nummer 677, 7 september 2014Dit nummer wordt gestuurd naar bijna 4000 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Reset van Grafische Rekenmachine bij CE 2016 verplicht
De mededeling hieronder is in juni 2014 al gedaan maar misschien
aan uw aandacht ontsnapt. In 2016 treedt er met betrekking tot
de grafische rekenmachine een nieuwe maatregel in werking. Over
de uitvoerbaarheid van die maatregel zal in en buiten de
WiskundE-brief vast nog wel het een en ander de revue passeren...
We citeren uit " Bijlage 1A bij de Regeling toegestane hulpmiddelen
voor de centrale examens van de eindexamens en de staatsexamens VO in 2016":
"Tijdens de centrale examens wiskunde A, B en C van 2016 dient
het geheugen van de grafische rekenmachine te zijn geblokkeerd door
een examenstand, dan wel te zijn gewist door een "reset" van de gehele machine." |
De verplichting om het geheugen van de grafische rekenmachine te
wissen of te blokkeren, geldt niet voor de bezemexamens natuurkunde
en scheikunde vwo. Bij de reguliere examens natuur- en scheikunde is de
grafische rekenmachine in 2016 niet meer toegestaan.
gk
bron: Examenblad.
|
Examenverslag 2014
Eind augustus heeft Cito het jaarlijkse "examenverslag" gepubliceerd.
In feite gaat het om een paar documenten die voornamelijk zijn gebaseerd
op de gegevens die via WOLF door docenten zijn verstrekt. De gegevens hebben
betrekking op het eerste tijdvak. In december zal DUO cijfers met een
meer definitief karakter publiceren.
Bij de vraag hoe de examens zijn gemaakt, kun je letten op gemiddelde
scores (de p-waarden) of op de gemiddelde cijfers. Het verschil heeft
uiteraard te maken met de roemruchte N-term.
Spectaculaire stijging
Als je let op de scores, dan zijn de resultaten redelijk gemiddeld en
vaak lager dan vorig jaar. Kijkend naar de gemiddelde cijfers zie je
- evenals vorig jaar- vaak waarden die opmerkelijk hoog zijn ten opzichte van wat tot voor kort
gewoon waren. Jarenlang lagen de gemiddelde cijfers zo rond de 6,2 à 6,3
maar nu liggen de gemiddelden bijna allemaal boven de 6,5. Vooral op
havo-vwo is er tussen 2010 en 2014 een spectaculaire stijging te zien
van de gemiddelde CE-cijfers.
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
vmbo KB |
5,9 |
5,9 |
6,1 |
6,1 |
6,0 |
vmbo GT |
6,0 |
6,0 |
6,3 |
6,2 |
6,4 |
havo A |
6,3 |
6,3 |
6,4 |
6,4 |
6,6 |
havo B |
5,9 |
6,1 |
6,3 |
6,6 |
6,4 |
vwo C |
6,2 |
6,2 |
6,3 |
6,4 |
6,6 |
vwo A |
6,2 |
6,3 |
6,4 |
6,9 |
6,6 |
vwo B |
6,4 |
6,4 |
6,8 |
6,9 |
6,6 |
Over mogelijke oorzaken is veel te zeggen of te speculeren. De
aanscherping van de slaag/zak regeling zal er vermoedelijk op de een of
andere manier wel iets mee te maken hebben.
Lage waardering
Opmerkelijk is dat dit jaar de waardering van de docenten voor de
examens zeer matig was. Met name de vwo examens scoorden laag: wiskunde A en C
kregen gemiddeld een 5,6 en wiskunde B 6,0. De havo examens werden
iets beter gewaardeerd: wiskunde A scoorde een 6,2 en wiskunde B scoorde
een 6,4. Veel waardering was er voor de pilotexamens havo wiskunde
A en vwo wiskunde C.
De waardering hangt vaak samen met het oordeel over de aansluiting bij
het gegeven onderwijs. Zo was 55% van de examinatoren van vwo wiskunde A
van mening dat er die aansluiting onvoldoende was.
Het examenverslag is te bekijken op de
website van het Cito.
gk
|
Commissie "verantwoorde invoering rekentoets" ingesteld
Afgelopen mei heeft de commissie Bosker onder andere geadviseerd
om de referentiecesuur (de lat tussen een voldoende en een
onvoldoende) van de rekentoets voorlopig nog niet vast te zetten.
Reden voor deze aanbeveling is kijkend naar de resultaten op
de rekentoets de afgelopen jaren dat het een aanzienlijk deel
van de leerlingen nog niet lukt om de cesuur te halen.
Leerlingen zijn door hun school nog niet in alle gevallen goed
voorbereid, zegt Bosker. En zij mogen daar niet de dupe van worden.
Het onderwijs moet de gelegenheid krijgen om de komende jaren naar
het gewenste niveau toe te groeien.
Commissie
Het voorkomen dat leerlingen de dupe worden van rekenonderwijs dat
nog niet op orde is, kan op verschillende manieren. In een brief
aan de Tweede Kamer van 13 juni 2014 hebben de bewindspersonen
aangekondigd dat een kleine groep externe deskundigen gevraagd
zal worden om een advies voor een tijdelijke maatregel uit te brengen.
De commissie die zich hierover zal buigen, is al van start gegaan. De
volgende leden maken deel uit van eze commissie:
- Rick Steur, oud hoofdinspecteur onderwijs, voorzitter.
- Greetje van der Werf, hoogleraar onderwijzen en leren RU Groningen.
- Don Mellenbergh, emeritus hoogleraar methodenleer UvA.
- Bernard Veldkamp, directeur Research Center voor Examinering en
Certificering, een samenwerkingsverband van de Universiteit Twente en het Cito.
- Akke Vos, oud coördinator steunpunten Taal&Rekenen.
Dit najaar wordt het advies van de commissie verwacht.
gk
|
Flitsbijeenkomsten rekentoets 2015
In samenwerking met het College voor Toetsen en Examens en
Cito organiseert het Steunpunt taal en rekenen vo ook dit jaar
weer een vijftal flitsbijeenkomsten met uitgebreide informatie
over de rekentoets 2015 en allerlei wijzigingen als gevolg van
de adviezen van de Commissie Bosker.
datum |
plaats |
locatie |
bijzonderheden en aanmelding |
maandag 29 september |
Heerenveen |
Abe Lenstra Stadion |
klik hier |
woensdag 1 oktober |
Zwolle |
Nieuwe Buitensociëteit |
klik hier |
maandag 6 oktober |
Eindhoven |
Aristo |
klik hier |
dinsdag 7 oktober |
Utrecht |
Aristo |
klik hier |
woensdag 8 oktober |
Rotterdam |
Scheepvaart en Transport College |
klik hier |
Inloop is vanaf 13:00 uur. Het programma start om 13:30 uur en eindigt om ongeveer 16:00 uur.
bron: www.steunpunttaalenrekenenvo.nl/activiteiten/bijeenkomsten.
|
Cursus Analytische Meetkunde
Vanaf 2015 krijgt analytische meetkunde een belangrijke plaats
in het examenprogramma wiskunde B en D. Daarom hebben de drie
Technische Universiteiten een cursus Analytische Meetkunde
ontworpen voor eerstegraads wiskundedocenten. De cursus wordt
aangeboden in overleg met Fontys Hogescholen, samenwerkingspartner
in het bèta steunpunt en wordt in het najaar gegeven.
De cursus Analytische Meetkunde heeft tot doel om uw kennis op
te frissen. Daarnaast beoogt de cursus, verbanden te leggen
tussen de analytische meetkunde en bijvoorbeeld de klassieke meetkunde
en de differentiaal- en integraalrekening. Ook wordt er in de cursus
aandacht besteed aan ICT, didactiek en toepassingen.
Onderwerpen
Tijdens de cursus komen de volgende zaken aan bod:
- Meetkundedomeinen (vernieuwd) in de examenprogramma's.
- Meetkunde in het vlak en in de ruimte.
- Berekeningen en bewijzen met behulp van coördinaten, vergelijkingen,
parametervoorstellingen en vectoren, inclusief inproduct, afstanden
en hoeken.
- Relatie met complexe getallen, synthetische meetkunde en lineaire
algebra.
- Moderne ontwikkelingen, ICT, didactische aspecten en probleemoplossen.
- Ontwerpen van studiemateriaal, met name opgaven en opdrachten.
Wanneer? Wie? Hoeveel?
De cursus bestaat uit vier bijeenkomsten op de dinsdagen van 30 september,
14 oktober, 11 november en 18 november 2014, steeds van 16:30 tot
19:30 uur. Plaats van handeling is de Technische Universiteit Eindhoven.
De cursus wordt geleid door Hans Sterk van de TU/e en kost € 300,=
per cursist. Dit is inclusief maaltijden. Komen er van één school meerdere
cursisten, dan bedragen de kosten € 200,= per cursist.
U kunt zich voor deze cursus aanmelden bij Hans Sterk ( h.j.m.sterk@tue.nl).
Vermeld in uw email tenminste uw naam en uw school. Nadere bijzonderheden
vindt u via
deze link.
|
Wiskunde in het Weekend van de Wetenschap
Op 4 en 5 oktober 2014 openen bedrijven, instituten, universiteiten,
onderzoeksinstellingen en musea op meer dan 185 locaties hun poorten
in het kader van het landelijk Weekend van de Wetenschap. Dit weekend
wordt georganiseerd door NEMO en wordt mede mogelijk gemaakt door het
ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Op de website www.hetweekendvandewetenschap.nl vindt u een actuele
lijst van deelnemende organisaties en activiteiten. Uiteraard is het
NEMO Science Center in Amsterdam ook van de partij. De toegang is
op 4 en 5 oktober 2014 gratis en naast de vaste tentoonstellingen
is er op het gebied van de wiskunde heel veel te doen.
Wiskunde
In het Science Center worden er in dat weekend een flink aantal
workshops georganiseerd. Kinderen kunnen er bijvoorbeeld een
Möbiusring knippen, hersengymnastiek doen met pop-up wetenschapper
Marjolein Kool of zich samen met wiskundemeisje Ionica Smeets
verbazen over gekke, wonderbaarlijke en onverwachte wiskundige
verschijnselen.
Maar er is nog veel meer. Kinderen kunnen meewerken aan de bouw
van een diprismatohexacosihecatonocosachoron of een eenvoudiger
veelvak maken. Ook leren zij hoe je door een ansichtkaart
heen kunt kruipen, hoe je kunt tekenen zoals M.C. Escher ooit
deed en hoe je een robot moet programmeren.
Mede mogelijk gemaakt door ...
Voor een dergelijk wiskundefeest is de hulp van veel organisaties
natuurlijk noodzakelijk. De organisaties die betrokken zijn bij
de activiteiten in het NEMO Science Center zijn Stichting Vierkant
voor wiskunde, Zometool, VSC, de Vrije Universiteit van Amsterdam
en IBM.
Ga naar
de website van NEMO
voor een overzicht van alle activiteiten.
|
Infinity chocoladeletter
Vanaf 1 september 2014 biedt Wisc u gedurende drie
weken, drie keer per week, blogberichten aan over het
begrip Oneindig in de wiskunde. Er zal (relatieve)
lekentaal worden gebruikt; veel wiskundige voorkennis
heeft u dus niet nodig.
Deze kleine serie dient als opmaat voor de lancering van
onze nieuwe chocolaletter, de Infinity. Deze
lancering zal op 23 september 2014, het begin van de astronomische
herfst, geschieden. Dus ruim voor Sint en Kerst.
Meer informatie vindt u op hanswisbrun.nl/infinity-the-maths.
Hans Wisbrun
[via www.wiskundepersdienst.nl]
|
Advertenties
Auteurs gevraagd
Docenten bovenbouw wiskunde A en D gevraagd voor auteurswerkzaamheden
voor MathPlus, de geheel nieuwe wiskundemethode. Gedegen kennis van de
nieuwe examenprogrammas is vereist evenals lespraktijkervaring in
havo en/of vwo bovenbouw. Goede honorering op uurbasis. Een proefopdracht
maakt onderdeel uit van de procedure. Mail naar eugene.wijnhoven@malmberg.nl.
|
Eindredacteur gevraagd
Eindredacteur gevraagd voor MathPlus, de geheel nieuwe wiskundemethode.
Ervaring als eindredacteur is gewenst, lespraktijkervaring in havo en
vwo bovenbouw is vereist, evenals gedegen kennis van de nieuwe
examenprogrammas. Constructief kunnen samenwerken is vanzelfsprekend.
Goede honorering op uurbasis. Mail naar eugene.wijnhoven@malmberg.nl.
|
Toetsschrijvers gevraagd
Toetsschrijvers gevraagd voor wiskunde bovenbouw havo en vwo MathPlus,
de geheel nieuwe wiskundemethode. Lespraktijkervaring in havo en vwo
bovenbouw is vereist, evenals gedegen kennis van de nieuwe examenprogrammas.
Ervaring met RTTI gewenst. Goede honorering op uurbasis. Een proefopdracht
maakt onderdeel uit van de procedure. Mail naar eugene.wijnhoven@malmberg.nl.
|
ffLeren Rekenen, doorlopende leerlijn van 1F t/m 3F
ffLeren Rekenen, de methode met de doorlopende leerlijn van 1F t/m 3F is er!
Kies nu nog om zeer voordelig gedegen en plezierig rekenonderwijs te geven.
Ga naar www.fflerenrekenen.nl
|
|
|