nummer 678, 14 september 2014Dit nummer wordt gestuurd naar bijna 4000 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
College voor Examens over de grafische rekenmachine (2)
In december heeft het CvE informatie verschaft over de stand
van zaken met betrekking tot de grafische rekenmachine. In deze
bijdrage geef ik u graag een update met betrekking tot dit
onderwerp.
In onze Maartmededeling hebben we het veld geïnformeerd over
de maatregel om de applicatie ZoomMath niet toe te staan bij
de centrale examens wiskunde. Begrijpelijkerwijs heeft dat wat
opschudding veroorzaakt, met name met betrekking tot de vraag
hoe je dat moet controleren. Om daar zicht op te krijgen, hebben
we na de afgelopen examenperiode een uitgebreide enquête
afgenomen onder examinatoren wiskunde B vwo.
ZoomMath blijft verboden
In die enquête gaf de meerderheid van de docenten aan dat op
hun school de controle op de aanwezigheid van ZoomMath adequaat
is uitgevoerd. Uiteraard waren er ook docenten die aangaven dat
zij het lastig of zelfs niet te controleren vonden. En ook werd
er verzocht tot spoedige duidelijkheid voor 2015. Op grond van
deze reacties en van andere geluiden die wij uit het veld hebben
opgevangen, hebben wij besloten om in 2015 deze maatregel voort
te zetten.
De grafische rekenmachine in 2016
Aangezien de maatregel met betrekking tot ZoomMath niet ideaal is
en het natuurlijk mogelijk is dat er nog andere applicaties zijn
of komen die vergelijkbare mogelijkheden hebben, zien wij ons
genoodzaakt om voor de langere termijn verdergaande maatregelen
te nemen. Voor 2016 hebben we dan ook besloten dat de
examenkandidaat alleen bij de centrale examens wiskunde mag
verschijnen met een grafische rekenmachine die gereset is of in
een zogenoemde examenstand staat.
Examenstand
Sommige machines beschikken over een examenstand waarmee kan
worden bewerkstelligd dat geheugeninhoud en applicaties worden
geblokkeerd. Op machines die over een examenstand beschikken,
is eenvoudig te controleren of de machine daadwerkelijk in
de examenstand staat. Bij een reset is die controle lastiger maar de
reeks toegestane machines voor 2016, die al eerder gecommuniceerd
was, bevat helaas ook machines zonder examenstand.
Op een later moment zullen wij de scholen nader informeren over
de wijze waarop verschillende machines in 2016 gereset of
geblokkeerd dienen te worden.
De grafische rekenmachine in 2017 en 2018
De examens volgens de nieuwe examenprogrammas wiskunde worden voor
het eerst afgenomen in 2017 op havo en in 2018 op vwo. De werkgroep
GR is druk bezig om verschillende toekomstscenarios te onderzoeken.
Het is nog te vroeg om aan te geven welke kant dat op zal gaan.
Uiterlijk in januari 2015 zal het CvTE een besluit nemen op grond van
de bevindingen van de werkgroep. Uiteraard zullen we het veld dan ook
nader informeren.
Dan nog even iets anders. Het College voor Examens heet tegenwoordig
het College voor Toetsen en Examens. Onze website heet voortaan
www.hetcvte.nl.
Jacqueline Wooning
CvTE exacte vakken h/v
|
Correctievoorschrift CE aangepast
De vakspecifieke regels voor de Centrale Examens van
diverse wiskunde vakken zijn mede naar aanleiding van recente
discussies onder wiskundedocenten op twee punten enigszins
aangepast. Eén aanpassing betreft het verantwoorden van het
gebruik van de grafische rekenmachine en de andere aanpassing
heeft betrekking op notatiefouten.
Het geven van een toelichting bij het antwoord is op het Centrale
Examen vaak van groot belang. Algemene regel 3.6 gaat hierover:
"Indien in een antwoord een gevraagde verklaring of uitleg of
afleiding of berekening ontbreekt dan wel foutief is, worden 0
scorepunten toegekend, tenzij in het beoordelingsmodel anders is
aangegeven" |
Bij de vakspecifieke regels werd en wordt genoemd dat deze regel
ook geldt bij de vragen waarbij de kandidaten de grafische rekenmachine
(GR) gebruiken. Daar werd aan toegevoegd dat de kandidaten verslag
(moeten) doen van hoe zij de GR hebben gebruikt. Deze eis wordt nu als
door de technische ontwikkelingen enigszins achterhaald gezien.
Vandaar een nieuwe formulering, waarbij verslag is vervangen
door toelichting en waarmee uitdrukkelijk afstand wordt gedaan
van de suggestie van de noodzaak tot een uitgebreide, "reproduceerbare"
verslaggeving.
"De algemene regel 3.6 geldt ook bij de vragen waarbij de kandidaten
de grafische rekenmachine (GR) gebruiken. Bij de betreffende vragen
geven de kandidaten een toelichting waaruit blijkt hoe zij de GR hebben
gebruikt." |
Notatiefouten
De tweede wijziging is van toepassing of wiskunde A (havo en vwo)
en wiskunde C. Het komt er op neer dat notatiefouten die
geen invloed hebben op het eindantwoord geen aftrek opleveren. Dit
in tegenstelling tot rekenfouten. Over leesfouten wordt
geen uitspraak gedaan.
"Voor elke rekenfout wordt 1 scorepunt in mindering gebracht tot het
maximum van het aantal scorepunten dat voor dat deel van die vraag
kan worden gegeven." |
"Als de kandidaat bij de beantwoording van een vraag een notatiefout
heeft gemaakt en als gezien kan worden dat dit verder geen invloed
op het eindantwoord heeft, wordt hiervoor geen scorepunt in mindering
gebracht." |
Achtergrond
Bovenstaande aanpassingen zijn duidelijk ingegeven door recente
discussies tussen examinatoren, zoals bijvoorbeeld op het examenforum
van de NVvW. Uit deze discussies bleek soms een groeiende consensus
over wat ruimere interpretaties, naast soms grote en hardnekkige verschillen
van inzicht. De bedoeling van met name de tweede wijziging is om
ongelijke beoordeling van gelijke prestaties te verminderen.
De realiteitszin die spreekt uit deze formulering doet weldadig aan.
Anderzijds lijken - in breder verband - de touwtjes juist wat strakker te
worden aan gehaald. Het correctievoorschrift is misschien niet heilig maar
wel wet:
"Het CvTE heeft de correctievoorschriften bij regeling vastgesteld. Het
correctievoorschrift is een zogeheten algemeen verbindend voorschrift.
Dit maakt deel uit van wet- en regelgeving die van overheidswege wordt
verstrekt. De corrector mag dus niet afwijken van het correctievoorschrift." |
Over de aanpassingen volgt binnenkort een brief van het CvTE met een nadere
toelichting. Vakspecifieke informatie over de wiskunde-examens VMBO wordt
zo spoedig mogelijk beschikbaar gesteld.
gk
bron: www.examenblad.nl/publicatie/20140912/mededelingen-over-de-eindexamens/2015
|
Combinatie wiskunde A en B
De volgende, voor het vak wiskunde zeer belangwekkende tekst is
te vinden in de Septembermededeling van het CvTE betreffende de
examens van 2015:
"De staatssecretaris heeft bij brief van 20 mei 2014, gericht
aan de Vereniging van Schooldecanen en Loopbaanbegeleiders (VSL),
aangegeven dat hij het CvTE zal verzoeken wiskunde A en B niet meer
gelijktijdig in te roosteren. Een aantal scholen stelt leerlingen nu
ook al in de gelegenheid om examen af te leggen in wiskunde A en B,
via een zogenoemde gedoogconstructie. Om deze gedoogconstructie om te
zetten in een gelegitimeerde mogelijkheid is een wijziging van het
Eindexamenbesluit nodig. Die wijziging is naar verwachting begin 2015
verwezenlijkt.
In 2015 blijft desondanks de mogelijkheid voor leerlingen
open via de gedoogconstructie en in 2016 moet dit formeel geregeld zijn.
De leerling die zowel wiskunde A als wiskunde B kiest legt het wiskundevak
dat behoort tot zijn profiel af in het eerste tijdvak, het wiskundevak dat
hij als extra vak kiest in het tweede tijdvak. Deze oplossing van het
splitsen van wiskunde A en wiskunde B in het eerste en tweede tijdvak kan
ook al in 2015 worden geëffectueerd doordat in het tweede tijdvak wiskunde
A en B niet op hetzelfde tijdstip worden afgenomen. Een kandidaat kan derhalve
in het tweede tijdvak zowel examen afleggen in het extra vak als een eventuele
herkansing doen voor het profielvak.
Het ministerie van OCW zal hierover communiceren wanneer het Eindexamenbesluit
is gewijzigd. Vanwege het belang van deze wijziging voor leerlingen en de
consequenties voor scholen en de roostering van het centraal examen 2015
maakt het CvTE u nu vast attent op de wijziging." |
In de Septembermededeling is ook een link aangebracht naar de brief waarnaar in
deze tekst verwezen wordt.
Jacqueline Wooning
CvTE exacte vakken h/v
|
Nascholingsactiviteiten nieuwe examenprogramma's
Voor de wiskundevakken op havo en vwo worden in augustus 2015
op havo en vwo nieuwe examenprogrammas ingevoerd. Via het
YouTube kanaal Vernieuwing Wiskundeonderwijs
kunt u de belangrijkste aspecten van de vernieuwing in korte
clips bekijken.
SLO, Platform Wiskunde Nederland en de vaksteunpunten wiskunde
werken samen om scholen en docenten te informeren over de nieuwe
programma's en inhoudelijk bij te scholen. Voor informatie van SLO
over de invoering kunt u terecht op www.betanova.nl. Hier vindt
u de informatiebrochure die SLO naar alle scholen heeft gestuurd
over de invoering van de nieuwe examenprogramma's wiskunde.
In het onderstaande overzicht treft u enkele bijscholingsactiviteiten
aan waar u nog in het najaar van 2015 aan kunt deelnemen.
onderwerp |
vorm |
vaksteunpunt/inlichtingen |
data |
Statistiek in het nieuwe programma |
Netwerkbijeenkomst, Sprekers: Fetsje Bijma en Carel vd Giessen |
Amsterdam, Bart Zevenhek |
29-09-2014, 16:00-20:00 uur |
Analytische meetkunde |
Cursus, ontwikkeld door 3TU's |
Eindhoven (TU), Hans Sterk |
30-09-2014, 14-10-2014 en 11-11-2014, 16:30-19:30 uur |
Analytische meetkunde |
Cursus, ontwikkeld door 3TU's |
Zuid-Holland (Delft, in samenwerking met Leiden), Wim Caspers |
02-10-2014, 30-10-2014 en 20-11-2014, 16:00-20:00 uur |
Statistiek |
Cursus |
Oost (UTwente), Gerard Jeurnink en Nellie Verhoef |
3010-2014, 20-11-2014 en 11-12-2014, 16:00-20.00 uur |
Effectief omgaan met de (nieuwe) lesmethoden |
Netwerkbijeenkomst |
Noord (NHL Leeuwarden), Jelle Nauta |
22-10-2014 |
Wiskundige denkactiviteiten in de nieuwe programmas wiskunde havo en vwo |
Cursus voor havo en vwo docenten |
Utrecht (Universiteit), Mieke Abels en Paul Drijvers |
18-09-2014, 09-10-2014 en 27-11-2014, 15:00-19:00 uur, incl. eenvoudige maaltijd |
Een compleet overzicht vindt u via
de site van Platform Wiskunde Nederland.
Neem voor nadere informatie of voor inschrijving contact op met
het betreffende vaksteunpunt wiskunde.
|
Webklas Wiskunde over het mandelbrotmysterie aan de UvA
Dit najaar organiseert de Universiteit van Amsterdam een webklas
over het mandelbrotmysterie voor leerlingen in 5 en 6 vwo. De
webklas loopt van 3 tot en met 28 november 2014 en draait om de
vraag: wat gebeurt er als je een eenvoudige functie oneindig vaak
herhaalt?
Het onderwerp van de webklas is zeer uitdagend maar met behulp van
computersimulaties en handige experimenten zullen deelnemers zelf
de verschillende kanten van de mandelbrotverzameling leren
ontdekken en begrijpen. Al doende komen leerlingen er wellicht
achter of een studie wiskunde wat voor hen is.
Gehele klas?
Voor wiskundedocenten bestaat de mogelijkheid om met de klas deel
te nemen. Deelname is voor iedereen gratis. Klik
hier
voor meer informatie en voor de inschrijvingsmogelijkheden.
|
Lomonosov Academic Tournament for school students
Michail Vasilevitsj Lomonosov (1711-1765) was een Russische
scheikundige, astronoom, geoloog, historicus, wiskundige,
mozaïek-kunstenaar, schrijver, dichter en taalkundige. In
1745 werd hj de eerste Russische professor in scheikunde.
Maar daarnaast bleef hij actief als dichter en schreef hij
dramas voor het nationale theater. In 1755 was hij
medeoprichter van de staatsuniversiteit van Moskou, die later
de Lomonosov-universiteit zou gaan heten.
Ter ere van Lomonosov wordt op zondag 28 september 2014 het
37 e " Lomonosov Academic Tournament for school
students" gehouden. Dit toernooi is een jaarlijks terugkerende,
multidisciplinaire en internationale wedstrijd voor middelbare
scholieren. De vakken die tijdens het toernooi aan bod komen,
zijn astronomie, biologie, geschiedenis, taalwetenschap,
literatuur, wiskunde, speltheorie, natuurkunde en natuurlijk
scheikunde.
On-line
Er wordt een on-line toernooi en een meer traditioneel toernooi
gehouden die inhoudelijk gelijkwaardig zijn. Voor het on-line
toernooi is de aanmelding reeds geopend. De aanmeldingstermijn sluit
op 28 september 2014. Voor informatie en aanmelding kunt u
deze link
volgen. Via die link kunt u ook de opgaven van voorgaande
toernooien terugvinden.
Met dank aan Lambrecht Spijkerboer.
|
Diprismatohexacosihecatonicosachoron
In WiskundE-brief 677 schreven wij dat kinderen tijdens het weekend van de
wetenschap in het Nemo Science Center kunnen meebouwen aan een
'diprismatohexacosihecatonocosachoron'. Het zal u wellicht opgevallen
zijn dat de naam van dit veelvlak fout was gespeld; het moet
diprismatohexacosihecaton i cosachoron
zijn. Dank gaat naar Paul van de Veen voor zijn opmerkingsgave.
Het diprismatohexacosihecatonicosachoron wordt op 4 en 5 oktober
2014 gebouwd door leerlingen en oudleerlingen van het Kottenpark in
Enschede en zal in uiteindelijke vorm 3,50 meter in diameter zijn.
Deze polytoop is nog nooit eerder op dit formaat in Europa gebouwd.
|
Advertenties
Conferentie Taal en rekenen in het vo
Veel scholen hebben in hun taal en rekenbeleid aangegeven dat er
schoolbreed aandacht is voor taal en rekenen. Deze conferentie
toont u onder andere:
- Mogelijkheden om de collegas van andere vakken dan Nederlands
en wiskunde te betrekken bij het taal- en rekenbeleid.
- Hoe de vorderingen van leerlingen kunnen worden bijgehouden
en wat er met deze gegevens gedaan kan worden in de school.
www.aps.nl/agenda/-/event/1341281
|
Regionale studiemiddag: De Rekentoets vast halen in 2015!
In oktober en november 2014 organiseert APS regionale
studiemiddagen. U krijgt een compleet overzicht van
waar de rekentoets precies over gaat en wat er van
leerling wordt verwacht. Daarnaast worden er verschillende
stappenplannen gepresenteerd om de leerlingen in
voorexamenklassen zo effectief mogelijk voor te bereiden
op de rekentoets.
www.aps.nl/rekentoets2f
www.aps.nl/rekentoets3f
|
Reset/examenstand GR op examen 2016?
Reset/examenstand GR op examen 2016? Kom woensdag 8 oktober 2014
naar T3 symposium "Wiskunde en Natuurwetenschappen ondersteunen
met ICT".
Met tal van interessante sprekers en workshops, onder andere hoe
de examenstand op de GR in te stellen. Ga voor programma en
inschrijving naar www.t3nederland.nl.
|
|
|