nummer 727, 7 februari 2016
Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4400 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Nationale Wiskunde Dagen: altijd een groot succes
Eindelijk was ik na acht jaar afwezigheid weer eens een keer in staat
om afgelopen vrijdag en zaterdag de Nationale Wiskunde Dagen in Noordwijkerhout
te bezoeken. In de voorgaande jaren was ik één keer door eigen schuld te laat
met inschrijven terwijl ik ook een keer gedwarsboomd werd door een ongelukkig
getimede internetstoring.
De Nationale Wiskunde Dagen (NWD) zijn enorm populair. Het is daarom een voorrecht
om dit congres te mogen bezoeken. Dit jaar werd er voor het eerst door loting
bepaald welke collega's de Nationale Wiskunde Dagen mochten bezoeken. Het
geluk was met mij want ik werd dit jaar ingeloot.
Plenaire lezingen
|
 | | Cartogram van Nederland | | |
Tijdens de NWD vormen de plenaire lezingen altijd het hoogtepunt. De openingslezing
van Bettina Speckmann over het genereren van optimale rechthoekige landkaarten
(cartogrammen) legde een prachtig voorbeeld van een toepassing van de grafentheorie
bloot. De inspirerende lezing van Mike Naylor over wiskunde als 'the art of thinking'
zal door heel Nederland de wiskundelessen er de komende weken anders laten uitzien.
De afsluitende lezing schetste een indrukwekkend beeld van Alan Turing en zijn
betekenis voor de wiskunde en de informatica. Een verrassende toegift vormde
de try out Jan Beuving van zijn nieuwe wiskundecabaretprogramma 'raaklijn'.
|
Inspiratie
Tijdens de NWD was er keuze uit bijna vijftig parallelle sessies met de meest
uiteenlopende onderwerpen, van meisjeswiskunde tot speltheorie, van creativiteit
tot oneindigheid en van Babylonische kleitabletten tot hedendaagse zandpatronen.
Voeg daarbij de minitentoonstellingen, de standhouders met boeken en spelletjes,
de vertoning van de film 'The Imitation Game' en het gezellige avondprogramma
en het zal duidelijk zijn: honderden wiskundedocenten uit heel Nederland hebben
zich dit weekend vermaakt en betreden maandag weer vol inspiratie hun klaslokaal.
|
De Nationale Wiskunde Dagen werden georganiseerd door het Freudenthal Instituut
onder auspiciën van Platform Wiskunde Nederland en de Nederlandse Vereniging van
Wiskundeleraren, in samenwerking met het Centrum voor Onderwijs en Leren van
de Universiteit Utrecht.
Download
hier de programmagids met samenvattingen van de lezingen en workshops van afgelopen
vrijdag en zaterdag.
tg
|
Resultaten rekentoets 2015 per school
Eind vorige maand zijn resultaten van de rekentoets 2015 per school
gepubliceerd. De cijfers waren al eerder bekend maar onder druk van protesten
vanuit scholen is de publicatie enige tijd opgehouden. Het gaat om cijfers
van leerlingen die in 2015 eindexamen hebben gedaan. De cijfers zijn niet goed
te vergelijken met die van 2014 omdat er veel aan de rekentoets is veranderd.
Denk hierbij aan de veranderde omvang en samenstelling van de rekentoets,
aan het verhoogde aantal herkansingen en aan de veranderde bepaling van de cesuur.
Bij de presentatie van de cijfers wordt vaak de nadruk gelegd op de lichte
vooruitgang die gemaakt is. Voor een goede beeld van de huidige stand van zaken
kijk ik hieronder echter liever naar de resultaten van de verschillende
schoolsoorten. Daarbij staan voor mij de percentages (on)voldoende centraal.
Lees ter vergelijking ook nog eens mijn bijdrage in WiskundE-brief 703.
Resultaten vmbo
De vergelijking van de resultaten van de drie leerwegen op het vmbo wordt
bemoeilijkt door het verschil in normering. De leerlingen van BB kregen er
namelijk één punt bij terwijl de leerlingen van GT, voor het laatst,
juist één punt minder kregen. De overlap in de volgende grafiek is daarom
behoorlijk kunstmatig. Wel is goed te zien dat de gemengde/theoretische
leerweg (mavo) veel beter scoort dan de andere leerwegen. Maar toch geldt ook
op de mavo dat bij driekwart van de scholen meer dan 20% van de leerlingen
na alle herkansingen nog steeds een onvoldoende scoorde op de rekentoets. Omdat
vanaf 2016 de GT-leerlingen op dezelfde manier worden becijferd als de
KB-leerlingen, zullen de percentages onvoldoende bij deze groep de volgende
keer een stuk lager liggen.
Resultaten havo-vwo
Op havo en vwo wordt getoetst op het hogere niveau 3F en is er geen onderscheid
in normering. Het beeld wijkt hier maar weinig af van het beeld van vorig jaar.
De twee verdelingen overlappen elkaar nauwelijks.
Op 96% van de vwo-scholen wordt er door meer dan 80% van de leerlingen een voldoende
voor de rekentoets gescoord. Dat geldt helaas maar voor 6% van de havo-scholen. Dat is
een opvallend gegeven wanneer je bedenkt dat - volgens recent onderzoek - het juist
de vwo-leerlingen zijn die relatief vaak te kennen geven dat de school ze niet goed
op de rekentoets heeft voorbereid.
Verschillen tussen scholen
Uiteraard zijn er verschillen tussen scholen. Die verschillen blijken soms zeer
aanzienlijk te zijn. OCW geeft daarvan echter geen goed beeld omdat zij slechts
lijsten publiceert waarin categoriale gymnasia, havo/vwo-scholen, brede
scholengemeenschappen en vmbo-scholen op één hoop worden gegooid.
Folders met "voorbeeldscholen" lokken dat soms misschien een beetje uit. Toch is
de WiskundE-brief niet de juiste plek om nader in te gaan op de vraag welke
scholen het goed doen en welke niet. Wie graag wil weten welke positie zijn of
haar eigen school inneemt, mag dat in een mailtje aan de redactie vragen.
gk
|
Validiteit, betrouwbaarheid en kosten van (3F) rekenmethoden
Ik ben één van de rekencoördinatoren op onze school. Het is dus mijn
taak om onze leerlingen havo/vwo in de bovenbouw goed voor te bereiden op
hun niveau 3F rekenexamen. Een belangrijk deel van ons beleid is gebaseerd
op de visie dat het vooral belangrijk is om een continuïteit te handhaven
waarbinnen 30 tot 60 minuten per week met rekentaken wordt geoefend.
Om leerlingen te laten oefenen en om rekenvaardigheden te testen, gebruiken
wij diverse computerprogramma's. op dit moment hebben wij ervaring opgedaan
met Got-it (vooral onderbouw) en Rekenblokken (bovenbouw). Er
draait op onze school daarbij nog een pilot ffRekenen.
Validiteit
We zien ondertussen redelijke rekenresultaten maar we weten niet hoe valide
deze resultaten zijn. Zijn onze resultaten wel een goede voorspelling van de
eindexamenuitslagen? Ook vragen wij ons af hoe betrouwbaar onze resultaten zijn.
Zo vragen wij ons af waarom onze leerlingen zoveel beter op kleine toetsjes dan
op grote toetsen scoren. Tenslotte hebben we ook te weinig zicht op de kosten
die de diverse concurrerende oefenmethoden met zich meebrengen.
Wij vragen ons af of er al vergelijkende studies van de diverse beschikbare
methoden zijn verricht. Heeft uw school zich misschien al eens over dergelijke
vragen gebogen? En bent u bereid om met ons in gesprek te gaan over uw
bevindingen? Dan stellen wij uw reactie op ekh@driestarcollege.nl zeer
op prijs.
Frank van den Eijkhof
|
Digitale Tussentijdse Toets onder vuur
Eind vorige maand verscheen er
een
zeer kritisch artikel over de Digitale Tussentijdse Toets (DTT)
van de hand van Monique Marreveld, hoofdredacteur van Didactief. De Digitale
Tussentijdse Toets heeft tot doel, het niveau van de leerlingen aan het einde
van de onderbouw in beeld te brengen wat betreft de vakken Nederlands, Engels
en wiskunde. De DTT verkeert op dit moment in de pilotfase. Zie ook WiskundE-brief 726.
De kritiek richt zich op een drietal punten, te weten de ondoorzichtigheid van
de toets voor docenten, het ontbreken van draagvlak voor deze toets en de
mogelijke aanwezigheid van een commerciële belangenverstrengeling tijdens
de ontwikkeling van de toets.
Wetsvoorstel ingetrokken
Het was de bedoeling dat de DTT op een zeker moment verplicht zou worden gesteld
voor alle scholen. Veel onderwijsorganisaties protesteerden hiertegen en ook de
Tweede Kamer liet weten hier niet warm voor te lopen. In de zomer van 2014 werd
het wetsvoorstel teruggetrokken en sprak staatssecretaris Dekker zich uitdrukkelijk
uit tegen nieuwe verplichte toetsen. Pilots met adaptieve diagnostische toetsen
mochten echter wel doorgang vinden. Zie ook WiskundE-brief 675.
Acht miljoen
De pilot DTT blijkt nu een omvangrijk project te zijn. Het is een project waar
zowel Cito, SLO en het CvTE bij zijn betrokken, naast diverse universiteiten
en het commerciële bureau Regioplan. Er is drie jaar voor de DTT-pilot
uitgetrokken met een budget van 8 miljoen euro.
Omdat de toets niet verplicht is, ligt het voor de hand dat de DTT over een paar
jaar tegen betaling, bijvoorbeeld door Cito, wordt aangeboden. Het gaat volgens
critici dan ook om meer dan een pilot. Zij vermoeden dat het hier de voorbereiding
betreft van een grootscheepse invoering van de DTT. Een voorbereiding waarbij
gemeenschapsgeld wordt ingezet om commerciële bedrijven later te laten profiteren.
Meerwaarde
Een heikel punt is, evenals bij de rekentoets, de geheimhouding van de opgaven
en de te globale rapportage van de leerlingresultaten. Veel docenten vragen
zich af wat de DTT toevoegt aan hun eigen toetsing. Maar er is nog iets anders.
De Digitale Tussentijdse Toets is opgezet als een formatieve toets, dus een
toets die reflectie biedt aan leerlingen en docenten en geen toets waarop
leerlingen, docenten of scholen worden afgerekend. De vrees bestaat echter
dat de DTT al snel zal verworden tot een soort vo-onderbouw eindtoets.
Kritische kamervragen
Tijdens het vragenuur van dinsdag 2 februari 2016 uitten onder andere de
woordvoerders van CDA, PvdA, D'66 en SP kritiek op de gang van zaken. Minister
Bussemaker verdedigde zich door te wijzen naar afspraken met de VO-raad en
naar de grote belangstelling van scholen om deel te nemen aan de pilot.
|
Masterclass Wiskunde Actief TU Delft
Gedurende vier donderdagmiddagen in maart 2016 organiseert de
opleiding Technische Wiskunde aan de Technische Universiteit Delft
voor de zeventiende keer de cursus Wiskunde Actief. Deze cursus
is bestemd voor leerlingen uit klas 5 en 6 van het vwo met het profiel
Natuur & Gezondheid of Natuur & Techniek.
Het onderwerp voor dit jaar is ' Pi: een wereldrecord'.
Er is geen getal waar meer en langer over is nagedacht dan over het
getal pi. Pi is dan ook een leuke manier om scholieren in contact te
brengen met een prachtig onderwerp uit de wiskunde.
Profielwerkstuk
Bij gebleken inzet ontvangt de scholier aan het einde van de cursus een
certificaat. Ook kan deze cursus als basis dienen voor een profielwerkstuk.
Voor leerlingen die op basis van deze cursus een profielwerkstuk willen
maken, zijn wij bereid om enige tijd te reserveren voor begeleiding en
ondersteuning.
Data, aanmelding, voorwaarden
De cursus wordt gegeven op de donderdagen van 10, 17, 24 en 31 maart 2016.
Voor koffie, thee en frisdrank wordt gezorgd. Deelname is gratis.
Scholieren dienen zich individueel aan te melden. Dat moet beslist vóór
maandag 8 maart 2016 gebeuren. Er zijn slechts een beperkt aantal plaatsen
beschikbaar. Daarom hanteren we een maximum van vijf leerlingen per
onderwijsinstelling. Leerlingen met een 7 of hoger voor Wiskunde B krijgen
daarbij voorrang.
Klik
hier voor meer informatie of aanmelding. Voor vragen kunt u terecht
bij Trudy Middendorp (organisatie), tel: 015-2786981, voorlichting-ewi@tudelft.nl.
Joost de Groot en Emiel van Elderen
Docenten Technische Wiskunde TU Delft, Faculteit EWI
|
Promotieonderzoek als lerares wiskunde
Het programma DUDOC-BÈTA 2020 geeft docenten uit het voortgezet
onderwijs de mogelijkheid om binnen hun baan op school gedurende drie dagen
per week te werken aan een promotieonderzoek. Het programma loopt van 1
september 2016 tot 1 maart 2021. Het gaat om onderzoek op het gebied van
de didactiek van de wiskunde en van andere bètavakken, zoals informatica en
natuurkunde.
Het DUDOC-BÈTA 2020 programma is een door het ministerie van OCW
gesubsidieerd programma waarin docenten uit het voortgezet onderwijs gedurende
4,5 jaar werken aan een academisch promotieonderzoek. Voorwaarde voor deelname
is een eerstegraads bevoegdheid in een bètavak. Vrouwen hebben bij de selectie
de voorkeur.
Pakket van voorwaarden
Kandidaten dienen een grote belangstelling voor bètadidactisch onderwijsonderzoek
te hebben, te beschikken over een academische attitude en academische vaardigheden,
de Engelse taal mondelinge en schriftelijk uitstekend te beheersen en aantoonbare
ervaring met onderwijsontwikkeling te hebben. Verder moeten kandidaten op peildatum
1-9-2016 een aanstelling aan een vo-school hebben van minimaal 0,8 fte en moet de
school de bereidheid hebben om volledig mee te werken.
Heeft u belangstelling?
Neem dan contact op met een
mogelijke promotor of met dudoc@science.ru.nl. De deadline voor uw
onderzoeksvoorstellen is 11 maart 2016.
|
Vermindering aantal wiskunde-uren
Mijn school wil vanaf volgend schooljaar de lessentabel voor wiskunde in
de onderbouw naar beneden bijstellen. In de brugklas atheneum van 4 naar 3
lesuren en in de gymnasium brugklas van 3½ naar 2 lesuren. Het ziet
er niet naar uit dat het aantal lesuren in klas 2 en 3 groter zal worden.
Als compensatie komen er mogelijkheden om zwakke leerlingen en bijzonder
getalenteerde leerlingen in de zogenaamde KWT-uren (keuzewerktijduren) extra
bij te spijkeren of door het aanbieden van verrijkingsstof extra uit te dagen.
Zijn er collega's die ervaring hebben met dit aantal lesuren of die tips voor
ons hebben om met dit aantal lesuren toch voldoende kwaliteit aan te bieden?
Wij gebruiken de nieuwste versie (editie 10) van Getal & ruimte.
Reacties en tips zijn zeer welkom op n.derks@gmail.com.
Nico Derks
|
Vervolg Wiskunde D online
De pilot van het project Wiskunde D online (zie WiskundE-brief 711) is geëvalueerd
met deelnemende leerlingen en docenten. De resultaten zijn dermate positief
dat de organiserende partijen hebben besloten om het project te continueren.
In het schooljaar 2016-2017 kunnen er dus weer vwo 4-leerlingen instromen.
En de leerlingen die dit schooljaar met de cursus begonnen zijn, gaan verder
met het programma voor vwo 5. Ook kunnen er nieuwe scholen deel gaan nemen.
Uit de evaluatie kwamen uiteraard wat verbeterpunten. Met deze punten,
die betrekking hebben op zowel de projectopzet als het lesmateriaal, gaan
we vanaf schooljaar 2016-2017 hard aan het werk.
Niet meer gratis
Deelname is, zoals al eerder werd aangekondigd, niet langer gratis. De cursus
kost nu € 150,= per leerling per schooljaar. Daarvoor krijgt de leerling
toegang tot alle lesmaterialen, inclusief de instructievideo's. Bovendien wordt
voor dat geld het ingeleverde huiswerk wekelijks van individuele feedback voorzien.
Wiskunde D online wordt georganiseerd door de vaksteunpunten wiskunde, de Open
Universiteit, Platform Wiskunde Nederland, de NVvW en SLO. Verdere informatie
over het project vindt u op portal.ou.nl/web/wiskunde-d-online.
Jos Tolboom, SLO
|
Workshops nieuwe wiskundeprogramma's
U kunt nu onder leiding van een ervaren pilotdocent met de hele
wiskundesectie duiken in de vernieuwing van de havo/vwo programmas.
De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) biedt workshops aan waarbinnen u met al die vernieuwingen aan het werk wordt
gezet.
U kunt kiezen uit de volgende workshops:
- Wiskundige denkactiviteiten. Met aandacht voor WDAs in de les en in toetsen.
Deze workshop is geschikt voor alle niveau's en alle jaarlagen.
- Statistiek. Met een accent op ICT-toepassingen.
- De vernieuwing in het wiskunde C-programma voor vwo.
- Analytische meetkunde.
Workshops worden steeds in overleg ingevuld. Neem voor meer informatie over
inhoud, mogelijkheden en kosten contact op met hoofdbureau@nvvw.nl.
Heleen van der Ree
|
Kenniskaarten wiskunde
Voor een eenvoudig overzicht van de verschillende wiskundevakken met
een centraal examen, zowel op havo als vwo, heeft SLO per wiskundevak nu
een handige kenniskaart gemaakt.
Deze kenniskaarten zijn zeer bruikbaar tijdens de voorlichting in de
derde klassen havo/vwo met betrekking tot de profielkeuze. De kenniskaarten
zijn bereikbaar via www.betanova.nl/documentatie/Kenniskaarten/.
Jos Tolboom, SLO
|
Advertenties
Gebruikersdagen bettermarks februari 2016
|
ffLeren Rekenen vrijblijvend met uw leerlingen uittesten
Vraag via helpdesk@fflerenrekenen.nl nadere informatie aan.
ffLeren Rekenen ( www.fflerenrekenen.nl) is de eerste digitale rekenmethode
met micro-adaptiviteit in een doorlopende leerlijn van 1F t/m 3F. Daarnaast
zijn er aanvullende activiteitenboeken.
Aantrekkelijk rekenonderwijs voor ieder lesrooster. ffLeren Rekenen biedt
een laagste-prijs garantie!
|
Beoordeel de nieuwe activiteitenboeken van ffLeren Rekenen
Vraag vrijblijvend informatie aan via helpdesk@fflerenrekenen.nl.
Bij ffLeren Rekenen zijn aanvullende activiteitenboeken (2F en 3F) beschikbaar.
Met gratis handleidingen waarin u per opgave suggesties voor extra aandachtspunten,
verdiepingsstof en doe-opdrachten aantreft.
Maak uw onderwijs flexibel met ffLeren Rekenen. ffLeren Rekenen biedt een
laagste-prijs garantie!
|
Word 1e-graads docent Wiskunde
Lesgeven in bovenbouw havo/vwo? Aanscherpen van uw didactische vaardigheden? Een mooie notering in het Lerarenregister? Meer kans op een LC/LD functie?
Volg naast uw werk de Master Leraar Wiskunde.
Open avond 17 februari.
|
Klaar voor de krachtigste GR voor het middelbaar onderwijs?
Veranderingen in de exameneisen betekenen verandering van
(grafische) rekenmachine. Waarom dan niet meteen voor de beste
machine kiezen? Als docent kunt u de nieuwe grafische rekenmachine
van HP nu kosteloos testen. Neem contact op met p.schadron@hp-prime.nl
voor meer informatie en ontvang een HP Prime voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle, nieuwe processor.
- Een touchscreen met kleur en hoge resolutie. Het is tenslotte 2016.
- Door het CvTE goedgekeurde examenmodus.
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over
de HP Prime rekenmachine en voor Nederlands lesmateriaal.
| |
|
Ervaar MathPlus: heeft u uw digitale proeflicentie geactiveerd?
Er bestaan relatief grote verschillen wat betreft de niveaus en leerstijlen
van leerlingen. MathPlus speelt hier beter op in. Directe feedback, verschillende
manieren van uitleggen en opgaven op het eigen niveau betrekken de leerlingen meer
bij de les.
Met het adaptief werken met MathPlus komen alle leerlingen sneller
op het gewenste niveau en kunnen goede en excellente leerlingen zich profileren.
Tijdens de NWD heeft u in de congrestas een voucher met een activeringscode
gekregen. Heeft u deze al geactiveerd? Niet ontvangen? Vraag de digitale
proeflicentie alsnog aan op www.mathplus.nl.
| |
|
Wiskundige Denkactiviteiten in Utrecht
Wegens succes geprolongeerd!
De cursus
Wiskundige
denkactiviteiten gaat van start in Utrecht vanaf 18 februari 2016. De
cursus wordt uitgevoerd door Paul Drijvers, Dédé de Haan en
Mieke Abels en is door Registerleraar gecertificeerd.
|
|
|