nummer 704, 17 mei 2015

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ca. 4300 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het emaila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Waar is de analyse gebleven?

De examens wiskun­de B VWO hebben de bedoe­ling om de vaardig­heden op het gebied van de analyse (calcu­lus) te testen, de meetkun­de even buiten beschou­wing gelaten. Als je de examen­bundel vanaf 2010 doorbla­dert, dan valt op dat er in de loop van de jaren een min of meer even­wichti­ge verde­ling is ont­staan over de ver­schil­lende functie­typen.
Ik doel op de volgen­de zeven functie­typen:
  1. Poly­noom­func­ties.
  2. Goniome­trische func­ties.
  3. Exponen­tiële func­ties (altijd met grond­tal e).
  4. Natuur­lijke logarit­mefunc­ties.
  5. Gebro­ken func­ties.
  6. Wortel­func­ties.
  7. Stel­sels func­ties.
De eerste drie functie­typen komen traditi­oneel in elk examen aan de beurt. De overige func­ties komen niet altijd maar wel vaak aan de beurt. Het grond­tal is altijd e, het getal van Euler. Daar­naast werd er ook steeds in een goede verhou­ding aan­dacht besteed aan optima­lise­rings­proble­men.
Balans weg
 
 Hij draait zich om in zijn graf.
Maar het examen 2015, eerste tijdvak, door­breekt die balans rigou­reus. Van de 77 score­punten zijn 14 punten (18%) besteed aan wortel­func­ties en 15 punten (19%) aan een exponen­tiële functie met grond­tal 10. Het grond­tal e is in dit examen hele­maal niet meer te vinden. Volgens mij is dat de eerste keer sinds ik te maken kreeg met wiskun­de B (VWO) examens.
Grond­tal 10 is in de mode
Leon­hard Euler zal zich omdraai­en in zijn graf. Geen natuur­lijke logarit­me, geen gebro­ken functie, geen stelsel, geen optima­lise­rings­pro­bleem, niets!
Voor mijn doel­groep (VAVO) hante­ren we een soort van doorlo­pende examen­trai­ning met een cursus­boek dat vol staat met analyse. Alle genoem­de aspec­ten 1 tot en met 8 komen daar aan de beurt in onge­veer 150 opgaven. Ik ga dat dikke boek maar eens in de prullen­mand kiepe­ren...
Tussen haakjes: In het examen werd 23% van de score­punten aan meetkun­de besteed. Normaal is dat onge­veer 18%. Ik telde 15 cirkels op de opgaven­blaad­jes. Toegege­ven, dat is inclu­sief een paar concen­trische cirkels.
Om draaie­rig van te worden.
Henk Pfaltz­graff

 

Petitie tegen omkering correctievolgorde eindexamens

Vorige maand heeft staats­secreta­ris Dekker van OCW beslo­ten om de volgor­de van de correc­tie van de lande­lijke examens vanaf volgend jaar om te draaien. Het werk van examen­leerlin­gen wordt dan eerst door een onbeken­de collega in het land gecorri­geerd en daarna pas door de eigen docent.
Deze maatre­gel straalt wantrou­wen uit naar ons als docen­ten. Boven­dien haalt de maatre­gel alle plezier en motiva­tie uit de examen­correc­tie. Daarom is er een petitie opge­steld met als doel, minis­ter Bussema­ker en staats­secreta­ris Dekker wat betreft het omdraai­en van de correc­tievolg­orde op andere gedach­ten te brengen.
Teken onze petitie
Bent u het ook niet eens met de omdraai­ing van de correc­tievolg­orde van de lande­lijke examens? teken dan de petitie op examen­correc­tie.peti­ties.nl. Via die link vindt u ook de volledi­ge tekst van de petitie.
We probe­ren zoveel moge­lijk docen­ten op de hoogte van deze petitie te stellen. We zouden het daarom op prijs stellen wanneer u de link examen­correc­tie.peti­ties.nl binnen uw eigen netwerk zou willen ver­sprei­den.
Ik ver­trouw op uw medewer­king en onderte­kening.
Antoon Boks
Docent natuur­kunde
Thorbec­ke Scholen­gemeen­schap, Zwolle

 

Internetconsultatie over rekentoets 2A

Voor vmbo-bb wordt een aparte reken­toets ontwik­keld: de reken­toets 2A. Deze toets wordt eenvou­diger dan de huidige 2F toets, die voor veel leerlin­gen een te grote barriè­re vormt.
Tot 1 juni 2015 is het moge­lijk om via deze link te reage­ren op de voor­stellen. De voor­stellen zijn via dezelf­de link, com­pleet met toelich­ting, ook te raadple­gen.

 

VO-raad: Rekentoets moet beter

De VO-raad vindt het onbe­grijpe­lijk dat staats­secreta­ris Dekker weigert om de kwali­teit van de reken­toets ter discus­sie te stellen en alleen maar kijkt naar de kwali­teit van het rekenon­derwijs. Dat de reken­toets vooral voor een fors aantal vmbo- en havo­leerlin­gen nog erg lastig te halen is, komt volgens de VO-raad vooral ook doordat de inhoud van de toets nog niet deugt.
Daarbij is scholen en leerlin­gen een te beperk­te voorbe­rei­dings­tijd gegund en moet er reke­ning mee worden gehou­den dat er altijd een groep leerlin­gen zal blijven bestaan waar­voor de reken­toets een schier onmoge­lijke barriè­re zal blijven vormen.
Niet eerlijk
De VO-raad vindt het unfair om scholen nu al te beoorde­len op reken­toetsre­sulta­ten terwijl er nog aan de reken­toets zelf wordt gesleu­teld en er nog aller­lei varian­ten worden ontwik­keld. Dit nog los van het feit dat de reken­toets niet het geschik­te instru­ment is om scholen te beoorde­len of met elkaar te verge­lijken.
Reken­toets uit slaag-zakrege­ling
De VO-raad vindt de reken­toets een goede zaak maar is ronduit tegen het opnemen van de reken­toets in de slaag-zakrege­ling. Een leer­ling die weinig talent voor rekenen heeft maar in de overige vakken goed scoort, krijgt zo ten onrech­te geen kans op een fatsoen­lijke vervolg­oplei­ding, vindt de VO-raad.
Bron: www.vo-raad.nl/themas/taal-en-rekenen/rekenon­derwijs-n-reken­toets-verbete­ren.

 

Steeds dat rekenen!

Er gaat bijna geen wiskun­dE-brief voorbij of er staat wel iets in over rekenen. Wordt het niet eens tijd voor een reken-E-brief? Zodat mensen die daar graag iets over willen lezen, zich daarop kunnen abonne­ren en de rest van wiskun­deland hiervan ver­schoond blijft?
Of hang als tussen­oplos­sing de bijdra­gen over rekenen onder­aan de brief. Dan kunnen collega's die hierin niet geïnte­res­seerd zijn, deze berich­ten gemakke­lijker negeren.
Monica Woldin­ga
Docent wiskun­de, geen docent rekenen
ROC Nova College
Reactie van de redac­tie
Wij snappen uw ongenoe­gen en probe­ren iedere week een goed even­wicht tussen wiskun­de en rekenen te vinden. Het is echter helaas zo dat rekenen al enige tijd een zeer actueel onder­werp is. Rekenen is nauw verwant aan wiskun­de en op veel scholen is het rekenon­derwijs zelfs bij de wiskun­desec­tie onderge­bracht. Als nieuws­brief moeten we daarom wel aan­dacht aan het reken­nieuws geven.
Maar niet ge­treurd. Eens komt de tijd dat de reken­toets geen 'hot topic' meer is en de Wiskun­dE-brief ook weer uw WIskun­dE-brief wordt. Wij hopen dat wij tot die tijd uw geduld niet teveel op de proef zullen stellen.

 

Wiskundetoernooi 2015

500 scholie­ren, uitda­gende wiskun­deopga­ven en een gezel­lig dag. Zo zou je het jaar­lijkse wiskun­detoer­nooi in Nijme­gen kunnen om­schrij­ven. Tijdens deze wiskun­dewed­strijd, georga­niseerd door studen­ten en medewer­kers van de oplei­ding wiskun­de van de Radboud Univer­siteit, strij­den 100 teams tegen elkaar om spette­rende prijzen te kunnen winnen.
Eerst buigen de teams zich over 20 uitda­gende opgaven. In de middag ligt de nadruk daarna op opgaven over een wiskun­dig rele­vant thema. Dit jaar luitd het thema: 'Winkun­de: Geluk of strate­gie?'.
In­schrij­ven
Wiskun­dedocen­ten kunnen tot 12 juni 2015 via de website www.ru.nl/wiskun­detoer­nooi één of twee teams voor de wed­strijd aanmel­den. Op die website staat ook alle benodig­de informa­tie over het Wiskun­detoer­nooi.
Schrijf uw teams snel in. Dan zorgen wij voor een hele mooie dag!
De toer­nooidi­rectie 2015

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Tweedegraads vacature te Amstelveen

 
Het Hermann Wesse­link College zoekt met ingang van school­jaar 2015-2016 een enthou­siaste docent m/v wiskun­de. Het betreft hier een tweede­graads functie met een omvang van 0,9 fte en met uit­zicht op een vast dienst­verband. Het zwaarte­punt van de functie zal liggen binnen het vmbo-t.
Volg deze link voor meer informa­tie over deze vacatu­re.

 

Vaksteunpunt Coördinator Wiskunde gezocht

Voor het Bèta­steun­punt Amster­dam zoeken wij een Vak­steun­punt Coördi­nator Wiskun­de voor havo en vwo. De omvang van deze vacatu­re is 0,2 fte.
Als Vak­steun­punt Coördi­nator bent u verant­woorde­lijk voor de inhoud en de uitvoe­ring van de activi­teiten van het Vak­steun­punt Wiskun­de. U organi­seert inhoude­lijke en didacti­sche nascho­lingen met de juiste experts. U program­meert netwerk­bijeen­komsten en geeft docen­ten inhoude­lijke en prakti­sche onder­steu­ning in de vorm van lesmodu­les, leskis­ten en derge­lijke.
De activi­teiten van het steun­punt komen in gezamen­lijk overleg tussen VO en HO tot stand. Stuur voor de volledi­ge vacatu­re een email naar l.f.ris@vu.nl.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Nu ook Master Leraar Wiskunde bij Fontys Sittard

 
Ben je al tweede­graads Leraar Wiskun­de en wil je je vakken­nis en meester­schap naar een hoger niveau tillen? Volg dan een 2-jarige master­oplei­ding aan de Fontys Leraren­oplei­ding Sittard.
Als Master of Educati­on, ofwel eerste­graads­docent, ben je breed inzet­baar, heb je meer carriè­remoge­lijkhe­den en speel je op school een leiden­de rol op vakin­houde­lijk en vakdi­dac­tisch gebied.
Ontdek de moge­lijkhe­den.

 

HP Prime goedgekeurd voor examengebruik

De nieuwe HP Prime Grafi­sche Rekenma­chine is goedge­keurd door het CvTE voor gebruik bij examens HAVO (vanaf 2017) en VWO (vanaf 2018).
Interes­se in een demo, een leraren­aanbie­ding of het zonder ver­plich­tingen testen of de HP Prime ook voor u de juiste keuze is? Neem dan contact op via hp@moravia-europe.eu.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informa­tie over de HP Prime rekenma­chine.
 

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl