nummer 680, 28 september 2014Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4000 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Wat nou, 'niet eerlijk'?
Als duizend wiskundige ogen kijken naar een examen en een
bijhorend correctievoorschrift, dan blijkt soms dat er nog
wat ruimte voor verbetering te vinden is. Dat is de afgelopen
jaren wel vaker gebeurd. Het siert het CvTE dat het dit
onderkent en dienovereenkomstig handelt.
Wie nooit van mening verandert, leert niet meer. Als er veel
wiskundigen zijn die zich niet strikt aan het correctievoorschrift
houden, dan is het aannemelijk dat daar een inhoudelijke reden voor is.
Ik ben het daarom niet helemaal eens met de bijdrage van collega
van den Einde in WiskundE-brief 679.
Accuraat formuleren
Bij de in WiskundE-brief 678 toegelichte wijzigingen in het correctievoorschrift
zijn de genoemde fouten voor het antwoord niet relevant. Gaat het
over wiskunde B, dan heeft collega van den Einde misschien een
klein punt. Maar voor wiskunde A vind ik de bijstelling van het
CvTE zeer verdedigbaar. Ik betwist niet dat we de leerling moeten
leren om accuraat te formuleren maar laten we voor wiskunde A
leerlingen de hoofd- en bijzaken alsjeblieft wel een beetje van
elkaar scheiden.
CvTE als lerende partner
Als het oordeel van een professionele wiskundige ondergeschikt
wordt gemaakt aan een stel rigide regels, dan kunnen we het corrigeren
misschien maar beter aan boekhouders overlaten en het circus van de
tweede correctie helemaal opdoeken. Ik prefereer echter de manier
waarop we de correctie van het Centrale Examen nu uitvoeren. Een manier
waarbij we verschillen van inzicht bijna altijd op een professionele manier
weten op te lossen, waarbij ook het CvTE een lerende partner is en waarbij
de leerling op de eerlijkst mogelijke manier wordt beoordeeld.
Wolfgang Köchers MSc
|
Translatieprobleem
Ik heb naar aanleiding van mijn contact met het CvTE een opmerking over
vraag 19 van havo examen wiskunde B, tweede tijdvak 2014. Daar wordt
in de inleidende tekst een translatie aangeduid op een manier die wel in
Getal & Ruimte maar niet in Moderne Wiskunde wordt behandeld.
De inleidende tekst luidt:
"De grafiek van de functie h ontstaat uit de grafiek van g door de volgende
twee transformaties: eerst de vermenigvuldiging met 6 ten opzichte van de
x-as, gevolgd door de translatie (−2,−3)." |
Leerlingen die Moderne Wiskunde gebruiken, zijn niet op de notatie
(−2,−3) voor een translatie voorbereid en kunnen de opgave dus
mogelijk niet maken. De voor de translatie gebruikte notatie is ook niet in
de syllabus wiskunde B havo terug te vinden. Als docent sta je dus ook voor
een verrassing.
Wat nu?
Ik heb deze situatie aan het CvTE voorgelegd. Het CvTE heeft de examenmakers
in kennis gesteld van mijn opmerking maar deze hebben geen noodzaak gezien,
zich uit te spreken over de situatie.
Wat moet ik nu doen? Hebben de examenmakers zich door Getal & Ruimte laten
inspireren? En moet ik daarom nu de boeken van Getal & Ruimte doornemen, de
notatieverschillen met Moderne Wiskunde in kaart brengen en mijn leerlingen
hierop voorbereiden? Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Math Wijshoff
|
Controle horizontaal buigpunt met plot toegestaan?
In de vakspecifieke regels voor het Centrale Examen heeft CvTE bepaald
dat ongelijkheden met een exacte berekening en een plot mogen worden
opgelost. Als ik de regel uit de sylabus goed lees, geldt dit onder andere ook
voor de exacte bepaling van maxima en minima van een functie.
Daar is twee jaar geleden nog een discussie over geweest. Zie vraag 16
(op algebraïsche wijze aantonen dat er geen nulpunten zijn) en vraag
17 (x-coördinaten van buigpunten berekenen) van het vwo wiskunde B
examen van 2013, tijdvak 1. Daar was sprake van een functie waarvan
de waarde van de afgeleide in een punt keurig gelijk was aan 0. Als
je dat punt met een plot in beeld bracht, bleek er geen extremum op
die plaats aanwezig te zijn maar een horizontaal buigpunt.
Plot verboden
Mijn leerlingen controleerden dat toentertijd met een plot. Dat rekende
ik toen fout want volgens het correctievoorschrift mochten zij dat niet
zo doen. Er werd in het correctievoorschrift een redenering of
tekenoverzicht vereist.
Zo te zien zou de controle met een plot nu wel mogen. Ik ben in
verwarring...
Jos Kisteman
|
WinToets 4.0 rekendatabases gevraagd
De landelijke rekenexamens in maart en mei worden een stuk serieuzer
omdat het moment dat het cijfer voor rekenen in de kernvakkenregeling
mee gaat tellen, steeds dichterbij komt. Op het Keizer Karel College
willen wij daarom WinToets 4.0 bij de diagnostische rekentoetsafname
gaan inzetten.
We willen de diagnose graag snel en accuraat uitvoeren. Daarvoor hebben
wij, en mogelijk andere scholen ook, een adequaat gevulde database met
rekenopgaven nodig, voorzien van een goede metadatering naar bijvoorbeeld
niveau, domein, categorie, leerjaar en/of moeilijkheidsgraad.
Kosten vermijden
Bij De Rode Planeet, uitgever van WinToets 4.0, kost dat geld. Ik hoop
die kosten te kunnen vermijden. Mijn vraag is daarom of er al collega's
zijn die voor het rekenonderwijs een WinToets 4.0 database hebben opgezet,
voorzien van de juiste metadata. Ik ben al blij met kleine databases van
bijvoorbeeld 50 gemetadateerde sommen. In ruil hiervoor vul ik uw database
dan graag voor u aan met wat ik al verzameld heb en stuur ik de aangevulde
database naar u terug.
Pas bij het vullen van uw database trouwens goed op. In de voorbeeld
rekentoetsen van cito zitten veel misleidende sommen en zelfs foutieve
antwoorden. Dat is natuurlijk te idioot voor woorden maar daar zullen
wij het momenteel (niet) mee moeten doen.
Jaap Verhees ( vej@keizerkarelcollege.nl)
Keizer Karel College Amstelveen.
|
Naked Statistics
Een raak stukje van Ton Groeneveld u in WiskundE-brief 679. Misschien zouden de
leden van de Tweede Kamer allemaal eens het boekje
"Naked Statistics"
van Charles Wheelan moeten aanschaffen. Voor de prijs hoeven ze het niet te
laten.
Dat boekje is trouwens ook geen slechte literatuur voor het
statistiekonderwijs in wiskunde-A. Twee toepasselijke
citaten uit dit boekje:
"Every fall, several Chicago newspapers and magazines publish a
ranking of the 'best' high schools in the region. ... Several of
the high schools consistently at the top of the rankings are
selective enrollment schools. ... One of the most important admissions
criteria is standardized test scores. So lets summarize: (1) these
schools are being recognized as 'excellent' for having students with
high test scores; (2) to get into such a school, one must have high
test scores. This is the logical equivalent of giving an award to
the basketball team for doing such an excellent job of producing
tall students." |
"[T]he most commonly stolen car is not necessarily the kind of car that
is most likely to be stolen. A high number of Honda Civics are reported
stolen because there are a lot of them on the road; the chances that any
individual Honda Civic is stolen ... might be quite low. In contrast,
even if 99 percent of all Ferraris are stolen, Ferrari would not make the
'most commonly stolen' list, because there are not that many of them
to steal." |
Henk Tijms
|
Wiskundige denkactiviteiten
Op 30 september 2014 houdt SLO een studiemiddag over wiskundige
denkactiviteiten, afgekort WDA. Deze denkactiviteiten vormen de
basis voor de nieuwe examenprogrammas wiskunde die in augustus
2015 landelijk zullen worden ingevoerd.
Die wiskundige denkactiviteiten moeten uiteraard ruim van tevoren
al vorm gaan krijgen in de lespraktijk. Tijdens de studiedag van
30 september bespreken 30 deskundigen hoe dat het beste kan worden
gedaan. In het voorjaar van 2015 zal SLO vervolgens een landelijke
conferentie over WDA organiseren.
|
Oktoberveiling Wereldwiskunde Fonds
De jaarlijkse oktoberveiling van het Wereldwiskunde Fonds
gaat weer beginnen. Er worden dit keer bijna 500 boeken geveild,
waaronder veel mooie, populair-wetenschappelijke boeken en een aantal
echte klassiekers.
Opvallende exemplaren zijn: Flatland, Hardy's Apology,
Hardy & Wright's Introductie in de Getallentheorie, Pólya's
How to Solve It, didactiekboeken van Wansink en Van Dormolen
en het Basisboek Wiskunde van Bosch en Van de Craats. En wat
dacht u van de bijna 100 jaar oude jaargangen van het Nieuw Tijdschrift
voor Wiskunde?
Vanaf ongeveer 28 september 2014 kan er op de boeken worden geboden.
We sluiten de veiling op zondag 2 november 2014 om 20:00 uur.
Derdewereldwiskundeonderwijs
De opbrengst van de veiling komt uiteraard weer geheel ten goede
aan het WwF. Het fonds financiert projecten in derdewereldlanden
die met het wiskundeonderwijs aldaar te maken hebben.
De veiling is te bereiken via www.wereldwiskundeboeken.nl. Bij
eerdere veilingen waren er soms technische problemen bij het
uitbrengen van een bod. Probeer het in zo'n geval eens met een
andere browser, bijvoorbeeld Firefox of Chrome. Of stuur een
mailtje naar mij; dan kan ik u verder helpen.
Jos Remijn ( WereldwiskundeBoeken@gmail.com)
Veilingmeester WwF
|
Mathelo nascholingsaanbod najaar 2014
GeoGebra is het voorbije decennium uitgegroeid tot
het toonaangevende pakket voor het wiskundeonderwijs.
Ter ondersteuning van wiskundedocenten worden via het
Mathelo leerplatform www.mathelo.net een aantal
webcursussen georganiseerd.
In de " Basiscursus GeoGebra 4.4" en " Ruimtemeetkunde met
GeoGebra 5" worden de uitgebreide didactische
gebruiksmogelijkheden van GeoGebra stapsgewijs aangeleerd.
" Beschrijvende statistiek met GeoGebra" is een (leer)werkboek
voor leerlingen waarin de volledige leerstof beschrijvende
statistiek op een interactieve wijze wordt behandeld. Elk
hoofdstuk wordt aangevuld met talrijke oefeningen en bijhorende,
uitgewerkte oplossingen voor de wiskundedocent.
De webcursus " Extremumproblemen" behandelt ruim vijftig
optimaliseringsvraagstukken en "Creatieve toepassingen met
GeoGebra" inspirerend lesmateriaal voor originele onderzoeksopdrachten.
Vraag ivan@mathelo.net om meer informatie of schrijf u in via
www.mathelo.net.
|
Vacatures in het onderwijsHet plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs. Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature NHL Hogeschool
Lerarenopleider Wiskunde (eerstegraads bevoegd) per direct
voor 1,0 fte.
Informatie kunt u inwinnen bij Jooske Haije,
hoofd afdeling Exacte Vakken, op vrijdag 3 oktober 2014 van
15:00 tot 17:00 uur, tel. 06-34744730. Uw sollicitatie met
cv kunt u tot 6 oktober 2014 sturen naar vacature@nhl.nl
ter attentie van Jooske Haije, onder vermelding van
vacaturenummer EC1523.
|
Advertenties
Ontdek nu de nieuwe wiskundemethode: MathPlus!
Het uitgangspunt voor de ontwikkeling van MathPlus is een
digitale leeromgeving die:
- U als docent meer inzicht en overzicht geeft.
- Wiskunde interessanter maakt voor alle leerlingen.
- Beter inspeelt op niveauverschillen tussen leerlingen.;i>
We komen graag langs voor een kennismakingsgesprek bij u op
school. Meer informatie of een afspraak? Bezoek
www.mathplus.nl.
|
Reset/examenstand GR op examen 2016?
Reset/examenstand GR op examen 2016? Kom woensdag 8 oktober 2014
naar T3 symposium "Wiskunde en Natuurwetenschappen ondersteunen
met ICT".
Met tal van interessante sprekers en workshops, onder andere hoe
de examenstand op de GR in te stellen. Ga voor programma en
inschrijving naar www.t3nederland.nl.
|
APS Rekenen & Exact
APS Rekenen & Exact biedt brede ondersteuning op het gebied
van rekenen, wiskunde en de bètavakken. Ook in het schooljaar
2014-2015 organiseert APS Rekenen & Exact diverse cursussen
en studiedagen.
Bekijk onze aanbodbrochure.
|
Noordhoff Uitgevers wiskunde Tweede Fase congres.
Woensdag 26 november organiseert Noordhoff Uitgevers het Noordhoff
Uitgevers wiskunde Tweede Fase congres in de Reehorst te Ede. Op dit
congres bieden we verschillende interessante vakwerkgroepen aan voor
docenten die in de Tweede Fase wiskunde A, B, (C) en D doceren aan
zowel havisten als vwo'ers.
Er zijn diverse verdiepende werkgroepen over uiteenlopende wiskundige
onderwerpen. Ook presenteren Moderne Wiskunde en Getal & Ruimte op die
dag de nieuwe 11e edities voor de Tweede Fase!
U bent er toch ook bij? Aanmelden kan via www.nuwiskundecongres.nl.
|
|
|