nummer 718, 8 november 2015Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4300 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Brochures rekentoets vo 2016 gepubliceerd
Afgelopen week zijn eindelijk de brochures 'Kaders rekentoets vo 2016'
en 'Rekentoets ER vo 2015-2016' gepubliceerd. Het is voor betrokkenen
raadzaam om deze brochures goed te bestuderen. In dit artikel stip ik
slechts een paar opvallende zaken aan.
Evenals andere publicaties loopt ook deze brochure vooruit op te wijzigen wet-en regelgeving, men baseert zich op artikel 46 van het examenbesluit,
waarin staat: "Het College voor Examens stelt regels voor de uitvoering
van de rekentoets". De mogelijkheid wordt open gehouden dat er in de loop van het schooljaar een nieuwe versie volgt.
Verplicht onderdeel
De rekentoets is en blijft een verplicht onderdeel van het examen, hoewel
het resultaat alleen op het vwo zal gaan meetellen. Ook zal het cijfer
vermoedelijk op de cijferlijst komen. In het huidige schooljaar zijn drie
afnameperiodes voorzien. In de brochure wordt niet genoemd hoeveel keer
iemand de rekentoets mag maken. Maar volgens het concept wijzigingsbesluit
artikel 51a is dat vier keer, waarvan minstens éen keer in het voor-examenjaar.
Diverse rekentoetsen
De rekentoetsen 2F en 3F bestaan nu uit 45 vragen, verdeeld over twee delen.
Ongeveer 40% van de opgaven moet zonder rekenmachine worden gemaakt en ongeveer
60% mag met (de ingebouwde) rekenmachine worden gemaakt. In het tweede deel
zullen steeds drie vragen gesteld worden rond één context.
Nieuw is de rekentoets 2A voor leerlingen vmbo Basis beroeps. Het gaat om een pilot waardoor deze leerlingen een extra kans krijgen. In tegenstelling tot vroeger kunnen leerlingen straks verschillende niveau's proberen. Dat is met name ook van belang voor vmbo-leerlingen die mogelijk 3F aankunnen.
Leerlingen met ernstige rekenproblemen kunnen een aangepaste toets (ER)
doen. Er gelden dan natuurlijk wel een aantal voorwaarden. Een
dyscalculieverklaring is niet noodzakelijk maar ook niet voldoende.
De ER toets is korter en alle vragen mogen met hulp van een rekenmachine
worden beantwoord. Voorlopig is er, in tegenstelling tot eerder berichten,
wat betreft de rekentoets geen beperking van de doorstroming naar het
hoger onderwijs voorzien.
3S
Vwo-leerlingen mogen eventueel ook de 3S-toets maken. Dat kan uitsluitend in maart 2016. Het gaat om een extra mogelijkheid naast 3F. Na afloop mogen
de leerlingen kiezen welk cijfer zij op de cijferlijst willen hebben.
Het cijfer voor de 3S-toets komt gewoon als 3F-cijfer op de cijferlijst
te staan.
Geheimhouding
Op 1 juli 2016 worden de opgaven van alle rekentoetsen openbaar. Tot die
tijd gelden er strenge regels, die hier en daar wat verder aangescherpt of
verduidelijkt zijn. Na elke afnameperiode is er inzage door docenten en
kandidaten mogelijk. De kandidaten mogen, ook in groepjes, onder toezicht
één keer per toets de opgaven, het antwoordmodel, de eigen antwoorden en
de scores bekijken. Er mogen echter geen aantekeningen worden gemaakt. Voor
inhoudelijke vragen worden leerlingen verwezen naar het LAKS.
Voor de inzage door docenten is er steeds aansluitend aan de afname een
periode van drie werkdagen waarin docenten commentaar kunnen geven dat
meegenomen wordt bij de normering. Het CvTE werkt aan een formulier om
reacties op opgaven digitaal te kunnen ontvangen en verwerken. Het is
mij nog niet erg duidelijk hoe deze inzage georganiseerd kan of moet worden.
Enquêtes
Het CvTE heeft digitale enquêtes ontwikkeld, bedoeld voor de docenten en
kandidaten. Na zowel de afname in januari als in juni worden via de
examensecretaris deze enquêtes toegankelijk gemaakt. De resultaten
worden gebruikt om verbeteringen in de rekentoets door te voeren.
gk
bron:www.examenblad.nl.
|
Nieuwe voorbeeldrekentoetsen
Recentelijk zijn door Cito nieuwe voorbeeldtoetsen (2F,3F, 2ER en 3ER 2015) gepubliceerd, compleet met antwoorden en omzettingstabellen. Deze voorbeeldrekentoetsen bestaan bij 2F en 3F uit 45 (+1) vragen; 15 'kale' vragen (zonder rekenmachine) en 30 contextvragen.
Om het aantal contexten iets te verminderen, worden er in de voorbeeldtoetsen
steeds drie vragen rond één context gesteld. Het is de moeite waard om
te kijken hoe dat uitpakt.
De
pdf bestanden van deze voorbeeldtoetsen zijn bereikbaar via deze link.
Voorbeeldtoetsen mbo
Ook
zijn er voorbeeldexamens rekenen mbo beschikbaar. Deze zijn, zeker nu er
een gemeenschappelijke syllabus vo/mbo is, ook goed bruikbaar als oefenmateriaal
voor het voortgezet onderwijs.
|
Veldraadpleging concept addendum 2A bij Syllabus rekenen
Het College voor Toetsen en Examens raadpleegt het onderwijsveld over
het addendum 2A bij de syllabus rekenen 2F en 3F voor vo en mbo. Via
de link hieronder kunt u zich aanmelden voor deze digitale veldraadpleging
van 9 november tot en met 29 november 2015.
Het addendum 2A beschrijft de rekentoets 2A. De rekentoets 2A is een
eenvoudigere variant van de rekentoets 2F. De toets is haalbaarder en
maakbaarder gemaakt voor de leerlingen in mbo-bb en voor studenten in
de mbo entreeopleiding en mbo-2.
Dit addendum 2A is, net als de syllabus, bedoeld voor docenten in vo
en mbo, rekencoördinatoren, uitgevers, (na)scholers en opleiders,
toetsconstructeurs en andere geïnteresseerden
Volg
deze link om u aan te melden voor de digitale veldraadpleging.
Martin van Reeuwijk ( m.vanreeuwijk@hetcvte.nl)
CvTE, Projectleider rekenen
|
Flitsbijeenkomsten rekentoets 2016
In samenwerking met het het ministerie van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap, het College voor Toetsen en Examens en Cito organiseert
het Steunpunt taal en rekenen vo ook dit jaar weer een vijftal
flitsbijeenkomsten met uitgebreide informatie over de rekentoets van
2016. De bijeenkomsten waren oorspronkelijk in oktober gepland maar
werden uitgesteld i.v.m. onduidelijke situatie rond de rekentoetsen.
Het programma ziet er als volgt uit:
tijd |
onderdeel |
09:30−10:00 |
Ontvangst |
10:00−12:00 |
Voorlichting van het CvTE over de ER-toetsen |
12:00−13:00 |
Pauze met een broodje |
12:30−13:00 |
Inloop middagprogramma al dan niet met een broodje |
13:00−13:30 |
OCW: Stand van zaken beleid |
13:30−14:15 |
CvTE: Nieuwe syllabus vo/mvo 2F/3F en pilot 2A |
14:45−15:30 |
CvTE: brochure kaders RT VO 2016 |
15:30−16:00 |
Cito: analyses van de rekentoetsen |
16:00 |
Informele afsluiting met drankje en hapje |
U kunt zich ook inschrijven voor alleen het ochtend- of alleen het
middagprogramma. Er zijn geen kosten verbonden aan deelname.
Overzicht
datum |
plaats |
locatie |
bijzonderheden en aanmelding |
woensdag 25 november 2015 |
Eindhoven |
Aristo Eindhoven |
klik hier |
vrijdag 27 november 2015 |
Rotterdam |
Postillion WTC |
klik hier |
maandag 30 november 2015 |
Zwolle |
Regardez de Buitensociëteit |
klik hier |
dinsdag 1 december 2015 |
Utrecht |
Vergadercentrum Domstad |
klik hier |
woensdag 2 december 2015 |
Heerenveen |
Abe Lenstra Stadion |
klik hier |
meer informatie vindt u op
www.steunpunttaalenrekenenvo.nl/activiteiten/bijeenkomsten.
|
Doorstroom vmbo−havo
De doorstroom van vmbo-gl en vmbo-tl naar de vierde klas van het havo is
al jaren een punt van discussie. Afgelopen week is een eerder aangehouden
motie van Grashoff (GroenLinks) cs door de tweede kamer aangenomen. Deze
motie handelt over het recht van leerlingen om door te stromen naar
het havo.
Veel scholen stellen nu nog extra eisen aan leerlingen wat betreft de
cijfers en/of de motivatie. Vaak worden er ook extra lessen gegeven om de
kans op het halen van een havo diploma voor deze doorstromers te vergroten.
Als struikelblok wordt met name ook de wiskunde genoemd.
De kern van de motie Grashoff luidt nu:
"(...) verzoekt de regering om, leerlingen met een vmbo-tl- en vmbo-gl-diploma
het recht te geven, door te stromen naar het havo (...)" |
Diverse publicaties, bijvoorbeeld
van de VO-raad,
zijn al rond dit thema verschenen. De VO-raad heeft in 2012 ook een
toelatingscode
opgesteld met daarin bindende afspraken over de doorstroom van vmboers naar het
havo. Deze toelatingscode is nog geldig tot 1 augustus 2016.
Mogelijk geeft de motie Grashoff aanleiding tot nieuwe discussies, afspraken
of maatregelen.
|
Van Hiele 1957 of Freudenthal 1987?
Het realistisch wiskunde-onderwijs is in Nederland ingevoerd zonder
dat ooit empirisch werd bewezen dat het wiskunde-onderwijs daarmee is
gebaat. Dat is in de voorgaande jaren al ruimschoots aangetoond.
Nu blijkt ook nog eens dat de theoretische rechtvaardiging voor het
realistisch wiskunde-onderwijs vooral berust op misinterpretaties
van Hans Freudenthal van een inzicht dat niet het zijne is.
Pierre van Hiele (1909-2010) presenteerde in 1957 zijn theorie
van niveaus van begrip en inzicht. Hij demonstreerde dit weliswaar
slechts binnen het meetkunde-onderwijs maar stelde daarbij
expliciet dat zijn theorie algemeen geldig was. Hij gaf daarbij
een aantal niet nader uitgewerkte voorbeelden binnen andere
disciplines.
Hans Freudenthal (1905-1990) stelde in latere jaren dat Van Hiele
uitsluitend naar de meetkunde keek en dat hij het zelf was die
nadien de algemene geldigheid van die theorie presenteerde. Die
bewering is aantoonbaar niet waar en illustreert slechts de
stelselmatige neiging van Hans Freudenthal om zich van Hiele's
ideeën toe te eigenen.
Iedereen kan het zien
Nu de jaargangen van Euclides vanaf 1924 online beschikbaar zijn
gekomen, kan deze in mijn ogen frauduleuze bewering van Hans
Freudenthal door iedereen worden nagegaan. Kijk in Euclides 1957,
bladzijde 45. Daar schrijven Pierre en Dina van Hiele:
"De hier voor de meetkunde aangegeven weg kan namelijk ook voor
andere kennisgebieden gebruikt worden." |
Freudenthal beweert in zijn autobiografie van 1987 op bladzijde
354 echter (en je mag verwachten dat hij zich als wiskundige toch
accuraat uitdrukt zodat dit geen slordigheid is):
"Zoals ik Van Hieles meetkundige niveaus op de wiskunde als
geheel toegepast interpreteerde (...)" |
Als het realistisch wiskunde-onderwijs een theoretische rechtvaardiging
zou bezitten, dan zou het Freudenthal Instituut moeten worden omgedoopt
tot het Van Hiele Instituut. Maar die theoretische rechtvaardiging
berust vooral op allerlei misinterpretaties van Hans Freudenthal.
Simon Stevin Instituut
Het is voor de voortgang van het onderwijswetenschappelijk onderzoek
niet wenselijk om gevangen te blijven in het denkraam van Utrecht
en Freudenthal versus Van Hiele. In 2008 stelde ik de oprichting van
een Simon Stevin Instituut voor. En de inhoud van dat voorstel is
nog steeds zinvol.
Thomas Colignatus
Meer informatie:
Brief aan de Vaste Commissie voor Onderwijs van de Tweede Kamer.
Pierre van Hiele, David Tall and Hans Freudenthal: Getting the facts right.
Het Simon Stevin Instituut (2008).
Boycott Holland.
Interview Pierre van Hiele (zie blz. 251).
|
Vangnet rekentoets
In de berichtgeving van over de rekentoets lees
ik "Alleen als blijkt dat meer dan 5% van de vwo-leerlingen in 2016
zakt vanwege de rekentoets, dan wordt het vangnet in werking gesteld.
Blijkbaar vindt men het acceptabel om zon vijftienhonderd kandidaten
te laten zakken op de rekentoets.
5% klinkt als "niet veel". Maar het gaat dan wel om 1500 leerlingen
en dat vind ik wél veel. Het cynisme waarmee men bereid is om 1500
leerlingen aan die verwenste rekentoets te offeren, steekt mij. Het
gaat hier om 1500 arme zielen die qua wiskunde meestal slechts met
grote moeite met de hakken over de sloot geraken. En die mogen op
de rekentoets van politiek Den Haag vervolgens stuk lopen.
Een grof schandaal. Ik ben van mening dat elke leerling die geen
diploma krijgt vanwege de rekentoets er één teveel is.
Hans Bijl
|
Wintersymposium KWG: Analytische meetkunde
Op zaterdag 9 januari 2016 wordt het Wintersymposium 2016 van het
Koninklijk Wiskundig Genootschap gehouden. Dit jaar is het thema
analytische meetkunde. In het symposium laten vier wetenschappers
u allerlei facetten van de analytische meetkunde zien.
Het symposium is in de eerste plaats bestemd voor docenten wiskunde, zowel
voor docenten in opleiding als voor ervaren docenten. Maar ook voor
leerlingen en collegas van andere vakgebieden kan het symposium
natuurlijk interessant zijn.
- Jeroen Spandaw (TU Delft) richt zich in de inleiding op Analytische
en andere soorten meetkunde.
- Jaap Top (Rijksuniversiteit Groningen) spreekt over Meetkunde met
b2−4ac.
- Viktor Blåsjö (Universiteit Utrecht) geeft een voordracht met de
veelzeggende titel Waarom 17de-eeuwse meetkundigen formules wantrouwden.
- Remco Duits (TU Eindhoven) vertelt over De dronkemanswandeling, -rit en
-vlucht, toegepast in medische beeldverwerking.
Het symposium vindt op 9 januari 2016 van 11:00 tot 16:00 plaats in het
Academiegebouw te Utrecht. De activiteit geldt als nascholingsactiviteit
in het lerarenregister. Meer informatie over het programma vindt u op
www.wiskgenoot.nl. Hier vindt u ook het digitale aanmeldingsformulier.
Theo van den Bogaart
|
Vacatures in het onderwijsHet plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs. Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Haarlem
Lyceum Sancta Maria
heeft een eerstegraads vacature wiskunde voor 0,60 FTE (15 lesuren) op zo
kort mogelijke termijn, doch uiterlijk per 01-02-2016. Het betreft een
reguliere vacature met zicht op een vaste aanstelling en uitbreiding tot
1,0 FTE.
Sollicitatie (met CV) via personeel@sanctamaria.nl t.a.v. mw. R. Box.
|
Vacature lerarenopleiding Zwolle |
Vacature te Woerden
Het Minkema College in Woerden is met ingang van 1-2-2016 voor
haar havo/vwo-vestiging op zoek naar een 1e of 2e graads bevoegde
docent wiskunde voor 9 tot 13 lessen per week. Het gaat om vervanging
wegens zwangerschapsverlof tot on geveer 22-5-2016.
Informatie over deze vacatures is te vinden
op
de website van de school.
| |
|
Advertenties
Maak kennis met de nieuwe Casio fx-82EX
Ervaar het plezierige werken met de Casio fx-82EX (opvolger fx-82ES PLUS).
Bestel met de gehele sectie (minimaal 3 stuks) en betaal slechts € 6,95
per stuk inclusief btw en verzendkosten. Alleen voor uzelf bestellen kan ook;
u betaalt dan € 9,95 per stuk. Deze aanbieding geldt uitsluitend voor
docenten.
Stuur uw bestelling met opgave van de docentennamen naar educatie@casio.nl.
Volg
deze link voor meer informatie.
|
|
|
Auteurs/lesmateriaalmakers gezocht voor Getal & Ruimte
Voor onze wiskundemethode Getal & Ruimte zijn we op zoek naar docenten
hv onderbouw/vmbo die auteur willen worden of (digitaal) lesmateriaal voor ons
willen maken. Belangstelling? Tijdens ons wiskundecongres op 19 november 2015
kunt u hierover met onze auteurs en/of het uitgeefteam in gesprek.
Meer informatie: Judith Boertjens, Uitgever Getal & Ruimte,
j.boertjens@noordhoff.nl.
|
HP Prime
Een nieuwe grafische rekenmachine met:
- Zeer snelle nieuwe processor, veel sneller dan gangbare machines.
- Standaard geleverd inclusief gratis emulator-software, ook voor uw leerlingen!
- Een touchscreen met kleur en hoge resolutie.
- Door het CvTE goedgekeurde examenmode.
- Standaard voorzien van krachtige applicaties voor functieonderzoek, dynamische
meetkunde, statistiek, spreadsheet, plotten van impliciete functies en meer...
- Nederlandse ondersteuning door onze educatief consultant Pieter Schadron
(p.schadron@hp-prime.nl).
Zonder verplichtingen testen of de HP Prime ook voor u en uw leerlingen de juiste
keuze is? Of een workshop bij u op school voor een nadere kennismaking met uw
sectie wiskunde? Neem dan contact op via hp@moravia-europe.eu.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor
veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine en Nederlands lesmateriaal.
| |
|
Nieuw: workshopprogramma T3 Nederland
Na een succesvol symposium vragen wij nu uw aandacht voor ons
workshopprogramma zoals dat is aangemeld op www.registerleraar.nl.
Iedere workshop levert dus een certificaat op. De eerste vier
workshops zijn:
Onderzoeken leren begint bij leren Onderzoeken (€ 50,=)
16 november 2015, Martinuscollege, Grootebroek.
Centraal Examen 2016 en verder (gratis)
De examenstand en de nieuwe didactische mogelijkheden van de TI-84
(Plus CE-T). 26 november 2015, Gymnasium Sorghvliet, Den Haag en 22
maart 2016, KSG De Breul, Zeist.
Statistiek; normaal verdeeld (€ 50,=)
5 januari 2016, Isendoorn College, Warnsveld.
Wiskundige denkactiviteiten; Introductie goniometrische functies (€ 50,=)
15 februari 2016, Sophianum, Gulpen
Klik
op deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
Klaar voor de nieuwe examens 2018/2019
Met de lancering van de nieuwe TI-84 Plus T zijn de
CvTE-goedgekeurde machines:
- TI-84 Plus T
- TI-84 Plus CE-T
- TI-Nspire CX *)
Meer info: TI-stand op de NVvW Jaardag en Noordhoff congres
of education.ti.com/nl/nederland/service/examenstand.
Gratis examenworkshops gedurende het hele jaar, 26 november 2015 start
in Den Haag. Info f-stiekema@ti.com.
|
|
* Voor de TI-Nspire CX geldt: verplichte controle op uitstaan examenstand bij aanvang examens.
|
|
|