nummer 707, 14 juni 2015Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4300 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Waarom die grote verschillen in examengemiddelden?
In het administratieprogramma Magister, dat door veel scholen gebruikt wordt,
kun je vanuit de gemiddelden van alle Magisterscholen een aardig idee van het
landelijke gemiddelde bij de verschillende vakken van het centraal examen krijgen.
Dit zijn de gemiddelden die ik heb opgevraagd:
HAVO
vak |
N |
gemiddeld |
vak |
N |
gemiddeld |
vak |
N |
gemiddeld |
vak |
N |
gemiddeld |
AK |
1,0 |
6,19 |
BI |
0,7 |
6,04 |
DU |
1,0 |
5,90 |
FA |
0,0 |
6,29 |
EC |
1,8 |
6,16 |
EN |
0,5 |
6,80 |
GS |
1,1 |
6,34 |
MO |
0,5 |
6,15 |
MW |
1,3 |
6,08 |
NA |
1,2 |
6,34 |
NE |
1,1 |
5,94 |
SK |
1,8 |
6,37 |
WA |
1,0 |
6,41 |
WB |
1,2 |
6,95 |
VWO
vak |
N |
gemiddeld |
vak |
N |
gemiddeld |
vak |
N |
gemiddeld |
vak |
N |
gemiddeld |
AK |
0,6 |
6,25 |
BI |
1,1 |
6,30 |
DU |
0,5 |
6,22 |
FA |
0,5 |
6,25 |
EC |
0,8 |
6,28 |
EN |
0,5 |
6,89 |
GS |
1,0 |
6,51 |
LA |
1,6 |
6,75 |
MO |
0,2 |
6,27 |
NA |
0,9 |
6,43 |
NE |
1,0 |
5,95 |
SK |
1,7 |
6,84 |
WA |
0,8 |
6,88 |
WB |
1,4 |
7,00 |
WC |
0,7 |
6,34 |
De grote verschillen vallen mij op. Op het havo hebben de vakken Nederlands
en Duits gemiddeld een 5,9 naast Engels met een 6,8 en wiskunde B met een
7,0. Op het vwo heeft Nederlands een gemiddelde van 6,0 naast wiskunde B met
een 7,0. Aangenomen dat de benchmark van Magister representatief is voor de
landelijke resultaten, maakt dit bij mij een aantal vragen los.
De N-termen zouden de verschillen in moeilijkheidsgraad van de examens, en dus
de verschillen in de landelijke gemiddelden, moeten dempen. Blijkbaar lukt
dat niet. Waarom zijn de gemiddelden niet allemaal ongeveer gelijk? Hoe en
door wie worden de N-termen eigenlijk bepaald?* Waarom zijn er van die grote
verschillen tussen de vakgemiddelden?
Wiskunde of uitgebreid rekenen?
Ik heb persoonlijk het idee dat de examens voor wiskunde steeds eenvoudiger
worden. Waarom wordt dit niet gecorrigeerd met een lagere N-term? En niet
alleen de examens worden steeds eenvoudiger; ook aan het programma wordt
naar mijn mening in negatieve zin gesleuteld. Het lijkt erop dat wiskunde A
op het havo in het nieuwe wiskundeprogramma steeds meer een soort uitgebreid
rekenen aan het worden is. Wie verzint dit toch?
Waarom worden de algebraische vaardigheden niet uitgebreider getest bij
wiskunde B. Waarom hebben wij als docenten geen grotere invloed op het
programma. Van mij mag bij wiskunde B de grafische rekenmachine helemaal
worden afgeschaft. Dat ding heeft in dat vak totaal geen meerwaarde.
Ernst Jan Beerlage
Erasmus College, Zoetermeer
*Noot van de redactie
De procedure bij de bepaling van de N-termen is geen geheim. Deze procedure
is echter wel bijzonder ondoorzichtig.
In
het hier op te vragen document wordt die procedure uitgebreid uit de doeken gedaan .
|
Of nauwkeuriger?
U kent die vragen op het schriftelijk eindexamen wel. Vragen waarbij
geen instructie voor de nauwkeurigheid wordt gegeven en waar in het
correctievoorschrift de vermelding "(of nauwkeuriger)" bij staat. Die
vermelding bezorgt mij ieder jaar weer een pittige discussie met mijn
tweede corrector.
Dit jaar had ik een probleem met onder andere opgave 3 van het examen
havo wiskunde A eerste tijdvak. Het correctievoorschrift schrijft voor:
"Het antwoord 16 (%) (of nauwkeuriger)". Op twee decimalen afgerond
is het antwoord 16,06 (%).
Onverbiddelijk
Eén van mijn leerlingen noteerde het antwoord 16,05%. Dat antwoord bevat
weliswaar een foutieve afronding op de tweede decimaal maar is
ontegenzeggelijk een stuk nauwkeuriger dan het antwoord van het
correctievoorschrift. Mijns inziens voldoet dit antwoord dus aan het
correctievoorschrift en mag het laatste punt ondanks het minieme
afrondingsfoutje worden toegekend.
Helaas was mijn tweede corrector onverbiddelijk en moest dat laatste
puntje er af. Heeft hij gelijk? Ja natuurlijk! Het betreft hier immers
een rekenfout. De eerste vakspecifieke regel van het correctievoorschrift
is daar duidelijk over. Maar heb ik gelijk? Ja, want het door de leerling
gegeven antwoord is daadwerkelijk nauwkeuriger. En misschien hebben
leerlingen die het goed te rekenen antwoord 16 (%) gaven, op een
kladblaadje wel dezelfde afrondingsfout gemaakt. De onfortuinlijke
leerling wordt bij aftrek van het punt misschien wel slachtoffer van
het feit dat hij of zij de zaak nauwkeuriger heeft aangepakt.
Weet u het?
Natuurlijk ben ik er met mijn uiterst sympathieke tweede corrector
uiteindelijk prima uitgekomen. Op andere punten was hij namelijk juist
weer wat toeschietelijker dan ik en zo bleef de zaak mooi in evenwicht.
U weet hoe dat gaat.
Maar volgend jaar krijg ik ongetwijfeld weer dezelfde discussie. Tenzij
het correctievoorschrift op dit punt eindelijk eens waat eenduidiger wordt.
Of tenzij u mij of mijn ongetwijfeld meelezende tweede corrector met
aanvullende argumenten kunt overtuigen van het gelijk van de ander.
Ton Groeneveld
|
Docentendag Leeuwarden 19 juni 2015
Vo-ho Netwerk Noord organiseert verschillende nascholingsactiviteiten
voor wiskunde docenten, zoals drie werkgroepen als onderdeel van de
docentendag van 19 juni 2015 bij hogeschool VHL. Onderwerpen zijn
toepasbare wiskunde (voor de DOT wiskunde), Bayesiaanse
statistiek en poweranalyse, vaststellen steekproefomvang.
Ook presenteert de bedrijfsDOT zich als een samenwerkingsverband
waarin samen met professionals uit het werkveld, gastcolleges voor
wiskunde worden ontwikkeld.
Deze brede nascholingsdag is gratis toegankelijk.
Het
programma en de mogelijkheid tot aanmelding vindt u hier. U bent
zeer welkom; vanaf 11:45 uur starten de specifieke wiskundige onderdelen
van het programma.
Jelle Nauta
Coördinator Aansluitingsnetwerk vo-ho Fryslân
|
Vakportalen: ingang tot actuele, relevante vakkennis |
Spinozapremie voor statisticus Aad van der Vaart
Zoals in diverse media reeds is gemeld, zijn de vier winaars van de
Spinoza-premies 2015 bekend gemaakt. Een daarvan is de Leidse hoogleraar
Stochastiek Aad van der Vaart.
Van der Vaart houdt zich met name bezig met het ontwikkelen van nieuwe
statistische methoden die het onderzoeken van 'Big Data' mogelijk maken.
Hij levert daarmee een zeer belangrijke bijdrage aan toepassingsgerichte
vakgebieden die gebruik maken van toegepaste, maar zeer complexe statistiek.
Denk daarbij aan medische beeldvorming (PET en MEG-scans), statistische
genetica of historische demografie.
Ga naar
kennislink of
de website van de NWO
voor meer achtergrondinformatie.
|
Drs. P. (Heinz Polzer) overleden
Vlieger
Een ruit die tot een vlieger zei:
"Ik ben een vlieger net als jij",
bracht hem daarmee in zielenstrijd
inzake zijn identiteit.
De arme vlieger dacht en dacht,
maar kreeg de stelling niet ontkracht,
waarop hij riep vol kwade zin:
"Ik gooi die vent zijn ruiten in."
Helaas een ruit is louter lijn,
heeft vensterbank noch raamkozijn.
Zodat er bij gebrek aan glas
geen represaille moog'lijk was.
De vlieger bracht nog hoopvol uit:
"Ben ik misschien dan ook een ruit?"
Maar nee, helaas, alweer een strop,
ook deze vlieger ging niet op.
Gisteren is econoom, zanger en tekstdichter Drs. P. (Heinz Polzer)
overleden. Drs. P. bereikte de gezegende leeftijd van 95 jaar.
Hij schreef samen met Marjolein Kool in 2009 de dichtbundel
"Wis-
en natuurlyriek (met chemisch supplement)" waaruit wij ter nagedachtenis
dit gedicht citeerden.
|
Vacatures in het onderwijsHet plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs. Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Amsterdam
Met het vizier gericht op de toekomst van de Amsterdamse leerling
heeft het Nicolaas de afgelopen jaren een prachtig nieuw gebouw
betrokken en tweetalig onderwijs geïntroduceerd. Binnen deze dynamiek
zoekt onze wiskundesectie een enthousiaste, ervaren eerstegrader
(ca. 0,8 fte) met oog voor de individuele leerling en een natuurlijke
drang tot samenwerken.
Interessante vacature? Lees meer op www.nicolaas.nl.
| |
|
Eerstegraads vacature te Buitenpost
Wij zoeken met ingang van 1 oktober 2015, of zoveel eerder als
mogelijk, een eerstegraads docent wiskunde voor ons vwo-team.
Locatie: Buitenpost
Werktijdfactor: 14 lessen (0.56 fte, reguliere uren)
Meer informatie vindt u via
deze link.
Belangstellenden worden verzocht om uiterlijk 22 juni 2015 een sollicitatiebrief
en cv te mailen naar personeelszaken@lauwerscollege.nl.
| |
|
Eerstegraads vacature te Deurne
Met ingang van schooljaar 2015-2016 hebben wij een vacature ter grootte
van 0,7 à 0,8 fte voor een eerstegraads docent wiskunde op het Willibrord
Gymnasium in Deurne. Het betreft een tijdelijke aanstelling met uitzicht
op vast. Wij zoeken een enthousiaste docent voor zowel onder- als
bovenbouwklassen die goed kan samenwerken en het bijzondere karakter van
de school ondersteunt.
Ook op een deel van de vacature kan gesolliciteerd worden. Voor vragen of
reacties kunt u contact opnemen met Yvonne Lommen, rector van de school.
Telefonisch: 0493 314802 of per mail: y.lommen@willibrordgymnasium.nl.
U kunt schriftelijk solliciteren tot en met 17 juni 2015.
|
Tweedegraads vacature te Utrecht
Het St. Gregorius Utrecht is een school in de binnenstad van Utrecht.
Wij zoeken voor onze school een stevige vmbo docent (0,6 fte) met
natuurlijk gezag. Bij voorkeur iemand die in ieder jaarboek genoemd
wordt als de docent die leerlingen zien zitten en met wie zij met
succes slagen.
Meer informatie vindt u op gregorius.nl/vacatures-en-stage/
|
Vacature lerarenopleider wiskunde (0,8 fte) Hogeschool Utrecht
Ben jij de lerarenopleider die aankomende wiskundedocenten ondersteunt
bij de verdieping van wiskundig inzicht, de ontwikkeling van pedagogisch
didactische kwaliteiten, het praktijkleren, onderzoek doen en hun
studieloopbaan? Ben jij de lerarenopleider die studenten inspireert
om te leren?
Voor meer informatie, zie: www.werkenbijhu.nl.
|
Advertenties
Getal & Ruimte biedt nu ook de GR-practica voor HP Prime aan
Naast de GR-modules voor de TI-84C en de Casio FX-CG20 bieden
we voor de 11 e editie van Getal & Ruimte Tweede Fase
ook de practica aan voor de HP Prime. Deze zijn beschikbaar in
het Docentenpakket online én in de leerlingen-ict van
Getal & Ruimte 11 e editie Tweede Fase.
Als u nu werkt met de 10 e editie van Getal & Ruimte
Tweede Fase, dan kunt u hier nu al gebruik van maken.
|
HP Prime goedgekeurd voor examengebruik
Een nieuwe grafische rekenmachine met:
- Een relatief nieuwe processor, dus heel veel sneller dan gangbare machines.
- Standaard geleverd inclusief emulator, ook voor uw leerlingen!
- Een touchscreen met kleur en hoge resolutie; het is 2015.
- CAS volwaardige Computer Algebra Software, via de examenstand eenvoudig
tijdelijk te blokkeren, goedgekeurd door CvTE examens HAVO (vanaf 2017) en VWO
(vanaf 2018).
- Standaard voorzien van krachtige applicaties voor functieonderzoek, dynamische
meetkunde, statistiek, spreadsheet, plotten van impliciete functies en meer.
- Nederlandse ondersteuning door onze educatief consultant Pieter Schadron
(p.schadron@hp-prime.nl).
Interesse in een demo, een lerarenaanbieding of het zonder verplichtingen testen
of de HP Prime ook voor u de juiste keuze is? Neem dan contact op via
hp@moravia-europe.eu. Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor
veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine.
| |
|
|
|