In de Telegraaf van 6 november 2014 stond een artikel onder de
kop "Leraar moet lesmateriaal zelf maken". In dat artikel werd
betoogd dat de macht van de grote onderwijsuitgevers moet worden
gebroken. Wanneer docenten zelf hun leermaterialen maken, zo stond
in het artikel, dan wordt het onderwijs veel goedkoper.
De Tweede Kamer staat jubelend achter deze stelling. Initiatieven
die vraag en aanbod bij elkaar brengen, kunnen volgens woordvoerders
uitgroeien tot het "Uber van het onderwijs". Maar het is wel
gemakkelijk jubelen, want er wordt op die manier dan misschien wel
een besparing gerealiseerd maar de meeste politici hebben geen
flauw idee wat zich in het onderwijs afspeelt.
Knutselen
Want laten we eerlijk zijn. Het auteurschap is een vak apart en
een goede docent is lang niet altijd een goede auteur. Wanneer
zo'n docent zelf iets in elkaar knutselt of willekeurig
wat lesmateriaal van het web plukt, dan is het resultaat heel vaak
een didactisch gedrocht. De consistente leerlijnen zijn dan het
eerste slachtoffer.
Het is niet voor niets dat de auteursteams van Moderne Wiskunde
en Getal & Ruimte er, ondanks hun lange ervaring, bij iedere nieuwe
editie weer jaren van schrijven, herschrijven en vergaderen voor nodig
hebben voordat alles qua leerlijnen en inhoud weer een beetje op orde
is. Goede leerboeken zijn inderdaad duur maar kwaliteit heeft nu
eenmaal een prijs.
Verder is er in de gerenommeerde methodes sprake van een breed
aanbod aan creatieve, maatschappelijk relevante en op het gekozen
profiel toegesneden contexten, zijn er uitwerkingen, proefwerkbundels
en andere hulpboeken beschikbaar en kun je desgewenst online oefenen met
bij de methode passend digitaal materiaal. Dat krijg je als individuele
docent met je zelf geschreven of bij elkaar geraapte lesmateriaal niet
voor elkaar.
Gratis of betaald?
En dan heb ik het nog niet eens over de facilitering gehad. Docenten
moeten hun lesmateriaal zelf samenstellen. Moet dat gratis? In de eigen
vrije tijd? Gaan we hier de loyaliteit van de docent weer exploiteren?
Ach, natuurlijk heb ook ik gedurende mijn carrière zelf zo af en toe eens
een lespakketje geschreven of samengesteld uit bestaand lesmateriaal.
Collegas moedig ik ook zeker aan om dat zo af en toe ook eens te doen.
Maar het zelf schrijven van al je lesmateriaal en het afschaffen van
alle leerboeken is natuurlijk een heel ander verhaal.
Waarschuwing
Ik denk niet dat de educatieve uitgeverijen zich grote zorgen hoeven
te maken. Gelukkig werken er nog steeds veel verstandige mensen in het
onderwijs. Wel wil ik waarschuwen voor schooldirecties die denken dat
het mogelijk is om een grote financiële besparing te realiseren door
docenten hun lesmateriaal zelf te laten schrijven. Directies die denken
dat dat werk er nog wel even bij kan...
Jos Geerlings