nummer 681, 5 oktober 2014Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4000 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Pilot diagnostische tussentijdse toets van start
Vlak voor de zomervakantie meldden we in WiskundE-brief 675 dat de verplichte
Diagnostische Tussentijdse Toetsen (DTT) voor Nederlands, Engels
en wiskunde van de baan waren. Dat betekent echter niet dat de ontwikkeling
van deze toetsen is stopgezet
Op dit moment is het CvTE bezig met de werving van 150 scholen voor een
pilot. De eerste pretest - gericht op het ijken en uittesten van de
opgaven - zal plaats vinden in februari 2015.
Omdat de toets niet meer verplicht is, wordt er geprobeerd om scholen
over te halen om mee te doen door deze scholen te wijzen op mogelijke
voordelen:
"De diagnostische tussentijdse toets (DTT) is een toets voor het laatste
jaar van de onderbouw van het voortgezet onderwijs. De toets is een
hulpmiddel voor scholen en docenten om samen met hun leerlingen te werken
aan essentiële vaardigheden bij Nederlands, Engels en wiskunde voor het
vervolg van de schoolcarrière. Het is een diagnostisch instrument: de
toets analyseert de kennis en vaardigheden van individuele leerlingen en
geeft een heldere diagnose van de conditie van die vaardigheden. De
diagnose maakt het voor de docenten mogelijk om samen met de
leerlingen keuzes te maken voor onderwijzen en leren op maat." |
Meer informatie vindt u op
de site van het CvTE.
U kunt zich daar ook aanmelden voor de pilot.
|
Over de nieuwe voorbeeldtoetsen rekenen 3F
Zoals gemeld in WiskundE-brief 679 zijn sinds een paar weken de nieuwe
voorbeeldrekentoetsen 2F en 3F via het Cito beschikbaar. Mijn
eerste indruk is dat de voor 2015 aangekondigde aanpassingen
(zie WiskundE-brief 676) wat betreft de zogenaamde contextloze opgaven al
een klein beetje doorgevoerd zijn.
Het gaat hierbij om de "kale" sommen die zonder rekenmachine
gemaakt moeten worden. Zo zie ik nu iets meer opgaven waarbij
"handig rekenen" niet zo belangrijk is. Het aandeel contextloze
opgaven was vorig jaar al verhoogd van 20% tot bijna 30%.
Afronding
Wat gebleven is, is de onduidelijkheid bij sommige opgaven over
gewenste nauwkeurigheid van de antwoorden. Neem bijvoorbeeld
vraag 27:
"Hoeveel kubieke meter water zou er volgens de vuistregel
door deze lekkende kraan per jaar verloren gaan" |
Een berekening met de rekenmachine levert op dat het om ongeveer
1,584 kubieke meter gaat. Maar hoe moet dat worden afgerond?
Volgens het antwoordmodel worden alleen de antwoorden 1,58 t/m
1,60 goed gerekend.
Geschikt?
Ook tussen de nieuwe reeks voorbeeldopgaven staan er een aantal
die door sommigen van ons niet als rekentoetsvragen zullen worden
gezien. Hoewel het interpreteren van uitslagen (bouwplaten) en het lezen van
diagrammen uitdrukkelijk genoemd worden bij de beschrijving van de
domeinen in de rekentoetswijzer, kan ik me voorstellen dat niet
iedereen gecharmeerd is van bijvoorbeeld vraag 13 of 33. Bij vraag
13 moet op basis van een diagram met migratiesaldo's tussen 1998 en
2004 bepaald worden welke van vier gepresenteerde uitspraken zeker
waar is. En bij vraag 33 moet gekozen worden met welke bouwplaat
een afgebeeld opbergvak niet kan worden vervaardigd.
Pittig of gedrocht?
Opgave 11 is een ander verhaal:
"Janneke had na 6 jaar sparen € 430,32 op haar rekening staan. Ze
wil nog 1 jaar doorsparen en dan haar geld opnemen. Om in totaal
€ 600,- op te kunnen nemen, moet ze aan het begin van het zevende
jaar extra geld op haar rekening zetten." |
Gegeven is dat de betreffende spaarrekening ("Zilvervloot") 3,5%
rente per jaar geeft en aan het eind nog een extra premie geeft
van 10% Gevraagd wordt welk bedrag ze extra op haar rekening moet
zetten.
Bij een aanpak zonder algebra ligt het voor de hand om in twee
stappen terug te rekenen vanuit het streefbedrag, met de
groeifactoren 1,1 en 1,035. Daarbij speelt de vraag op welk moment
de bank hoe afrondt, een rol. Het antwoordmodel geeft daarom 1 cent
speling.
De reacties op deze opgave zijn divers. De één vindt het een pittige
maar wel aardige opgave terwijl de ander het een draak van een som
vindt, waartegen fel geprotesteerd zou moeten worden.
Verantwoorde invoering
Intussen is de commissie "verantwoorde invoering rekentoets" bezig
om zich te buigen over de vraag hoe het is te voorkomen dat leerlingen
de dupe worden van rekenonderwijs dat nog niet op orde is. Ik ben
benieuwd of deze commissie in navolging van de commissie Bosker ingaat
op de vraagstelling in de rekentoetsen die tot nu zijn afgenomen.
gk
|
Vervroegd eindexamen in bepaalde vakken
Op dit moment is het voor leerlingen al mogelijk om in het
leerjaar vóór het examenjaar examen te doen in vakken waarin
zij uitblinken. Voor deze leerlingen wordt het nog gemakkelijker
om vakken eerder af te sluiten met een examen.
Op voordracht van staatssecretaris Dekker van OCW wordt de regeling
namelijk verruimd. Leerlingen kunnen nu al in vwo 4, dus in het
voor-voorlaatste schooljaar, vakken met een eindexamen afronden.
Deze maatregel maakt onderdeel uit van het Plan van aanpak toptalenten
2014-2018 dat dit voorjaar is gepresenteerd.
bron:
www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/10/03/toptalenten-kunnen-nog-eerder-examen-doen.html
|
Nu op uw school: het informatiepakket Wiskunde Olympiade
Deze week zijn de informatiepakketten voor de bèta-olympiades,
waaronder de Wiskunde Olympiade, naar de scholen verzonden. Het
informatiepakket bestaat uit een poster, een beknopte brochure met
informatie voor de docent en voor de leerlingen een leaflet om ze
extra enthousiast te maken.
Als uw school nog nooit heeft meegedaan, neem dan eens een kijkje op
www.wiskundeolympiade.nl. Daar vindt u opgaven en trainingsmateriaal
om uw leerlingen eventueel voor te bereiden op de wedstrijd. De afname
van de eerste ronde is flexibel; u kunt zelf een geschikt tijdstip
zoeken in de periode van 19 t/m 29 januari 2015.
Doet u mee?
Hopelijk doet uw school dit jaar, voor het eerst of opnieuw, mee. U kunt
zich inschrijven via de wedstrijdsite.
Als u voor het eerst wedstrijdleider bent, kunt u inloggen door bij
zowel de gebruikersnaam als bij het wachtwoord op de wedstrijdsite de
brincode van uw school in te voeren. De rest wijst zich dan vanzelf.
Als u meer posters, brochures of leaflets wilt, kunt u deze via email
bij mij aanvragen.
Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade,
Melanie Steentjes ( melanie@wiskundeolympiade.nl)
|
Succesformules
Wiskundige Lex Schrijver zei eens: "Wiskunde is als zuurstof.
Als het er is, merk je het niet. Als het er niet zou zijn, merk
je dat je niet zonder kunt." Om een klein beetje van de wiskunde
die we dagelijks inademen zichtbaar te maken, heeft Het Platform
Wiskunde Nederland het boek "Succesformules: toepassingen van
wiskunde" gepubliceerd.
In 36 korte hoofdstukken laten Bennie Mols en Ionica Smeets
zien hoe wiskunde succes boekt op terreinen als economie, geneeskunde,
misdaadbestrijding, logistiek, sport en kunst. Daarnaast vertellen acht
invloedrijke Nederlanders, waaronder Alexander Rinnooy Kan,
Jeroen van der Veer en Louise Gunning over de rol van
wiskunde in hun vak en persoonlijke leven. Het boek is met name geschikt
om op een laagdrempelige manier de brede toepasbaarheid van wiskunde te
laten zien.
Gratis
Het boek is op maandag 22 september 2014 gepresenteerd bij de opening
van de NEMO-tentoonstelling "Wereld van Vormen" en wordt wijd verspreid
onder universiteiten, middelbare scholen, politici, media en andere
geïnteresseerden. "Succesformules" telt 108 pagina's en is gratis te
downloaden via www.platformwiskunde.nl.
|
Wie helpt ons?
Vanwege bijzondere omstandigheden hebben wij, en vooral
onze leerlingen, dringend behoefte aan wiskundeboeken die niet
meer leverbaar zijn. Wellicht heeft u, of uw school, deze boeken
nog ergens in de klast liggen.
Het gaat om de leerboeken van Getal & Ruimte, edities 2005
en 2006:
- 3vmbo-KGT1
- 3vmbo-KGT2
- 4vmbo-KGT1
- 4vmbo-KGT2
Genoemde boeken staan dit schooljaar voor het laatst op onze
boekenlijst. Afgelopen periode hebben wij als Vavo veel meer
inschrijvingen (wiskunde VMBO-tl leerlingen) binnen gekregen
dan verwacht. De voorraad aanwezige boeken in ons eigen
boekenfonds is onvoldoende terwijl de boeken ook niet meer
bij de uitgever verkrijgbaar zijn.
Wie helpt ons uit de brand ?
Petra Aarsman ( p.aarsman@rocva.nl)
Joke Smit College, afdeling Vavo in Amsterdam
|
Nieuwe examenprogramma's
In de komende maanden is er op havo/vwo scholen veel aandacht voor
de nieuwe examenprogramma's wiskunde. De komende vierdeklassers krijgen
er immers direct mee te maken.
Misschien is het goed om te weten dat op de
website van de WiskundE-brief
een
pagina
staat met een overzicht van de nieuwe programma's en de bijbehorende syllabi.
gk
|
Vacatures in het onderwijsHet plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs. Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerste- en tweedegraads vacature te Warnsveld
Het Isendoorn College in Warnsveld zoekt per 5 januari 2015
vanwege zwangerschapsverlof twee tijdelijke docenten wiskunde.
Eerstegraads: 0,8 fte, lessen vooral in de bovenbouw
Tweedegraads: 0,6 fte, lessen voornamelijk in de TTO-onderbouw
Meer informatie bij A. Rogge, via 0575-760760. Of bezoek de
website: www.isendoorn.nl.
Reacties voor 13 oktober 2014 naar vacature@isendoorn.nl.
|
Tweedegraads vacature te Epe
De RSG Noord Oost-Veluwe is per direct op zoek naar een docent
wiskunde tweedegraads voor ongeveer 0,8 fte. Vragen over de vacature
kunt u stellen aan dhr. A. van der Woude, afdelingsleider
bovenbouw a/h/m, a.vanderwoude@rsgnov.nl.
Wij ontvangen uw sollicitatie bij voorkeur via
meesterbaan.
Of solliciteer via de mail: i.dallinga@rsgnov.nl.
|
Advertenties
Cursus "Leiding geven aan de wiskundesectie"
In deze tweedaagse training krijgt u inzicht, kennis en
vaardigheden hoe leiding te geven aan de wiskundesectie.
Wat is uw rol als sectieleider?
Daarnaast is er voldoende ruimte om uit te wisselen met
elkaar en concrete problemen van je eigen school voor te
leggen.
www.aps.nl/wiskunde1
|
Cursus "Een goede voorbereiding op de nieuwe wiskundeprogrammas"
Hoe ga je om met veranderingen in de nieuwe examenprogramma's?
De veranderingen hebben niet alleen betrekking op de manier
waarop de lesstof verdeeld is over de verschillende
wiskundevakken maar ook op de totale inhoud van de curricula
van alle wiskundevakken bij elkaar.
Er zal gewerkt worden met informatiemateriaal, syllabi en
pilotexamens. Het geheel krijgt een concreet, praktisch
karakter.
www.aps.nl/wiskunde2
|
Ontdek nu de nieuwe wiskundemethode: MathPlus!
Het uitgangspunt voor de ontwikkeling van MathPlus is een
digitale leeromgeving die:
- U als docent meer inzicht en overzicht geeft.
- Wiskunde interessanter maakt voor alle leerlingen.
- Beter inspeelt op niveauverschillen tussen leerlingen.;i>
We komen graag langs voor een kennismakingsgesprek bij u op
school. Meer informatie of een afspraak? Bezoek
www.mathplus.nl.
|
Moderne Wiskunde zoekt auteurs
Moderne Wiskunde zoekt enthousiaste, ervaren en beginnende
docenten die wiskundeles geven en die graag als auteur een
bijdrage willen leveren aan goed (folio- en digitaal) lesmateriaal.
Vindt u het leuk om actief en op een andere manier met uw vak
bezig te zijn? Om samen te werken met collegas van andere scholen
in het land? En om materiaal te ontwikkelen dat uitgegeven wordt?
Stuur dan een mail naar Rob Houtenbos, uitgever Moderne Wiskunde:
r.houtenbos@noordhoff.nl
|
Nieuw: Getal & Ruimte 11e editie Tweede Fase
Voor schooljaar 2015-2016 verschijnt de nieuwe, 11 e
editie van Getal & Ruimte Tweede Fase. Deze geheel vernieuwde
editie biedt u alle oplossingen om uw leerlingen op een heldere,
degelijke en stapsgewijze manier voor te bereiden op de nieuwe
examenprogrammas havo en vwo die van kracht zijn vanaf 2015.
Werkt u al met Getal & Ruimte? U zult zich wederom herkennen in
de heldere didactische structuur en het gebruiksgemak voor u en
uw leerlingen. Daarnaast is de 11e editie nu nog verder uitgebreid
met vele digitale toepassingen.
Meer weten? Ga naar www.getalenruimte.noordhoff.nl. Hier kunt u
ook beoordelingsexemplaren en een presentatie op school aanvragen.
|
|
|