nummer 710, 30 augustus 2015Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4300 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Advertenties | | |
Centrale examens wiskunde
Tijdens de zomervakantie zijn door het Cito wat gegevens
gepubliceerd over de Centrale Examens, zoals gemiddelde scores
en percentages onvoldoende. Deze gegevens krijgen wat meer
betekenis wanneer we ze vergelijken met die van voorgaande jaren.
Percentage goed
Als je let op de procentuele scores, dan zijn alle wiskunde-examens
goed gemaakt. De p-waarden lagen tussen 60 (havo wiskunde A) en 68
(vwo wiskunde A). Het beeld is vergelijkbaar met dat van twee jaar
terug maar wijkt duidelijk af van dat van 4-5 jaar geleden:
vak |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
vmbo KB |
58 |
51 |
56 |
55 |
57 |
61 |
vmbo GT |
62 |
57 |
59 |
63 |
61 |
66 |
havo wA |
64 |
64 |
59 |
65 |
61 |
60 |
havo wB |
49 |
57 |
56 |
64 |
56 |
64 |
vwo wC |
60 |
61 |
58 |
60 |
57 |
63 |
vwo wA |
61 |
61 |
64 |
63 |
61 |
68 |
vwo wB |
59 |
59 |
59 |
67 |
62 |
64 |
mediaan |
60 |
59 |
59 |
63 |
61 |
64 |
Cijfers
De cijfers worden niet alleen bepaald door de het percentage
behaalde punten maar ook door de roemruchte N-termen. Bij de cijfers
is nog duidelijker een stijgende trend te signaleren.
vak |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
vmbo KB |
5,9 |
5,9 |
6,1 |
6,1 |
6,0 |
6,5 |
vmbo GT |
6,0 |
6,0 |
6,3 |
6,2 |
6,4 |
6,9 |
havo wA |
6,3 |
6,3 |
6,4 |
6,4 |
6,6 |
6,4 |
havo wB |
5,9 |
6,1 |
6,3 |
6,6 |
6,4 |
7,0 |
vwo wC |
6,2 |
6,2 |
6,3 |
6,4 |
6,6 |
6,4 |
vwo wA |
6,2 |
6,3 |
6,4 |
6,9 |
6,6 |
6,9 |
vwo wB |
6,4 |
6,4 |
6,8 |
6,9 |
6,6 |
7,2 |
mediaan |
6,2 |
6,2 |
6,3 |
6,4 |
6,6 |
6,9 |
De wiskunde-cijfers op het laatste CE liggen, vergeleken met het
begin van het decennium (en de decennia daarvoor), spectaculair
hoog.
Onvoldoendes
Misschien zijn de percentages onvoldoendes nog sprekender. Lange
tijd lagen deze op het CE zo rond de 25-30%. De afgelopen zes
jaren geven het volgende beeld:
vak |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
vmbo KB |
36 |
40 |
33 |
33 |
34 |
25 |
vmbo GT |
34 |
33 |
27 |
27 |
26 |
17 |
havo wA |
27 |
26 |
25 |
23 |
19 |
25 |
havo wB |
38 |
31 |
28 |
19 |
25 |
14 |
vwo wC |
26 |
27 |
25 |
23 |
15 |
23 |
vwo wA |
25 |
25 |
23 |
15 |
16 |
11 |
vwo wB |
30 |
30 |
27 |
17 |
22 |
11 |
mediaan |
30 |
30 |
27 |
21 |
22 |
17 |
Vooral de ontwikkeling bij wiskunde B is opvallend (zie ook WiskundE-brief 709).
Dat de 'aanscherping' van de slaag/zakregeling hierbij een rol speelt,
lijkt buiten kijf te staan. Maar hoe de vork precies in de
steel zit, is vooralsnog onduidelijk.
gk
|
Wettelijke basis rekentoets wankel
De afgelopen twee schooljaren was er wat betreft de rekentoets
sprake van overgangsrecht. De rekentoets moest worden gemaakt maar
het behaalde resultaat telde niet mee. Dat betekent in principe
dat vanaf 1 augustus 2015 het eindexamenbesluit geldig is waarin
de rekentoets is opgenomen in de kernvakkenregeling en waarbij
slechts één herkansing mogelijk is.
In de praktijk gaan alle betrokkenen uit van de regeling zoals ook
genoemd in WiskundE-brief 709; een regeling waarbij een 5 genoeg is en waarbij
er drie herkansingen worden geboden. Deze regeling is verwerkt in
een concept wijzigingsbesluit waarover begin 2015 een internetconsultatie
is gehouden (zie WiskundE-brief 694). Dit concept is naar de Raad van State gestuurd,
die begin augustus hierover advies heeft uitgebracht. De inhoud van dit
advies is nog niet bekend.
Tot op dit moment is de wijzigingsregeling voor de periode 2015-2017
niet gepubliceerd. Naar verwachting zal dit in de eerste helft van dit schooljaar gebeuren. Het lijkt mij dat om die reden het eindexamenbesluit
nog van kracht is. Op zijn zachts gezegd is dat een zeer merkwaardige
situatie.
gk
Bronnen:
Wijzigingsbesluit Eindexamenbesluit VO, ... 23-04-2012.
Eindexamenbesluit VO.
Wijzigingsbesluit i.v.m. rekentoets vo mbo (concept).
Vastgestelde adviezen Raad van State week 32.
|
De grafische rekenmachine op het examen
Er is zo hier en daar nog wat onduidelijkheid over de
voorwaarden voor het gebruik van de grafische rekenmachine
op het Centraal Eindexamen in de komende jaren. Daarom volgt
hieronder wat meer duidelijkheid op dat gebied.
In tabelvorm ziet u hieronder een korte samenvatting van wat
er op dit moment bekend is:
Op het havo
examenjaar: |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
klas 4 van 1-10-... |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
reset verplicht? |
ja |
ja |
- |
- |
examenstand verplicht? |
nee |
nee |
ja |
ja |
Op het vwo
examenjaar: |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Klas 4 van 1-10-... |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
reset verplicht? |
ja |
ja |
ja |
- |
examenstand verplicht? |
nee |
nee |
nee |
ja |
Voor de volledigheid: Als een grafische rekenmachine in de
examenstand staat, is er uiteraard geen reset nodig.
Een enkel model kent nu reeds een examenstand. Uiterlijk
in het voorjaar van 2016 zullen alle fabrikanten
van de toegelaten merken machines bieden met een examenstand.
gk
Bronnen:
Regeling toegestane hulpmiddelen voor de centrale examens VO 2016.
Mededeling vooruitblik hulpmiddelen CE 2017 en 2018.
|
Informatiebijeenkomst vernieuwde wiskundeprogrammas havo/vwo
Op woensdag 16 september 2015 organiseert SLO in Utrecht
een informatiebijeenkomst over de vernieuwde wiskundeprogrammas
die in 2015 in klas 4 van havo en vwo van start gaan. Dit is een
laatste mogelijkheid voor u om het schooljaar up-to-date te
starten.
Het doel van de bijeenkomst is, docenten informeren over de
verschillen tussen de programmas van 2007 en 2015. Wat zijn
de verschillen met de huidige programmas? Hoe zien de vernieuwde
examens eruit? Wat zijn de ervaringen van scholen die aan de
pilotexamens hebben meegedaan? Docenten van de pilotscholen
en SLO-medewerkers leiden de werkgroepen.
Materiaal
De deelnemers krijgen een tas met materiaal mee met daarin onder
andere de syllabi van alle wiskundevakken en de SLO-publicaties
"Onderwijzen en toetsen van wiskundige denkactiviteiten" en
"Veranderd wiskundeonderwijs". Deze laatste publicatie licht toe
wat de nieuwe examenprogrammas inhouden. In die publicatie is
speciale aandacht besteed aan de nieuwe onderwerpen en wordt
aangegeven welke oude onderdelen wél en niet meer in de nieuwe
programmas zitten.
Programma
tijd |
onderdeel |
15:00 uur |
Ontvangst, koffie en thee. |
15:15 uur |
Kort overzicht van het programma van deze middag. |
15:30 uur |
Ronde 1: keuze uit twee werkgroepen
Werkgroep 1: Vwo wiskunde C
Werkgroep 2: Havo wiskunde B |
16:15 uur |
Ronde 2: keuze uit twee werkgroepen
Werkgroep 3: Vwo wiskunde B
Werkgroep 4: Havo wiskunde A |
17:00 uur |
Ronde 3: keuze uit twee werkgroepen
Werkgroep 5: Vwo wiskunde A
Werkgroep 6: Wiskundige denkactiviteiten |
17:45 uur |
Eenvoudige maaltijd |
De werkgroepkeuze wordt ter plaatse geregeld.
Organisatie en deelname
De informatiebijeenkomst wordt door SLO georganiseerd en zal in
Utrecht plaatsvinden. Deelneming is gratis maar er worden echter
maar maximaal 50 deelnemers toegelaten.
Het projectteam bestaat uit Hielke Peereboom, Jos Tolboom,
Peter Vaandrager, Piet Versnel en Peter van Wijk.
Klik
voor 13 september 2015 op deze link om u op te geven. Materiaal
van vorige bijeenkomsten
kunt
u via deze link bekijken.
|
Voorbeeld examenopgaven wiskunde A havo statistiek
Op hetcvte.nl
zijn de voorbeeld examenopgaven gepubliceerd die specifiek zijn
voor het nieuwe domein statistiek voor de havo-examens wiskunde
A van 2017.
Deze opgaven horen bij de nieuwe syllabus die te vinden is op
Examenblad.
Jacqueline Wooning
College voor Toetsen en Examens
|
Nationale Wiskunde Dagen
Als wiskundeleraar moet je van tijd tot tijd nieuwe ideeën
op kunnen doen en creatief en actief met je vak bezig zijn.
Dat kan door te luisteren naar een goed verhaal, door actief
mee te doen in werkgroepen en door met collega's van gedachten
te wisselen.
De NWD biedt die gelegenheid en is bedoeld voor alle wiskundeleraren
die les geven aan leerlingen van 12 tot 18 jaar van ieder schooltype.
De 22 e Nationale Wiskunde Dagen zullen plaatsvinden op
vrijdag 5 en zaterdag 6 februari 2016.
Dit jaar loting
De inschrijving is aangepast om te voorkomen dat iedereen zich
tegelijk aanmeldt en daarmee de website overbelast wordt. De
toelating wordt dit jaar bepaald door middel van loting, dus
de volgorde van inschrijving speelt geen rol.
Je kunt je aanmelden van donderdagochtend 24 september tot
maandagmiddag 28 september 2015. Volg
voor meer informatie deze link.
Joke Daemen
|
Webklas Wiskunde over het ABC-vermoeden
|  | | prof. dr. Lenny Taelman | | |
Van 2 november tot en met 4 december 2015 organiseert de Universiteit
van Amsterdam een online cursus voor leerlingen in 5 en 6 vwo. Leerlingen
zullen onder begeleiding van prof. dr. Lenny Taelman het ABC-vermoeden
bestuderen, één van de belangrijkste onopgeloste vraagstukken uit de
getaltheorie.
Als we van twee gehele getallen A en B de delers kennen, weten we dan
ook maar iets over de delers van A + B? Het ABC-vermoeden formuleert
een precies antwoord op deze vraag. Echter, het vermoeden is bij lange
na nog niet bewezen.
In de webklas gaan we kijken waar dit vermoeden vandaan komt. Op weg
hiernaartoe komen we onverwachte verbanden tegen tussen gehele getallen,
meetkunde en polynomen. Al doende komen leerlingen er wellicht achter of
een studie wiskunde wat voor hen is.
Gehele klas?
Voor wiskundedocenten bestaat de mogelijkheid om met de hele klas deel te
nemen. Deelname is voor iedereen gratis.
Volg
deze link voor meer informatie en voor de inschrijvingsmogelijkheden.
mw. drs. Pascale Nukoop
Universiteit van Amsterdam
Faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
|
Nederlands succes op Internationale Wiskunde Olympiade
Op de Internationale Wiskunde Olympiade in Thailand, die van
8 tot 16 juli 2015 in Chiang Mai plaats vond, heeft het
Nederlandse team maar liefst drie bronzen medailles behaald
door twee van de zes aangeboden, pittige wiskundeopgaven op
te lossen.
Deze medailles werden behaald door Bob Zwetsloot (6 vwo,
Teylingen College Noordwijkerhout), Eva van Ammers (6 vwo,
Spinoza Lyceum Amsterdam) en Yuhui Cheng (5 vwo, Wolfert van
Borselen Tweetalig Rotterdam).
Tim Brouwer (6 vwo, Da Vinci College Leiden) loste één van
de zes opgaven op en behaalde daarmee toch nog een mooie eervolle
vermelding.
|
Onderzoek naar differentiatie met digitale leermiddelen
In WiskundE-brief 708 plaatsten wij een oproep van Alex Oonincx om uw medewerking
te verlenen aan zijn onderzoek. In dit onderzoek probeerde Alex
de vraag "In hoeverre bieden de huidige digitale leermiddelen voor
wiskunde voldoende mogelijkheden voor tempodifferentiatie tussen
havo-leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs"
te beantwoorden.
Het onderzoek van Alex Oonincx is ondertussen helemaal afgerond. Het
uitgebreide, interessante rapport van Alex is vanaf heden te vinden op
www.ICTinhetVO.nl
|
Vragen naar de bekende weg
Tot 1 mei 2015 kon iedereen die dat wilde, vragen indienen
voor de Nationale Wetenschapsagenda. Doel was "dat wetenschappers,
het bedrijfsleven en de maatschappij zich samen gericht inzetten om
relevante en uitdagende wetenschappelijke vraagstukken op te lossen".
Bij de ingediende vragen zaten ook problemen van wiskundige aard
maar niet zelden ging het daarbij om bekende en reeds opgeloste
wiskundeproblemen. Klaas Pieter Hart van de TU Delft verzamelde
deze wiskundige problemen
en behandelt op tumblr een aantal van deze dus al lang opgeloste
problemen.
|
X+Y, een wiskundige filmtip
Vanaf 27 augustus 2015 is "X+Y" in Nederland in de bioscopen te
zien. "X+Y" is een bijzondere film over een wiskundig onderwerp.
De film "X+Y" is een hartverwarmende film over de licht autistische
tiener Nathan, die met zijn talent voor cijfers een plek weet te veroveren
in de Britse ploeg voor de Internationale Wiskunde Olympiade.
Klik
hier voor de trailer van en meer informatie over deze film.
|
Oproep: beperkingen keuze vakkenpakket
Op onze school wordt op dit moment nagedacht over beperkingen
die je in de keuze van een vakkenpakket zou kunnen aanbrengen.
Op onze school is op dit moment alles toegestaan zolang je maar
bevorderd bent.
We denken op dit moment aan beperkingen op basis van de tekorten
in de kernvakken of op basis van gemiddelden. Maar misschien komen
we op veel betere ideeën als we weten hoe andere scholen deze zaak
aanpakken.
Zijn er bij u op school beperkingen in de keuze van een vakkenpakket?
En hoe pakt uw school dit aan? Mail uw antwoorden op deze vragen
naar biesheuvel@zonnet.nl en ik ben u erg dankbaar.
Simon Biesheuvel
|
VerschenenIn deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs. Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Galoistheorie
Auteur: |
Frans Keune |
Uitgeverij: | Epsilon |
ISBN: | 978-90-5041-150-9 |
Bladzijden: | 184 |
Prijs: | € 24,00 |
De Babyloniërs kenden al een recept voor het oplossen van een
kwadratische vergelijking. In de zestiende eeuw heeft Tartaglia
een recept gevonden voor vergelijkingen van graad 3. Ferrari,
een leerling van Cardano, kon zelfs vergelijkingen van graad 4
oplossen. Drie eeuwen later toonde Abel (18021829) aan dat
zoiets bij vergelijkingen van graad 5 en hoger niet mogelijk
is.
|
Een heuse doorbraak in het oplossen van vergelijkingen kwam van
een ander wonderkind uit die tijd: Evariste Galois (18111832).
Het werk van Galois markeert het begin van de moderne algebra.
Met de begrippen groep, ring en lichaam, standaardbegrippen in
iedere wiskundeopleiding, komt men tot een diep inzicht in de
oplosbaarheid van vergelijkingen. Deze theorie staat algemeen
bekend als Galoistheorie en aan wiskundestudenten wordt het
wereldwijd onderwezen.
Dit boek is voortgekomen uit colleges aan de Radboud Universiteit.
|
Wiskunde in je vingers
Auteurs: |
Joost Hulshof en Ronald Meester |
Uitgeverij: | VU Uitgeverij |
ISBN: | 978-90-8659-715-4 |
Bladzijden: | 184 |
Prijs: | € 29,95 |
Dit boek is voor iedereen die wat met wiskunde te maken heeft, of
wil hebben. Bijvoorbeeld voor docenten wiskunde in het HAVO en VWO,
voor hun leerlingen in de bovenbouw maar ook voor liefhebbers die al
jaren zoeken naar een toegankelijk, onderhoudend en inspirerend verhaal
over wiskunde.
|
De auteurs laten zich graag leiden door hun gezonde verstand en
proberen de vragen die op natuurlijke wijze opkomen met minimale
middelen te beantwoorden. Dit levert een ongewoon leesbaar boek
over wiskunde op. Wat de lezer nodig heeft is niet meer dan
nieuwsgierigheid, gevoel voor humor, een pen en blanco papier en,
op enige afstand, de hulpmiddelen van deze tijd.
|
Advertenties
Symposium T3 Nederland, 7 oktober 2015
T3 Nederland organiseert voor de derde maal het T3 symposium
met als thema "Onderzoekend leren, laat de leerlingen denken
en onderzoeken". Met onder andere een lezing van Jos Tolboom,
leerplanontwikkelaar wiskunde en informatica bij SLO, getiteld
"Onderzoekend leren in STEM-onderwijs; waarom, wat en hoe?"
en met veel interessante workshops.
Er zijn 13 interessante workshops waaruit u kunt kiezen. Op de
website www.t3nederland.nl vindt u het programma, een
beschrijving van alle workshops en een link naar het
aanmeldingsformulier.
Meer info? Mail: info@deprojectwinkel.nl
|
Gratis Getal & Ruimte starttraining digitaal lesmateriaal
Noordhoff Uitgevers geeft gratis
starttrainingen
aan docenten die voor het eerst met digitaal lesmateriaal gaan werken
of die overstappen naar een nieuwe editie met een nieuwe digitale
leeromgeving.
Trainingsdata: 1 oktober in Eindhoven, 8 oktober in Assen en 27 oktober in Houten.
Vragen? Mail Nathalie de Weerd, Projectleider Getal & Ruimte,
n.deweerd@noordhoff.nl.
|
Rekenwise
Rekenwise, hét rekenprogramma waarbij u als docent de regie
in handen houdt.
www.rekenwise.nl.
|
Cursus wiskundige denkactiviteiten
De cursus wiskundige denkactiviteiten, ontwikkeld door het
Freudenthal instituut, zal vanaf 17 september 2015 in het
noorden van het land gegeven worden door Dédé de Haan (FI).
De bijeenkomsten zullen plaatsvinden op de Rijksuniversiteit
Groningen in samenwerking met de NHL en Cito. Er is nog plek.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
Extra voorstellingen Jan en Daan
Jan Beuving en Daan van Eijk, bekend van de Nationale Wiskundedagen,
brengen met 'Reken maar nergens op' de exacte wetenschap naar het
theater. Een cabaretprogramma met liedjes als 'Pythagoras' en het
'Sinus/Cosinus-duet'. Zodat de bètas hun hart kunnen ophalen. En de
alfas hun cijfers.
Kijk voor de speellijst op www.janendaan.nl/speellijst.html.
|
|
|