Afgelopen woensdag was de laatste van de vijf 'Flitsbijeenkomsten'
over de rekentoets 2016. Zie WiskundE-brief 718. Het is ondoenlijk om de informatie
van die bijeenkomsten hier samen te vatten. Daarom hieronder wat
'nieuwtjes' en een verwijzing naar de beschikbare dia's en film.
De rekentoets telt op het voortgezet onderwijs vier niveau's, te weten
niveau 2A, niveau 2F, niveau 3F en niveau 3S. De rekentoets op niveau 2A
(voor vmbo basis) en 3S (voor vwo) hebben nu nog de status van 'pilot'
Zij krijgen in de komende jaren een wettelijke basis. Er kan dan gekozen
worden tussen enerzijds 2F en 2A en anderzijds tussen 3F en 3S.
De rekentoetsen 2F en 3F kennen ook ER-versies. Deze versies zijn bedoeld
voor leerlingen met ernstige rekenproblemen en dyscalculie. In de ER-versies
mogen alle opgaven met een rekenmachine worden gemaakt. Onder bepaalde
voorwaarden, bijvoorbeeld wanneer door faalangst de digitale rekentoets niet
geschikt blijkt te zijn, kan de ER-versie zelfs mondeling afgenomen worden.
Dat gebeurt dan eind juni of begin juli door examinatoren van het CvTE,
desgewenst in aanwezigheid van de eigen rekendocent.
Veranderingen
Op basis van de nieuwe syllabus voor de rekentoets zijn er zowel voor
schooljaar 2015/2016 als voor schooljaar 2016/2017 een paar opvallende
wijzigingen doorgevoerd. Zo is de de koppeling tussen context en
rekenmachine enigszins losgelaten. Voor niveau 2F geeft dit het volgende beeld,
waarbij kleine afwijkingen nog mogelijk zijn:
2F |
zonder context |
met context |
totaal |
zonder rekenmachine |
12 |
6 |
18 |
met rekenmachine |
3 |
24 |
27 |
totaal |
15 |
30 |
45 |
In ongeveer 40% van de opgaven mag dus met de rekenmachine worden gewerkt.
Bij opgaven
zonder context en
met rekenmachine kunt u
denken aan opgaven als:
23% van € 298,- is € ...
28 × 340 gram = ... kilogram
... × 134 = 3618
Een andere verandering is dat het in de opgave voorkomen van een
eenheid niet meer automatisch betekent dat de opgave een
'contextopgave' is.
In niveau 3F komen 'kale' opgaven met de rekenmachine niet voor.
Wat wél voorkomt, is het omgekeerde:
3F |
zonder context |
met context |
totaal |
zonder rekenmachine |
15 |
3 |
18 |
met rekenmachine |
0 |
27 |
27 |
totaal |
15 |
30 |
45 |
Evenals bij niveau 2F zijn er opgaven die in de nieuwe situatie niet
meer met de rekenmachine gemaakt mogen worden.
Heikele punten
Er is veel te doen geweest over het afronden. Met ingang van dit schooljaar
worden er meer afrondinstructies gegeven. Alleen als het door de context
al duidelijk is dat er naar beneden of naar boven moet worden afgerond
op een heel getal, wordt er geen instructie gegeven. Bij het afronden
van te betalen bedragen wordt in het algemeen zowel de afronding op
hele centen als de afronding op veelvouden van 5 cent goed gerekend. Aan
het begin van de rekentoets krijgt de leerling nu steeds een algemene
instructie over het afronden.
Een ander heikel punt is de kennis met betrekking tot referentiematen,
zoals het weten hoe hoog een verdieping ongeveer is, wat de afmetingen van
een voetbalveld ongeveer zijn of wat het aantal inwoners van Nederland
bij benadering is. In 2015/2016 zullen er nog geen vragen in de rekentoets
worden opgenomen waarin deze kennis wordt getoetst. In 2016/2017 gaat dat
echter wel gebeuren. Pikant detail hierbij is dat het aantal inwoners van
Nederland dan zeer waarschijnlijk boven de 17 miljoen zal liggen terwijl
er in de syllabus sprake is van 16 à 17 miljoen.
Oefenmateriaal
Door alle veranderingen zijn de voorbeeldtoetsen van voorgaande jaren niet
meer actueel. Maar op de site
oefenen.facet.onl
staan interactieve oefentoetsen die dat, behoudens een enkele vergissing, wel zijn. Zoals de naam al suggereert, gaat het hier om een oefenomgeving die Facet, de opvolger van Examentester, nabootst.
Niet alle opgaven beschikbaar
In tegenstelling tot wat in
WiskundE-brief 718 stond, worden niet alle rekentoetsopgaven
van dit schooljaar per 1 juli 2016 vrijgegeven. In de brochure 'Kaders
rekentoets vo 2016' staat hierover:
"Aan het einde van het schooljaar, op 1 juli 2016, maakt het CvTE opgaven van
de rekentoets openbaar." |
Het ontbreken van het lidwoord 'de' voor 'opgaven' blijkt van betekenis te zijn
want ongeveer tien procent van de opgaven zal geheim blijven. Deze opgaven
kunnen hierdoor ook in het volgend jaar gebruikt worden waardoor de toetsen van
de verschillende jaren effectief kunnen worden vergeleken. Dat is onder andere
van belang bij het vaststellen van de normering.
Meer informatie
De op de flitsbijeenkomsten gebruikte materialen ter ondersteuning van
de presentatie kunt u opvragen via
het Steunpunt Taal & Rekenen VO.