nummer 717, 1 november 2015Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4300 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Reactie ministerie op uitkomst debat rekentoets
Donderdag 22 oktober 2015 is de brief gepubliceerd waarin de bewindslieden
van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) reageren op
de aangenomen moties rond de rekentoets (zie WiskundE-brief 716). Deze reactie geeft enige
duidelijkheid maar er blijven vraagtekens bestaan.
Zoals verwacht zal de motie Jadnanansing worden uitgevoerd. Dit betekent
dat in het huidige schooljaar (2015-2016) het resultaat op de rekentoets alleen
meetelt voor het behalen van het diploma voor leerlingen op het vwo. Voor
leerlingen op het vmbo en havo geldt dat zij de rekentoets wel moeten maken en
dat het resultaat ook op de cijferlijst komt te staan maar dat deze nog niet
meetelt voor het behalen van het diploma. Voor latere jaren wordt niets toegezegd.
"Voor het vmbo en havo zullen wij de resultaten constant monitoren. Wij informeren
u op de gebruikelijke wijze in de voortgangsrapportage taal en rekenen. Op basis
van de resultaten zal vervolgens het moment kunnen worden bepaald waarop het
resultaat van de rekentoets gaat meetellen voor het behalen van het diploma in
een vmbo of op het havo." |
Verder worden er vooralsnog geen nadere beperkingen gesteld voor de
doorstroom vanuit havo (en mbo) naar hbo-opleidingen.
Acties
De vmbo- en havoresultaten van de rekentoets zijn niet goed en in de sector
Zorg en Welzijn (vmbo) en het profiel Cultuur en Maatschappij (havo)
uitgesproken slecht. De remedie van de bewindslieden wordt als volgt omschreven:
"De in de brief van 6 oktober beschreven acties betekenen ook een intensivering
van de ondersteuning van scholen in het vo, met name voor de sector en het
profiel waar de prestaties nog achterblijven bij de rest. Zoals gezegd monitoren
wij de resultaten nauwkeurig. In overleg met het Steunpunt taal en rekenen vo
zullen we nader bezien welke acties we aanvullend ondernemen om te zorgen dat
scholen voldoende aandacht blijven geven aan het verbeteren van het rekenonderwijs.
We bespreken dit ook met mensen uit de praktijk, waaronder de Nederlandse
Vereniging van Wiskundeleraren." |
De laatste zin heeft te maken met de breed ondersteunde motie waarin gevraagd
werd om in overleg met het onderwijsveld, en in het bijzonder de NVvW, per
sector een aanpak te ontwikkelen ter verbetering en borging van de
rekenvaardigheid. Deze motie wordt echter wat 'vrij' geïnterpreteerd; het
bespreken van welke acties er nodig zijn om te zorgen dat scholen voldoende
aandacht blijven geven aan het verbeteren van het rekenonderwijs, is toch
nét een beetje anders.
Rekenmachine
Opvallend was het aannemen van de motie Bisschop over het gebruik van de
rekenmachine. In deze motie, ontraden door de staatssecretaris, werd gevraagd
om de rekenmachine verder alleen toe te staan voor opgaven die het gebruik
van een rekenmachine toetsen. Als reactie wordt gerefereerd aan een brief
van professor Bosker (voorzitter van de gelijknamige commissie, die ook werd
aangehaald in de bewuste motie), waarin geconcludeerd wordt dat de door ons
geformuleerde aanbevelingen zijn opgevolgd, dan wel men is thans nog doende om
aanbevelingen vorm te geven. Over dit punt wordt echter in de brief niets
gezegd. Vervolgens wordt genoemd dat het gebruik van de rekenmachine al minder
is geworden en tenslotte volgt er nog een toezegging:
"We gaan nogmaals bekijken of de opmerking van commissie Bosker op dit
specifieke punt tot aanpassing van de syllabus en daarmee de toets leidt en
komen hier voor de zomer van 2016 op terug." |
Regelgeving
Er moet nog wel het een en ander worden aangepast in de huidige regelgeving.
De brief zegt het volgende hierover:
"De gevolgen van de brief van 6 oktober jl. en de in deze brief genoemde
maatregelen zullen wij waar nodig verwerken in de regelgeving. De scholen
worden hierover zo spoedig mogelijk geïnformeerd." |
En intussen is het schooljaar als een flink eind gevorderd ...
gk
|
Docent cruciaal voor het wiskundig denken van leerlingen
De wiskundedocent is de cruciale factor die maakt dat leerlingen leren
om wiskundig te denken. Dat is de hoofdconclusie van het praktijkonderzoek
"Wiskundige Denkactiviteit in Praktijk", dat een consortium onder leiding
van het Freudenthal Instituut heeft uitgevoerd in het kader van het programma
praktijkonderzoek van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek.
De resultaten van het onderzoek zijn vormgegeven in een handreiking voor
docenten, een aantal videoclips en een collectie opgaven. Zie de opsomming
hieronder.
Paul Drijvers
|
Conferentie vmbo en onderbouw havo/vwo
De NVvW organiseert eind januari samen met het SLO en het APS een conferentie
voor wiskundedocenten die les geven aan leerlingen van het vmbo en/of leerlingen
van onderbouw havo en vwo.
Na de centrale lezing door Wiggert Loonstra over "De wiskunde achter
Marktplaats", zijn er twee rondes aan workshops over zaken als Wiskundige Denk
Activiteiten, Wiskunde op het digibord, digitale examens (vmbo bb em kb),
verhoudingstabellen bij economie en de diagnostische tussentijdse toets.
De conferentie wordt op donderdag 28 januari 2016 van 15:00 uur tot 20:00 uur
in Aristo Utrecht
gehouden. De kosten bedragen € 50,= per deelnemer.
Meer
informatie vindt u via deze link.
|
Studiedag voor wiskundeleraren Groningen
Op dinsdag 15 december 2015 organiseren de Rijksuniversiteit Groningen
en de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden gezamenlijk de jaarlijkse Studiedag
voor Wiskundeleraren.
Het thema luidt dit keer "Nieuwe examenprogrammas in bedrijf".
Nadere
informatie vindt u via deze link. U kunt de link ook gebruiken om u voor
de studiedag in te schrijven.
Gerrit Roorda
|
Masterclasses TUe
Elk jaar organiseert de faculteit Wiskunde en Informatica van
de Technische Universiteit Eindhoven twee verschillende
masterclasses voor leerlingen uit vwo klas 5 en 6. Dit jaar zijn de thema's
cryptologie (woensdag 25 november 2015) en symmetrie (maandag 30
november 2015).
Het programma loopt van 9:30 uur tot 16:00 uur en bestaat uit een afwisseling
van colleges en practica. Er wordt gezorgd voor een lunch, voor frisdrank en
voor versnaperingen.
Cryptologie
In deze masterclass krijg je een indruk hoe het mogelijk is om met eenvoudige
middelen een ongelooflijke puinhoop te maken van je bestanden en ze vervolgens
toch weer terug te toveren. Er komen twee onderwerpen prominent aan bod, te
weten de 'symmetrische' cryptografie, waarbij zender en ontvanger allebei
dezelfde sleutel gebruiken en de 'asymmetrische' cryptografie, waarbij
verschillende sleutels gebruikt wordt voor coderen en decoderen. De bijna
magische trucs die hiermee mogelijk zijn, bestaan pas sinds 1978.
Symmetrie
In deze masterclass maak je kennis met de verscheidenheid aan symmetrie. Ook
ga je zelf aan de slag om met symmetrie te werken. In het bijzonder maak je
kennis met manieren om symmetrie wiskundig te hanteren. Hoe zou je bijvoorbeeld
de symmetrieën van een kubus kunnen beschrijven? Via deze wiskundige beschouwingen
komen we bij algoritmen uit waarmee je ook grotere problemen kunt aanpakken, zoals
de beroemde Rubiks cube.
Volg
deze link voor meer informatie en aanmelding.
|
Internationale Wiskundewedstrijd van 1 t/m 24 december 2015
3TU.AMI (samenwerkingsverband van de TU's Delft, Eindhoven en
Twente) organiseert ook dit jaar weer in december een wiskundewedstrijd
voor middelbare scholieren. De drie technische universiteiten werken
hierbij samen met het Duitse wiskundeinstituut Matheon in Berlijn.
De wedstrijd wordt in de vorm van een digitale adventskalender, de
zogenaamde Mathekalender, gespeeld en vindt plaats in de adventsperiode
van 1 tot en met 24 december 2015. In die periode wordt elk dag
op de officiele wedstrijdsite
een vakje van de kalender "geopend" waarachter zich een wiskundige opgave
bevindt met tien mogelijke antwoorden. Omdat het meerkeuzevraagstukken
zijn, worden er geen toelichtingen of bewijzen gevraagd. De opgaven
zijn in het Duits gesteld maar voorzien van een Nederlandse vertaling.
Als iemand de Duitse taal niet goed beheerst, vormt dat dus geen belemmering.
Pittige uitdagingen met leuke prijzen
De opgaven zijn uitdagend en soms van het niveau van de finale van
de Nederlandse Wiskunde Olympiade. De oplossingen vergen in principe
geen geavanceerde wiskunde. Er zijn fraaie prijzen beschikbaar, waaronder
een laptop.
Aanmelding is vanaf 1 november mogelijk op
op de
Nederlandse website van deze wedstrijd. Tevens vindt u hier de
spelregels, oefenopgaven en meer informatie.
|
Medewerking gevraagd voor promotieonderzoek
Als natuurkundedocent (voorheen ook wiskundedocent) op een middelbare
school, doe ik een promotieonderzoek aan de TU Delft over het bevorderen
van het toepassen van algebraïsche vaardigheden uit de wiskunde bij
het vak natuurkunde.
Om hier meer over te weten te komen, hebben mijn collegas en ik een
korte online-enquête ontwikkeld. Ik zou het heel erg waarderen als u
deelneemt aan deze enquête. Het invullen kost ongeveer 8 minuten.
De
online-enquête is via deze link te bereiken. Onder de deelnemers
wordt een prijscheque ter waarde van € 100,= verloot.
Alvast dank voor uw medewerking.
Süleyman Tursucu
SEC, TU Delft
|
VerschenenIn deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs. Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Een Variabele Constante
Auteur: |
Martin Kindt |
Uitgeverij: | Epsilon |
ISBN: | 978-90-5041-153-0 |
Bladzijden: | 432 |
Prijs: | € 36,00 |
Dit boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel beschrijft de lange (voor)geschiedenis
van het vak 'analyse' in het voortgezet onderwijs. Daarin komen onder andere drie grote
leerplanprojecten in de bovenbouw van vwo en havo ter sprake, te weten Hewet (de invoering
van wiskunde A op het vwo), Hawex (splitsing van de havo-wiskunde in de stromen A en B)
en Profi (nieuwe programmas voor de profielen N&G en N&T). Het tweede deel is vooral
te beschouwen als achtergrondboek.
Aan de hand van zes themas uit de elementaire analyse worden stukjes wiskundige
theorie, uitgewerkte problemen, didactische opmerkingen, historische excursies en
persoonlijke opinies in een bonte afwisseling voor de lezer opgevoerd.
|
Tellen en rekenen met tig
Auteur: |
Thomas Colignatus |
Uitgeverij: | mijnbestseller.nl |
ISBN: | 978-90-5041-153-0 |
Bladzijden: | 56 |
Prijs: | € 10,95 |
De auteur is als eerstegraads docent wiskunde natuurlijk niet bevoegd voor
het primair onderwijs maar hij heeft verstand genoeg van tellen en
rekenen. Hij doet daarom in zijn boek de gedurfde suggestie dat Nederland eens
zou moeten overwegen om en masse over te gaan op het tellen en rekenen met "tig",
zodat kinderen eindelijk de volle vruchten van het positionele stelsel van getallen
kunnen plukken.
"Tig" heeft dezelfde getalswaarde als "tien" maar is natuurlijk wel een ander
woord. De uitspraak van 19 wordt nu "tig-negen" en de uitspraak van 90 is "negen-tig"
geworden. Bij een systematische uitspraak met tien zou 90 uitgesproken worden
als "negen-tien" en dat zou natuurlijk erg verwarrend zijn. Vandaar het sluw
gekozen woordje "tig".
Tijdens de lessen tellen en rekenen wordt elf uitgesproken als "tig-één".
Daarbuiten mag je natuurlijk nog steeds spreken over het nationale elftal of de
raad van elf (en wat is tegenwoordig het verschil).
De PDF van het boek staat op de website en op leermiddelenplein. De doelgroep
bestaat vooral uit docenten uit het primair onderwijs. Echter, ook voor docenten
uit het voortgezet onderwijs kan het heel nuttig zijn om eens na te denken
over wat men van het primair onderwijs mag verwachten.
|
Knopen in de wiskunde
Auteurs: |
Meike Akveld en Ab van der Roest |
Uitgeverij: | Epsilon |
ISBN: | 978-90-5041-154-7 |
Bladzijden: | 68 |
Prijs: | € 10,00 |
In dit Zebraboekje wordt een aanzet gegeven tot verdere bestudering van de
knopentheorie. Het begint makkelijk maar tegen het einde heb je steeds meer 'echte'
wiskunde nodig. Mocht dit je niet zo liggen, probeer het dan nog eens met
het allerlaatste, verrassende hoofdstuk. Daarin gaat het niet meer om de
wiskunde maar om de schoonheid van de knopen.
Knopen zijn onderdeel van ons dagelijks leven. Een bergbeklimmer, een zeiler of
een kampeerder is volledig vertrouwd met knopen. Dat knopen ook in de
belangstelling staan van wiskundigen, is minder bekend. In de negentiende eeuw
probeerde Lord Kelvin met behulp van knopen de atomen te rangschikken. Hiertoe
werd een knopentabel opgezet. Deze tabel wordt gezien als het startpunt van de
knopentheorie.
|
Vacatures in het onderwijsHet plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs. Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Tweedegraads vacature te Sneek
|
Nordwin College zoekt voor haar locatie VMBO-groen en MBO 1&2
locatie Sneek per direct een docent(e) wiskunde/rekenen voor
0,75 fte.
Bel voor meer informatie naar Kees Bruin, directeur, (0515) 414095.
Mail uw sollicitatiebrief, voorzien van CV, uiterlijk op 28 oktober
2015 naar de afdeling P&O, t.a.v. Dorytha Heeringa,
P&O@nordwincollege.nl.
|
|
Advertenties
Word eerstegraads docent wiskunde
|
Wilt u verder? Wiskunde geven in de bovenbouw havo/vwo? Onderzoek
doen naar lesmethoden die werken en vernieuwen? Uw kans vergroten op
een LC/LD functie? Start in Nijmegen met de Master Leraar Wiskunde bij
de HAN.
Open avond 3 november 2015, Nijmegen, 18:00-21:00 uur.
|
|
Nieuw: workshopprogramma T3 Nederland
Na een succesvol symposium vragen wij nu uw aandacht voor ons
workshopprogramma zoals dat is aangemeld op www.registerleraar.nl.
Iedere workshop levert dus een certificaat op. De eerste vier
workshops zijn:
Onderzoeken leren begint bij leren Onderzoeken (€ 50,=)
16 november 2015, Martinuscollege, Grootebroek.
Centraal Examen 2016 en verder (gratis)
De examenstand en de nieuwe didactische mogelijkheden van de TI-84
(Plus CE-T). 26 november 2015, Gymnasium Sorghvliet, Den Haag en 22
maart 2016, KSG De Breul, Zeist.
Statistiek; normaal verdeeld (€ 50,=)
5 januari 2016, Isendoorn College, Warnsveld.
Wiskundige denkactiviteiten; Introductie goniometrische functies (€ 50,=)
15 februari 2016, Sophianum, Gulpen
Klik
op deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
Ervaar MathPlus: de nieuwe wiskundemethode
Haal tijdens de jaarvergadering van de NVvW uw gratis digitale licentie op bij
de Malmberg-stand en krijg zonder enige verplichting direct toegang tot het
digitale lesmateriaal.
Bezoek voor meer informatie: www.mathplus.nl.
|
|
|
Kennismaken met bettermarks
|
Het bettermarks team is aanwezig tijdens de jaarvergadering/studiedag
op 7 november 2015 in Veenendaal. Kom langs bij de stand, ontvang
een gratis account en nog veel meer.
Kennismaken maar niet aanwezig? Mail naar support@bettermarks.nl
Sybrand Jissink
Uitgever bettermarks
|
|
De examenstand: moet ik vooraf alle rekenmachines controleren?
Vanaf 2016 moeten de vierdeklassers een grafische rekenmachine met examenstand
aanschaffen, want gebruik van de examenstand is verplicht vanaf CE 2018 havo
en 2019 vwo.
Bij Casio is het niet nodig om voorafgaand aan het examen alle
rekenmachines te controleren. Je kunt gelijk beginnen, zonder gedoe. Bekijk
de video op www.casio-educatie.nl/casiocollege/ maar eens.
|
Klaar voor de nieuwe examens 2018/2019
Met de lancering van de nieuwe TI-84 Plus T zijn de
CvTE-goedgekeurde machines:
- TI-84 Plus T
- TI-84 Plus CE-T
- TI-Nspire CX *)
Meer info: TI-stand op de NVvW Jaardag en Noordhoff congres
of education.ti.com/nl/nederland/service/examenstand.
Gratis examenworkshops gedurende het hele jaar, 26 november 2015 start
in Den Haag. Info f-stiekema@ti.com.
|
|
* Voor de TI-Nspire CX geldt: verplichte controle op uitstaan examenstand bij aanvang examens.
|
HP Prime
Een nieuwe grafische rekenmachine met:
- Zeer snelle nieuwe processor, veel sneller dan gangbare machines.
- Standaard geleverd inclusief gratis emulator-software, ook voor uw leerlingen!
- Een touchscreen met kleur en hoge resolutie.
- Door het CvTE goedgekeurde examenmode.
- Standaard voorzien van krachtige applicaties voor functieonderzoek, dynamische
meetkunde, statistiek, spreadsheet, plotten van impliciete functies en meer...
- Nederlandse ondersteuning door onze educatief consultant Pieter Schadron
(p.schadron@hp-prime.nl).
Zonder verplichtingen testen of de HP Prime ook voor u en uw leerlingen de juiste keuze is? Of een workshop bij u op school voor een nadere kennismaking met uw sectie wiskunde? Neem dan contact op via hp@moravia-europe.eu.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor
veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine en Nederlands lesmateriaal.
| |
|
|
|