nummer 679, 21 septem­ber 2014

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ca. 4000 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het emaila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Aanpassing correctievoorschrift is niet eerlijk

 
Het correc­tievoor­schrift is voor wiskun­de A en C aange­past. Notatie­fouten die het ant­woord niet beïn­vloeden, worden de leer­ling niet langer aangere­kend. Waarom? Omdat er blijk­baar collega's waren die zich niet aan het oude correc­tievoor­schrift hielden en notatie­fouten toch niet aanre­kenden. En dat is niet eerlijk, want dan worden de leerlin­gen niet op gelijke wijze beoor­deeld.
De reden om het correc­tievoor­schrift aan te passen, is dus niet inhoude­lijk. De reden is dat veel collega's zich niet aan het correc­tievoor­schrift blijken te houden. Typisch Neder­landse slappe redena­tie. Men houdt zich niet aan de regels? Dan passen we de regels gewoon aan.
Tegelij­kertijd bena­drukt het CvTE dat afwij­ken van het correc­tievoor­schrift niet mag. Ik vind het één moei­lijk met het ander te rijmen.
Ver­schra­ling
Volgens mij is één van de toege­voegde waarden van het vak wiskun­de dat de leer­ling accu­raat leert formule­ren en werken. Blijk­baar deelt het CvTE dit inzicht niet.
En zo ver­schra­len we verder.
D.J.C. van den Einde
docent Mencia de Mendoza Breda

 

Exact oplossen ongelijkheden

In Wiskun­dE-brief 628 en Wiskun­dE-brief 629 zijn er enige artike­len versche­nen over de rol van de grafi­sche rekenma­chine bij het exact oplos­sen van onge­lijkhe­den. Die discus­sie hebben we afgeslo­ten met de medede­ling van het Cv(T)E die hieron­der staat.
"Onder 'exact oplos­sen' wordt in het geval van onge­lijkhe­den ver­staan dat de overeen­komsti­ge verge­lijking exact wordt opge­lost, waarna de oplos­sing van de onge­lijk­heid naar keuze kan worden bepaald met een schets van de grafiek op de grafi­sche rekenma­chine, een tekenon­derzoek of een andere verge­lijkba­re methode. Ten opzich­te van de heersen­de prak­tijk wordt dus geen verande­ring voorge­steld."
De gelijk­heid moet exact
In de bijlage Examen(werk)woorden van de syllabi voor 2016 is dit nader uitge­werkt. De toevoe­ging algebra­ïsch of exact impli­ceert niet meer dat de grafi­sche moge­lijkhe­den van de grafi­sche rekenma­chine niet ge­bruikt mogen worden. Als toelich­ting wordt nog een voor­beeld gegeven:
"Als bijvoor­beeld ge­vraagd wordt de onge­lijk­heid 4/xx wordt ver­wacht dat de gelijk­heid 4/x = x exact wordt opge­lost. Voor het bepalen van de tekens mag gebruik worden gemaakt van een plot op de GR."
gk

 

Nieuwe voorbeeldrekentoetsen beschikbaar

De nieuwe voor­beeldre­kentoet­sen 2F en 3F van het afname­jaar 2013-2014 zijn inclu­sief omzet­tingsta­bellen in PDF-formaat via deze link beschik­baar op de website van Cito. Deze voor­beeld­toetsen zijn bedoeld om inzicht te geven in de inhoud van de reken­toets vo en zijn niet ge­schikt om bij leerlin­gen af te nemen omdat het gebruik van de rekenma­chine niet geregu­leerd is.
Later ontvan­gen alle scholen deze voor­beeldre­kentoet­sen ook digi­taal, zodat ze ge­schikt zijn als oefen­toetsen in Examen­Tester of in Facet. Daar­naast ontvan­gen de scholen ook nog een niet eerder gepubli­ceerde 2F en 3F voor­beeldre­ken­toets.
Slaag/zakrege­ling
In 2012/2013 is de reken­toets vo, als pilot, op een groot aantal scholen afgeno­men. Op basis van deze pilot zijn voor­beeld­toetsen samenge­steld en is de reken­toets 2013/2014 aange­past ten opzich­te van de pilot. Zo is het aantal vragen geredu­ceerd en is de verhou­ding context­vragen/context­loze vragen bijge­steld.
De reken­toets vo werd in 2013/2014 een ver­plicht onder­deel van het eindexa­men. Vanaf 2015/2016 gaat de reken­toets vo even­eens onder­deel uitma­ken van de slaag/zak-beslis­sing.
Bron: Steun­punt Taal en Rekenen vo.

 

Regionale netwerkbijeenkomsten rekenen vmbo en havo/vwo

Het Steun­punt Taal en Rekenen vo organi­seert dit najaar weer netwerk­bijeen­komsten voor rekenen voor het vmbo en havo/vwo, in aparte groepen.
Het program­ma voor de reken­netwerk­bijeen­komsten ziet er als volgt uit:
  • Bespre­ken van de lande­lijke over­zichten (pagina 15 en verder) uit de CvE-rappor­tage. Graag even als voorbe­reiding de verge­lijking met de eigen school­resulta­ten uitvoe­ren!
  • Wat kun je met de terug­koppe­ling op domein­niveau, hoe gebruik je die opti­maal en welke conse­quen­ties heeft dat voor het bijspij­keren van je leerlin­gen?
  • Hoe maak je rekenen zicht­baar?
  • Staat het op de rappor­ten? Hoe?
  • Telt het mee voor een over­gang? Bij alle leerja­ren?
  • Wat en hoe communi­ceer je met ouders over rekenen?
Program­ma van de netwerk­bijeen­komsten
14:00–14:30 uur:Inloop met koffie/thee.
14:30–15:00 uur:Korte plenai­re presen­tatie van het Steun­punt: laatste nieuws.
15:00–17:00 uur:Inhoude­lijke netwerk­bijeen­komst.
over­zicht van de bijeen­komsten
regio datum locatie
midden maandag 27 oktober 2014 Marnix College, Prins Bern­hard­laan 30, 6713 MC Ede
noord dinsdag 28 oktober 2014 Dr. Nassau College locatie Quintus, Mr. Groen van Prinste­rerlaan 98, 9402 KG Assen
zuid woens­dag 29 oktober 2014 Prinsen­tuin van Cooth, Tuin­zigt­laan 10, 4812 XN Breda
Er zijn voor de deelne­mers geen kosten aan verbon­den.

 

Masterclass voor havo-scholieren "Wiskundeleraar voor één dag"

 
Op 31 oktober 2014 vindt vanuit Bèta­steun­punt Utrecht de master­class "Wiskun­dele­raar voor één dag" plaats. Deze master­class richt zich in het bijzon­der op havo 4/5-scholie­ren met wiskun­de B en interes­se in het onder­wijs.
De deelne­mers krijgen handvat­ten om zelf open wiskun­depro­blemen aan te pakken, waarbij ook aan bod komt hoe je leerlin­gen hierbij kunt begelei­den. Op deze manier maken de deelne­mers kennis met twee kanten van de leraren­oplei­ding Wiskun­de: het ontwik­kelen van je eigen wiskun­dige vaardig­heden en het werken aan je didacti­sche vaardig­heden.
U kunt uw leerlin­gen aanmel­den via www.beta­steun­punt-utrecht.nl. Neem voor meer informa­tie contact op met het Bèta­steun­punt Utrecht via info@beta­steun­punt-utrecht.nl.
Shirley van der Steene en Quin­tijn Puite
Insti­tuut Archime­des, Hoge­school Utrecht

 

Voorbeeldpolitiek

 
De derde dinsdag in septem­ber. De troonre­de. Het koffer­tje. De miljoe­nennota. Die poppen­kast is eerljk gezegd nooit zo aan mij besteed geweest. Ik loop niet warm voor opzich­tige hoedjes, overdre­ven proto­collen en met mooie slaver­nij­plaat­jes opge­sierde gouden koetsen die worden voortge­trokken door brave Friese knollen.
Wat ik altijd wel trouw volg, zijn de Algeme­ne Politie­ke Beschou­wingen die daags na de aanbie­ding van de miljoe­nennota in de Tweede Kamer worden gehou­den. Ik vind het heer­lijk om te zien hoe de coali­tiepar­tijen hun schijn­kritiek leveren, hoe de con­struc­tieve opposi­tiepar­tijen hun schijn­opposi­tie voeren en hoe de echte opposi­tie de staats­begro­ting tot aan het bot pro­beert af te kraken. Die politie­ke versie van Goede Tijden Slechte Tijden wil ik voor geen goud missen.
Voor­beelden
Wat mij bij deze Algeme­ne Politie­ke Beschou­wingen van 2014 vooral opviel, was dat er veel werd gedebat­teerd aan de hand van voor­beelden. Zo verde­digde de fractie­voorzit­ter van een coali­tiepar­tij bijvoor­beeld de hervor­mingen (lees: bezuini­gingen) in de zorg met één enkel voor­beeld van een man die ondanks dat hij aan een rol­stoel gekluis­terd zat, zich naar een bewonde­rens­waardi­ge positie binnen onze samenle­ving heeft weten te vechten. Dit ondanks de slechte wijze waarop dure zorgin­stellin­gen op elkaar zijn inge­speeld. Conclu­sie: grof snoeien in die dure instel­lingen!
Statis­tische opvoe­ding
Deze fractie­voorzit­ter was beslist niet de enige woord­voerder die met één of twee zorgvul­dig geselec­teerde voor­beelden een situa­tie - ik zeg het voor­zichtig - wat ongenu­anceerd belicht­te. Ik ben geen lid van de Tweede Kamer maar ik zou op zo'n moment toch graag eens naar de inter­ruptie­micro­foon willen grijpen om een punt van orde te maken. Ik zou de voorzit­ter willen vragen om de geachte afge­vaardig­den te somme­ren om geen voor­beelden meer in hun betoog op te voeren. Dit vanwege het feit dat mijn opa zijn hele leven heeft gerookt als een ketter en achten­negen­tig jaar oud is gewor­den. Kunnen we hieruit conclu­deren dat roken goed voor de gezond­heid is, mevrouw de voorzit­ter?
Ik weet het. Ik zeur er weleens over dat ik wiskun­de een sterk overge­waar­deerd vak binnen het onder­wijs vind en dat bijvoor­beeld de Spaanse taal- en letter­kunde veel hoger op de onder­wijslad­der zou moeten komen te staan. Maar na een dagje Algeme­ne Politie­ke Beschou­wingen moet ik mis­schien op mijn woorden terugko­men. Deze voor­beeldpo­litici zijn in hun oplei­ding duide­lijk nog een stukje statis­tische opvoe­ding tekort gekomen.
Nieuwe wiskun­depro­gramma
Ik ben blij dat in het nieuwe wiskun­depro­gramma havo/vwo de statis­tiek een nog promi­nentere plek gaat krijgen. Mis­schien dat een volgen­de genera­tie politi­ci in de Tweede Kamer dan einde­lijk inziet dat één zwaluw nog geen zomer maakt. Dat één enkel voor­beeld nog geen bewijs is. Dat correla­tie nog geen causali­teit inhoudt. Dat voor­beelden je welis­waar mogen inspire­ren tot het formule­ren van een alterna­tieve hypothe­se maar dat de nulhypo­these hiermee nog lang niet verwor­pen is.
Ton Groene­veld

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Tweedegraads vacatures Delft

Twee vacatu­res op het Stanis­lascol­lege West­plant­soen (havo/vwo):
  • Docent Wiskun­de (tweede­graads) per medio novem­ber 2014, voor 0,4 tot 0,8 fte, vervan­ging wegens zwanger­schaps­verlof.
  • Docent Wiskun­de (tweede­graads) per direct voor onge­veer 0,4 fte, vervan­ging wegens ziekte.
Informa­tie kunt u inwin­nen bij de heer R.H. Alberda, adjunct locatie­direc­teur, tel: 015-7506050. Uw sollici­tatie met cv kunt u sturen naar de afde­ling P&O t.a.v. mevr. L. Huis­kens, pz@stanis­lascol­lege.nl.

 

Eerstegraads vacature Dedemsvaart

Per 1 novem­ber 2014 zoeken wij voor De Zeven Linden te Dedems­vaart een docent wiskun­de eerste­graads (1,0 fte). Ga voor meer informa­tie naar www.ooz.nl en www.capellen.nl of bel met direc­teur de heer Van Rosma­len (0523-615851).
U kunt uw sollici­tatie mailen naar perso­neel@ooz.nl Vermeld bij uw sollici­tatie het vacatu­renum­mer: VO-005.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Reset/examenstand GR op examen 2016?

 
Reset/examen­stand GR op examen 2016? Kom woens­dag 8 oktober 2014 naar T3 symposi­um "Wiskun­de en Natuur­weten­schap­pen onder­steunen met ICT".
Met tal van interes­sante spre­kers en work­shops, onder andere hoe de examen­stand op de GR in te stellen. Ga voor program­ma en in­schrij­ving naar www.t3neder­land.nl.

 

Ontdek nu de nieuwe wiskundemethode: MathPlus!

 
Het uit­gangs­punt voor de ontwik­keling van Math­Plus is een digita­le leerom­geving die:
  • U als docent meer inzicht en over­zicht geeft.
  • Wiskun­de interes­santer maakt voor alle leerlin­gen.
  • Beter in­speelt op niveau­ver­schil­len tussen leerlin­gen.
We komen graag langs voor een kennis­makings­gesprek bij u op school. Meer informa­tie of een af­spraak? Bezoek www.math­plus.nl.

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl