nummer 714, 4 oktober 2015

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 4300 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het emaila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Aantal wiskundestudenten stijgt tot recordhoogte

Het aantal wiskun­destu­denten in het hoger onder­wijs neemt specta­culair toe. Dit jaar stijgt de in­stroom tot boven de 1000 nieuwe studen­ten. Dit is een vervijf­voudi­ging ten opzich­te van het aantal studen­ten dat zich in 2002 voor een studie wiskun­de in­schreef.
Na een jaren­lange terug­loop in de jaren ’90 en ’00 zit het aantal wiskun­destu­denten weer sterk in de lift. Op de peilda­tum van 1 oktober 2015 werd voor het eerst sinds lange tijd in de telling van de hoger onder­wijsin­stellin­gen de mijl­paal van 1000 eerste­jaars studen­ten bereikt. De stij­ging lijkt mede veroor­zaakt door de grote vraag naar wiskun­digen op de arbeids­markt en het verbe­terde imago van het vakge­bied.
Grote vraag
Remco van der Hofstad, hoogle­raar wiskun­de en woord­voerder PWN: "De vraag naar wiskun­digen is op dit moment veel groter dan het aanbod. Studen­ten besef­fen dit steeds meer en kiezen voor een studie met een uitste­kend toe­komst­perspec­tief. Bedrij­ven uit de meest uiteen­lopende secto­ren staan te sprin­gen om mensen die met getal­len overweg kunnen. Geld, digita­le communi­catie, informa­tie, alles is in cijfers uit te drukken. Een wiskun­dige heeft inzicht in deze getal­len en kan er patro­nen in ontdek­ken. Niet alleen in de tech­niek maar bijvoor­beeld ook in de financi­ële sector, de gezond­heids­zorg, de logis­tiek, de land­bouw, energie en verkeer."
Imago van wiskun­de
Koepel­organi­satie 'Plat­form Wiskun­de Neder­land' (PWN) is ver­heugd over deze ontwik­keling. "Het besef van de impact van wiskun­de voor de wereld waarin wij leven wordt groter", zegt Wil Schil­ders, direc­teur PWN. "Ik zie hierin het resul­taat van jaren­lange inspan­ningen van grote en kleine partij­en om nut en nood­zaak van de wiskun­de te tonen. Lang­zaam ont­staat hiermee een positie­ver en realis­tischer beeld van wiskun­de bij het grote publiek. Je ziet het ook bij program­ma’s als 'De Wereld Draait Door', die minder bang zijn om wiskun­dige onder­werpen te behande­len."
bron: www.plat­formwis­kunde.nl/home_nieuws­berich­ten.htm

 

Toekomst (bèta) onderwijs

 
Op 1 oktober is het eerste tussen­rapport van het 'plat­formon­derwijs­2032' versche­nen. Het plat­form is in februa­ri van dit jaar inge­steld door staats­secreta­ris Dekker, met als op­dracht om 'op basis van een brede maat­schappe­lijke dialoog te komen tot een gedra­gen visie op een toe­komstge­richt curricu­lum'.
Het plat­form gaat ervan uit dat rekenen en wiskun­de ook in de toe­komst van groot belang zal zijn. Scholen zullen daarom meer aan­dacht moeten beste­den aan de prakti­sche toepas­singen. "Rekenen en wiskun­de bieden leerlin­gen een basis om logisch te redene­ren en om te gaan met getal­len, verhou­dingen en basale statis­tiek."
In het advies wordt veel aan­dacht besteed aan het doorbre­ken van grenzen tussen vakken. Kennis moet meer gethema­tiseerd en inter­disci­plinair worden aangebo­den. Als voor­beeld wordt in dit verband het (keuze)vak NLT aange­voerd.
Inbreng bèta-vakvere­nigin­gen
Door de IOBT (Stich­ting Innova­tie Onder­wijs in Bètawe­ten­schap­pen en Techno­logie) is in mei 2015 een bijdra­ge aan de dialoog gele­verd onder de titel Visie op het Bèta-curricu­lum. In de IOTB partici­peren zes bèta-organi­saties, waaron­der het Konink­lijk Wiskun­dig Genoot­schap en de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren.
Een paar kernpun­ten uit Visie op het Bèta-curricu­lum:
  • Een nieuws­gierige en onder­zoeken­de houding moet worden gestimu­leerd.
  • Weten­schappe­lijke gelet­terd­heid moet als lei­draad worden genomen.
  • Er moeten actuele contex­ten wordne ge­bruikt.
  • Er moet meer afstem­ming tussen de bètavak­ken komen.
  • Er moet meer aan­dacht komen voor vakover­schrij­dende contex­ten en themage­bieden.
  • Aan­dacht moet uitgaan naar actieve betrok­kenheid en eige­naar­schap van docen­ten.
  • Er moet worden zorgge­dragen voor blijven­de vernieu­wing en regelma­tige herij­king.
Grotere rol voor het school­examen
Onder de titel 'op weg naar 2032' wordt een hand­zaam over­zicht gegeven van de ver­schil­len tussen het huidige en het gewens­te onder­wijs. Hierbij wordt ook uitdruk­kelijk aan­dacht besteed aan de toet­sing, met name de rol van het cen­traal examen en het school­examen. Er zou meer nadruk moeten komen op forma­tieve toet­sing en het school­examen zou weer een grotere rol moeten spelen.
gk
bronnen:

 

Discrepantie schoolexamen en centraal examen (reactie)

De situa­tie die Ernst Jan Beerla­ge schetst omtrent de discre­pantie tussen het cen­traal examen en het school­examen komt bij ons ook voor op de mavo, dus op het vmbo-t.
De lich­ting van het afgelo­pen school­jaar was maar moei­lijk aan het werk te krijgen, hetgeen leidde tot lagere resulta­ten op het school­examen. Hun eindcij­fer op het cen­traal examen was echter veel hoger, uiter­aard dankzij een N-term van 1,0 waar 0,1 meer op zijn plaats zou zijn geweest.
Daarmee is de kous echter nog niet af. Enkele weken geleden ontving ik van de school­leiding het verzoek om uit te leggen hoe het kon gebeu­ren dat mijn school­examen­cijfers niet op orde waren. De leerlin­gen scoor­den op hun cen­traal examen immers gemid­deld 1,34 punten hoger. Zoiets kan de inspec­tie niet waarde­ren, aldus de school­leiding, en dat moest daarom ook maar niet te vaak meer gebeu­ren.
Verdedi­ging
Mijn uitleg dat ik er best voor kan zorgen dat school­examens en het cen­traal examen gelijk uitpak­ken als de inspec­tie het goed vindt dat ik de norme­ring van de school­examens pas bepaal nadat de cijfers van het cen­traal examen bekend zijn gemaakt, werd als flauw en niet ter zake doende bestem­peld. Terwijl dit nu juist de werkwij­ze is die toege­past wordt bij de bepa­ling van de N-term voor het cen­traal examen!
Carl Martens (c.martens@hooghe­landt.nl)

 

Examenstand tijdens schooltoetsen (reactie)

Het invoe­ren van een examen­stand tijdens school­toetsen hoeft niet te zorgen voor een extra belas­ting. Je kunt leerlin­gen in je lessen aanle­ren om alleen die func­ties te gebrui­ken die ook beschik­baar zijn in de examen­stand. Zo kun je voorko­men dat leerlin­gen tijdens toetsen en examens voor verras­singen komen te staan.
Ik zie school­toetsen die meetel­len voor je examen­cijfer ook als examen­toetsen. Het zou daarom goed zijn als hier lande­lijke afspra­ken over gemaakt zouden kunnen worden.
Persoon­lijk zou ik liever nog een stap verder gaan en delen van toetsen zonder rekenma­chine willen laten maken. Dat kan pro­bleem­loos zolang je maar goede toets­vragen maakt. Door zo het gebruik van de rekenma­chine te vermin­deren, test je meer de wiskun­dige vaardig­heid en minder de vaardig­heid van de leer­ling op de rekenma­chine. En ook blijf je hier­door essenti­ële reken­vaardig­heden oefenen.
Paul van Wijn­gaarden, Singapo­re

 

Masterclass Krommen en constructies

 
Op vrijdag 23 en zater­dag 24 oktober 2015 is er een nieuwe master­class op de Univer­siteit Utrecht voor vwo-leerlin­gen met belang­stel­ling voor exact en wiskun­de.
Steven Wepster en Viktor Blasjo verzor­gen deze master­class, geti­teld 'Krommen en con­struc­ties'. Onder­werpen zijn kegel­sneden, spira­len, ketting­lijnen en meer.
Op vrijdag­avond is er een avond­program­ma in StayOk Rhijnau­wen.
Meer informa­tie en aanmel­ding via deze link.

 

Oud boekje complexe getallen

 
Voor mijn Vwo wiskun­de-D groep ben ik op zoek naar het boekje 'Com­plexe Getal­len' dat in 2001 is uitgege­ven door EPN (Getal & Ruimte, ISBN 9789011075726). Op de tweede­hands­markt is dit boekje bijna niet meer te vinden.
Ik heb er eentje maar heb er nog een paar extra nodig. Staat dit boekje nog ergens in de boeken­kast van een sectie­ruimte? Of is er nog een collega die dit boekje heeft en mij wil aanbie­den? Heel graag!
Sieto Bolt
Regio College Zaandam
sbolt@regio­college.nl

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Tweedegraads vacature te Alkmaar/Bergen

 
Wij zijn op zoek naar een docent wiskun­de voor onge­veer 0,8 fte, gedeel­telijk wegens vervan­ging. De lessen worden gegeven op de vesti­gingen PCC Het Lyceum in Alkmaar en PCC Bergen van het Petrus Canisi­us College. Onze voor­keur gaat uit naar een kandi­daat met een tweede­graads lesbe­voegd­heid.
Informa­tie kunt u krijgen via de mail: pz@pcc.nu.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

HP Prime

Een nieuwe grafi­sche rekenma­chine met:
  • Een rela­tief nieuwe proces­sor, dus heel veel sneller dan gangba­re machi­nes.
  • Stan­daard gele­verd inclu­sief emula­tor, ook voor uw leerlin­gen!
  • Een touch­screen met kleur en hoge resolu­tie; het is 2015.
  • CAS volwaar­dige Compu­ter Algebra Softwa­re, via de examen­stand eenvou­dig tijde­lijk te blokke­ren, goedge­keurd door CvTE examens HAVO (vanaf 2017) en VWO (vanaf 2018).
  • Stan­daard voor­zien van krachti­ge applica­ties voor functie­onder­zoek, dynami­sche meetkun­de, statis­tiek, spread­sheet, plotten van impli­ciete func­ties en meer...
  • Neder­landse onder­steu­ning door onze educa­tief consul­tant Pieter Scha­dron (p.scha­dron@hp-prime.nl).
Interes­se in een demo, een leraren­aanbie­ding of het zonder ver­plich­tingen testen of de HP Prime ook voor u de juiste keuze is? Neem dan contact op via hp@moravia-europe.eu.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informa­tie over de HP Prime rekenma­chine.
 

 

Teaching Device

Nascho­ling: Tea­ching Device met digi­taal toetsen, CAS, dynami­sche analyse, éénhe­den, gebrui­kers func­ties.
Info: sites.google.com/site/docent­info/wiskun­de.

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl