nummer 711, 13 september 2015Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4300 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Basisvaardigheden wiskunde en instaptoetsen
Tien jaar geleden werden er aan de drie technische universiteiten
op grote schaal instaptoetsen afgenomen. Niet als toelatingsexamen
maar als diagnostische toets om eerstejaarsstudenten een beeld
te geven van hun basisvaardigheden wiskunde. Duizenden deelnemers
maakten in die tijd een toets van 22 vierkeuzevragen op het gebied
van herleiden, vergelijkingen, goniometrie, differentiëren en
integreren.
Aandacht daarvoor was nodig omdat het examenprogramma vwo dreigde
te verarmen en het met de vaardigheden niet best was gesteld.
Gemiddeld werd nog niet de helft van de vragen juist beantwoord.
Wat is er sindsdien veranderd? Wiskunde B1,2 werd wiskunde B, de
formulekaart werd ingekort en er kwam meer aandacht op middelbare
scholen voor de basisvaardigheden.
Vernieuwde wiskunde
In 2010 arriveerden de eerste studenten die het vernieuwde
wiskundeprogramma op het vwo gevolgd hadden. Op vergelijkbare
toetsen werd nu gemiddeld 65% gescoord in plaats van 50%. In die
tijd was bij sommige studierichtingen het vrijblijvende karakter
van de instaptoets er een beetje van af. Soms moesten studenten
de toets halen (13 of meer juiste antwoorden) en soms telde het
cijfer al mee als onderdeel van een vak. De druk werd duidelijk
wat opgevoerd en studenten raakten doordrongen van de urgentie.
Opleidingen boden de gelegenheid om in opfristrajecten te oefenen
voordat de toets werd afgenomen.
Inmiddels wordt de instaptoets in Delft en Twente niet meer op
grote schaal als losstaande toets afgenomen. In Eindhoven wordt
dat nog wel gedaan maar op alledrie de technische universiteiten
hebben de toetsen doorgaans een plaats gekregen binnen het eerste
wiskundevak. Deze universiteiten bieden op verschillende manieren
een aanlooptraject.
Bewustwording
De gemiddelde scores liggen, variërend per studierichting, inmiddels
zo rond de 70%. Studenten komen nu dus beter voorbereid binnen.
Het examenprogramma draagt daaraan bij maar ook de bewustwording
van eerstejaarsstudenten en hun afleverende en ontvangende docenten
speelt hierin een rol.
Digitale opfrisomgeving
Bovendien worden de mogelijkheden tot opfrissen steeds uitgebreider.
Eindhoven gebruikt bijvoorbeeld al jaren een speciale digitale
oefenomgeving en ook Twente zet digitale middelen in. In Delft
is deze zomer de MOOC Pre-University Calculus gestart. Dat is een
digitale omgeving met filmpjes en oefenmateriaal,
bereikbaar
via deze link. Die digitale omgeving is ook mooi te gebruiken
in de hoogste klassen van het vwo.
Wim Caspers
namens 3TU
|
Pilot 'Wiskunde D online'
Begin dit schooljaar is de pilot van 'Wiskunde D online' van start
gegaan. Aan de pilot doen 42 scholen mee met in totaal ongeveer 200
leerlingen. Deze leerlingen volgen zelfstandig een cursus via de
leeromgeving van de Open Universiteit.
Binnen die leeromgeving maken zij gebruik van lesmateriaal en videolessen.
Bovendien leveren zij wekelijks huiswerkopdrachten in. Studentassistenten,
begeleid door medewerkers van de vaksteunpunten wiskunde uit Groningen,
Enschede, Delft/Leiden en Amsterdam, geven leerlingen wekelijks feedback op
dat huiswerk.
De pilot is speciaal bedoeld voor scholen die kampen met een teruglopend
aantal leerlingen wiskunde D, waardoor het vak wiskunde D op deze scholen
dreigt te verdwijnen. De deelnemende scholen kunnen maximaal 10 leerlingen
per klas mee laten doen.
Meekijken?
In dit pilot-jaar is deelname aan het project gratis. Dat is mogelijk
gemaakt door subsidies van het Platform Bèta-Techniek en het Platform
Wiskunde Nederland. De coördinatie is in handen van SLO. Meekijken?
Volg dan
deze link. Tijdens de studiedag van de NVvW op 7 november 2015 is er
een werkgroep over deze pilot.
Halverwege dit schooljaar zal na evaluatie met docenten, leerlingen en
vaksteunpunten een beslissing worden genomen over de voortgang. Bij de
mogelijke opvolger van dit project zal naar verwachting aan de deelnemende
scholen een bedrag per deelnemende leerling in rekening worden gebracht
om project kostendekkend te maken.
Heeft u vragen of heeft u belangstelling om in het schooljaar 2016/2017
mee te doen met het niet-gratis vervolg, neem dan contact op met Jos
Tolboom, 053-4840 619, j.tolboom@slo.nl.
Johan Gademan
Projectleider 'Wiskunde D online'
|
Nieuw! Community voor wiskundeleraren
Je ervaringen delen met je collegas, lesmateriaal uitwisselen,
vragen stellen over wiskunde en over je wiskundeles. Dat kan nu niet
alleen met je eigen collegas maar met honderden collegas over
het hele land, via de nieuwe community Leraar Wiskunde.
We hebben namelijk een Facebookgroep gemaakt voor het delen van
ervaringen en het stellen van vragen. Ook hebben we een Google
Drive ingericht voor het delen van materiaal.
Neem
nu een kijkje in de Facebookgroep en meld je aan. Na aanmelden
zie je de link naar de Google Drive en kun je gebruik maken van
de materialen die daar al geplaatst zijn.
Hester Vogels (wiskunjeleren.nl)
Heleen van der Ree (NVvW)
|
Logbase en sommatie blokkeren?
Als de TI-84 in de examenstand wordt gezet, moeten er een aantal
keuzes moet worden gemaakt. Bijna alle keuzemogelijkheden spreken
voor zich.
Echter, bij de onderstaande twee keuzemogelijkheden kan er wat
twijfel ontstaan:
- LogBase blokkeren JA/NEE
- Sommatie blokkeren JA/NEE
Voor het examen van 2016 mogen beide vragen met "NEE" worden
beantwoord. Sterker nog; de grafische rekenmachine hoeft nog
helemaal niet in de examenstand te worden gezet. Alleen een
'reset' is voor het komende examenjaar voorgeschreven.
Pas in 2018 (havo) of 2019 (vwo) is de examenstand verplicht.
Hoe deze twee vragen dan moeten worden beantwoord, is nog
niet bekend.
|
Math-explained: gratis online wiskundevideos voor vwo scholieren
De TU Delft heeft afgelopen zomer de Massive Open Online Course
'Pre-University Calculus' gegeven, een gratis Engelstalige online
wiskundecursus voor vwo scholieren. De cursus behandelt de vwo
wiskunde B stof zoals die als voorkennis bekend verondersteld wordt
bij het vak Analyse (Calculus) op de universiteit.
Het gaat in deze cursus dus om de onderwerpen 'functies',
'vergelijkingen', 'differentiëren' en 'integreren'. Daarnaast
heeft de TU Delft voor haar eigen eerstejaars studenten een
Engelstalige online cursus over vectoren ontwikkeld.
De videos uit beide cursussen zijn nu beschikbaar via
math-explained.tudelft.nl. Deze videos kunt u ook gebruiken
als huiswerk of als uitleg tijdens de les.
|
Wiskunde A, B of C?
Museum Boerhaave biedt leerlingen uit havo 3 en vwo 3 een mooie
mogelijkheid om de juiste wiskunde te kiezen met het programma
'Wiskunde A,B of C?' Het programma bevat onder andere een
rondleiding langs de belangrijkste aan wiskunde gerelateerde
museumvoorwerpen uit de 16de en 17de eeuw.
Daarnaast maken leerlingen in teamverband diverse speelse opdrachten
waarin logica, ruimtelijk inzicht, kansberekening en andere aspecten van
wiskunde een rol spelen. Zo krijgen zij een beter beeld van welk type
opdrachten, en daarmee dus welk type wiskunde, hen makkelijk afgaat,
wat ze moeilijk vinden en wat hen interesseert.
Het programma duurt 2 uur en kost € 4,50 per leerling.
Nadere
informatie vindt u via deze link.
|
Nieuwe website Wereldwiskunde Boeken
Op 6 september 2015 komt de geheel vernieuwde website van
Wereldwiskunde Boeken in de lucht. Dit is vooral te danken aan
de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren die het veilingprogramma
'PHP Pro Bid' heeft aangeschaft en helemaal voor ons heeft ingericht!
De nieuwe site is te vinden op
www.wereldwiskundefonds.nl.
Er is heel veel veranderd dus neem snel een kijkje.
Op de site staan nu nog boeken die voor een vaste prijs worden
aangeboden. Voor het kopen van boeken dient men zich eerst aan te
melden. Hopelijk werkt de site voldoende intuïtief maar voor vragen
en opmerkingen staan we altijd open.
Nog aantrekkelijker
Op 1 oktober 2015 zal het aanbod voor de oktoberveiling worden
gepubliceerd. De mogelijkheden voor bieden zijn op de nieuwe website
sterk verbeterd. Hierdoor wordt het nog aantrekkelijker om eens mee
te bieden.
Jos Remijn, wereldwiskundeboeken@nvvw.nl
Veilingmeester WwF
|
Informatiebijeenkomst vernieuwde wiskundeprogrammas havo/vwo |
Wiskunde C vwo: samen of in aparte groep? (herhaalde oproep)
Dit schooljaar zijn in havo 4 en vwo 4 de vernieuwde wiskundeprogramma's
A, B, C en D gestart. De leerstof van wiskunde C is stevig veranderd en er
zijn twee nieuwe domeinen, te weten 'Vorm en ruimte' en 'Logisch redeneren'. De
algebraïsche vaardigheden zijn veel minder zwaar in vergelijking met het
huidige wiskunde A programma, terwijl in het nieuwe wiskunde A programma juist
weer meer algebraïsche vaardigheden worden geïntroduceerd.
Deze vernieuwingen maken de vraag urgent of combinatiegroepen van wiskunde A
en wiskunde C mogelijk blijven. Nogal wat scholen lijken dit jaar op het
vwo te starten met een combinatiegroep A/C. Op de pilotscholen zijn er diverse
modellen voor de groepsindeling voor vwo 5 en vwo 6 opgezet.
In de havo-vwo werkgroep van de Nederlandse Vereniging voor Wiskundeleraren
(NVvW) hebben we gesproken over de haalbaarheid van een aantal modellen. We
zijn nieuwsgierig naar de modellen voor groepsindeling die op de scholen al
zijn bedacht en wellicht de komende jaren worden ingevoerd. Daarom roepen we
lezers van de WiskundE-brief op om aan te geven welke ideeën of modellen op
hun school worden toegepast.
Hoe voert u wiskunde C in?
Stuur alstublieft uw reacties naar botke@erasmiaans.nl. U kunt in uw mail
bijvoorbeeld de volgende vragen beantwoorden:
- In welke jaarlagen is of komt er bij u een aparte groep wiskunde C?
- Om hoeveel lesuren van hoeveel minuten gaat het? En is dat gedurende
het gehele schooljaar?
- Komen of zijn er op uw school combinatiegroepen? Welke?
- Worden er wellicht andere begeleidingsmodellen voor uw wiskunde C
leerlingen ingezet?
- Hoe zit het op uw school met de facilitering van de docenten wiskunde
C? Is die bijvoorbeeld gerelateerd aan aantal leerlingen?
De havo-vwo werkgroep zal de reacties verwerken en er later in de
WiskundE-brief over rapporteren.
Marjan Botke
|
Vacatures in het onderwijsHet plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs. Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Voorburg
Wij zoeken voor maximaal 0,8 fte een ervaren docent wiskunde bovenbouw op
Gymnasium Novum.
Het betreft een vervanging tot eind juli 2016 maar er is uitzicht op een
vaste aanstelling.
Uw werkdagen zijn dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag.
Uw inschaling is bespreekbaar. Stuur uw sollicitatiebrief naar
waarnemend rector mw. Den Elsen ( eln@gymnasiumnovum.nl).
|
Advertenties
APS Cursus 'Zwakke rekenaars vooruithelpen'
Voor de zwakke rekenaars liggen goede prestaties niet altijd binnen
handbereik. Aan het eind van deze bijeenkomsten heeft een
reken/wiskundedocent een keuze gemaakt hoe en met welk materiaal
hij/zij zwakke rekenaars in zijn/haar groep gaat begeleiden.
www.aps.nl/rekenen2
|
APS Examentraining rekenen vo/mbo
Wat komt er allemaal kijken om de leerlingen optimaal, effectief
en efficiënt voor te bereiden op de rekentoets? Op deze middag gaat
u aan de slag met: drieslagmodel, wet- en regelgeving rondom de
rekentoets, praktische tips, hoe moet je afronden, voorbeeld
rekentoetsen, gebruik van de rekenmachine, veel voorkomende fouten
bij de rekentoets.
www.aps.nl/aps/agenda/examentraining-rekenen-vombo-8okt2015
|
APS training 'Differentiëren in de rekenles'
In deze training gaan we concreet aan de slag met het differentiëren
in de rekenles. Daarbij wordt er eerst een inhoudelijk kader geschetst
van de verschillende vormen van effectieve instructie. In dat kader
komen ook verschillende vormen van differentiatie (convergent/divergent)
aan bod.
www.aps.nl/rekenen3
|
Gratis Moderne Wiskunde starttraining digitaal lesmateriaal
Noordhoff Uitgevers biedt
gratis
starttrainingen voor docenten die voor het eerst met digitaal
lesmateriaal gaan werken of die overstappen naar een nieuwe editie
met een nieuwe digitale leeromgeving.
Trainingsdata: 6 oktober 2015 in Assen, 13 oktober 2015 in Houten
en 20 oktober 2015 in Eindhoven.
Vragen? Mail Rob Houtenbos, Uitgever Moderne Wiskunde, r.houtenbos@noordhoff.nl.
|
Symposium T3 Nederland, 7 oktober 2015
T3 Nederland organiseert voor de derde maal het T3 symposium
met als thema "Onderzoekend leren, laat de leerlingen denken
en onderzoeken". Met onder andere een lezing van Jos Tolboom,
leerplanontwikkelaar wiskunde en informatica bij SLO, getiteld
"Onderzoekend leren in STEM-onderwijs; waarom, wat en hoe?"
en met veel interessante workshops.
Er zijn 13 interessante workshops waaruit u kunt kiezen. Op de
website www.t3nederland.nl vindt u het programma, een
beschrijving van alle workshops en een link naar het
aanmeldingsformulier.
Meer info? Mail: info@deprojectwinkel.nl
|
|
|