nummer 679, 21 september 2014Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4000 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Aanpassing correctievoorschrift is niet eerlijk
Het correctievoorschrift is voor wiskunde A en C aangepast.
Notatiefouten die het antwoord niet beïnvloeden, worden de
leerling niet langer aangerekend. Waarom? Omdat er blijkbaar
collega's waren die zich niet aan het oude correctievoorschrift
hielden en notatiefouten toch niet aanrekenden. En dat is niet
eerlijk, want dan worden de leerlingen niet op gelijke wijze
beoordeeld.
De reden om het correctievoorschrift aan te passen, is dus
niet inhoudelijk. De reden is dat veel collega's zich niet
aan het correctievoorschrift blijken te houden. Typisch
Nederlandse slappe redenatie. Men houdt zich niet aan de
regels? Dan passen we de regels gewoon aan.
Tegelijkertijd benadrukt het CvTE dat afwijken van het
correctievoorschrift niet mag. Ik vind het één moeilijk met het
ander te rijmen.
Verschraling
Volgens mij is één van de toegevoegde waarden van het vak wiskunde
dat de leerling accuraat leert formuleren en werken. Blijkbaar
deelt het CvTE dit inzicht niet.
En zo verschralen we verder.
D.J.C. van den Einde
docent Mencia de Mendoza Breda
|
Exact oplossen ongelijkheden
In WiskundE-brief 628 en WiskundE-brief 629 zijn er enige artikelen verschenen over de
rol van de grafische rekenmachine bij het exact oplossen van
ongelijkheden. Die discussie hebben we afgesloten met de
mededeling van het Cv(T)E die hieronder staat.
"Onder 'exact oplossen' wordt in het geval van ongelijkheden
verstaan dat de overeenkomstige vergelijking exact wordt opgelost,
waarna de oplossing van de ongelijkheid naar keuze kan worden
bepaald met een schets van de grafiek op de grafische
rekenmachine, een tekenonderzoek of een andere vergelijkbare
methode. Ten opzichte van de heersende praktijk wordt dus geen
verandering voorgesteld." |
De gelijkheid moet exact
In de bijlage Examen(werk)woorden van de syllabi voor 2016
is dit nader uitgewerkt. De toevoeging algebraïsch of
exact impliceert niet meer dat de grafische
mogelijkheden van de grafische rekenmachine niet gebruikt mogen
worden. Als toelichting wordt nog een voorbeeld gegeven:
"Als bijvoorbeeld gevraagd wordt de ongelijkheid
4/x ≤ x
wordt verwacht dat de gelijkheid
4/x = x
exact wordt opgelost. Voor het bepalen van de tekens mag gebruik
worden gemaakt van een plot op de GR." |
gk
|
Nieuwe voorbeeldrekentoetsen beschikbaar
De nieuwe voorbeeldrekentoetsen 2F en 3F van het afnamejaar
2013-2014 zijn inclusief omzettingstabellen in PDF-formaat via
deze link
beschikbaar op de website van Cito. Deze voorbeeldtoetsen
zijn bedoeld om inzicht te geven in de inhoud van de rekentoets
vo en zijn niet geschikt om bij leerlingen af te nemen omdat
het gebruik van de rekenmachine niet gereguleerd is.
Later ontvangen alle scholen deze voorbeeldrekentoetsen ook
digitaal, zodat ze geschikt zijn als oefentoetsen in ExamenTester
of in Facet. Daarnaast ontvangen de scholen ook nog een niet
eerder gepubliceerde 2F en 3F voorbeeldrekentoets.
Slaag/zakregeling
In 2012/2013 is de rekentoets vo, als pilot, op een groot aantal
scholen afgenomen. Op basis van deze pilot zijn voorbeeldtoetsen
samengesteld en is de rekentoets 2013/2014 aangepast ten opzichte
van de pilot. Zo is het aantal vragen gereduceerd en is de verhouding
contextvragen/contextloze vragen bijgesteld.
De rekentoets vo werd in 2013/2014 een verplicht onderdeel van het
eindexamen. Vanaf 2015/2016 gaat de rekentoets vo eveneens onderdeel
uitmaken van de slaag/zak-beslissing.
Bron: Steunpunt Taal en Rekenen vo.
|
Regionale netwerkbijeenkomsten rekenen vmbo en havo/vwo
Het Steunpunt Taal en Rekenen vo organiseert dit najaar
weer netwerkbijeenkomsten voor rekenen voor het vmbo en havo/vwo,
in aparte groepen.
Het programma voor de rekennetwerkbijeenkomsten ziet er als
volgt uit:
- Bespreken van de landelijke overzichten (pagina 15 en verder)
uit de
CvE-rapportage.
Graag even als voorbereiding de vergelijking met de eigen schoolresultaten
uitvoeren!
- Wat kun je met de terugkoppeling op domeinniveau, hoe gebruik
je die optimaal en welke consequenties heeft dat voor het bijspijkeren
van je leerlingen?
- Hoe maak je rekenen zichtbaar?
- Staat het op de rapporten? Hoe?
- Telt het mee voor een overgang? Bij alle leerjaren?
- Wat en hoe communiceer je met ouders over rekenen?
Programma van de netwerkbijeenkomsten
14:0014:30 uur: | Inloop met koffie/thee. |
14:3015:00 uur: | Korte plenaire presentatie van het Steunpunt: laatste nieuws. |
15:0017:00 uur: | Inhoudelijke netwerkbijeenkomst. |
overzicht van de bijeenkomsten
regio |
datum |
locatie |
midden |
maandag 27 oktober 2014 |
Marnix College, Prins Bernhardlaan 30, 6713 MC Ede |
noord |
dinsdag 28 oktober 2014 |
Dr. Nassau College locatie Quintus, Mr. Groen van Prinstererlaan 98, 9402 KG Assen |
zuid |
woensdag 29 oktober 2014 |
Prinsentuin van Cooth, Tuinzigtlaan 10, 4812 XN Breda |
Er zijn voor de deelnemers geen kosten aan verbonden.
|
Masterclass voor havo-scholieren "Wiskundeleraar voor één dag"
Op 31 oktober 2014 vindt vanuit Bètasteunpunt Utrecht de masterclass
"Wiskundeleraar voor één dag" plaats. Deze masterclass richt zich in
het bijzonder op havo 4/5-scholieren met wiskunde B en interesse
in het onderwijs.
De deelnemers krijgen handvatten om zelf open wiskundeproblemen
aan te pakken, waarbij ook aan bod komt hoe je leerlingen hierbij
kunt begeleiden. Op deze manier maken de deelnemers kennis met
twee kanten van de lerarenopleiding Wiskunde: het ontwikkelen van
je eigen wiskundige vaardigheden en het werken aan je
didactische vaardigheden.
U kunt uw leerlingen aanmelden via
www.betasteunpunt-utrecht.nl.
Neem voor meer informatie contact op met het Bètasteunpunt Utrecht
via info@betasteunpunt-utrecht.nl.
Shirley van der Steene en Quintijn Puite
Instituut Archimedes, Hogeschool Utrecht
|
Voorbeeldpolitiek
De derde dinsdag in september. De troonrede. Het koffertje.
De miljoenennota. Die poppenkast is eerljk gezegd nooit zo aan mij
besteed geweest. Ik loop niet warm voor opzichtige hoedjes,
overdreven protocollen en met mooie slavernijplaatjes opgesierde
gouden koetsen die worden voortgetrokken door brave Friese knollen.
Wat ik altijd wel trouw volg, zijn de Algemene Politieke Beschouwingen
die daags na de aanbieding van de miljoenennota in de Tweede Kamer
worden gehouden. Ik vind het heerlijk om te zien hoe de coalitiepartijen
hun schijnkritiek leveren, hoe de constructieve oppositiepartijen hun
schijnoppositie voeren en hoe de echte oppositie de staatsbegroting
tot aan het bot probeert af te kraken. Die politieke versie van
Goede Tijden Slechte Tijden wil ik voor geen goud missen.
Voorbeelden
Wat mij bij deze Algemene Politieke Beschouwingen van 2014 vooral
opviel, was dat er veel werd gedebatteerd aan de hand van voorbeelden.
Zo verdedigde de fractievoorzitter van een coalitiepartij bijvoorbeeld
de hervormingen (lees: bezuinigingen) in de zorg met één enkel
voorbeeld van een man die ondanks dat hij aan een rolstoel gekluisterd
zat, zich naar een bewonderenswaardige positie binnen onze samenleving
heeft weten te vechten. Dit ondanks de slechte wijze waarop dure
zorginstellingen op elkaar zijn ingespeeld. Conclusie: grof snoeien
in die dure instellingen!
Statistische opvoeding
Deze fractievoorzitter was beslist niet de enige woordvoerder die met
één of twee zorgvuldig geselecteerde voorbeelden een situatie - ik zeg
het voorzichtig - wat ongenuanceerd belichtte. Ik ben geen lid van
de Tweede Kamer maar ik zou op zo'n moment toch graag eens naar
de interruptiemicrofoon willen grijpen om een punt van orde te
maken. Ik zou de voorzitter willen vragen om de geachte afgevaardigden
te sommeren om geen voorbeelden meer in hun betoog op te voeren. Dit
vanwege het feit dat mijn opa zijn hele leven heeft gerookt als een
ketter en achtennegentig jaar oud is geworden. Kunnen we hieruit
concluderen dat roken goed voor de gezondheid is, mevrouw de voorzitter?
Ik weet het. Ik zeur er weleens over dat ik wiskunde een sterk
overgewaardeerd vak binnen het onderwijs vind en dat bijvoorbeeld
de Spaanse taal- en letterkunde veel hoger op de onderwijsladder zou
moeten komen te staan. Maar na een dagje Algemene Politieke
Beschouwingen moet ik misschien op mijn woorden terugkomen. Deze
voorbeeldpolitici zijn in hun opleiding duidelijk nog een stukje
statistische opvoeding tekort gekomen.
Nieuwe wiskundeprogramma
Ik ben blij dat in het nieuwe wiskundeprogramma havo/vwo de statistiek
een nog prominentere plek gaat krijgen. Misschien dat een volgende
generatie politici in de Tweede Kamer dan eindelijk inziet dat één
zwaluw nog geen zomer maakt. Dat één enkel voorbeeld nog geen bewijs is.
Dat correlatie nog geen causaliteit inhoudt. Dat voorbeelden je
weliswaar mogen inspireren tot het formuleren van een alternatieve
hypothese maar dat de nulhypothese hiermee nog lang niet verworpen is.
Ton Groeneveld
|
Vacatures in het onderwijsHet plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs. Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Tweedegraads vacatures Delft
Twee vacatures op het Stanislascollege Westplantsoen (havo/vwo):
- Docent Wiskunde (tweedegraads) per medio november 2014, voor
0,4 tot 0,8 fte, vervanging wegens zwangerschapsverlof.
- Docent Wiskunde (tweedegraads) per direct voor ongeveer
0,4 fte, vervanging wegens ziekte.
Informatie kunt u inwinnen bij de heer R.H. Alberda, adjunct
locatiedirecteur, tel: 015-7506050. Uw sollicitatie met cv
kunt u sturen naar de afdeling P&O t.a.v. mevr. L. Huiskens,
pz@stanislascollege.nl.
|
Eerstegraads vacature Dedemsvaart
Per 1 november 2014 zoeken wij voor De Zeven Linden te
Dedemsvaart een docent wiskunde eerstegraads (1,0 fte).
Ga voor meer informatie naar www.ooz.nl en www.capellen.nl
of bel met directeur de heer Van Rosmalen (0523-615851).
U kunt uw sollicitatie mailen naar personeel@ooz.nl Vermeld
bij uw sollicitatie het vacaturenummer: VO-005.
|
Advertenties
Reset/examenstand GR op examen 2016?
Reset/examenstand GR op examen 2016? Kom woensdag 8 oktober 2014
naar T3 symposium "Wiskunde en Natuurwetenschappen ondersteunen
met ICT".
Met tal van interessante sprekers en workshops, onder andere hoe
de examenstand op de GR in te stellen. Ga voor programma en
inschrijving naar www.t3nederland.nl.
|
Ontdek nu de nieuwe wiskundemethode: MathPlus!
Het uitgangspunt voor de ontwikkeling van MathPlus is een
digitale leeromgeving die:
- U als docent meer inzicht en overzicht geeft.
- Wiskunde interessanter maakt voor alle leerlingen.
- Beter inspeelt op niveauverschillen tussen leerlingen.;i>
We komen graag langs voor een kennismakingsgesprek bij u op
school. Meer informatie of een afspraak? Bezoek
www.mathplus.nl.
|
|
|