis (t.w.v. € 24,50). Bel ons
op 073 628 8766 of mail naar sales.vo@malmberg.nl.
|
|
Klaar voor de krachtigste GR voor het middelbaar onderwijs?
Veranderingen in de exameneisen betekenen verandering van
(grafische) rekenmachine. Waarom dan niet meteen voor de beste
machine kiezen? Als docent kunt u de nieuwe grafische rekenmachine
van HP nu kosteloos testen. Neem contact op met p.schadron@hp-prime.nl
voor meer informatie en ontvang een HP Prime voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle, nieuwe processor.
- Een touchscreen met kleur en hoge resolutie. Het is tenslotte 2016.
- Door het CvTE goedgekeurde examenmodus.
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over
de HP Prime rekenmachine en voor Nederlands lesmateriaal.
| |
|
|
|