nummer 694, 1 februari 2015Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4300 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Advertenties | | |
Correctie centrale examens wiskunde havo/vwo
Ieder jaar brengt de correctie van de centrale examens wiskunde
weer pittige discussies teweeg. Discussies op examenfora, discussies
tijdens examenbesprekingen, discussies tussen eerste en tweede
corrector en ga zo maar door.
Het CvTE probeert zoveel mogelijk punten van discussie in beeld te
krijgen door examenfora te bezoeken, examenbesprekingen bij te wonen
en natuurlijk door de vragen die via het Examenloket bij ons binnen
komen, te analyseren. Vervolgens kijken we of het mogelijk is om nog
meer helderheid te verschaffen via onze correctievoorschriften.
Gelijke monniken, gelijke kappen
In december 2014 is in Euclides een artikel verschenen van de hand
van onze vaststellingscommissievoorzitters, met de titel
Gelijke monniken, gelijke kappen.
Hierin worden de oude en nieuwe vakspecifieke regels toegelicht en
worden uitspraken gedaan over zaken die niet in vakspecifieke regels
zijn gevat.
Wij raden iedere eindexamendocent aan om dit artikel te lezen. Om dat
goed mogelijk te maken, hebben wij een verwijzing naar dit artikel
opgenomen in onze Septembermededeling. In onze Maartmededeling zullen
we die verwijzing nogmaals opnemen. Deze mededelingen zijn uiteraard
steeds te vinden op www.examenblad.nl.
Jacqueline Wooning
Clustermanager h/v exacte vakken
College voor Toetsen en Examens
|
Welke wiskunde moet ik kiezen?
Voor de leerlingen in klas 3 havo en vwo hebben we
bij onze methode Getal & Ruimte folders gemaakt: 'Welke
wiskunde moet ik kiezen?'.
In deze folders geven we aan welke opgaven uit de 9e (2008)
en de 10e editie in klas 3 je kunt relateren aan wiskunde A,
B, (C) of D in klas 4.
Volg
deze link voor havo 3 en
deze
link voor vwo 3.
Nathalie de Weerd ( n.deweerd@noordhoff.nl)
Getal & Ruimte
|
Examenstand 2016: Casio fx-CG20 en fx-9860GII
In WiskundE-brief 693 werd vermeld dat elk TI-84 model over een examenstand
beschikt of kan beschikken. Maar natuurlijk beschikken onze Casio
fx-CG20 en fx-9860GII grafische rekenmachines ook over een
examenstand.
Het één en ander werkt als volgt:
Aanzetten Examenstand
Zet de machine uit. Houd de toetsen 1 en 3 ingedrukt waarna
je AC/ON even ingedrukt houdt. Uw rekenmachine vraagt dan om
OK voor de RESET en het verwijderen van de add-ins. Dit bevestig
je door twee keer op F1 (yes) te drukken. Het volgende scherm
verschijnt hierna:
Procedure tip
Als je de leerlingen voorafgaand aan het examen vraagt om bovenstaand
scherm te laten zien, is verdere controle niet nodig. Je weet dan
zeker dat er ná het aanzetten van de examenstand niet alsnog informatie
is toegevoegd. Alle geheugens zijn nu geleegd en alle toegevoegde
add-ins zijn verwijderd.
Ga voor uitgebreide informatie naar www.casio-educatie.nl en bekijk
de nieuwsrubriek rechts op de pagina.
Joop Dijkstra
Casio Benelux B.V .
|
Kick-off pilot DTT
Op vrijdag 16 januari 2015 vond de "kick-off" plaats van de DTT-pilot.
Het betreft hier de Diagnostische Tussentijdse Toets voor Nederlands,
Engels en wiskunde waarover we in WiskundE-brief 681 al berichtten.
Hoewel de toets niet meer verplicht is (zie WiskundE-brief 675), zijn er 150 scholen
bereid gevonden om met de pilot mee te doen. Jacob Raap, sectormanager DTT
van het CvTE, noemde als toegevoegde waarde van de DTT: "een efficiënte
diagnose die maatwerk bij begeleiding van leerlingen mogelijk maakt.
De DTT kan hierbij helpen bij het overbruggen van de kloof tussen de
onderbouw en de bovenbouw in het voortgezet onderwijs".
Volg
deze link voor meer informatie.
|
Studiegroep Wiskunde met de Industrie
De afgelopen week zijn ruim 60 wiskundigen in Utrecht bezig
geweest met vraagstukken die vanuit zes bedrijven en organisaties
zijn geformuleerd. Zo moest voor het Nederlands Kanker Instituut
bijvoorbeeld een slimme rekenmethode worden bedacht om het
bestralingsplan snel te kunnen aanpassen aan de veranderde
anatomie van de patiënt, die tijdens de behandeling bijvoorbeeld
erg is afgevallen.
Het KNMI wilde zo slim mogelijk verschillende dynamische
atmosfeermodellen koppelen om betere weers- en klimaatvoorspellingen
te kunnen doen, terwijl er voor Philips Healthcare werd gezocht
naar een methode om signalen uit een MRI-scanner supersnel om te
zetten naar een correct beeld.
Reisgedrag
Mobidot, een nog jong Nederlands bedrijf, heeft een app ontwikkeld
die via GPS-, 4G- en WiFi-signalen van de smartphone het reisgedrag
van de gebruiker bijhoudt. Die app vreet door de continue
uitwisseling van data echter batterijcapaciteit. Mobidot wil daarom
graag een slimme rekenmethode om met minder data toch voldoende
reisgegevens te kunnen verzamelen. Daarnaast wil Mobidot graag dat
de rekenmethode automatisch 'onzindata' uitfiltert.
Hoogspanning
De Britse NM (Network Mapping) Group wil op basis van geografische
gegevensverzamelingen kunnen berekenen wat de optimale route is van
hoogspanningsleidingen, rekening houdend met alle kosten. Masten
die dichtbij bewoond gebied geplaatst worden, leveren bijvoorbeeld
extra kosten op vanwege de weerstand van de bewoners en
schadevergoedingen. Er zijn veel routemogelijkheden en geografische
factoren die de berekening complex maken.
Levensduur
SKF, een internationale leverancier van kogellagers, wil beter kunnen
voorspellen wat de levensduur van hun producten is. Hierbij gaat het
om vragen met betrekking tot het aantal in te zetten testmachines,
het aantal uit te voeren tests, de beste volgorde van de tests en de
toe te passen wiskundige berekeningen op de testresultaten. Door de
vele factoren die een rol spelen, is dit een complex statistisch
probleem.
Volg
deze link voor meer informatie
|
WDA-doe-dag
Op 25 maart 2015 organiseren PWN (Platform Wiskunde Nederland) en
SLO (nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling) in Utrecht een
dag die geheel in het teken staat van Wiskundige DenkActiviteiten:
de WDA-doe-dag.
Tijdens de WDA-doe-dag concentreren we ons op de activiteiten die u
als wiskundedocent met uw leerlingen kunt ondernemen om het wiskundige
denken bij uw leerlingen te stimuleren. Als deelnemer gaat u aan de
slag om zelf uw wiskundige denkactiviteiten te ontwerpen.
De agenda ziet er als volgt uit:
Tijd |
Activiteit |
10:30 uur |
Plenaire aftrap: Is dit een WDA? |
10:45 uur |
Werkgroep 1. Kies uit de onderwerpen "onderbouw", "wiskunde A-C", "wiskunde B" of "wiskunde D". |
12:45 uur |
Lunch. |
13:30 uur |
Werkgroep 2. Kies uit de onderwerpen "onderbouw", "wiskunde A-C", "wiskunde B" of "wiskunde D". |
15:30 uur |
Luchtige plenaire activiteit. |
16:00 uur |
Sluiting. |
Neem uw spullen mee
Als deelnemer wordt u verzocht om twee wiskundeboeken mee te nemen waaruit
u in de week van 30 maart 2015 (week 14) twee lessen gaat geven. En neem ook
uw eigen notebook of tablet mee. In de werkgroepen werkt u, onder begeleiding
en in groepjes, aan het ontwerpen en presenteren van een activiteit die u met
uw leerlingen in de daaropvolgende week gaat uitvoeren. Over het resultaat
van deze activiteit ontvangen wij daarna graag nog een verslag van u.
Deze dag maakt onderdeel uit van het traject 'Implementatie wiskundige
denkactiviteiten'. De hieraan ten grondslag liggende publicatie 'Onderwijzen
en toetsen van wiskundige denkactiviteiten' van Anne van Streun (2014)
kunt
u via deze link downloaden.
Plaats, tijdstip, kosten
De WDA-doe-dag vindt op 25 maart 2015 van 10:00 tot 16:00 uur plaats in het
cursus- en vergadercentrum Domstad in Utrecht. De kosten bedragen € 50,=
per deelnemer, inclusief lunch.
Via
deze link kunt u zich voor de WDA-doe-dag opgeven.
Tot ziens op 25 maart.
Namens PWN en SLO
Peter van Wijk en Jos Tolboom
|
Internetconsultatie over aanpassingen rekentoets
Tot en met 16 februari 2015 is het mogelijk om via een
internetconsultatie te reageren op het wijzigingsbesluit
inzake de rekentoets vo en mbo.
Tijdens die consultatie worden een drietal vragen aan u
gesteld. Daarbij is het mogelijk om documenten met uw commentaar
in te sturen.
Naar
de internetconsultatie.
|
Rekenen in de zak-/slaagregeling?
De discussie over de rekentoets was ook deze week weer
bijzonder heftig. In de Tweede Kamer maakte de PvdA openlijk
een politieke draai waardoor het invoeren van de rekentoets
van Sander Dekker geen gevaar meer lijkt te lopen, ondanks
de verbeten strijd van de oppositie.
Minstens tien gezaghebbende organisaties * en veel
specialisten hebben met brieven aan de Vaste Kamercommissie
Onderwijs geprobeerd om de rekentoets uit de zak-/slaagregeling
te krijgen. Weliswaar hebben die partijen vaak totaal
verschillende opvattingen over de rekentoets, maar zij zijn
unaniem tegen de opname van de (huidige) rekentoets in de
zak-/slaagregeling.
Politiek
Maar ook al vindt het opnemen van de rekentoets in de
zak-/slaagregeling nauwelijks nog steun in het veld;
ondertussen is de rekentoets een politieke zaak geworden. De moties
die door verschillende partijen tijdens het VAO nog zullen worden
ingebracht, zullen niet kunnen voorkomen dat de rekentoets een
feit is.
tg
*
Zoals daar zijn: de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren,
het Landelijk Aktie Komitee Scholieren, de VO-raad, de PO-raad,
de Algemene Onderwijsbond, de Federatie van Onderwijsvakorganisaties,
het Christelijk Nationaal Vakverbond, de Landelijke Ouderraad, de
Stichting Goed Rekenonderwijs en de vereniging Beter Onderwijs
Nederland.
|
Nieuw vmbo-materiaal RekenVOort
Het materiaal van RekenVOort voor het vmbo is het afgelopen
jaar herzien. Dit omdat niet alle gebruikte materialen meer correct
werkten. De herziening was noodzakelijk omdat blijkt dat veel
collega's dit gratis materiaal tijdens de rekenles inzetten.
Er is nu een extra module in RekenVOort gemaakt met daarin 9
hoofdstukken waarin de belangrijke onderdelen van het rekenen centraal
worden gesteld. De opdrachten sluiten aan op de de inhoudelijke modules
van RekenVOort en dienen daardoor een dubbel doel: ze zijn een goede
voorbereiding op niveau 2F van de verplichte rekentoets in het
voortgezet onderwijs én ze sluiten mooi aan op de beroepspraktijk van
het vmbo.
De volgorde van de hoofdstukken is naar eigen inzicht vast te stellen.
Maar let op: binnen de hoofdstukken is er wel sprake van een bepaalde
opbouw in de lesstof.
Volg
deze link voor het RekenVOort materiaal voor het vmbo.
|
BON en de rekentoets
Ook de vereniging Beter Onderwijs Nederland (BON) heeft met betrekking
tot de behandeling van de rekentoets in de Tweede Kamer een brief aan
de Vaste Kamercommissie Onderwijs gestuurd.
Opvallend aan de brief van BON is dat de vereniging wel heel uitdrukkelijk
van leer trekt tegen de overheersende stroming binnen het huidige rekenonderwijs.
Het volgende, pittige citaat wilde de redactie u dan ook beslist niet
onthouden:
"De terechte kritiek op de toetsen wijst op het falen van het systeem
als zodanig. Dat betekent dat de van realistisch-rekendidactiek doordesemde
referentieniveaus aan de kant moeten worden geschoven. Voorkomen dient te
worden dat dezelfde partijen die het realistisch rekenen altijd hebben
gepropageerd en daarmee veel geld hebben verdiend, nu als heelmeesters worden
ingeroepen en nog meer rekenellende veroorzaken. Als staatssecretaris Dekker
doorgaat op de ingeslagen weg, gaat hij voorbij aan werkelijke oorzaken van
de rekenproblematiek in Nederland en houdt hij bovendien een op
overheidssubsidies draaiende industrie van adviesbureaus, rekencoaches
en allerlei andere gelegenheidsprofiteurs in stand. Realistisch rekenen
is geen rekenen, het is een verdienmodel." |
De volledige brief kunt u hier lezen.
|
VerschenenIn deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs. Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Weg van het cijferen
Titel: Weg van het cijferen, Rekenmethodes vanaf 1800 tot heden
Auteur: Adri Treffers
Prijs: € 30,=
Adri Treffers was als wiskundige, onderwijskundige, ontwikkelaar,
onderzoeker en na 1989 ook als hoogleraar werkzaam bij het Freudenthal
Instituut en de Vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit Utrecht.
Hij was betrokken bij de ontwikkeling van de 'Proeve van een Nationaal
Programma voor het reken-wiskundeonderwijs' (1989) en de uitwerking
daarvan op onder meer de gebieden van flexibel (hoofd)rekenen en cijferen.
In zijn boek 'Weg van het cijferen' beschrijft Treffers de geschiedenis
van ons rekenonderwijs aan de hand van de rekenmethodes die bij die
historie horen. Uit die beschrijving valt veel te leren over zowel
de traditionele als moderne rekenmethodes en hun onderwijsresultaten.
Realistisch is beter
In het boek zet Treffers onder andere de procedurele en de conceptuele
richtingen in het rekenonderwijs tegen elkaar af. Hij toont op
wetenschappelijke wijze aan dat conceptuele methodes duidelijk beter
werken dan procedurele methodes. Met andere woorden: realistisch
rekenonderwijs is te prefereren boven het oefenen van 'kale' rekensommen.
In een aanvullende brief aan de Vaste Kamercommissie Onderwijs wijst
Treffers op dit onderzoek. Letterlijk schrijft hij in die brief:
"... en dat is ook de reden dat in de afgelopen 5 jaar 95% van de
basisscholen weer voor een conceptuele (realistische) methode heeft
gekozen. Kwalificaties als 'het grote rekenbedrog van Freudenthal'
(drs Ben Wilbrink op twitter 20-12-'14) overtuigen de scholen in ieder
geval niet ..." |
Het boek wordt door Adri Treffers onder eigen beheer uitgegeven.
U
kunt het boek via deze link aanschaffen.
|
Advertenties
ffLeren Rekenen bewijst zichzelf |
SmartRekenen - De volgende stap in rekenen
Stapsgewijs en adaptief opgaven uitwerken? Uitleg, hints en feedback per stap?
Inzicht in foute stappen en gezamenlijke probleemgebieden? Grip op het proces
en begeleiding op maat?
Zijn deze vragen herkenbaar? SmartRekenen biedt de oplossing!
Bekijk de ervaringen van collegas,
doe hier de unieke "werken in stappen" demo
of
vraag een pilot aan.
|
|
|