nummer 716, 18 oktober 2015Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4300 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Moties over (reken)toetsen, de uitslag
De stemmingen over de moties ingediend bij het debat over nut
en noodzaak van toetsing in het onderwijs en de rekentoets zijn niet helemaal
verlopen zoals verwacht. De grootste verrassing is misschien de aanname van
de motie Bisschop (SGP) over het terugdringen van het gebruik van de
rekenmachine bij de rekentoets.
Zoals voorspeld werd de motie Jadnanansing (PvdA) om de rekentoets ook
voor vmbo- en havoleerlingen voorlopig niet te laten meetellen voor
het behalen van het diploma, aangenomen. Verdergaande moties, zoals het
verzoek om de regeling ook voor het vwo te laten gelden of het verzoek
omde vermelding van het rekentoetsresultaat op het diploma achterwege
te laten, werden verworpen.
Ook geen verrassing was dat de motie waarin de staatssecretaris verzocht
werd om "in overleg met het onderwijsveld, en in het bijzonder met de NVvW,
per sector een aanpak te ontwikkelen ter verbetering en borging van de
rekenvaardigheid" werd aangenomen. Deze motie werd breed gesteund terwijl de
staatssecretaris deze motie niet ontraadde.
Een drietal moties werd ondanks een negatief stemadvies van de bewindslieden
toch aangenomen:
- Een motie van Bisschop (SGP) waarin verzocht wordt om "de rekenmachine verder
alleen toe te staan voor opgaven die het gebruik van een rekenmachine toetsen
en daarbij voor leerlingen met dyscalculie een passende regeling te treffen".
Achtergrond van deze motie is de opvatting dat de rekenmachine een veel te
grote rol speelt in de rekentoets en dat de criteria voor het mogen gebruiken
van een rekenmachine onduidelijk en willekeurig zijn.
- Nog een motie van Bisschop (SGP) waarin verzocht werd om de huidige
praktijk te continueren, waarbij deelname aan internationale onderzoek
(zoals PISA en TIMSS) op basis van vrijwilligheid gebeurt. In het
wetsvoorstel over de Diagnostische Tussentijdse Toets is zon verplichting
opgenomen. Het ministerie was in eerste instantie van plan om deelname aan
internationale onderzoeken verplicht te stellen om zowel in kwalitatief als
in kwantitatief opzicht voldoende deelname te garanderen. Later is er echter
aangekondigd dat er geen nieuwe verplichte toetsen zouden komen (zie WiskundE-brief 675).
- Een motie van Strauss (VVD) om onderzoek in te stellen naar de besteding
van de middelen voor verbetering van het rekenonderwijs. Hoewel in de
overweging het MBO met name wordt genoemd, lijkt het gevraagde onderzoek
zich uit te strekken over alle sectoren.
Het is nu wachten op de reactie van het ministerie.
gk
Een overzicht van de moties met stemverhoudingen is
hier
te bekijken.
|
Professionalisering (reactie 1)
Het gebied van de professionalisering vind ik een gebied waar de overheid
niets te zoeken heeft. Het is ieders eigen verantwoordelijkheid en dus ook
ieders vrijheid om op dit gebied al dan niet iets te ondernemen. De
verplichting die de overheid ons oplegt, vind ik principieel fout.
Die professionaliseringsverplichting heeft daarbij ook helemaal geen zin.
Je zult zien dat veel collega's om onder die verplichting uit te komen,
gewoon af en toe een cursusje gaan doen waar ze uiteindelijk niets van opsteken.
Wetenschappelijk onderbouwd
Ik heb ik mijn bedenkingen bij de scherpe woorden van Gerard Koolstra over
onderwijsmythes. 'Wetenschappelijk niet te onderbouwen' betekent nog niet
'onwaar'. Ook over het 'wetenschappelijk weerleggen' heb ik vaak zo mijn
twijfels.
Laat mensen gewoon zelf kiezen. Je moet ervan uitgaan dat mensen in staat
zijn om zelf een oordeel te vormen over de kwaliteit van nascholingsactiviteiten.
Hendrik Maryns
|
Professionalisering (reactie 2)
Het afgelopen jaar heb ik mijn eerstegraads opleiding wiskunde afgerond en
ik vond het heerlijk om weer te studeren en te genieten van bijvoorbeeld de
colleges van Steven Webster over de History of Mathematics of die van Jeroen
Spandaw over Geometry (beide via Mastermath). Ik zou het heel fijn vinden om
dergelijke colleges, bijvoorbeeld één keer per maand, te kunnen blijven volgen.
Waarom heb ik zo genoten? Ik had goede docenten en ik maakte deel uit van een leuke,
min of meer vaste groep studenten en collega docenten. Delen uit de cursus kon
ik meteen gebruiken als toetsopdrachten of als verrijkingsmateriaal. Het is leuk
om uit de verscheidenheid van dingen van de wiskunde iets te halen.
Differentiatie
Over veel nascholingen ben ik minder tevreden. Ik geef al langer wiskunde en mijn
ervaring is dat die nascholing vaak redelijk gemakkelijk is. Ze is soms niet goed
voorbereid, er is te veel ruimte voor overleg en er zitten veel onderdelen met
zelfwerkzaamheid in. Sommige collega's zullen het prettig vinden om een cursus te
volgen waarin veel zelfwerkzaamheid of samenwerkingsactiviteiten zitten. Ik vind
het echter juist fijn om te leren. Die zelfwerkzaamheid kan ik ook thuis
verrichten; ik stel het meer op prijs om tijdens de nascholing alleen nieuwe
informatie te ontvangen. Misschien zou daarin ook eens gedifferentieerd kunnen worden.
Onderwerpen
Het zou voor zo'n cursus een idee kunnen zijn om een boekje als Wiskunde voor
in bed, op het toilet of in bad (Simon Koolstra) of 50 inzichten wiskunde
(Tony Crilly) te gebruiken om voor de duur van een jaar of twee topics nader uit
te werken. En het zou misschien ook een goed idee zijn om een VO docent en een
Universitair docent samen een cursus te laten voorbereiden.
Zomercursus?
Met schoolgaande kinderen én een school die vroeg weer begon, is de zomercursus
voor mij helaas minder geschikt gebleken.
Marloes Kloosterboer, docent wiskunde
|
Reset van de grafische rekenmachine in de praktijk
Omdat op het komend centraal examen de leerlingen hun grafische
rekenmachine moeten resetten, hebben we bij het laatste schoolexamen
in 4 havo en in 5 vwo de leerlingen bij de schoolexamens alvast
hun grafische rekenmachine laten resetten. Het resetten hebben we in
de klas natuurlijk eerst goed met elkaar geoefend.
Ik heb de leerlingen tijdens dat oefenen meteen laten zien wat er niet
meer in het geheugen van de rekenmachine aanwezig mag zijn. Geen
programma's, geen apps en geen notities. Dit werd door wiskundedocenten
tijdens de eerste minuten van de toets allemaal ook gecontroleerd. De
rekenmachines die niet gereset bleken te zijn, werden alsnog door de
docenten gereset.
In de les na het schoolexamen werd er nogmaals aandacht aan het resetten
besteed. Bij de herkansingen had één leerling toch nog niet gereset. Die
leerling kreeg daarom een 1 waardoor het eerste cijfer bleef staan.
Beter dan controleren aan de deur
Op die manier hebben wij docenten en leerlingen al ruim voor het centraal
examen goed laten wennen aan de controleprocedures. Dat blijkt heel handig
te zijn. Controleren voor binnenkomst, bij de deur, hebben we ook een keer
geprobeerd. Het kostte toen echter erg veel tijd om aan de deur bij iedere
machine te controleren of zowel het programmageheugen als het storagegeheugen
(notities) leeg waren.
Examenstand
We hopen dat de examenstand voor de Casio snel te downloaden zal zijn.
Die examenstand is natuurlijk veel eenvoudiger te controleren. De
leerlingen zetten aan het begin van de toets de examenstand aan en de
docent hoeft na 10 minuten alleen maar even op het display te kijken
of daar een snel knipperende R wordt getoond. Die snel knipperende R
is namelijk gedurende 15 minuten na het inschakelen van de examenstand
zichtbaar. Ondertussen kunnen er dus geen illegale gegevens zijn ingevoerd.
Die eenvoudige controle kan door iedere surveillant probleemloos
worden uitgevoerd.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de leerling bij de deur van de
examenzaal op het laatste knopje te laten drukken om de examenstand te
activeren. Wat de beste van deze twee mogelijkheden voor ons is, moeten
we nog uitvinden.
S. Biesheuvel
|
Oktoberveiling van het WwF in volle gang |
Regionaal steunpunt Leiden: nascholing statistiek havo
Dit schooljaar is het nieuwe havo eindexamenprogramma ingegaan. De
huidige vierde klas wiskunde A havo doet over minder dan twee jaar
eindexamen waarin het onderwerp 'statistiek' prominent aanwezig zal
zijn.
In het nieuwe statistiekprogramma bestaat er een bijzondere aandacht
voor de empirische cyclus, het representeren van realistische datasets
met behulp van ICT, het kwalitatief en kwantitatief vergelijken van
groepen en het conclusies trekken op basis van steekproeven.
Professionele statistici
In de nascholing wordt het nieuwe voorbeeldmateriaal voor havo 4 en 5
bestudeerd en wordt stilgestaan bij de 'big ideas' van het nieuwe
statistiekprogramma. Bij de opzet van de cursus zijn professionele
statistici betrokken.
De cursus wordt gegeven op 29 oktober, 12 november en 10 december 2015
en heeft een studielast van 35 uur. Bezoek www.regionaalsteunpuntleiden.nl
voor meer informatie of om u aan te melden.
|
VerschenenIn deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs. Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Euclidea
| uitgebracht door: | HORIS international. |
| naam: | Euclidea: Geometric Constructions Game with Compass and Straightedge. |
| geschikt voor: | iPad en iPhone. |
| Prijs: | gratis (met reclame), deel 2 kost € 0,99. |
Door aanraken kun je op eenvoudige wijze lijnen, cirkels en hun snijpunten
construeren. Een punt of snijpunt kost niets, een cirkel of lijn kost je één zet.
Het de kunst om elke oplossing te vinden in zo min mogelijk zetten.
Vooral dat laatste vergt soms heel wat creatief denkwerk. Naarmate je verder komt
met de opdrachten, komen er knoppen bij. Als je bijvoorbeeld gevonden heb hoe je
in drie stappen een loodlijn op een gegeven lijn door een punt construeert (een
doordenkertje voor het geval dat het punt op de lijn zelf ligt), ontstaat er in
de daaropvolgende opdrachten een knop waarmee je direct een loodlijn kunt tekenen.
Het gebruik van deze knop kost je dan wel drie zetten. Op dezelfde wijze ontstaan
er knoppen voor bijvoorbeeld een bissectrice en een middelloodlijn.
Getipt door: Anton Kalff, VCL Den Haag.
|
Vacatures in het onderwijsHet plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs. Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Hellevoetsluis
Het Penta college CSG Jacob
van Liesveldt zoekt per direct een enthousiaste collega om de vakgroep
wiskunde te versterken. Het betreft een vacature in het eerstegraads gebied
voor 1,0 fte. Een goede kennis van de Engelse taal strekt tot aanbeveling.
De aanstelling zal zijn op tijdelijke basis tot en met 31 juli 2016, met
uitzicht op een vaste aanstelling. Afhankelijk van ervaring behoort een
LD-functie tot de mogelijkheden.
U kunt uw sollicitaties richten aan dhr. drs. W.M. van den Eshof:
w.vandeneshof@penta.nl.
|
Advertenties
GR in examenstand: is spieken echt onmogelijk?
Vanaf 2016 moeten de vierdeklassers een grafische rekenmachine met examenstand
aanschaffen. Gebruik van de examenstand is namelijk vanaf CE 2018 havo en 2019
vwo verplicht. Is het nu nodig om alle rekenmachines voor aanvang van het examen
te controleren?
Bij Casio niet! Bekijk de video op www.casio-educatie.nl/casiocollege/ en
begin het examen zonder gedoe.
|
Folders Moderne Wiskunde 'Welke wiskunde moet ik kiezen?'
Voor de leerlingen in havo 3 en vwo 3 hebben we bij Moderne Wiskunde
folders gemaakt: 'Welke wiskunde moet ik kiezen?'. Hierin geven we aan,
welke opgaven uit de 9 e en 10 e editie in klas 3
kunnen worden gekoppeld aan wiskunde A en B (C en D) in klas 4. Daarmee
krijgen leerlingen een beeld van de inhoud van wiskunde A en B (C en D)
en kunnen ze mede op basis hiervan een keuze maken.
Bekijk
hier de folders.
Voor vragen: Rob Houtenbos, r.houtenbos@noordhoff.nl.
|
Moderne Wiskunde in de DWO
Bij de nieuwe editie van Moderne Wiskunde komt een digitale versie
die gebouwd wordt in de DWO (Digitale Wiskunde Omgeving van het FI).
Ik ben op zoek naar docenten die hier een bijdrage aan willen leveren.
Graag een reactie naar r.houtenbos@noordhoff.nl.
|
Word eerstegraads docent wiskunde
Wilt u verder? Wiskunde geven in de bovenbouw havo/vwo? Onderzoek
doen naar lesmethoden die werken en vernieuwen? Uw kans vergroten op
een LC/LD functie? Start in Nijmegen met de Master Leraar Wiskunde bij
de HAN.
Open avond 3 november 2015, Nijmegen, 18:00-21:00 uur.
|
HP Prime
Een nieuwe grafische rekenmachine met:
- Een relatief nieuwe processor, dus heel veel sneller dan gangbare machines.
- Standaard geleverd inclusief emulator, ook voor uw leerlingen!
- Een touchscreen met kleur en hoge resolutie; het is 2015.
- CAS volwaardige Computer Algebra Software, via de examenstand eenvoudig
tijdelijk te blokkeren, goedgekeurd door CvTE examens HAVO (vanaf 2017) en VWO
(vanaf 2018).
- Standaard voorzien van krachtige applicaties voor functieonderzoek, dynamische
meetkunde, statistiek, spreadsheet, plotten van impliciete functies en meer...
- Nederlandse ondersteuning door onze educatief consultant Pieter Schadron
(p.schadron@hp-prime.nl).
Interesse in een demo, een lerarenaanbieding of het zonder verplichtingen testen
of de HP Prime ook voor u de juiste keuze is? Neem dan contact op via
hp@moravia-europe.eu.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor
veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine.
| |
|
|
|