Naast grote organisaties als de NVvW, de VO-raad, de PO-raad, de AOb,
de FvOv, de CNV, de Landelijke Ouderraad en het LAKS zijn er ook
individuele deskundigen die op basis van de laatste ontwikkeling op
het gebied van de verplichte rekentoets de Tweede Kamer hebben voorzien
van notities en aanbevelingen.
Drie van die deskundigen zijn Jan Jimkes, Ben Wilbrink en Adri Treffers.
Hieronder vatten we de soms pikante bijdragen van deze deskundigen voor
u samen.
Jan Jimkes
Jan Jimkes was gedurende 36 jaar als leraar wiskunde en conrector verbonden
aan het St. Bonifatiuscollege in Utrecht. Jimkes werd in 2007 door de
commissie Dijsselbloem als 'klokkenluider' gehoord over zijn rol bij de
invoering van de Tweede Fase. En ook tijdens de hoorzitting over de rekentoets
op 4 december 2013 (zie
WiskundE-brief 654) werd hij geraadpleegd.
Tunnelvisie
Recent stuurde Jimkes een notitie naar de Vaste Kamercommissie Onderwijs.
In die notitie beschuldigt hij staatssecretaris Dekker van tunnelvisie. Dekker
klampt zich vast aan de rekentoets terwijl alle partijen om hem heen
langzaam aan tot een andere visie komen.
In grote lijnen deelt Jimkes de visie van de NVvW. De rekenvaardigheid moet
binnen het vak wiskunde in de onderbouw op peil worden gebracht. Jimkes
merkt op dat dat ook de visie is van vrijwel alle oppositiepartijen terwijl
de steun van de PvdA al aan het afbrokkelen is. Het zou volgens Jimkes
beter zijn wanneer Dekker tot hetzelfde voortschrijdende inzicht zou
komen als de oppositie en binnenkort wellicht ook een deel van de
coalitiepartijen.
Zie
hier de volledige tekst van de notitie van Jan Jimkes.
Ben Wilbrink
Ben Wilbrink is psycholoog, wetenschappelijk onderzoeker en toetsdeskundige.
Wilbrink staat onder andere bekend om zijn zeer kritische houding ten opzichte
van 'realistisch rekenen'. Ook Wilbrink werd tijdens de hoorzitting over de
rekentoets op 4 december 2013 gehoord. Zie
WiskundE-brief 654.
Ben Wilbrink stuurde onlangs eveneens een notitie naar de Vaste Kamercommissie
Onderwijs. In die notitie stelt hij dat de huidige rekentoetsen ongeschikt
zijn om de rekenvaardigheid toetsen. In plaats hiervan toetsen de huidige
rekentoetsen eerder de intellectuele capaciteiten van de leerling.
Pseudowetenschap
En hij gaat nog verder; Wilbrink stelt dat er binnen het onderwijs een
internationaal pseudowetenschappelijk probleem speelt dat 'constructivisme'
heet en dat bewijsbaar leidt tot ernstige belemmeringen binnen het rekenonderwijs.
Als eerste stap zou de Wet op de referentieniveaus Nederlandse taal en
rekenen volgens Wilbrink moeten worden ontdaan van al die pseudowetenschappelijke
onderdelen, van alle 'valse romantiek' van het 'realistisch rekenen' of rekenen
in alledaagse situaties. In plaats hiervan moet er aandacht worden
besteed aan zaken als breukrekenen en waarachtig getalbegrip.
Hierna moet er, conform de stellingname van professor J.K. Lenstra en recent
ook die van de NVvW, vooral in de onderbouw aandacht worden besteed aan
rekenen en dient daar het rekenen met een diagnostische toetsing te worden
afgesloten.
Beperk tenminste de schade
Mocht het kabinet vasthouden aan de huidige rekentoets, dan vindt Wilbrink
dat de schade moet worden beperkt door de toetsing uit handen van Cito en
CvTE te nemen en over te dragen aan een vakgroep van deskundigen op het gebied
van de psychologische methodenleer en de cognitieve psychologie. Daarnaast zou
vastgelegd moeten worden dat alleen nul (in plaats van maximaal vijf) procent
extra gezakten door de rekentoets acceptabel is.
Zie
hier de volledige tekst van de notitie van Ben Wilbrink.
Adri Treffers
Adri Treffers is emeritus hoogleraar rekendidactiek primair onderwijs bij het
Freudenthal Instituut. Hij is een bekende promotor van 'realistisch'
reken-wiskundeonderwijs en werd uiteraard tijdens de hoorzitting over de
rekentoets op 4 december 2013 ook gehoord (Zie
WiskundE-brief 654). De meningen van Adrie
Treffers en Ben Wilbrink over wat goed rekenonderwijs is, lopen nogal uiteen
maar ze zijn eensgezind in hun afwijzing van de rekentoets in de huidige vorm.
Treffers schrijft dat de verplichte rekentoets een volkomen overbodige, zelfs
'potsierlijke' zaak is. Nederland behoort tot de top-drie van de Oeso-landen
wat betreft de rekenvaardigheid en scoort ook volgens veel andere onderzoeken
prima. Er is in Nederland wat betreft de rekenvaardigheid dus helemaal geen
probleem. En problemen die niet bestaan, hoef je ook niet op te lossen,
aldus Treffers.
Zie
hier de volledige tekst van de notitie van Adri Treffers.