nummer 730, 6 maart 2016
Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4400 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
De rekentoets: waar staan we nu en hoe verder?
|
Afscheid nemen van de huidige digitale rekentoets en inzetten op het
rekenonderwijs, met aandacht voor de verschillen tussen havo/vwo,
vmbo en mbo. Dat is in het kort het standpunt van het bestuur de Nederlandse Vereniging
van Wiskundedocenten.
De NVvW, die op uitdrukkelijk verzoek van de Tweede Kamer gesprekspartner is
van het ministerie met betrekking tot de rekentoets, heeft vorige maand in
een brief haar standpunten nog eens samengevat. Daarin wordt uitdrukkelijk
onderscheid gemaakt tussen de (sterk uiteenlopende) resultaten op de
rekentoets en goed rekenonderwijs. Een citaat uit die brief:
"Immers, er zijn sterke aanwijzingen die twijfel aan de correlatie tussen
rekenonderwijs en uitslag van de toets rechtvaardigen." |
|
De standpunten van de NVvW worden nog niet allemaal omarmd door het ministerie. Ook
op het ministerie vindt men echter dat de discussie niet meer over de
reken toets maar over het reken onderwijs zou moeten gaan.
Onderbouw havo/vwo
Voor de onderbouw van het havo/vwo pleit het bestuur van de NVvW in zijn brief bij herhaling
voor de integratie van rekenen in wiskunde, waarbij 'uiteraard' voor voldoende
faciliteiten gezorgd moet worden. In de brugklas moet worden begonnen met
rekenonderhoud en het wegwerken van achterstanden. Aan het eind van de onderbouw
zou dan een toets op papier moeten worden afgenomen om te borgen dat het
fundamentele rekenniveau op orde is. Deze toets zou ook gebruikt kunnen worden
bij de profielkeuze.
Bovenbouw havo/vwo
Voor de bovenbouw zet de NVvW in op het onderhoud van de rekenvaardigheid binnen
"alle vakken". Als borg zouden bij zoveel mogelijk vakken in het Centrale
Examen vragen gesteld moeten worden waarbij gerekend moet worden. Als
voorbeeld wordt ingegaan op het vak geschiedenis, waarbij het prima mogelijk
is om vragen te stellen waarbij in een historische context gerekend moet
worden. Dit soort vragen worden tot nu toe vermeden door de examenmakers.
Het niveau van de vragen zou in alle vakken aan moeten aansluiten bij
het referentieniveau 3F.
vmbo
Uit onderzoek is gebleken dat eigenlijk alle vaardigheden van de rekentoets
2F bij het Centrale Examen wiskunde al aan bod komen. Alleen de basisvaardigheden
uit het primair onderwijs worden niet getoetst. Apart rekenonderwijs zou volgens
de NVvW dus alleen zin hebben voor de leerlingen zonder wiskunde. Deze leerlingen
zouden dan een aangepaste rekentoets kunnen doen.
In het vmbo wordt het komende schooljaar begonnen met
een
nieuwe opzet. Het voorstel van de NVvW is om een commissie in te stellen die
het wiskundeprogramma, inclusief het rekenen, nog eens tegen het licht houdt van
deze ontwikkelingen. Het rekenen zou kunnen bestaan uit een basisprogramma voor
alle leerlingen, aangevuld met een module per sector.
mbo
Het onlangs opgerichte Platform
Rekendocenten in het mbo zou het voortouw moeten nemen bij het aandragen
van oplossingen voor deze onderwijsvorm. Sommigen zien heil in aparte
rekentoetsen per beroepsrichting, zoals destijds al werd aanbevolen door de
commissie Meijerink.
Primair onderwijs
Over het rekenonderwijs op de basisschool wordt in de brief begrijpelijkerwijs
weinig gezegd. Wel is de NVvW het afgelopen jaar nauw gaan samenwerken met de
NVORWO met het doel om
doorlopende leerlijnen tussen groep 7/8 en het voortgezet onderwijs.
Ook is een gemeenschappelijke werkgroep opgericht, genaamd " Wiskunde voor
Morgen".
gk
|
Bijeenkomsten door en voor rekendocenten
In de maanden maart en juni van 2016 organiseert het Steunpunt
taal en rekenen vo verspreid over het land op een vijftal goed
presterende scholen kleinschalige bijeenkomsten in het kader van
kennisoverdracht/kennisdeling door en voor rekendocenten.
De betreffende scholen zijn:
- Fioretti College, Veghel (vmbo-bb, kb en gt)
- Marnix College, Ede (vmbo-tk havo, vwo)
- Tabor College, Hoorn (vmbo-tl, havo, vwo)
- Christelijk Lyceum, Delft (havo, vwo)
- de Heemgaard, Apeldoorn (vmbo-tl, havo, vwo)
Tijdens de eerste bijeenkomst deelt de gastdocent 'de geheimen van de
rekensuccessen' van die school met u en beantwoordt daarna uw vragen hierover.
Ook wordt er aandacht besteed aan het gebruik van de beschikbare rapportages
van het intensiveringstraject, het rekenrapport van Vensters vo,
het onderzoeksrapport "Rekenlessen uit de praktijk" en het Spinnenweb,
dat het Steunpunt heeft ontwikkeld bij de eerste tranche rekengesprekken.
Plan van aanpak
De deelnemers gaan daarna aan de slag met het maken van een plan van aanpak
waarin zij concrete stappen opnemen die zij in hun eigen school zouden
willen zetten om tot verbetering van het eigen rekenonderwijs te komen.
De bijeenkomsten zijn gepland in de namiddag/vooravond (16:00−19:00).
Voor een warme maaltijd wordt gezorgd.
Meer
informatie en aanmelding via deze link.
|
Docentendag BeNeLuxMC 2016
Dinsdag 22 maart 2016 wordt er als onderdeel van het BeNeLux Mathematical
Congres een docentendag georganiseerd. 's Morgens is er de gelegenheid om
twee lezingen bij te wonen die gericht zijn op een breed wiskundig publiek.
De middag is gewijd aan profielwerkstukken met een wiskundig onderwerp. In
de namiddag zijn er lezingen van Marcus du Sautoy en Ionica Smeets.
Het ochtendprogramma ziet er als volgt uit:
In de middag worden er drie presentaties verzorgd rond profielwerkstukken:
- Saskia van de Jagt (VU en Coornhert Gymnasium Gouda) spreekt over het
effectief begeleiden van kwantitatief onderzoek bij profielwerkstukken.
- Sven Arts (4e Gymnasium, Amsterdam) licht toe hoe breed het scala van
aan wiskunde gerelateerde profielwerkstukken is en gaat in op de rol van de begeleider.
- Marijke Mahieu (Stedelijk Gymnasium Leiden) vertelt over de emancipatie
van wiskunde C en gaat in op een bijzonder wiskunde C-profielwerkstuk.
Na deze presentaties wordt de Pythagoras Profielwerkstuk Prijs uitgereikt.
De drie genomineerden zullen een korte voordracht houden waarna het publiek
de winnaar kiest. Zie ook WiskundE-brief 722.
Aan het einde van de middag (17:00−18:30) zijn er lezingen van Marcus
du Sautoy en Ionica Smeets in het Koninklijk Instituut voor de Tropen.
Aansluitend is er een Buffet-diner.
Docenten betalen voor deze dag een bijdrage van € 30,= exclusief diner.
De docentendag is door registerleraar.nl gevalideerd als nascholingsactiviteit
(6RU).
Meer
informatie en aanmelding vindt u via deze link.
|
Petitie beroepsprocedure Centraal Examen (deel 2)
In WiskundE-brief 724 heeft u kunnen lezen dat wiskundedocenten die deelnamen aan
de Centrale Bespreking (in Utrecht) van het Centraal Examen vwo wiskunde A/C
van 2012 en unaniem een klacht hadden ingediend bij het toenmalige CvE, een
petitie hebben ingediend bij de staatssecretaris en de vaste Kamercommissie
onderwijs. De aanleiding daartoe was, dat bij de afhandeling van de klacht
een adequate beroepsprocedure, waarbij de klacht inhoudelijk wordt beoordeeld,
blijkt te ontbreken.
Naar aanleiding van deze petitie heeft de staatssecretaris het CvTE inmiddels
verzocht om een oriënterend gesprek met ons aan te gaan. Dit gesprek zal nog
deze maand plaatsvinden waarbij ook vertegenwoordigers van het ministerie van
OCW aanwezig zullen zijn.
Ondertekenen
De
volledige tekst van de petitie kunt u hier vinden. Inmiddels hebben ruim
100 collegas en betrokkenen de petitie al ondertekend.
Als u de petitie ook wilt ondersteunen, kunt u dat doen via
deze link.
U doorloopt dan ook een bevestigingsprocedure met een aantal vragen en
mogelijkheden. Wij vragen daarbij even vol te houden; het gaat uiteindelijk
om een kwalitatieve impuls van de gang van zaken rond de eindexamens.
U mag uw collegas bij u op school natuurlijk ook attenderen op deze petitie.
Wij houden u op de hoogte.
Grada Fokkens en Harry Schutjes
|
Model in 1 dag op de TU Delft
Na de successen van voorgaande jaren organiseert de faculteit
Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica van de TU Delft opnieuw
de wedstrijd "Model in 1 dag". Met deze wedstrijd willen wij
slimme 5 vwo bètameiden in contact brengen met onze studies. Dit
jaar vindt het evenement plaats op vrijdag 22 april 2016.
Binnen één dag moet een team van 6 meiden een oplossing (een model)
voor een uitdagend vraagstuk verzinnen en presenteren. In teams wordt
er gestreden om de hoofdprijs. Het niveau van de opdrachten en colleges
ligt hoog. Daarom krijgen meiden met een 7 of hoger voor Wiskunde B voorrang.
Wacht niet te lang
Mochten drie meiden uit uw klas samen een team willen vormen, vermeld
dit dan in het opmerkingenveld van het aanmeldingsformulier. Maar let
op: alle meiden moeten zich individueel aanmelden! Er is slechts
een beperkt aantal plekken beschikbaar dus wacht niet te langs met aanmelden.
Er zijn aan de wedstrijd geen kosten verbonden. Reiskosten zijn echter
voor eigen rekening. Koffie, thee en lunch worden aangeboden door de
faculteit. De dag wordt afgesloten met een maaltijd.
Meer informatie of aanmelden (vóór 1 april 2016) kan via www.tudelft.nl/modelin1dag.
Trudy Middendorp, TU Delft/EWI
|
Pi-daglezing
Maandag 14 maart 2016 is het weer zover. Pi-dag! Voor alweer de
vijfde keer organiseren wij op school de pi-daglezing, dit keer
verzorgd door Margriet van der Heijden.
Margriet van der Heijden is natuurkundige en journalist. Ze schrijft
stukjes voor de rubriek Vormen en getallen van de
kinderwetenschapspagina van NRC Handelsblad. Deze verhalen zijn
gebundeld in het boekje 'Het wiskundehondje'. Samen met Maarten
Frankenhuis schreef ze eerder het boek 'Drinken vissen water?'
Onderwerpen
Margriet van der Heijden gaat in haar lezing onder andere
in op de volgende vragen:
- Hoe reken je met hagelslag?
- Bestaat er een oneindige cirkel?
- Wanneer is 7 hetzelfde als 0111?
- Waarom zijn 220 en 284 vrienden van elkaar?
De pi-dag lezing begint op 14 maart 2016 om 20:00 uur en vindt plaats
in de aula van het Lyceum Sancta Maria, van Limburgstirumstraat 4,
2012 MN Haarlem. De toegang is gratis
maar
meld u vooraf wel even aan via deze link.
Ton Reijman
Docent wiskunde, Lyceum Sancta Maria
|
Online nascholingen GeoGebra
Bent u op zoek naar origineel interactief lesmateriaal voor
uw wiskundelessen? Neem dan eens deel aan één van de webcursussen
via het Mathelo leerplatform.
Nieuw in ons voorjaarsaanbod zijn de leerwerkboeken "Beschrijvende statistiek"
en "Mathematiseren met GeoGebra". Meer informatie hebben wij op www.mathelo.net.
voor u klaargezet.
Ivan De Winne, ivan.dewinne@telenet.be
|
Gratis interactief lesmateriaal voor wiskunde-D
SOWISO heeft een cursus over
complexe getallen ontwikkeld. Die cursus bestaat uit theorie, veel random
gegenereerde voorbeelden en sets van interactieve oefenopgaven.
Om het materiaal te bekijken, moet u
zich eerst
even met een demo account registreren. Wilt u het materiaal met uw
leerlingen gaan gebruiken, stuur mij dan even een mailtje.
Marc Habbema, marc@sowiso.com
SOWISO BV
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature Utrecht
|
Het St. Bonifatiuscollege in Utrecht heeft per 1 augustus 2016
een vacature voor een eerstegraads docent wiskunde met enige jaren
ervaring in zowel onder- als bovenbouw voor een aanstelling van ongeveer
17 lesuren.
Uw sollicitatie kunt u tot 1 april 2016 sturen naar Mevrouw T. Uijttewaal
(rector): t.uijttewaal@boni.nl. Meer informatie vindt u via www.boni.nl.
|
|
Vacature hogeschool Venlo
|
Bij de teams mechatronica en werktuigbouwkunde/ipo van Fontys Hogeschool
Techniek en Logistiek te Venlo is een vacature voor een docent wiskunde
(0,8−1,0 fte). Reageer uiterlijk op 7 maart 2016.
Meer
informatie vindt u via deze link.
|
|
Eerstegraads vacature te Amsterdam
|
De wiskundesectie van het St. Nicolaaslyceum te Amsterdam zoekt voor
het schooljaar 2016−2017 een bevlogen en ervaren eerstegrader met
oog voor de individuele leerling en een natuurlijke drang tot samenwerken.
Interessante vacature? Lees meer op
www.nicolaas.nl.
Reacties graag voor 14 maart 2016 naar econstandse@nicolaas.nl.
|
|
Advertenties
ffLeren Rekenen vrijblijvend met uw leerlingen uittesten
Vraag via helpdesk@fflerenrekenen.nl nadere informatie aan.
ffLeren Rekenen ( www.fflerenrekenen.nl) is de eerste digitale rekenmethode
met micro-adaptiviteit in een doorlopende leerlijn van 1F t/m 3F. Daarnaast
zijn er aanvullende activiteitenboeken.
Aantrekkelijk rekenonderwijs voor ieder lesrooster. ffLeren Rekenen biedt
een laagste-prijs garantie!
|
Beoordeel de nieuwe activiteitenboeken van ffLeren Rekenen
Vraag vrijblijvend informatie aan via helpdesk@fflerenrekenen.nl.
Bij ffLeren Rekenen zijn aanvullende activiteitenboeken (2F en 3F) beschikbaar.
Met gratis handleidingen waarin u per opgave suggesties voor extra aandachtspunten,
verdiepingsstof en doe-opdrachten aantreft.
Maak uw onderwijs flexibel met ffLeren Rekenen. ffLeren Rekenen biedt een
laagste-prijs garantie!
|
Wiskunde examentrainingen vwo
Ervaren docenten geven voor het negende achtereenvolgende jaar in de
meivakantie weer 3-daagse examentrainingen. Zij worden daarbij geassisteerd
door oud-leerlingen die de afgelopen jaren met mooie cijfers voor wiskunde
geslaagd zijn. Iedere groep bestaat uit maximaal 18 leerlingen. Per 6
leerlingen is er één begeleider.
Voor meer informatie: www.mathematicus.nl.
|
Fontys Wiskunde Event FWE5
Woensdag 20 april 2016 (middag en avond) organiseert Fontys Lerarenopleiding
Tilburg een programma met lezingen en workshops voor iedereen die in wiskunde
is geïnteresseerd.
Informatie
en aanmelden.
|
SmartRekenen De volgende stap in rekenen
SmartRekenen is dé adaptieve rekenmethode. Al 150 scholen werken ermee.
Uniek is het intelligente uitwerkblad met tussenstappen, hints, feedback en
interactieve theorie. Ook volgen en bijsturen is erg eenvoudig.
Ervaar SmartRekenen
Kom op 12 april naar onze meet & greet SmartRekenen.
Klik
hier voor info en aanmelden.
Past 12 april niet?
Klik
hier en vraag een gratis pilot aan.
|
|
|
Klaar voor de krachtigste GR voor het middelbaar onderwijs?
Veranderingen in de exameneisen betekenen verandering van
(grafische) rekenmachine. Waarom dan niet meteen voor de beste
machine kiezen? Als docent kunt u de nieuwe grafische rekenmachine
van HP nu kosteloos testen. Neem contact op met p.schadron@hp-prime.nl
voor meer informatie en ontvang een HP Prime voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle, nieuwe processor.
- Een touchscreen met kleur en hoge resolutie. Het is tenslotte 2016.
- Door het CvTE goedgekeurde examenmodus.
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over
de HP Prime rekenmachine en voor Nederlands lesmateriaal.
| |
|
|
|