nummer 720, 22 november 2015Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4350 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Tweede controle examenstand nodig?
In WiskundE-brief 719 beschrijft Gert Treurniet de op zijn school gevolgde
procedure met betrekking tot de examenstand van de grafische
rekenmachine. Opmerkelijk daarbij zijn de stappen om te voorkomen
dat leerlingen iets in het geheugen zetten nadat de rekenmachine
in examenstand is gezet. Ik vraag me af of dat nodig is.
In de bijlage bij de septembermededeling staat:
"... dient het geheugen van de grafische rekenmachine te zijn
geblokkeerd door een examenstand, dan wel te zijn gewist door
een reset van de gehele machine ..." |
Heel letterlijk valt dat blokkeren niet te nemen, want functies,
lijsten, berekeningen en instellingen die je in de examenstand invoert,
onthoudt de rekenmachine nog steeds. In de mededelingen voor de
wiskundevakken staat:
"Het is vaak in één oogopslag te zien of een machine in examenstand
staat. Om te controleren of een machine daadwerkelijk gereset is,
moet echter gekeken worden of applicaties en/of programmas
daadwerkelijk weg zijn." |
Dit citaat suggereert dat het er alleen om gaat dat applicaties
en programma's niet gebruikt kunnen worden. Dan is het dus geen
probleem als leerlingen al vooraf de rekenmachine in de examenstand
zetten en daarna nog iets invoeren.
Heel veel valt er volgens mij trouwens niet meer in te voeren. Het
meest zinnige lijkt me een functie als Y2=(Y1(X+0.0001)−Y1(X))/0.0001.
En hoe erg is dat als dy/dx ook als functie beschikbaar is?
Fred Pach, Montessori Lyceum Amsterdam
|
Balletjesdidactiek: Simulaties voor statistiek havo A
Enkele nieuwe onderwerpen in het havo A programma zijn data analyse,
steekproevenverdelingen en statistische uitspraken. Niet alleen bij het
eerste maar ook bij de laatste twee onderwerpen is gebruik van geschikte
software in de vorm van statistische simulaties zeer verhelderend en
misschien zelfs noodzakelijk.
In de statistiek staat de samenhang tussen de populatie, steekproef en
steekproefverdelingen centraal. Het is van belang dat de samenhang tussen
deze concepten echt gaat leven. Dat lukt uitstekend met de gratis software
van VuSoft. Er zijn digiboeken met software beschikbaar maar er zijn ook
apps die direct in de
browser werken.
Steekproefverdelingen
Een mooi voorbeeld is de app Steekproevenverdelingen. Hierin worden
met met vallende balletjes steekproefprocedures nagebootst, in een
zelfgekozen tempo. Eén van de zaken die hierbij snel duidelijk worden,
is dat ook als de verdeling in de populatie verre van normaal is, de
steekproefverdeling dat (heel vaak) wel is.
Zonder formules zijn er nu onderbouwde statistische uitspraken te doen,
overschrijdingswaarden en betrouwbaarheidsintervallen te bepalen. Kijken
en natuurlijk redeneren is het enige dat hiervoor nodig is.
Digiboeken
Wie behoefte heeft aan opgaven en onderzoeksopdrachten gekoppeld aan
software en databestanden, kan terecht bij
Digiboek Statistiek (I en/of II).
Piet van Blokland pjvanblokland@gmail.com
www.vusoft.eu/apps - www.vusoft.be
|
Combinatoriek met Lego
In de wiskunde A-klassen in de bovenbouw wordt combinatoriek vaak
lastig gevonden. Ik betrap mij er ieder jaar weer op dat ik een
bepaalde uitleg heel vaak herhaal om de stof goed op de leerlingen
over te brengen.
Ik heb van die uitleg nu filmpjes gemaakt zodat leerlingen mijn uitleg
zo vaak als ze willen, kunnen afspelen. In de filmpjes geeft een van
Lego gemaakte leraar ("meneer Bes") les aan leerlingen, ook gemaakt
van Lego. Hij doet dat uiteraard ook met voorbeelden van Lego.
Zie
bijvoorbeeld dit filmpje.
Ieder filmpje bevat humor en ondanks het lange intro probeer ik ieder
filmpje zo kort mogelijk te houden. Ze staan op YouTube en zijn
te vinden met de zoekwoorden "Meneer Bes". Laat ze gerust ook aan uw
leerlingen zien. Ik weet zeker dat veel leerlingen er profijt van
hebben.
Bas Koster, Haarlem
|
Leren rekenen in het VO, eenvoudig, effectief en gratis
Uw leerlingen kunnen geheel zelfstandig goed leren rekenen
met behulp van de gratis toegankelijke website 'De Sommenfabriek'
op www.sommenfabriek.nl.
Dit zelfstandig leren is mogelijk doordat bij elke nieuwe stap een
uitlegvideo beschikbaar is met bijpassende werkbladen en uitgewerkte
antwoorden. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om uw leerlingen als opdracht
te geven om thuis een video te bekijken en de uitgelegde stof meteen
te oefenen met een werkblad.
Steeds nieuwe opgaven
De werkbladen zijn in de wiskundeles ook goed te gebruiken als
(diagnostische) toets omdat de opgaven en uitgewerkte antwoorden steeds
opnieuw worden gegenereerd. Zo kunnen leerlingen dus naar behoefte
blijven oefenen op een voor hen moeilijk onderdeel.
Let op: Uw browser moet voor 'De Sommenfabriek' wel Flash ondersteunen.
Dat betekent dat de iPad voor dit onderdeel niet kan worden gebruikt.
Breukentest
Om bijvoorbeeld te kijken of uw leerlingen het voor wiskunde zo
belangrijke onderwerp van het rekenen met breuken goed beheersen,
kunt u het
werkblad Eindtoets breuken
gebruiken. Je kunt immers niet uitleggen hoe je
1/ a + 1/ b uitrekent
als de leerling nog moeite heeft met 1/ 3 +
1/ 5.
drs. Liesbeth van der Plas (oud wiskundelerares), liesbethvanderplas@gmail.com
|
Aanvullende vooropleidingseisen technisch hbo nodig
Leerlingen met een havodiploma doen het de laatste jaren slechter in
de technische hbo-opleidingen. Dat heeft vermoedelijk te maken met te
lage toelatingsdrempels. Zo wordt voor geen enkele technische hbo-opleiding
bijvoorbeeld wiskunde B geëist of wiskunde D geadviseerd
Eind vorige maand heeft de voorzitter van cTWO (commissie Toekomst Wiskunde
Onderwijs) mede namen de NVvW en het Platform Wiskunde Nederland een brief
gestuurd aan de vereniging Hogescholen waarin gepleit wordt voor aanvullende
opleidingseisen voor de technische hbo-opleidingen, met name met betrekking
tot de vakgebieden wiskunde en natuurkunde.
Wiskunde A of B
In de brief wordt gememoreerd dat Wiskunde A zich richt zich op
gezondheidsopleidingen en economische en sociaal-agogische hbo-opleidingen
en dat veel leerlingen in het N&G-profiel geen natuurkunde en/of geen
wiskunde B volgen. Technische hbo-opleidingen vragen steeds wiskunde A
of B; alleen de opleidingen toegepaste wiskunde en leraar wiskunde
eisen wiskunde B. Als er extra eisen gesteld worden bij een N&G profiel
(tegenwoordig vaak met wiskunde A), dan wordt het vak NLT (Natuur, Leven en
Technologie) meestal wel geaccepteerd als vervanging van natuurkunde.
Dalende studieresultaten
Het studierendement in het hbo is voor leerlingen met een vwo-diploma redelijk
stabiel. Het rendement daalt de laatste jaren echter bij leerlingen die van
havo of mbo komen. Het diplomarendement van havostudenten in technische
opleidingen is de afgelopen 7 jaar sterk gedaald, van 51,7% naar 42,4%.
Dat is een daling van 9,3 procentpunten en een relatieve daling van 18%.
In een rapport over mogelijke verklaringen (Roel van Asselt januari 2014)
werd als eerste verklaring " Een vergroting van de instroom uit mbo en
havo in combinatie met een substantiële verlaging van de toelatingseisen"
genoemd.
In de brief van cTWO c.s. wordt de Vereniging Hogescholen uitgenodigd om
samen met cTWO:
"... een voorstel op te stellen om de aanvullende vooropleidingseisen te
actualiseren, zo dat deze meer recht doet aan: de kwaliteit van de profielkeuze
en van hbo-studiekeuze, een goede aansluiting havo-hbo en aan meer succesvolle
doorlopende leerwegen in de onderwijsketen havo-hbo." |
|
Bèta vakverenigingen kritisch over Onderwijs2032
De Stichting Innovatie Onderwijs in Bètawetenschappen en Technologie
(IOBT), waarin onder andere de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren
(NVvW) en het Koninklijk Wiskundig Genootschap (KWG) participeren, heeft
kritisch gereageerd op het voorstel van het Platform Onderwijs2032 over
de toekomst van het Nederlandse onderwijs.
Een paar kernpunten van de kritiek betreffen:
- De visie op kennis en vaardigheden.
- De relatie tussen wiskunde en natuurwetenschappen.
- De rol van interdisciplinaire thema's.
De visie op kennis en vaardigheden
IOBT is bezorgd over het naar de achtergrond verdwijnen van kennis en kunde
in het onderwijs. Het Platform Onderwijs2032 meent dat kennis een snel
verouderend element is en er binnen het onderwijs daarom in de
topografische, historische en natuurwetenschappelijke feitenkennis
behoorlijk geschrapt kan worden.
De betavakverenigingen stellen hier tegenover:
"T.a.v. de natuurwetenschappen en de wiskunde moet hier sprake zijn van een
semantisch misverstand: in de exacte wetenschap staat kennis niet zozeer
voor feitenkennis, hoewel die wel degelijk belangrijk is, maar staat dit
voor wetenschappelijke kennis, d.w.z. voor gevalideerd inzicht en begrip
waarmee de fysieke wereld geïnterpreteerd kan worden. In deze betekenis is
kennis ook duurzaam." |
De relatie tussen wiskunde en natuurwetenschappen
Het Platform2032 geeft aan dat rekenen en wiskunde ook in de toekomst van
groot belang zijn. Volgens stichting IOBT gaat het platform in haar
opvattingen echter niet ver genoeg.
"Naar onze mening wordt hiermee geen recht gedaan aan het grote belang van
wiskunde voor de natuurwetenschappelijke vakken. De wiskunde, die overigens
wezenlijk meer omvat dan rekenen, speelt daarin een essentiële rol als
denkwijze en als integraal onderdeel van het natuurwetenschappelijke
taalgebruik. Daarom is inhoudelijke afstemming met het domein natuur
& technologie niet alleen gewenst, maar ook noodzakelijk." |
De rol van interdisciplinaire thema's
De betavakverenigingen hebben eerder een pleidooi gehouden voor
vakoverschrijdende contexten en themagebieden (zie WiskundE-brief 714). Het
voorstel van Onderwijs2032 gaat volgens stichting IOTB echter veel te
ver:
"...dat het gehele leergebied natuur & technologie zal bestaan uit
onderwerpen ingebed in interdisciplinaire themas. Deze vergaande
interpretatie van de wens over de vakgebieden heen te kijken is
zowel principieel als praktisch onverstandig.
Uit de ervaring met het keuzevak Natuur, Leven en Technologie (NLT)
blijkt dat succesvol interdisciplinair onderwijs moet stoelen op
een goede disciplinaire basiskennis en kunde, zowel van leraren
als leerlingen. De reden is dat de analyse van realistische
interdisciplinaire vraagstukken een voldoende ontwikkeld
natuurwetenschappelijk en wiskundig begrippenapparaat vergt. De
verschillende disciplines brengen ook verschillende kijkrichtingen
in, waarvan juist de diversiteit de kracht vormt in interdisciplinaire
samenwerking." |
gk
|
Koninklijke onderscheiding voor Henk Broer
Prof. dr. Henk Broer is vrijdag 20 november door de Koning benoemd
tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Henk Broer kreeg deze
onderscheiding in Groningen na het uitspreken van zijn afscheidsrede
getiteld: Alles stroomt, maar waarheen?.
De impact van Broer op zijn vakgebied, te weten 'Dynamische Systemen',
is groot, zowel internationaal als nationaal. Hij heeft meer dan 125
wetenschappelijke artikelen in vooraanstaande tijdschriften gepubliceerd.
Vrijwel iedere specialist op het terrein van 'Dynamische Systemen' kent
het werk van Broer. Op het werk van vele vakbroeders heeft hij een
belangrijke invloed gehad.
Popularisering
Tijdens zijn loopbaan heeft Broer zich ook voortdurend ingezet voor het
populariseren van wiskunde voor een breed publiek. Zo deed hij als
lid van cTWO (commissie Toekomst Wiskunde Onderwijs) aan
deskundigheidsbevordering van wiskundeleraren en was hij medeorganisator
en meervoudig spreker tijdens de Nationale Wiskunde Dagen. Hij is
vele jaren lid geweest van de redactie van de Epsilon-uitgaven voor
wiskunde, zowel voor de wetenschappelijke reeks als de reeksen die gericht
zijn op de hoogste klassen van het vwo of op het bijspijkeren van de
basiskennis van de wiskunde.
|
Materiaal studiedag NVvW 2015
Op zaterdag 7 november 2015 werd in Veenendaal een druk bezochte studiedag
gehouden, georganiseerd door de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren.
Veel materialen die gebruikt zijn in de werkgroepen, waaronder de getoonde
PowerPoint presentaties, zijn
via
deze link nu beschikbaar voor leden.
|
Vacatures in het onderwijsHet plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs. Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature Hilversum
|
Het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum zoekt zo spoedig mogelijk
een eerstegraads docent(e) Wiskunde voor de onder- en bovenbouw.
De omvang betreft 1 fte. Inschaling vindt plaats in overleg.
Meer
informatie vindt u op onze website. U kunt uw cv voor 30 november
2015 mailen naar Mevrouw A. van der Lee: vanderlee@ggh.nu.
|
|
Advertenties
Cursus Analytische Meetkunde |
Nieuw: workshopprogramma T3 Nederland
Na een succesvol symposium vragen wij nu uw aandacht voor ons
workshopprogramma zoals dat is aangemeld op www.registerleraar.nl.
Iedere workshop levert dus een certificaat op. De eerstvolgende workshops zijn:
Centraal Examen 2016 en verder (gratis)
De examenstand en de nieuwe didactische mogelijkheden van de TI-84
(Plus CE-T). 26 november 2015, Gymnasium Sorghvliet, Den Haag en 22
maart 2016, KSG De Breul, Zeist.
Statistiek; normaal verdeeld (€ 50,=)
5 januari 2016, Isendoorn College, Warnsveld.
Wiskundige denkactiviteiten; Introductie goniometrische functies (€ 50,=)
15 februari 2016, Sophianum, Gulpen.
Klik
op deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
De examenstand: moet ik vooraf alle rekenmachines controleren?
Vanaf 2016 moeten de vierdeklassers een grafische rekenmachine met
examenstand aanschaffen want gebruik van de examenstand is verplicht
vanaf CE 2018 havo en 2019 vwo.
Bij Casio is het niet nodig om voorafgaand aan het examen alle
rekenmachines te controleren. Je kunt gelijk beginnen, zonder gedoe. Bekijk
de video op www.casio-educatie.nl/casiocollege/ maar eens.
|
Klaar voor de nieuwe examens 2018/2019
Met de lancering van de nieuwe TI-84 Plus T zijn de
CvTE-goedgekeurde machines:
- TI-84 Plus T
- TI-84 Plus CE-T
- TI-Nspire CX *)
Meer info: TI-stand op de NVvW Jaardag en Noordhoff congres
of education.ti.com/nl/nederland/service/examenstand.
Gratis examenworkshops gedurende het hele jaar, 26 november 2015 start
in Den Haag. Info f-stiekema@ti.com.
|
|
* Voor de TI-Nspire CX geldt: verplichte controle op uitstaan examenstand bij aanvang examens.
|
HP Prime zelf testen?
Veranderingen in de exameneisen betekent verandering van (grafische)
rekenmachine. Waarom dan niet meteen voor de beste machine kiezen? Als
docent kunt u de nieuwe grafische rekenmachine van HP nu kosteloos
testen. Neem contact op voor een workshop op school en ontvang een HP
Prime voor u en/of de sectie. Neem contact op via hp@moravia-europe.eu.
- Zeer snelle nieuwe processor, veel sneller dan gangbare machines.
- Standaard geleverd inclusief gratis emulator-software, ook voor uw leerlingen!
- Een touchscreen met kleur en hoge resolutie.
- Door het CvTE goedgekeurde examenmode.
- Standaard voorzien van krachtige applicaties voor functieonderzoek, dynamische
meetkunde, statistiek, spreadsheet, plotten van impliciete functies en meer...
- Nederlandse ondersteuning door onze educatief consultant Pieter Schadron
(p.schadron@hp-prime.nl).
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor
veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine en Nederlands lesmateriaal.
| |
|
|
|