nummer 733, 27 maart 2016
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4400 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Toegestane grafische rekenmachines in 2016 en 2017
Het CvTE heeft afgelopen maandag een nieuwe lijst gepubliceerd
van toegestane grafische rekenmachines op het Centraal Examen 2016
en 2017. Met het oog op de voorbereiding van het volgende schooljaar
is het verstandig om ook nog wat verder te kijken.
Voor dit jaar (2016) zijn in ieder geval volgens de laatste informatie
op www.examenblad.nl de volgende types toegestaan:
Texas Instruments:
- TI-83 Plus met reset en TI-83 Plus silver edition met reset
- TI-84 Plus, TI-84 Plus silver edition en TI-84 Plus C silver edition
- TI-84 Plus T en TI-84 Plus CE-T
- TI-Nspire CX
Casio:
- Fx-9750Gll met reset
- Fx-9860Gll (SD) met reset of examenstand: OS 2.07 en hoger
- Fx-CG20 met reset of examenstand: OS 2.01 en hoger
Hewlett Packard:
Examenjaar 2017
Tijdens het Centraal Examen 2017 zijn de TI-83 en de HP 39GII niet meer
toegestaan (op havo). Wel toegestaan zijn:
Texas Instruments:
- TI-84 Plus; TI-84 Plus silver edition; TI-84 Plus C silver edition
- TI-84 Plus T en TI-84 Plus CE-T
- TI-Nspire CX
Casio:
- Fx-9750Gll met reset
- Fx-9860Gll (SD) met reset of examenstand: OS 2.07 en hoger
- Fx-CG20 met reset of examenstand: OS 2.01 en hoger
Hewlett Packard:
Om misverstanden te voorkomen: voor het komende CE geldt in alle gevallen ook de
regel dat het geheugen van de grafische rekenmachine dient te zijn geblokkeerd
door een examenstand, dan wel te zijn gewist door een 'reset' van de gehele machine.
Vraagtekens
U vindt de lijst voor 2016 en 2017 op
www.examenblad.nl.
Ook deze nieuw gepubliceerde lijst laat nog ruimte voor wat vraagtekens.
Hoe moet je bijvoorbeeld " Fx-CG20 met reset of examenstand: OS 2.01 en hoger"
lezen? Is iedere Fx-CG20 toegestaan maar moeten ze vanaf OS 2.01 en hoger
in examenstand staan en anders alleen gereset zijn? Of mogen er alleen
Casio FX-CG20 machines worden toegelaten met een operating system versie
2.01 en hoger. Deze vraag wordt in 2017 echt belangrijk omdat dan oudere types
niet meer zijn toegestaan op havo.
En moet er voor de TI-Nspire CX niet worden vermeld dat alleen de versie
zonder CAS is toegestaan? Voor 2018 (havo) en 2019 (vwo)
wordt
dat wel gedaan.
2018 (havo) en 2019 (vwo)
Voor de leerlingen die het komend schooljaar in 4 havo of 4 vwo zitten,
is de lijst toegestane rekenmachines een stuk beperkter. U vindt deze lijst ook op
www.examenblad.nl:
- Casio fx-9860GII (SD) met examenstand en OS 2.07 en hoger.
- Casio fx-CG20 met examenstand en OS 2.01 en hoger.
- Hewlett Packard Prime (CAS moet in de examenstand uitgeschakeld zijn).
- TI-84 Plus T vanaf versie OS 5.1, de basisversie met LED lampje.
- TI-84 Plus CE-T vanaf versie OS 5.1.5
- TI-Nspire CX (alleen de versie zonder CAS).
Het is mogelijk dat er in de komende tijd nog nieuwe types zullen worden toegestaan.
Het aanpassen van de officiële bekendmakingen via publicatie in de Staatscourant
vraagt wat meer tijd. Het is dus mogelijk dat u de komende tijd nog op onjuiste
informatie stuit.
|
Hoe kijk je een examen na?
Hoe kijk je een examen na? Dat is de titel van de cursus die
dit jaar door de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren zal
worden verzorgd. De cursus kan zowel voor leden van de NVvW als
voor niet leden worden gevolgd.
De vraag " Hoe kijk je een examen na?" is vanwege de nieuwe
richtlijnen voor havo en vwo van het CvTE een zeer actueel thema.
De nieuwe richtlijnen zullen dan ook zeker te sprake komen. De
cursus is echter geen podium om deze richtlijnen ter discussie
te stellen. We bespreken slechts hoe we die richtlijnen, net als
het correctievoorschrift, moeten toepassen. Docenten met weinig
ervaring en docenten met veel ervaring praten hier met elkaar over.
Op deze manier helpen we elkaar de verantwoordelijke klus van het
examen nakijken uitvoerbaar te maken.
Gratis voor NVvW-leden
De cursussen voor havo en vwo vinden plaats in Amsterdam, Eindhoven en
Veenendaal. Voor het vmbo wordt de cursus in Veenendaal gehouden.
De cursus wordt op donderdag 14 april 2016 van 16:00 uur tot 18:00 uur
gegeven. We sluiten af met een eenvoudige maaltijd.
Voor leden van de NVvW is de cursus gratis. Niet-leden betalen € 20,=.
U kunt zich met een email naar Lidy Wesker ( hoofdbureau@nvvw.nl) voor
deze cursus inschrijven.
|
NVvW verrast door ontwikkelingen rond onderwijs2032
In de
nieuwsbrief
van afgelopen week neem het bestuur van de NVvW afstand van diegenen
die de adviezen van het Platform Onderwijs2032 in hoog tempo willen omzetten
in een nieuwe curriculum voor het primair en voortgezet onderwijs.
Het verzoek van de onderwijscoöperatie (waarin de NVvW op twee manieren is
vertegenwoordigd) om een adempauze in te lassen, wordt ondersteund. Binnen de
vereniging is nog nauwelijks gelegenheid geweest om met elkaar van gedachten
te wisselen over het advies en de betekenis ervan voor het wiskunde-onderwijs
van de toekomst. Wel is er intussen een bijeenkomst geweest van het
samenwerkingsverband van betavakverenigingen IOBT (zie WiskundE-brief 714).
Kanttekeningen
Het bestuur van de NVvW maakt alvast wat kanttekeningen bij het advies.
- Rekenvaardigheid (inclusief wiskunde) wordt genoemd als basisvaardigheid
in het kerncurriculum. Wat het voortgezet onderwijs betreft, zou wiskunde op
de eerste plaats moeten komen.
- Wiskunde speelt ook binnen de kennisdomeinen (Mens & Maatschappij,
Natuur & technologie en Taal & Cultuur) een rol.
- De nadruk op vakoverstijgende vaardigheden moet niet ten koste gaan van
vakinhoudelijke kennis.
- De invulling van het curriculum binnen het keuzedeel biedt kansen om
wiskundeonderwijs te ontwerpen dat nog meer dan nu aansluit bij de behoefte
van de leerling en kan inspelen op de wensen van vervolgopleidingen en
het bedrijfsleven.
Geen plaats voor de NVvW?
De deelname van de verenigingen is onontbeerlijk. De binnen de verenigingen
aanwezige kennis en ervaring is van groot belang. Maar ook zijn de verenigingen
onmisbaar als het gaat om het creëren van het benodigde draagvlak. Opvallend
is daarom dat in het 'ontwerpteam' helemaal geen plaats is ingeruimd voor deze
verenigingen. Het bestuur van de NVvW probeert nu via diverse wegen om de
vakinhoudelijke verenigingen een rol te geven in het vervolgtraject. Daarbij
wordt geprobeerd om de leden er dichter bij te betrekken.
|
Beter Onderwijs Nederland over Onderwijs2032
Over het advies van het Platform Onderwijs2032 van 23 januari 2016
heeft Beter Onderwijs Nederland (BON) zich in niet mis te verstane
bewoordingen uitgelaten. Geen wonder, BON pleit al sinds haar oprichting
voor een duidelijke vakgerelateerde inbreng in het onderwijs en voor
hoog opgeleide vakdocenten; een streven dat diametraal staat tegenover
de opvattingen die in het advies van het Platform Onderwijs2032 worden
verkondigd.
Letterlijk schrijft BON over Onderwijs2032 in een email aan haar leden
het volgende:
"Onderwijs2032 bevat dezelfde desastreuze mix van onderwijsideologie
en vermeende vooruitgangsgedachten als de onderwijsvernieuwingen van
de tweede fase en het studiehuis van zo'n vijftien jaar geleden. Het
opmerkelijke eraan is niet zozeer dat dit weer de kop opsteekt, maar
dat de Tweede Kamer openlijk weigert de staatssecretaris te vragen
om het toetsingskader van Dijsselbloem op deze vernieuwingen te
betrekken." |
BON is voornemens om voorop te lopen in de strijd voor het behoud van
de vakleraar als centraal punt in het onderwijs en gaat daarom
binnenkort bijeenkomsten organiseren met medestanders en alternatieven
ontwerpen voor Onderwijs2032.
|
Draagvlak-enquête Onderwijs2032
Volgens staatssecretaris Dekker is er een behoorlijk draagvlak
voor de plannen van het Platform Onderwijs 2032 van de commissie
Schnabel. Andere berichten wijzen op het tegendeel. Een enquête
kan hierin duidelijkheid brengen.
Daarom heb ik, een suggestie van wiskundecollega Karin den Heijer
volgend, een korte enquête gemaakt en daar via twitter bekendheid aan gegeven.
Er waren binnen een week al ongeveer 450 respondenten.
Via twitter worden natuurlijk lang niet alle docenten bereikt. Ik roep u
daarom ook via de WiskundE-brief op om mijn enquête in te vullen en vooral
ook om mijn enquête onder de aandacht van collega's van andere vakken te
brengen.
Een paar minuten
De enquête bestaat slechts uit enkele vragen, waarbij naast een keuze tussen
antwoorden ook een eigen antwoord mogelijk is. Het invullen kost u maar een
paar minuten.
Ga
via deze link naar de enquête.
Frans van Haandel
|
Ontwikkelingen profielkeuze
In de WiskundE-brief besteed ik zo af en toe eens wat aandacht
aan verschuivingen die in de loop der jaren in de wiskundekeuze
van leerlingen merkbaar zijn. Zie bijvoorbeeld mijn bijdrage in WiskundE-brief 725.
Recent speelde de kernvakkenregeling natuurlijk een rol bij die
verschuivingen; er zijn meer zaken die de wiskundekeuze beïnvloeden.
Verschuiving
Op havo/vwo vindt er sinds de introductie van de Vernieuwde Tweede
Fase in 2010 een duidelijke verschuiving plaats in de richting
van de Natuur profielen (Natuur & Gezondheid en Natuur & Techniek).
Deze ontwikkeling is algemeen maar het sterkst bij de vrouwelijke leerlingen.
Op het vwo zijn ook bij de meisjes de laatste paar jaar de N-profielen
populairder dan de M-profielen (Economie & Maatschappij en Cultuur
& Maatschappij).
Meisjes op het vwo
Bij de meisjes is traditioneel het profiel Economie & Maatschappij het
populairst. Bijna een derde deel volgt dit profiel (een deel daarvan tegelijk
ook Cultuur & Maatschappij). Maar het profiel Natuur & Techniek
is in opkomst. In 2010 was het aandeel (in 6 vwo) 24 %, dit schooljaar ruim
28%. De meeste meisjes combineerden dit profiel met het profiel Natuur
& Gezondheid
| |
Zoals te verwachten is, gaat het een en ander ten koste van de
maatschappijprofielen. Vooral de keuze voor het profiel Cultuur &
Maatschappij flink terug. In 2010 koos nog bijna 20% voor een 'zuiver'
CM-profiel (zonder EM); vijf jaar later was dat nog maar 14%.
Meisjes op het havo
Op het havo lijkt de positie van het profiel Economie & Maatschappij
onaantastbaar. Zo'n 43% van de meisjes (jongens: 50%) in 5 havo volgt
dit profiel. Het profiel Cultuur & Maatschappij stond tot voor kort op de
tweede plaats maar heeft moeten inleveren aan Natuur & Gezondheid
en Natuur & Techniek. In het schooljaar 2010-2011 volgde nog
geen 30% van de meisjes een natuurprofiel en dit jaar is dat ruim 38%. Het
aandeel Natuur & Techniek staat op havo nog op een bescheiden
11%. De groei is daar echter onmiskenbaar. Evenals op het vwo volgen
NT-meisjes op het havo in feite vaak twee profielen (NG en NT) maar
het aantal 'zuivere' NT-meisjes is de laatste paar jaar wel verdubbeld.
| |
En op het vmbo?
Op het vmbo zijn geen profielen maar sectoren. Ook hier zijn wat
ontwikkelingen waar te nemen maar die zijn lastig te vergelijken met de
ontwikkelingen op havo/vwo. Dat komt met name omdat de groep die
'intersectoraal' kiest, sterk in opmars is. De vergelijking zal in de
nabije toekomst lastig blijven omdat vanaf het komende schooljaar de
sectorindeling van het vmbo ingrijpend wordt vernieuwd.
gk
|
Positie Wiskunde D
In verschillende publicaties wordt gesproken over wiskunde D als
een vak dat steeds marginaler wordt. Deltaplan voor de Nederlandse Wiskunde
beweert dat wiskunde D steeds minder wordt aangeboden en in het laatste
nummer van Euclides staat een artikel met als kop Wiskunde D in
de verdrukking? Misschien is het daarom goed om eens naar de cijfers
te kijken.
Op het vwo deed in 2015 één op de dertien leerlingen eindexamen met
wiskunde D. De belangstelling voor wiskunde D is sinds 2013 weer wat
gegroeid en is nu bijna terug op het niveau van 2010 en 2011, toen
ongeveer 8% van de leerlingen voor wiskunde D kozen.
Het havo geeft een heel ander beeld. In 2010 had 2,7% van examenkandidaten
wiskunde D in het pakket. Vijf jaar later was dat nog maar 1,7%.
Zorgelijke ontwikkeling?
Helaas heb ik niet de beschikking over cijfers wat betreft de vakkenkeuze
in het vierde leerjaar. Voorlopig lijkt het vak wiskunde D op het vwo echter
niet echt in gevaar te zijn. Wel doen er verhalen de ronde over allerlei
'noodgrepen' die er voor moeten zorgen dat wiskunde D voor scholen niet te
kostbaar wordt, zoals combinaties van groepen, aangepaste 'honorering' en
de inzet van afstandsonderwijs.
De ontwikkeling op het havo is natuurlijk wel zorgelijk.
gk
|
Deltaplan voor de Nederlandse Wiskunde aangeboden
Afgelopen week maandag (21 maart 2016) ontving de minister van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap Jet Bussemaker het 'Deltaplan voor de Nederlandse
Wiskunde' uit handen van professor Jacob Fokkema, voorzitter van de
Commissie Deltaplan Wiskunde.NL.
Aan de inhoud van dit deltaplan hebben we in WiskundE-brief 728 al aandacht besteed. De NWO
(Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek) heeft voor 2016 al
twee miljoen euro beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het plan. De
minister kondigde aan dat de Wiskunderaad die het plan gaat implementeren,
binnenkort geïnstalleerd zal worden.
Boven de kruin
Een knellend probleem is op dit moment dat de omvang van de wetenschappelijke
staf te klein is ten opzichte van het sterk gegroeide aantal wiskundestudenten.
De toegenomen populariteit van wiskundestudies heeft zo haar keerzijde. Met
name het fundamentele onderzoek komt in gevaar. "Het water staat niet tot de
lippen maar boven de kruin.", aldus professor Jan Karel Lenstra, vicevoorzitter
van de commissie.
Het
plan is via deze link te bekijken.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature senior onderwijsontwikkelaar Groningen
De Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen (FWN) van de
Rijksuniversiteit Groningen heeft een vacature voor een
senior onderwijsontwikkelaar. De onderwijsontwikkelaar
verricht taken bij de ontwikkeling van onderwijsprogrammas
van de opleidingen wiskunde, informatica en kunstmatige
intelligentie. Daarnaast worden taken verricht als docent (20%)
en bij ScienceLinX, het netwerk van FWN met VO-scholen (20%).
Volg
deze link voor meer informatie.
|
|
|
Vacatures te Doetinchem
Het Ulenhofcollege, locatie Doetinchem, zoekt voor het nieuwe
schooljaar 2 docenten wiskunde:
- Eerstegraads docent wiskunde (1,0000 fte)
- Tweedegraads docent wiskunde (0,5000 fte)
Ulenhofcollege is een christelijke scholengemeenschap met twee vestigingen.
In Doetinchem bevinden zich de afdelingen mavo, havo, vwo, tweetalig vwo
en technasium.
Volg
deze link voor meer informatie.
|
Advertenties
Moderne Wiskunde zoekt scholen voor pilot adaptief lesmateriaal
Bij Moderne Wiskunde wordt volop nagedacht over de verdere digitalisering
van de methode. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de ontwikkeling
van de nieuwe editie, waarbij we met scholen in een pilot samenwerken.
De pilot draait in mei en juni 2016 met drie hoofdstukken van leerjaar
1 havo/vwo (Hoofdstukken 9, 10 en 12).
Deelnemen?
Vindt u het interessant om één of meer hoofdstukken volledig digitaal in
een klas uit te voeren? Neem dan contact op met Rob Houtenbos, uitgever
Moderne Wiskunde via r.houtenbos@noordhoff.nl.
|
Klaar voor de krachtigste GR voor het middelbaar onderwijs?
Veranderingen in de exameneisen betekenen verandering van
(grafische) rekenmachine. Waarom dan niet meteen voor de beste
machine kiezen? Als docent kunt u de nieuwe grafische rekenmachine
van HP nu kosteloos testen. Neem contact op met p.schadron@hp-prime.nl
voor meer informatie en ontvang een HP Prime voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle, nieuwe processor.
- Een touchscreen met kleur en hoge resolutie. Het is tenslotte 2016.
- Door het CvTE goedgekeurde examenmodus.
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over
de HP Prime rekenmachine en voor Nederlands lesmateriaal.
| |
|
|
|