nummer 703, 10 mei 2015Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4300 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Omkering volgorde eerste en tweede correctie
Ruim twee weken geleden maakte staatssecretaris Dekker bekend
dat bij de Centrale Examens in het vo voortaan het werk eerst door
een docent van een andere school moet worden nagekeken en daarna pas
door de eigen docent.
De gehele brief aan de Tweede kamer kunt u
hier
lezen. Een citaat hieruit:
"Na overleg met de VO-raad, heb ik besloten gehoor te geven aan
het verzoek van het lid Beertema. Vanaf 2016 worden de eerste en tweede
correctie van de centrale examens in het voortgezet onderwijs in volgorde
omgekeerd. Eerst beoordeelt een docent van een andere school het examen.
Pas daarna is de 'eigen' docent aan de beurt. Ik wijzig het Eindexamenbesluit
VO daarvoor. In 2017 worden de effecten beoordeeld en bekeken of verdere of
andere maatregelen nodig zijn." |
Het betreffende advies van de VO-raad dateerde van 19 maart 2015 en is
hier te lezen.
NVvW tegen
Vlak voor de beslissing van Dekker heeft het betuur van de Nederlandse Vereniging
van Wiskundeleraren (NVvW) zich met kracht tegen het voorstel uitgesproken. Het
bestuur van de NVvW is van mening dat dit advies gebaseerd is op een te beperkt
onderzoek. De steekproef met n=7 waarop het advies is gebaseerd, is nauwelijks
representatief te noemen. Daarbij is de NVvW het ook niet eens met de wijze waarop
de conclusies uit het rapport door Dekker en de VO-raad worden vertaald.
In een uitvoerige brief
aan onder andere de VO-raad en het ministerie worden de bezwaren uiteen gezet.
Een citaat uit de slotpassage van deze brief:
"De NVvW verzet zich dan ook sterk tegen de omkering van de eerste en
tweede correctie. Wij hebben er geen vertrouwen in dat er sprake zal zijn van
voldoende facilitering in de vorm van tijd waardoor de belasting van docenten
in de examenperiode onverantwoord hoog wordt. Een streven naar een zo goed
mogelijke beoordeling van werk van leerlingen ondersteunen wij. Daarvoor is
echter een facilitering in de vorm van tijd een noodzakelijke voorwaarde en
dan zou de huidige werkwijze wel eens de beste kunnen zijn." |
|
Resultaten rekentoets 2014 per school
Afgelopen woensdag zijn resultaten van de rekentoets 2014 per
school gepubliceerd. Daar zit een verhaal aan vast. In het verleden
is door voorstanders van de rekentoets vaak geschermd met
de bewering dat "er scholen zijn waar het wel goed gaat met de
rekentoets". Vanuit de Tweede Kamer en vanuit het werkveld is de
staatssecretaris onder druk gezet om man en paard te noemen.
Twee onderwijsjournalisten hebben onlangs via de Wet Openbaarheid
Bestuur (WOB) openbaarmaking afgedwongen. Deze openbaarmaking heeft
onder andere geresulteerd in interessante overzichten per opleiding,
van vmbo bb tot vwo.
Resultaten vmbo
Het is al lang bekend dat de rekentoets 2F met name door de
leerlingen van leerweg BB zeer slecht wordt gemaakt en dat de
resultaten bij GT (mavo) een stuk beter zijn. Daarom wordt er
al sinds 2014 gewerkt met een verschillende normeringen voor deze
opleidingen. Kort gezegd komt het neer op één punt meer voor BB
en één punt minder voor GT. Door deze maatregel overlappen de
resultaten, uitgedrukt in percentages voldoende per school, van
KB en BB elkaar nu behoorlijk maar liggen zij nog steeds beduidend
onder die van de mavo.
Resultaten havo-vwo
Op havo en vwo wordt getoetst op het hogere niveau 3F en is er
geen onderscheid in normering. Al lang was bekend dat de resultaten
op vwo meevallen maar dat de havo-resultaten heel zorgelijk zijn.
Dat blijkt nu ook uit de cijfers; de twee verdelingen overlappen
elkaar nauwelijks. Heel goed is te zien dat er op havo klappen vallen.
gemiddelde cijfers
Als we kijken naar de gemiddelde cijfers per school en voor de drie
vmbo-leerwegen de zelfde normering toepassen, krijgen we het
volgende beeld:
rekentoets |
leerweg of afdeling |
ongeveer 95% van de schoolgemiddelden in interval |
2F |
vmbo BB |
[3,7 ; 4,9] (normering KB) |
2F |
vmbo KB |
[4,9 ; 6,2] |
2F |
vmbo GT |
[6,0 ; 7,6] (normering KB) |
3F |
havo |
[4,9 ; 6,1] |
3F |
vwo |
[6,3 ; 7,7] |
Een plaatje spreekt misschien meer. Ik beperk me even tot 3F:
In het licht van bovenstaande behoeven uitspraken als "Er zijn scholen
die het goed doen en scholen die het slecht doen" op zijn minst enige
nuancering.
gk
|
Tweedeklasser wint zilver bij Benelux Wiskunde Olympiade
|  | | Levi van de Pol | | |
Bij de Benelux Wiskunde Olympiade, die dit weekend plaatsvond in
Mersch, Luxemburg, heeft de dertienjarige Levi van de Pol uit
Veenendaal een zilveren medaille gewonnen. De tweedeklasser
versloeg al zijn landgenoten en maakt hiermee een grote kans om
deze zomer uit te mogen komen voor Nederland bij de Internationale
Wiskunde Olympiade in Thailand.
Levi van de Pol zal dan de jongste Nederlandse deelnemer ooit zijn.
Dat hij als tweedeklasser al zijn teamgenoten heeft verslagen,
belooft veel voor komende internationale wedstrijden. Naast de zilveren
medaille van Levi van de Pol nam het Nederlandse team bij de
prijsuitreiking op 10 mei 2015 nog eens twee zilveren medailles en
ook vier bronzen medailles in ontvangst.
Resultaten Nederlands team
De Benelux Wiskunde Olympiade is een jaarlijkse wiskundewedstrijd
voor middelbare scholieren uit België, Luxemburg en Nederland. De
beste helft van de deelnemers krijgt een bronzen, zilveren of
gouden medaille. Het Nederlandse team werd begeleid door Daniël
Kroes (Universiteit Utrecht), Julian Lyczak (Universiteit Leiden)
en Quintijn Puite (Hogeschool Utrecht/Technische Universiteit
Eindhoven).
De resultaten van de individuele leden van het Nederlandse team
zien er als volgt uit:
medaille |
punten |
naam |
klas |
school |
zilver |
19 |
Levi van de Pol |
2 vwo |
Ichthus College Veenendaal |
zilver |
17 |
Jorke de Vlas |
6 vwo |
Pantarijn Wageningen |
zilver |
15 |
Bob Zwetsloot |
6 vwo |
Teylingen College Noordwijkerhout |
brons |
13 |
Dirk van Bree |
6 vwo |
Twickel College Hengelo |
brons |
12 |
Mike Daas |
6 vwo |
St. Michael College Zaandam |
brons |
12 |
Tim Brouwer |
6 vwo |
Da Vinci College Leiden |
brons |
10 |
Yuhui Cheng |
5 vwo |
Wolfert van Borselen Rotterdam |
- |
5 |
Michiel Versnel |
5 vwo |
Goois Lyceum Bussum |
- |
4 |
Jasper Stammes |
4 vwo |
Christelijk Gymnasium Utrecht |
- |
3 |
Hugo Melchers |
5 vwo |
Augustinianum Eindhoven |
In het officiële landenklassement is België met 119 punten net 9 punten voor
Nederland geëindigd. Het Luxemburgse team behaalde 52 punten.
|
Nederlandse scholieres zestiende op Europese Wiskunde Olympiade
Op de vierde European Girls' Mathematical Olympiad heeft het
Nederlandse team een gedeelde zestiende plaats behaald. Twee
Nederlandse wiskundetalenten behaald een eervolle vermelding.
Eva van Ammers (17) uit Amsterdam en Elise Sänger (17) uit
Baarn wisten beiden één van de zes moeilijke wiskundeopgaven
op te lossen.
De twee dames lieten met hum prestatie een grote groep
deelneemsters achter zich. Eva haalde 10 punten en Elise haalde
9 punten; goed voor een eervolle vermelding maar helaas nog net
iets te weinig voor de medailles.
De European Girls' Mathematical Olympiad vond dit jaar van 14 tot
20 april plaats in Minsk, Wit-Rusland. Deze olympiade wordt
jaarlijks georganiseerd om meisjes te stimuleren om hun wiskundetalent
te benutten.
Volg deze
link voor meer informatie over de
prestatie van het Nederlandse team.
|
WISDOM eindverslag
Eind 2014 hebben wij, studenten van de ILO UvA opleiding, onderzoek gedaan naar
aanvullend lesmateriaal voor (beginnende) wiskunde-docenten, een en ander
onder de projectnaam WISDOM. Zie ook WiskundE-brief 685. De enquete die bij het onderzoek
hoorde, werd door veel lezers van de WIskundE-brief ingevuld. Ons eindverslag
mailen wij u op aanvraag bijzonder graag toe.
De resultaten vanuit de enquête kwamen sterk overeen met onze verwachtingen. Er is
inderdaad behoefte aan één centraal systeem, met gestructureerde zoekmogelijkheden
en met een optie om materiaal te delen en te waarderen. Maar het opzetten van een
compleet eigen systeem kost heel veel ontwikkelingstijd en is wat ons betreft niet
nodig.
Bruikbaar alternatief
Want gelukkig is er een goed alternatief in de vorm van wikiwijsleermiddelenplein.nl.
Deze database kan prima voldoen aan de structuur zoals wij die ons voorstellen en
is al kant en klaar beschikbaar. Het staat iedere docent vrij om materiaal aan deze
database toe te voegen en iedereen kan het materiaal een waardering meegeven.
Het is erg belangrijk dat alle docenten eenzelfde platform gebruiken. Hiervoor
is een sterke promotie noodzakelijk bijvoorbeeld vanuit de NVvW en PWN. Want het is
ons opgevallen dat docenten vaak vrij solistisch opereren en weinig genegen zijn om
kennis en ervaring met anderen te delen. Dat komt meestal niet uit onwillendheid
voort; vaak ontbreekt hiervoor gewoon de tijd of energie.
Het WISDOM projectteam
Koen Jansen, Niels Veerman en Niko Kuijper
wiskundedocentenmateriaal@gmail.com
|
Docentenontwikkelteam (DOT)
In een DocentenOntwikkelTeam (DOT) krijgt u als docent eindelijk
de ruimte om uit de hectiek van alledag te stappen en in samenwerking
met collega's en een professionele projectleider tot een duurzaam
resultaat voor een onderwijskundig vraagstuk te komen.
Onder aansturing van een projectleider werkt u samen met docenten
van andere scholen aan het oplossen van een gedeeld vraagstuk uit
uw eigen onderwijspraktijk of u ontwikkelt nieuw lesmateriaal voor
uw eigen school. Kernbegrippen hierbij zijn actief en onderzoekend
leren, kennisdeling en focus op vakinhoud en didactiek.
Doe mee met één van de nieuwe DOTs
In september gaan er twee DOT's wiskunde van start, één over wiskundige
denkactiviteiten en één over het toetsen van wiskundig denken en inzicht.
U kunt zich to en met 30 juni 2015 voor deze DOTs inschrijven.
Wilt u meer weten over een DOT? Wilt u de ervaringen van deelnemers eerst
eens beluisteren? Op donderdag 4 juni 2015 is er een gratis toegankelijk
symposium.
Voor
meer informatie of om u aan te melden, kunt u deze link volgen.
|
Kansrekening in het dagelijks leven
HOVO staat voor 'Hoger Onderwijs voor Ouderen'. De Vrije
Universiteit verzorgt onder deze noemer algemeen vormend onderwijs
op allerlei gebieden voor ouderen, dat wil zeggen iedereen vanaf
50 jaar.
Voor 'oudere' wiskundeleraren is het wellicht interessant om
te weten dat er deze zomer een cursus kansrekening wordt verzorgd door
professor Henk Tijms in het kader van de universitaire HOVO-cursussen
voor 50-plussers.
Het te behandelen materiaal is ook bruikbaar voor wiskundelessen
op vwo en havo.
Via
deze link kunt u nadere informatie over deze cursus vinden.
|
WiskundeDialoog Nijmegen
De jaarlijkse nascholingsdag 'WiskundeDialoog' voor eerstegraads
docenten wiskunde vindt dit jaar plaats op 10 juni 2015. Dit keer
staat de dag in teken van vernieuwingen in de examenprogrammas voor
havo en vwo.
De WiskundeDialoog wordt georganiseerd door het PUC of Science en
de Radboud Docenten Academie Nijmegen.
U
kunt zich via deze link tot 26 mei 2015 aanmelden.
|
Oproep deelname enquête docenten wiskunde en NLT
In het kader van een promotieonderzoek ben ik op zoek naar meningen van
(toekomstige) wiskundedocenten over deelname aan het vak Natuur, Leven &
Technologie (NLT). Hiervoor is een enquête opgesteld die bestemd is voor
eerstegraads wiskunde docenten die lesgeven in de tweede fase.
Op uw school hoeft geen NLT gegeven te worden om de vragenlijst in te vullen.
Ook hoeft u niet bekend te zijn met het vak NLT. Het invullen ervan kost u
maximaal tien minuten.
Dit is de link naar
de enquête. Onder de deelnemers wordt een cadeaubon verloot. Alvast
bedankt voor uw deelname.
Mede namens het landelijk coördinatiepunt voor NLT
Nelleke den Braber
Lerarenopleider wiskunde, NHL
|
Oratie Paul Drijvers: 'Denken over wiskunde, onderwijs en ICT'
Paul Drijvers is per 1 juni 2014 benoemd tot hoogleraar binnen
de faculteit Bètawetenschappen aan de Universiteit Utrecht om werkzaam
te zijn op het vakgebied van de 'Didactiek van de Wiskunde'. Binnenkort
zal hij zijn ambt aanvaarden met het houden van een oratie.
De titel van deze oratie is: 'Denken over wiskunde, onderwijs en ICT'.
Paul Drijvers houdt zijn oratie op 21 mei 2015 om 16:15 uur in de aula
van het Academiegebouw, Domplein 29 te Utrecht. Na afloop wordt er een
receptie gehouden in de Senaatszaal.
Het college van bestuur van de Universiteit Utrecht nodigt alle
belangstellenden uit tot het bijwonen van deze plechtigheid.
|
Vacatures in het onderwijsHet plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs. Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Almelo
|
Het Erasmus is een veelzijdige openbare brede scholengemeenschap. Naast het
reguliere onderwijs prikkelen wij onze leerlingen met diverse stromingen als
Vakcolleges, Technasium, Businessschool en Cultuurprofielschool.
Wij zoeken per 1 augusts 2015 een eerstegraads docent wiskunde. Zie voor meer
informatie over onze school en deze vacature: www.het-erasmus.nl
|
|
Eerste- en tweedegraads vacatures te Almere
Het Arte College, een unieke, jonge, middelbare school voor VWO, HAVO,
TL en KBL in Almere Poort, is voor het schooljaar 2015-2016 op zoek naar
enthousiaste eerste- en tweedegraads docenten wiskunde.
Kijk voor meer informatie op onze website: www.artecollege.nl.
|
Tweedegraads vacature te Almere
|
Volgend schooljaar heeft Het Baken Poort in Almere een vacature wiskunde (2e graad) van
ongeveer 0,8 fte. Poort is een kleinschalige havo/mavo school in opbouw. Ons collegiale
team heeft veel oog voor leerlingen.
Belangstelling? Stuur dan een reactie met uw CV naar: h.beerling@hetbaken.nl. Heeft
u nog vragen? Bel dan 036-8452300. Of kijk op www.hetbaken.nl/poort/".
|
|
Eerstegraads vacature te Delft
Het Grotius College
in Delft is op zoek naar een eerstegraads docent wiskunde of iemand
die hiervoor studeert.
De ingangsdatum is 1 augustus 2015. De betrekkingsomvang is 0,6 tot 1,0 fte.
Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot J. Vesseur, locatiedirecteur, tel.
015-8000002. U kunt solliciteren via het emailadres sollicitant@grotiuscollege.nl.
| |
|
Eerstegraads vacature te Deventer
|
Het Etty Hillesum Lyceum, locatie Het Vlier in Deventer,
Zoekt per 1 augustus 2015 een eerstegraads docent voor de
bovenbouw havo/vwo voor 0.8-1.0 wtf. Het betreft hier een
LD-functie.
Neem voor nadere informatie contact op met de heer A. Jansen,
06-41627989 of a.jansen@ettyhillesumlyceum.nl
|
|
Eerstegraads vacature te Utrecht
Het St Gregorius Utrecht is een school in de binnenstad van Utrecht.
We zoeken een eerstegrader (0,8 fte) voor onze havo/vwo afdeling.
Meer informatie vindt u op gregorius.nl/vacatures-en-stage/200
| |
|
Junior College zoekt partime docent
Het Junior College Utrecht zoekt voor het U-Talent programma een
enthousiaste wiskundedocent voor een parttime functie, omvang 0,3 fte,
bij voorkeur op basis van tijdelijke uitlening vanuit de school.
De ingangsdatum is 1 augustus 2015. Beschikbaarheid op de dinsdagen is
essentieel en bij voorkeur bent u af en toe ook op de maandag beschikbaar.
Ga voor meer informatie naar www.uu.nl/onderwijs/u-talent/over-u-talent/jij-en-u-talent.
| |
|
Tweedegraads vacature te Waalwijk.
Het Willem van Oranje
College te Waalwijk zoekt per 1 augustus 2015 een enthousiaste
tweedegraads docent wiskunde voor 0,7-0,8 fte. Een pracht
baan op een bijzondere school in een mooie omgeving. U komt terecht in
een professionele sectie waarin met elkaar vorm gegeven wordt aan vernieuwingen
in het wiskundeonderwijs.
Neem voor meer informatie contact op met de heer J.P.G.A. (Jan) Straver
MEd. be. ec. (adjunct-directeur), j.p.g.a.straver@wvoranje.nl of 0416 333069.
| |
|
Wageningen Universiteit zoekt parttime docent
|
Wageningen Universiteit zoekt een enthousiaste parttime
wiskundedocent voor 24 uur per week. Kijk op onze
vacaturesite
voor meer informatie over de baan, over de sollicitatieprocedure
en over ons.
|
|
Eerste- en tweedegraads vacatures te Wassenaar |
Advertenties
Word eerstegraads docent wiskunde |
HP Prime goedgekeurd voor examengebruik
De nieuwe HP Prime Grafische Rekenmachine is goedgekeurd door
het CvTE voor gebruik bij examens HAVO (vanaf 2017) en VWO (vanaf 2018).
Interesse in een demo, een lerarenaanbieding of het zonder verplichtingen
testen of de HP Prime ook voor u de juiste keuze is? Neem dan contact op
via hp@moravia-europe.eu.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl
voor veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine.
| |
|
Bettermarks Wiskunde doorontwikkeld voor 2015-2016 |
|
|