nummer 707, 14 juni 2015

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 4300 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het emaila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Waarom die grote verschillen in examengemiddelden?

In het admini­stratie­program­ma Magis­ter, dat door veel scholen ge­bruikt wordt, kun je vanuit de gemid­delden van alle Magis­terscho­len een aardig idee van het lande­lijke gemid­delde bij de ver­schil­lende vakken van het cen­traal examen krijgen.
Dit zijn de gemid­delden die ik heb opge­vraagd:
HAVO
vak N gemid­deld vak N gemid­deld vak N gemid­deld vak N gemid­deld
AK 1,0 6,19 BI 0,7 6,04 DU 1,0 5,90 FA 0,0 6,29
EC 1,8 6,16 EN 0,5 6,80 GS 1,1 6,34 MO 0,5 6,15
MW 1,3 6,08 NA 1,2 6,34 NE 1,1 5,94 SK 1,8 6,37
WA 1,0 6,41 WB 1,2 6,95
VWO
vak N gemid­deld vak N gemid­deld vak N gemid­deld vak N gemid­deld
AK 0,6 6,25 BI 1,1 6,30 DU 0,5 6,22 FA 0,5 6,25
EC 0,8 6,28 EN 0,5 6,89 GS 1,0 6,51 LA 1,6 6,75
MO 0,2 6,27 NA 0,9 6,43 NE 1,0 5,95 SK 1,7 6,84
WA 0,8 6,88 WB 1,4 7,00 WC 0,7 6,34
De grote ver­schil­len vallen mij op. Op het havo hebben de vakken Neder­lands en Duits gemid­deld een 5,9 naast Engels met een 6,8 en wiskun­de B met een 7,0. Op het vwo heeft Neder­lands een gemid­delde van 6,0 naast wiskun­de B met een 7,0. Aangeno­men dat de bench­mark van Magis­ter repre­senta­tief is voor de lande­lijke resulta­ten, maakt dit bij mij een aantal vragen los.
De N-termen zouden de ver­schil­len in moei­lijk­heids­graad van de examens, en dus de ver­schil­len in de lande­lijke gemid­delden, moeten dempen. Blijk­baar lukt dat niet. Waarom zijn de gemid­delden niet alle­maal onge­veer gelijk? Hoe en door wie worden de N-termen eigen­lijk bepaald?* Waarom zijn er van die grote ver­schil­len tussen de vakge­middel­den?
Wiskun­de of uitge­breid rekenen?
Ik heb persoon­lijk het idee dat de examens voor wiskun­de steeds eenvou­diger worden. Waarom wordt dit niet gecorri­geerd met een lagere N-term? En niet alleen de examens worden steeds eenvou­diger; ook aan het program­ma wordt naar mijn mening in negatie­ve zin gesleu­teld. Het lijkt erop dat wiskun­de A op het havo in het nieuwe wiskun­depro­gramma steeds meer een soort uitge­breid rekenen aan het worden is. Wie verzint dit toch?
Waarom worden de algebra­ische vaardig­heden niet uitge­breider getest bij wiskun­de B. Waarom hebben wij als docen­ten geen grotere invloed op het program­ma. Van mij mag bij wiskun­de B de grafi­sche rekenma­chine hele­maal worden afge­schaft. Dat ding heeft in dat vak totaal geen meer­waarde.
Ernst Jan Beerla­ge
Erasmus College, Zoeter­meer
*Noot van de redac­tie
De procedu­re bij de bepa­ling van de N-termen is geen geheim. Deze procedu­re is echter wel bijzon­der ondoor­zichtig. In het hier op te vragen docu­ment wordt die procedu­re uitge­breid uit de doeken gedaan .

 

Of nauwkeuriger?

U kent die vragen op het schrif­telijk eindexa­men wel. Vragen waarbij geen instruc­tie voor de nauwkeu­righeid wordt gegeven en waar in het correc­tievoor­schrift de vermel­ding "(of nauwkeu­riger)" bij staat. Die vermel­ding bezorgt mij ieder jaar weer een pittige discus­sie met mijn tweede correc­tor.
Dit jaar had ik een pro­bleem met onder andere opgave 3 van het examen havo wiskun­de A eerste tijdvak. Het correc­tievoor­schrift schrijft voor: "Het ant­woord 16 (%) (of nauwkeu­riger)". Op twee decima­len afge­rond is het ant­woord 16,06 (%).
Onver­bidde­lijk
Eén van mijn leerlin­gen noteer­de het ant­woord 16,05%. Dat ant­woord bevat welis­waar een foutie­ve afron­ding op de tweede deci­maal maar is ontegen­zegge­lijk een stuk nauwkeu­riger dan het ant­woord van het correc­tievoor­schrift. Mijns inziens voldoet dit ant­woord dus aan het correc­tievoor­schrift en mag het laatste punt ondanks het minieme afron­dings­foutje worden toege­kend.
Helaas was mijn tweede correc­tor onver­bidde­lijk en moest dat laatste puntje er af. Heeft hij gelijk? Ja natuur­lijk! Het betreft hier immers een reken­fout. De eerste vakspe­cifieke regel van het correc­tievoor­schrift is daar duide­lijk over. Maar heb ik gelijk? Ja, want het door de leer­ling gegeven ant­woord is daadwer­kelijk nauwkeu­riger. En mis­schien hebben leerlin­gen die het goed te rekenen ant­woord 16 (%) gaven, op een klad­blaadje wel dezelf­de afron­dings­fout gemaakt. De onfor­tuinlij­ke leer­ling wordt bij aftrek van het punt mis­schien wel slacht­offer van het feit dat hij of zij de zaak nauwkeu­riger heeft aange­pakt.
Weet u het?
Natuur­lijk ben ik er met mijn uiterst sympa­thieke tweede correc­tor uitein­delijk prima uitgeko­men. Op andere punten was hij name­lijk juist weer wat toe­schiete­lijker dan ik en zo bleef de zaak mooi in even­wicht. U weet hoe dat gaat.
Maar volgend jaar krijg ik onge­twij­feld weer dezelf­de discus­sie. Tenzij het correc­tievoor­schrift op dit punt einde­lijk eens waat eendui­diger wordt. Of tenzij u mij of mijn onge­twij­feld meele­zende tweede correc­tor met aanvul­lende argumen­ten kunt overtui­gen van het gelijk van de ander.
Ton Groene­veld

 

Docentendag Leeuwarden 19 juni 2015

Vo-ho Netwerk Noord organi­seert ver­schil­lende nascho­lingsac­tivitei­ten voor wiskun­de docen­ten, zoals drie werk­groepen als onder­deel van de docen­tendag van 19 juni 2015 bij hoge­school VHL. Onder­werpen zijn toepas­bare wiskun­de (voor de DOT wiskun­de), Bayesi­aanse statis­tiek en powera­nalyse, vast­stellen steek­proefom­vang.
Ook presen­teert de be­drijfs­DOT zich als een samen­wer­kings­verband waarin samen met profes­sionals uit het werk­veld, gastcol­leges voor wiskun­de worden ontwik­keld.
Deze brede nascho­lings­dag is gratis toegan­kelijk. Het program­ma en de moge­lijk­heid tot aanmel­ding vindt u hier. U bent zeer welkom; vanaf 11:45 uur starten de speci­fieke wiskun­dige onderde­len van het program­ma.
Jelle Nauta
Coördi­nator Aanslui­tings­netwerk vo-ho Fryslân

 

Vakportalen: ingang tot actuele, relevante vakkennis

Voor ver­schil­lende vakken of werkge­bieden heeft SLO over­zichte­lijke web­sites, zoge­naamde 'porta­len', inge­richt waarop eenvou­dig aller­lei actuele, relevan­te en interes­sante, inhoude­lijke informa­tie te vinden is voor ieder­een die in het primair en voortge­zet onder­wijs werk­zaam is.
Het is de bedoe­ling dat er binnen­kort meer porta­len komen. Er zijn op dit moment vakpor­talen voor rekenen & wiskun­de, moderne vreemde talen, natuur & tech­niek, kunst & cultuur, Neder­lands, klassie­ke talen en beroeps­gerich­te vakken.

 

Spinozapremie voor statisticus Aad van der Vaart

 
Zoals in diverse media reeds is gemeld, zijn de vier winaars van de Spinoza-premies 2015 bekend gemaakt. Een daarvan is de Leidse hoogle­raar Stochas­tiek Aad van der Vaart.
Van der Vaart houdt zich met name bezig met het ontwik­kelen van nieuwe statis­tische metho­den die het onder­zoeken van 'Big Data' moge­lijk maken. Hij levert daarmee een zeer belang­rijke bijdra­ge aan toepas­singsge­richte vakge­bieden die gebruik maken van toege­paste, maar zeer com­plexe statis­tiek. Denk daarbij aan medi­sche beeld­vorming (PET en MEG-scans), statis­tische geneti­ca of histori­sche demogra­fie.
Ga naar kennis­link of de website van de NWO voor meer achter­grondin­forma­tie.

 

Drs. P. (Heinz Polzer) overleden

Vlieger
Een ruit die tot een vlieger zei:
"Ik ben een vlieger net als jij",
bracht hem daarmee in zielen­strijd
inzake zijn identi­teit.
De arme vlieger dacht en dacht,
maar kreeg de stel­ling niet ont­kracht,
waarop hij riep vol kwade zin:
"Ik gooi die vent zijn ruiten in."
Helaas een ruit is louter lijn,
heeft venster­bank noch raamko­zijn.
Zodat er bij gebrek aan glas
geen repre­saille moog'lijk was.
De vlieger bracht nog hoopvol uit:
"Ben ik mis­schien dan ook een ruit?"
Maar nee, helaas, alweer een strop,
ook deze vlieger ging niet op.
Giste­ren is econoom, zanger en tekst­dichter Drs. P. (Heinz Polzer) overle­den. Drs. P. bereik­te de gezegen­de leef­tijd van 95 jaar. Hij schreef samen met Marjo­lein Kool in 2009 de dicht­bundel "Wis- en natuur­lyriek (met che­misch supple­ment)" waaruit wij ter nage­dachte­nis dit gedicht citeer­den.

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Eerstegraads vacature te Amsterdam

Met het vizier gericht op de toe­komst van de Amster­damse leer­ling heeft het Nico­laas de afgelo­pen jaren een prach­tig nieuw gebouw betrok­ken en tweeta­lig onder­wijs geïntro­duceerd. Binnen deze dyna­miek zoekt onze wiskun­desec­tie een enthou­siaste, ervaren eerste­grader (ca. 0,8 fte) met oog voor de indivi­duele leer­ling en een natuur­lijke drang tot samen­werken.
Interes­sante vacatu­re? Lees meer op www.nico­laas.nl.
 

 

Eerstegraads vacature te Buitenpost

Wij zoeken met ingang van 1 oktober 2015, of zoveel eerder als moge­lijk, een eerste­graads docent wiskun­de voor ons vwo-team.
Locatie: Buiten­post
Werk­tijdfac­tor: 14 lessen (0.56 fte, regulie­re uren)
Meer informa­tie vindt u via deze link. Belang­stellen­den worden ver­zocht om uiter­lijk 22 juni 2015 een sollici­tatie­brief en cv te mailen naar perso­neelsza­ken@lauwers­college.nl.
 

 

Eerstegraads vacature te Deurne

Met ingang van school­jaar 2015-2016 hebben wij een vacatu­re ter grootte van 0,7 à 0,8 fte voor een eerste­graads docent wiskun­de op het Willi­brord Gymnasi­um in Deurne. Het betreft een tijde­lijke aanstel­ling met uit­zicht op vast. Wij zoeken een enthou­siaste docent voor zowel onder- als boven­bouw­klassen die goed kan samen­werken en het bijzon­dere karak­ter van de school onder­steunt.
Ook op een deel van de vacatu­re kan gesolli­citeerd worden. Voor vragen of reac­ties kunt u contact opnemen met Yvonne Lommen, rector van de school. Telefo­nisch: 0493 314802 of per mail: y.lommen@willi­brord­gymnasi­um.nl. U kunt schrif­telijk sollici­teren tot en met 17 juni 2015.

 

Tweedegraads vacature te Utrecht

Het St. Gregori­us Utrecht is een school in de binnen­stad van Utrecht. Wij zoeken voor onze school een stevige vmbo docent (0,6 fte) met natuur­lijk gezag. Bij voor­keur iemand die in ieder jaar­boek genoemd wordt als de docent die leerlin­gen zien zitten en met wie zij met succes slagen.
Meer informa­tie vindt u op gregori­us.nl/vacatu­res-en-stage/

 

Vacature lerarenopleider wiskunde (0,8 fte) Hogeschool Utrecht

Ben jij de leraren­oplei­der die aanko­mende wiskun­dedocen­ten onder­steunt bij de verdie­ping van wiskun­dig inzicht, de ontwik­keling van pedago­gisch didacti­sche kwali­teiten, het prak­tijkle­ren, onder­zoek doen en hun studie­loop­baan? Ben jij de leraren­oplei­der die studen­ten inspi­reert om te leren?
Voor meer informa­tie, zie: www.werken­bijhu.nl.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Getal & Ruimte biedt nu ook de GR-practica voor HP Prime aan

Naast de GR-modules voor de TI-84C en de Casio FX-CG20 bieden we voor de 11e editie van Getal & Ruimte Tweede Fase ook de practi­ca aan voor de HP Prime. Deze zijn beschik­baar in het Docen­tenpak­ket online én in de leerlin­gen-ict van Getal & Ruimte 11e editie Tweede Fase.
Als u nu werkt met de 10e editie van Getal & Ruimte Tweede Fase, dan kunt u hier nu al gebruik van maken.

 

HP Prime goedgekeurd voor examengebruik

Een nieuwe grafi­sche rekenma­chine met:
  • Een rela­tief nieuwe proces­sor, dus heel veel sneller dan gangba­re machi­nes.
  • Stan­daard gele­verd inclu­sief emula­tor, ook voor uw leerlin­gen!
  • Een touch­screen met kleur en hoge resolu­tie; het is 2015.
  • CAS volwaar­dige Compu­ter Algebra Softwa­re, via de examen­stand eenvou­dig tijde­lijk te blokke­ren, goedge­keurd door CvTE examens HAVO (vanaf 2017) en VWO (vanaf 2018).
  • Stan­daard voor­zien van krachti­ge applica­ties voor functie­onder­zoek, dynami­sche meetkun­de, statis­tiek, spread­sheet, plotten van impli­ciete func­ties en meer.
  • Neder­landse onder­steu­ning door onze educa­tief consul­tant Pieter Scha­dron (p.scha­dron@hp-prime.nl).
Interes­se in een demo, een leraren­aanbie­ding of het zonder ver­plich­tingen testen of de HP Prime ook voor u de juiste keuze is? Neem dan contact op via hp@moravia-europe.eu. Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informa­tie over de HP Prime rekenma­chine.
 

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl