nummer 714, 4 oktober 2015Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4300 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Aantal wiskundestudenten stijgt tot recordhoogte
Het aantal wiskundestudenten in het hoger onderwijs neemt spectaculair
toe. Dit jaar stijgt de instroom tot boven de 1000 nieuwe studenten. Dit
is een vervijfvoudiging ten opzichte van het aantal studenten dat zich in
2002 voor een studie wiskunde inschreef.
Na een jarenlange terugloop in de jaren 90 en 00 zit het aantal
wiskundestudenten weer sterk in de lift. Op de peildatum van 1 oktober
2015 werd voor het eerst sinds lange tijd in de telling van de hoger
onderwijsinstellingen de mijlpaal van 1000 eerstejaars studenten bereikt.
De stijging lijkt mede veroorzaakt door de grote vraag naar wiskundigen
op de arbeidsmarkt en het verbeterde imago van het vakgebied.
Grote vraag
Remco van der Hofstad, hoogleraar wiskunde en woordvoerder PWN: "De vraag
naar wiskundigen is op dit moment veel groter dan het aanbod. Studenten
beseffen dit steeds meer en kiezen voor een studie met een uitstekend
toekomstperspectief. Bedrijven uit de meest uiteenlopende sectoren staan
te springen om mensen die met getallen overweg kunnen. Geld, digitale
communicatie, informatie, alles is in cijfers uit te drukken. Een wiskundige
heeft inzicht in deze getallen en kan er patronen in ontdekken. Niet alleen
in de techniek maar bijvoorbeeld ook in de financiële sector, de
gezondheidszorg, de logistiek, de landbouw, energie en verkeer."
Imago van wiskunde
Koepelorganisatie 'Platform Wiskunde Nederland' (PWN) is verheugd over
deze ontwikkeling. "Het besef van de impact van wiskunde voor de wereld
waarin wij leven wordt groter", zegt Wil Schilders, directeur PWN. "Ik
zie hierin het resultaat van jarenlange inspanningen van grote en kleine
partijen om nut en noodzaak van de wiskunde te tonen. Langzaam ontstaat
hiermee een positiever en realistischer beeld van wiskunde bij het grote
publiek. Je ziet het ook bij programmas als 'De Wereld Draait Door', die
minder bang zijn om wiskundige onderwerpen te behandelen."
bron: www.platformwiskunde.nl/home_nieuwsberichten.htm
|
Toekomst (bèta) onderwijs
Op 1 oktober is het eerste tussenrapport van het 'platformonderwijs2032'
verschenen. Het platform is in februari van dit jaar ingesteld door
staatssecretaris Dekker, met als opdracht om 'op basis van een brede
maatschappelijke dialoog te komen tot een gedragen visie op een
toekomstgericht curriculum'.
Het platform gaat ervan uit dat rekenen en wiskunde ook in de toekomst
van groot belang zal zijn. Scholen zullen daarom meer aandacht moeten
besteden aan de praktische toepassingen. "Rekenen en wiskunde bieden
leerlingen een basis om logisch te redeneren en om te gaan met getallen,
verhoudingen en basale statistiek."
In het advies wordt veel aandacht besteed aan het doorbreken van grenzen
tussen vakken. Kennis moet meer gethematiseerd en interdisciplinair worden
aangeboden. Als voorbeeld wordt in dit verband het (keuze)vak NLT aangevoerd.
Inbreng bèta-vakverenigingen
Door de IOBT ( Stichting Innovatie Onderwijs in Bètawetenschappen en
Technologie) is in mei 2015 een bijdrage aan de dialoog geleverd onder
de titel Visie op het Bèta-curriculum. In de IOTB participeren
zes bèta-organisaties, waaronder het Koninklijk Wiskundig Genootschap en
de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren.
Een paar kernpunten uit Visie op het Bèta-curriculum:
- Een nieuwsgierige en onderzoekende houding moet worden gestimuleerd.
- Wetenschappelijke geletterdheid moet als leidraad worden genomen.
- Er moeten actuele contexten wordne gebruikt.
- Er moet meer afstemming tussen de bètavakken komen.
- Er moet meer aandacht komen voor vakoverschrijdende contexten en themagebieden.
- Aandacht moet uitgaan naar actieve betrokkenheid en eigenaarschap van docenten.
- Er moet worden zorggedragen voor blijvende vernieuwing en regelmatige herijking.
Grotere rol voor het schoolexamen
Onder de titel 'op weg naar 2032' wordt een handzaam overzicht gegeven van
de verschillen tussen het huidige en het gewenste onderwijs. Hierbij wordt
ook uitdrukkelijk aandacht besteed aan de toetsing, met name de rol van het
centraal examen en het schoolexamen. Er zou meer nadruk moeten komen op
formatieve toetsing en het schoolexamen zou weer een grotere rol moeten spelen.
gk
bronnen:
|
Discrepantie schoolexamen en centraal examen (reactie)
De situatie die Ernst Jan Beerlage schetst omtrent de discrepantie
tussen het centraal examen en het schoolexamen komt bij ons ook voor op
de mavo, dus op het vmbo-t.
De lichting van het afgelopen schooljaar was maar moeilijk aan het
werk te krijgen, hetgeen leidde tot lagere resultaten op het schoolexamen.
Hun eindcijfer op het centraal examen was echter veel hoger, uiteraard
dankzij een N-term van 1,0 waar 0,1 meer op zijn plaats zou zijn geweest.
Daarmee is de kous echter nog niet af. Enkele weken geleden ontving ik van
de schoolleiding het verzoek om uit te leggen hoe het kon gebeuren dat
mijn schoolexamencijfers niet op orde waren. De leerlingen scoorden op hun
centraal examen immers gemiddeld 1,34 punten hoger. Zoiets kan de inspectie
niet waarderen, aldus de schoolleiding, en dat moest daarom ook maar niet te
vaak meer gebeuren.
Verdediging
Mijn uitleg dat ik er best voor kan zorgen dat schoolexamens en het centraal
examen gelijk uitpakken als de inspectie het goed vindt dat ik de normering
van de schoolexamens pas bepaal nadat de cijfers van het centraal examen
bekend zijn gemaakt, werd als flauw en niet ter zake doende bestempeld.
Terwijl dit nu juist de werkwijze is die toegepast wordt bij de bepaling
van de N-term voor het centraal examen!
Carl Martens ( c.martens@hooghelandt.nl)
|
Examenstand tijdens schooltoetsen (reactie)
Het invoeren van een examenstand tijdens schooltoetsen hoeft
niet te zorgen voor een extra belasting. Je kunt leerlingen in je
lessen aanleren om alleen die functies te gebruiken die ook
beschikbaar zijn in de examenstand. Zo kun je voorkomen dat
leerlingen tijdens toetsen en examens voor verrassingen komen
te staan.
Ik zie schooltoetsen die meetellen voor je examencijfer ook als
examentoetsen. Het zou daarom goed zijn als hier landelijke
afspraken over gemaakt zouden kunnen
worden.
Persoonlijk zou ik liever nog een stap verder gaan en delen van
toetsen zonder rekenmachine willen laten maken. Dat kan probleemloos
zolang je maar goede toetsvragen maakt. Door zo het gebruik van de
rekenmachine te verminderen, test je meer de wiskundige vaardigheid
en minder de vaardigheid van de leerling op de rekenmachine. En ook
blijf je hierdoor essentiële rekenvaardigheden oefenen.
Paul van Wijngaarden, Singapore
|
Masterclass Krommen en constructies
Op vrijdag 23 en zaterdag 24 oktober 2015 is er een nieuwe
masterclass op de Universiteit Utrecht voor vwo-leerlingen met
belangstelling voor exact en wiskunde.
Steven Wepster en Viktor Blasjo verzorgen deze
masterclass, getiteld 'Krommen en constructies'. Onderwerpen zijn
kegelsneden, spiralen, kettinglijnen en meer.
Op vrijdagavond is er een avondprogramma in StayOk Rhijnauwen.
Meer
informatie en aanmelding via deze link.
|
Oud boekje complexe getallen
Voor mijn Vwo wiskunde-D groep ben ik op zoek naar het boekje
'Complexe Getallen' dat in 2001 is uitgegeven door EPN (Getal &
Ruimte, ISBN 9789011075726). Op de tweedehandsmarkt is dit boekje
bijna niet meer te vinden.
Ik heb er eentje maar heb er nog een paar extra nodig. Staat dit
boekje nog ergens in de boekenkast van een sectieruimte? Of is er
nog een collega die dit boekje heeft en mij wil aanbieden? Heel graag!
Sieto Bolt
Regio College Zaandam
sbolt@regiocollege.nl
|
Vacatures in het onderwijsHet plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs. Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Tweedegraads vacature te Alkmaar/Bergen
Wij zijn op zoek naar een docent wiskunde voor ongeveer 0,8 fte,
gedeeltelijk wegens vervanging. De lessen worden gegeven op de
vestigingen PCC Het Lyceum in Alkmaar en PCC Bergen van het Petrus
Canisius College. Onze voorkeur gaat uit naar een kandidaat met een
tweedegraads lesbevoegdheid.
Informatie kunt u krijgen via de mail: pz@pcc.nu.
|
Advertenties
HP Prime
Een nieuwe grafische rekenmachine met:
- Een relatief nieuwe processor, dus heel veel sneller dan gangbare machines.
- Standaard geleverd inclusief emulator, ook voor uw leerlingen!
- Een touchscreen met kleur en hoge resolutie; het is 2015.
- CAS volwaardige Computer Algebra Software, via de examenstand eenvoudig
tijdelijk te blokkeren, goedgekeurd door CvTE examens HAVO (vanaf 2017) en VWO
(vanaf 2018).
- Standaard voorzien van krachtige applicaties voor functieonderzoek, dynamische
meetkunde, statistiek, spreadsheet, plotten van impliciete functies en meer...
- Nederlandse ondersteuning door onze educatief consultant Pieter Schadron
(p.schadron@hp-prime.nl).
Interesse in een demo, een lerarenaanbieding of het zonder verplichtingen testen
of de HP Prime ook voor u de juiste keuze is? Neem dan contact op via
hp@moravia-europe.eu.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor
veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine.
| |
|
|
|